Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag ber om ursäkt för mina fula iPhone-bilder.

Jag bytte för ett år sedan ut mina vackra Sonusfaber Guarneri Memento mot ett par Magnepan 1.6qr. Bytet föranleddes av en mycket lyhörd lägenhet och föll väl ut, mycket lite störljud överfördes till grannen ovanför. Spridningskaraktär rörelseenergi mm spelade in.

Ok, ljudet från MG är mycket bra jag kan inte säga att jag saknade något direkt, men som den klåfinger nisse jag är kunde jag inte låta bli att undra över vilka förbättringar som kunde göras. Jag hade läst en del på MUG om olika filteruppgraderingar och vilka subjektiva förbättringar som kunde uppnås.

När man ändå håller på kan man ju se till att de får lite exklusivare style.

286.jpg

Klara..... färdiga........ gå!

Edited by Adagio
Posted

Det hela började med att jag av nyfikenhet köpte två 0.1µF kopparfoliekondensatorer från Jensen. Den lilla 0.1an skulle vara det enklaste av alla små tweak och skulle avgöra om det var någon ide att fortsätta.

287.jpg

Först kolla innanmätet.

288.jpg

Så ja, innanmätet avslöjar att det ändrats en hel del sen 1.6qr slöpptes på marknaden.

Ingen liten 0.1µF, inga cheapy Solencap utan Erse pulse-X, även spolen var de lite dyrare men bättre stållaminatkärnorna från madisound sk "sledgehammer"

Även den billiga shuntkondensatorn till baselementet var nu en riktig polypropfilmkondensator och inte den billiga elektrolyten som satt där tidigare även värdet hade ändrats en smula från 25 till 24µF. Smygtweakat från fabrik.

Erse pulse-X sitter bla i Thiel och Martin Logan, anses vara ett bra steg upp från billiga standardkomponenter för en billig slant typ 5$.

Posted

297.jpg

Passade på att ta bort alla magnetiska saker i signalvägen.

295.jpg

Kopplade "hardwire" och detta ledde till klart ökad klarhet samt mer lättlyssnad återgivning. Klart grym tweak.

Körde så här några veckor innan jag fick tummen ur.

Posted

314.jpg

Sen kom dagen då allt satte fart...... satte in den lilla Jensen över det befintliga filtret. Snacka om att det hände en hel del, mycket lugnare, mer lättlyssnat.

Till en början kändes det lite instängt och lite tamt, men bra. Redan efter en timme insåg man att det hände grejjer, ett dygn senare var jag såld, rejält såld.

Hur en så liten sak kan göra så mycket, mer än alla kabelbyten jag erfarit faktiskt. Ökad närvaro och glöd, finare, klarare detaljer mer dynamik. skulle säga att högtalarens prestanda ökat med 5% och med de 2-3% som "reningen" gjorde är vi uppe i 7-8% på bara några hundralappar. Impressive.

Posted (edited)

Jag har innan dessa tweak läst massor på nätet om olika kondensatorer och deras inverkan på ljudet. Mundorf stod högt på listan men man kunde läsa mellan raderna på alla test att de kunde vara lite ljusa i toppen. Mundorf Silver in oil skulle kunna vara perfekt, men det som lockade var ändå jensens berycktade mellanregister. Dom beskrivs som pure music.

Det finns massor av andra intressanta kondensatorer men jag fick dessutom så bra hjälp av Josef Svalander så jag kände att jag borde köpa där. Bra service ger lojala kunder.

Sen finns både Ampohm och Audionote, jag tror dock att Jensen är lika bra kanske bättre, mer en smaksak kanske.

En given kondensator är Duelund, the king. Det verkar som om alla för en gång skull är överens, Duelund gör dom bästa kondensatorerna synd bara att en full uppsättning till mina maggisar skulle kosta 38.000kr!

Tankarna gick fram och tillbaka om vilka märken och hur värden skulle kombineras för rätt värde. Spolarna då? Jo mundorfs kopparfolie var lockande till en början, ett tag tänkte jag vänta med spolen till sist, "den skulle ju ändå bara ta bort de höga frekvenserna", hur tänkte jag då?

Delningfrekvensen ligger vid 600Hz, så jag tänkte nog fel eftersom det finns output rejält upp i mellanregistret.

362.jpg

Kolla storleken!!!

Så jensens spolar med papperolja/kopparfolie impregnerad i mineralolja blev mer och mer intresanta, dock var dom rätt dyra. Kollade med konkurenten Jantzen som också de hade en liknande produkt. Prisskillnaden i sverige var endast 100kr/spole. Jag hittade dock Jantzen på EuropeAudio och kom undan 1000kr billigare.

366.jpg

Spolarna ligger på golvet. Notera grunämnet till de nya socklarna/fötterna på högtalarna.

Edited by Adagio
Posted

Nej, all garanti ryker all värdens väg, likaså andrahandsvärdet till man hört resultatet.....sen är man såld.

Posted

Vi går vidare:

Efter div överläggningar med ett antal kunniga personer innom filterkonstruktion både på olika forum samt mail-ledes. Beställdes dessa........

375.jpg

21,9µF matchade par från fabriken i Danmark. Kompromisser som vanligt, en avvägning mellan pris/prestanda. Den stora 20µF är aluminiumfolie och den lilla är i kopparfolie. Detta ska ge 95% av kopparljudet till en bråkdel av priset. Matchningen är nödvändig då dessa fina kondensatorer mäter +-10%.

Att jag valde 21,9 (orginalfiltret har 22µF) beror på att jag kanske kommer att lägga till en liten bypass i silverfolie för ökad luftighet och detaljrikedom.

Att jag valde en stege med färre komponenter beror på att det ger mindre fasfel, mer exakt återgivning dock kan en stege ge ett mjukare, bvehagligare ljud.

Detta är den väg jag valt iaf.

Posted

Testar layout för minimal elektrisk interference.

376.jpg

Bara att bita ihop o köra.....det finns ingen återvändå..........silverlod från furutech...........lödstation 420 grader hockus, pockus, filiockus!

019.jpg

Nej inte riktigt så snabbt, kolla orginalfiltret längst ner på bilden, stort va´? TRor ni det nya får plats i högtalaren?

Posted

026.jpg

Lite pysselstuga, lock i akryl sågat, slipat och bränt. Jag provade med klarkant men den frostade looken var snyggast och passade med vita maggisar.

022.jpg

Så där, börjar likna något.

Någon kanske undrar hur det låter?

Faktum är att guarneri mementon får se sig fullständigt omkörd. Jag har aldrig upplevt något liknande, det känns bara dumt att försöka sätta in någon procentskala på förbättringen skulle kanske sätta ytterligare 40% väljud. Men då är vi uppe och tävlar med högtalare i klasser 70-200.000kr.

En luttrad hifivän var här för att jag skulle få mina upplevelser bekräftade, denne vän har haft ett antal olika Highpreformanceriggar de sista åren och är flitig mässbesökare samt hobbysaxofonist. Nåväl, på plats i soffan fick han något lätt uppgiven blick redan vid första anslagen, första kommentaren var"-Detta är löjligt, det är inte sant..." Jag kan inte göra annat än hålla med, det är löjligt. Så dynamiskt, så rent, så naturligt utan hårdhet. Uppstarterna smyger sig på en, plödsligt finns de bara där, tysnaden mellan är som ett vakum, klanger och instrument klingar ut till inget för åts de upp av brusgolvet(som man inte hörde) och fick ett avslut. Så är det inte längre.

För att återgå till min vän så sade han ordagrant när vi spelade "kind of blue" -Jag har lyssnat på denna skiva säkert 3ggr i veckan i snart 15 år på alla möjliga anläggningar, detta är första gången jag förstår vad musikerna verkligen MENAR med det dom spelar."

054.jpg

Provkörning

Posted

Härligt. Gratulerar till en lyckad uppgradering. :)

Posted (edited)

Spännande tråd.

Min bror köpte ett par Magnepan 1.7 (den nyare modellen) för en tid sedan. Besökte honom för en vecka sedan och dessa skapelser lät verkligen kanon. På vissa parametrar, såsom närvaro, diskant och bortrollande av själva högtalarna, var det nära nog referensklass. Har inte tidigare lyssnat ordentligt på magnetostater och var verkligen imponerad!!

Spännande att du lyckats göra de ännu bättre. Grattis

//Richard

Edit pga av missat ord

Edited by Richard
Posted

Jag har samma erfarenhet, jag hade redan min bild klar, magnepan kunde bara spela gles körmusik o harpa. Så jag fick en chock första gången jag gav dom en ärlig chans. Magnetostater (magnepan iaf) har förmågan att förmedla tyngd och köttighet på samma sätt som en riktigt bra stativare eller 2,5a. En av de stora skilnaderna är att man kan njuta och uppleva en stor ljudbild även vid låga volymer, något som inte riktigt går med en bra stativare eftersom ljudbilden krymper, likaså dynamiken, med volymen. Magnepanen lider inte av detta fenomen i samma utsträckning. Sen sprider den inte ljudet som en punktkälla utan som en linjekälla och för de som inte vet vad det innebär (knappast någon men ändå).

Linjekällan faller inte i nivå med avståndet som en normal punktkälla, vilket gör att den låter nästan lika starkt framme vid högtalaren som 4-5m bort. Dom avger extremt lite rörelseernergi till golvet och kringliggande väggar och tak, skillnaden mot en dynamisk högtalare är dramatisk.

Lite allmänt om magnetostater, nu över till mina trimmade dito.

En av de första sakerna som slår mig om jag försöker analysera ljudet är hur ljudbilden ligger som i ett skruvstäd, tidigare kunde saker flyta runt lite, sakna exakt position. nu är den solid. Jag tror detta kan härledas till de exakt matchade värdena, den tidigare komponenterna kunde nog i värsta fall legat 10% fel mellan höger/vänster kanal med tanke på toleranserna, kan ha varit selekterade komponenter men jag tror inte en så stor tillverkare tar sig den tiden utan litar på att 5% oftast ligger inom en betydligt snävare tolerans.

Nästa sak som jag kommer att tänka på är klangen, hur innerligt naturligt, musikaliskt och vackert det låter nu. Dom är inte lika på, inte lika slängiga och yviga. Dessa egenskaper kan vara riktigt kul iofs. Hade jag valt andra komponenter(icke PIO) så kunde resultatet blivit mindre angenämt dvs grymt detaljerat och exakt men sterilt och tråkigt, kanske i värsta fall ljust med detaljer som bombar en hårt rakt i ansiktet.

Dynamiskt upplever jag den moddade magnepanen som mer kontrollerad, transienter skrämmer inte livet ur en. Utan de liksom bara finns där, från ingenstans dyker de upp men saknar lite av den attack som fanns innan. Dock har jag märkt att jag lyssnar på betydligt lägre nivå nu, ca en fjärdedel för att subjektivt uppnå samma nivå rent upplevelsemässigt.

Klarheten! Det är många lager dimma som lättat, det känns som om flera lager distortion är borta, bakgrundstystnaden är exeptionell.

Basen är tightare, mer nyanserad, bättre definerad, inte lika tung (det kan man väl inte säga om den innan heller) Ledordet här är kontroll. Jag tror att det har med bättre dämpfaktor att göra samt mindre mikrofoni och distortion.

Vad ger dessa egenskaper nu då, ja en fantastisk ljudupplevelse. Mer då? Cymbaler har en timbre och nyansrikt fylligt metallklang, minsta skilnad i anslag hörs. Elbas har ett skönt driv, man hör precis hur fingrarna släpper från strängen och minsta nyans. Pianot har ett myller av övertoner men lika många undertoner och klangen huggs aldrig av utan klingar ut nästan en halv sekund längre och försvinner in i evigheten.

Gitarrer käns inte lika på, man hör strängar och knäppljud me de känns mer som riktiga intrument än som bautagitarrer stora som högtalaren själv.

Cello har en fantastisk äkta klang, både stråkljud och klanglåda integrearar på ett mycket övertygade sätt, låter som live.

Nackdelar, har medaljen nån baksida? Nja eftersom basen är så tight måste jag nu ha stöd från min subwoofer för att det ska bli riktigt kul, glädjande nog så är den mycket lättare att integrera nu, den får ar beta lite högre både i register och nivå. Tack vare uppgraderingen känns det inte som någon övergång tidigare var velodynen för brutal för att harmonisera med den lite odefinerade, luftiga nedersta basen i högtalaren. Nu är det brutalkontroll hela vägen.

• 2 weeks later...
Posted
För att återgå till min vän så sade han ordagrant när vi spelade "kind of blue" -Jag har lyssnat på denna skiva säkert 3ggr i veckan i snart 15 år på alla möjliga anläggningar, detta är första gången jag förstår vad musikerna verkligen MENAR med det dom spelar."

Grattis till den upplevelsen!

• 2 weeks later...
Posted

Hej, nu har fas 2 inletts och genomförts, dvs byta av alla standardkomponenter, även i basdelen av filtret.

Jag tänkte att det kanske inte skulle göra så mycket, kondensatorerna sitter ju inte i signalvägen sas, då räcker nog Erse pulse-X.

Men jag är nyfiken av mig, så ett nytt par matchade 12µFx4 beställdes.

Denna gång blev det Alufolie PIO för hela slanten. anledningen till det valet var följande: Jag ville ha exakt lika stora kondensatorer för att undvika fasfel, då skulle kopparfolie blivit hiskeligt dyrt. Hade jag valt olika värden med en mindre kondensator i koppar hade jag iofs kommit billigare undan men jag tror att just på denna plats skulle det vara så lika värden som möjligt.

De två paren mäter 23,6µF st.

provade lite filoterlayout:

239.jpg

238.jpg

Fastnade till slut för denna, max med luft mellan, inga komponenter som ligger i samma plan.

240.jpg

Kabeldragning med så få brott som möjligt, på en del ställen är komponeter och kablar både crimpade med furutechcrimphylsor och lödda med furutech silverlod. På andra ställe ville jag minimera mängden metall och därför endast lödat.

Färdigt filter.

243-1.jpg

Och en bild snett från ovan så man får en uppfatning om hur stora filtren är.

244-1.jpg

En liten bild framifrån.

241.jpg

Posted

Ja, vad ska man säga? Det vore ju ett unerstatement att påstå att det blev bättre. För även här var skilnaden mycket, mycket stor. Till det bättre, jag var helt oförbredd på att det skulle göra det hela så mycket bättre. Jag tycker att makrodynamiken ökade markant, nyanserna ökade. Anslagen markerades tydligt. Högtalaren blev ännu mer homogen och alla register har samma karaktär.

Posted

Japp, inget märkvärdigt än, bara ett stort hål där jag grillat dit tåtarna i nedkortade orginaltåtar.

Jag har två olika täck-baksidor på gång. En i trä en i akryl.

Sen lutar det åt ETI cablepods. Jag ska skriva mer utförlig senare när jag slipper pilla på Iphonen.