Jump to content

Hjälp att hitta högtalare

malmoit

Recommended Posts

Hej, jag köpte nyligen en SAT Amplifix och letar nu efter ett par högtalare att matcha denna pjäs.

Ljudmässigt är jag framförallt ute efter god återgivning kort och gott. Det behöver inte vara några monster volymmässigt eftersom jag bor i lägenhet, men det är ingen nackdel om de duger till att kräma på om jag känner för att störa grannarna.

Jag lyssnar på väldigt varierad musik, jazz, klassiskt, hip-hop, rock, metal, punk o.s.v.

Jag kan just nu punga ut max 5000 kr, men om det är något speciellt så kan det vara värt att vänta och spara. Jag har inga problem med att köpa begagnat.

Det jag har funderat på hittills är:

Monitor Audio RS6.

Monitor Audio RS8.

Canton Ergo RC-L, där jag dock ställer mig frågande om de matchar min förstärkare särskilt väl. Vad jag förstår så kan man inte använda filterboxen utan separat slutsteg.

Någon som har några tankar?

Jag kan just nu punga ut max 5000 kr, men om det är något speciellt så kan det vara värt att vänta och spara. Jag har inga problem med att köpa begagnat.

Tyvärr springer priserna snabbt iväg när det handlar om golvhögtalare. Den här årstiden pågår ju en hel del lagerrensningar så det kan nog vara värt tiden att söka igenom både butiks- och begagnatmarknaden ordentligt.

Två tillverkare som jag själv har imponerats av på senare år är Neat Acoustics och ESA Loudspeakers. Man får mycket högtalare för pengarna men verkningsgraderna kryper ibland ner mot 86 dB och golvhögtalarpriserna startar tyvärr en bra bit ovanför 5000 kr. Lugnet är dock hifiköparens bästa vän :) så mitt förslag är att ringa in några intressanta alternativ och sedan ge sig ut på en grundlig prisjakt.

Hej, jag köpte nyligen en SAT Amplifix och letar nu efter ett par högtalare att matcha denna pjäs.

Ljudmässigt är jag framförallt ute efter god återgivning kort och gott. Det behöver inte vara några monster volymmässigt eftersom jag bor i lägenhet, men det är ingen nackdel om de duger till att kräma på om jag känner för att störa grannarna.

Jag lyssnar på väldigt varierad musik, jazz, klassiskt, hip-hop, rock, metal, punk o.s.v.

Det jag har funderat på hittills är:

Monitor Audio RS6.

Monitor Audio RS8.

Canton Ergo RC-L, där jag dock ställer mig frågande om de matchar min förstärkare särskilt väl. Vad jag förstår så kan man inte använda filterboxen utan separat slutsteg.

Någon som har några tankar?

Hej!

Har för mig att du kan ansluta Cantonboxen via tape in och tape out om du har sådana på din SAT Amplifix.

Mvh

Hasse

Av de du listar ovan så föredrar jag Monitor Audio, men det är klart en smaksak. Tror Canton kan bli lite ljust med Amplifix...

Hade själv en Amplifix innan, mkt Bang for the buck, med de beg-priser de har idag...

Han som köpte min Amplifix kopplade den till ett par XTZ golvare om jag minns rätt...

En annan "lågprisHT" med mkt bra ljud för nästan inga pengar alls är de gamla Audio Pro Black Diamond...

Jag hade danska Avance som funkade mkt bra till Amplifixen, ganska okända i Sv så man kan ofta få dem till bra priser...

Såg precis dessa på Hifimagasinet: Snell C V

Visst de är stora o tunga o har några år på nacken, men om elementen är i gott skick, så borde de vara bra HT för pengarna.

Ta din Amplifix och åk till Ystad och prova dem, kan ju vara tungdrivna, så det är bäst att prova med din egen Amp...

Hej,

Spelade en period på Monitor Audio Silver 8i. I mitt tycke väldigt bra i mellanregister/diskantområdet, saknade kanske det sista i botten...(Sedan fastnade jag i den "förtrollade" världen av servokontrollerade 12-tums Watkinsbasar...) Dock en kompetent golvare för en, i sammanhanget, högst rimlig peng! Även en hyfsad WAF i "rätt" finish.

Lycka till med lyssnandet!

Lansen

Tycker att du kan titta på begagnade QLN-högtalare. Alltså, de äldre 'riktiga' högtalarna. Samma kabinettmakeri som QRS nu använder. Gamla Classic-serien med Reference och Prestige. Mycket bra högtalare med utmärkta element. Dessa högtalare har ett antal år på nacken, men hittar du ett välskött par så är det mycket bra ljud för pengarna. Neutrala framför allt. Med bra elektronik låter de kanon.

Absolut begagnat!

Monitor Audio är bra!

Tex QLN Signatur är gamla men bra!

Dynaudio bra!

Acoustic Energy 100 är i denna prisklass en favorit för mig. Hittar du den köp den! Mycket välbyggd och stabil. Sandfylld. Kan spela högt med bra tryck och finstämt också.

Jag fortsätter att rekommendera NHT 2,5.Jag gillade mina 2,5.I rätt rum är det grymma pjäser.Finns ett gäng begagnade på hifimagasinet.EN vit variant också.vilket inte var så vanligt.Det som möjligen kan vara svårigheten med dessa är hur de skulle funka i ditt.

Jag fortsätter att rekommendera NHT 2,5.Jag gillade mina 2,5.I rätt rum är det grymma pjäser.Finns ett gäng begagnade på hifimagasinet.EN vit variant också.vilket inte var så vanligt.Det som möjligen kan vara svårigheten med dessa är hur de skulle funka i ditt.

Jag har förhoppningsvis ordnat så att jag kan låna hem ett par NHT 2,5i i några dagar så jag får bedöma själv. Kan nog få dem för ett bra pris också verkar det som. Ska bli riktigt kul att höra vad amplifixen kan göra med ett par bra högtalare istället för mina gamla discoburkar.

Jag har förhoppningsvis ordnat så att jag kan låna hem ett par NHT 2,5i i några dagar så jag får bedöma själv. Kan nog få dem för ett bra pris också verkar det som. Ska bli riktigt kul att höra vad amplifixen kan göra med ett par bra högtalare istället för mina gamla discoburkar.

jag hoppas att de passar i ditt rum.Gör de det så kan det bli riktigt bra.Gör det inte det så lär du märka hur hur boomig bas kan bli! :)

Gör det inte det så lär du märka hur hur boomig bas kan bli! :)

Under min rumsanpassningsresa har jag lärt mig att högtalartillverkare inte har så mycket att göra om det blir boomig bas eller inte. Det har med rummet att göra och till viss mån högtalarplaceringe/lyssningsposition. Dvs, väljer man en högtalare, oavsett tillverkare, som kan återge fullregister så kommer rummet att avslöja brister och förtjänster. Eftersom de flesta lyssningsrum ser ut som dom gör byggd efter svensk standard, så hittar man oftast de största problemen kring 50 Hz.

Under min rumsanpassningsresa har jag lärt mig att högtalartillverkare inte har så mycket att göra om det blir boomig bas eller inte. Det har med rummet att göra och till viss mån högtalarplaceringe/lyssningsposition. Dvs, väljer man en högtalare, oavsett tillverkare, som kan återge fullregister så kommer rummet att avslöja brister och förtjänster. Eftersom de flesta lyssningsrum ser ut som dom gör byggd efter svensk standard, så hittar man oftast de största problemen kring 50 Hz.

Intressant.De basproblem jag hade med mina NHT hade jag aldrig med mina Linn AV 5140 eller nu mina Cremonor.Jag tog för givet att det kunde ha något att göra med konstruktionen som sådan,dvs sidomonterad bas,vilket varken S.F eller Linn har.Men det kan ha berott på annat menar du?

Intressant.De basproblem jag hade med mina NHT hade jag aldrig med mina Linn AV 5140 eller nu mina Cremonor.Jag tog för givet att det kunde ha något att göra med konstruktionen som sådan,dvs sidomonterad bas,vilket varken S.F eller Linn har.Men det kan ha berott på annat menar du?

Jag tror det. Om rummet har en basmode kring 50Hz så sätter rummet igång, men som jag skrev har ju placeringen av högtalaren i rummet/lyssningsplatsen betydelse. Om man hamnar med öronen mitt i en stående våg så blir det mer boomigt än om man sitter i en vågdal. På så vis kan ju ett sidomonterat element göra det svårare att hitta rätt placering kanske.

En vanlig metod för att minimera basmoder är att jobba med "femtedelsmetoden" som grundinställning, dvs man placerar högtalarna så att baffeln hamnar på ett avstånd från dessa bakre vägg som motsvarar en 1/5 av rummets längd. T ex 1,2 meter om rummet är 6 meter och med ett lyssningsavstånd på ca 1,2 gånger avståndet mellan högtalarna. Det finns också en "tredjedelsmetod" som skall ge samma sak, dvs 2 meter från väggen bakom högtalarna i exemplet ovan.

Sedan får man lirka med invinkling och avstånd från sidoväggar. Hos mig har jag fastnat för 70 cm från sidoväggen.

Detta är alltså exempel på att komma ifrån peakarna i stående vågor, men rummet är det samma. För den som sitter 1 meter bakom den optimala positionen får istället problemen hos sig. Ett problem som jag upplevde med detta var att jag istället fick ett kraftigt dipp kring 1,000 Hz. Samma sak när jag använt parametriks equilizing. Det är därför jag insåg att jag måste ta tag i grundproblemet, rummets akustik. Det finns ingen högtalare eller förstärkare i världen som kan kompensera för dålig akustik. Det går att mildra vissa effekter men alltid på bekostnad av något annat. Calm har beskrivit samma sak och jag gör nu samma erfarenheter som han gått igen.

En annan fördel med akustikbehandling är att det är betydligt billigare än att köpa ett par high-end-högtalare. Jag tog ett kliv från Dynaudio C4 till Dynaudio Temptation men där ljudet var ungefär detsamma. Det är först nu mina Temptation visar sin klass. Om jag fixat till akustiken först, så kan det rent av vara så att jag suttit nöjd med mina C4:or och dessutom haft extra slantar på banken. En del erfarenheter är dyrköpta.

:

:

En vanlig metod för att minimera basmoder är att jobba med "femtedelsmetoden" som grundinställning, dvs man placerar högtalarna så att baffeln hamnar på ett avstånd från dessa bakre vägg som motsvarar en 1/5 av rummets längd. T ex 1,2 meter om rummet är 6 meter och med ett lyssningsavstånd på ca 1,2 gånger avståndet mellan högtalarna. Det finns också en "tredjedelsmetod" som skall ge samma sak, dvs 2 meter från väggen bakom högtalarna i exemplet ovan.

Sedan får man lirka med invinkling och avstånd från sidoväggar. Hos mig har jag fastnat för 70 cm från sidoväggen.

:

Principen kallas ibland (/eller ofta?) uddatalsmetoden, dvs 1 delat med ett udda tal, 1/3, 1/5, 1/7, 1/9, osv.

Eftersom de flesta lyssningsrum ser ut som dom gör byggd efter svensk standard, så hittar man oftast de största problemen kring 50 Hz.

Så kallad "God Bostad" eller "Westholms bibel" som är en samling unika svenska studier under 30- till 50-talet. Dessa biblar blev krav på 60-talet vid nybyggnad finansierad med statliga lån.

Kraven finns inte längre och dessa världsunika slutsatser som medförde att svenska arkitekter hade i ryggmärgen att rita bostäder "inifrån och ut" håller successivt på att suddas ut från dagens arkitektur.

Jag har jobbat ihop med en rad utländska arkitekter från UK, US, Tyskland, Tjeckien, Frankrike, Norge, Danmark, Polen mm. De börjar alltid utifrån (med en skulptur) och går inåt, och även om husen blir vackra så har de inte en chans mot en traditionellt skolad svensk vad gäller att få till funktionella rum och rumssamband.

Exvis ett litet rum på 3.60x3.60 (föräldrasovrum) eller ett vardagsrum 3.60x7.20 triggar ca 50Hz, och rumshöjden triggar ca 70Hz.

Där har du ett seriöst alternativ! Har själv levt med denna modell och Amplifixen kommer förmodligen att hantera 2.5i utan svårigheter. Har testat med Accuphase 2X130W, Denon 2X250W, NAD 2X250W och det kändes nästan lite överdrivet. Kan du få ut dessa NHT från rummets väggar tror jag att du blir väldigt nöjd.

Jag kan precis som tidigare skrivits intyga konsekvenserna av rummets inverkan framför allt vad gäller 50 Hz området. Jag har under åren arbetat intensivt med högtalarplacering enligt de metoder som beskrivits och hur lyssningsplatsen varit placerad. Man kan komma ganska långt, men för att nå perfektion så finns egentligen bara en verksam metod och det är att jobba med rumsakustiken. Precis som Bebop konstaterat så kan man få ut mycket mera av sina befintliga högtalare utan att byta i det oändliga, om ni problemet är kopplat till rummet. Men jag tror ändå att högtalarkonstruktionen har en viss betydelse även om man kommit långt med rumsakustiken. Jag kan konstatera detta efter mitt sista byte att den unika baskonstruktionen på Ktêman gjorde ett ytterligare snäpp i förbättring. Det är ett lyssningsmässigt konstaterande som helt saknar vetenskaplig grund, men hörs ändå. Basen har en indirekt spridning med olika vinklar ut i rummet och viss del som "pyser" ut på baksidan. Det kan rimligen inte ha någon betydelse för var stående vågor uppstår i rummet, men kombinationen direkt och indirekt ljud, lurar på något konstigt sätt ändå hjärnan.

Calm