Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag inhandlade min anläggning förra våren var jag väl medveten om att den snart skulle behöva kompletteras - med en förstärkare. Inledningsvis drevs således mina Usher MiniDancer (87 dB) av en Marantz SR6004 och källan var en Oppo 83SE. Räknat i pris/prestanda så gjorde Marantzen duktigt ifrån sig. Men hur kapabel den än var som sambandscentral fanns det mycket mer att hämta ur mina högtalare.

För mig är själva letandet och insikterna på vägen ofta mer intressanta än själva inköpet, varför jag såg fram emot resan som tog sin början i mars i år. Kraven var att förstärkaren skulle ha en Home Theater through put samt driva mina relativt tröga högtalare med pondus och finess redan från relativt låga volymer.

Strategin var att lyssna igenom utbudet som passade in i ovanstående kategorier och sedan plocka ut ett par favoriter för lyssning hemma. Totalt har jag hunnit lyssna igenom 11 apparater i olika konstellationer och i olika miljöer.

Först bar det iväg till en lyssning mellan Moon 3.3 och Hegel H200. Jag hade inte hört några av dessa tidigare och hade därför inga förutfattade meningar mer än att norrmannen (Hegel) fått hyllningar från den nordiska hifi-pressen. Mitt intryck är att detta var två väldigt olika förstärkare. Hegeln var "mycket av allt", spelade högt och lågt med kraft, men inte med finess. Kanadensaren däremot var mikrodynamikens mästare. Lätt att stampa takten till, men kanske något för tillbakalutad i spelstilen. Därefter följde lyssningar på Audio Analogue Verdi, BMC C1, Moon i1, Baldelius Tyr II, Thor III, AMR 777, Musical Fidelity M6i samt M.F. M6 500i.

Efter det kände jag att det var dags att plocka hem ett gäng för lyssning.

_DSC3518.jpg

Posted

Såg att mina senaste inlägg försvunnit i efterdyningarna av serverflytten. Jag kommer lägga upp fortsättningen på denna tråd under bildforum. Kanske kan admin flytta med mitt första inlägg dit?

Posted

Då provar vi att köra en repris :).

Här kommer en bild för att visa "bredden" på uppställningen inför lyssningen.

_DSC3525.jpg

Från vänster till höger: Musical Fidelity M6i, 200 W, 24 000 kr, Moon 340i, 100 W, 29 000 kr (ovan på Moon står min Oppo) och längst till höger ser vi bjässen Musical Fidelity M6 500i, 500 W, 45 000 kr.

Samtliga maskiner värmdes upp innan det var dags att köra igång. Vi valde ut ett par låtar att köra på samtliga maskiner från bl a Shelby Lynne, Randy Crawford & Joe Sample och Aaron Neville.

Posted

Först ut i lyssningsomgången var den "lilla" Musical Fidelityn, den maskin som jag själv såg mig som ägare till baserat på andras intryck och tester.

_DSC3526.jpg

Att det var en låda med mycket muskler var det inget snack om. Attack, pondus och "stake" i allt som spelades. Den hade en ljudbild som i mitt system och i mina öron var väldigt på. Jag gillar när jag blir adresserad som lyssnare men detta var nästan för mycket "på". Den spelade klart framför högtalaren, up in your face. Upplevde den dock som lite hård i diskanten i vissa passager,

Posted

Nästa maskin ut var kanadensaren Moon 340i, en maskin som jag lyssnat på vid ett tillfälle tidigare (i butik med Audio Physics-högtalare) och gillade då mycket av det jag hörde.

_DSC3527.jpg

Detta var återigen en maskin som satte igång högerfoten. Härlig mikrodynamik, taktkänsla och medryckande spelstil. Små penseldrag som målade upp en vacker ljudbild. Dock upplevde jag den än en gång som lite väl tillbakalutad för min smak. Den spelade klart bakom mina högtalare. Jag gillar hellre att sångaren sjunger "till mig" än att jag måste luta mig fram för att känna mig involverad.

Men jag har förstått att Moon är extremt kablekänslig och ska köras med låg kapacitans-kablar enligt en kille som arbetade med R&D för SimAudio som tillverkar Moon.

Posted (edited)

Sist ut i trion var muskelmannen Musical Fidelity M6 500i som egentligen kommit med på inrådan från butiken i samband med att jag fick låna hem lillebrorsan för lyssning.

_DSC3529.jpg

Karaktären för den effektsvagare M6i kändes genast igen. Men här handlade det om en helt annan best. Den grävde klart djupare i basen (toner jag inte visste fanns i mina högtalare) och den gjorde det med ett betydligt större lugn än M6i. Lite som Pippi Långstrum - man behöver inte visa att man är starkast i världen så länge alla i omgivningen vet om det.

Den något hårda diskanten som den mindre kusinen visat upp fanns inte och ljudbilden spelade fortfarande framför högtalaren, men den hade tagit ett halvt steg tillbaka. På den negativa sidan - tja att den var betydligt dyrare än vad jag först tänt mig att spendera på en stärkare. Och kanske att jag kanske inte upplevde leveransen som helt linjär. Jag upplevde den som lite "timglasaktigt" i den bemärkelsen att den var bjussigare i både basen och diskanten än i mellanregistret.

Fixade stavfel

Edited by bigblue
Posted (edited)

När jag lämnade tillbaka Moon och beskrev hur jag upplevt det så fick jag rekommenderat att jag lyssnade på Bladelius Tyr II. Jag ställde mig först tveksam då jag inte upplevt att Bladelius tidigare spelat något som matchade mitt ljudideal. Jag har upplevt den som något för analytisk, framför allt i diskanten som varit nästan lite "glittrig". Men detta skulle nu vara borta - så varför inte prova....

_DSC3543.jpg

Designen kommer jag nog aldrig att bli kompis med, men det var en stor skillnad i ljudbilden som den levererade, jämfört med mina tidigare minnesintryck. Härligt homogen ljudbild, snärtig och helt utan den vasshet som jag tidigare förknippat med märket. Lätt att gilla helt enkelt. Skönt att få sina fördomar testade med jämna mellanrum :).

Det jag upplevde varje gång jag växlade tillbaka till Bladeliusen från M.F. var att djupen på ljudbilden ökade - men att jag samtidigt upplevde det som om jag lyssnade i "bredbildsformat. Bredd och djup fanns där men inte höjden. Det var som att lyssna framför ett brevlådsinkast - det var i alla fall den känsla som infann sig varje gång jag slog på maskinen. Märkligt fenomen men annars en mycket positiv bekantskap.

Edited by bigblue
Posted
Först ut i lyssningsomgången var den "lilla" Musical Fidelityn, den maskin som jag själv såg mig som ägare till baserat på andras intryck och tester.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...en/_DSC3526.jpg

Att det var en låda med mycket muskler var det inget snack om. Attack, pondus och "stake" i allt som spelades. Den hade en ljudbild som i mitt system och i mina öron var väldigt på. Jag gillar när jag blir adresserad som lyssnare men detta var nästan för mycket "på". Den spelade klart framför högtalaren, up in your face. Upplevde den dock som lite hård i diskanten i vissa passager,

Nästa maskin ut var kanadensaren Moon 340i, en maskin som jag lyssnat på vid ett tillfälle tidigare (i butik med Audio Physics-högtalare) och gillade då mycket av det jag hörde.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...en/_DSC3527.jpg

Detta var återigen en maskin som satte igång högerfoten. Härlig mikrodynamik, taktkänsla och medryckande spelstil. Små penseldrag som målade upp en vacker ljudbild. Dock upplevde jag den än en gång som lite väl tillbakalutad för min smak. Den spelade klart bakom mina högtalare. Jag gillar hellre att sångaren sjunger "till mig" än att jag måste luta mig fram för att känna mig involverad.

Sist ut i trion var muskelmannen Musical Fidelity M6 500i som egentligen kommit med på inrådan från butiken i samband med att jag fick låna hem lillebrorsan för lyssning.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...en/_DSC3529.jpg

Karaktären för den effektsvarare M6i kändes genast igen. Men här handlade det om en helt annan best. Den grävde klart djupare i basen (toner jag inte visste fanns i mina högtalare) och den gjorde det med ett betydligt större lugn än M6i. Lite som Pippi Långstrum - man behöver inte visa att man är starkast i världen så länge alla i omgivningen vet om det.

Den något hårda diskanten som den mindre kusinen visat upp fanns inte och ljudbilden spelade fortfarande framför högtalaren, men den hade tagit ett halvt steg tillbaka.

Nu handlar det som alltid om personliga preferenser men för mig känns det som att en kombination av ovanstående egenskaper skulle kunna representera idealet. Aaron Neville med kraftfull och distinkt stämma någonstans bakom högtalarna sjungandes mot sweet spot... :) Ofta har det stannat vid en önskedröm men när jag har bytt från normal förstärkarkraft till överdimensionerat förstärkeri brukar effekten bli just avslappnade toppregister och ökad rumsinformation. Det senare hänger tveklöst ihop med återgivningen av de lägre frekvenserna.

Posted
Nu handlar det som alltid om personliga preferenser men för mig känns det som att en kombination av ovanstående egenskaper skulle kunna representera idealet. Aaron Neville med kraftfull och distinkt stämma någonstans bakom högtalarna sjungandes mot sweet spot... :) Ofta har det stannat vid en önskedröm men när jag har bytt från normal förstärkarkraft till överdimensionerat förstärkeri brukar effekten bli just avslappnade toppregister och ökad rumsinformation. Det senare hänger tveklöst ihop med återgivningen av de lägre frekvenserna.

Precis Timbre. Jag hade hört många fina egenskaper i många olika maskiner, men ingen hade allt. Måste erkänna att jag kände mig lätt förvirrad. Vad gör jag nu? Ska jag köpa någon av de som nådde nästan hela vägen fram? Måste jag leta vidare bland separata komponenter?

Det fanns ju förståss en apparat kvar att lyssna på. Men den hade jag valt bort av prismässiga skäl, den låg så långt utanför mina ekonomiska ramar att det inte var tänkbart. Att lyssna på den skulle vara ödesdigert....

_DSC3913.jpg

Posted

Jag hade aldrig tidigare lyssnat på en klass D-förstärkare. Däremot har jag alltid haft ett gott öra till Audio Research som märke, det har alltid låtit bra i de uppsättningar där de ingått.

_DSC3918.jpg

Lite intressant att man väljer att ha mono och invert som "snabbval" på fronten. Jag skulle gärna ha sett att man hade processor-valet där för att slippa leta fram fjärren varje gång man vill koppla in den för tv/biotittande.

Posted

De två finalisterna var alltså: Musical Fidelity M6 500i och Audio Research DSi200. Om MF ser ut som en body builder så påminner ARC mer om en forskare i vit rock. Stramt och ändamålsenligt utformad. Chassit är i stort sett det samma som hos försteget LS 27.

_DSC3919.jpg

Vi började lyssningen med att låta MF flexa sina muskler och sätta ribban för kvällens övningar. Det är svårt att inte bli imponerad av maskinen - det är en veritabel frontattack. Kraften är brutal!

Sedan var det Audio Research tur. När vi pluggade in denna, den sista kandidaten, så var det med blandade känslor. Dels var jag naturligtvis nyfiken på hur den skulle låta. Men å andra sidan ville jag inte att den skulle låta bättre än MF... Det hade jag inte råd med.

I med Aaron Neville och "Everybody plays the fool".... efter 10 sekunder var saken klar. Fan också. Allt föll bara på plats. Rummet blev plötsligt dubbelt så stort och Aaron och hans band klev ett steg tillbaka och framförde nu stycket i höjd med högtalarna. Rösten blev tredimensionell och extremt fokuserad. Övriga instrument följde efter. ARC klarade av att blanda kraft och finess i perfekta proportioner. Det som kom ut ur högtalarna kändes organiskt, levande. Det hade både nerv och närhet. Jag satt inte längre och analyserade ljudet utan njöt av musiken.

När frugan kom in i vardagsrummet och kikade på de två kombatanterna frågade hon kort: ska de där stå ovanpå bänken? Nja, svarade jag. Den stora måste stå ovanpå eftersom den blir så varm medan den mindre (ARC) kan ställas in i skåpet. Bra, sa hon. Då blir det den mindre. Jo, försökte jag, men den är mycket dyrare. Spelar ingen roll, den ska in i skåpet, kosta vad det kosta vill.

Nu har den gått 80 timmar här hemma och det som står ut är tre saker:

• närvaron i rösterna
  • hur mycket man än krämar på känns allt väldigt avlappnat
  • den blir aldrig hårt längst uppe i diskanten.

_DSC3923.jpg

Det har varit en mycket intressant resa där jag lärt mig mycket om vad jag själv föredrar, men också vad man får för pengarna när man kliver uppåt på prisstegen. Om man sedan tycker att det är värt det är som vanligt upp till var och en. En lärdom jag tar med mig till nästa gång är att det är bra att ha en budget, men det är först när det kommer kärlek ur högtalarna som det är dags att slå till...

Posted
En lärdom jag tar med mig till nästa gång är att det är bra att ha en budget, men det är först när det kommer kärlek ur högtalarna som det är dags att slå till...

Jag uttryckte själv samma sak angående saknade pengar inför ett köp. Bry dig inte om det, sa säljaren. Det kommer ju nya en gång i månaden ... ;)

Ibland kan man av ren självbevarelsedrift gå i försvar, dvs man "konstruerar" negativa aspekter för att försvara en tunn börs. Så gjorde uppenbarligen inte du, så möjligen handlade det "bara" om en prioriteringsfråga. :Thinking: Jag tror du har gjort ett bra val och efter ett tag har du glömt kostnadsskillnaden. Nu kan du åter fokusera på musiken :)

Posted

Kåserande text som var underhållande att läsa, fina bilder! Tack för det! :)

Undrar vad som hänt om du gått upp i prisnivå från Moon 340i, till en Moon 600i?

Undrar också hur nya Primare I32 (också klass D) hade klarat sig i ditt startfält, för under halva priset av AR DSi200?

Men jag förstår samtidigt att man får sätta en gräns för antalet kombatanter man orkar ta in. :dead:

Hoppas du kommer att gilla AR DSi200 under lång tid! :)

Posted

Trevlig tråd :)

Grattis till en bra förstärkare.

Som Muffin säger så hade det varit kul att jämföra med Moon 600i, men den kommer nog ha en annan ljudsignatur en vad din ARC har.

Kan tänka att det låter bra där hemma. Usher är en av mina favoriter, måste nog vara den tillverkare med mest bang for the buck...

Posted
Usher är en av mina favoriter, måste nog vara den tillverkare med mest bang for the buck...

Det tror jag med. Dessa minidancer 1 låter otroligt bra för pengarna. De har en rymd och ett djup som inte går att förstå när man ser den förhållandevis lilla högtalaren med 2 "små" element. Med AR blev det en killer tycker jag. Högtalarna höjde sig några snäpp till och kan således göra betydligt dyrare elektronik rättvisa.

Det låter HiEnd hos bigbue nu! :icon_smile_cool:

Grattis!

Posted
Kåserande text som var underhållande att läsa, fina bilder! Tack för det! :)

Förstärkarval hör inte till hobbyns lättaste kapitel och det här blev en spännande rapport!

Bilderna förmedlar ett härligt ljus i lyssningsrummet... :icon_smile_cool::mm:

Posted

Tack för alla positiva kommentarer. En av de saker som förvånat mig mest är hur mycket det verkar att finnas att kräma ur högtalaren. Jag trodde att om jag kör på en förstärkare i 25 000 kr klassen så är jag "hemma". Men det visade sig att förbättringarna fortsatte i samma takt som prislappen och inte heller när jag "klev av" med min Audio Research så tyckte jag att förbättringarna blev marginella. Alltid lär man sig något nytt...

Posted

Bara att gratulera till ARC:en som jag hört i annat sammanhang och måste tillstå att den låter oerhört bra!

Säkert ett bra val som kommer att räcka ett bra tag till.

Har tyvärr ofta stretchat plånboken över vad jag egentligen tänkt mig att göra. Men varje gång har jag konstaterat att det blev bra i slutändan och egentligen så står man över ett nytt byte som säkert hade kostat mera.

Kvalitet lönar sig alltid i längden!

Grattis!

Calm

• 4 months later...
Posted

Hej bigblue!

Hur tycker du att förstärkaren - AR SDi-200 - låter idag efter 4-5 månader spelning?

Det tar ju ett tag innan man känner in ljudet, om första intrycket står sig,

om den passar din musiksmak etc.

Lite nyfiken, då AR SDi-200 står på min intresselista :icon_smile_cool:

Posted

Tyvärr så slutade min kärlekshistoria med DSi200 allt för snabbt. Efter bara någon vecka så upptäckte jag ett slags nätbrum i ena högtalaren. Genom diverse kopplande kunde jag utesluta allt utom att det var fel på högra högtalarutgången.

Så det blev att lämna in den för reparation/justering. Veckorna gick. Och veckor blev månader. Så efter 2 månader utan att jag fått tillbaka maskinen så kände jag att det inte var roligt längre utan jag lämnade tillbaka maskinen och fick pengarna tillbaka.

Ljudet är fortfarande det bästa jag hört från en integrerad förstärkare och kanske kommer jag och DSi200 att närma oss igen när den värsta besvikelsen har lagt sig...

Posted

Arghh,

det var inte roligt att höra.

Det är kanske inte alltid så lätt för handlare att supporta och ha en snabb "eftermarknaden" men

varför så lång reparationstid kan man ju undra ?

Hoppas att ditt förtroende för märket finns kvar för, som sagt... de låter fantastiskt bra i de flesta sammanhang.

Posted
Tyvärr så slutade min kärlekshistoria med DSi200 allt för snabbt. Efter bara någon vecka så upptäckte jag ett slags nätbrum i ena högtalaren. Genom diverse kopplande kunde jag utesluta allt utom att det var fel på högra högtalarutgången.

Så det blev att lämna in den för reparation/justering. Veckorna gick. Och veckor blev månader. Så efter 2 månader utan att jag fått tillbaka maskinen så kände jag att det inte var roligt längre utan jag lämnade tillbaka maskinen och fick pengarna tillbaka.

Ljudet är fortfarande det bästa jag hört från en integrerad förstärkare och kanske kommer jag och DSi200 att närma oss igen när den värsta besvikelsen har lagt sig...

Jag har inga pjäser från Audio Research, men känner mig lockad av detta märke. Inte minst det jag har hört om att AR ej lämnar gamla kunder i sticket. Det handlar om att denna firma lär laga alla apparater de någonsin har tillverkat, även om kunden måhända får betala frakt- och reparationskostnader efter garantitidens utgång, och denna omsorg om gamla kunder är ju en omständighet som onekligen lockar.

Detta plus ljudet.

Jag har blott hört AR en gång, på en mässa. Då spelades rörpjäser från AR tillsammans med högtalare från Sonus Faber. Det var alltihop vackra pjäser som lät fullt godkänt. ;)

Här finns för övrigt ett resereportage från agenten Audionord som besökte Audio Research i Plymouth, Minnesota, för något år sedan: Audionord: Vi besöker Audio Research.

Posted
Tyvärr så slutade min kärlekshistoria med DSi200 allt för snabbt.

Tråkigt att höra bigblue!

När man tar sats och lägger ner så mycket pengar på en produkt, kanske den största

investeringen i hifi-livet, då skall produkten vara på topp i alla avseenden.

Går månaderna och man inte hör ett pip från tillverkaren, då kommer en obegaglig känsla

krypande, som är svår att tvätta bort. Tycker du gjorde rätt och lämnade tillbaka!

Sen får du börja på ny kula! Det är tur att det finns konsumentlagar att luta sig emot!

Annars har ju AR ett grundmurat gott ryckte! Du måste fått ett måndags exemplar.

Jag hade nog kollat om butiken/importören inte kunnat ersätta dig med en ny på direkten!?

Lycka till med nästa val av förstärkare!

Såg förresten att det var en person på Hifimagasinet, som ville byta bort sin DSi-200 mot

någon annan integrerad, i samma prisklass :Thinking::Thinking:

• 2 years later...
Posted

_DSC3527.jpg

Men jag har förstått att Moon är extremt kablekänslig och ska köras med låg kapacitans-kablar enligt en kille som arbetade med R&D för SimAudio som tillverkar Moon.

Sitter och kikar runt lite på forat, och finner då denna något äldre tråd. Jag har Moon 340i och Audio Physic Scorpio, och jag skulle gärna

vilja få lite mer kännedom om förstärkare i sig kan vara extremt kabelkänslig och då fördelen med låg kapacitans.