Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 (edited) Kandidaterna som det står mellan är dessa. ( Jag är annonsletare åt min hifikompis, det är han som ev skall uppdatera sig på strömsidan ) ibland har man fina uppgifter här i livet *Isotek Elite ( Dessa är egentligen redan klara i valet. ) Men så har vi dessa kvar, vilka hade du valt och varför? *XLO Reference 2 *Nanotech GS 301 ( Höll på att få hjärtsnörp när jag såg att forumet låg nere, vart förutom här kan man fråga om strömprodukter utan att bli idiotförklarad. ) Edited July 5, 2011 by Niklas F Quote
calle_jr Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 vart förutom här kan man fråga om strömprodukter utan att bli idiotförklarad Sant, förutom hififorum.nu får man nog leta sig till USA eller UK för att få bra input. Jag har inga preferenser av ovanstående men föreslår att han kör samma typ överallt. Jag tror inte att strömkablar kan förbättra, bara försämra. Minst dåligt bör det då bli om man genomgående har samma typ. Hitills har jag dock bäst erfarenhet av att använda kopparkablar till rörslutsteg - ett lite motsägelsefullt undantag alltså Quote
Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Sant, förutom hififorum.nu får man nog leta sig till USA eller UK för att få bra input. Jag har inga preferenser av ovanstående men föreslår att han kör samma typ överallt. Jag tror inte att strömkablar kan förbättra, bara försämra. Minst dåligt bör det då bli om man genomgående har samma typ. Hitills har jag dock bäst erfarenhet av att använda kopparkablar till rörslutsteg - ett lite motsägelsefullt undantag alltså Så orginalsnokarna kanske blir bäst om man läser lite mellan raderna då? Quote
Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 53st som har kikat i tråden, har lovat säljaren svar ikväll. Hade vart riktigt fint om ni har några erfarenheter av någon av snokarna och vill dela med er. Quote
eliot Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Jag tror inte att strömkablar kan förbättra, bara försämra. Varför inte En nätsladd skall förmedla 230V/50Hz och störsignaler av högra och lägre frekvens skall inte nå apparaten. Nätsladden kan då utformas som ett bandpassfilter som bara släpper igenom 50Hz och filtrerar bort störningar och samtidigt skall nätkabeln inte fånga upp nya störningar, dvs. agera som antenn. Quote
Efny Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Har erfarenhet av Isotek Elite och jag har sålt dem nu i förmån för Nordost-kablage. Jag tyckte Nordost gjorde mer för min utrustning. Märkte inte så stor skillnad mellan Isotek och standardkablage. Quote
Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Har erfarenhet av Isotek Elite och jag har sålt dem nu i förmån för Nordost-kablage. Jag tyckte Nordost gjorde mer för min utrustning. Märkte inte så stor skillnad mellan Isotek och standardkablage. Vilka andra snokar har du testat med förutom dom ovan nämnda? Quote
Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Skall snöras ihop med en sådan här om det är av intresse för vilket val man skall göra Isotek Orion II Quote
Absolute Audio Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Jag har inga preferenser av ovanstående men föreslår att han kör samma typ överallt. Den erfarenheten har inte jag. Utan tycker nog att olika typer av konstruktioner lämpar sej bättre för olika delar i kedjan. Vissa märken har ju även delat upp sitt strömkabel sortiment till signalkällor och slutsteg. Och visst finns det en logik i detta med tanke på hur och hur mycket ström de olika komponenterna förbrukar. Mina öron säger dock att en bra strömkabel ger en STOR förbättring! Quote
crion Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Det simpla tipset är kolla upp ledartjockleken och kör på den grövsta. 5+ kvmm brukar vara ett trevligt riktmärke där du får mer kebab. Termineringen är nästa punkt och där vill du ha kontakter med så hög kopparhalt som möjligt (för bättre ledaregenskaper). Kör själv alltid skärmat av princip på högnivå kablar. Quote
new order Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 När jag köpte mina strömsnokar från the US of A för flera år sedan var fick jag konsultation av företaget jag köpte av.De rekommenderade i mitt fall Synergistics kopparsnokar till förstärkeri och dito silver till signalkällan.De hade rätt.Har prövat tvärtom och det funkade inte lika bra.Förutom Synergistic har jag testat lite annat också och jag gillade Jormas superpower och Shunyata.Bägge bra på lite olika sätt. Quote
crion Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 (edited) Hej new_order, var det samma eller olika ledararea på koppar/silverkablarna? Min teori är att silverkabeln hade fungerat lika bra på förstärkaren om den hade varit lika grov som kopparkabeln. Däremot kanske "silverkabeln" var en bättre kabel vid en viss ledararea...(?) Var den silverpläterad eller solid? Edited July 6, 2011 by crion Quote
new order Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Hej new_order, var det samma eller olika ledararea på koppar/silverkablarna? Min teori är att silverkabeln hade fungerat lika bra på förstärkaren om den hade varit lika grov som kopparkabeln. Däremot kanske "silverkabeln" var en bättre kabel vid en viss ledararea...(?) Var den silverpläterad eller solid? Är inte 100% säker,men tror att kablarna är identiska förutom ledarmaterialet.Alltså silver och koppar.Dom heter Active AC Coupler och Reference AC Coupler om jag inte minns alldeles galet. Quote
Guest Niklas F Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Den erfarenheten har inte jag. Utan tycker nog att olika typer av konstruktioner lämpar sej bättre för olika delar i kedjan. Vissa märken har ju även delat upp sitt strömkabel sortiment till signalkällor och slutsteg. Och visst finns det en logik i detta med tanke på hur och hur mycket ström de olika komponenterna förbrukar. Mina öron säger dock att en bra strömkabel ger en STOR förbättring! Såg att Isotek kabeln rekommenderades till steg och nätlist, Mao produkter som drar mycket ström så detta skall testas. Riktigt riktigt skönt att kunna ställa en sånhär fråga utan massa tjabbel Det blev Isotek och XLO snokarna, sakerna hämtas på fredag och det kommer mellanlanda hemma hos mig för ett minitest innan det går iväg till kompisen. Quote
PetterPersson Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Det simpla tipset är kolla upp ledartjockleken och kör på den grövsta. 5+ kvmm brukar vara ett trevligt riktmärke där du får mer kebab. Termineringen är nästa punkt och där vill du ha kontakter med så hög kopparhalt som möjligt (för bättre ledaregenskaper). Kör själv alltid skärmat av princip på högnivå kablar. Varför är stor ledararea att föredra? Quote
PetterPersson Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Niklas F, Jag hade valt den som jag tycker är den snyggaste skärmade kabeln. Gärna med förkromade kontakter för längsta oproblematiska livslängd genom att undvika korrosionsprodukter i största mån. Quote
calle_jr Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Varför inte En nätsladd skall förmedla 230V/50Hz och störsignaler av högra och lägre frekvens skall inte nå apparaten. Nätsladden kan då utformas som ett bandpassfilter som bara släpper igenom 50Hz och filtrerar bort störningar och samtidigt skall nätkabeln inte fånga upp nya störningar, dvs. agera som antenn. Förvisso, men den bästa nätkabeln är ju då bara mindre dålig än övriga, så vari ligger förbättringen Jag tycker det finns en klar skillnad mot en komponent som ska avkoda, tajma, röra sig mekaniskt eller liknande. Quote
Guest Niklas F Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Jag har själv både orginal alá svart kabel och även testat att göra en egen variant utav ölflex, Ölflexen är kopplade till mina ML och jag hör absolut ingen skillnad alls. Så det skall bli intressant att koppla in både list och kablar till anläggningen och se om det händer något som mina öron inte är vana vid. I det ormboet man har bakom bänken så lär det ju inte skada med rejäla snokar som inte tar upp/skickar störningar iaf. Har man inte testat så kan man ju inte veta menar jag. Quote
calm Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Eliots förklaring eller teori om att en nätkabel fungerar som ett bredbandsfilter, verkar rimlig. Hur skulle man annars kunna höra skillnaden mellan olika kablar? Jag har i mina kableltester hört klara skillnader mellan olika nätkablar. T.ex. Valhalla gav en klar diskant-förbättring/höjning som blev lite för mycket i mina öron, medan andra gav andra hörbara effekter. Uppbyggnad, material, skärmad/oskärmad, allt spelar tydligen roll. Jag tror att ingen kan undå att höra effekten av ett kabelbyte, även om det inte går att förklara i teorin. Den gamla skrönan om att en humlan egentligen aerodynamiskt inte skulle kunna flyga, men eftersom den inte vet om det så flyger den ändå, äger nog sin riktighet. So why worry, be happy! Testa, testa och förkasta är min melodi! Calm Quote
Apexorca Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 En tanke! Många har strömrenare eller nätlister. Nätkabeln till dessa förefaller ofta sämre än kabeln man sedan har till elektroniken. Hur viktig är strömkabeln till Strömrenaren eller nätlisten. Strömrenare och nätlister skall ju hantera en hög med elektronikprylar. Allt från cd till feta monoblock. Strömmen genom nätlisten eller strömrenarens nätkabel blir ju rätt stor då. Hur hänger detta ihop, vad tål de innan det kanske tom är bättre med en bra nätkabel rätt i väggen igen? Quote
Bebop Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Jag tillhör den del av kabelhärvan som tycker att elkablar tillhör hifins tassemarker, dvs där seriösiteten bland säljare och dess argumentering är som lägst. I den praktiska tillämpningen ligger jag rätt nära Calms. När det gäller just Nordost, så retar jag mig på deras demometoder, t ex dansken Christensen, som bara det får mig att avstå. Ungefär som det demas disktrasor på Kiviks marknad. De skillnader de påstår sig dema kan man framkalla med nästan vad som helst vare sig det är skillnad eller inte. Jag tycker det är oseriöst. Med åren har jag skaffat mig följande tro/insikt. Det finns gott om plats för strömmen i alla kablar. De flesta hem har 230V X 10A vilket innebär att vi kan få ut sådär 2,300 watt/säkring vilket inte är något problem. Så argumenten om att en koppartråd måste vara extra tjock tro jag är nys. Sedan finns det en massa argument om tvinningar, plaster, blandade trådtjocklekar, skinneffekter, metaller och liknande. Möjligen har detta effekt på ljudet, men jag har inte hört något direkt och definitivt inte något generellt, något man kan ta på typ om plast A låter så och plast B låter si. Men det finns ett par saker som jag kommit fram till trots allt. En kabel (el, eller signal) måste vara välisolerad så att vi inte får in oönskade signaler till framför allt förförstärkare. Även signaler utanför det hörbara området kan sätta en förstärkare i arbete som får påverkan även i de hörbara registren indirekt. Med välisolerad menas då att de skall inte ge ifrån sig störningar och de skall inte fånga up dom (som en antenn). I detta konceptet ingår även kontakterna. Bra kontakter är lika viktigt som kabeln. Så följden av denna tro, är att jag lagt mesta krutet på elkablarna till förförstärkare och RIAA där jag använder strömkablar med "bula" som plockar bort eventuellt högfrekventa störningar som kabeln fångat upp. Övriga kablar är utan bula. Jag har inte bytt alla kontakter ännu, men det kommer ... Själv har jag stannat vid Transparents kablar. Jag påstår inte att dom är bäst, men det var sådana butiken i Montreal sålde. Jag har provat både deras dyra och billigare kablar och jag kan inte höra någon direkt skillnad, men genom att gå upp ett par steg så har de bättre egenskaper i just isolering och det är för mig en liten "försäkring" om att de har större förutsättningar att hålla oönskade signaler borta. Innan hade jag Supras LoRad kablar vilka fortfarande är ytterst prisvärda och dom är också isolerade plus dom är lätta att hantera (vilket inte kan sägas om Transparent som är styva som en ... tja det kan kvitta . Det hade varit intressant att prova LoRad igen men med "ordentliga" kontakter. Frågan är om inte det räcker ... Quote
Absolute Audio Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Som några vet älskar jag att hålla på och prova olika kablar. Har genom åren provat en hel del olika, många låter okej, några låter direkt illa och några få låter riktigt bra! I de ovetenskapliga analyser som endast gjorts med öron och högerfötter i olika anläggningar har jag dock kommit fram till ett par slutsatser. Som inte riktigt rimmar med allt som skrivs. Vilket gör det kul att presentera min syn(eller hörsel). Jag försöker utgå ifrån vad olika mer eller mindre vetenskapliga skrifter säger om hur en kabel skall fungera och konstrueras. Men förkastar mer och mer, ju mer jag lyssnar. Det roligaste är när jag får koppla in ett par strömkablar hos någon som inte förväntar sej något förutom någon knappt detekterar förändring av ljudet. Även när någon som har en diger erfarenhet av olika nätkablar berättar hur de upplever kabeln. Två personer som har diametralt åtskillda utgångspunkter som kommer till en liknande slutsats. Kontakter är viktiga, men inte det som gör att en strömkabel låter bättre än standard kabeln. I de flesta fall när jag demonstrerat mina strömkablar har dom varit försedda med standard tenn plätterade El-Kedjan kontakter för 49kr/st. Och det ger fortfarande ett bättre resultat. De som köper får dom sedan med Wattgate kontakter, vilket ger ytterligare ett lyft. Elkedjans lösa kontakter kanske håller bättre kvalitet än de på standardkablar, men jag har flera gånger lyckats med konststycket att få en kabel försedd med dessa kontakter att låta identisk med en standardkabel. Skärmning är väldigt viktigt... Ibland! De flesta kablar låter bättre utan skärm. Jag föredrar att bara skärma en strömkabel drygt en halvmeter från nätbrunnen. Eftersom det är en nod där största problemet är. Men har väldigt ofta kört helt oskärmade strömkablar och det funkar 9 ggr av 10 bäst. Dock så händer det att det inte funkar och då pratar vi inte svart bakgrund eller mikrodetaljer utan noterbara störningar i anläggningen. Bästa hade nog då varit att åtgärda det som stör och inte kabeln som plockar upp det. För det finns ju mycket fler komponenter än kablar som plockar upp störningar. Problemet har av någon, säkert förklarlig, anledning inträffat oftare i lägenheter än i villor. Men ska dock inte ses som någon regel eller anledning att flytta, utan bara ett mönster som kan lika gärna vara slumpen. Area är av vikt, därmed inte sagt att det är den ända parametern. Men jag kan uppleva att större area ger samma effekter som många anser att skärmen har t.ex svärta i bakgrunden. Lika så kan jag uppleva att kardelernas diameter spelar in på resultatet. Solid ledare är ju inte att rekommendera men kan låta otroligt bra, vilket man förstås aldrig ska prova. Finns mindre seriösa tillverkare som säljer sådana strömkablar Är man försiktig och inte orolig för brandinspektörens utlåtande till försäkringsbolaget, så visst. Ledarmaterialet är den viktigaste parameteren för mej. Kan bero på renheten i materialet. Eller så kan det vara kristal struktur som t.ex OCC koppar som många använder där kristallerna ska vara runt 125m långa. Eller så är det andra parametrar i framställnings processen som inte ryms inom 3-bokstavs-förkortnings-modellen och därmed diskvalificeras som säljargument. Hur som helst kvitterar detta mer ljudmässig skillnad än allt annat i mina öron. Sen så ska det sägas att strömkablar gör olika skillnad i olika apparater. Hos vissa ger det en fundamental skillnad, hos andra väldigt liten skillnad. Med fundamental menar jag noterbar förbättring på nästan alla parametrar, vilket självklart är ovärderligt när favoritskivan åker på. Och allt ovan är mina erfarenheter hittills och inget är skrivet i sten utan bara så jag ser på saken för tillfället. Och det är fortfarande väldigt mycket jag inte provat. Men det ska ju oxå tilläggas att det går fortfarande rätt bra att lyssna på musik utan dyra nätkablar. En bra skiva är fortfarande den mest prisvärda uppgraderingen Quote
Guest Niklas F Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Man bara måste älska Beboop's "Själv har jag stannat vid transparent" Vad EN sådan snok kostar köper normalsvensson stereo för. Skall bli skoj att testa, även om det inte blir skillnad så kommer det iaf att kännas bra med rejäla snokar och list. Det skall testas i hus och i lägenhet, och tror att om vi hör skillnad så bör det största lyftet vara i lägenheten. Quote
Guest BTS Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 (edited) Skärmning är väldigt viktigt... Ibland! De flesta kablar låter bättre utan skärm. Intressant betraktelse, här har den skärmlösa överföringen tagit över helt sedan några år tillbaka och jag har inte sett mig tillbaka sedan dess. Även med högtalare i systemet som har 107dB känslighet har det fungerat definitivt bäst med oskärmad balanserad IC och oskärmade nätkablar. Här lägger skärmad kabel sordin på musiken, utan skärm blir resultatet öppnare, mer frigjort och glödande närvarande. Edited July 7, 2011 by BTS Quote
Bebop Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Man bara måste älska Beboop's "Själv har jag stannat vid transparent" Vad EN sådan snok kostar köper normalsvensson stereo för. Här uppvisas en något skev bild av verkligheten. Transparent High Performence kostar mellan 2-2,500. Powerlink Plus strax under 6,000 och sedan finns/fanns(?) en mittemellan. Jag tycker inte det är så avskräckande i förhållande till rätt många alternativ. Och i Kanada, där jag bodde när jag köpte dom, var priset ännu lägre. Man får inte mycket stereoanläggning för 2,500:- Quote
new order Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Man får inte mycket stereoanläggning för 2,500:- Då skulle du höra med mina arbetskamrater!Där har du en bra anläggning för 2500kr på on-off med kablar och allt .Det duger bra menar dom,och tror inte att dyrare prylar är bättre.Jag är bara en förledd själ... Att gå i polemik med dessa har jag gett upp för länge sedan.Dom får tycka precis vad dom vill.Jag har gett upp att missionera hifi där. Så här efter jag skaffat kablar,så skulle jag däremot önskat mig lite mer flexibla och smidiga exemplar.Om jag byter ut mina någon gång så är dessa egenskaper lika viktiga.Mina strömkablar är ett under av styvhet och osmidighet.Kanske till dom som används som skosnören i reklam jag sett i Stereophile.Crystal Cable.De verkar vara smidiga.Men är dom bra?Har inte en blekaste. Quote
Guest Niklas F Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Här uppvisas en något skev bild av verkligheten. Transparent High Performence kostar mellan 2-2,500. Powerlink Plus strax under 6,000 och sedan finns/fanns(?) en mittemellan. Jag tycker inte det är så avskräckande i förhållande till rätt många alternativ. Och i Kanada, där jag bodde när jag köpte dom, var priset ännu lägre. Man får inte mycket stereoanläggning för 2,500:- 2.500 svider hos dom flesta att lägga på något så konstigt som stereo, helst skall det vara med blurayspelare 5.1 ljud i den budgeten med. ( trodde faktiskt att dom var dyrare om jag skall vara ärlig, IOM att dom har högtalarkablar runt 100K ) Quote
Richard Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Då skulle du höra med mina arbetskamrater!Där har du en bra anläggning för 2500kr på on-off med kablar och allt .Det duger bra menar dom,och tror inte att dyrare prylar är bättre.Jag är bara en förledd själ... Att gå i polemik med dessa har jag gett upp för länge sedan.Dom får tycka precis vad dom vill.Jag har gett upp att missionera hifi där. Hört på min arbetsplats: - Håller på att kolla efter en bluerayspelare. - Jaha, vad kostar den då? - Tja, en elva, tolv kanske. - Tolv hundra för en bluerayspelare?? Är du inte klok. Det har jag sett för 299 och då får man en demoskiva på köpet! Quote
Guest Niklas F Posted July 10, 2011 Posted July 10, 2011 Sådär, då var snokarna och listen hämtade. En snabb och smidig affär gjordes upp i gbg med en trevlig herre ( tror han sade att han just har reggat sig här föresten, får se om vi får se han snart ) Efter detta var avklarat så åkte vi upp till våran kära hifivän och lyssnade på lite musik och snackade skit, kaffe måste man ju ha innan man vänder emot Trollhättan igen, vi fick dock för oss att tiden hade gått ut på P-mätaren så vi fick jäkligt brått ut, men då vi kommer ner till bilen så var det en hel timme kvar! ( inte bara äldre män som är snurriga ) Hmm vad gör vi nu då, inte kan vi redan köra mot Thn Aha vi har ju den där butiken som man bara har sett bilder ifrån, Mårten Design here we come! För er som inte har vart där, det är lika läckert i verkligheten som på alla bilder man har sett! Sen att det lät förbaskat bra gjorde ju inte saken bättre, ( förbaskat trevlig man som visade sakerna/rummet ) en aningen basfattigt men det tog det igen på hur man uppfattade microdetaljerna i musiken och placeringar av instrument/artister. Ok att Peter Lemark inte har supersuper inspelningar, men han sjunger med en jäkla känsla. När han åkte på i cdspelaren så ställde sig faktiskt nackhåren på mig. Än en gång övertygar Mr Svanå mig om att det är hans väg som är den sanna vägen till Hifinirvana Efter detta besöket ( om än lite kort ) så vänder vi bilen mot Thn igen, måste ju hem och koppla in! Ögonen gick tyvärr i kors på mig, så jag rullade hem mot mitt medans Jörgen fortsatte hem till sig med sina nya saker. Fick ett medelande utav han senare på kvällen, " Jag vette fan vad som har hänt, men klart är det att det har hänt något! fick flytta ut ett par V6:or ca 5cm för att få plats med dom nya kablarna och funderar på om det är det som har gjort skillnaden, för skillnad är det helt klart. Kan spela högre nu innan det säger stopp. Du måste komma och lyssna du med" Mao något har hänt iaf, nu skall vi lyssna på nya sakerna och sen plugga i dom gamla igen. Återkommer med rapport! Quote
Apexorca Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Mao något har hänt iaf, nu skall vi lyssna på nya sakerna och sen plugga i dom gamla igen. Återkommer med rapport! Spännande! Quote
Recommended Posts