Jump to content

Herrejävlar vilken röta !


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

JFK gav sig på hörlurslyssning med förstärkare från Burson Audio;

Närmare bestämt en Burson HA160-D som fick driva ett par Sennheiser HD800. Var vid tillfället i väntans tider på en HA160 (utan DAC) som jag köpt ohörd så jag tog förstås chansen. Är novis på head-fi men denna combo gav definitivt mersmak :mm:

Link to comment
Share on other sites

Ahh så du har köpt en Burson JFK, vad kul :)

Den har jag läst mkt om men inte lyssnat på, hade varit kul att jämföra den mot min gamla Harmpny Design Ear90

HD800 är en riktigt bra lur, men på bilden är det väl allt ett par Hifiman du lyssnar på?

Vad driver din Burson för lurar där hemma?

Link to comment
Share on other sites

Ahh så du har köpt en Burson JFK, vad kul :)

Den har jag läst mkt om men inte lyssnat på, hade varit kul att jämföra den mot min gamla Harmpny Design Ear90

HD800 är en riktigt bra lur, men på bilden är det väl allt ett par Hifiman du lyssnar på?

Vad driver din Burson för lurar där hemma?

Vilka falkögon du har Kilgore :o Lurar från Hifiman var inledningsvis inpluggade men skiftades så småningom för att få en bättre uppfattning om hur det skulle låta med mina egna lurar som är HD650. Provade även AKG K-701 och kunde konstatera att det var rejäla skillnader i ljudsignatur mellan de olika lurarna.

Burson står just nu på inspelning. Det var nära att jag köpte en Ear90 istället så det skulla vara kul om vi kunde få till en jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Vilka falkögon du har Kilgore :o Lurar från Hifiman var inledningsvis inpluggade men skiftades så småningom för att få en bättre uppfattning om hur det skulle låta med mina egna lurar som är HD650. Provade även AKG K-701 och kunde konstatera att det var rejäla skillnader i ljudsignatur mellan de olika lurarna.

Burson står just nu på inspelning. Det var nära att jag köpte en Ear90 istället så det skulla vara kul om vi kunde få till en jämförelse.

Ja det skiljer en del mellan olika lurars signaturer. AKG 701 är dock grymt bekväma på mitt huvud, skulle gärna ha ett par sån oxå :)

Hade HD600 & HD650 innan, så de har jag lyssnat en hel del på, numera är det bara ett par Denon AH-D5000 och ett par Philips SBC HP1000 i min ägo. Ett par HD 800 eller ett par Stax står dock på önskelistan...

Klart vi ska få till ett test med Ear90 och Burson... :)

Link to comment
Share on other sites

I butikens markplan är det läge att botanisera;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...24/DSC_3032.JPG

Minst sagt... :mm:

Akkelis gör ju ett nummer av att dom älskar rör (beRÖRande...)och den här hyllan understryker det påståendet. ... Och mer fanns på andra stället, t ex EAR och AudioValve.

411rrsteg.jpg

Akkelis satsar också en hel del på vinylspelare med kringutrustning. Jag har inte sett alla hifibutiker i Sverige, men jag skulle kunna tänka mig att här finns

det största utbudet av skivspelare i Sverige, inte bara i datalistor utan även fysiskt på plats, eller ... :?:

403skivspelare.jpg

Ytterligare spelare fanns ute i butiken och här är ett av mina favoritmärke, både ljudmässigt och värde för pengarna, engelska Nottingham Analogue. Här med deras

senaste skapelse Space 294 med 12"-arm. Bilden avslöjar inte storleken, men det är en rejäl pjäs. Fast den där gummimattan är jag lite tveksam till... :39:

405Space294.jpg

406Space294.jpg

407NA294.jpg

Fler bilder än så blev det inte från min sida hos Akkelis...

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare spelare fanns ute i butiken och här är ett av mina favoritmärke, både ljudmässigt och värde för pengarna, engelska Nottingham Analogue. Här med deras

senaste skapelse Space 294 med 12"-arm. Bilden avslöjar inte storleken, men det är en rejäl pjäs. Fast den där gummimattan är jag lite tveksam till... :39:

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...11/407NA294.jpg

Det är för att spela Rubber Soul, tidig Stones osv... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Det sinar även här.

Stort tack till Plundin, Stefan och Akkelis Audio som ställt upp allt och tog emot oss till en butik med hög klass och tilltalande sortiment.

DSC_3026.JPG

DSC_3034.JPG

:app: :app:

Funderer litt på hvilke høyttalere det er som vises på de to bildene ovenfor?

Synes de minner om franske Confluence høyttalere, men er usikker på om Confluence produserer høyttalere nå?

Link to comment
Share on other sites

Funderer litt på hvilke høyttalere det er som vises på de to bildene ovenfor?

Synes de minner om franske Confluence høyttalere, men er usikker på om Confluence produserer høyttalere nå?

Som Callö_jr skriver ovan så är det Blumenhofer Genuin FS 3.2 som står mot bakväggen. Högtalarna till höger i bilden är Audio Note AN-E..

Tack för besöket, alltid lika trevligt att träffas!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

A/Wing och Bebop diskuterar taket;

DSC_3049.JPG

Ja taket var det som var mest arbete med men så här efteråt så är det nog det som jag är mest nöjd med :)

Och jag upplevde som att det var där jag fick mest respons på ljudet det gjorde väldigt gott.

Nu har det varit ganska mycket akustiksnack den sista tiden och om diffusion kontra absorption och tagit åt mig

lite angående av snacket jag har ju blandat lite av bägge men övervägande diffusion men det verkar som dom flesta förordar

det senare så det är ganska lätt för mig att byta ut lite av absorptionen och ersätta med det andra och prova mig fram till vad som blir bäst.

Så det blir nog till att tillverka lite mer takskivor fastän jag sa till mig själv att nu får det vara nog.

Det är ju ändå ganska roligt om man kan få till det ännu lite bättre :mm:

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka :) det är kul att få respons på allt det arbete :smash: som man har lagt ner

Jag har haft nöjet att besöka A/Wing för drygt 1.5 år sedan. Skillnaden i ljud är närmast häpnadsväckande! Nu kunde jag höra vad Peak Consult Empress är kapabla till.

Då fällde jag en del utlåtanden utan att såra, men nu var det referensklass. Vad som sedan hör samman med elektronilk, akustikfix, skiljetrafo mm kan diskuteras. I vårt fall kan man slå fast att köpa t ex nya högtalare hjälper föga om man inte får ihop helheten.

En annan slutsats är att aldrig slå sig till ro. Världen är full av möjligheter, eller som Kamprad säger, "det mesta är ännu ogjort"

Link to comment
Share on other sites

Ja du har så rätt Bebop det spelar inte någon roll hur fina högtalar man ställer in när helheten inte fungerar.

Jag hade ju Drakarna till låns för ett tag sen men jag tycker att jag har bättre ljud just nu.

Så det var nästan synd att dom inte stod här nere nu dom hade säkert gjort sig mer rättvisa nu.

Men jag uppskattar ärliga men lätt beslöjande ;) kommentarer om ljudet, för jag var inte nöjd själv så det bekräftade bara vad jag själv kände.

Helheten som inte fungerade förut det var skiljetrafon som inte gav vad jag önskade den orkade inte leverera tillräckligt med power till monoblocken

med distat ljud som följd :(

Påtal om Peak-högtalare så kanske du har fått en ny favorit ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt och stilrent rum tycker jag! :mm:

Ett gott exempel hur man kan integrera akustikprylar i ett normalt vardagsrum och få till det så bra.

Om ljudet dessutom är i paritet med utseendet på rummet så är det bara att gratulera!

Calm

Link to comment
Share on other sites

A/Wing, ser ut som om du flyttat högtalarna bakåt och vinklat in dem mer. Stämmer det?

Instämmer i att taket är grymt snyggt gjort. Men A/Wing har ju bra känsla för att få det snyggt och kunnandet att bygga det.

Nä dom har åkt ut en bit närmare bestämt 15cm.Men däremot så stämmer det att dom är mer vinklade inåt.

Att högtalarna kom längre ut gjorde att jag fick en luftigare ljudbild och ett bättre djup. Och invinklingen gjorde

att jag fick lite bättre focus på röster och instrument.

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt och stilrent rum tycker jag! :mm:

Ett gott exempel hur man kan integrera akustikprylar i ett normalt vardagsrum och få till det så bra.

Om ljudet dessutom är i paritet med utseendet på rummet så är det bara att gratulera!

Calm

Tack Calm

Det var det stora kravet från frugan att det inte fick se ut som en studio och jag tror att jag har lyckats

hon är nöjd i alla fall :app: Om ljudet är i paritet med utseendet ja det tror jag dom flesta som har varit här

har sagt att jag har ett ljudligt väl fungerande rum och jag själv är nöjd :)

Nu har jag dessutom fått till det med hifi-riggen också :mm: efter många motgångar :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...