anors Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 Som sagt var har jag till slut fått ändan ur! Vet inte om det är nån som känner igen Transient Designs Knaster i prototyp stadiet! Detta ex är i bakelit 80mm tjock tallrik och 80mm plint! Motor enheten är i kolfiber! Får återkomma när den är inspelad! Quote
Timbre™ Posted August 2, 2011 Posted August 2, 2011 Som sagt var har jag till slut fått ändan ur! Vet inte om det är nån som känner igen Transient Designs Knaster i prototyp stadiet! Den offentliga världspremiären på Arkenmässan 2008... Quote
anors Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 Ja det har hänt en hel del med materialval sedan jag köpte min! Å så ska ja botanisera på nästan 2000 vinyl som ja köpt på mig under denna tid =) Quote
calle_jr Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 Vet inte om det är nån som känner igen Transient Designs Knaster i prototyp stadiet! Jodå, man känner igen den. Vad står plinten på? ps. Smart lösning med nätlisten Quote
Kilgore Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 Vacker skapelse, har tyvärr aldrig hört eller sett Knaster i verkligheten. Ser ut som en RB700 tonarm, vad är det för puppa o RIAA du kör med? 2000 vinyl på 5år, det var starkt jobbat Quote
plundin™ Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 2000 vinyl på 5år, det var starkt jobbat Det betyder att Anors burit hem knappt 1.1 platta varje dag ... Det är ju ingenting... Det är få förunnat att ha hört original bakelitknaster! Bakelit är ett väldigt spännande material med fin klang i vinylsammanhang men det är inte helt lätt att jobba med, inte minst ur miljöaspekten.. /ptr Quote
P-pan Posted August 3, 2011 Posted August 3, 2011 Den offentliga världspremiären på Arkenmässan 2008... Tidigare samma år såg den ut så här när Stockholmsmässan gick av stapeln i Kista Science Tower... Se men inte... :Shame On You: ... Quote
anors Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Vad står plinten på? Plinten står på en egen bänk gjord av 3 lager 16mm mdf varav den i mitten är det mesta bortfräst och ersatt av blästersand! sedan fanér av björk! Den ser ut som en ikea men väger som bly. Quote
anors Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Vacker skapelse, har tyvärr aldrig hört eller sett Knaster i verkligheten. Ser ut som en RB700 tonarm, vad är det för puppa o RIAA du kör med? 2000 vinyl på 5år, det var starkt jobbat tonarm helt rätt! Shure 15vx sitter på den och RIAA är ett av Transient design moddat NAD pp 1. 2000 vinyl.. ha ha jag köpte ett döttsbo på 1179 skivor sedan var lätt =) Quote
Transient Design Posted August 5, 2011 Posted August 5, 2011 Bakelit kändes en gång i tiden som det klart bästa tänkbara materialet för skivspelare! Ni anar inte så många olika material jag har gjort det grymt vetenskapliga (ironi!) "knacktestet" där jag håller i en bit material och knackar på det med knogarna. Och det finns några få material som på egen hand låter "bra" med detta test. Sedan så byggde jag ett antal tidiga prototyper av spånskivor och plyfa mm som lät rätt OK. Fast bakeliten var båda överlägsen! Det var inte förren jag byggde nedan maskin som ett beställningsjobb till nu bortgångne Krister Karström och visade upp på Arken för flera år sedan som jag hittade nåt som var ÄNNU bättre än min älskade bakelit. Ironi är även att mannen som tagit denna bilden är en av orsakerna till att jag slutade med bakelit. Denna spelare (med eller utan arm) är därför till salu nu för den intresserade. Mvh Lasse Quote
calle_jr Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Plinten står på en egen bänk gjord av 3 lager 16mm mdf varav den i mitten är det mesta bortfräst och ersatt av blästersand! sedan fanér av björk! Den ser ut som en ikea men väger som bly. Tack. Jag uttryckte mig slarvigt, men menade vad som finns mellan plint och hyllplan. Man ser inte heller på Lasses bild hur plinten avkopplats. Quote
anors Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Tack. Jag uttryckte mig slarvigt, men menade vad som finns mellan plint och hyllplan. Man ser inte heller på Lasses bild hur plinten avkopplats. plinten står direkt på hyllplanet som det är nu! å hyllplanet ligger med möbeltass för närvarande mot benet! ska väll så smånigom prova lite olika varianter. Quote
Transient Design Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 På bilden ovan så fanns inga fötter alls vilket även verkar vara fallet med Anors spelare idag. Nu står den på runda puckar i 30 mm sten med 1 mm fo.Q imellan. Det lustiga (intressanta) är hur mycket ljudet förändras med olika fötter och hyllor under. Väl värt att experimentera med! Mvh Lasse Quote
calle_jr Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 På bilden ovan så fanns inga fötter alls Borde vara som att hoppa tresteg i gyttja. Eller Sten + fo.Q = kanon skulle jag tänka mig! Quote
anors Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 fick hem en liten grej.. den är gjord av http://www.ampcometal.com/en/index.php?page=a21ext tung som satan men ska bli skoj att se om det blir bra! Quote
Transient Design Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Maskulin puck! Har du lagt den på köksvågen och kollat vikten? Quote
Transient Design Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Här är en annan av mina spelare med dubbla motorer och extra tjock tallrik. Med arm från Breuer och puppa från Ortofon så får den en lite mera retro känsla and Anors Neo-klassiska bruna bakelit med kolfiber. Mvh Lasse Quote
anors Posted August 26, 2011 Author Posted August 26, 2011 det var en stilig spelare =) å nej har inte vägt den.. det är bara prototyp stadiet än så! Quote
Recommended Posts