Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Ja visst är de snygga lurar. Nästan konstigt att ingen kommit på att designa dem lite bättre tidigare. Det har väl gjorts lite försök men inte lika genomarbetat som detta tycker jag.

Det blir ju mycket kommentarer kring just hur de ser ut. Både här på forumet och i verkliga livet. Inte helt otippat är det även kvinnor och kanske till och med fler än männen som just kommenterar utseendet i positiva ordalag.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Visst ändras ledarens reaktiva komponenter också med ökande frekvens, men troligtvis inte så att du märker det med dina öron. Om jag ska svara på din fråga så tror jag inte det är skineffekten beror på att du hör när du provar nordosts kablar, men jag vill nog inte försöka spekulera vad det kan vara. En sak i taget :)

EDIT:

Ska dubbelkolla beräkningarna nån dag... nån annan får gärna gör det också.

Tack för svar. Uppenbart att detta inte är så lätt. I alla fall inte för mig.

Jag får helt enkelt lita på öronen också.

Link to comment
Share on other sites

En erfarenhet från ett tidigare köp hos Akkelis och skall det jämföras produkter är ju det närmaste och korrekta priset mest relevant.

Helt off topic men ett litet råd i all välmening till Apexorca och nu går vi vidare.

Inga problem. Off topic kan pigga upp. Tack för tipset.

Jag var hos Akkelis i går. Fick en liten vinyllektion... hmmm. Det kan jag behöva. Men var skall det sluta?

Snackade också lite hörlurar, villket jag inte kan så mycket om. Däremot kan jag lyssna och det gjorde jag.

Jag lyssnade runt på ett flertal lurar och det första man märker är att Pryma är lättdrivna. Förstärkaren låg ofta på hälften på volymratten av vad andra lurar behövde för samma ljudtryck.

Den största skillnaden jag hörde i ljudåtergivning var att Pryma hade något varmare anslag och hade mer tryck i basområdet än de andra rent generellt. De låter mjukt fint och upplösningen är ja bra i lurar så där var inget at klaga på. Några av de de betydligt dyrare och bättre lurar jag lyssnade på hade lite mer luft i presentationen, men jag saknade lite bastryck i jämförelse. Möjligen kan jag skylla på för lite erfarenhet av återgivning i lurar. Jag har inget ljudideal för lurar ännu.

Någon skulle säkert tycka att Pryma tar i lite för mycket och att de spelar för mycket Disco, men jag tycker det var en trevlig och spelglad presentation, kontrollerad och lättlyssnad. Den kanske är lite flirtig och det är lätt att falla för eftersom den dessutom är snygg. Men det är härligt att bli flirtad med så jag åker med... Jag kan nog tänka mig att var lite otrogen mot min stereo ibland helt enkelt.

Jag frågade mer lurererfaren person om vad han tyckte om ljudet och det var nog att det var för mycket höjning i basområdet på Pryma. Så gillar man bastryck funkar det, vill man finlyssna och analysera finns nog bättre.

Avslutar med bilder från WOM på Pryma i skarp läge där frugan för första gången i sitt liv fick sug efter en HiFi-pryl. Det vill man ju uppmuntra. Eller hur.

_49U9274.jpg

Och på Franz.

_49U9268.jpg

De är riktigt snygga i vitt också.

_49U9271.jpg

_49U9270.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag var hos Akkelis i går. Fick en liten vinyllektion... hmmm. Det kan jag behöva. Men var skall det sluta?

Det låter som att du redan bestämt dig, eller också försöker du övertyga dig själv mentalt. Jag vill minnas en del ganska kategoriska inlägg från dig om att "vinyl är ett avslutat kapitel", men ingen är sämre än att man kan ändra sig! :)

Någon skulle säkert tycka att Pryma tar i lite för mycket och att de spelar för mycket Disco, men jag tycker det var en trevlig och spelglad presentation, kontrollerad och lättlyssnad. Den kanske är lite flirtig och det är lätt att falla för eftersom den dessutom är snygg. Men det är härligt att bli flirtad med så jag åker med... Jag kan nog tänka mig att var lite otrogen mot min stereo ibland helt enkelt.

Lyssnade och jämförde du med telefon hos Akkelis också? Det varierar säkert mellan telefoner och hur ljudinställningarna ser ut, men min ifån tycker jag ger just det du beskriver rent generellt oavsett lur - d v s lite "Disco".

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att du redan bestämt dig, eller också försöker du övertyga dig själv mentalt. Jag vill minnas en del ganska kategoriska inlägg från dig om att "vinyl är ett avslutat kapitel", men ingen är sämre än att man kan ändra sig! :)

Har jag varit kategorisk om att vinyl är avslutat kapitel?

Jag slängde ut vinylesvarven i slutet av 80-talet eller möjligen i början av 90-talet.

Fram tills för att antal år sedan har jag inte tänkt seriöst på att återuppta vinylspelande. Jag har haft sug efter det i perioder dock.

Senast jag tänkt köpa vinylspelar dök MSB upp varför planerna lades på is. Att lyssna på vinyl eller CD är ganska olika procedurer. Båda har sina fördelar och jag kan inte utse en vinnare. Jag får gåshud av båda medierna.

Jag har inte bestämt mig, men det är en möjlig utveckling med en svarv i mitt system. Vad skulle det vara i så fall? Jag har börjat fundera lite på det. Det måsta vara spänst och driv.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnade och jämförde du med telefon hos Akkelis också? Det varierar säkert mellan telefoner och hur ljudinställningarna ser ut, men min ifån tycker jag ger just det du beskriver rent generellt oavsett lur - d v s lite "Disco".

Hörde inte via mobilen hos Akkelis, bara via hörlursförstärkare. Det var med Disco med Pryma via hörlursförstärkare också i så fall . :mm:

Link to comment
Share on other sites

Har jag varit kategorisk om att vinyl är avslutat kapitel?

Jag slängde ut vinylesvarven i slutet av 80-talet eller möjligen i början av 90-talet.

Fram tills för att antal år sedan har jag inte tänkt seriöst på att återuppta vinylspelande. Jag har haft sug efter det i perioder dock.

Senast jag tänkt köpa vinylspelar dök MSB upp varför planerna lades på is. Att lyssna på vinyl eller CD är ganska olika procedurer. Båda har sina fördelar och jag kan inte utse en vinnare. Jag får gåshud av båda medierna.

Jag har inte bestämt mig, men det är en möjlig utveckling med en svarv i mitt system. Vad skulle det vara i så fall? Jag har börjat fundera lite på det. Det måsta vara spänst och driv.

Absolut inget illa menat - jag tycker bara att det är kul för dig och ser en spännande resa framför mig. Om jag övertolkat vad jag tror mig minnas att du skrivit ber jag om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

Men Apex :o Inte ska du väl skaffa vinyl ;)

Tänk så jobbigt det blir att köpa alla LP-skivor igen .... Knaster, brus o damm för att inte nämna var skall du göra av alla skivor du köper :D

LP tar mer plats än CD osv.....

Skämt åsido - Bring it on! Det kanske t o m låter bättre än MSB ;)

Link to comment
Share on other sites

Men Apex :o Inte ska du väl skaffa vinyl ;)

Tänk så jobbigt det blir att köpa alla LP-skivor igen .... Knaster, brus o damm för att inte nämna var skall du göra av alla skivor du köper :D

LP tar mer plats än CD osv.....

Skämt åsido - Bring it on! Det kanske t o m låter bättre än MSB ;)

Bättre än MSB?. Tja vem vet? Bra digitalteknik och bra vinyl är båda bra musikförmedlare och och jag tycker nog det är svårt att utse vinnare, men då vinylen är riktigt bra har den kanske en bättre nerv i musiken, men långt från alltid. Det är först de senare åren de bästa digitala spelarna har kunnat bli så bra tycker jag.

Ja det har varit en knäckfråga det här med att köpa vinylskivor och jag har kommit fram till följande.

Mina tidigare tankar om vinylspelarinvestering har alltid känts jobbiga. Ja har inte haft en bra strategi som jag gillat, otroligt mycket nytt att sätta sig in i och jobbigt att köpa på sig en massa vinylskivor som dessutom skall var av det och det slaget, och den den pressning, ett visst antal gram, mm, mm. Jag kan inte mycket om det heller. Puh...

Om jag till äventyrs skulle ha en vinylspelare så skulle jag spela mest CD ändå. Vinylen får bli grädde på moset ibland när man orkar hålla på att lyfta häcken från soffan ideligen.

Det får bli tunnsått med skivor i början och byggas upp under lång tid i så fall.

En annan viktig faktor är att den måsta vara minst lika bra som min MSB-rigg, helst bättre, annars kommer jag inte att använda den.

Jag sammanfattar kraven för att jag skall använda en vinylspelare.

1- Bättre ljud än min MSB. Dynamik, spänst, kontroll, bottendrag, luftighet och ffa musikalitet. Inte tort och försiktigt.

2- Få låna hem och få hjälp med installation på ett bra sätt så att jag kan spela ett tag för att veta om den verkligen är bättre.

3- Den skall vara av välkänt märke med bra återförsäljare som har bra support efter inköpet.

4- Den får gärna var snygg i mina ögon.

5- Jag måste hitta bra skivor med bra inspelning, pressning mm.

Vad skulle jag ha för spelare och med vilken utrustning, puppor, armar, RIIIA mm för att nå ovanstående. Gillar redan Dr Feikert Firebird som jag hört i flera uppsättningar hos Akkelis bra med Marten Coltrane III. Då låt den nog faktiskt bättre än deras MSB rigg och bättre än Bergmann tycker jag. Brinkmann har jag hört flera gånger spela riktigt bra. Spiral Groove också. Det finns så klart fler men jag kan inget om dem. Hjälp mig med tipps tack. Någonstans måste jag ju börja.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Du är ju inne på ett bra spår med Feickert, den gillar jag också.

Värt att poängtera tycker jag, är att det finns många olika spelare som är bra!

Det finns inte bara "en rätt väg" utan flera......

Alla delar i vinylspelandet är viktiga, arm, verk, pickup, riaa o kablar.

Jag har dock fått störst effekt vid Riaa byte så det tycker jag du kanske skall lägga lite extra vikt vid!

Angående mjukvaran förstår jag inte riktigt vad du menar? Bra skivor/ljud/pressningar....

Det gäller ju CD också.

Forumet är dess bättre fullt av medlemmar som gärna delar med sig av skivtips och pressningar!

Hanteringen är ju en del av hobbyn, det är kul att leta LP :mm: CD är inte i närheten när det gäller samlande o letande!

London - Vinyl - konserter - Puben - Vinyl - Puben..... Ja du fattar ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående mjukvaran förstår jag inte riktigt vad du menar? Bra skivor/ljud/pressningar....

Det gäller ju CD också.

Forumet är dess bättre fullt av medlemmar som gärna delar med sig av skivtips och pressningar!

London - Vinyl - konserter - Puben - Vinyl - Puben..... Ja du fattar ;)

Ja, men det verkar mer komplicerat snack om det bland vinylfreakarna.

Ja, alla härliga och duktiga forummedlemmar som intresserar sig för vinyl kan säkert hjälpa mig.

Ja, jag fattar. :blush

Link to comment
Share on other sites

Bättre än MSB?. Tja vem vet? Bra digitalteknik och bra vinyl är båda bra musikförmedlare och och jag tycker nog det är svårt att utse vinnare, men då vinylen är riktigt bra har den kanske en bättre nerv i musiken, men långt från alltid.

Jag håller helt med dig. Det är en myt att vinyl alltid eller nästan alltid är bäst och många av de som lyfter fram detta är nästan maniska i att hävda detta och många gånger sitter de också på en begränsad cd-samling och en 10-15 år gammal cd-spelare av medelklass. Sen finns det andra värden med vinyl men det är en annan sida av saken. Jag älskar mina vinylplattor men sätter stort värde även på mina cd-skivor.

Många som håller på med vinyl letar också efter original med rätt omslag, pressad i rätt land osv. Ofta låter dessa också bäst eller i vart fall bra. Men det är ju under förutsättning att plattorna inte är sönderspelade. Därför går många på nypressningar som ofta också är remastrade. Vad det innebär ljudmässigt är heller inte självklart. Många ommastrade plattor har remastrats från analog till 24/96 som sedan används till att göra pressmatriser. För lite sedan läste jag att det börjar komma remastringar av dessa 24/96-filer, t ex Dave Brubecks klassiska "Time Out". Music on Vinyl kör mycket sånt vad jag har förstått. Doxy och WaxTime lär göra matriser av 16//44-filer. Det är lätt att villa bort sig, så man bör vara lite vaksam på vad man köper.

Jag tycker också att du skall fundera lite på vilken typ av musik du kommer att köpa. Om det mest handlar om nyinspelad musik så tycker inte jag att vinylen tillför så mycket men som så ofta finns det undantag. Jag har lite dubletter på bl a Bob Dylans senare plattor. "Tempest" tycker jag är bättre på CD men omvänt på "Modern Times". Men båda formaten låter mycket bra så har man bara en av dem så är det fullständig njutning.

Men om du är intresserad av vinyl och musik som gjordes under dess glansperiod så finns det ingen återvändo. Jag pratar då om jazzen där Blue Note, Riverside, Prestige, Columbia, New Jazz, Impulse, Contemporary... gjorde magisk musik på magiska pressningar. Det gäller säkert inom soul, blues och rock också med skivbolag som Atco, Atlantic, Volt, Stax, Chess och Blue Horrizon. Men man får heller glömma att inspelningarna använde rummet som gav mycket av klangen och timbren. Vinylen förklarar inte allt. Märkligt nog låter CD-utgåvorna på Verve och Impulse jäkligt bra i CD-mastrar men det konsttycket har inte alla lyckats med. Klassisk boxar med musik från t ex RCA Living Stereo, Mercury och Decca från 50-70-tal låter helt enastående bra. Ett bra hantverk har förutsättningar att låta bra i båda formaten.

Personligen hade jag haft svårt att avvara vinyl men för min del handlar det inte enbart om ljud. Om så vore fallet skulle jag kunna leva gott enbart med CD-ljud med de riggar som finns idag. Och precis som med CD-spelare/DACar så är valet av rigg viktigt om man vill få ut det mesta. Det finns ofta en korrelation mellan pris och ljud men inte alltid. Minst lika viktigt är att all delar matchar varandra.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag sammanfattar kraven för att jag skall använda en vinylspelare.

1- Bättre ljud än min MSB. Dynamik, spänst, kontroll, bottendrag, luftighet och ffa musikalitet. Inte tort och försiktigt.

2- Få låna hem och få hjälp med installation på ett bra sätt så att jag kan spela ett tag för att veta om den verkligen är bättre.

3- Den skall vara av välkänt märke med bra återförsäljare som har bra support efter inköpet.

4- Den får gärna var snygg i mina ögon.

5- Jag måste hitta bra skivor med bra inspelning, pressning mm.

Mycket tuffa krav.

MSB är din nuvarande referens för vad som är korrekt och det kommer nog ingen vinylspelare ändra på.

Fördelen är den mångfald av mjukvara som finns och att kunna leva i den världen av återgivning.

Link to comment
Share on other sites

Mycket tuffa krav.

MSB är din nuvarande referens för vad som är korrekt och det kommer nog ingen vinylspelare ändra på.

Fördelen är den mångfald av mjukvara som finns och att kunna leva i den världen av återgivning.

Ja det blir nog en tuff utmaning att få till. Vi får se om det går att få till.

Link to comment
Share on other sites

Enda fördelen med vinyl, som jag ser det, är att det ibland finns utgåvor på vinyl som inte är lika söndermastrade som på CD.

Dynamikbegränsningen som är en följd av den maxade utnivån låter sig inte göras i samma omfattning på vinyl som på CD och därför låter många gånger "samma" album bättre på vinyl än CD-utgåvan.

Det finns inga hinder egentligen för att lägga samma mastring på CD som vinylen, och det är för mig obegripligt att man inte månar mer om välljudet. Det är beklagligt.

Jag vill ha bra mastringar, men orkar inte med allt pyssel med vinyspelandet, det är alldeles för många variabler i de olka länkarna som kan falera, och kostar pengar, mycket pengar. Om nu ändå originalet finns i digitalt format så förstår jag inte riktigt varför man ska gå omvägen över vinyl för uppspelningen när man enkelt kunde distribuera den digitalt, men vettigt mastrad istället.

Den dagen då musikindustrin ger ut audiofilutgåvor på CD finns inga andra argument för vinylspelandet än att man vill ha själva hanterandet med LP-skivor med allt vad det innebär, proceduren i sig. Den kan jag gott förstå dock. Tänk på hur japanerna hanterar sitt te-drickande som allt går ut på att försätta deltagarna i rätt "mode" för att ta mot smakerna. Det finns helt klart en analogi där till det analoga mediets berättigande.

Link to comment
Share on other sites

Enda fördelen med vinyl, som jag ser det, är att det ibland finns utgåvor på vinyl som inte är lika söndermastrade som på CD.

Dynamikbegränsningen som är en följd av den maxade utnivån låter sig inte göras i samma omfattning på vinyl som på CD och därför låter många gånger "samma" album bättre på vinyl än CD-utgåvan.

Det finns inga hinder egentligen för att lägga samma mastring på CD som vinylen, och det är för mig obegripligt att man inte månar mer om välljudet. Det är beklagligt.

Jag vill ha bra mastringar, men orkar inte med allt pyssel med vinyspelandet, det är alldeles för många variabler i de olka länkarna som kan falera, och kostar pengar, mycket pengar. Om nu ändå originalet finns i

digitalt format så förstår jag inte riktigt varför man ska gå omvägen över vinyl för uppspelningen när man enkelt kunde distribuera den digitalt, men vettigt mastrad istället.

Den dagen då musikindustrin ger ut audiofilutgåvor på CD finns inga andra argument för vinylspelandet än att man vill ha själva hanterandet med LP-skivor med allt vad det innebär, proceduren i sig.

Den kan jag gott förstå dock. Tänk på hur japanerna hanterar sitt te-drickande som allt går ut på att försätta deltagarna i rätt "mode" för att ta mot smakerna. Det finns helt klart en analogi där till det analoga mediets berättigande.

Jag hänger helt med på vad du menar. Det är en del därför jag till slut flera gånger backat från att investera i vinylspelare . Men jag har fått ett lite starkare sug nu, tror jag. Dels därför att jag hört mycket välljud från vinyl

senaste tiden och dels att jag är lite sugen på själva mekandet med vinylen. Sedan är Vinylspelaren näst efter högtalarna den coolaste HiFi produkten. Bara man ser en fin vinylrigg så startar det sköna känslor i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Någon som hört denna?

Continuum Audio Labs Caliburn turntable & Cobra tonearm

Read more at <a href="http://www.stereophile.com/turntables/106con/index.html#Wuh5EpTiz8lfqyWF.99" target="_blank">http://www.stereophile.com/turntables/106c...EpTiz8lfqyWF.99.</a>

Den fanns med på Stockholmsmässan för några år sedan. Ser verkligen annorlunda ut med sin speciella tonarm. Det är nog Fremers hemmaspelare om jag minns rätt.

Fanns med också på Rocky Montain Audio Feast i Denver för ett antal år sedan.

State of the Art skulle man kunna säga. Dock inga bestående intryck som jag kan komma ihåg att jämföra med bl.a. kuzma och andra märken på samma nivå där jag blivit hänförd.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid lite vanskligt att försöka bedöma en spelare, då det finns många variabler med i ekvationen.

Det enklaste är nog att helt enkelt utgå från en summa som man vill lägga på en hel kedja. Det är nog så att en så bra spelare som möjligt är den bästa investeringen. Det är den del som håller längst, en PU byter man ju efter några år och då vill man förmodligen uppgradera, faller sig naturligt så.

Näst spelare tycker jag nog en arm är det klokaste att lägga krut på. Efter detta kan man byta RIAA och PU hej vilt och verkligen höra vilka skillnader det är utan att det blir jättedyrt.

Det finns som vi talades vid om väldigt mycket intressant. Jag skulle ha svårt att välja själv om jag skulle välja en ny snurra.

En kostsam men väldigt fin snurra är Kronos som jag haft nöjet att lyssna på. För dyr för min ekonomi, man kan ju drömma lite. Men även dr Feickerts spelare är fina. Verkligt no nonsense. Mitt hjärta klappar dock alltid för Kuzma.

Link to comment
Share on other sites

Någon som hört denna?

Continuum Audio Labs Caliburn turntable & Cobra tonearm

Read more at <a href="http://www.stereophile.com/turntables/106con/index.html#Wuh5EpTiz8lfqyWF.99" target="_blank">http://www.stereophile.com/turntables/106c...EpTiz8lfqyWF.99.</a>

Jag har inte hört den utan den mindre på Stockholmsmässan 2009:

Continuum Audio Labs Criterion med Copperhead tonarm och dynavector pickup :mm:

he09-16.jpg

Det var Audiotrade som ställde ut:

En översiktsbild där vi ser högtalarna från Kharma, förstärkeriet från Karan Acoustics och den digitala källan från Audio Aero

he09-19.jpg

...och de har tydligen fortfarande Continuum Labs i sortimentet: Audiotrade

Lyssningen gav inget bestående intryck men för att demonstrera en sådan produkt krävs naturligtvis skivor som gör utrustningen rättvisa - och allt i övrigt måste stämma :blush

Link to comment
Share on other sites

Clearaudio icke att förglömma - du bör definitivt ha med dem på din kandidatlista. Trots utmaningarna jag har haft med min spelare bygger de ju helt klart gedigna och välljudande spelare och jag var länge i valet och kvalet om jag skulle uppgradera eller byta märke.

Prismässigt ligger väl TechDAS Air Force One i toppen tillsammans med Continuum Caliburn och en del andra verk, men medan jag verkligen gillar designen på Continuum - inte minst med arm Cobra och stativ Castellon, så tycker jag att TechDAS (i alla fall på bild) ser ut som något plastigt från Teknikmagasinet - IRL ger den säkert ett helt annat intryck :D

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Clearaudio icke att förglömma - du bör definitivt ha med dem på din kandidatlista. Trots utmaningarna jag har haft med min spelare bygger de ju helt klart gedigna och välljudande spelare och jag var länge i valet och kvalet om jag skulle uppgradera eller byta märke.

Prismässigt ligger väl TechDAS Air Force One i toppen tillsammans med Continuum Caliburn och en del andra verk, men medan jag verkligen gillar designen på Continuum - inte minst med arm Cobra och stativ Castellon, så tycker jag att TechDAS (i alla fall på bild) ser ut som något plastigt från Teknikmagasinet - IRL ger den säkert ett helt annat intryck :D

Clearaudio så klart. Men jag har aldrig hört dem tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...