Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej !!!

jag undrar ifall det är någon som har hört eller har dessa högtalare o kan beskriva dom ljudmässigt. Jag kommer att spela all typ av musik på dom, och eventuellt kommer jag att driva dom med en Ayon spirit3 på 2*55 rörwatt.

.

tänkte åke ner till s-holm på torsdag och lyssna på dom men även på T>A criterion 300.

Posted (edited)

Inget att säga om Focalen med TS 300 är sjukt bra ! Jag hade ett par men dom fick flytta pga av ett litet hifiarv. Kunde ha levt med dem länge annars !

Audio Concept har den. Om du skall lyssna där så be dem spela dem med Den intergrerade Boulder förstärkaren dem har. TS 300 har fantastiskt fina egenskaper.

Edited by minesota
Posted
Inget att säga om Focalen med TS 300 är sjukt bra ! Jag hade ett par men dom fick flytta pga av ett litet hifiarv. Kunde ha levt med dem länge annars !

Audio Concept har den. Om du skall lyssna där så be dem spela dem med Den intergrerade Boulder förstärkaren dem har. TS 300 har fantastiskt fina egenskaper.

hej minnesota!

jag ska på Audio concept, jag har lyssnat på T+A högtalaren för nått år sedan då tyckte jag den lät bra, då lyssnade jag med en sudgen 30w klass A förstärkare.

Jag vill lyssna lite mer innan jag bestämmer mej,,,,mina reference högtalare nu är respons garnd artist med ayon rör elektronik.

Posted
hej !!!

jag undrar ifall det är någon som har hört eller har dessa högtalare o kan beskriva dom ljudmässigt. Jag kommer att spela all typ av musik på dom, och eventuellt kommer jag att driva dom med en Ayon spirit3 på 2*55 rörwatt.

.

tänkte åke ner till s-holm på torsdag och lyssna på dom men även på T>A criterion 300.

Jag är också lite nyfiken på Focal 1028 be,och har sökt lite info om karaktär på ljudet osv.Har lyssnat på mässor

och alltid tyckt att de haft bland de bättre rummen,men mässor är mässor.

Det talas ofta om typiskt Focal ljud som lite analytiskt,men jag vet inte om man då menar lite som Audiovector

alltså lite åt det ljusare hållet?

Det lilla i skrift jag läst talar om att det är en liknade karaktär med lite mer botten/bas?

Rainman

Posted

Jag har hört en del dyrare focal och har gillat det jag hört.

Något du bör beakta i denna prisklass är också Usher, både minidancer 1 och 2 är mycket duktiga högtalare som presterar bland det bästa som jag tycker i den prisklassen och en bit uppåt. Jag vet också att de växer bättre än väntat med bättre electronik. Jag har noga varit med och testat detta själv. Karaktären är varm, luftig och musikalisk med dynamik och realism. Bla basen imponerar och känns mycket bättre än vad de nätta lådorna ser ut att kunna prestera. Både bredd och djup finns det gott om i ljudbilden. Bygget är blsnd världens bästa i prisklassen både i finish och estetik.

Naturligtvis är detta min subjektiva åsikt. Men för mig är det så.

Du borde lyssna på dem på Hifistället i Göteborg innan du bestämmer dig. Jag tror bara de finns där i Sverige.

Audiovector är luftiga och fria åt det ljusa hållet. Djupet och basfundamentet har jag saknat.

Kul att leta högtalare. Lycka till.

Posted
hej minnesota!

jag ska på Audio concept, jag har lyssnat på T+A högtalaren för nått år sedan då tyckte jag den lät bra, då lyssnade jag med en sudgen 30w klass A förstärkare.

Jag vill lyssna lite mer innan jag bestämmer mej,,,,mina reference högtalare nu är respons garnd artist med ayon rör elektronik.

Har inte Audio Concept semesterstängt?

Posted

hej Calm!

jag ska dit på måndag, o lyssna på både focal 1028 be och T+A criterion 300, mina reference högtalare just nu är respons grand artist mk2, som står högt på inköps listan, det kanske finns nån som har lyssnat både på dom och även på focal1028 lr criterion 300, som kan tala om skillnaden, så att man har lite kött på bena när man går dit

Posted

Snabb notis om Focal 10x8-serien: De har basreflexporten bakåt, och gillar därför inte att stå för tätt mot bakvägg då det lätt blir för mycket bas. Har man utrymmet (eller basfällorna) för dem så är det nog svårt att inte ha trevligt med dem.

Posted
Snabb notis om Focal 10x8-serien: De har basreflexporten bakåt, och gillar därför inte att stå för tätt mot bakvägg då det lätt blir för mycket bas. Har man utrymmet (eller basfällorna) för dem så är det nog svårt att inte ha trevligt med dem.

Hej ukiro!

Hur långt ifrån bakväggen bör dom stå?

Posted
Hej ukiro!

Hur långt ifrån bakväggen bör dom stå?

Det finns inget schablonsvar för det, annat än "lite längre än om de haft porten framåt". Ditt rum, preferenser, elektronik, lyssningsposition mm kommer fälla avgörandet. Men om/när du provlyssnar, testa att flytta dem väldigt nära bak- eller sidovägg en stund så du får lite tydligare bild av hur de påverkas.

Focal skickar med skumgummipluppar man kan sätta i basporten, men jag har personligen aldrig riktigt gillar sådana då det känns dynamikfattigt.

Posted
Det finns inget schablonsvar för det, annat än "lite längre än om de haft porten framåt". Ditt rum, preferenser, elektronik, lyssningsposition mm kommer fälla avgörandet. Men om/när du provlyssnar, testa att flytta dem väldigt nära bak- eller sidovägg en stund så du får lite tydligare bild av hur de påverkas.

Focal skickar med skumgummipluppar man kan sätta i basporten, men jag har personligen aldrig riktigt gillar sådana då det känns dynamikfattigt.

Nu har vi varito lyssnat påfocal,dom lät riktigt bra, nu blir det bara en lyssnimg till på responsarma. så att vi är rktigt säkra innan köp

Posted

Då är du ett steg närmare beslut antar jag ?

Då jag själv är intresserad av Focal 1028 be, vore det kul att höra lite om dina intryck

av Focalen,ja varför inte Responsen också ?

Rainman

Posted (edited)

hej på er alla!

här kommer mina intryck av focal 1028be, hoppas niu har överseende för hur jag skriver

elektronic bestod av parasound försteg o slutsteg samt av nagra cd spelare, musik allt ifrån mozart till kenny rodgers den sämst inspelade plattan var dio holy diver, och den hårdaste var soilwork the panic broadcast.

högtalarna lät öppet detaljrikt med bra bas,bra dynamik ljudbilden var stor och dom växte verkligen med bra inspelad musik. högtalarna avslöjade inspelningskvaliteten,

Respons grand artist med ayon spirit 3 förstärkare och ayon cd1sc

avlyssnades med samma musik som ovan förutonm soilwork.. dessa högtalare lät varmre lr mjukare lr hur man säger än focal ( om jag inte missminner mej), öppet, bra dynamik, inget superbas men en stram sådan, ljudbilden bara fanns där det var som om luften i rummet framför oss bestod av musik,

med varmt lr mjukt menar jag inte att det var som ett lakan hängde framför högtalarten.

det blir en resa till till östersund för den slutgiltiga lyssningen.

Edited by buris