Guest Sidekick Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) Hej, Jag står i ett läge där jag planerar att uppgradera min digitala signalkälla. I en turbulent tid där CD-skivan sjunger på sista versen och varken skivbolag eller hifi-tillverkare riktigt vet vilken väg de ska gå så ser vi exempel på alltifrån "traditionella" CD-spelare med digitala in- och utgångar (inkl. USB/Firewire), renodlade DAC:ar liksom försteg med inbyggda DAC:ar (vilket verkar vara en uppåtgående trend). Jag sneglar på min sista CD-spelare ifrån Audio Aero (La Source). Den har en stor uppsättning digitala in- och utgångar inkl. USB. I dagsläget möjliggör den CD-återgivning av högsta klass i kombination med möjligheten att ansluta en Mac Mini och spela musik (och film) ifrån hårddisk. Den har enligt uppgift även ett fint analogt försteg. Men, vad är egentligen klokt i det här läget? Är en ny DAC i kombination med en par år gammal CD-transport en bättre lösning? Det blir troligen billigare, men också mer flexibelt då DAC:n kan bytas i takt med att dessa utvecklas ytterligare, samtidigt som CD-transporten troligen kommer att bli min sista någonsin. Samtidigt så lockas jag av tanken på EN maskin, vars DAC i dagsläget är av absolut högsta kvalitet. Hur skulle ni resonera i samma situation? Hur troligt är det att nya digitala gränssnitt och digitala till analoga tekniker kommer att göra dagens CD-spelare och DAC:ar mer eller mindre förlegade inom ett par år? Är det galet att spendera 50-100.000 kr på en digital signalkälla 2011 med ett troligt snabbt dalande andrahandsvärde? Nyfiken på era tankar och klokheter. Edited July 7, 2011 by Sidekick Quote
ukiro Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Man får handla utifrån sina egna resurser och prioriteringar, men jag personligen valde separat DAC av flera skäl. Dels spelar jag sedan flera år nästan uteslutande från en hemmaserver dit alla CD rippas som FLAC, och dels vill jag begränsa mig så lite som möjligt vad gäller möjliga uppgraderingsvägar. Tyvärr ger det fler komponenter i hyllan, men en liten Squeezebox Receiver är ju en både smidigare och billigare källa än en fullstor CD-transport. När jag nu levt med separat DAC ett tag kan jag konstatera att åtminstone med den jag köpte så är skillnad mellan olika källor väldigt liten. Det skulle göra mig trygg med en enklare transport, så varför inte en riktigt superduper-multi-spelare, t ex nya Oppo BD-95, kombinerad med en riktigt fin DAC? Då kan du spela fanemej allting och samtidigt dämpa värdeminskningen på DAC-sidan något, för jag tror enheter med transport ligger sämre till med tanke på att fler och fler går mot helt serverbaserade system. Quote
Bebop Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 I en turbulent tid där CD-skivan sjunger på sista versen ... Gör den I'm not so sure En CD är ett utmärkt media att lagra information på. Ingen större risk att den kraschar. Det är dessutom enkelt att spela en CD och hela familjen kan utan några som helst problem stoppa en CD-skiva och få ut ljud. Dessutom finns det miljoner, kanske rent av miljarder CD-skivor där ute och det kommer ut nya hela tiden om än i lägre takt för den musik jag gillar (klassisk och jazz), men tillräckligt för att inte ha råd med allt. Det går också att ladda ner, men utbudet är för dåligt ännu och det är också dyrare än att t ex handla CD från Amazon.com där det brukar handla om en dryg 100-lapp till 140:- per CD beroende om man åker på moms eller inte. Jag får sändningar varje månad och i år har jag bara åkt på moms en gång. Dessutom låter CD-skivan fantastisk bra idag även om undantag finns. Men orsaken till det är sällan mediet som sådant. Jag har rippat alla mina skivor också och jag gör det kontinuerligt, men i 9 av 10 fall spelar jag med CD-spelaren. Jag kan inte höra någon skillnad mellan min CD och rippade skivor som jag uppsamplar till 24/176,4 och kör ut dom i det formatet över min DAC PUC2. Den är ful som stryk men låter fantastiskt bra. Jag har en Audio Research CD5 men sneglar lite på en Wadia. Jag tror inte den låter bättre men den passar bättre in estetiskt med min VTL-elektronik. Quote
Guest Sidekick Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) OK, sjunger snaaart på sista versen. Kanske. Eventuellt. OK, det är inte framtiden iallafall, det kan vi kanske enas om Personligen så lutar jag åt att börja rippa CD, lagra och spela upp ifrån disk. En Mac Mini som musik- och filmserver med iTunes-bibliotek och iPad-fjärr lockar. Men, jag kommer under överskådlig framtid inte att klara mig helt utan möjligheten att spela upp CD-skivor med hög kvalitet. Ett av mina alternativ är givetvis att behålla min Audio Aero Prestige som transport, och ansluta en ny DAC vid tillfälle. Rent ekonomiskt så känns det dock som lite overkill. Säljer hellre denna till förmån för en enklare transport + DAC alt. en ny integrerad spelare. Edited July 7, 2011 by Sidekick Quote
Nik Posted July 9, 2011 Posted July 9, 2011 OK, sjunger snaaart på sista versen. Kanske. Eventuellt. OK, det är inte framtiden iallafall, det kan vi kanske enas så lutar jag åt att börja rippa CD, lagra och spela upp ifrån disk. En Mac Mini som musik- och filmserver med iTunes-bibliotek och iPad-fjärr lockar. Men, jag kommer under överskådlig framtid inte att klara mig helt utan möjligheten att spela upp CD-skivor med hög kvalitet. Ett av mina alternativ är givetvis att behålla min Audio Aero Prestige som transport, och ansluta en ny DAC vid tillfälle. Rent ekonomiskt så känns det dock som lite overkill. Säljer hellre denna till förmån för en enklare transport + DAC alt. en ny integrerad spelare. Jag sålde min cd spelare i februari, denna ersattes av en Puc2samt mac mini, använder i tunes med puremusic. Kör 99 % apple lossless 176/24....fullt i klass med min tidigare sacd III, klart mycket bättre än advantage S1/puc2..detta kombinerat med en ipad med apples remote. Funkar klockrent..så enkelt att tom frun kan operera systemet..... Har inte saknat cd spelaren en sekund, även om rippandet tar lite tid.... Har provat ett antal windowsbaserade laptops men samtliga har falerat pga dom för ett"djvla oljud"...macen ar tyst som en dröm... Nikola Nikola Quote
Guest BTS Posted July 9, 2011 Posted July 9, 2011 Men, vad är egentligen klokt i det här läget? Hur skulle ni resonera i samma situation? Är det galet att spendera 50-100.000 kr på en digital signalkälla 2011 med ett troligt snabbt dalande andrahandsvärde? Har du mycket musik på CD ser jag det som klokt att investera i den spelare som intresserar dig. Att tänka på andrahandsvärdet är ingen ide, då blir det inte mycket hifi köpt. Givetvis blir förlusten större i kronor den dagen du säljer ju dyrare spelare du köper, men det gäller såväl både högtalare och förstärkare som CD-spelare. Och har du den tillräckligt länge kanske inflationen hinner ikapp. Quote
Conny T Posted July 9, 2011 Posted July 9, 2011 (edited) Om du är nöjd med din CD spelare idag och har möjligheten att ansluta en laptop till CD spelarens DAC så kan du ju alltid prova att ladda hem exempelvis J River Mediacenter som många av oss här använder, du får prova deras senaste version gratis i 30 dagar. J River har dessutom "audiofil kvalitet" och en mängd inställningsmöjligheter. Detta kan ju vara ett smart sätt att prova. Själv tror jag att utvecklingen av USB dac'ar bara är i sin linda, känns ljudet rätt med din CD spelare idag så sitter du ju nöjd även när du lirar från hårdisk, och kan vänta på att utvecklingen går framåt innan du investerar en förmögenhet i utrustning. Känner du då att HDD spelning är något för dig kan du ju gå vidare med extern dator typ macmini om du nu är äpplefantast, innan du lägger pengar på en Dac, 50 till 100 i dagslägen är nog ganska mycket overkill. Trots allt är det ju CD skivor du rippar och avlyssnar från en datorlagrad lösning. Idag finns det höögupplösta filer att ladda hem från nätet men utbudet är ännu så länge tunt....nya standarder tja vem vet vad framtiden har att ge Själv har kört HDD spelning i över ett år, hanteringen är både smartare och smidigare än CD, det enda jag saknar är läsningen i häftet, men i JRiver Media kan du adda till info om artister album osv. från nätet. Conny T Edited July 9, 2011 by Conny T Quote
Recommended Posts