Jump to content

Vad kommer eftervärlden tro?

calle_jr

27 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vad kommer eftervärlden tro?

vinyl.jpg

Bild: dr.xnlb.com

Jag får lätt tankar när musikälskande personer man känner, känner till eller hör talas om går bort.

Som exempel Lennart Persson (R.I.P) eller Jimi Hendrix eller Tony Kaplan eller en nära vän till mig (ej kändis). Det som för dem var stora musikskatter hamnar då i ett dödsbo.

Det finns personer med en mycket seriös inställning till musik, snudd på religiös eller åtminstone andlig. Flera av dem finns här på Euphonia, och de använder hifi för att förstärka sin upplevelse.

Men vad finns i en sådan skivsamling? Hur har den kommit till? Hur tar man till sig detta? Hur kopplar man musiken till den som ägde den? osv...

Jag tänker att det kan vara en yngling som aldrig ens har lyssnat på låt säga deppsynt. Det finns ett dödsbo, och helt plötsligt får han en deppsyntsamling med 500 skivor som vuxit organiskt hos förre ägaren :unsure:

Min slutfråga till mig själv blev:

- Hur kommer eftervärlden agera med min musiksamling om jag dör :?:

Jag ställer nu denna fråga till er... :)

Jag ser två alternativ...

Antingen dela ut samlingen i bekantskapskretsen eller så får man skaffa sig erforderliga tillstånd och så låter man sig kremeras med dom så att dom kan återuppstå med mig på musikens Valhall varje morgon!

/ptr

Min omgivning riskerar helt klart att bli "lost in the blost" eller blåsta rakt av! Jag får nog skriva ner vem som ska kontaktas efter admortum o bästa är väl att minst två handlare från huvudstaden får åka ner o helt oberonde av varandra ge ett bud! De har varit här förr o sambon känner dem o detta kan funka. Annons på blocket eller likaledes sidor där loppisnissarna "köpa för en 10:a sälja på mässa för en 5-hundring" härjar ska iaf hållas långt borta! Tradera men det har dödsboet inte tid/lust/ork att hålla på med annars hade detta defenitivt gett mest.

Jag hoppas jag hinner sälja av skiten innan jag dör men detta styr man inte över så........

Min slutfråga till mig själv blev:

- Hur kommer eftervärlden agera med min musiksamling om jag dör :?:

... om du dör :?::D Det är rätt - frågan om evigt liv är ju ännu inte definitivt körd ... :icon_smile_cool:

Jag har 2 scenarie:

• Bygga upp en salusajt eller via Tradera/Ebay/skivmässor börja sälja av när jag går i pension - tillskott till pensionskassan plus en kul aktivitet
  • Alternativ låta någon lägga bud på allt men i samråd med barnen

Ett tredje skulle kunna vara att bara låta det hela vara kvar tills sista andetaget så får arvingarna göra det som passar dom. Men det känns ju bättre om jag kan få ut så mycket som möjligt för plattorna och ge mina efterlevande en liten slant för allt dom fått stå ut med. Men allra helst vill jag att mina barn o barnbarn är intresserade av att förvalta skatten. Dom har inte visat något direkt intresse så här långt. Samma sak med anläggningen. Men jag hyser ändå visst hopp, framför allt från min dotter och hennes man. Men eftersom grejerna ändå representerar en hel del värden så skall ju vårt andra barn ha sin del av detta och det kan ju bli en kostsam affär att lösa ut den andre. Eller så får den ena ta båten och den andre musiken ... Det går ju lösa innan man trillar av. Problemet är att veta när det är dags ... förmodligen blir det för sent för när skall jag säga att "nu skall jag sluta med min hobby och övergå till att mata änder"?

eller så får man skaffa sig erforderliga tillstånd och så låter man sig kremeras med dom så att dom kan återuppstå med mig på musikens Valhall varje morgon!

:o Du skulle bara våga!! :Shame On You: :D

Fast det där med Valhall var en intressant aspekt :Thinking:

Min omgivning riskerar helt klart att bli "lost in the blost"

Precis, och dessutom försvinner hela samlingens "själ".

Du och de som svarat här är exempel på pågar med skivsamlingar som inte ser ut som de gör av en slump.

Stålarna är egentligen sekundära. Skivorna var för sig går ju alltid att ordna igen...

Så tricket är givet, börja indoktrinera hifi och musik i tidiga år, så är saken biff! :D;):D

Ja så gör jag.

Och till er som tänker sälja samlingen innan ni dör vill jag avråda från detta. Blir ni döva så ok, men att montera ner sitt liv och avsäga sig intressen som till viss del definierat personen känns som att ta ut döden i förskott. Nej, ända in i kaklet tycker jag, för att citera en kramgo fd. svensk landslagstänare i fotboll.

Jag har barn som är 11 och 9. Jag jobbar på det. Det ingår i uppfostran att kunna skilja på tex musik med "duktiga" Eric Saade från BEGÅVADE Freddie Mercury. Det är viktigt att kunna ge sina barn den kunskapen att skilja på högt och lågt i musikbranschen.

Jag tror jag är en bit på väg.

När min son kopierat mina låtar i iPhonen till sin och jag hör vad han väljer att lyssna på verkar det finnas hopp. Just nu är det mycket Queen och han kan sjunga hela texten på flera låtar. Jag lyssnar inte mycket på Queen längre men det är ju hög kvalite på alla plan och även jag börjar återupptäcka deras intressanta svängningar i musiken och ffa Freddies röst.

Jag hoppas min musiksamling har en framtid.

Men vad jag hoppas ännu mer är att mina barn kommer att ärva uppskattningen av musiken och inse det konstnärliga utryck detta ändå är. Inte är det lika viktigt om det blir cd eller vinyl eller vad det än är när de är stora nog. Bara de får tillfälle att lyssna på högkvalitativ musik rättvist återgivet är jag nöjd. Till detta behövs hifi så om det intresset också ärvs är det helt ok.

Guest Musicus
I mitt fall finns det en naturlig arvtagare.

Så tricket är givet, börja indoktrinera hifi och musik i tidiga år, så är saken biff! :D;):D

Sen vad han gör med grejorna och skivorna behöver jag inte veta! :D

Calm

Hehe, igjen sammenfaller mye her idag, Jr holder på å skoles inn i musikken´s først, så hifiéns verden, så får tiden gjøre resten :) ...

mvh

Edited by Musicus

tricket är givet, börja indoktrinera hifi och musik i tidiga år, så är saken biff! :D;):D

Satsar på det, men det är min själ inte lätt kan jag säga.

Jag och sönerna har några beröringspunkter, men det är långt kvar.

Detta är den mest önskvärda lösningen!

ända in i kaklet tycker jag

:D

Det ingår i uppfostran att kunna skilja på tex musik med "duktiga" Eric Saade från BEGÅVADE Freddie Mercury. Det är viktigt att kunna ge sina barn den kunskapen att skilja på högt och lågt i musikbranschen.

:app:

Mina grabbar är några år äldre, och jag får några kontringar då och då.

Freddie Mercury är närmast oantastlig, men det kan handla om Kyuss kontra Sleep.

Satsar på det, men det är min själ inte lätt kan jag säga.

Jag och sönerna har några beröringspunkter, men det är långt kvar.

Detta är den mest önskvärda lösningen!

I detta avseende har jag misslyckats (som det ser ut idag). Mina barn gillar musik men lyssnar inte. Jag har tänkte att musikmiljön hemma skulle fixa det hela, men icke. Min dotter har istället fastnat för golf och litteratur och min grabb för motorcyklar, resor och äventyr.

En liten kul historia hände när min dotter träffat sin första pojkvän. Han hade tagit henne till en konsert och hon kom hem och var helt begeistrad i vad hon hört. Varför köper du inte sådan jazz, frågade hon. Det var Esbjörn Svensson hon hade hört. Jag påpekade att jag hade alla hans skivor.

Det har alltså betydelse vem som bär ut posten...

Våra barn har snarare tagit mer intryck från moderskapet vilket kanske är ett klokare val. ;)

Ingen pick-me-up tråd direkt :) Men som sagt man lever ju för evigt ända tills man dör....

Om det inte skulle vara någon närstående som verkligen vill ha skivorna, så skulle jag må mycket gott av att skivorna fick "återvända till havet" av skivor i begagnatbutikerna jag hittat de flesta. Det tycker jag är ett klart värdigt slut för en skivsamling. Att ge tillbaka glädjen av att skivan jag sökt så länge plötsligt tittar tillbaka på mej i någon skivback, i någon källare.

Hm, jag har funderat på frågeställningen och kan bara konstatera att jag helst skulle föra arvet av mitt musikintresse och mina skivor vidare inom familjen, det skulle kännas allra bäst! Att sälja av finns inte......aldrig!

Jag har genom åren försökt påverka barnen att bli intresserade genom att berätta om artister, band, anekdoter, egna minnen och upplevelser osv. Men det har varit för döva öron trodde jag. Inget av barnen visade tidigare på något speciellt stort intresse för den samling jag äger tills för några år sedan, då det helt plötsligt en dag kom frågor om allt möjligt, både gällande musik och apparater :)

Så jag lever på hoppet om att mitt musikintresse ska leva vidare och att barnen berättar om hur tokig farsan/farfar kunde vara på 1950-talet och framåt ;) Han var t o m ute på forum (amerikanska också trots sin knaggliga engelska) och berättade om sina upplevelser och tog del av många andras upplevelser och erfarenheter.

I have a dream - jag hoppas så småningom att jag får sitta med barnbarnen och försöka leda in de på mitt intresse så vi kan njuta några år tillsammans och samtidigt få tala om vad gott musiken kan göra för ens själ och vad musiken har givit mig och min själ :app:

Om jag dör knall o fall - så tar jag med mig mina upplevelser och resten behöver jag inte bry mig om, eller?

Jag har fått kompletterande information från min hustru som fick frågan. Svaret kom reptilsnabbt:

"Du skall njuta av din musik så länge du lever och orkar. Vad som händer därefter kan du lämna därhän"

Klara besked - så får det bli...

Ingen pick-me-up tråd direkt :) Men som sagt man lever ju för evigt ända tills man dör....

Om det inte skulle vara någon närstående som verkligen vill ha skivorna, så skulle jag må mycket gott av att skivorna fick "återvända till havet" av skivor i begagnatbutikerna jag hittat de flesta. Det tycker jag är ett klart värdigt slut för en skivsamling. Att ge tillbaka glädjen av att skivan jag sökt så länge plötsligt tittar tillbaka på mej i någon skivback, i någon källare.

Det var en filosofisk aspekt :) och glädjen över att fynda kan ju vandra vidare i generationer.

...så fick man något att fundera på igen :D

:D

Om än angenämt så ganska viktigt problem tycker jag.

Vi som skriver här tillhör kanske de viktigaste arkivarierna i landet (+NO o DK).

Jag har ett antal skivor som min främsta musikvän tipsat mig om sedan mer än 30 år bak i tiden. Han gick bort för 10 år sedan och jag tänker fortfarande på honom varenda gång jag spelar dessa skivor.

Jag hoppas innerligt att hans dotter vet vilken skatt hon har.

Jag tycker nog att Fru Bebop har en ganska sund inställning!

Spela plattorna en jäkla massa nu och strunta i vad som händer sedan. :santagrin:

Att sedan många av våra skivsamlingar är potentiellt värdefulla fonotek är ju en tveklös sanning, men ett fonotek är ju aldrig värt mer än när fonogrammen spelas. En platta som bara skaffas för att den är värdefull är bortkastade pengar för mej, som jag skrivit förut, att samla på "skivor" (själva fonogrammet) är ett meningslöst tidsfördriv för mej, men att samla på musik & musikaliska upplevelser, oavsett typen av media är däremot vad jag lever för...

..ju mer jag tänker på det, så hoppas jag att jag som ett bevis på mitt idoga lyssnade bara lämnar slitna plattor efter mej!

/ptr

Guest Musicus

Att sedan många av våra skivsamlingar är potentiellt värdefulla fonotek är ju en tveklös sanning, men ett fonotek är ju aldrig värt mer än när fonogrammen spelas. En platta som bara skaffas för att den är värdefull är bortkastade pengar för mej, som jag skrivit förut, att samla på "skivor" (själva fonogrammet) är ett meningslöst tidsfördriv för mej, men att samla på musik & musikaliska upplevelser, oavsett typen av media är däremot vad jag lever för...

/ptr

Vel talt! :D ....

mvh

Samlarinstinkten byter ofta skepnad... :D

Inte för mej! Där har det musikaliska innehållet alltid kommit först, näst först och på tredje plats... Om/att det låter bra, är ofta en mycket positiv bonus, men inte avgörande för min upplevelse. 99% av alla inspelningar jag skaffat är för att jag är obotligt nyfiken på musiken och det är för mej den enda orsaken till att ha denna hobby (dvs HiFi), det att locka fram olika inspelningars inre väsen!

/ptr

Inte för mej! Där har det musikaliska innehållet alltid kommit först, näst först och på tredje plats... Om/att det låter bra, är ofta en mycket positiv bonus, men inte avgörande för min upplevelse. 99% av alla inspelningar jag skaffat är för att jag är obotligt nyfiken på musiken och det är för mej den enda orsaken till att ha denna hobby (dvs HiFi), det att locka fram olika inspelningars inre väsen!

/ptr

Det låter förnuftigt och jag köper den aspekten. Man behöver inte ha fem utgåvor av samma album även om det kan vara frestande... :)