Jump to content

Hur blev det så här?

calm

Recommended Posts

För ett antal år sedan gjorde jag ett halvhjärtat försök att återknyta kontakten med min gamla signalkälla, vinylen, bara för att sluta i ett konstaterande att detta inte var ett lyckat försök.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0

Sedan dess har massor vatten runnit under broarna och jag har haft förmånen att lyssna på ett otal olika vinylriggar och sakta kommit till insikten att det finns en stor skillnad mellan vinyl och vinyl.

Precis som med digitala medier finns det naturligtvis bra och mindre bra system och skall man få ut något som är bra eller i bästa fall ännu bättre än det man har så får man nog satsa lite mera.

Calm

Precis som med digitala medier finns det naturligtvis bra och mindre bra system och skall man få ut något som är bra eller i bästa fall ännu bättre än det man har så får man nog satsa lite mera.

Precis som digitalskivor handlar det även om mjukvaran. En överraskande upptäckt för min del var att gamla kartongförpackade originalutgåvor inte alls var så sönderspelade eller utslitna som jag hade misstänkt. Några låter t.o.m. bättre än dagens motsvarande superduper-återutgivningar även om skillnaderna kanske inte är lika stora som de kan vara i CD-världen.

Precis som digitalskivor handlar det även om mjukvaran. En överraskande upptäckt för min del var att gamla kartongförpackade originalutgåvor inte alls var så sönderspelade eller utslitna som jag hade misstänkt. Några låter t.o.m. bättre än dagens motsvarande superduper-återutgivningar även om skillnaderna kanske inte är lika stora som de kan vara i CD-världen.

Utgångspunkten för mig är alltid musiken och hur den kan återges i olika system, men med samma musik kan utgången bli helt olika, så där får ändå utrustningen betydelse trots allt.

Värstingvinylerna som Clearaudio, Kuzma mm kommer nog inte på tal, men tillräckligt bra kan man finna på en lägre nivå.

Den vinylfrälste Michael Fremer hävdar till och med att den billigaste spelaren slår det mesta i digitalväg. Jag är inte benägen att hålla med honom. Man kan komma mycket nära den äkta musikkänslan med en bra digitalspelare.

Calm

Här en snapshot på pickupen som blev ytterligare en Dynavector. Den här gången en mer påkostad variant.

P1000778.jpg

Gillar tonen som passar i övriga systemet. Inte överupplöst, inte laidback utan precis så som jag vill ha den holografiskt svart med djup och bredd i ljudbilden.

Ännu för tidigt att avgöra slutresultatet eftersom det behövs ett antal inspelningstimmar innan man kan fälla ett avgörande.

Calm

Utgångspunkten för mig är alltid musiken och hur den kan återges i olika system, men med samma musik kan utgången bli helt olika, så där får ändå utrustningen betydelse trots allt.

Värstingvinylerna som Clearaudio, Kuzma mm kommer nog inte på tal, men tillräckligt bra kan man finna på en lägre nivå.

Den vinylfrälste Michael Fremer hävdar till och med att den billigaste spelaren slår det mesta i digitalväg. Jag är inte benägen att hålla med honom. Man kan komma mycket nära den äkta musikkänslan med en bra digitalspelare.

Calm

Jag är helt enig med dig om detta. Ibland får jag känslan av det är rena förtalskampanjer mot ljud från CD. Jag gillar båda formaten men dåligt ljud förknippar jag mer med pressningar, inspelningar och mixningar än med formaten. Eller är det så att det finns jäkligt många dåliga CD-spelare och anpassningar där ute.

Nu har ni fått en liten ledtråd om vilken spelare det kan röra sig om! :D;)

Pickupskalet borde skvallra! :D

Calm

Man får väl gratulera, jag trodde inte att du skulle gå ut i vinylträsket!

Annars håller jag med om att CD-formatet är väldigt bra men att vissa inspelningar är bättre på vinyl men bara vissa

tommy

Här en snapshot på pickupen som blev ytterligare en Dynavector. Den här gången en mer påkostad variant.

http://i204.photobucket.com/albums/bb98/Sv...es/P1000778.jpg

Gillar tonen som passar i övriga systemet. Inte överupplöst, inte laidback utan precis så som jag vill ha den holografiskt svart med djup och bredd i ljudbilden.

Exakt den modell som fick mig att gå igång på vinyl igen... :mm: Målande beskrivning som även stämmer vid hörlurslyssning. Det känns plötsligt som att man lyssnar i ett rum och jag utgår från att det är inspelningsrummet... :)

Nu har ni fått en liten ledtråd om vilken spelare det kan röra sig om!

Pickupskalet borde skvallra!

Jag tror jag vet...om det är den jag tror gratulerar jag till en mycket läcker och innovativ spelare!

En riktig statement spelare... ;)

Edited by chg

Tackar!

I bland springer man på saker som man inte kan låta bli att köpa, denna spelare var ett rent fynd! En västkustimport fast egentligen inte! :D;)

P1000779.jpg

Här kommer en ledtråd till. Balanserad utgång och inkopplade Wireworld-kablar.

Calm

Så här ser den nya uppställningen ut.

Allt balanserar på stacken med nätaggregat till ASR:n. På denna en stenskiva som vilar på tre Cerapucer.

Ktma003.jpg

Skivspelaren vilar på ett fundament likt en Baseplatta som har tre justerbara fötter. Ovanpå denna denna tre "pelare" som utgör stödet för basplattan. En av pelarna innehåller motorn vars axel går igenom basplattan och ett linhjul driver remmen runt skivtallriken. Det andra benet innehåller strömbrytare och omkopplare för hastigheten. Motorn drivs av ett batterierpack som laddas av en nätladdare. Altså en batterimotor som bara får batterispänning och inte är anknuten till nätet. Under basplattan sitter elektroniken. Ovanpå basplattan skivtallrik med tillhörande lager och tonarmsinfästningen. Allt genialt genomtänkt och välkonstruerat. Enkelhet är ett ledord som genomsyrar spelaren.

Spelaren är tung säkert ca 25 kg och det ligger i balansen mellan basplattan och spelarmekanismen. Misstänker att detta för att eliminera resonanser som annars skulle kunna uppstå samt ge stabilitet till konstruktionen.

Calm

Jag fick hem spelaren från Göteborg i förra veckan där den köptes som demoprodukt obesedd och transporterades direkt till konstruktören som gick igenom och servade den.

Den var i prima skick, men för säkerhets skull byttes lagret till skivtallriken och nya batterier sattes in. När jag hämtade den så var den i toppskick och i skick som ny.

Pickupen monterades innan jag hämtade den och jag slapp att montera den själv. Michael Fremers seminarium om pickupmontering var lite som inspiration till det här inköpet som blir lite av kronan på verket i mitt system. Jag tror inte att det kommer att bli förstahands signalkällan, men väl ett intressant alternativ när andan faller på.

Första inkopplingen till min ASR Mini Basis blev lite av en besvikelse så som jag kommer ihåg det från förra gången jag testade vinyl. Tunt, basfattigt ljud utan dynamik och sprött i toppen. Efter lite konsultationer, fick jag hjälp med justering av gainen som var lite för lågt satt. Vill inte lägga bakgrundsbrus till det som framkallas av nålen, så här får man ta det försiktigt.

Efter nästa test blev resultatet ett helt annat. Nu kom fylligheten och dynamiken och vassheten försvann puts veck. Men det var något annat som inte stämde.

Skulle naturligtvis börjat med min testskiva Shure:s An Audio Obstacle Course, så hade jag löst problemet direkt. Det enkla problemet var att jag hade kastat om kanalerna, eftersom jag inte tänkt på märkningen av högerkanalen på baksidan av spelaren utan utgick från att kanalerna låg som man ser dem framifrån. Enkelt att lösa genom omkastning av kablarna.

Nu var det dags för de första spelningarna bara för att få ett hum om hur det skulle kunna låta, efter det att nålen spelats in.

Jag hade skaffat några nya vinyler som jag hade redan på CD för att få en uppfattning om skillnaden. 180 grams audifilutgåva av Keith Jarrets Kölnkonsert, Pat Metheny Travels och Patricia Barbers liveplatta från Paris.

Det första som slår en är en känsla av rymd och lätthet som utan att vara vass, har tillförts systemet. Samma känsla som när jag kopplade in Weissdacen Minerva för första gången och faktiskt samma känsla som uppstod vid lyssningen av Ktêma. Rymd med detaljer utan ett uns av hårdhet eller vassa kanter. Forsatt lyssning gav samma resultat men nu med en dynamik som jag inte hört på vinyl tidigare. Har alltid tyckt att vinyl låtit lite avslaget, men inte här och det är kanske det som varit skillnaden att basen och mellanregistret på något sätt påverkats av rumbleljud som dolt konturerna i dessa områden.

Det återstår en del inspelning av nålen innan jag kan säga att jag är nöjd med resultatet vad gäller pianot. Fortfarande inte 100% vad gäller diskantområdet som har ett uns av hårdhet åt spikpianohållet. Här är det faktiskt skillnad på mina CD-upplagor som har en större öppenhet och rymd. Röstbehandling helt ok och stränginstrument som gitarr klaras galant, men det är också ett förhållandevis lätt instrument att återge.

Mina tester kommer att fortsätta och jag skall skaffa mig lite fler referensskivor för jämförelsens skull. Sen skall jag ta mig an min gamla skivsamling som jag har kvar och som nog tarvar en ordentlig tvätt innan man kan spela den med behållning.

Men så här långt har testet utfallit till belåtenhet och milsvitt fån sista gången jag testade.

Calm

Haller med dig, bra inspelade cd tex ECM som vi bada gillar ar utmarkt inspelade o haller lika bra som en bra inspelad vinyl. Daremot ar det enligt mig betydligt roligare att samla pa LP. :app:

Passar pa att halsa till alla fran ett varmt makedonien o beklagar samtidigt att har inte finns bokstaverna a, a o utan endast a, a o. :D :D

Glomde gratulera till nyforvarvet o pm:a garna om du behover hjalp med att skaffa nagon lp, ibland har jag dubletter eller nagon som av platsbrist tyvarr maste ut fran mitt lilla lyssningsrum!

Tackar!

Jag återkommer gärna när jag lagt upp min strategi för vad jag skall kraftsamla på för skivor. Just nu bara nyhetens behag och lite planlöst köpande.

Apropå kopior så konstaterade jag ett 30-tal sådana CD-plattor när jag gjorde ett krafttag i min samling och sorterade dem på artist. De åkte raskt ut till landet!

Var ute idag i Vasastan och hittade en godbit med Joe Sample, Ray Brown och Shelly Mann. The Three i Direkt Cutting 1976 från Japan. 50 spänn inte dåligt för ett ex i mint condision. Bra musik med drag och en riktigt bra inspelning.

Det har sina fördelar med vinyl! :D

Calm

Jag köpte "The three" då den kom på 70-talet och sökte den länge på CD. När den äntligen kom på CD uti Amerika beställde jag ett exemplar. På den CD:n finns det två olika tagningar av samma skiva och jag vill nog varna för den överföringen. Den är det värsta jag någonsin har hört, går ej att beskriva. Musiken är annars mycket bra.

:mm::app:

Grattis calm!

Med finlir i uppställningen kan denna setup tas hur långt som helst.

Jag tror inte att det kommer att bli förstahands signalkällan, men väl ett intressant alternativ när andan faller på.

Förr eller senare hamnar man väl i Bebops grundstrategi - att spela det media som avsågs vid utgivningen.

Passar pa att halsa till alla fran ett varmt makedonien o beklagar samtidigt att har inte finns bokstaverna a, a o utan endast a, a o. :D :D

:D

Här får dö någrä åv mäg.

//Calle, nyss hemkommen från trafikövningar på Sorrentohalvön

Lotta2.gif

:mm::app:

Grattis calm!

Med finlir i uppställningen kan denna setup tas hur långt som helst.

Förr eller senare hamnar man väl i Bebops grundstrategi - att spela det media som avsågs vid utgivningen

Tackar!

Kan tänka mig att förfiningen kan göras i det oändliga. Det tog mig lång tid att komma hit och frågan är om jag har tålamodet att köra ett varv till när det gäller skivsamlandet?

Vi får se hur det hela utvecklar sig framöver!

Men faktiskt lite kul att köra en helt ny signalkälla i ett nästan nytt system ljudmässigt.

Artisten och Ktêmorna verkar i vart fall trivas tillsammans.

Calm

Edited by calm

Var ute idag i Vasastan och hittade en godbit med Joe Sample, Ray Brown och Shelly Mann. The Three i Direkt Cutting 1976 från Japan. 50 spänn inte dåligt för ett ex i mint condision. Bra musik med drag och en riktigt bra inspelning.

Det har sina fördelar med vinyl! :D

Calm

Fördelar och frestelser... :unsure: Har köpt en hel del som jag redan har på CD men skall hålla en striktare linje i fortsättningen :Shame On You: Dock är det väldigt kul att fynda... :mm::D

Fördelar och frestelser... :unsure: Har köpt en hel del som jag redan har på CD men skall hålla en striktare linje i fortsättningen :Shame On You: Dock är det väldigt kul att fynda... :mm::D

Den stora port som öppnats för mig är att man idag får tag på helt osannolika pressningar i original från ursprungslandet.

Ta som exempel Fleetwood Mac. Jag lyssnade på Peter Green och Christine Perfect på icke namngivna återutgåvor till utmattning i början på 80-talet.

Thx to eBay kan man idag hitta engelska original på Blue Horizon. Om skivan är i bra skick är detta nå't helt annat.

Bara ett exempel med detta mästerverk;

fleetwood.jpg

När man lägger på ett så'nt album finns inte tillstymmelse till filter eller syntetiska tendenser. Det är elektriskt förstärkt och kanske lite oputsat, men det är äkta. Man känner det.

Den stora port som öppnats för mig är att man idag får tag på helt osannolika pressningar i original från ursprungslandet.

Ta som exempel Fleetwood Mac. Jag lyssnade på Peter Green och Christine Perfect på icke namngivna återutgåvor till utmattning i början på 80-talet.

Thx to eBay kan man idag hitta engelska original på Blue Horizon. Om skivan är i bra skick är detta nå't helt annat.

fleetwood.jpg

När man lägger på ett så'nt album finns inte tillstymmelse till filter eller syntetiska tendenser. Det är elektriskt förstärkt och kanske lite oputsat, men det är äkta. Man känner det.

Den gobiten kan jag gärna tänka mig också! Men som sagt jag måste lägga upp en strategi på vad jag skall ha i mitt diskotek. Att samla på skivor som man redan har i annan upplaga är intressant, men det finns så mycket olyssnat därute som säkert skulle bli ännu bättre köp. I vart fall för min del. Vi får se hur det utvecklar sig. Kanske en 180 grams strategi? Vem vet?

Calm

Haller med dig calle musikaliskt mastervark o likasa de andra F Mack pa samma bolag. Fleetwoof M ar en grupp vard en egen trad uppdelad i>

1. Englandperioden, hur det borjade m vit blues som aven Chicken Chack/Savoy brown mfl beharskade med bravur, jag foll pladask for de flesta 60-70stycken blue-horizon-utgavorna o samlade forut pa dem. Producent pa alla var Mike Vernom o det gavs ocksa ut en soloplatta med honom .

2. Americakarriaren, hur de utvecklades musikaliskt, Roumors, fran denna tid raknar jag som ett masterverk fullt i klass med Beatles-sgt-pepper.

3. Gruppens inbordes-relationer/stegrande missbruk/skilsmassor under us-tiden ar som en spannande thriller som vissa av gruppens medlemmar precis overlevde

4. medlemmarnas soloplattor, vissa ar lika bra som Fleetwood egna.

Har en del Horizon kvar o dessa ar inspelade pa ett satt somgor att jag inte skulle vilja byta dem mot en aldrig sa fin-audiofil-direktgraverad-45varvs-200gramsutgava, ungefar lika tycker jag om en del Deram/Decca fran samma tid.

:)