Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Det borde vara straffbart att plåta The SF med mobil i dunkelt ljus :diss:

Ja.

Det är som så ofta att de ser bättre ut i verkligheten. Dessutom är smaken som baken och mankan tycka vad man vill.

Vad jag finns de med 3 träsidor, grafit (tror det är sotad ask?), den mer klassiska röda och en mer träfärgad valnöt och några olika metalldelar på toppen och i botten, blanka ljust metallfärgade och svarta matta.

@thli72: De gjordes bara i 30 ex och det finns säkert enstaka par som är unika. Jag är glad att det par som Sveriges importör och handlare köpte beställdes i det utseende som den har för det passade mig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste tycka att ditt ex slår det andra med ljusår i fråga om design och utseende! Men som sagt så finns olika smakriktningar och alla gillar inte samma saker.

Hur går det med lyssningen? Vore kul med en rapport så här ett tag efter installationen. Håller förstahandsintrycket i sig? Har du börjat tweaka något i fråga om inställningar eller annat?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag måste tycka att ditt ex slår det andra med ljusår i fråga om design och utseende! Men som sagt så finns olika smakriktningar och alla gillar inte samma saker.

Hur går det med lyssningen? Vore kul med en rapport så här ett tag efter installationen. Håller förstahandsintrycket i sig? Har du börjat tweaka något i fråga om inställningar eller annat?

Calm

Nej inget tweekande ännu. Förhandsintrycket håller i sig och upplevelsen växer. I vanliga fall när jag bytt något har förbättringen varit "hanterbar" med tydliga delar av förbättring. Nu är det en så stor förändring/förbättrning som spänner över betydligt större områdes att det är svårt att ta till sig enskildheter av förbättringar, men jag upplever fler och fler av dem hela tiden. Den stora förbättringen är macro och micro dynamiken och att det låter så mycket kraftfullare när musiken är sådan och det oavsätt ljudvolym. Klankaraktären känns också mycket mer verklig. Varje instrument och röst har en mer naturlig/verklig klang. Rösterna är helt fantastiska.

Det jag tänkt är att högtalarplaceringen är mycket bra för hur det trycksätter rummet och det är egentligen inget som sticker ut särskillt akustiskt. På de flesta områden har upplevelsen av akustiken tom blivit bättre, men jag har kvar lite av överladdning i vissa frekvenser i övre mellanregister om man spelar lite för högt. Detta är om man skall vara petig. Jag kan till viss del förändra detta genom att justera vingarna så blir det bättre, men då klagar frugan på deras placering så det får vara bara ibland de kan stå så.

En sak jag skall prova om ett tag är att göra lite mer toe in. Men jag behöver bli förtrogen med högtalaren lite till. Det är mycket att förstå i det ljud som presenteras och jag har inte full kontroll på alla dessa delar i det ännu. Helheten är dock lätt att ta till sig, det låter jättebra och bättre än jag trodde att det skulle göra i mitt rum. Kanske tom bättre änder gjort på demo med HiFiställets alla olika uppställninger med dem.

The Sonus Faber står inte helt oväntat för den överlägset största ljudförbättringen jag gjort med en produkt. Högtalaren är den största faktorn i hur det låter.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovade Apexorca att skriva några rader om hur vi jobbar. Här kommer de. :)

Vi börjar alla högtalarplaceringar utifrån den metod som David Wilson utvecklade för många år sedan. Den kallas WASP och fungerar bra för att hitta de zoner som högtalaren kommer att prestera optimalt inom. Det krävs lite träning och vana för att kunna göra detta moment med precision. Det finns givetvis andra metoder, men vi tycker att denna fungerar bäst. Vi har ställt upp högtalare med bland annat Paolo Tezzon (Sonus faber) och Alon Wolf (Magico), båda dessa valde att jobba med mikrofon och mätutrustning. Det är en bra metod för att hitta rätt fort. men den sista centimetern måste göras med örat tycker vi.

http://www.wilsonaudio.com/pdf/manual-sasha-series-2.pdf

När zonerna är identifierade börjar arbetet med att hitta den optimala placeringen. Jag kommer inte att ge bort alla våra hemligheter här, men grovt sett handlar det om att genom flytta högtalaren metodiskt i både djup och sida. först i intervaller om 5 centimeter, sedan 2 centimeter, och slutligen bara 1 centimeter. Efter en stund vet man precis vad man ska lyssna efter och man bygger en förståelse för hur rummet fungerar och trycksätts. Först lyssnar man efter hur basen ändras, man lyssnar på både anslag och hur den tillåts klinga ut harmoniskt. Det finns ett samspel mellan attack och harmoni och vi letar efter den punkt där det helt enkelt låter rätt och naturligt. I början kan det vara svårt att höra detta, men som sagt, vet man vad man lyssnar efter så blir det enklare. När man vet var basen fungerar är det dags att lyssna lite mer på de klassika hifiparametrarna. djup, luft, rösters naturlighet. En bra sak att identifiera är om röster har både mun och bröstkorg, om ett stränginstrument har både strängar och trälåda. Nu flyttar vi i regel högtalaren betydligt mindre, och vi jobbar med både sidoförflyttningar och toe-in.

Syftet med att vara så här noggrann är att förstå vad som är högtalaren och rummets inverkan. Man lär sig hitta den optimala placeringen, vilket gör att man vet var högtalaren ska stå i förhållande till det system man har. Denna metod eliminerar förstås inte problem man kan ha med rummet, eller systemet i övrigt. Men den gör att högtalaren presterar optimalt utifrån den situation man har. Och med lite, eller mycket, övning kan man ta lite tidsbesparande genvägar. På Stylus har vi ställt upp många, många högtalare i lika många rum, och vi har utbildats av våra tillverkare. Därför kan en sådan här process ibland gå ganska fort. Men om man vill leka lite hemma så är ett tips att låta det ta tid, flytta mycket fram och tillbaka och lyssna efter hur det förändras. Lyssna även med kroppen, hur de olika placeringarna trycksätter din bröstkorg, mage och utsidan på armarna. Vi är alla olika men vi lyssnar efter naturlighet, musikalitet, flöde och energi. Lyssna inte med bara hifi-huvudet påskruvat, lyssna och jämför med en riktig konsertupplevelse. En musikupplevelse.

Byter man förstärkare eller någon annan vital del i systemet, kan man behöva placera om högtalare, men då räcker det ofta med finliret. Dessutom kan en ny placering innebära att du måste fixa något annat i systemet, något som doldes tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att det inte är lika tyst i ditt vardagsrum som det är här i tråden? ;)

Är spänd på att få höra dina intryck och om du tweakat till det ytterligare......

/byZan

Det kommer intryck senare. Fler bilder gör det också. Jag sitter för närvarande bara och njuter av musiken utan en tanke på hur det låter. :app:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer intryck senare. Fler bilder gör det också. Jag sitter för närvarande bara och njuter av musiken utan en tanke på hur det låter. :app:

Det låter härligt. ;) En klok man sa en gång att man ska koncentrera sitt neurotiska hifibeteende (tweakande) till tydligt avgränsade sejourer då man kritiskt lyssnar och förbättrar. Sen stänger man av den delen av hjärnan och bara njuter av livet. Att ha båda sinnena påslagna samtidigt är inte nyttigt. Drick ett glas vin, spela Tom Waits hypnotiskt högt. Du kan det nu!

Tack för senast! Det var trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Apropå lyssna och lyssna kritiskt, så har jag kommit på mig själv att i stor utsträckning nu sluta leta fel och faktiskt bara njuta av musik. Sedan vet jag att det kommer perioder av tvivel då uppgraderingsdjävulen sätter tänderna i en. Men avstånden däremellan blir allt längre och längre och allt mer njutbara med inlevelse i musiken som drivkraft. Sedan har jag förstått att det finns en annan dimension i musiklyssnandet också där takter, harmonier, instrumentering och annat dissikerande av det musikaliska innehållet kan störa lyssningen på ett annat sätt. För mig är nog det känslomässiga viktigare än det tekniskt-musikaliska.

Lite som skillnaden mellan Mozart och Beethoven.

Apex!

Jag önskar dig en lång, lång tid av bara full musikalisk njutning! Nu saknas definitivt inte förutsättningarna för det!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Apropå lyssna och lyssna kritiskt, så har jag kommit på mig själv att i stor utsträckning nu sluta leta fel och faktiskt bara njuta av musik. Sedan vet jag att det kommer perioder av tvivel då uppgraderingsdjävulen sätter tänderna i en. Men avstånden däremellan blir allt längre och längre och allt mer njutbara med inlevelse i musiken som drivkraft. Sedan har jag förstått att det finns en annan dimension i musiklyssnandet också där takter, harmonier, instrumentering och annat dissikerande av det musikaliska innehållet kan störa lyssningen på ett annat sätt. För mig är nog det känslomässiga viktigare än det tekniskt-musikaliska.

Lite som skillnaden mellan Mozart och Beethoven.

Apex!

Jag önskar dig en lång, lång tid av bara full musikalisk njutning! Nu saknas definitivt inte förutsättningarna för det!

Calm

Så här är det för mig.

Det är i grunden musiken jag brinner för. Riktigt stort intresse så länge jag kan minnas, gissar från 5-6 års åldern. Tidigt förstod jag sambandet mellan musiken och hur det låter bra och varför det är roligare då, när det skapar känslor man mår bra av.. Jag tror jag var 9 eller 10 då polaren fick bättre bergsprängare än jag hade. Sedan dess har det nog varit ett intresse av både musik och konsten att skapa väljud. Jag märkte ju hur mycket roligare det blev med bra ljud. Men visst går det i vågor med HiFi intresset. Musikintresset är konstant och när jag lyssnar är det absolut övervägande del på musiken och mindre på hur det låter. Men samtidigt, när jag lärt mig mer om välljudet i sig, går det inte att blunda helt för vad som är bra och dåligt i hur det låter. Ju bättre musiken presenteras som jag lyssnar på desto längre in i musiken kommer jag, alltid.

Just nu är jag så låååångt inne i musiken jag någonsin varit och det är fantastiskt.

För mig blir både dessa delar, HiFi och musik, inspirerande och boostar varandra på ett positivt sätt.

HiFi funkar inte utan musik, men musik funkar utan hifi. Så där ser jag på styrkeförhållandet och det är nog viktigt att komma ihåg. Det tror jag de flesta inte har så svårt att göra.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att du känner att du kommit till en punkt när det bara blir musik. Har själv inte riktigt kommit dit än.

Vissa dagar när allt bara funkar så försvinner man helt in i musiken men sen vissa dagar så kan man inte riktigt släppa

att "basen kanske kunde va lite tajtare" eller "lite öppnare mellanregister vore fint".

Förresten så känns det som om du har en bättre bergsprängare än din gamla kompis vid det här laget. :D

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder på The SF Fenice.

_49U0856.jpg

Här ser man hur små och nätta de är. :dead:

Börjar vi från grunden på högtalaren så är det 4 st individuellt avvägda fötter som fjädrar och skall eliminera förtplantning av förödande vibrationer åt båda håll.

_49U0859.jpg

_49U0861-1.jpg

Detta är en funktion som följer med längre ner i modellserien hos SF men i enklare utförande.

Link to comment
Share on other sites

Högtalaren låter ju mycket bra tycker jag men inser plötsligt att den troligen inte gått ens 100h och att med mer inspelningstid har jag mer att hämta i väljud.

Basen i kolfiber är 15 tum och spelar från 50Hz (tror jag det var) och ner till 18Hz med bra tryck.

_49U0838.jpg

_49U0930.jpg

Basporten är riktad framåt och den är utformad på ett patenterat sätt som säkert är bra.

_49U0919.jpg

Just basen var något jag oroade mig för hur det skulle funka i mitt rum. Jag ville ju inte få oönskade baspucklar som förstörde ljudet och jag hade tydligen bra förutsättningar för basen blev riktigt bra med färre hörbara problem än jag hade med Futrorna. Kontrollen på membranet tillskriver jag denna positiva effekt.

Basens nivå kan ju också justeras på högtalaren och det är ofta riktigt kul att sätta den på max. :mm:. Bara sällan tycker jag att det blir överladdat i rummet.

En stolor skillnad jag märker med denna högtalare mot många andra är känslan av inspelnings akustiken. Men hör den tysta luften i inspelningen och luften mellan instrument mm. Det ger en känsla av att vara där. Jag kan tänka mig att en av orsakerna är storleken på högtalaren och basförmågan.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 st reptilsnabba 10 tummare på varje högtalare ger den djupa basen en tydlig hård kärna och mellanbasen en fantastisk energi och dynamik. Det är en verkligt fysisk upplevelse när mellanbasen flyttar mycket luft med hög upplösning. Det ger en dynamik som i alla fall närmar sig verkligheten. Detta kräver kontrollerad och blixtsnabb kraft från slutsteget och det verkar finnas.

_49U0931.jpg

Jag tror det är bra att mellanbasarna slipper gå ner djupare än 50 hz just för att få denna snabbhet och kärna och låta "sub bas" elementet jobba med bara det den är bra på. Nämligen de lägsta oktaverna.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Mellanregistret sitter lite nedvinklat med en ringradiator för diskantåtergivningen strax under.

_49U0934.jpg

Varje element har en viss massa kopplad till sig som är avstämd för att slägga ut vibrationer. Tekniken kommer från skyskrapor i jordbävningsdrabbade områden och F1.

Även den ovanligt stora massan på högtalarens topp har med detta att göra som jag förstår det.

Toppen är hiopskruvad med et stag och spänner ihop hela högtalaren med massdämpning i botten av detta. Så i axialled är högtalaren extremt styv.

Sidorna är dämpade med olika lager gummi och trä och den välvda högtalarsiden borgar för att det är styvt.

_49U0922.jpg

Fronten är konkav och riktad mot sweet spot för tajma så att ljudet är så bra i fas det går.

_49U0844.jpg

_49U0920.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det sägs att spalten mellan träpanelen och högtalaren inte bara är en utseendemässig detalj utan har någon funktion för ljudåtergivningen. Oklart för mig vad dock.

_49U0917.jpg

Om nu Sonus Faber lagt ner tid på bra materialval och fantastisk finnish tidigare så är detta sannerligen inget undantag. The SF blir snyggare ju närmare man tittar på den. ;)

Här ser man den lyrformade ytterkurvan.

_49U0923.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju fråga sig varför jag valt att ha basarna inåt? Jag trodde helt enkelt det skulle bli bäst. Stylus höll med. Det är inget man provar runt så där i en handvändning eller över huvud taget faktist så de får nog stå så tills jag drabbas av omåttlig rastlöshet.

Eftersom jag trivs så bra med basåtergivningen nu se jag heller inget framtida behov av detta.

Link to comment
Share on other sites

Jo, om någon har ett udda ex över så kan man ju lägga det ner i stereobänken :D

Var det ett svar på min fråga eller vad det någon lustighet :unsure: Sf har ju varigt rätt så kluriga med attraktiva fronter som smälter fint in i designen. Dessutom ger de ju visst skydd när högtalarna inte används.

Link to comment
Share on other sites

Var det ett svar på min fråga eller vad det någon lustighet :unsure: Sf har ju varigt rätt så kluriga med attraktiva fronter som smälter fint in i designen. Dessutom ger de ju visst skydd när högtalarna inte används.

Missförstånd tror jag . Bigblue trodde du menar fronthögtalare. Men jag förstod allt vad du menade.

Det finns röda huvor i sammet till dem.

Mäktiga men inte lika snygga som Futurorna tycker jag icon_smile_approve.gif Kräver ett rejält rum och det har du ju. Sitter man för nära blir de nog överväldiga

Hur långt ifrån sitter du? Gissar på runt 4m.

Sitter strax under 4 meter ifrån högtalarna. Jag sitter ca 2 meter från väggen bakom mig. Det är mycket volym i rummet och öppen planlösning ut i andra stora utrymmen så högtalarna får andas ut ordentligt. Jag har testat att sitta närmre och även längre ifrån. Det går bra vilket som tycker jag även om strax under 4 m är bäst. Javisst, de är inte alls lika snygga som Futura.

icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif

Helt fantastiska, speciellt i denna finish.

Nu fattas bara att du tar bort TV-skärmen (du har ju proj unsure.png ) och ställer MSB i mitten!

Tackar!

Flyttar jag TV'n flyttar nog även frugan och ungarna dessvärre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...