Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej

jag lägger upp en tråd här så kan man diskutera lite akustik mätningar och alla kan lägga kommentarer och inlägg om allt möljigt om mätningar.

jag börjar....

Jag gjorde nyligen några mätningar på min ovanvåning. I ARTA så finns det olika sätt att mäta, det finns..

Periodic noise, det är den vanliga mät metoden

Sweep

MLS

Denna fönster heter "Impulse response measurements/signal recording" det är där man trycker på play så att säga. Jag har "Sequence lenght" inställd på 32k och det betyder att i "Impulse response" så ökar man från 0-300ms till 0-600ms, ja man ser mätningen bättre som jag fårstår det.

Jag gjorde alla tre. Volymen på min försteg var den samma, alltså 50% och det är högt när jag lyssnar på musik med tanke på att högtalarna känslighet är 103dB, 2,83V@1meter och subarna 40-100Hz, 97dB 1W@1meter, enligt specifikationen.

Nu visar jag bara Burst Decayen på dessa tre mätningar.

Periodic noise

periodic32k.jpg

Sweep

Sweep32k.jpg

MLS

MLS32k.jpg

Som jag ser det så är det inte så stor skillnad mellan dessa mätningar.

Den här resonansen på 25Hz finns inte som på den första mätningen utan nån behandling men jag tycker inte den är så stor.

Första mätningen

ovanfre.jpg

Nu gjorde jag ingen mätning med Sweep och MLS men jag kan inte liksom riva allting bara för att se hur det ser ut med mätningen utan nån behandling. :) Den var dessutom inställd på 16k i "Sequence Lenght".

Kommentarer välkommnas...

Tack

Edited by Mctwins
  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kommentarer välkommnas...

Det ser ju bra ut och som om du både jämnat ut frekvensgången och sänkt energierna i efterklangen.

Blir det inte bra om du sänker subbarna lite :?:

Vill du inte ändra titel på tråden, exvis "Akustikmätningar - tolkningar och tips" :?:

Flyttar tråd från bild- till hifiavdelningen// Calle_jr

Posted (edited)

Hej

Det är OK att du flyttar tråden. Kan du ta bort den från bildforumet så man inte blandar ihopa det.

Här kommer en mätning med frekvens gång på före(den gula) och efter, om ser tydligt så har jag överlappat alla tre ,Periodic noise, Sweep och MLS mätningen, men som ni ser så är det ingen skillnad.

Den första mätningen hade jag, om jag minns rätt, på 70-80% på volymen. Därför ser det lite högre upp i ljudtryck. Man ser också att det finns en förhöjning runt 100-200Hz men det beror på att mina AD40 och TP300 är på nedervåningen så jag har inget där för tillfället, men det kommer att ersättas med Golden Horn diffusorer istället.

Freqfreochefter.jpg

och här är Impulse response envelope..

Den gula är före mätningen och den gröna den senaste med periodic noise mätningen. Värför den första sluta på runt 300ms är för att om man har det inställt på 16k som nämns tidigare så slutar den på 300ms.

Men det är klart, tänkte inte på detta när jag gjorde första mätningen. Man ser tydligt att bakgrunds ljudet har minskat drastigt.

Impulseresponseenvelope.jpg

Man tror att det är mycket bas men det låter bra, det är en fråga om att man får lyssna sig fram och justera därefter.

Tack

Edited by Mctwins
Posted

Hej Mctwins,

Trevligt initiativ. Runt exciteringsmetod ger vad jag förstår swept sine bäst immunitet mot störningar. Runt FFT har jag förstått att ju större längd desto bättre bättre frekvensupplösning, med mindre längd desto bättre tidsupplösning. Föreslår därför att du mäter med 256k swept sine för att undersöka om det händer något i sub-/basområdet när du analyserar med bl a Burst Decay.

/Suomela

(Den som vill fördjupa sig i ämnet kan studera dokumentet Transfer-Function Measurement with Sweeps (pdf 1,23 MB) samt titta på sidan FFT for dummies.)

Posted (edited)

Hej

Det här får man läsa när man är bakis en söndag eftermiddag, tack för info Suomela. :)

Tur det finns mätprogram, så man slipper räkna för hand.

Edited by Mctwins
Guest Niklas F
Posted

Har du vägarna förbi Trollhättan så får du gärna komma med mätprylarna så får man se hur illa det kommer att bli på vårat nya boende.

Posted
Har du vägarna förbi Trollhättan så får du gärna komma med mätprylarna så får man se hur illa det kommer att bli på vårat nya boende.

Jag ska till Göteborg den 1-2 okt, hifimässan. Visst kan jag göra det om tid finns.

Posted (edited)

Hej

Bara skriv och ställ frågor så ska jag svara så gött jag kan.

Här kommer mätningen med Burst Decayen på 256k i Sweep läge, nu fick man använda öronproppar. Misstänkte att det skulle ta längre tid med mätningen, vilket det gjorde också. Samma volym 50%. Jag fårstår att man måste ha volymen uppe för jag testade med 20% och då såg inte mätningen bra ut. Så tänk på det när ni mäter.

Burstdecay256k.jpg

Ja, jag vet inte vad jag ska säga längre, men visst ser det bra ut. :) Finns det nåt mer man kan ställa in med mätningen. Jag tycker det inte finns nån skillnad mellan dessa inställningar, frekvenskurvan ser likadan ut så jag visar inte denna. Betyder detta att man har gjort vad man skall. Alltså det här mummlet runt 20-50Hz tror jag inte man hör.

Tack

Edited by Mctwins
Guest Niklas F
Posted
Jag ska till Göteborg den 1-2 okt, hifimässan. Visst kan jag göra det om tid finns.

Låter väldigt intressant, då har vi bott där ca 1mån så det värsta flyttdammet bör iaf ha lagt sig.

Hur långt ner kan du mäta med dina saker, XTZ som vi har kört med klarar bara ner till 16hz.

Hade vart skoj att se vad anläggningen klarar neråt i frekvens.

Även kika vad mina 8st Golden horn gör för nytta med att jämna till toppen.

Posted

NiklasF....

Oroa dig inte, den mäter precis vad du vill, ner till 10Hz, bara dina grejer tål det. Kan nog kräma ur både det ena och det andra genom ditt system.

Tack

Posted

Niklas F...

Lite närmare eftertanke, varför är du intresserd av att mäta under 20Hz, om jag får fråga?

Man hör ingenting där nere ändå, alltså våra öron.

Guest Niklas F
Posted

Bottendelen vågar jag allt plåga endel, subbarna "port shuffar" när dom når sin gräns.

0-120hz @ 120sek och jag känner dom vid ca 8hz så vore skoj att se om det är någon info enligt mätningar med.

Underlättar ju även vid placeringar så detta skulle uppskattas väldigt mycket, även kika vad som skiljer sig mot xtz's mätningar.

Posted
Här kommer mätningen med Burst Decayen på 256k i Sweep läge, nu fick man använda öronproppar. Misstänkte att det skulle ta längre tid med mätningen, vilket det gjorde också. Samma volym 50%. Jag fårstår att man måste ha volymen uppe för jag testade med 20% och då såg inte mätningen bra ut. Så tänk på det när ni mäter.

Jag har också (bara för någon dag sedan) testat ARTA eftersom jag ser att ni är andra som använder detta program. Jag brukar mäta vid ca 75 db då jag vill minnas att jag läst detta i samband med ett annat mätprogram. Är det i de krokarna andra ligger då ni mäter?

Gjorde också olika mätningar med de olika sorterna men vill minnas att jag fick lite annorlunda resultat med MLS än med de andra (Sweep och Pink Noise). I Manualen till ARTA finns hänvisning som utvecklaren själv skrivit angående detta:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/papers/im-aaaa2003.pdf

i "5 Conlusion" står följande:

"This work shows that systems for measuring room impulse response with a pink RPMS and logarithmic sweep excitation outperform systems with white spectrum excitation in a real acoustical environment. The choice of an optimal excitation signal depends on measurement environment. In an environment with a high noise, the pink RPMS gives the best estimation, otherwise excellent result can be achieved with a logarithmic sweep excitation."

Tolkar det som att "Sweep" eller "Pink Noise" är att föredra.

Eller, det kanske var mer komplext än så?

//Richard

Guest Niklas F
Posted
Jag fårstår, vi får se.

Vad ger dina subbar för ljudtryck?

118,5Db@35hz när vi körde något purbertalt dbrace. Går säkert en liten bit till om man vill.

Posted

NiklasF.. det duger väl.

Richard...

Det är överkurs för mig, men om jag tolkar det rätt så beskriver han olika matematiska regler som är implementerade i ARTA. Men det ligger nåt i vad han säger när det gäller bakgrundsljudet. Man måste dra ner detta för att få en bra mätning. Men det är klart att det finns olika tillvägagångs sätt.

Har du inga sparade mätningar med ARTA?

Posted
Har du inga sparade mätningar med ARTA?

Jo, men inte tillgång till den datorn. Kan återkomma med detta när jag kommer hem om ett par dar.

//Richard

Posted

Jag bor mitt i stan, så jag brukar höja en del när jag kör svep o brus, just för att få mer signal/stadsbrusavstånd. Brukar få ont i både huvet o öronen efter ett tag.......

Guest Niklas F
Posted

Detta måste vara det största problemet man har när man mäter, just att det är så svårt att det är knäpptyst vid mättillfället.

Får väl visa mätning på när jag ställde in subbarna för detta boendet.

Före ( har skruvat på PEQ för att få till denna kurvan )

xtz4x36ppooktantimodeby.jpg

Efter ( Antimode som lånades hem för test )

xtz4x36ppooktantimode80.jpg

Posted (edited)

Hej

Nu är jag inte så insatt i XTZ mätprogram. Den bilden längst upp på höger sida, det är väl CSD?

Vad händer om du ökar på volymen, eller hur högt visar XTZ i ljudtryck? Jag tycker du har för låg volym, brassa på så du har runt 100 dB och se vad som händer.

Det här med tyst, så länge du inte pratar med dig själv under mätningen så skall det inte vara nåt problem. :)

Edited by Mctwins
Posted

Hej

Fler fågor till dig... NiklasF

Läser XTZ manualen och där står att det finns 1 positions och 3 positions mätningar, jag förmodar att du har det på 1 positions mätning.

Smoothing, vad motsvarar ppo i 1/3 octave, är det 2 ppo, 3 ppo eller 6 ppo?

Den här stimulus PEQ, stämmer det med det angivna värdet i XTZ när du knappar in det i din PEQ på suben eller DSP och sen gör om mätningen?

Har du testat med olika metoder enligt manualen?

Jag hade testat med fullrange mätningen, sidan 30 och nedåt

Tack

Guest Niklas F
Posted
Hej

Nu är jag inte så insatt i XTZ mätprogram. Den bilden längst upp på höger sida, det är väl CSD?

Vad händer om du ökar på volymen, eller hur högt visar XTZ i ljudtryck? Jag tycker du har för låg volym, brassa på så du har runt 100 dB och se vad som händer.

Det här med tyst, så länge du inte pratar med dig själv under mätningen så skall det inte vara nåt problem. :)

RTA är det som visas på högerkanten.

100db låter jäkligt högt att mäta, men visst kan jag testa att brassa på lite till.

Ljudnivån runt om så tänker jag på bilar, ungar osv utanför. Mäter bara om jag är själv hemma så just nivån inne oroar jag mig inte för.

6ppo är xtz's högsta upplösning, vet faktiskt vad det motsvarar.

Posted

Hej

Ja, det är högt, det är det som är meningen för att få så bra mätning i basen som möjligt.

Men ta det försiktigt så du inte spränger högtalarna. :)

Kör bara med subarna. Dom tål väl.

Guest Niklas F
Posted
Hej

Ja, det är högt, det är det som är meningen för att få så bra mätning i basen som möjligt.

Men ta det försiktigt så du inte spränger högtalarna. :)

Kör bara med subarna. Dom tål väl.

Är det skillnader i hur länge basen ligger kvar i rummet som man vill visa på när man drar på såpass mycket?