Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Konstigt att hjärnan hela tiden jobbar med nya idéer. Utan att jag ens tänker på det... ;) Min senaste tanke har börjat som spridda skurar sedan något år tillbaka, men nu när jag var i München har dessa skurar landat och runnit ihop till en liten å. Möjligen kommer den växa mer med tiden. Vad jag hört från Gryphon och Dan d'Agustino är bara väljud och ren förtrollande musikalitet. Båda på var sit håll. Jag tycker på något vis att de är samma andas barn. Makalös kraft och kontroll, storslagenhet, värme, tajming, luftighet kött och blod "trotts" upplösning i elitklass. MSB monoblock hart denna förföriska karaktär också. Analogue Domän lika så. Gryphon och MSB vet jag kör låååångt i klass a. Om det inte var för miljötrendens intåg i tung HiFi hade nog det varit mer Klass a numera också. Med risk för att vara miljöbov så tror jag inte just Klass A steg bidrager så mycket till miljöförstöring som andra elektroniska produkter. De är få och de värmer ju upp husen också. ;) Det var ett sidospår. Tillbaka till det viktiga. Jag är riktigt nyfiken på att testa dessa slutsteg och kanske fler mot varandra. Hur skulle det gå till? Är det möjligt? Vad tror ni man skulle kunna förvänta om man nu inte kan testa utan måste gissa på hur de kommer att prestera? Vad gäller mitt eget systems musikaliska presentation, så tycker jag det låter bra och jag har inga detaljer i det jag önskar att förbättra. Jag saknar inget i mitt ljud just nu. Men själva testintresset och nyfikenheten på om det ändå inte går att kräma ut mer, vilket det naturligtvis går, väcker experimentlustan. Det är inte bra egentligen, det kan ju väcka habegär. Alltså! vad kan jag ha att förvänta mellan d´Augustins monoblock alternativt stereoamp mot Gryphons Mephisto som stereoamp? Eller MSB monos? Eller Analogue Domain? Jag vill ha hem minst alla 4 i några veckor och lyssna på musik med dem, testa fram och tillbaka. Hur kul som helst, men trolig utopi. Min spådom är att Mephisto vinner tätt före d'Agustino. Men jag vill ju veta...

Kul om du hade tagit med Mark Levinsons No 585 nya integrerade, i ditt drömtest!

Länk No 585

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha hem minst alla 4 i några veckor och lyssna på musik med dem, testa fram och tillbaka. Hur kul som helst, men trolig utopi.

Min spådom är att Mephisto vinner tätt före d'Agustino. Men jag vill ju veta...

Utopin är kanske om du vill ha hem alla samtidigt för att kunna jämföra, men en distributör (eller ÅF) som vill sälja bör ju tillhandahålla den typen av service - i vart fall tills man fått upp lite volym i landet... om nu det någonsin kommer att hända med dessa produkter. Att köpa ohört i den egna miljön känns som en onödigt stor risk och med tanke på att detta knappast är hyllprodukter hos någon ÅF så kostar det ju i sammanhanget inte mer för distributören att skicka hem till dig jämfört med att skicka till en butik. Det enda abret är väl att det lär komma med en förpliktelse att erbjuda likasinnade att dregla över hårdvaran :mm:

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att hjärnan hela tiden jobbar med nya idéer. Utan att jag ens tänker på det... ;)

Min senaste tanke har börjat som spridda skurar sedan något år tillbaka, men nu när jag var i München har dessa skurar landat och runnit ihop till en liten å. Möjligen kommer den växa mer med tiden.

Vad jag hört från Gryphon och Dan d'Agustino är bara väljud och ren förtrollande musikalitet. Båda på var sit håll. Jag tycker på något vis att de är samma andas barn. Makalös kraft och kontroll, storslagenhet, värme, tajming, luftighet kött och blod "trotts" upplösning i elitklass. MSB monoblock hart denna förföriska karaktär också. Analogue Domän lika så.

Gryphon och MSB vet jag kör låååångt i klass a. Om det inte var för miljötrendens intåg i tung HiFi hade nog det varit mer Klass a numera också. Med risk för att vara miljöbov så tror jag inte just Klass A steg bidrager så mycket till miljöförstöring som andra elektroniska produkter. De är få och de värmer ju upp husen också. ;)

Det var ett sidospår.

Tillbaka till det viktiga. Jag är riktigt nyfiken på att testa dessa slutsteg och kanske fler mot varandra. Hur skulle det gå till? Är det möjligt? Vad tror ni man skulle kunna förvänta om man nu inte kan testa utan måste gissa på hur de kommer att prestera?

Vad gäller mitt eget systems musikaliska presentation, så tycker jag det låter bra och jag har inga detaljer i det jag önskar att förbättra. Jag saknar inget i mitt ljud just nu. Men själva testintresset och nyfikenheten på om det ändå inte går att kräma ut mer, vilket det naturligtvis går, väcker experimentlustan. Det är inte bra egentligen, det kan ju väcka habegär.

Alltså! vad kan jag ha att förvänta mellan d´Augustins monoblock alternativt stereoamp mot Gryphons Mephisto som stereoamp? Eller MSB monos? Eller Analogue Domain?

Jag vill ha hem minst alla 4 i några veckor och lyssna på musik med dem, testa fram och tillbaka. Hur kul som helst, men trolig utopi.

Min spådom är att Mephisto vinner tätt före d'Agustino. Men jag vill ju veta..

Du är säkert redan ganska säker på vad som kan tänkas passa dina ideal och därför behöver du kanske inte fler apparater att testa även om det finns massor av kandidater som jag ser det och skulle vilja testa själv om jag satt med dina högtalare.

Gör som jag om du inte orkar kånka och testa, köp ohört och chansa ;) Det kan bara bli fel ;);)

Hur du än kommer att gå till väga så ska det bli spännande att följa :mm:

Lycka till i sommarvärmen och lyssna väl.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Som sagt att testa kostar väl inget? ;):D

Vi fick tyvärr aldrig möjlighet att höra vare sig dÀgustino eller Gryphtons Mephisto i München, vilket är naturligtvis synd. Däremot så har jag hört olika MSB-combo nu och tycker att det har låtit mycket bra varje gång. Faktiskt bättre än andra förstärkarkombo med Martens högtalare. En fördel med en sådan combo vore att kunna installera förstegsmodulen i MSB-dacen och då skippa ett separat försteg. Faktiskt en tanke jag själv grunnat på. Förstegsdelen har jag aldrig hört degradera övriga delar i ett MSB-upplägg. Själv sitter jag nog gärna fast med ASR:n nu när jag äntligen fått till ljudet som jag vill ha det. Får bli småtweaks istället, med fötter resonatorer etc...

Men förstår att om man sitter på slutstationen högtalarmässigt så lockar andra tankar.

Spännande att höra fortsättningen.

Calm

Slutstationen! Det får vi inte hoppas, det vore väl tråkigt. ;)

Ja, MSB blocken imponerar på mig också och de låter riktigt bra ihop med Mårtens högtalare. Jag tycker de tillför en musikalisk värme och luft till musiken.

De 2 gånger jag fått mest gåshud hos Mårten har varit med MSB blocken och det inbyggda försteget i DAC'en.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Slutstationen! Det får vi inte hoppas, det vore väl tråkigt. ;)

Ja, MSB blocken imponerar på mig också och de låter riktigt bra ihop med Mårtens högtalare. Jag tycker de tillför en musikalisk värme och luft till musiken.

De 2 gånger jag fått mest gåshud hos Mårten har varit med MSB blocken och det inbyggda försteget i DAC'en.

Jag förmodar att du sitter ganska nöjd med dina nuvarande högtalare ett tag framöver. Det var det jag menade med slutstation. Men det är klart att det väcker idéer om övriga delar i systemet står i paritet med dessa eller om det finns ytterligare potential för förbättringar. Av de övriga kandidaterna du nämnt har jag bara hört Momentum-slutstegen, men utan försteget i samma serie. Svårt att bedöma dessa utifrån korta lyssningar mer än att de lät kraftfulla och dynamiska, men ingen direkt uppfattning om deras övriga förmågor. Man kan väl möjligen dra slutsatsen att de går i Krells anda eftersom Dan ändå satte sin prägel på det företaget. Först genom Evo-stegen tyckte jag att de harmonierade med min smak för ljud. Modellerna innan allt för kalla för att matcha Sf:s högtalare tycker jag som då gick mer mot det mjuka hållet.

Men det vore onekligen intressant att testa dem mot varandra i ett övrigt så högkvalitativt system. På den här nivån handlar det egentligen bara om tycke och smak.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lamms monohybrider (mosfet plus ett litet triodrör 6922 i varje block) och Pass gör steg som jag tycker låter lite utöver det vanliga med större djup och om uttrycket tillåts, större musikalitet än typiska transistorsteg. Deras försteg är också fantastiska. Det är inte prylar som byts vart år. Klassisk design med "evig kvalitet", ackurat om en Stradivarius. :app:
Link to comment
Share on other sites

Lamms monohybrider (mosfet plus ett litet triodrör 6922 i varje block) och Pass gör steg som jag tycker låter lite utöver det vanliga med större djup och om uttrycket tillåts, större musikalitet än typiska transistorsteg. Deras försteg är också fantastiska. Det är inte prylar som byts vart år. Klassisk design med "evig kvalitet", ackurat om en Stradivarius. :app:

Dom bör du kolla. Men även Vtls monoblock. Dom är så jävla bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Dom bör du kolla. Men även Vtls monoblock. Dom är så jävla bra.

Vitus mono´s holder jag med om, dom står på min shortlist over blocks i den klassen :mm:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns många bra slutsteg. Man får dock sina favoriter. Jag har hört d'Agustinos flera gånger i olika system i Munchen ffa förra året och det har alltid låtit anmärkningsvärt bra i mina öron.

VTL har jag bara hört, men oftast med Alexia vilket inte var en perfect match i mina öron. Alexia lät bättre med Marklevinson och Nagra tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Här har vi en döv kvinna som är otroligt klok och dessutom en av världens bästa musiker.

Hon beskriver musik, upplvelser, inlevelse, känsla, som jag tror vi kan applicera i vår hobby också. Jag tycker hennes inställning till musik, musikupplevelser, etc. är klockren.

Med hennes inspiration och kloka ord blir gärna vår hobby för fokuserad på tekniken bakom musiken och inte på musiken. Vi pratar om vad som är rätt ljud för ett instrument. Hon beskriver hur det låter olika gång på gång och beroende på var man befinns sig.

Detta har jag skrivit om rätt ofta tror jag och jag brinner för detta synsätt. Kul att hitta en människa som kan ännu mer om detta på professionell nivå.

Här kommer Evelyn Glennie att demonsterar konsten att lyssna, men även ge smakprov på hennes enorma musikalitet.

Väl värt att ta sig egendom.

Evelyn Glennie

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Här har vi en döv kvinna som är otroligt klok och dessutom en av världens bästa musiker.

Hon beskriver musik, upplvelser, inlevelse, känsla, som jag tror vi kan applicera i vår hobby också. Jag tycker hennes inställning till musik, musikupplevelser, etc. är klockren.

Med hennes inspiration och kloka ord blir gärna vår hobby för fokuserad på tekniken bakom musiken och inte på musiken. Vi pratar om vad som är rätt ljud för ett instrument. Hon beskriver hur det låter olika gång på gång och beroende på var man befinns sig.

Detta har jag skrivit om rätt ofta tror jag och jag brinner för detta synsätt. Kul att hitta en människa som kan ännu mer om detta på professionell nivå.

Helt döv är hon inte men näst intill. Men jag håller med dig likafullt. Hon exemplifierar upplevelsen snarare än verktygen som jag tycker det kan bli lite för mycket av här på Euphonia inklusive från mig själv, framför allt för 5-6 år sedan och bakåt. Idag har vi en hel del musik på Euphonia även om det borde vara mer, kan jag tycka.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Hon beskriver musik, upplvelser, inlevelse, känsla, som jag tror vi kan applicera i vår hobby också. Jag tycker hennes inställning till musik, musikupplevelser, etc. är klockren.

Med hennes inspiration och kloka ord blir gärna vår hobby för fokuserad på tekniken bakom musiken och inte på musiken. Vi pratar om vad som är rätt ljud för ett instrument. Hon beskriver hur det låter olika gång på gång och beroende på var man befinns sig.

Hon personifierar också att vi absolut bevisligen måste uppfatta ljud och musik olika.

Jag har provat mig fram med Joni Mitchell, från Blue till nutid. Det funkar inte. Jag gillar inget av det.

Hon har en slags upphöjd översittarfejkbohemton som ger mig rysningar av den obehagliga sorten.

Betyder det att jag ligger på en skala mot det tondöva hållet?

Eller är det associationer från min bakgrund som triggar hjärnan på olika sätt?

Antagligen finns det (som vanligt) både genetiska och sociala orsaker till hur man uppfattar musik.

Så, hur var det med "neutralt" nu igen? :D;)

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Här har vi en döv kvinna som är otroligt klok och dessutom en av världens bästa musiker.

Hon beskriver musik, upplvelser, inlevelse, känsla, som jag tror vi kan applicera i vår hobby också. Jag tycker hennes inställning till musik, musikupplevelser, etc. är klockren.

Med hennes inspiration och kloka ord blir gärna vår hobby för fokuserad på tekniken bakom musiken och inte på musiken. Vi pratar om vad som är rätt ljud för ett instrument. Hon beskriver hur det låter olika gång på gång och beroende på var man befinns sig.

Detta har jag skrivit om rätt ofta tror jag och jag brinner för detta synsätt. Kul att hitta en människa som kan ännu mer om detta på professionell nivå.

Här kommer Evelyn Glennie att demonsterar konsten att lyssna, men även ge smakprov på hennes enorma musikalitet.

Väl värt att ta sig egendom.

Evelyn Glennie

At en nest intill döv musiker spelar her er fantastisk, och jag kan å gilla det Orientaliske teamet...en spännande skiva som har spelats på senaste tiden!!!

51YQPA4jD2L._SY355_PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Intresset med musik och HiFi är komplicerat. Det är svårt att få bra ljud, det kan kosta en del pengar och det stör i mångas ögon de rum HiFi-prylarna är belägna. Jag kan dock tycka HiFi är vackert. Men det blir ändå alltid anledning att gömma undan prylarna så gott det går. Jag ville uppgradera

Mina högtalare levererades med ett fodral i rödaste sammet. De träs på uppifrån som en mössa och det är svårt att få till det snabbt och lätt. Det är bra att ha på för att skydda från oturliga skador i lack mm när ungarna eller andra i grunden välvilliga personer snubblar till och ger en åkomma till de välarbetade ytor högtalarna besitter.

Jag borde säkert nöja mig men det, men tycker dock att den röda färgen passar bättre hos andra än hos mig.

Det fick bli en tur till en tapetsör med uppdraget att göra snyggare cover till "Fenice". De medföljande fodralen träddes på från toppen och det var svårt att få till. Fick en ny ide om covers och sjösatte den för några veckor sedan. De klädes på högtalaren framifrån istället. Det är både lättare och mer skonsamt mot membran och träsidor.

Intrycket blir stor skillnad på tycker jag.

Samma här. Mina är också svåra att få till. Nästan så att dom hade behövt en omgång med strykjärnet men det vågar jag inte. Nu ska jag i för sig inte ha mina Guarneri M kvar. Byter förmodligen in dom idag mot ett par nya Sonus Faber alt Dynaudio Confidence Platinum eller nånting annat. Har en del alternativ. Jag hade bestämt mig för ett par Peak Consult men bad om extra betänketid idag. Ingen brådska kanske. Nu har jag tre stycken system här uppe och flera där nere. Men från och med idag satsar jag nog mer på highend i mitt föredetta tv-rum som jag har gjort om till ett rum enbart för musik. C2 Platinum lockar en del men också Focal Utopia. Får väl se sen idag hur det blir. Beställningen ska egentligen göras idag den 26/6 :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jag beställde inte Sonus Faber utan jag beställde ett par Dynaudio Confidence C1 Platinum i Mocca Piano lack istället med ett par svarta stativ.

Dom dyker förmodligen upp om en vecka :D

Har inte varit så här glad på väldigt länge :mm: Inte senaste fem åren i alla fall eller sen jag beställde Cremona M 2011 :)

Vill någon fynda ett par Sonus Faber Guarneri Memento i Red Violin Highgloss på Balance bild och ljud i JKPG så går det bra :)

Jag beställde dessa från Italien 2012 och mina var sista paret som gick till Skandinavien. Mellan 2006-2012 såldes det ca: 10 par i Sverige, 5 par i Finland och 3 par i Danmark. Båda lackerna. Jag tror att jag minns rätt. Jag har kollat upp informationen själv genom att ha mejlat Audio Nord och Stylus Audio.

Jag har nu spelat in dom i många tusen timmar så man kan säga att dom är färdig inspelade.

Rekommendationen var ca: 800-1000 timmar enligt Ludwig S, fd Stylus Audio, nu Audio Nord. Vikten är ca: 43kg / inkl stativen i Sandsten / Marmor?? Lite oklart där.

Högtalarna skruvas i stativen med medföljande gängade skruvar så dom kan inte kana av på något sätt. Dom står även något bakåtlutade på stativen.

Medföljer gör också alla tillbehör, manual, låda i trä och kartong, bland annat.

Priset sätter inte jag då jag byter in dom i butiken. Dom bör finnas i butiken för provlyssning om runt en vecka från och med nu.

Tack till Apexorca för att jag fick låna tråden tillfälligt! Jag hoppas att det var ok! :)

Trevlig sommar!

Mvh Per

Edited by Hifi_Perka
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev till slut att jag avbeställde mina C1 Platinum :(

Jag sparar det nöjet till en annan dag. Balance bild och ljud där jag brukar handla har ju fler Dynaudio inne, tex Contour S3.4 LE mfl.

Blir kanske ett par senare i så fall av annan modell om inte S3.4 LE.

Mina Guarneris behåller jag tills vidare, och att jag hade postat i denna tråden med info glömde jag helt bort då bra väder kom i vägen med allt vad det innebär, så här sitter man nu med enbart funderingar, men Contour S3.4 LE är trots allt bland det bästa som jag har lyssnat på, på senare tid inkl ATC, Peak och Scansonic.

Jag har inget jättelikt lyssningsrum så jag behöver ingen MEGA-stor högtalare för att det ska låta bra men det behöver inte betyda att jag måste ha det billigaste jag kan hitta heller :)

Edited by Hifi_Perka
Link to comment
Share on other sites

Jag beställde en ny förstärkare för en månad sedan ungefär så den har jag precis testkört med mina Guarneri M. Det är en Primare I22 och jag föredrar den faktiskt framför min förra I32. Jag gillar det lite mer förlåtande soundet i denna maskin mer än I32 som gick något mer kliniskt. Jag har alltid varit mer för det varma än det kliniska men som med all hifi så handlar det om att hitta rätt kombination och det var just det jag lyckades hitta med denna maskin, till ett riktigt bra pris dessutom. Utvecklingen har gått framåt. I22 är verkligen toppen som jag ser det. Riktigt prisvärd. Värd varenda krona. Det fattas nu bara en bra dac. Jag vet inte om jag har lyssnat på någon bättre kombination :Thinking:

Edited by Hifi_Perka
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OJ! Nu ligger The Sonus Faber på Sonus Fabers hemsida under produkter och Limited Edition.

Det är många snygga bilder på konstruktionen för den som tycker det är kul.

Undrar just om de Limited Edition 30 par som gjordes kommer att bli fler??? Kul på sätt och vis om de vill göra fler, det är en fantastisk högtalare som fler borde få kunna ta del av, men de första 30 paren blir ju inte lika unika som det gjordes stor affär av från början.

Någon som känner till mer om detta? Säljs de igen?

Här kan ni läsa på och kika på bilder:

Sonus Faber, The Sonus Faber.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sanslös högtalare på alla sätt och vis. Jag har aldrig sett den IRL, men insåg att den måste vara enorm när jag läste måtten 1750 x 750mm x 785mm (hxWxD). Jag baxade in en kyl och en frys i källaren som var 1700 x 600 x 600 och tyckte att dom var otympliga :o

På ett sätt vore det ju synd om dom skulle göra en ny batch av tSF och/eller Extrema - lite fult mot dom som har investerat i ursprungsserien under vissa förutsättningar, men ingen köper väl högtalare som investeringsobjekt?!

Edit: felskrivning

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Om man köper en supersportbil tex en Lamborghini Avantador så får man en fantastisk bil. Design, härligt läder som är som en fröjd i hantverk och kvalitet, ingenjörskonst och tekniska inställningar i mängd som få bilen att prestera fantastiskt bra på bana och om man skall ragga brudar. Pryder sin plats på parkeringen gör den också.

Om man köper en Ariel Atom V8, som inte bryr sig om design på samma sätt, så krossar den fullständigt Lamborghini Avantador när det gäller att köra på bana och överallt på vanliga vägar som man vill köra sinnesjukt fort på. Det ser nästan löjligt utan när den möter en vanlig supersportbil, som om den andra bilen är trög och klumpig. Då möjligen inte lika grym som brudmagnet...

Vilken bil man väljer beror på intentionen. Skulle jag vara cool kille skulle jag nog köpa Lambon. Den går sjukt bra ändå, har attityd. Jag sitter under tak. Den är sjukt snygg. Skulle frugan dra, kan jag lätt få en ny fru...

Men är jag mer intresserad av bara körprestanda och vill ha en bil som presterar bilkörning på en högre nivå, samtidigt som jag inte oroar mig för att frugan skall dra. Då blir det Ariel Atom V8. Den kommer i mål först i alla lägen skulle jag tro. På det sättet är den en bättre racerbil.

________________________________________________________________________________

___

Hur är det med Hifi? Vilken prestanda uppskattar lyssnaren. Bra ljud? Optimalt ljud/musikförmedling. Visst! Men vad är det?

Jag har funderat en del kring vad som gör att vi tycker så olika. Finns mängder med faktorer, men om jag förenklar något så får vi se. Vi lyssnar nog på väldigt olika sätt, har olika förutsättningar som påverkar oss mentalt och fysiskt, liksom erfarenheter.

Finns det mer emotionellt styrda lyssnare och de mer tekniska, som ser det tekniska i musiken före det musikaliska? Ja troligen. Jag betonar att inget är mer värt än det andra för mig. Det är bara olika sätt. Var och en får njuta av musik på sitt sätt utan att det skall värderas. Många är säkert blandningar av de båda.

Jag upplever mig som något mer åt den emotionellt styrda lyssnaren. (självbilden kan fara fel, men det är så med en självbild).

Jag är nyfiken på den jag kallar mer teknisk lyssnare. Den som får gåshud av enskildheter i musiken. Den som lyssnar på detaljer som skall vara precis rätt. Jag har ett extremt exempel när jag kikade på en förförstärkare begagnat en gång. Säljaren hade prylar i miljonklassen och en handfull skivor. Han demade olika ljud. Tex droppljud och mycket korta stycken ur låtar. Det var mycket snack kring specifikationerna och tekniken och inget om musikens djup.

Jag tror det kan finnas ett värde att förstå båda sidor för att bli en bättre lyssnare och kanske berikas mer av musiken om man är öppen för båda sidor.

Liksom vid exemplet med bilarna finns i den yppersta HiFi eliten mängder med tex högtalare som alla kan hålla med om är riktigt bra, men vissa griper tag i en och andra inte. Senast på München mässan blev detta otroligt tydligt för mig.

Jag kan uppleva en helt magiskt bra högtalare, på ett tekniskt sätt, som mycket oengagerad och död i upplevelsen av helheten i musiken. Det blir för mig tekniska underverk som säkert är hur ingenjörsmässigt genialt konstruerade som det går, men de löser ändå inte uppgiften som jag vill. De kommer inte först i mål. Att lyssna på musik som går in i själ och hjärta och som startar en massa vällusthormoner och lustcentra i hjärnan att reagera starkt, vilket leder till gåshud, tårar och enorm vällust, pga lite ljud, är konstigt!!!!

För mig är min upplevelse av total musikalitet som förmedlas via min stereo till mig det absolut avgörande. Jag behöver inte sitta och mäta tekniska lösningar en och en, antal "hästkrafter" och annat. Jag vill bara ha den totala sammantagna musikprestationen optimal. Komma först i mål, vara snabbast på en given bana eller sträcka. Inte en hundrametersprinter som är snabbat i starten, har finast löpsteg eller starkast ben utan den som kommer först i mål.

Är detta kanske en konstig jämförelse?

Nu till några svåra frågor:

1- Hur lyssnar ni på en skala emotionellt till tekniskt?

2- Vilka hifi prylar eller kombinationer är mer emotionella eller tekniska och hur matchar man mellan dessa för att få just sitt ideal?

3- Hur gör högtalarkonstruktören det emotionella i en högtalare? Eller är "alla det" fast för olika individer?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...