Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det beror främst på högtalarnas tonkurva och därefter på personliga preferenser.

ok dom är väldgt dynamiska, o jag vill ha ett stor soundstage

med mycket detaljer utan att låta vasst.

Posted
JAG FÅR PROVA MEJ FRAM!!

Ofta bästa sättet, men med en viss kunskap om vad man håller på med kan ju inte skada. Så man slipper gå för stora omvägar.

Posted

JAg har haft 2 eccophonplattor med tyg runt bbakom högtalarna etttag nu ned spalt och det stramade upp basenn, men ska jag uppgradera högtalarna o resten, så det vore kul med några tips.

Posted
JAg har haft 2 eccophonplattor med tyg runt bbakom högtalarna etttag nu ned spalt och det stramade upp basenn, men ska jag uppgradera högtalarna o resten, så det vore kul med några tips.

Buris...anlita en akustiker och mät rummet innan du tappar lusten med alla tester och försök som kan driva en till vansinne när det gäller akustikbehandling. Du måste ställa en fråga till dig själv hur långt du vill gå. Börja inte med att byta ut din anläggning, där vinner du ingenting.

Dom echophon plattor hjälper dig ingenting, tro mig, been there done that.

Lycka till.

Posted
Buris...anlita en akustiker och mät rummet innan du tappar lusten med alla tester och försök som kan driva en till vansinne när det gäller akustikbehandling. Du måste ställa en fråga till dig själv hur långt du vill gå. Börja inte med att byta ut din anläggning, där vinner du ingenting.

Dom echophon plattor hjälper dig ingenting, tro mig, been there done that.

Lycka till.

tack för tipset Mctwins, men nu är det ju så att jag bor i sundsvall och känner inte till om det finns någon sådan person häromkring. men visst skulle jag vilja.

Posted
..men nu är det ju så att jag bor i sundsvall och känner inte till om det finns någon sådan person häromkring. men visst skulle jag vilja...

Du kan ju börja med att bjuda in Medelpads HiFi-nötter på fika... En lyssning och snack med andra som är intresserade av vår hobby brukar vara ett bra första steg! Det är ytterst många goda vänskaper som blivit till på det viset i HiFi-sverige..

Jag tillhör oxå gänget som gilla ljudvågsförsening (Diffusering) alla svanå inte bara bakom högtalarna utan även vid sidan om och bakom lyssningspostitionen! Min erfarenhet är att absorption tillför fler anomalier än den löser...

/ptr

Posted

vi hade en liten lyssnings sejour här för några veckor sedan, med rör elektronik försteg samt 2 monoblock o ett par lättdrivna golvare, men det var bara med mina närmsta hifi polare. sen vet jag inte om några fler men visst vore det trevligt,men nu ska vi flytta till en trea, ,, så det var därför jag undrade.. så man får allt klart på en gång..

Posted

Beror på: Hur högtalaren är konstruerad, hur din bakvägg är konstruerad, hur resten av rummet ser ut.

Om du talar om vilka principer som högtalaren är konstuerad efter osv kan du nog få matnyttigare information.

Alla högtalare spelar bakåt, såväl som framåt. Ljudet som slår bakåt studsar i bakvägggen och interfererar i olika grad med direktljudet. Det innebär att vid sweetspot kommer du att uppleva utsläckningar och förstärkningar av olika våglängder. Vissa konstruktörer tar höjd för detta faktum och nyttjar bakväggen som en del i konstruktionen, och ger tydliga rekommendationer för placering och behandling av bakvägg.

Det finns mycket bra info på nätet om högtalarplacering och interaktionen med bakväggen.

Posted
Beror på: Hur högtalaren är konstruerad, hur din bakvägg är konstruerad, hur resten av rummet ser ut.

Om du talar om vilka principer som högtalaren är konstuerad efter osv kan du nog få matnyttigare information.

Alla högtalare spelar bakåt, såväl som framåt. Ljudet som slår bakåt studsar i bakvägggen och interfererar i olika grad med direktljudet. Det innebär att vid sweetspot kommer du att uppleva utsläckningar och förstärkningar av olika våglängder. Vissa konstruktörer tar höjd för detta faktum och nyttjar bakväggen som en del i konstruktionen, och ger tydliga rekommendationer för placering och behandling av bakvägg.

Det finns mycket bra info på nätet om högtalarplacering och interaktionen med bakväggen.

som det ser ut i dagsläget sålutar det åt respons grand artist , en trevägare med en port framåt. Eller så blir det ett par focal 1028 BE med en port framåt och en port neråt, men först blir det en lyssning till på responsarna.

rummet dom ska spela i är rektangulärt, med en öppning efter en väggen där jag ska sätta in en skjutdörr lr nått,, på andra sudan är det fönster och balkongdörr, så bakom högt o bakom lyssnings possition är det betong väggar. det kommer att finnas blommor och annat som även hjälper till att dämpa samt diffusera.

Posted

Tidiga reflexer som når lyssnaren inom 5 millisekunder efter direktljudet uppfattar vi perceptuellt som en del av direktljudet vilket dock förändras genom interferensen med de tidigare reflexerna. Interferensen innebär att det uppstår förstärkningar och utsläckningar beroende på frekvens, fasläge och avstånd/tid mellan ljudkällan (högtalaren) och reflektorn (bakväggen).

Det var denna viktiga fråga Stig Carlsson var en av de första i ljudteknikhistorien att uppmärksamma; hur direktljudet samverkar med de tidiga reflexerna.

http://studioblue.se/forskning/akustik

http://www.carlssonplanet.com/

Carlssonkonceptet bygger förenklat på att högtalaren dimensioneras (klangligt), utformas och placeras (i rummet) så att de tidiga reflexerna från de närmaste begränsningsytorna infaller så kort tid efter direktljudet att de når lyssnaren i samma fasläge, upp till betydligt högre frekvenser än normalt.

Dipoler och (mer eller mindre) rundstrålande högtalare bygger vanligen på att de tidiga reflexerna kompletterar direktljudet varför de för att upplevas "låta bra" behöver större tidsskillnad mellan direktljlud och tidiga reflexer.

Högtalare bör placeras i rum i enlighet med hur de är dimensionerade (klangligt). I fall då de tidiga reflexerna anländer till lyssnaren senare än 5 millisekunder kan det betraktas som en smaksak hur de bör hanteras. Förenklat kan fler och starkare reflexer sägas ge mindre tydlighet och sämre möjlighet att återge inspelningens akustiska egenskaper. Omvänt kan ett mer akustiskt kontrollerat rum sägas ge potential för ökad tydlighet och exaktare återgivning av inspelningen.

Posted
Högtalare bör placeras i rum i enlighet med hur de är dimensionerade (klangligt). I fall då de tidiga reflexerna anländer till lyssnaren senare än 5 millisekunder kan det betraktas som en smaksak hur de bör hanteras. Förenklat kan fler och starkare reflexer sägas ge mindre tydlighet och sämre möjlighet att återge inspelningens akustiska egenskaper. Omvänt kan ett mer akustiskt kontrollerat rum sägas ge potential för ökad tydlighet och exaktare återgivning av inspelningen.

Intressant... Jag tillhör dom som var helt såld på Carlsson, nästan lite fundementalistiskt, men det har gått över. Jag har dock fortfarande ett par Carlsson OA51 MkIII i mitt TV-rum där de gör god tjänst vid de få tillfälle vi tittar.

Du använder termen "akustiskt kontrollerat rum". Det tycks de flesta på forumet vara överens om, men det läggs många tolkningar hur detta uppnås och vad det innebär. Det finns antagligen inte en universal lösning vilket gör hobbyn intressant. Men dina uppgifter kring tidsdomänen ser jag som lite mer faktabaserad vilket ju kan vara en utgångspunkt när man mäter och söker lämplig fix.

Posted (edited)
Högtalare bör placeras i rum i enlighet med hur de är dimensionerade (klangligt). I fall då de tidiga reflexerna anländer till lyssnaren senare än 5 millisekunder kan det betraktas som en smaksak hur de bör hanteras.

Vi har ju en pågående debatt där det finns diffusorförespråkare och absorbtionsfreek. Min gissning är att "sanningen" som så ofta när det är 2 ytterligheter som är övertygade om sitt, att det inte är så enkelt utan att sanningen är någonstans mitt emellan.

Jag har hört förbättringar både med diffussion, absorbtion och med både och...

Allt är bättre än obehandlat akustikproblem och ja jag vet att det finns olika problem som avhjälps på olika vis.

Jag lutar nog åt att diffusion bör få störst utrymme men att det kan vara bra med lite absorbtion också. Basfällor också så klart där det behövs.

Vad tycker du?

Edited by Apexorca
Posted
Vi har ju en pågående debatt där vi diffusorförespråkare och absorbtionsfreek. Min gissning är att "sanningen" som så ofta när det är 2 ytterligheter som är övertygade om sitt, att det inte är så enkelt utan att sanningen är någonstans mitt emellan.

Allt är bättre än obehandlat akustikproblem och ja jag vet att det finns olika problem som avhjälps på olika vis.

Jag lutar nog åt att diffusion bör få störst utrymme men att det kan vara bra med lite absorbtion också. Basfällor också så klart där det behövs.

Vad tycker du?

Jag vet inte vem som är du? :) Men jag kan väl få ge en synpunkt på det?

Vad jag inte förstår är varför diskussionen polariseras till den grad, antingen-eller. För att få ordning på ett rum krävs flera olika åtgärder som absorption, diffusion, ock kanske tom flyttning av väggar i värsta fall för att undvika rumsnoder. Lyssningsplats i förhållande till högtalares placering är en annan viktig aspekt. Basfällor är tillämpad absorption via olika arrangemang.

Sedan kan man ju diskutera vilken efterklangstid som man trivs med i sitt lyssningsrum, varierar säkert också.

Posted (edited)
Jag vet inte vem som är du? :) Men jag kan väl få ge en synpunkt på det?

Vad jag inte förstår är varför diskussionen polariseras till den grad, antingen-eller. För att få ordning på ett rum krävs flera olika åtgärder som absorption, diffusion, ock kanske tom flyttning av väggar i värsta fall för att undvika rumsnoder. Lyssningsplats i förhållande till högtalares placering är en annan viktig aspekt. Basfällor är tillämpad absorption via olika arrangemang.

Sedan kan man ju diskutera vilken efterklangstid som man trivs med i sitt lyssningsrum, varierar säkert också.

Den jag kallar "du" torde vara den jag svarat och som står överst i vita quote rutan! :)

Men naturligtvis är jag glad för om flera som tex sprudel vill ge sin åsikt.

Och så citerar jag mig själv.

"Vi har ju en pågående debatt där det finns diffusorförespråkare och absorbtionsfreek. Min gissning är att "sanningen" som så ofta när det är 2 ytterligheter som är övertygade om sitt, att det inte är så enkelt utan att sanningen är någonstans mitt emellan.

Jag lutar nog åt att diffusion bör få störst utrymme men att det kan vara bra med lite absorbtion också. Basfällor också så klart där det behövs."

Vi (sprudel och jag) har nära nog samma uppfattning tycker jag det verkar som. Jag tror inte heller på att svaret på akustikens problem är en lösning alltid och med bara en typ av åtgärd. Men det har en del kommit fram till och jag lägger ingen värdering i det eftersom jag inte själv vet. Jag kan bara utifrån mina erfarenheter och egna dragna slutsatser och så blir jag inspirerad av kunnigt folk tex SMT eller vår nye medlem Claes W. Claes Olsson i Göteborg har också lärt mig en hel del.

Hoppas inte jag framstår som att jag polariserat debatten. I så fall uttrycker jag mig fel och får bättra mig.

Hemma har jag basfällor, diffusion samt något mindre absorbtion. Flytt av möbler och högtalare börjar slita hårt på mitt nya golv, men det är lärorikt och kul.

Edited by Apexorca
Posted
Vi har ju en pågående debatt där det finns diffusorförespråkare och absorbtionsfreek.

Tycker mest debatten stått mellan "anti-absorbtions"-freak och "både och"-förespråkare.

Posted (edited)

Apexorca med flera, jag tycker frågan är svår att generalisera om när det gäller "hur det bör vara". Enligt mina erfarenheter är de flesta mer eller mindre akustikreglerade rum jag varit i, inklusive ett mycket stort antal studior utformade av extremt högdebiterande akustiker, inte optimala. Det beror inte på att det finns ett sanningens koncept, anser jag, utan i stället på att man med mer eller mindre kunskap om akustik, högtalare, psykoakustik och stereosystemet (eller andra system) kan ta de skilda koncepten olika långt inom deras potential.

Ta Carlssonkonceptet som exempel. De flesta välljudsintresserade jag känner uppskattar Carlssons högre grad av integrering av lyssningsrummet i den inspelade ljudbildens dimensioner; dock inte alla. Sedan finns det självklart exempel på mer eller mindre lyckade helhetslösningar för detta koncept.

Ur monitorsysvinkel menar jag att det är mindre lämpligt med Carlssonkonceptet än med ett mer konventionellt men korrekt implementerat ljudsystem. Jag har diskuterat detta väldigt mycket både med Stig och Ingvar Öhman.

En aspekt av frågeställningen gäller lyssningsrummets akustiska egenskaper bortsett ifrån hur det låter när man spelar upp inspelningar genom högtalare i det. I vilken typ av rum trivs man att befinna sig? Själv uppskattar jag inte överdämpade rum. Samtidigt avskyr jag rum med alltför livlig akustik som hela tiden sätter en likriktande karaktär på allt som låter i det. En lyckad lösning är den som ger både en extremt välkontrollerad monitormilö genom total frånvaro av de tidigaste destruktiva reflexerna, men samtidigt en diffuserad och akustiskt förankrad rumsåterkoppling från rummets bakre del. Alltså ganska precis såsom många kontrollrum konstruerats för att fungera (men som få akustiker enligt mig lyckas komma hela vägen med). För att en sådan "ha kakan samtidigt som man äter den-lösning" ska kunna fungera bör dock lyssningsrummet vara ganska stort.

Jag har för mig att Ingvar och möjligen även Johan Lindroos har skrivit en hel del om detta i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidskrift Musik & Ljudteknik, men jag har svårt att ange när. Det kan lligga närmare tjugo år tillbaka. Det kanske finns skäl att repetera en del inom området, tänker jag.

Edited by Claes W
Posted
Apexorca med flera, jag tycker frågan är svår att generalisera om när det gäller "hur det bör vara". Enligt mina erfarenheter är de flesta mer eller mindre akustikreglerade rum jag varit i, inklusive ett mycket stort antal studior utformade av extremt högdebiterande akustiker, inte optimala. Det beror inte på att det finns ett sanningens koncept, anser jag, utan i stället på att man med mer eller mindre kunskap om akustik, högtalare, psykoakustik och stereosystemet (eller andra system) kan ta de skilda koncepten olika långt inom deras potential.

Ta Carlssonkonceptet som exempel. De flesta välljudsintresserade jag känner uppskattar Carlssons högre grad av integrering av lyssningsrummet i den inspelade ljudbildens dimensioner; dock inte alla. Sedan finns det självklart exempel på mer eller mindre lyckade helhetslösningar för detta koncept.

Ur monitorsysvinkel menar jag att det är mindre lämpligt med Carlssonkonceptet än med ett mer konventionellt men korrekt implementerat ljudsystem. Jag har diskuterat detta väldigt mycket både med Stig och Ingvar Öhman.

En aspekt av frågeställningen gäller lyssningsrummets akustiska egenskaper bortsett ifrån hur det låter när man spelar upp inspelningar genom högtalare i det. I vilken typ av rum trivs man att befinna sig? Själv uppskattar jag inte överdämpade rum. Samtidigt avskyr jag rum med alltför livlig akustik som hela tiden sätter en likriktande karaktär på allt som låter i det. En lyckad lösning är den som ger både en extremt välkontrollerad monitormilö genom total frånvaro av de tidigaste destruktiva reflexerna, men samtidigt en diffuserad och akustiskt förankrad rumsåterkoppling från rummets bakre del. Alltså ganska precis såsom många kontrollrum konstruerats för att fungera (men som få akustiker enligt mig lyckas komma hela vägen med). För att en sådan "ha kakan samtidigt som man äter den-lösning" ska kunna fungera bör dock lyssningsrummet vara ganska stort.

Jag har för mig att Ingvar och möjligen även Johan Lindroos har skrivit en hel del om detta i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidskrift Musik & Ljudteknik, men jag har svårt att ange när. Det kan lligga närmare tjugo år tillbaka. Det kanske finns skäl att repetera en del inom området, tänker jag.

(Min fetning) Hur tankarna kan gå för att få till det på det viset visas här: http://www.resonatorstockholm.com/Optiffus...user_Manual.pdf pdf-länken är visserligen på engelska men texten befriande fri från nasarfloskler tycker jag. Företaget bakom är Stockholmsbaserat och det finns även med telefonnummer om ens engelska är knackig. I ett vanligt vardagsrum / hembiorum blir lyssningsplatsen troligen av praktiska skäl förskjuten bakåt men hur man kan gå till väga för att undvika döddämpade rum och samtidigt försöka nå uppemot 20 ms fördröjning av hörbara 1:a reflexer framgår om man har lite fantasi. Prislappen för diffusorerna, 2800:- för 2,88 m² / 2,4 lpm, skulle jag tyckt var helt OK jämfört med att DIY:a något eget. Mitt kombinerade lyssning- och hembiorum påminner om tänket / bilden som visas men kompromisser har ju fått göras mot verkligheten. (Jag har inget med Resonator Stockholm att göra.)