Jump to content

Recommended Posts

Posted

Innehållsdeklaration:

Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.

---

Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?

Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".

Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden.

Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.

Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?

Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?

Posted

Är det inte så att en avancerad apparat inte behöver betyda att apparaten har många delar som ser komplicerade ut? Är det inte i själva verket så att en avancerad apparat som samtidigt är mycket enkel i sin uppbyggnad också är eftersträvansvärd?

Jag vill gärna ha avancerade apparater - men enkla i sin uppbyggnad.

Posted

Kanske var lite otydlig, eller mångtydningsbar?

Låt säga att jag menar en grammofon med högtalare i locket. Att den skulle räcka och att hjärnan skulle kompensera för dess prestandamässiga brister.

Posted
Innehållsdeklaration:

Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.

---

Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?

Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".

Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden.

Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.

Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?

Innehållsdeklaration:

Svar av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.

Först: Intressant frågeställning igen...Kunde var kul om du själv tog mer ställning och skrev vad du verkligen tycker.

Javisst jättebehändigt...

Självklart att det vore bra för många om hjärnan själv fixade till ljudet eller upplevelsen så att den blev optimal, billigt inte minste. Bäst kanske vore att det var som i filmen Matrix där vi i så fall inte ens skulle behöva en stereo för ändamålet utan bara upplevde allt i vår hjärna utan normal yttre stimulans.

Men att Du som beskriver det "kompensera för dessa tillkortakommanden" är det möjligen lite väl orimligt eftersom signalen som når örat inte har all information som behövs. Men det skulle i så fall vara så att hjärnan skapar denna upplevelse på egen hand och fyller i det som fattas till den milda grad att man kanske får fundera på om hjärnan är helt frisk? Eller att man, som Du så ofta antyder, kan vara nöjd utan att jaga bättre kvalitet. Och då få en optimal upplevelse ändå. Bra så! För den det passar. Alla är olika med olika mål/avsikter med sin hobby.

JAG tror att det vi håller på med är en hobby. För mig är det det. Först tror jag vi gillar musik och upplever ett välbehag som berikar våra liv genom musiken på flera plan. Sedan har intresset förfinats till att också uppskatta hobbyn HiFi, att få till en berikande ljudåtergivning som ökar den musikaliska upplevelsen. Detta är en del i vårt musikintresse som vi uppskattar i tillägg till våra favoritlåtar. För många av oss skulle alltså en del av hobbyn gå förlorad om vi bara satt ner och "tänkte" upplevelsen. Jag tror det skulle bli torftigt och inte önskvärt för många.

Musik och Hifi är en hobby! Vi fyller en liten del av våra liv med den och får tillfredsställelse. En Matrixvärld är inte önskvärd på något vis.

VAD TYCKER DU strmbrg!!!!! Intressant tråd som vanligt, men jag skulle uppskatta om du efterhand drog lite slutsatser av svaren, sammanfattade vad du lärt dig om detta och inte låter det vara. Du har säkert starka egna åsikter/ideer som skulle vara berikande och lärorikt att ta del av.

Posted

Ja! för dem som det är en hobby att koncentrera sig på apparaterna. Träffade en man som hade en extremt dyr anläggning och en cd samling på några ynka skivor där mest vissa ljud demades. Hans hobby, får man förmoda, berikade honom och hans intresse för electronik och hur electroniken fungerar övervägde. In fin hobby jag har all respekt för.

Min hobby är skild från denna på många sätt och förhoppningsvis lika fin.

Villken är din hobby?

Posted

Att sitta på ett tåg som står still vid perrongen med en resekatalog i händerna är en föga inspirerande tripp... Upplevelser gör sig bäst att upplevas på riktigt.

Posted
Kanske var lite otydlig, eller mångtydningsbar?

Låt säga att jag menar en grammofon med högtalare i locket. Att den skulle räcka och att hjärnan skulle kompensera för dess prestandamässiga brister.

Varför ska man behöva kompensera eller kompromissa om man inte nehöver?

Sen en sak om exemplet med högtalaren i skivspelaren. Du får samma problem som med en allt-i-ett skrivare. Om faxen går sönder måste du även skicka in skrivaren. :)

Posted

Vad tycker jag?

Pja, bara det faktum att jag filosoferar kring ett slikt ämne är ett tecken på att jag tycker att det vore bra att kunna få en "realism-upplevelse" även av en högst rudimentär apparatur.

Jag är liksom inne på att det kanske går att "trimma" hörselsinnet så att det blir mer tolerant och mer associativt.

Hur det skall gå till vet jag inte, men en idé är att man "skruvar om" sin attityd. Kan man tex känna igen en röst via en ytterst saggig telefonhögtalare, så finns det rimligen vissa möjligheter...

Självklart så är ju denna målsättning hyfsat ointressant om man tycker att tekniken och apparaterna är kul i sig själva.

Jag tycker definitivt inte att teknik och apparater är tråkigt eller ointressant.

Dessutom är det ju ofta så, att jag imponeras över hur bra vissa apparater kan återge musik så att det låter hyfsat realistiskt.

Men, om huvudsyftet är (vilket det inte behöver vara) att få sig en verklighetsnära musikupplevelse, så vore det jättebra om det kunde åstadkommas medelst en gammal kassettbandare eller en klockradio.

Posted

men sa funkar det for mig bra musik kan horas o avnjutas via en gammal transistorradio iaf var det via en sadan mitt musikintresse startade med en styrka av nastan religios natur iaf en andlig upplevelse o sa har det nog varit for de flera av oss. Mina musikupplevelser skapas i hjarnan o min favvomusik avnjuter jag fortfarande pa detta satt i vart kok. Jag tror att det ar sa det ska funka o gor det inte det sa trottnar man nog forr eller senare dvs om det endast bygger pa prylar o inte finns grundat i karkek musik.

Idag har jag lyckligtvis pengar att grotta ner mig o tex kan jag skaffa nya kablar till talarna som kanske inte ger mer objektiv forbattring an mina smatterklammor gjorde pa min cykel nar jag var mycket ung eller varfor inte fartrandor pa bilen!

Hifi ar min hobbie o musik alskar jag o hifin den kan gott fa kosta, jag arbetar mycket o jag njuter o har kul o det ar endast min ekonimiska inkompetensniva som satter granserna for den kanske slarviga hedonistiska hallningen. Om jag sen far ut mer av mitt grottande an den som sjalv sitter hemma o flatar kablar eller syr sina egna hifimoss, det vet jag ej men jag kor iaf sa hart som jag har rad med o jag gor det for att det ar kul.

Pa Euphonia finns det flera som har en helt annan ekonimiskinkopetensniva an manga andra o har darfor inte samma intresse av att grotta ner sig i mer njutning for mindre pengar.

Vet ej om detta ar ett svar enligt tradskaparens intentioner men iaf ett forsok o jag ursaktar om jag later raljerande, det ar inte menat sa!

Posted

Tack strmberg!

Via bla min mono-kassettebandspelare skapades mitt musikintresse med sommartoppen på 70-talet. Jag avnjöt musik med omfattande känsloyttringar och glädje. Jag spalade in alla låter så fort de "påades" och avbröt ofta inspelningen, spelade tillbaka bandet och fortsatte så tills det kom en låt jag gillade. Då sparades bra låtar och vips hade jag ett band med "Blandat". Ljudkvaliteten sög, för att uttrycka mig som mina barn, vilka är i den åldern jag var då. Men upplevelsen var för mig vid den tiden realistisk och nära och STOR. Trots low-fi.

Med åren har jag trängt djupare in i musiken och inte bara uppskattat melodier utan även hantverket/skickligheten av musikanterna och allt där omkring. För mig har detta en adderande kvalitetsupplevelse av musiken som växer ju mer jag lär mig. Det är när det oförutsägbara och konstnärliga berör mig djupare jag uppskattar det mest. Detta gör jag bäst med hjälp av bra musikförmedlarprodukter.

Hade jag varit lika bra som musikanterna kunde jag ju enligt strmbrgs utopi tänkt fram det själv istället. Jag borde troligen då själv blivit musikant och realiserart mina tankar med ett instrument i handen. Den banan utforskade jag bara på hobbynivå med en extremt oinspirerande musiklärare som dessvärre dödade ett brinnande intresse för att spela. Men eftersom musik och dess konstart kan upplevas passivt när begåvade människor utför det live eller via inspelningar tycker jag det vore synd om allt bara skedde i min begränsade hjärna. Jag vill ta del av andra människors begåvning och till det krävs bra prylar, dessvärre.

Jag tror inte denna filosofiska väg är framkomlig för mig i alla fall.

Jag vill ha mer realism i detta fall. Kommer det en lågkvalitativ signal till mitt öra kan jag bara ytterst begränsat försköna denna. Dock kan man med mycket träning lära sig uppskatta och ta till sig högkvalitativa signaler.

Posted

Det borde inte vara svårt att träna upp sitt öra att "fylla i" en anläggnings tillkortakommanden men det går säkert bara till en viss gräns. Det skulle t ex kunna vara att man hör vad sångaren sjunger om man kan texten eller att man upplever gitarranslagen mer realistiskt om man också vet hur gitarristen spelar och har hört honom tydligt tidigare. Jag har själv upplevt att örat fyllt i vissa detaljer i en låt efter att jag hört låten på en annan anläggning som framhävt just de detaljerna.

Men som sagt, det torde bara gå att träna upp sig ytterst lite. Det finns inga genvägar - man måste skaffa sig högklassiga apparater och ett bra lyssningsrum - det behöver inte heller kosta massor av pengar även om det ofta gör det.