Jump to content

Ny elmätare

DrKlang

Recommended Posts

Jag har inte ändrat min anläggning på ett tag -- andra utgifter har varit prioriterade.

Däremot har jag bytt "stigare" (tror jag det heter) från källaren till vår lägenhet, dvs. en ny elledning från elmätaren i källaren till mitt "proppskåp", elmätare och nytt proppskåp. Efter det har Fortum var här och bytt alla elmätare för samtliga i huset -- dom tror att det varit något fel i debiteringen.

Övriga elledningar i lägenheten är fortfarande "vintage" -- troligen 70-tal.

Märkligt nog har dessa förändringar lett till ett nytt ljud i anläggningen. Ljudet är klarare och mellanregistret är mer framfrädande. Förändringen är rätt påtaglig. Särskilt efter att Fortum har varit här.

Det var en oväntad och välkommen förändring.

Jag har sedan länge en bra strömrenare i min anläggning (Synergistic Powercell) som i sig förbättrade ljudet. Så jag trodde inte att det fanns så mycket mer att hämta i det området. Mina elkablar är allt från Synergistic till Supra -- inget märkvärdigt.

Jag blir nu förstås sugen på att dra en ledning från en egen grupp till min anläggning, som enligt vissa är optimalt.

Troligen "old news" för många i forumet, men jag blev förvånad och ville skriva om det.

Min slutsats är att gamla hus och hifi inte är så optimalt -- alldeles bortsett från hopplösa trägolv. Och att vår hobby nu blivit så utvecklad att vi får ta hänsyn till allt "större cirklar" för att få det vi vill ha.

Sommarhälsning Atmagubben dr Klang aka Christer

Ja jag är rätt sugen på att göra något radikalt med elen här hemma, det är inte ens 230V. 218-225V beroende på sas.

Skulle vara bra att börja med en egen matning från skåpet med bra kablage samt egen propp. Vi får se.

alt.

Troligen "old news" för många i forumet, men jag blev förvånad och ville skriva om det.

Grattis!

Alltid kul att höra om sådant.

Jag har själv egen säkring (16A) och bättre kabel från proppskåpet till uttagen för min HiFi och upplevde positiv förändring med mer luft, krisp och svärta i ljudbilden.

Jag anser att det kan vara så att det är underskattat hos många. Detta är en billig uppgradering som ger mycket valuta för pengarna.

Grattis!

Jag blir nu förstås sugen på att dra en ledning från en egen grupp till min anläggning, som enligt vissa är optimalt.

Nu har du ju guldläge att sätta en Klangmodul i proppskåpet och ansluta en dedikerad kabel direkt mellan klangmodulen och din Synergistic Powercell.

Guest Niklas F
Detta är en billig uppgradering som ger mycket valuta för pengarna.

Vad hamnade det på för dig, vad som är billigt för en är tokdyrt för någon annan :)

Hur långt har du mellan skåpet och stereon?

Vad hamnade det på för dig, vad som är billigt för en är tokdyrt för någon annan :)

Hur långt har du mellan skåpet och stereon?

Allt är relativt!

Jämfört med nästan alla uppgraderingar jag gjort som varit av betydelse, så är detta nog en av de billigaste i relation till övrigt. Vi pratar enstaka tusenlappar.

Avstånd skåpet-stereon ca 5 m.

Ja en dedicated line är nog bland det bättre uppgraderingar man kan göra. Själv kör jag med en 2,5 kvmm kabel som går direkt in i Quantum 4X. Detta kanske inte direkt är enligt regelboken, men jag spar på detta sätt ett uttag/stickpropp och en ytterligare nätsladd. Kontakta en elektriker och kolla vad en installation kan kosta. Fasta installationer får man inte göra själv. Skulle uppskatta att en elektriker kostar 600-700 kr per timme + material som inte är speciellt dyrt. Totalt kanske under i vart fall 5 kkr.

Ljudmässigt får dynamiken ett lyft och bakgrundssvärtan blir bättre och med tightare i topp och botten.

Du skulle också kunna låna hem en lite dyrare nätkabel och lägga den först i systemet och testa vad som händer. Trail and error är den enda metod som jag tycker fungerar. Har du bra relation med din handlare så kan detta vara ett alternativ eller låna av någon kompis.

Lycka till!

Calm

Fixade dedikerad lina till stereon HELT GRATIS!

Med förlängningssladd, kopplade jag om router, dator mm

så att de ligger på en annan säkringsgrupp med uttag i intilliggande rum!

Krävdes ett borrhål i vägg.

Vips så hade stereon en helt egen säkringsgrupp, med klart hörbar förbättring! :)

Har du takbelysning med dimmer (hemska tanke) på stereons grupp,

så får du koppla ur den och inte ha på takbelysningen när du lyssnar på stereon. :Idea:

//muffin

Egen lina direkt från proppskåpet är helt klart att föredra :mm: Jag gick ett steg längre har ett huvudskåp till fastigheten

ute på tomten som därifrån går in i fastighetens proppskåp ville komma ifrån det här skåpet så jag drog en 2,5kv

och fem-ledare som går direkt till ett ny-monterat skåp nere i torpargrunden alldeles under stereon. Från skåpet går det

en separat fas och nolla plus gemensam gjord till dom två nätfilterna. På det här viset hoppas jag komma undan alla störningar

från huset visserligen sa elmontören att störningar kan även gå bakvägen :( så helt garderad är jag inte.

Och jag upplever samma fenomen som dom flesta andra mer svärta och bättre dynamik och fler detaljer som kommer fram.

Om det är billigt det kan väl diskuteras med dagens kopparpriser, jag behövde nästan 15m kabel och ett nytt proppskåp :app:

Jag hade en elektriker hemma, för jag ville gärna jorda uttagen, men han var mycket skeptisk till att dra om ledningarna eftersom jag bor i ett gammalt hus, och om ledningen går av eller fastnar så är det inte roligt. Det skulle bli dyrt och tidskrävande. Så jag får köra med mina "koppar i papper"-kablar även i fortsättningen, och dela fas med diskmaskinen. Som sagt, gammalt hus, och underligt dragen el. Men jag har säkrat upp den ständigt smällande 10amperessäkringen till en 16 i alla fall. Det kostar lite mer per år, men det får det vara värt för att slippa springa ner i källaren och byta porslinspropp varje gång man råkar ha TVn igång samtidigt som diskmaskinen.

Jag hade en elektriker hemma, för jag ville gärna jorda uttagen, men han var mycket skeptisk till att dra om ledningarna eftersom jag bor i ett gammalt hus, och om ledningen går av eller fastnar så är det inte roligt. Det skulle bli dyrt och tidskrävande. Så jag får köra med mina "koppar i papper"-kablar även i fortsättningen, och dela fas med diskmaskinen. Som sagt, gammalt hus, och underligt dragen el. Men jag har säkrat upp den ständigt smällande 10amperessäkringen till en 16 i alla fall. Det kostar lite mer per år, men det får det vara värt för att slippa springa ner i källaren och byta porslinspropp varje gång man råkar ha TVn igång samtidigt som diskmaskinen.

När du bytte från 10A till 16A säkring hoppas jag att du bytte kabeln till 2,5mm2 också, om inte så får du gå tillbaka med 10A säkring. Det är nämnligen inte godkänt det där du har gjort. Bara så du vet

Om man skulle vilja ha ett extra jordat uttag i ett rum, då måste man göra om alla uttag som finns i rummet så att dom blir jordade. I våt kök hadde vi en diskmaskin och en tvättmaskin på samma 10A propp. Det gick alltså inte att använda båda maskinerna samtidigt. Elektrikern löste det med att fördela maskinerna på två automatsäkringar på vardera 10A. Jag vill också tillägga att vi bytte vårt proppskåp till autosäkringar och jordfelsbrytare. Till mitt musikrum kommer jag snart att få en propp för belysningen och dimmer. Routern som också den finns i rummet ska också gå på samma propp. Den andra proppen ska försörja ljudanläggningen. Vi har bredband i huset och i musikrummet men jag är tveksam om jag ska hoppa på det.

När du bytte från 10A till 16A säkring hoppas jag att du bytte kabeln till 2,5mm2 också, om inte så får du gå tillbaka med 10A säkring. Det är nämnligen inte godkänt det där du har gjort. Bara så du vet

Någon kabel byttes inte, men det var en professionell elektriker (ingen kompis eller jag själv) som gjorde bytet, och dom brukar vara noga med att det blir rätt. Jag tror inte att det var från 6A till 10A, men hur det nu än var så slipper vi problemet med proppar som går hela tiden.

Jo, det är möjligt att det redan var 2,5mm2 ledning, men frågan är om det är så. Jag hade kollat med elektrikern för att vara på den säkra sidan. Elektriker kan göra fel dom också. Om du nu har bara diskmaskinen och TV i den proppsäkringen så tycker jag att det är lite för klent, det skall inte gå en säkring i ditt fall. På 10A så har du 2300Watt som du kan förbruka. Låter konstigt.

Endast Gud vet vad mer som är inkopplat till säkringen, och Gud får se till att elen håller sig där den ska. Jag orkar inte rota mer i det just nu, eller anlita någon annan som gör det. Det funkar nu i alla fall! :-) Men ojordat får jag nog leva med ett bra tag till. Jag tror elektrikerna som var och hälsade på blev lite avskräckta i att börja rota i något som verkar fungera.

Jag förstår att elektrikerna är skeptiska till att börja röra om bland de gamla ledningarna och dra i jord i rören osv. Det är nämligen så att den gamla pappersisoleringen blir väldigt skör med tiden. Så länge ledningarna får ligga i fred brukar detta inte vara något problem, men det kan räcka med att man i stort sett tar i dem för att isoleringen ska falla sönder.....

Vill du ha jordat så kan man så klart dra en ny utanpåliggande kabel som matar rummet (alla uttag inkl taklampa måste då jordas, man får inte blanda jordat och ojordat i samma rum).

Egentligen hade naturligtvis det bästa varit att riva ut alla gamla ledningar och ersätta med nya, men det kostar ju lite mer. Tänker du behålla lägenheten länge så kanske det kan vara värt det dock?

En dum fråga möjligen - men varför?

Jag inbillar mig att detta har med allmänt säkerhetstänkande att göra. Om ett fel uppstår i en jordad apparat utlöses

proppen/automatsäkringen och strömmen bryts. Antag att man flyttar från en bostad eller avlider och det kommer nya hyresgäster som

kan få intrycket av att hela rummet är jordat kan det gå illa för den nya hyresgästen.

I ett av mina förra hus satte jag in jordad kabel och då sa elektrikerna att det inte räcker med att jorda ett rum. Helst skulle hela huset jordas men minimum hela etage så jag

jordade ovanvåningen. 2003 kostade det mig 5,000:- vilket då kändes OK.

Helst skulle hela huset jordas men minimum hela etage så jag

Då kan man ju undra över det som vi har det. Elektrikern var här och bytte proppskåpet till autmatsäkringar och jordade köket. Nu är det bara så att säkringen brukar ibland gå när jag stegvis sätter på "sterån". Av en händelse kom jag på att proppen även försörjde ett vägguttag och lampan över matbordet. Det konstiga är att i köket ska allt vara jordat men i musikrummet är ingenting jordat. Jag tror att elektrikern möjligen har tänkt lite fel eller vad tror ni andra här på forumet.

En dum fråga möjligen - men varför?

Säg att man har någon apparat (exvis förstärkare) kopplad till jordat uttag och någon annan apparat (exvis en lampa med metallfot) kopplad till ojordat uttag.

Om det av någon anledning är ett jordfel med lampan och man råkar röra vid båda apparater samtidigt så blir man själv jordledare :black: :black:

Man har väl bedömt att vi inte alltför ofta har långa ringdanslekar i våra bostäder...

Kök, badrum, tvättstuga och garage har "alltid" varit jordade om man inte bor i något väldigt gammalt hus.

Men man får inte blanda uttagen i något annat rum längre. Fast det är säkert minst 10 år sedan det blev förbjudet.

mvh/Harryup

Det är som Calle säger. Att ta enbart i ett spänningsförande föremål är inte farligt (prova dock inte) om man inte samtidigt har kontakt med jord. Strömmen har helt enkelt ingenstans att "ta vägen".

Har man enbart ojordade apparater i ett rum så är risken liten att man kommer i kontakt med en jordad yta samtidigt som man skulle ta i ett spänningsförande föremål. Detta är också anledningen till kravet på jordade uttag i närheten av diskbänk, våta betonggolv, badrum, utomhus osv, där man löper stor risk att ha kontakt med jord samtidigt somman kommer åt den spänningsförande apparaten.

(Ett par noteringar är att det förr var tillåtet att i vissa fall blanda jordat och ojordat i samma rum, samt att man vid nyinstallation idag kräver jordat överallt (sådana där smala europaproppar undantagna, de får ändå bara användas till dubbelisolerade apparater som inte kan bli spänningsförande).)

Jag inbillar mig att detta har med allmänt säkerhetstänkande att göra. Om ett fel uppstår i en jordad apparat utlöses

proppen/automatsäkringen och strömmen bryts. Antag att man flyttar från en bostad eller avlider och det kommer nya hyresgäster som

kan få intrycket av att hela rummet är jordat kan det gå illa för den nya hyresgästen.

I ett av mina förra hus satte jag in jordad kabel och då sa elektrikerna att det inte räcker med att jorda ett rum. Helst skulle hela huset jordas men minimum hela etage så jag

Det låter som din elektriker ville tjäna pengar! Att jorda rumsvis är helt okej.