Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tydligen.

Har ett par såna där IKEA Poäng fåtöljur i spisningsrummet.

De har hög rygg med en liksom nackkudde.

Bakom fåtöljurna är det drygt två meter till väggen.

Fick därför för mig att flytta undan fåtöljurna och sätta mig på den tillhörande fotpallen.

Hm?!

Det lätt resonanta, "lite tjocka" ljud jag emellanåt upplevt i vissa register försvann.

Jaha-ja: Då skall det tittas efter nya möbler då...

Eller så moddar man de möbler man har...

Intressant att det blev en såpass påtaglig förändring hursomhelst.

Posted

Det är faktiskt rätt intressant. Jag använder min skinnsoffa som "ljudriktare" om jag vill ha mer ambiens i ljudet. Det får jag genom att sjunka ner i soffan så att öronen är strax under soffans rygghöjd. Mer ljud kommer reflekterat från soffan in i öronen och lägger till lite fördröjd information. Det är i alla fall så jag tolkat fenomenet.

• 2 weeks later...
Posted

Har inte haft tid att lyssna så mycket den senaste veckan.

Men nu har jag spelat en platta som jag är ganska inlyssnad på: Prockans fiolkonserter.

Kan vara inbillning eller att jag sitter lite högre, men med fritt bakom skallen och typ 2,5 meter till bakomvägg, så är det mycket lättare att följa alla olika stämmor och parallella slingor i musiken.

Det jag upplever är inte i första hand en förändring i tonal balans eller något sådant, utan en tydligare insyn i musikstycket.

Posted

De nyköpta fåtöljerna har nu förflyttats från ljudrummet till TV-rummet.

Jag har istället valt att göra en av de gamla Poäng-fåtöljerna mer lyssningsvänlig.

dsc7028.jpg

:)

Posted (edited)

Detta blev den slutliga(?) lösningen.

dsc7029b.jpg

Vill hursomhelst slå ett kraftfullt knytnävsslag för den inverkan som sittmöbeln har på musikupplevelsen.

Eller, både sittmöbeln och dess placering i rummet.

Vad som är rätt respektive fel, tilltalande respektive inte skall jag inte härja för mycket kring.

Men, emellanåt kan ett byte av möbel eller att försöka få lite distans till väggen bakom sig, göra "underverk".

Framförallt apparatfunderandet men även högtalarplaceringen, kan då framstå som finlir i sammanhanget.

Tyvärr kan ju både möbler och dessas placering i rummet kanske framstå som ganska trista saker att fundera på, i jämförelse med läckra prylar.

Om så är fallet, så är det synd.

Edited by Strmbrg
Posted

Jag har upplevt att jag får mer timbre (inte Timbre ;) ) om jag sitter framåtlutat med armbågarna på knäna när man lyssnar från tex soffor.

Posted
Jag har upplevt att jag får mer timbre (inte Timbre ;) ) om jag sitter framåtlutat med armbågarna på knäna när man lyssnar från tex soffor.

Intressant notering!

När du säger det, så har jag själv emellanåt sett hur lyssnare (av någon anlednng) lutat sig framåt i möbeln när de lyssnar.

Kanske kanske ett reflexmässigt beteende när det finns något bakom skallen som stör?

Posted

Tidiga reflexer från bakvägg/lyssningsmöbel är sjukt irriterande och stör definitivt upplevelsen. Sådant får inte finnas

i mitt lyssningsrum. Ser man mig luta mig fram på någon bild där jag lyssnar så är det definitivt för att slippa just detta.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...