Efny Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Var och hämtade ett paket idag hos Esoterisk Hifi. En kompis till mina Sonus Faber Amati Futura. En specialkompis... Quote
Timbre™ Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 En specialkompis... http://www.walsten.se/photos/sf01.jpg http://www.walsten.se/photos/sf02.jpg http://www.walsten.se/photos/sf03.jpg Kluriga ledtrådar men det måste ju vara en centerhögtalare eller en subwoofer... Quote
calm Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Med tanke på dina tidigare funderingar kring flerkanal så måste det rimligen leda till ytterligare högtalare. Kanske ett par Mementos som bakhögtalare? Calm Quote
Efny Posted June 29, 2011 Author Posted June 29, 2011 Ett av förslagen var rätt. Det är en special dock. Quote
Apexorca Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Var och hämtade ett paket idag hos Esoterisk Hifi. En kompis till mina Sonus Faber Amati Futura. En specialkompis... :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: :mm: Dert här blir kul. Vad du än kommer att visa dig ha köpt, så skulle det vara kul att se bilder på dina "röda" futuror. Mvh Quote
Efny Posted June 29, 2011 Author Posted June 29, 2011 Här är några bilder jag länkat till tidigare på Futurorna. Quote
new order Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 En specialkompis?Kanske en centerhögtalare med Futura finish? Quote
Efny Posted June 29, 2011 Author Posted June 29, 2011 En specialkompis?Kanske en centerhögtalare med Futura finish? Och vi har en vinnare. Det är en Cremona Center M. Den är lite mer än bara lackerad. Enligt Ludwig på Stylus Audio så har även Sonus Faber gjort lite annat träval och klangmatchat den mot Futurorna. One of a kind än så länge i alla fall. Quote
new order Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Mäktigt! Det var inga dåliga surroundprylar du skaffade dig! Quote
calm Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Synnerligen läckert Vad blev det för elektronik? Calm Quote
Apexorca Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Och vi har en vinnare. Det är en Cremona Center M. Ahhh! Vacker. Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Och vi har en vinnare. Det är en Cremona Center M. Den är lite mer än bara lackerad. Enligt Ludwig på Stylus Audio så har även Sonus Faber gjort lite annat träval och klangmatchat den mot Futurorna. One of a kind än så länge i alla fall. Härligt! Såhär bygger man en center! Dubbla basar, litet mellanregister UNDER diskanten. Nån som fattat detta med lobning... Quote
Timbre™ Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Härligt! Såhär bygger man en center! Dubbla basar, litet mellanregister UNDER diskanten. Nån som fattat detta med lobning... Varför har de flesta centerhögtalare horisontell utformning... Det kan ju inte ha med lobning att göra... Quote
Efny Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Mäktigt! Det var inga dåliga surroundprylar du skaffade dig! 2-kanal är en stor del av det också. Synnerligen läckert Vad blev det för elektronik? Calm Ny elektronik blir det att titta på till hösten/vintern/våren. Kör ett Marantz AV8003 försteg med ett Bladelius Grendel slutsteg idag. Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Varför har de flesta centerhögtalare horisontell utformning... Det kan ju inte ha med lobning att göra... När jag ritar en center så är målet att hålla den så låg som möjligt. Vet inte om andra resonerar så, men jag antar det. Detta för att inte ta plats för bildytan. Den breda, låga lådan måste sen hanteras på ett sånt sätt så att lobningen inte blir kass bara för att man sitter nån cm'rn fel. Quote
Timbre™ Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Detta för att inte ta plats för bildytan. Det var ju logiskt på gränsen till självklart... För oss icke hembioanvändare hade det kanske handlat om att få loss ett tredje exemplar av fronthögtalarna eller slå sig ihop för ett samköp... Quote
Efny Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Det var ju logiskt på gränsen till självklart... För oss icke hembioanvändare hade det kanske handlat om att få loss ett tredje exemplar av fronthögtalarna eller slå sig ihop för ett samköp... I en perfekt värld så skall väl centern vara en tredje fronthögtalare. I ett stort biorum skulle det säkert fungera där man kan sätta duken lite högre. Däremot så mixas i alla fall filmerna med åtanke att centern är en mindre högtalare så det vore npg overkill med en fullstor center. Det viktiga är att den är matchad på de frekvenser den klarar av att hantera. Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 I en perfekt värld så skall väl centern vara en tredje fronthögtalare. I ett stort biorum skulle det säkert fungera där man kan sätta duken lite högre. Däremot så mixas i alla fall filmerna med åtanke att centern är en mindre högtalare så det vore npg overkill med en fullstor center. Det viktiga är att den är matchad på de frekvenser den klarar av att hantera. Jag är inte alls säker på det! Placeringen av en center skiljer sig högst väsentligt från hö/vä-högtalarna. Stöd från väggar blir nått annat. En annan grej man kan ta hänsyn till är HRTF. http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Det var ju logiskt på gränsen till självklart... För oss icke hembioanvändare hade det kanske handlat om att få loss ett tredje exemplar av fronthögtalarna eller slå sig ihop för ett samköp... Måste tillstå att jag blev lite förvånad över frågan, men tänkte "det är nått jag inte tänkt på"... Från Engelholm Audio kan jag erbjuda köp av enstaka högtalare. Quote
Efny Posted June 30, 2011 Author Posted June 30, 2011 Jag är inte alls säker på det! Placeringen av en center skiljer sig högst väsentligt från hö/vä-högtalarna. Stöd från väggar blir nått annat. En annan grej man kan ta hänsyn till är HRTF. http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function Jag tycker det är så härligt att oavsett vilka intressen man har så finns det utrymme för "nörderi". Och jag menar det på ett bra sätt. Quote
Engelholm Audio Posted June 30, 2011 Posted June 30, 2011 Jag tycker det är så härligt att oavsett vilka intressen man har så finns det utrymme för "nörderi". Och jag menar det på ett bra sätt. Tack! Jag delar din uppfattning! Quote
Hifi_Perrra Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Galet snygga. Grattis! Du kanske vill byta? Quote
crion Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 2-kanal är en stor del av det också. Ny elektronik blir det att titta på till hösten/vintern/våren. Kör ett Marantz AV8003 försteg med ett Bladelius Grendel slutsteg idag. Härligt att se att fler uppskattar seriös multikanal. Blir spännande att se vad du väljer för multikanalselektronik till setupen. Quote
Guest Niklas F Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 (edited) I en perfekt värld så skall väl centern vara en tredje fronthögtalare. I ett stort biorum skulle det säkert fungera där man kan sätta duken lite högre. Däremot så mixas i alla fall filmerna med åtanke att centern är en mindre högtalare så det vore npg overkill med en fullstor center. Det viktiga är att den är matchad på de frekvenser den klarar av att hantera. Dom flesta skulle nog inte vilja ha en höger/vänster högtalare som center då duken skulle hamna väldigt off bildmässigt, annat är det för dom som kör med en ljudtransparant duk, då kan man ju elda på med vad som helst. Då hade även jag kört med centern högre upp än vad jag gör just nu. I bio sammanhang så delar dom flesta av oss vid ca 80hz till samtliga högtalare då vi har subbar som tar hand om det nedanför, spelar ingen roll om man har kompetenta sidohögtalare då dom ändå delas där. Dagens filmer med info ner mot 5Hz är inget man vill skicka på frontarna vid referensnivåer. Edited July 5, 2011 by Niklas F Quote
crion Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Däremot så mixas i alla fall filmerna med åtanke att centern är en mindre högtalare så det vore npg overkill med en fullstor center. Det viktiga är att den är matchad på de frekvenser den klarar av att hantera. Det här uttalandet stämmer inte, filmerna mixas för bio där L C R är lika stora. Impact kan vara lika hårt/mycket i alla tre kanalerna samtidigt. Blu-Ray/DVD versionerna är i väldigt få fall komplett ommixade (dyrt). Förut kunde dock biografmixen ha en höjning i diskanten jämfört med hemversionen och THX läget i hemförsteget korrigerade för detta. Quote
gcs Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Det finns väl egentligen ingen anledning att ha tre lika stora fronthögtalare för film. Det är ju ändå bara dialogljud i centerkanalen. Quote
crion Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 (edited) Det finns väl egentligen ingen anledning att ha tre lika stora fronthögtalare för film. Det är ju ändå bara dialogljud i centerkanalen. Nu är det ju så att filmsläppen har mycket annat än dialog i centern. Klart ett stilla kostymdrama med bakgrundsmusik inte kräver så mycket av centern men kör in ett par blockbusters och ta bort Xover ett tag... Det finns en anledning till varför biografer har L C R lika stora. Edited July 6, 2011 by crion Quote
Guest Niklas F Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Det finns väl egentligen ingen anledning att ha tre lika stora fronthögtalare för film. Det är ju ändå bara dialogljud i centerkanalen. Bara dialog är väl att ta i, det är otroligt mycket info som ligger i denna kanalen egentligen. Dialog, alla panoreringar,ljudeffekter, antagligen den kanalen som jobbar mest i en film. Quote
Recommended Posts