Jump to content

Ny elmätare


DrKlang

Recommended Posts

Det låter som din elektriker ville tjäna pengar! Att jorda rumsvis är helt okej.

Det tycker inte jag. För mig är skyddsjord en säkerhetsaspekt. Att folk tjänar pengar när de arbetar känns helt riktigt.

Hur jordar man ett rum? Ledningarna kom upp från säkringsskåpet genom golvet på ett ställe och sedan via vägg och takkontakter från rum till rum, ner i samma hål till säkringsskåpet. Varför inte skyddsjorda hela slingan? Det enda skäl jag kan se är snålhet och en alltför kortsiktig horisont.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker inte jag. För mig är skyddsjord en säkerhetsaspekt. Att folk tjänar pengar när de arbetar känns helt riktigt.

Hur jordar man ett rum? Ledningarna kom upp från säkringsskåpet genom golvet på ett ställe och sedan via vägg och takkontakter från rum till rum, ner i samma hål till säkringsskåpet. Varför inte skyddsjorda hela slingan? Det enda skäl jag kan se är snålhet och en alltför kortsiktig horisont.

[...]och då sa elektrikerna att det inte räcker med att jorda ett rum. Helst skulle hela huset jordas men minimum hela etage[...]

Naturligtvis är det inte fel om man passar på att jorda hela våningen om rören är dragna så att man ändå måste förbi med jordtråden där, men som jag förstod det så sa din elektriker att det inte var tillåtet att jorda rumsvis utan att man var tvungen att jorda hela våningen eller helst hela huset då? Detta är i så fall inte korrekt!

På frågan hur man rent praktiskt skulle bära sig åt så är det ju bara att behålla gamla uttag och skarva vidare jordtråden i dosan bakom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...