Jump to content

Recommended Posts

Posted

Herrejävlar vilken röta !

Det är semestertider och några av oss från sydligare breddgrader blev inbjudna till en heldag i Göteborg.

Här kommer i maka takt en rapport från Calle_jr, JFK och Bebop.

DSC_3059.JPG

:)

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Härligt :mm:

Ännu ett spännande reportage som får en att lämna hängmattan...

om man nu inte råkar ha en trådlös "knäplanka" förstås :icon_smile_cool:

Det ser ut som en Dansk chilliost hade passat som present till värden :?:

Posted
om man nu inte råkar ha en trådlös "knäplanka" förstås :icon_smile_cool:

Aha, en laptop :D

Här ser vi en av ingredienserna till en god anledning för en gbg-resa;

DSC_3079--.JPG

Guest Niklas F
Posted

Hmm använder inte hifi-consult det typsnittet, Min gissning går till dom iaf.

Posted
Hmm använder inte hifi-consult det typsnittet, Min gissning går till dom iaf.

Det var observant!

Tung hifi finns i ostliga stadsdelar av Göteborg. Hi Fi Consult;

DSC_2976.JPG

Efter tre timmars bilfärd är koffein lindrande, och Sladd visade omgående prov på kaffekonst med utvalda bönor;

DSC_2979.JPG

Posted

Vi lyssnade på nå'n av de här;

DSC_2987.JPG

Sladd hade placerat Tidal Contriva på ett nästan spöklikt vis. I lyssningsposition var det stört omöjligt att höra vilka lådor ljudet kom från :Thinking:

Denna sladd var inte transparent, och avslöjade att det var Tidal i black piano lacquer med helt igenom keramiska drivers som kopplats på Vacuum Tube Logics stora monoblock MB-450.

DSC_2996.JPG

Posted
....eller om det var till Burmester 911;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...24/DSC_2990.JPG

Je ne sais pas :blush

Jag vet - det var Burmester 911 som stod för kraften. Dom är ju nästan lika bra som VTL MB-450 MkII :closedeyes::icon_smile_cool:

Jag kunde svurit på att det var Vienna - The Music som vi lyssnade på. Därav denna bild.

374Sladdspelar.jpg

Men jag blev misstanksam när jag inte kunde se någon kabel till den vänstra högtalaren. :Thinking: Jag tappade nästan hakan

när jag förstod att det var Tidal Contriva som spelade. Med nästan 3 meter mellan centrumkonerna och ca 2 meter till lyssnings-

position målades en fantastiskt panorama upp mellan högtalarna. Referensklass!

Jag kan förstå att Sladd ryktade sin Blacky väl.

382Sladdputsar.jpg

Posted

Jag kan bara instämma, men jag var förbered hade lyssnat på den här uppställningen förut

så jag behövde inte kika efter snokarna som ringlade på golvet :39:

Men det är en härlig ljudbild som breder ut sig och högtalarna försvinner fullständigt ur ljudbilden :o

Posted
http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Sladdspelar.jpg

Jag tappade nästan hakan när jag förstod att det var Tidal Contriva som spelade. Med nästan 3 meter mellan centrumkonerna och ca 2 meter till lyssnings-position målades en fantastiskt panorama upp mellan högtalarna.

Hmmm, :Thinking: så stora ord kan jag inte minnas har kommit från det Bepopska tangentbordet tidigare.:unsure:

Jag tolkar det som att det går att förvänta sig ett grundmurat haksläpp. :?::mm:

Guest Niklas F
Posted

@ " Jag vet - det var Burmester 911 som stod för kraften. Dom är ju nästan lika bra som VTL MB-450 MkII "

Enligt sladd him self så färgar VTL stegen åt det lite rörigaktiga hållet, gör burmeister något liknande om man tolkar dig rätt?

Mao inget för den som vill ha en superneutral anläggning?

Eller spelar dom i helt skillda skolor?

Posted
@ " Jag vet - det var Burmester 911 som stod för kraften. Dom är ju nästan lika bra som VTL MB-450 MkII "

Enligt sladd him self så färgar VTL stegen åt det lite rörigaktiga hållet, gör burmeister något liknande om man tolkar dig rätt?

Mao inget för den som vill ha en superneutral anläggning?

Eller spelar dom i helt skillda skolor?

Du övertolkar mig. Inlägget var bara en gliring för VTL eftersom det är "mitt märke.

Vad är en superneutral anläggning? Finns sådana och när vet man när man träffat på en?

Jag menar att hela kedjan är färgad på ett eller annat sätt. Från inspelning, mixning, mastring, kablar, spelare, försteg, slutsteg, högtalare, rum, lyssningsposition och slutligen personliga preferenser. Det handlar snarare om att hitta en färgmix som passar och sedan försöka bemästra oönskade effekter typ basmoder i ett rum.

Både VTL och Burmester är hifi-utstyr i referensklass. Att påstå att den ena är bättre än den andre är en slutsats som är svår att dra. VTL låter fantastiskt hos mig med de anpassningar jag har gjort. Det hade säkert Burmester också gjort men förmodligen hade min övriga utrustning då anpassats på ett annat sätt. Det där med rör och transistorljud är för mig flosikler när man kommer upp i dessa nivåer på elektronik.

Rörljudet tillskrivs ofta omdömen som oprecis och lullig bas. Det gäller vare sig t ex för- och slutsteg från VTL, ARC, Jadis eller McIntosh i det "övre" sortimentet. Jag hört både bra och dåligt från såväl rör som från SS-förstärkare.

Däremot har jag aldrig begripit varför Consulterna ofta kör VTL i triodläge som endast är till för speciella "intima" situationer och musik. Om man spelar dynamisk musik i detta läget minskar ljudbredd och dynamik dramatiskt, vilket också Luke Manley på VTL beskrivit. Så även Michael Fremer i senaste testet i Stereophile. Förhoppningsvis kommer även HiFi Consult till insikt... ;)

Posted
Jag vet - det var Burmester 911 som stod för kraften. Dom är ju nästan lika bra som VTL MB-450 MkII :closedeyes::icon_smile_cool:

Jag kunde svurit på att det var Vienna - The Music som vi lyssnade på. Därav denna bild.

Men jag blev misstanksam när jag inte kunde se någon kabel till den vänstra högtalaren. :Thinking: Jag tappade nästan hakan

när jag förstod att det var Tidal Contriva som spelade. Med nästan 3 meter mellan centrumkonerna och ca 2 meter till lyssnings-

Hmm...undrar om det var den placering som Sladd och jag labbade fram som står på plats nu...kanske lite finputsad till. Av placeringsbeskrivningen att döma stämmer det rätt bra....och bra lät det då med!

Vänligen

K-man

Posted

.

Tack för besöket killar, alltid trevligt och jo vi försöker, oavbrutet...

Till nästa gång kommer vi att ha byggt om butiken, skaffat ny kaffemaskin och vi har också en ny Barista klar för hösten, Nyhetsinfo kommer om 2 veckor...

mvh

.

Guest Niklas F
Posted
Hmmm, färgar, neutralt ljud, begrepp som förbryllar. Vad är färgat, jämfört med vadå, enligt vems uppfattning?

Vill inte kapa tråden men vill gärna ifrågasätta dessa begrepp.

Det är nog en helt egen tråd :)

Guest Niklas F
Posted
.

Tack för besöket killar, alltid trevligt och jo vi försöker, oavbrutet...

Till nästa gång kommer vi att ha byggt om butiken, skaffat ny kaffemaskin och vi har också en ny Barista klar för hösten, Nyhetsinfo kommer om 2 veckor...

mvh

.

Ny kaffemaskin behöver ni verkligen inte,hos er fick jag bland det bästa kaffet jag har smakat på ;)

Skulle vara superintressant att se en byggtråd här, håller tummarna hårt.

Posted

Vårt tidschema var tight så dessvärre hann vi inte med att täcka allt och heller inte lyssna så mycket som vi skulle vilja. Så från

nästa rum har vi inga lyssningsintryck.

384HFCrum2.jpg

Här fanns det också kompetenta högtalare från Burmester, Thiel, Sonus Faber, Magnepan och Focal (ej på bild).

391HFCrum2.jpg

Lite undanskymda (för dagen) fanns ett par juveler ... det är mycket blänk på HiFi Consult... :33:

392AudiomecaJ1.jpg

396AudiomecaJ1.jpg

... samt omskrivna Devialet

390Devialet.jpg

389Devialet.jpg

Vi tackar Sladd för besöket och kaffet. Det är dags att dra vidare några kvarter.

Posted
Sladd hade placerat Tidal Contriva på ett nästan spöklikt vis. I lyssningsposition var det stört omöjligt att höra vilka lådor ljudet kom från :Thinking:

374Sladdspelar.jpg

Förstår precis vad ni menar!! Jag var helt tagen när jag besökte det rummet för ett tag sedansedan. Åkte hem och började baxa högtalare.

//Richard

Posted

Acoustic Signature; rent visuellt är det en spelare som jag går igång på :mm::mm:

Så nu blir det till att göra åter-besök för att konstatera om den håller rent musikaliskt.

Jag är ju som sagt va på jakt efter en spelare som ska passa in i den övriga familjen

Posted
Acoustic Signature; rent visuellt är det en spelare som jag går igång på :mm::mm:

Har tyvärr inga helkroppsbilder på den, men här kommer en del av den;

DSC_3015.JPG

Fler delbilder av samma system, med Audio Valve Challenger monoblock och Martin Logan CLX;

DSC_3012.JPG

DSC_3019.JPG