Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Ja deras toppmodell är spelglad och musikalisk och riktigt prisvärd vad jag kan bedöma. Jag har haft förmånen att höra på den hos Listen To Music.

Men då var den helt ny och hade bara fått 5-7 h speltid. Vi lyssnade också på en någon sämre pressning i form av Blue Note's nyutgåva av Kenny Burrell Midnight Blue. Har köpt denna skiva på Music Matters och då är den betydligt bättre pressning och ljud. Nästa gång skall du få lyssna på Kind Of Blue i Mobile Fidelitys 45 varvs vinyl :mm:

Rega RP10 är verkligen ett fynd! Du kan läsa HIFI News test:

http://www.rega.co.uk/uploads/documents/HFN_Rega%20RP10.pdf

‼️ Blev även nominerad som årets produkt "mid-priced turntables" i The Absolute Sound 2015‼️

Ljudet har Valhallas signature om du jämför med andra motsvarade mer konventionellt byggda kablar.

RP10 är dynamisk, öppet och extrem bra på transient attacker, vilket ger en levande och energisk spelstil.

Saknar lite köttigheten som andra tunga konstruktioner kan ge. Samma som Valhalla också gör mot dom bästa konventionella kablarna. Men du får andra fördelar i transpararans och snabbhet som få andra kan mäta sig med.

I sista hand handlar det om vad du väger in för andra parameters än bara den rent musikaliska ex produktkänsla, storlek, pris osv.

Det finns många fina skivspelare på marknaden. Alla har sina inbygga kvaliteter. Men vad du än väljer så får du många roliga vinylkvällar framöver. För vinyl ger mer känsla att hantera och inte minst; det är så förbaskat roligt att bläddra i vinylbackarna när man skall inhandla ny musik. Framför allt tycker jag jazzen gör sig extra bra. Klassisk musik är jag mer känslig för när det gäller knäppar och lite knaster eftersom det många gånger finns tysta partier i ett stycke.

Lycka till ‼️ Jag läser din "vinyl" tråd med spänning och hoppas du finner din spelare som motsvarar dina förväntningar :thumbsup:

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Spinner vidare på detta ämne kvaliteten på kontakter kan vi nog va överens om är viktig.

Men om man nu byter till bättre kontakter på kablarna är det då inte lika viktigt att man även då byter nätbrunnen

i apparaten för att få ut maximalt?

Det kan nog också vara viktigt. Men där tänker jag mig att konstruktören lagt haft eftertanke och gjort något bra. Det är betydligt bökigare att byta.

Det samma bör gälla Ht-terminalerna och de byter man ju sällan även om jag gjorde det.

Men visst, frågan är berättigad.

Link to comment
Share on other sites

hade du tänkt att gå "all-in" även på denna del eller skaffa grejor för att pröva dig fram? Är det inte lite onödigt att skaffa värstingpryttlar om du inte vet om du kommer att nyttja det hela?

Hitta något som känns bra både prismässigt och prestandamässigt och känn dig för lite innan du kastar dig ut i vinylsvängen, tycker jag.

Vad är "all in"? Vad är värstingprylar?

Det dummaste jag kan göra är att köpa en spelare jag inte vill snurra skivor med för att den inte når upp till det jag vill med vinyl. Beslutet och vetskapen om jag vill spela vinyl hoppas jag klarnar under rensas gång. Annars blir det inget.

Jag vet att vinyl kan låta bra och jag vill ha en spelare som låter bra och som jag vill ha det. Det är mitt mål. Vart det sedan hamnar och om det därmed behöver särskilda överväganden så tar jag det då.

Jag har egentligen inte tänkt så mycket på hur det kommer att bli. Det är det resan får utvisa. Men jag inser att jag måste veta mer om vinyl för att kunna avgöra detta och komma i mål med något jag blir nöjd med.

Om jag beslutar mig för att köpa en vinylspelare så kommer jag att veta att jag vill ha vinyl. En halvsattsning blir bara en onödig hållplats och onödigt dyrt för den vill man ju byta alldeles för fort.

Jag kommer heller aldrig att spela på en vinylrigg som inte är i nivå med det jag tycker är tillräckligt bra. Då blir det bara CD.

En tanke som börja växa fram är att om det blir något tänker jag satsa mest på själva spelaren. Den skall vara stommen i ljudet. Den skall lira som bara tusan. Sedan får det blir trimning och tweekning efter att hitta det optimala ljudet för mig med puppor, armar, riaa och gud vet allt som behövs, kanske Voodo om så behövs ;)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte gå in på detaljer men jag hade en vän som hade en sådan och jag kunde på nära håll se och uppleva konstruktionen.

- Ta på den, stöt till den eller sätt den i gungning så förstår du ;)

Tack!

Sådan info är bra att känna till. Det påverkar min redan osäkra inställning till om det är något för mig. De står inte med på min lista.

Jag har kikat på Oracle. Det är spektakulära spelare. De ser makalöst imponerande ut. Jag har alltid trott att de låter bra.

När reviewers mer skriver om att de är spelare som ser bäst ut av alla spelare i konklusionen och mindre i om hur de låter och få det att framgå mellan raderna att de tycker det är mjukt ljud, färgar varmt mm, så är det inte det jag eftersöker som analogljud.

...om man nu skall tro på reviewers. Det kan var en fingervisning dock.

Om det finns andra erfarenheter mottages det tacksamt.

Jag avvaktar med att ta med Oracle på listan.

Link to comment
Share on other sites

Jag avvaktar med att ta med Oracle på listan.

Jag tror att eliots "vän" med Oracle är samma som jag varit hemma hos. Oavsett det håller jag med honom. Om vi pratar om samme person så gade han också en SME 10 som lät betydligt bättre och friskare. Båda hade SME-armar men lät väldigt olika. Själv är jag ingen vän av plexiglas-spelare. Jag vill ha mycket massa i spelarna som ger förutsättningar till en okänsligare användning. Som ett exempel på det kan jag nämna att både eliot och jag kan slå på skivpucken med våra knytnävar med rejäl kraft under avspelning. Det märks knappt, bara ett litet bumpljud tränger igenom. Kraften fångas upp av massan.

Men om vi håller oss till ljudet, så kan man göra välljudande spelare med olika teknik. Jag tycker faktiskt att du bör låna ditt öra även till en Linn LP12 (finns ju en legendarisk handlare av dessa i Göteborg). Jag tycker att den fortfarande låter fantastiskt bra med ett fint driv och svängfaktor. Den uppdateras dessutom löpande med t ex nya materialval och man kan gå in på olika nivåer och sedan bygga på. Dessvärre har en fullutrustad Linn krupit upp rätt så högt i pris, tror den ligger på 170-180' papp idag men man kan gå in ungefär i mitten och arbeta sig upp om man tycker det tillför något. Det finns olika meningar om Linn som så mycket annat men den är värd att bilda sig en egen uppfattning om.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att eliots "vän" med Oracle är samma som jag varit hemma hos. Oavsett det håller jag med honom. Om vi pratar om samme person så gade han också en SME 10 som lät betydligt bättre och friskare. Båda hade SME-armar men lät väldigt olika. Själv är jag ingen vän av plexiglas-spelare. Jag vill ha mycket massa i spelarna som ger förutsättningar till en okänsligare användning. Som ett exempel på det kan jag nämna att både eliot och jag kan slå på skivpucken med våra knytnävar med rejäl kraft under avspelning. Det märks knappt, bara ett litet bumpljud tränger igenom. Kraften fångas upp av massan.

Men om vi håller oss till ljudet, så kan man göra välljudande spelare med olika teknik. Jag tycker faktiskt att du bör låna ditt öra även till en Linn LP12 (finns ju en legendarisk handlare av dessa i Göteborg). Jag tycker att den fortfarande låter fantastiskt bra med ett fint driv och svängfaktor. Den uppdateras dessutom löpande med t ex nya materialval och man kan gå in på olika nivåer och sedan bygga på. Dessvärre har en fullutrustad Linn krupit upp rätt så högt i pris, tror den ligger på 170-180' papp idag men man kan gå in ungefär i mitten och arbeta sig upp om man tycker det tillför något. Det finns olika meningar om Linn som så mycket annat men den är värd att bilda sig en egen uppfattning om.

Tackar dig också för denna upplysning.

Ang Linn LP12:

En förhärskande uppfattning är väl att den svänger och spelar musik in i märg och ben... och hjärta också antar jag. Jag har hört denna spelare för några år sedan och stampade takten rätt bra undertiden. Men det är något som gör att den inte hamnar på listan ändå. Bara en känsla. Orationellt. Den får kanske bubbla senare.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte svårt att hitta en såpass balans att du inte kommer föredra endera vinyl eller digitalt?

Jag vet inte men har en känsla av satt det är så. Linns lp 12 är grymma och jag hade lätt kunnat ha en sådan om det inte var för deras ständigt återkommande service. För min del så är den praktiska biten också viktigt. Det räcker att man måste lämna in bilen på service, tycker jag. På en vinyl spelare borde det vara något man kan göra själv.

Vilka fabrikat är lätta att serva? Som inte kräver allt för mycket tlc? Och som man som vanlig dödlig kan hålla efter?

Link to comment
Share on other sites

De har återuppstått som TechDAS, läs HiFi+

Aha! TechDAS har jag hört. Air force one tror jag den hette och ingenting med den såg ut som om den låter dåligt. Den hade en enorm high tech utstrålning.

Det lät inte så roligt dock, men det hade visst varit något fel på systemet när jag hörde den.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick in och tittade på företaget bakom TechDAS: Stella inc som också marknadsför andra märken som t.ex. Brinkmann, ReQuest, Tidal, Vivid Audio m.fl.

Den nya Air Force III kostar ¥ 1,800,000 enligt deras webbsida och detta motsvarar c:a 130 000 SEK :mm:

Vad tror du om karaktären på denna spelare?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror du om karaktären på denna spelare?

Jag "skypade" precis med min handlare i Schweiz och han har varit hos en person som hade 3 skivspelare (och 5 phonosteg) och två av spelarna var Kronos & Air Force One och han berättade

att Air Force One var extremt torr i basen och korrekt vilket naturligtvis är bra om det är stororkestrala verk där hög upplösning och korrekthet eftersträvas medan Kronos var lite mer "live".

//eliot

Tillägg: Det verkar som om ljudet beskrivs mycket bra i intervjun i HIFI+:

Every turntable has its own character. For most companies, this is a good thing because people buy a turntable because it has it’s own character, and the bigger the turntable, the stronger that character becomes.

I don’t want to do that. I just wanted quality. I started by trying to remove character from the Air Force One. And that continues to the Air Force Two.

I feel this ‘character’ in turntables comes from vibration, and the more you work on air technology, the less ‘character’ in the turntable.

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt när det gäller drivverk.

Dock är jag mindre benägen att hålla med vad gäller luftlagring.

Finns det någon sanning i denna vinylinfantila och hemmasnickrade tanke om drivverk till vinyl? (Den är förenklad tillspetsad och jag inser att det finns fler faktorer.)

- Man vill inte ha vibrationer andra än de som spåret på skivan får nålen att vibrera med. Nålen skall dessutom vibrera med i spårets gropar varken mer eller mindre så at den inte egensvänger eller inte hänger med.

- Om man dämpar för mycket nära nålen kommer mothållet bli för svagt för nålen. Då dämpas svävningen av nålen, vilket säkert ger ett väldigt rent ljud men utan energi. Polerad fin HiFi. Det skulle vara som om man skall hoppa höjd och ta avstamp i en tjockmatta. Energin försvinner i mattan. I spelaren kan man ha luftlagring i armar och tallrikslager.

- Eller så har man en stumhet en lång väg från nålen, men dämpar motor, fötter och chassi. Det ger bra mothåll som inte släcker ut vibrationerna från nålen och ett dynamiskt friskt ljud som kanske kan lida lite av de yttre vibrationerna som man inte fått bort. Som en fullständigt elastisk stöt mellan 2 styva runda metaller (Newtons vagga) där man kan bortse från energiförlusten i själva stöten. Här kan vi jobba med massa, vridmoment, styva material och mekaniskt dämpa vibrationer som skapas av annat än spåret i skivan.

- Att hitta denna sweetspot är kruxet, så att vi får en bra kompromiss mellan dess ytterligheter. Därtill har vi tycke och smak.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att du kan inte läsa av mätvärden, vikt och annat och dra säkra slutsatser om hur en spelare låter. De spelare du har listat som förstahandsval i din tråd har alla förutsättningar att låta bra och enligt din smak om du har hittat en rätt kombination arm, pickup och riaa samt en bra uppställningsplats.

Som du själv varit inne på kan man få en hint från tester och hembesök och sedan prova själv. Men att läsa sig till rätt ljud tror jag inte är möjligt.

Tunga skivspelare dämpar vibrationer just genom sin tyngd och massa, lätta skivspelare har inte så mycket massa som kan sätta igång (Regas filosofi) och andra fixar det med olika typer av upphängningsanordningar. Alla tre funkar om det är rätt gjort. I en arm är det viktigare med precision, att kunna ställa in den i alla kritiska områden och att massan stämmer överens med den pickup man valt. Ju lägre fjärdingsmjukhet i pickupen, desto högre massa och omvänt, för att få till bra spårning och lämplig egenresonans som inte stör det hörbara. De flesta armar idag är medeltunga vilket passar de flesta mc-pickuper men inte alla.

Bara för att ta ett exempel så menar jag att om du tar t ex en Kuzma med deras arm eller en Brinkmann med deras arm så menar jag att du har tagit första steget mot ditt ljud. Sedan handlar det väldigt mycket om vilken pickup du hänger på. Jag tror du kommer närmre dina ideal med en Lyra Kleos eller Ortofon PW än med en Benz LP eller Koetsu Rosewood. Inte så att Benz eller Koetsu på något sätt är dåliga men de stämmer inte riktigt med det du beskriver om ditt ljud. Slutligen en bra riaa och kablar så är jag övertygad om att du hittat rätt.

Det är mycket mer fipplande med hela kedjan innan man hittar fram. Oavsett vilken skivspelare du väljer av de uppräknade och hittar "fel" kombinationer så blir det inte ljud i din smak.

Link to comment
Share on other sites

Går det att på ett enkelt sätt förklara vad drivverk, arm, puppa, etc. bidrar med?

Kanske en liknelse där nålens bidrag kan liknas vid försteget, armen slutsteget osv.

Om inte, hur tar man sig an detta Mount Everest av kombinationer :D

Hur fungerar en cd-spelare? eller en projektor? eller en blender? ;)

Vi omges i vardagen av en mängd produkter som vi tar för givet, men som ju är fantastiska mackapärer.

En vinylspelare är väldigt mycket rakt på, och det är ett under att den fungerar så bra som den gör.

Skillnaden ligger i att man av någon anledning marknadsför skivspelare som separata delar.

Det är egentligen särdeles dumt eftersom tekniken helt grundar sig på vibrationer, och just vibrationer är mycket svåra att förutse utan att se det sammansatta systemet.

Det var ett bra exempel med TechDAS, som (likt flera andra tillverkare) inser att även racket spelar en viktig roll.

Med vinylspelare kan man inte plocka ut en enskild del och påstå att den är bra eller dålig. Det beror på hur den kommer beté sig i det sammansatta systemet. Nåja, såvida den inte är skitdålig.

En skivspelare består av drivverk, tonarm och pickup.

Pickupen består av en kropp med en motor i. Motorn består av spolar och magneter och har en nålliknande arm med en väldigt fint slipad diamant i ena änden. I nålarmens andra ände finns fjädring, så kallad komplians. Om nålen rör sig skapas en mycket svag spänning som leds via tonarmskablar till en förstärkare. Pickupens uppgift är att låta motorn skapa en elektrisk signal baserad på det frekvenslandskap som är graverat i en vinylskiva. Ju bättre nål, motor, komplians och kropp, desto exaktare avläsning.

Tonarmen består av ett lager, ett armrör, ett infästningsskal för pickup och en motvikt.

Tonarmens uppgift är att placera pickupen i rätt geometri i spåret, att balansera upp till rätt anliggningstryck för nålen, att ge en jämn och friktionsfri gång när pickupen åker genom spåren, samt att samverka med pickupen så att rekylkrafter från pickupens avläsning kan dämpas bort. Ett vanligt problem är att man får resonanser som gör att vibrationer som uppstår vid avkodning av skivan inte dämpas bort eller t.o.m förstoras.

Drivverket består av chassi, tallrik, motor och motorstyrning. Dessa delars viktigaste uppgift är att skapa en jämn och stabil radiell resa för en nål från en radie ca 15cm till ca 6cm. Vibrationer och svaj tolkas av nålen som "musik" och skapar då elektriska spänningar i motorn som blandas med det som nålen avläst i vinylskivan.

Link to comment
Share on other sites

Jag "skypade" precis med min handlare i Schweiz och han har varit hos en person som hade 3 skivspelare (och 5 phonosteg) och två av spelarna var Kronos & Air Force One och han berättade

att Air Force One var extremt torr i basen och korrekt vilket naturligtvis är bra om det är stororkestrala verk där hög upplösning och korrekthet eftersträvas medan Kronos var lite mer "live".

//eliot

Tillägg: Det verkar som om ljudet beskrivs mycket bra i intervjun i HIFI+:

Every turntable has its own character. For most companies, this is a good thing because people buy a turntable because it has it’s own character, and the bigger the turntable, the stronger that character becomes.

I don’t want to do that. I just wanted quality. I started by trying to remove character from the Air Force One. And that continues to the Air Force Two.

I feel this ‘character’ in turntables comes from vibration, and the more you work on air technology, the less ‘character’ in the turntable.

Det där stämmer bra med min uppfattning och Air Force One och Two skulle säkert vara helt i min smak. Jag har kikat lite på dem och tyckt att allt "ser rätt ut" men de är inte helt kompatibla med min plånbok.

Det finns många sätt att få bra ljud med skivspelare och just "resonansminimering" som jag och ovanstående citerad konstruktör snöat in lite på är inte allas tekopp verkar det som.

Tyngd och stabilitet är inte fel men utan avfjädring får man räkna med en del pysslande med underlaget för att få till det. Avfjädring är inte heller optimalt för alla underlag, många har problem med skivspelare som står på svajiga golv t.ex.

Stabil betongplatta eller stadig vägg med hylla är mycket enklare att jobba utifrån men även då kommer det in vibrationer i skivspelare via luften. Allt som kan svänga med rör sig i ett rum med musik med lite högre lyssningsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Tyngd och stabilitet är inte fel men utan avfjädring får man räkna med en del pysslande med underlaget för att få till det. Avfjädring är inte heller optimalt för alla underlag, många har problem med skivspelare som står på svajiga golv t.ex.

Det är därför som jag är så förtjust i min skivspelare: den har tyngre skivtallrik än Air Force Two och är fjädrande upphängd :app:

- De flesta som har fjädrande upphängning har lätt skivtallrik men tyngden av skivtallriken är viktig för dynamik och lugn ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker försöka lyssna på olika system med vinylspelare så mycket jag kan när det blir tillfälle. Därför behöver jag lite musik på vinyl jag kan jämföra med. Det jag själv har är mest Depeche modes tidiga album och massa maxisinglar och annat från sent 70-tal till mitten på 80-talet som jag tror är uselt inspelat.

Tänkte köpa några plattor, men vad?

Det hade varit bra med följande urval:

1- Jazz: nyinspelat gärna med kvinnlig sång och gammalt klassisk jazz från the golden years.

2- Klassiskt: Opera och instrumentalt.

3- Rock.

4- Modernt typ Daft punk, Mary J Bligt eller liknande.

5- Annat som utmanar en vinylrigg.

Link to comment
Share on other sites

Det är därför som jag är så förtjust i min skivspelare: den har tyngre skivtallrik än Air Force Two och är fjädrande upphängd :app:

- De flesta som har fjädrande upphängning har lätt skivtallrik men tyngden av skivtallriken är viktig för dynamik och lugn ;)

Vi är nog ganska överens då. Jag har modifierat en hel del skivspelare genom åren och sub-chassit i de flesta skivspelarna med flytande upphängning är inte så imponerade. Det brukar sluta med en hel del extra vikt och förstyvningar innan det blir bra. Det finns dock gränser för vad man kan hänga på utan att fjädrarna går i botten.

Jag tror att jag ska lägga upp lite bildexempel så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar en cd-spelare? eller en projektor? eller en blender? ;)

Vi omges i vardagen av en mängd produkter som vi tar för givet, men som ju är fantastiska mackapärer.

En vinylspelare är väldigt mycket rakt på, och det är ett under att den fungerar så bra som den gör.

Skillnaden ligger i att man av någon anledning marknadsför skivspelare som separata delar.

Det är egentligen särdeles dumt eftersom tekniken helt grundar sig på vibrationer, och just vibrationer är mycket svåra att förutse utan att se det sammansatta systemet.

Det var ett bra exempel med TechDAS, som (likt flera andra tillverkare) inser att även racket spelar en viktig roll.

Med vinylspelare kan man inte plocka ut en enskild del och påstå att den är bra eller dålig. Det beror på hur den kommer beté sig i det sammansatta systemet. Nåja, såvida den inte är skitdålig.

En skivspelare består av drivverk, tonarm och pickup.

Pickupen består av en kropp med en motor i. Motorn består av spolar och magneter och har en nålliknande arm med en väldigt fint slipad diamant i ena änden. I nålarmens andra ände finns fjädring, så kallad komplians. Om nålen rör sig skapas en mycket svag spänning som leds via tonarmskablar till en förstärkare. Pickupens uppgift är att låta motorn skapa en elektrisk signal baserad på det frekvenslandskap som är graverat i en vinylskiva. Ju bättre nål, motor, komplians och kropp, desto exaktare avläsning.

Tonarmen består av ett lager, ett armrör, ett infästningsskal för pickup och en motvikt.

Tonarmens uppgift är att placera pickupen i rätt geometri i spåret, att balansera upp till rätt anliggningstryck för nålen, att ge en jämn och friktionsfri gång när pickupen åker genom spåren, samt att samverka med pickupen så att rekylkrafter från pickupens avläsning kan dämpas bort. Ett vanligt problem är att man får resonanser som gör att vibrationer som uppstår vid avkodning av skivan inte dämpas bort eller t.o.m förstoras.

Drivverket består av chassi, tallrik, motor och motorstyrning. Dessa delars viktigaste uppgift är att skapa en jämn och stabil radiell resa för en nål från en radie ca 15cm till ca 6cm. Vibrationer och svaj tolkas av nålen som "musik" och skapar då elektriska spänningar i motorn som blandas med det som nålen avläst i vinylskivan.

Tack calle_jr :thumbsup: Är skivspelare med fler armar ett sätt att ta sig an olika typer av skivor på (mono, 180 gr) eller är det för att de har olika "flavors"?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte köpa några plattor, men vad?

En sång som jag kan rekommendera är Tom's Dinner av Susanne Vega på skivan Solitude Standing :mm:

- Jag hade med den en gång till en kille som hade en Kuzma Stabi S och när jag hörde den där så brast jag ut i skratt och sa att det lät som en mp3-spelare. :o:black:

Det skall vara originalet på den skivan som är acapella, dvs sång utan ackompanjemang. Jag fann låten på Youtube och han som la upp låten skrev:

From Suzanne Vega 2nd album Solitude Standing (1987), this song is the reference track used by Karlheinz Brandenburg, the developer of mp3 format in its early trail. As such , Tom's Diner can be considered the first mp3 ever!

Sången är extremt bra på att testa lugnet i anläggningen då den skoningslöst avslöjar nervositet! :app:

På min anläggning är tystnaden nästan kuslig :mm:

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...