Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Har själv inte riktigt kommit dit än.

Du är inte själv.. ;) Här har du en till. Till härlig Apexorca-nivå och många andras suveräna kvalitetsnivåer är tveksamt till att jag

kommer kunna nå, men det är väldigt inspirerade att ta intryck av alla de fina anläggningar som presenteras, och få tänka lite extra kring ett

av sina stora intressen. Man kan bara hoppas på att någon gång få möjlighet lyssna till "The real stuff" i en hemmamiljö :)

Link to comment
Share on other sites

Det känns lite som du har svalt hela USP listan med hull o hår ;)

Men det är ju kul att du är nöjd:)

Som högtalarkonstruktör försöker jag alltid lära mig mer och att bli bättre hela tiden, därför är det alltid roligt att få ta del av vad andra tycker och hur andra (företag) löser olika saker, men när det gäller The SF så förstår jag inte grejen riktigt. Sorry.

Mvh,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Som högtalarkonstruktör försöker jag alltid lära mig mer och att bli bättre hela tiden, därför är det alltid roligt att få ta del av vad andra tycker och hur andra (företag) löser olika saker, men när det gäller The SF så förstår jag inte grejen riktigt. Sorry.

Mvh,

Anders

Vad tänker du på när du skriver "grejen"? Är det sättet som deras högtalare förmedlar ljud på eller var det mer hur de marknadsför sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker SF är otroligt duktiga på marknadsföring, men mycket av deras fakta upplever jag som lite luddiga, (i brist på bättre ord).

Jag blir nyfiken, vad har dom gjort för några tekniska lösningar i The SF som höjer denna praktpjäs musikaliska värde vs en högtalare för låt oss säga halva priset, eller 1/4?

Och när jag läser om dom så hittar inte jag något specilt revolusunerande.

I min järna blir dom bara stora och dyra, men med en sagolik finish :)

Link to comment
Share on other sites

Det känns lite som du har svalt hela USP listan med hull o hår ;)

Men det är ju kul att du är nöjd:)

Som högtalarkonstruktör försöker jag alltid lära mig mer och att bli bättre hela tiden, därför är det alltid roligt att få ta del av vad andra tycker och hur andra (företag) löser olika saker, men när det gäller The SF så förstår jag

inte grejen riktigt. Sorry.

Mvh,

Anders

Inte svalt listan alls faktiskt... gör jag aldrig. Tycker dock det är spännande att med varje högtalare eller produkt som jag tycker låter bra försöka förstå och ta reda på hur konstruktören tänkt. Delar bara med mig av detta som

info om högtalaren och hur de tänkt. Jag bryr mig bara om hur de låter när allt kommer till kritan och väljer vad jag gillar. Konstruktionsprinciper och ideer är ofta mycket olika för varje enskild högtalarkonstruktör.

Troligen pga av olika ljudideal mm. Vad gäller Sonus Faber, TAD, Marten, Wilson och ni själva mfl så gör ni fina välljudande högtalare allihopa, men med olika karaktärer, som hugade köpare själva får värdera egenskaperna hos.

I min värld finns många konstruktionsvägar som genererar välljud. Det finns inte bara ett sätt, vilket ibland högtalartillverkare ofta själva vill hävda.

Vägen till välljud spelar mig ingen roll alls om det presterar bra.

Synd att du inte förstår "grejen" med Sonus Faber. Jag kan nog inse nyttan av en del funktioner i deras konstruktion rent tekniskt även om resultatet i välljud är avgörande i mitt val. Annars har jag hört av många att SF's

delningsfilter skall vara en stor del i deras framgång.

Du är välkommen förbi för att bilda dig en egen uppfattning om ljudet även om jag tror det kommer att låta lite annorlunda mot ditt ljudideal kanske.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur många fina högtalare du lyssnat på så är jag uppriktigt glad att du har hittat rätt, och jag kan förstå ägande glädjen med att ha enda paret i Sverige av 30 tillverkade! De e lite coolt faktiskt:)

Jag tror vi är rätt lika i egentligen, båda drivs av nyfikenhet. Det tas sig bara olika uttryck, och i den klassen av högtalare du lyssnat på finns kanske inte så mycket rätt eller fel bara olika tycke o smak.

Jag tackar och bockar för inbjudan, jag lovar höra av mig när jag är på Sveriges framsida nästa gång:)

Link to comment
Share on other sites

Som högtalarkonstruktör försöker jag alltid lära mig mer och att bli bättre hela tiden, därför är det alltid roligt att få ta del av vad andra tycker och hur andra (företag) löser olika saker, men när det gäller The SF så förstår jag inte grejen riktigt. Sorry.

Mvh,

Anders

Vore kul om du kunde vara lite mer specifik, dels för att jag är intresserad, dels för att undvika missförstånd.

Jag har ju mina funderingar på extra-högtalaren på baksidan! Den kommer ju att interferera via studsen i bakväggen med direktljudet från elementen i baffeln.

Beroende på avstånd till lyssnare osv blir det ju väldigt konstiga effekter som utsläckningar och förstärkningar av vissa frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir nyfiken, vad har dom gjort för några tekniska lösningar i The SF som höjer denna praktpjäs musikaliska värde vs en högtalare för låt oss säga halva priset, eller 1/4?

För mig ligger inte det musikaliska värdet på en teknisk nivå utan på en känslomässig och upplevelsemässig nivå. Jag vet att det tagit många år utav testande av tekniska lösningar bara för denna högtalaremodell

där både nestor Franko Serblin och Paulo Tezzon jobbat i flera år tilllsammans med denna modell.

På nätet finns en del uppgifter att läsa om detta för den som är mer intresserad och Stylus vet säkert mer skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju mina funderingar på extra-högtalaren på baksidan! Den kommer ju att interferera via studsen i bakväggen med direktljudet från elementen i baffeln.

Beroende på avstånd till lyssnare osv blir det ju väldigt konstiga effekter som utsläckningar och förstärkningar av vissa frekvenser.

Det håller jag med om, jag har också undrat om hur det skall fungera. Det fina är att det går lätt att stänga av och justera nivåer och riktning på den. Jag har testat en del och mina första intryck är att jag får luftigare presentation av ffa röster med den aktiverad dessutom

en bättre rymd , mer musik. Det låter lite torrare på ett negativt sätt med den avstängd, mer hifi.

Men detta kan man laborera med mycket om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju mina funderingar på extra-högtalaren på baksidan! Den kommer ju att interferera via studsen i bakväggen med direktljudet från elementen i baffeln.

Beroende på avstånd till lyssnare osv blir det ju väldigt konstiga effekter som utsläckningar och förstärkningar av vissa frekvenser.

Jag tycker det är en av de roligare konstruktionsdetaljerna på högtalaren och att det nödvändigtvis skulle ställa till det mer än det gör nytta är jag inte så säker på. Det är ju dessutom en valbar effekt, snyggt tycker jag!

Min uppfattning när det gäller återgivning av inspelat material som ska återges på ett naturtroget sätt i ett normalt rum är att rumsklangen är viktig. Att direktljudet är viktigt behöver vi inte diskutera men däremot kan man diskutera hur högtalaren "tänder rummet". En helt rundstrålande högtalare kommer sannolikt att ge den mest naturtrogna rumsklangen men sedan gäller det att rumsklangen ska blandas med direktljudet på rätt sätt. Det som bör åstadkommas är en lagom nivå på rumsklangen utan "snabba studsar" som kan interferera med direktljudet. Det är egentligen ganska enkelt att åstadkomma om högtalaren tänder rummet på ett bra sätt. Om högtalaren har en ickehomogen spridning tycker åtminstone jag att problemet är större för då måste rumsklangen som kommer från t.ex en mörkt klingande högtalarbaksida formas så att den inte ger en tråkig rumsklang.

Jag hoppas att någon förstår vad jag menar för det är inte så enkelt att förklara kortfattat utan att rita lite bilder.

Link to comment
Share on other sites

Som Ekman skriver -Jante..

Det är naturligtvis få förunnat att kunna lägga de pengar dessa skapelser betingar, men vi som hört dem kan nog samtliga intyga att de är i en mycket smal klass av referenshögtalare som alla

låter enormt bra. Ljud ideal kan vara olika, tur är väl det, men att de kostar, det förstår man när man lyssnar på dem. Sen är det enligt mitt tyckande så att en hobby kan vara värt olika mycket för

olika personer. Att äga så här dyr "Stereo" kan för många bekanta som inte alls förstår grejen vara provocerande, jag har märkt det själv men aldrig förstått det.

Men för dem som investerar i en pjäs i den här klassen betyder förmodligen kostnaden mindre än upplevelsen de får ut av att äga den, funderar du på priset har du nog förmodligen inte råd.

jag träffade Apexorca för några dagar sedan och jag märkte att det var en mycket glad Apex jag hade framför mig.. Grattis till en enorm högtalare, jag tyckte den levererade i referensklass oavsett

vilken typ av musik man laddade den med, något av det bästa jag hört. Och jag har hört en hel del.

Edited by PLINIUS
Link to comment
Share on other sites

Jag träffade Apexorca för några dagar sedan och jag märkte att det var en mycket glad Apex jag hade framför mig.. Grattis till en enorm högtalare, jag tyckte den levererade i referensklass oavsett

vilken typ av musik man laddade den med, något av det bästa jag hört. Och jag har hört en hel del.

Tack! :6:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Grattis till ett par superhögtalare apex! "Go big or go bust" har aldrig varit mer talande :D

Jag är lite nyfiken på hur det kunde komma sig att plexivingarna gav ifrån sig egenljud när du spelade med dina nya talare. Är de helt enkelt inte konstruerade för lite högre ljudtryck? Kollat med svanå vad det beror på?

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ett par superhögtalare apex! "Go big or go bust" har aldrig varit mer talande :D

Jag är lite nyfiken på hur det kunde komma sig att plexivingarna gav ifrån sig egenljud när du spelade med dina nya talare. Är de helt enkelt inte konstruerade för lite högre ljudtryck? Kollat med svanå vad det beror på?

Tack!

:)

Det är inte bara med dessa högtalare det gör så. Det händer med många högtalare jag hört även mina tidigare Amati Futura. De nya har detaljer som dämpar detta. Själv tänker jag lämna in mina till en plastfirma för att sätta två stag genom dem. Då dämpar stagen resonanser samt håller ihop alla lösa delar så att man kan flytta dem bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pathos är att väcka känslor. Gärna positiva. För mig har Pathos alltid gjort det när jag hört dem. Därför skall Pathos få driva mina SF Toy. Jag tror de kommer att leka bra ihop.

_49U2542.jpg

Kraftig plast sluter sig om Pathos. Släpp känslorna loss.

_49U2550-1.jpg

Jag gillar designen. Känns Italiensk. Remote...

_49U2549-1.jpg

Försteg med rör och slutsteg med transistorer. Kan köras som monoblock, om man har en till!

_49U2558-1.jpg

_49U2557-1.jpg

_49U2566.jpg

Finns en del ingångar.

_49U2561.jpg

Framsidan har on/off, volym+volymindikator och ingångsväljare . Pathos menar att man inte skall låta förstärkaren stå på annat än när man lyssnar, med hänvisning till att vissa HiFientusiaster hävdar det. Men det skall inte en Pathos. Ok, jag gör som de säger.

_49U2564.jpg

Förstegsrör.

_49U2565.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått lite förfrågningar om hur jag tycker att det låter nu när jag vant mig lite vid The SF Fenice.

Jag har nu börjat vänja mig vid mitt nya ljud som spelar betydligt mer musik än HiFi. Därför tänker jag inte så mycket HiFi utan mer musik. När jag lyssnar fastnar jag inte på HiFi parametrar och har inte reflekterat så mycket vid hur det egentligen låter, men jag försöker göra det nu.

Här kommer lite HiFi-klyschor blandat med mycket subjektiva åsikter om hur jag tycker att det låter.

Musiken talar för sig själv. Den känns självklar och trovärdig i höjd, bredd, djup, storlek och klangfärg och även i dynamiken. Det tror jag bara stora högtalare klarar av. Musikens alla delar spelar ihop och det blir aldrig studiotort och livlöst som jag tycker vissa dyra högtalare presenterar. Det är inte min kopp te alls.

När jag lyssnar tex på klassisk musik så hör jag, när inspelningen startar och de inte börjat lira ännu, konserthallens rymd, storlek och akustik trots att det är "tyst". Högtalarna andas.

Musiken är mycket spelglad, dynamiken från tex mellanregistret och neråt är enorm. Det är grymt att känna mellanbastryck när mycket luft kan flyttas. För er som hört TAD så har ni hört grepp, kraft och dynamik i dessa register som är unikt bra. The SF, i mitt rum, kanske har än mer botten och kärna i basen tycker jag och med bibehållen snabb attack. Mellanregistret har en speciell organisk närvaro som fortsätter uppåt till diskanten efter absolut bästa SF krav. Det är ett lyssningsvänligt och högt upplöst ljud med organisk textur som är levande. Detta täcker det mesta av mitt ljudideal.

Jag vill betona att jag gillar många andra högtalare jag hört. De presterar också i absoluta toppklass. Det handlar mest om nyansskillnader i ljudidealet som avgör. Andra kommer troligen med andra slutsatser än jag gjort om vilka högtalare som presterar bäst musikåtergivning.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En sak jag skall prova om ett tag är att göra lite mer toe in. Men jag behöver bli förtrogen med högtalaren lite till. Det är mycket att förstå i det ljud som presenteras och jag har inte full kontroll på alla dessa delar i det ännu. Helheten är dock lätt att ta till sig, det låter jättebra och bättre än jag trodde att det skulle göra i mitt rum. Kanske tom bättre änder gjort på demo med HiFiställets alla olika uppställninger med dem.

Jag har nu börjat förstå mitt nya ljud bättre och bättre eftersom jag haft mer tid att lyssna länge de senaste dagarna. Jag vågar mig på lite trixande tror jag.

Som jag skriver ovan har jag hört att jag borde kunna göra lite mer toe in pga att jag skulle vilja ha lite mer fokus på ffa sångrösten. Jag har inte ändrat något sedan Stylus var här. Detta för att vänja mig vid ljudet och reda ut vad jag vill uppnå med att tweeka. Fokuset och toe in har hägrat. Det har jag kännt hela tiden att det kan bli bättre och varit något som jag ville testa. Nu är inte högtalaren i närheten av inspelad ännu. De kanske har gått 80-90h nu, men eftersom det dök upp en "GOD" JoL, en Ekman och en stark Björn, som dessutom har förnämliga öron, här i dag passade det bra att få lite hjälp med både muskler och öron.

Körde först någon timma med som det har stått sedan Styluspojkarna testade musklerna. Sedan toe in någon cm i taget tills jag fick det fokus jag önskat. Dessutom ville jag få ihop högtalarna ca 1 dm vilket ledde till lite ökad effekt i mellanbasen som fyllde på i rösternas brösttoner och upp i registret vilket var av godo. Mer kropp i ljudet och det upplevs tydligt i mellanregistret, sång etc. Det blev också bättre textur och renare kanter i ljudet i hela registret. Det låter som om det blev bättre timing mellan högtalarna.

Eftersom ljudet blev renare och ett uns mer kropp i ljudet så ökade jag på bakhögtalarens effekt ett steg och det förbättrade ambiensen och tex cymbaler klingade ut bättre. Verkade nästan som om fokus ökade genom detta också. När jag vant sig vid denna extra högtalare som spelar mot väggen låter det tråkigt när den stängs av. Den ger verkligen en luftighet och krispighet i ljudet som ger mer känsla av att det spelas i ett rum. Mer likt liveinspelning. Allt annat än torrt och tråkigt. Det klingar ut på ett sätt som gör att ljudet inte känns som det kommer till dig på ett tvådimensionellt sätt. Man kan nästan promenera in bland musikerna, titta in bakom basisten, känna rymden i inspelningen och mer få känslan av inbördes avstånd mellan musiker och instrument i alla leder. Det blir roligare att lyssna till detta tycker jag.

Jag mixtrade sedan med riktningen på bakhögtalaren från max från en sidan till max åt andra. Det ändrade ljudkaraktären vid varje förändring, men jag tycker att det var bäst som det var. Alltså vinkelrätt mot väggen. Fokus och klang ändrads när de vreds.

25efec7b.jpg

Något som rekommenderas till The SF är en ganska hög lyssningsposition. Jag har svårt att nå det i min soffa. SF vill att man skall ha öronen 110cm över marken men på min plats sitter man med öronen på ca 95cm. Jag testar med en massa kuddar så jag närmar mig 110 cm och det blir ju bättre. Hmmm. Jag får fundera över hur jag skall fixa detta på ett praktiskt sätt. Det är helt klart värt att anstränga sig lite för.

Lågbasen från 5o Hz och neråt kan ju också justeras i 3 lägen. Det riktigt roligt att ha den på max. Jag spelar för det mesta med den i ett neutralt läge men vet inte om det kanske tom blir bättre totalt sätt när den är på max med den mesta musiken ändå. det blir mer rumsuppfattning från inspelningen och kroppen i ljudet i alla register ökar. Vid extrem elektronisk musik med överflöd av bas som tex på skivan av Boris Blank och Malia behövs det inte. Saker ramlar dessutom ner från väggarna och grannens helprotes tappar tänder.

En sammanfattning av dagens övningar och en lärdom blir att justeringsmöjligheterna på The SF är riktigt användbara och dessa ihop med traditionell justering av olika högtalarpositioner gör att man kan justera in ljudet betydligt mer än jag är van vid från andra högtalare.

Jag tycker min nya placering och inställningar är riktigt bra. Det har tagit ljudet ett steg framåt till och jag märker att The SF har mer att ge. Jag är troligen bara i början på deras utvecklingspotential.

Tackar JoL, Ekman och Björn för hjälpen och vettiga synpunkter.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för en trevlig lyssning idag Apex!

Det var jättekul att få komma och se dina fina sonusar i hemmiljö. De lät riktigt bra från början och ännu bättre mot slutet när du flyttade ihop dom lite.

Det är något speciellt med högtalarna i den här storleksklassen ändå, jag saknar lite pondus och skala helt klart när jag sitter här hemma och lyssnar just nu...

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu börjat vänja mig vid mitt nya ljud som spelar betydligt mer musik än HiFi. Därför tänker jag inte så mycket HiFi utan mer musik. När jag lyssnar fastnar jag inte på HiFi parametrar och har inte reflekterat så mycket vid hur det egentligen låter

:app:

Väldigt kul att läsa detta.

Mycket glädjande Apex!

Link to comment
Share on other sites

Kul läsning om din intryck och grattis till lyckade tweak.

Jag tror många (alla) som försöker få till en optimal högtalarplacering vet hur mycket tid man kan lägga på detta.

Jag gjorde en seriös inställning med mina högtalare med hjälp av Calm för ett antal månader sedan och tyckte då att jag/vi funnit den bästa placeringen. Men lite senare så fick jag för mig att ändra lite (centimetrar) för att få till ett bättre djup. Vet inte om det blev några större skillnader, inga förbättringar iaf, konstaterade bara att det är svårt att göra sådana övningar utan hjälp. Nu står högtalarna precis som tidigare och jag får vara nöjd med det. Om jag någon gång ska flytta högtalarna igen för att försöka få till ett bättre djup så blir antagligen till att flytta och då se till att få ett stort rum att härja i.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...