Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Annars tror jag att Peachtree Audio Nova 125 skulle vara ett bra alternativ. Den har 125 W, klass D med ett rörförsteg. Dessutom inbyggd DAC så att ni kan köra Spotify om och när ni vill. Finns med olika träslag för att matcha möblemanget.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min mening är det en finfin match. Kolla med Bengt på Vinylbutiken. Han har garanterat provat.

Det var lite lustigt faktiskt. Pratade precis med Bengt. Han kör med Toy och Pathos ClassicOne Mk III som sin hemma stereo och säger att det är en killer. Det litar jag på efter att hört hans perfekta demoprylar i Göteborg.

Den ger 2 x 70W @ 8 Ohm, 2 x 130W @ 4 Ohm så det verkar räcka med kraft. Trissor i slutstegsdelen och rör i försteget är det på Pathos ClassicOne Mk III och den seglar nog upp som favorit såhär långt.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min mening är det en finfin match. Kolla med Bengt på Vinylbutiken. Han har garanterat provat.

Jag har självklart inte testat just denna combo, men familjen har och har haft inalles 6 par Sf-högtalare, varav 3 stativare med en rad förstärkarkombinationer och egentligen med samma erfarenheter. Detta innefattar rörhybrider från Pathos. Man kan köra på relativt normala volymer med mycket bra resultat, men skall man få ut hela högtalarens potential både vad gäller klang, topp och volym, så får man sannolikt biffa upp ordentligt med kraft. Men den skillnaden upptäcker man först när man testar och jämför.

Men jag tar ingen debatt i frågan eftersom det är Apex som skall välja och mitt tips var egentligen riktat till honom. Jag vet att han är omsorgsfull i sitt testande så slutsatserna från dessa blir hans egna och utslagsgivande.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har självklart inte testat just denna combo, men familjen har och har haft inalles 6 par Sf-högtalare, varav 3 stativare med en rad förstärkarkombinationer och egentligen med samma erfarenheter. Detta innefattar rörhybrider från Pathos. Man kan köra på relativt normala volymer med mycket bra resultat, men skall man få ut hela högtalarens potential både vad gäller klang, topp och volym, så får man sannolikt biffa upp ordentligt med kraft. Men den skillnaden upptäcker man först när man testar och jämför.

Men jag tar ingen debatt i frågan eftersom det är Apex som skall välja och mitt tips var egentligen riktat till honom. Jag vet att han är omsorgsfull i sitt testande så slutsatserna från dessa blir hans egna och utslagsgivande.

Calm

Jag tål diskussion om detta och är uppriktigt tacksam för alla synpunkter och "debatter" . Jag har liknande erfarenheter om nytta med kraft till SF.

En tanke jag har är att, som jag gör på jobbet, köra med en Krell integrerad. Där finns det kraft och kontroll.

Dock tycker jag det vore roligt för sakens skull att inte köra Krell på detta system. Jag har alltid gillat Pathos det lilla jag ändå hört dem. Designen gillar jag också.

Om Bengt på Vinylbutiken använder det hemma så tror jag ändå att det är en bra kombo.

Det blir i detta fall inget eget testande utan bara research med kvalificerade gissningar som bygger upp detta system.

Debattera på du Calm!

Link to comment
Share on other sites

Jag tål diskussion om detta och är uppriktigt tacksam för alla synpunkter och "debatter" . Jag har liknande erfarenheter om nytta med kraft till SF.

En tanke jag har är att, som jag gör på jobbet, köra med en Krell integrerad. Där finns det kraft och kontroll.

Dock tycker jag det vore roligt för sakens skull att inte köra Krell på detta system. Jag har alltid gillat Pathos det lilla jag ändå hört dem. Designen gillar jag också.

Om Bengt på Vinylbutiken använder det hemma så tror jag ändå att det är en bra kombo.

Det blir i detta fall inget eget testande utan bara research med kvalificerade gissningar som bygger upp detta system.

Debattera på du Calm!

Jag har inga intressen att försvara i frågan, gillar också Pathos och Sonus faber, eftersom dom finns i huset. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter vilka tydligen sammanfaller med dina egna. Lycka till!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga intressen att försvara i frågan, gillar också Pathos och Sonus faber, eftersom dom finns i huset. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter vilka tydligen sammanfaller med dina egna. Lycka till!

Calm

Jag förstår vad du menar. Pathos är inget powertrain.

Men jag tyckte den lyckades att driva mina Cremonor rätt bra. Stargazer köpte min ClassicOne och körde den tillsammans med Totem Model One och den är ju också en rätt tungdriven pjäs.

Det är något speciellt med ClassicOne. För även om att Model One kanske ville ha mer power så lät det finfint med dom också.

Ett annat alternativ kan ju vara Logos, ClassicOnes storebror. Eller så skaffar man två ClassicOne och kör dom som monoblock! Möjligheten finns!

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar. Pathos är inget powertrain.

Men jag tyckte den lyckades att driva mina Cremonor rätt bra. Stargazer köpte min ClassicOne och körde den tillsammans med Totem Model One och den är ju också en rätt tungdriven pjäs.

Det är något speciellt med ClassicOne. För även om att Model One kanske ville ha mer power så lät det finfint med dom också.

Ett annat alternativ kan ju vara Logos, ClassicOnes storebror. Eller så skaffar man två ClassicOne och kör dom som monoblock! Möjligheten finns!

Jag fick verkligen upp ögonen för Pathos på Park Aveny mässan eftersom jag tyckte det lät så jättebra. Det har legat och grott och nät du visade Pathos ClassicOne Mk III så blev det än mer intressant.

Tack för det NO.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick verkligen upp ögonen för Pathos på Park Aveny mässan eftersom jag tyckte det lät så jättebra. Det har legat och grott och nät du visade Pathos ClassicOne Mk III så blev det än mer intressant.

Tack för det NO.

Varsegod. Pathos gör verkligen riktiga smycken. Så jag som gammal Pathos ägare kan verkligen förstå lockelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att man har entusiastiska och påhittiga HiFi kompisar som kommer med idéer om intressanta test och dessutom tar i för att få till det!

Här ser vi lite drygt skalpen på 4st sådana kompisar reflekteras i TV'n.

_49U0118.jpg

Tittar man lite mer och lite mer ner, så ser man:

_49U0114-1.jpg

_49U0112.jpg

Devialet 250. Integrerad samt med egen DA-omvandling för 140.000kr.

Jag har hör Devialet en mängd gånger på demos och en demo är en demo men hur skulle den klara sig i mitt system som numera är väl intrimmat där elektroniken är, hmmm, "något" dyrare.

Jag har gjort sådanhär test tidigare när vi slängt in en erkänt potent och prisvärd produkt, betydligt billigare än vad jag redan har och det är ju alltid med viss vånda och fjärilar i magen man gör detta. Men samtidigt oerhört nyttigt att förstå och få referenser till hur ens eget system spelar så att man inte blir för hemma blind.

OM man bara tar en begränsad front vy så ser man en del av det massiva övertaget mitt system har i antal burkar och i hur mycket plats det tar. (det finns lite burkar till som inte syns i bild, tot 10 st). Med devialtet inkopplat används 3 burkar!!! Super Titan, MSB drivverk samt Devilet som sköter resten. Puh! Klarar jag detta? Det kan ju inte låta bättre, eller?

_49U0118.jpg

Devialet fick en Transparent kabel, den bästa, som förmedlade energin.

_49U0109.jpg

______________________________

Jag hade naturligtvis en förutfattad mening om hur Devialet skulle spela, för det har man ju alltid. Det första jag trodde var att den skulle vara lite mer återhållen än mitt system och det besannades. Jag trodde också att den skulle höja hela registret i sin presentation och låte ljus, för ljus, så var det dock inte. Grundkaraktären var tämligen lika, men mitt system sträckte ut mer i hela registret och det fans mer klang i instrument och röster. Det var mer värme i ffa röster i mitt system men skillnaden var betydligt mindre än jag trott. Mitt system hade bättre släpp i ljudet och en tydligare textur i ljudet.

Med en gång, de första låtarna, bliv jag mycket imponerad av Devialet eftersom det lät riktigt bra med en gång. Det spelade verkligen musik och det var otvungen kontroll i hela registret. Det bästa var att jag tyckte att det lät bättre än alla de demos på mässor och i butiker jag hört Devialet. Det var ffa att det var mer kropp och själ i ljudet och inte den lite sterila känsla jag ibland fått. Jag tror de skall matchas bäst mot en högtalare som inte är ljus och steril från början. Hos mig blev jag också imponerad av den kraft och botten som ändå presenterades, basen var mycket stram och fin.

Så om man jämför systemen så låter Devialet mycket bra men enklare på de flesta parametrar än mitt system. Puh igen, men denna gång på ett skönt sätt.

Det man verkligen måste beakta är prisskillnaden mellan de 2 system vi spelade på och med den i beaktande imponerar Devialet verkligen. Jag undrar hur man skall kunna matcha andra produkter för 140.000 kr och få det lika bra! Jag har varit med och gjort detta i närtid med Bigblue där det låter riktigt bra numera så visst kan man säkert matcha andra produkter i den prisklassen eller lite över tom. som också blir bra. Jag kan tänka mig fler system som kommer att få en mycket hård match mot Devialet. Vill man inte hålla på som jag och många andra gör med eviga tester och snedsteg hit och dit så är det bara att välja en högtalare man gillar och sätta dit en Devialet och då kommer det att bli bra. Särskilt nu med deras nya mjukvara SAM, där de mäter upp högtalare och justerar digitalt tidsfel och deras tidsmässiga tajmingbrister i konstruktionen och kompenserar för detta i ut signalen. Detta gör att musikens alla delar landar i dina öron med större tidsprecision och det ger bättre tajming och takt i musiks, men även ökad upplösning. Detta skall vi testa senare på mina högtalare. Sf Amati Futura får en egen konfigurering om någon vecka. De som hört SAM säger att det är en klar förbättring.

Vi var ju 5 personer som testade detta och i grunden var vi nog eniga om det mesta av analysen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul! Har sedan jag såg Devialet första gången alltid tyckt att den är urläcker, och en vacker dag vill jag absolut testa en hemma! Hur skötte ni navigeringen av den? Fjärrkontrollen har väl i princip bara en volymkontroll och nån mer knapp, och displayen är gjord för att vägghängas, så hur vet man vad man gör när man sitter i soffan och har Devialeten liggande på bänken?

Link to comment
Share on other sites

Kul! Har sedan jag såg Devialet första gången alltid tyckt att den är urläcker, och en vacker dag vill jag absolut testa en hemma! Hur skötte ni navigeringen av den? Fjärrkontrollen har väl i princip bara en volymkontroll och nån mer knapp, och displayen är gjord för att vägghängas, så hur vet man vad man gör när man sitter i soffan och har Devialeten liggande på bänken?

Låtar valdes med min fjärren till MSB drivverk och volym justerades från Devialets unikt smidiga fjärrkontroll med volymratt. Det är allt som behövs fjärrstyras från soffan. Men det är klart, vill man ha mera vin får man gå och ta det själv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Låtar valdes med min fjärren till MSB drivverk och volym justerades från Devialets unikt smidiga fjärrkontroll med volymratt. Det är allt som behövs fjärrstyras från soffan. Men det är klart, vill man ha mera vin får man gå och ta det själv. ;)

När börjar bilderna dyka upp på en motoriserad vinkyl som åker upp ur golvet bredvid soffan? :D

Link to comment
Share on other sites

Låtar valdes med min fjärren till MSB drivverk och volym justerades från Devialets unikt smidiga fjärrkontroll med volymratt. Det är allt som behövs fjärrstyras från soffan. Men det är klart, vill man ha mera vin får man gå och ta det själv. ;)

Hej,

Man kan även styra förstärkaren med de Android och IPhone-appar som finns att ladda ned. Förutsättningen är då att Devialet:en är ansluten till nätverket och telefonen/paddan lika så.

En kommentar till testen av Devialet i Apexorcas system : vi hade båda missat att fixa fram en bra digitalkabel så lyssningen genomfördes med en Nordost Black Knight signalkabel som signalförmedlare mellan transport och Devialen. Min personliga erfarenhet är att det är STOOOR skillnad mellan en bra digitalkabel och det provisorium vi använde... ?

//Björn

Edited by Björn
Link to comment
Share on other sites

Har du testat utan strömrening? Devialet mår bäst utan.

Det hade jag inte gissat och jag ställer mig tveksam till det. Hur skulle Devialet kunna var immun mot skit i nätet? Dock vet jag att Transparents strömkabel med lådan på magen gör mycket nytta själv och filter på filter kanske inte jobbar optimalt ihop. Men det får testas noga i så fall. VI gjorde inte det.

Link to comment
Share on other sites

En kommentar till testen av Devialet i Apexorcas system : vi hade båda missat att fixa fram en bra digitalkabel så lyssningen genomfördes med en Nordost Black Knight signalkabel som signalförmedlare mellan transport och Devialen. Min personliga erfarenhet är att det är STOOOR skillnad mellan en bra digitalkabel och det provisorium vi använde... ?

//Björn

Björn!

Vi fixar det till när vi provar SAM's SF Amati Futura programvara. Förresten, vågar jag det tro? ;)

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se att ni inte sitter sysslolösa ;)

De där förstärkarna från Devialet har ett bra koncept och jag, skulle mer än gärna velat ha en i stugan. Men precis som du säger Apexorca så har Devialet inte riktigt imponerat fullt ut då jag hört den på mässor och i butik. Men det var iofs 1-2 år sedan och den har väl fått några uppgraderingar sedan dess och som kanske gjort den värd att pröva i hemmiljö?

Ser fram emot mer intryck från er som var där och lyssnade.

/byZan

Edit: Lagt till ord så det inte blev snyfningsfel ;)

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Vill börja med att tack Apexorca för mycket trevlig kväll med mat och dryck i samma fina high end klass som hans hifi-system!

Detta var nu inte bara ett väldigt dynamiskt och underhållande system utan även sällskapet var minst lika dynamiskt och underhållande. Helt klart en kväll som jag kommer att lägga på minnet.

Det visade sig att Apexorca hade ett väldigt brett musikutbud i sina cd hyllor som var egen designade med ljus bakom på ett sinnrikt sätt som gjorde att man kunde ha fullkontroll på utbudet även i dov rumsbelysning. Själva cd-hyllorna fungerade som en lampa på ett mycket stiligt och smakfullt sätt.

Men det som var mest överraskande för mig var hans kunskap och intresse för jazz genre. Visade sig att hans favorithak var jazzen egen vagga Blue Note i NY. Hoppas få längre pratstund om dessa besök inom en snar framtid.

Detta var ett mycket väl matchat och väl avstämt system. Har aldrig hört SF Amati Futura så dynamiska och friska. Fick mer Wilson känsla än SF. Men här gör nog Krell Evolution riggen mycket för detta driv, och pondus. Krell Evo 402 håller Amati Futurorna i ett järngrepp även i dessa höga nivåer som det spelade på under denna trevliga musik kväll.

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Men precis som du Apexorca har den inte riktigt imponerat fullt ut då jag hört den på mässor och i butik.

/byZan

Haha. Så jag personligen imponerar inte på dig på mässor. Jag låter dåligt där alltså... ;) Jag får jobba på det.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Vill börja med att tack Apoxorca för mycket trevlig kväll med mat och dryck i samma fina high end klass som hans hifi-system!

Detta var nu inte bara ett väldigt dynamiskt och underhållande system utan även sällskapet var minst lika dynamiskt och underhållande. Helt klart en kväll som jag kommer att lägga på minnet.

Det visade sig att Apoxorca hade ett väldigt brett musikutbud i sina cd hyllor som var egen designade med ljus bakom på ett sinnrikt sätt som gjorde att man kunde ha fullkontroll på utbudet även i dov rumsbelysning. Själva cd-hyllorna fungerade som en lampa på ett mycket stiligt och smakfullt sätt.

Men det som var mest överraskade för mig var hans kunskap och intresse för jazz genre. Visade sig att hans favorithak var jazzen egen vagga Blue Note i NY. Hoppas få längre pratstund om dessa besök inom en snar framtid.

Detta var ett mycket väl matchat och väl avstämt system. Har aldrig hört SF Amati Futura så dynamiska och friska. Fick mer Wilson känsla än SF. Men här gör nog Krell Evolution riggen mycket för detta driv, och pondus. Krell Evo 402 håller Amati Futurorna i ett järngrepp även i dessa höga nivåer som det spelade på under denna trevliga musik kväll.

Mvh Claes

Tack själv. Kul att du gillade det.

Link to comment
Share on other sites

Haha. Så jag personligen imponerar inte på dig på mässor. Jag låter dåligt där alltså... ;) Jag får jobba på det.

Vet inte ens om jag hört dig på en mässa men jag kanske har glömt det liksom ett ord i mitt tidigare inlägg ;)

Jag får rätta till fadäsen!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...