Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Tack för synpunter!

Jag tänkte som Calm har gjort. Jag har också ställt undan nätdelen till MSB en bit ifrån med positivt resultat. (dock på marginalen)

Jag har redan div fötter. Cera puc, Sort Kones mm. Jag tycker det har fungerat bra. Varför jag tänkte prova med diabas är därför att jag har en polare som tog med en till

mig tidigt i somras och vi satte den under Cd drive och DAC. Det gav en känsla av lite mer dynamik och rapphet i ljudet utan negative effekter i övrigt.

Min digitala källa står redan på en 2 cm tunn svart granit skiva men fick alltså ändå ökad hjälp av en 4cm tjock diabasplatta.

Mitt slutsteg står på en ca3 cm tjock hylla av Ask med Sort Kones BC fötter. Jag tänkte at även där kanske Diabasen kan göra att det ökar dynamik, spänst och

rapphet i ljudet. Sort Kones skall så klart vara kvar närmast slutsteget.

Link to comment
Share on other sites

Betydelsen av gott underlag och avdämpning har inte bara betydelse för "normal" elektronik som förstärkare och cd/DAC, utan i synnerhet under nätrenare och spänningsaggregat. Jag fick ett betydande tillskott av lugn, svärta och djup, när jag satte fötter under ASR:ns tre nätaggregat och likaså under NO Thoren och Quantumen. Även dessa står på stenskivor med Cerapucer som avdämpning. Det är lätt att bortse från dessa delar, men transformatorer har en del störningar med sig och nätaggregat har en betydande effekt på ljudet är min erfarenhet. Jag tror att representanten för Hydra hade en del att förtälja i den delen. Missade tyvärr hans demo på Park Aveny detta år, men hört honom förut.

Calm

Tillägg samt stavfel

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

En liknelse bara. Borra ett hål i väggen på ett betonghus. Gör samma sak i ett trähus. I vilket hus fortplantar sig borrljudet längst?

I min värld är trä överlägset överlägset sten som underlag om det handlar om att ta hand om vibrationer. Utan att försaka allt för mycket i rigiditet.

Link to comment
Share on other sites

... Även dessa står på stenskivor med Cerapucer som avdämpning.

Calm

Kan man lägga stenskivan direkt på golvet, eller har du något under stenskivan också? Alltså Golv -> Stenskiva -> Cerapucs -> apparat?

En annan fråga apropå kvällen på Hifi stället tidigare i tråden, hur är ljudet i en hifibutik jämfört med hemma? Bättre/sämre? Jag har förstått att ljudet på en hifimässa lämnar mycket att önska men hifibutiker är ju en fast punkt där sakerna alltid står och spelar. Jag har bara lyssnat på musik hemma hos mig själv och i ett par butiker, Hifi stället är en av dem, och jag tycker alltid det låter sämre hemma, men vad tycker ni andra? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har några skivor svart granit med olika syften i anläggningen. På undersidan har jag klistrat bimuten för att minska resonanserna.

Två skivor ligger ovanför själva lådan till mina Martin Logan. Syftet är att få panelen att bli stilla. Har mjuka fötter och ökat massan ca 10 kg per styck varav ca 7 kg sten. Panelen upplevs nu stilla. Alltså tynga lådan så att den blir mera stilla och därmed hjälper panelen att stå still.

Sedan står en av mina skivspelare på en bänk med en glasskiva. Det är en Michell GyroDec. Den är just nu inte i funktion och skall bli en renodlad monospelare. Men den står på en skiva granit som också har bimuten klistrad under sig. Tanken är att resonanserna i underlaget skall minska. Annars är det en spelare med flytande upphängning.

Rörförsteget som också står på samma bänk som spelaren har fått en samma behandling.

Att ha några millimeter svart bimuten under den svarta graniten är inget som någon tänker på . Knappast heller att det är granitskivor.

Link to comment
Share on other sites

Kan man lägga stenskivan direkt på golvet, eller har du något under stenskivan också? Alltså Golv -> Stenskiva -> Cerapucs -> apparat?

Jag kör Cerapucer både mellan stenskiva och elektronik och mellan stenskiva och underlag. Därmed är Cerapucen den som tar upp alla vibrationer mot ett stumt underlag. Trä ger inte samma stadga som en väl dämpad stenskiva. Jag tycker därmed att dynamiken blir bättre och snabbare i responsen än trä som är mera mjukt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

intressant att ta del av allas erfarenheter i Apex jakt på underlag till "elektroniken". Det är onekligen ett intressant område.

Som jag skrev så har jag haft mycket goda erfarenheter med sten, och även trädgårdsplattor 30x30x4 cm, men då under högtalare.

Dock föredrar jag inte sten under elektronik som många verkar göra. Jag står fast vid att jag har bättre erfarenhet av trä. Säkert ingen slump att tillverkare som Finite, Walker Audio, Rix-Rax, SRA mfl också väljer trä-konstruktioner både till lättare elektronik och även till tyngre amps.

SRA, för att ta ett företag med mycket kvailficerade produkter i den absoluta toppklassen, använder ju ett vridstyvt s.k hybrid laminat. Jag har inte stött på att dom gör produkterna i laminatstål (reservation för att jag har fel)

Ska man gå all in och verkligen köra överkurs så känner jag till konstruktioner som t.o.m använder olika trälaminatprodukter som var och en är avstämda för olika frekvensområden.. På så sätt kan en vibration släckas ut helt i "vandringen" genom hyllan.. Jag har svårt att se att ett stenmaterial ger den möjligheten igenom hela frekvensområdet, men kan ha fel här också. Huvudsaken är ju att hyllan i så fall är avstämde mot de områden som avger mest problem i ett rum.

Jag har f,ö björkplywood även till slutstegen men med helt annan konstruktion än de till elektroniken och strömrening.

Sen har vi ju exempel på andra tillverkare som tex Stillpoint, Artesania och i viss mån Solid Tech som inte använder hyllor per definition i sina rack utan istället har bärpunkter (med undantag för att Artesania ibland har glashyllor på toppen av racket för skivspelare) . Vissa Solid Tech har naturligtvis hyllor också kom jag på.

/Pärr

Edit: felstavning

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Jag har lite både ock i mina system. Den största skillnaden hörde jag när min Clearaudio ställdes upp på deras Everest stand, men så väger det ca 100kg och är ca 1m högt i solitt rostfritt stål. Sedan den hamnade där så har jag inte prövat någon annan typ av underlag.

I övrigt så är det Solid Tech Ref. med deras egna bärpunkter.

I stugan så står Oppon, försteg och dac på cerapucer och en tjock (4,2cm) mahognyskiva (monterad i vägg). Slutsteget står på en specialgjord stand med stenskiva men inga cerapuc, kanske ska pröva att sätta dit ett par för test?

Roligt att läsa om allas erfarenheter :)

/byZan

Edit: ett ord för mycket togs bort

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Jag har lckså björkplywood. Dels under mina monoblock där hyllorna står på golvet med SD-fötter. Monoblocken står med sina egna fötter. Jag har inte kommit till skott att prova andra.

Skivorna till mitt rack är också björkplywood där hela konstruktionen är avstämd för att inte skapa "skadliga" självsvängningar till tonarmen.

Link to comment
Share on other sites

Hej P,

Har du egen erfarenhet av SRA (i dina system)? Mycket nyfiken på dina synpunkter isåfall!

/ Marcus

intressant att ta del av allas erfarenheter i Apex jakt på underlag till "elektroniken". Det är onekligen ett intressant område.

Som jag skrev så har jag haft mycket goda erfarenheter med sten, och även trädgårdsplattor 30x30x4 cm, men då under högtalare.

Dock föredrar jag inte sten under elektronik som många verkar göra. Jag står fast vid att jag har bättre erfarenhet av trä. Säkert ingen slump att tillverkare som Finite, Walker Audio, Rix-Rax, SRA mfl heller väljer trä-konstruktioner både till lättare elektronik och även till tyngre amps.

SRA, för att ta ett företag med mycket kvailficerade produkter i den absoluta toppklassen, använder ju ett vridstyvt s.k hybrid laminat. Jag har inte stött på att dom gör produkterna i laminatstål (reservation för att jag har fel)

Ska man gå all in och verkligen köra överkurs så känner jag till konstruktioner som t.o.m använder olika trälaminatprodukter som var och en är avstämda för olika frekvensområden.. På så sätt kan en vibration släckas ut helt i "vandringen" genom hyllan.. Jag har svårt att se att ett stenmaterial ger den möjligheten igenom hela frekvensområdet, men kan ha fel här också. Huvudsaken är ju att hyllan i så fall är avstämde mot de områden som avger mest problem i ett rum.

Jag har f,ö björkplywood även till slutstegen men med helt annan konstruktion än de till elektroniken och strömrening.

Sen har vi ju exempel på andra tillverkare som tex Stillpoint, Artesania och i viss mån Solid Tech som inte använder hyllor per definition i sina rack utan istället har bärpunkter (med undantag för att Artesania ibland har glashyllor på toppen av racket för skivspelare) . Vissa Solid Tech har naturligtvis hyllor också kom jag på.

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte frågan handlar om rätt eller fel i förhållande till vad eventuellt tillverkare av produkter rekommenderar. Som vanligt handlar det om vad som låter bäst efter omsorgsfulla test. De egna öronen blir i mitt fall helt utslagsgivande domare. Jag har upplevt trä också innan jag började exprimenterade med sten och också fått skiftande resultat med sten. Allt i från "malmklang" till "spetsnos" om uttrycken tillåts. Men den nuvarande konfigurationen blev bäst ljudmässigt. Så låter det bra så är det bra.

Ibland blir helt oortodoxa lösningar helt överraskande bra som mitt fall när det högtalarkabel-konfiguration med "dubbel rounds" med olika kablar och fabrikat i en singlekoppling mellan förstärkare och högtalare. Hade en intressant diskussion med kabelmakaren Fredrik Berefelt på Bibacord om saken och han hade kommit till en liknande lösning genom att blanda kardeler av olika material i sina kablar. Koppar med några inslag av silver. Ibland gäller det att tänka "out of the box" och då finner man nya ljudupplevelser.

Så inget är fel eller rätt i sammanhanget, men att inte testa olika lösningar så är man lite låst till vad som erbjuds som standard.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tycker Calm har helt rätt. Man ska testa sig fram och vi kommer alla, tack och lov, fram till olika saker.. Allt beroende på omständigheter såklart. I denna hobby har det aldrig funnits något som heter "rätt eller fel".. Mer eller mindre "önskvärt" kanske är ett begrepp man kan köpa däremot.. :)

Tänkte för en gångs skull bjuda på en bild när det visade sig att ytterligare någon eller några använder björkplywood. Så hör ser mina "hyllfästen ut", dvs de sand och blyhagelfyllda hyllorna vilar fritt på 4 spikes. 2 på varje sida..

/Pärr

IMG_0584.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verkligen kul med denna diskussion. Tack för alla synpunkter och ideer.

Jag har hört anläggningar låta bra med olika underlag. Dock tror jag att ha bra fötter direkt under elektroniken är det viktigaste och att sedan dessa fötter står på något bra. Det kan säkert vara olika material. Men en synpunkt det nu nedlagda och anrika Radiolagret i Göteborg lärde mig var just stenplattor under elektroniken var att föredraga. Gärna med bara en spike som centrerade vikten och bara något enkelt mjukt som sedan balanserad hela spektaklet.

Jag har en polare som byggt en egen hylla där hyllplanen är som en plywoodskiva, men med stål gummi och trä om vartannat. Hans CD står på en stenplatta som vilar på en halvpumpad gummislang. Låter bra men jag har inte hört med och utan.

Jag har min gamla vanliga bänk i ask med en skiva av någon svart granit ovanpå och nu alltså även diabas och lite olika typer av fötter under apparaterna.

Detta är vad jag skall testa en tid.

Under MSB.

_P0F6427.jpg

_P0F6428.jpg

Under slutsteget.

_P0F6434.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thomas på Radiolagret var ju fantastisk på att experimentera med olika tweaks.

Diabas-skivan under CD-spelare där en spik, eller ännu hellre häftstift som hård punkt där spelarens tyngdpunkt balanserade var ett framgångsrikt koncept.

Numera har jag lagt alla sådana experiment åt sidan, men det kanske kommer igen. Det är roligare med rumsakustiken, och ger antagligen större effekt.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen kul med denna diskussion. Tack för alla synpunkter och ideer.

Jag har hört anläggningar låta bra med olika underlag. Dock tror jag att ha bra fötter direkt under elektroniken är det viktigaste och att sedan dessa fötter står på något bra. Det kan säkert vara olika material. Men en synpunkt det nu nedlagda och anrika Radiolagret i Göteborg lärde mig var just stenplattor under elektroniken var att föredraga. Gärna med bara en spike som centrerade vikten och bara något enkelt mjukt som sedan balanserad hela spektaklet.

Jag har en polare som byggt en egen hylla där hyllplanen är som en plywoodskiva, men med stål gummi och trä om vartannat. Hans CD står på en stenplatta som vilar på en halvpumpad gummislang. Låter bra men jag har inte hört med och utan.

Jag har min gamla vanliga bänk i ask med en skiva av någon svart granit ovanpå och nu alltså även diabas och lite olika typer av fötter under apparaterna.

Detta är vad jag skall testa en tid.

Under MSB.

_P0F6427.jpg

_P0F6428.jpg

Under slutsteget.

_P0F6434.jpg

Intressant.. Nu har jag aldrig sett din set-up och vet därför inte heller vad din bänk i ask står på (sannolikt mot golvet rimligen?) Du har nog en bred men smal bänk, kring 60 cm djup mot en vägg med i värsta fall stor anläggningsyta mot golvet.. Du har säkert säkrat upp den mellan golv och bänk med x-antal "fötter" av något slag... I annat fall kommer den nog ta åt sig mer ljudvågor än vad den skulle behöva.. Detta är särskilt känsligt i hus/villa vilket jag förstår att ni bor i. Vad apparaterna i sig absorberar för ljudvågor via direktstrålning kommer du aldrig undan. Om du inte gör mkt sofistikerade akustiklösningar men då förlorar du sannolikt mycket av välljudet i övrigt.

Blev också lite nyfiken på varför du lade dina "stenplattor" direkt mot bänken. Igen så får du stora anläggningsytor.. Calm beskrev tex hur han hade säkrat av både under och över den aktuella "stenplattan". Därmed minskar du såklart mycket av problemen (om du nu har det)

Testa med en så enkel sak som SD-fötter mellan din bänk och platta till att börja med, märker du skillnad kan du gå vidare.... Överlägset är dock Stillpoints men kostar tyvärr därefter..

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. Nu har jag aldrig sett din set-up och vet därför inte heller vad din bänk i ask står på (sannolikt mot golvet rimligen?) Du har nog en bred men smal bänk, kring 60 cm djup mot en vägg med i värsta fall stor anläggningsyta mot golvet.. Du har säkert säkrat upp den mellan golv och bänk med x-antal "fötter" av något slag... I annat fall kommer den nog ta åt sig mer ljudvågor än vad den skulle behöva.. Detta är särskilt känsligt i hus/villa vilket jag förstår att ni bor i. Vad apparaterna i sig absorberar för ljudvågor via direktstrålning kommer du aldrig undan. Om du inte gör mkt sofistikerade akustiklösningar men då förlorar du sannolikt mycket av välljudet i övrigt.

Blev också lite nyfiken på varför du lade dina "stenplattor" direkt mot bänken. Igen så får du stora anläggningsytor.. Calm beskrev tex hur han hade säkrat av både under och över den aktuella "stenplattan". Därmed minskar du såklart mycket av problemen (om du nu har det)

Testa med en så enkel sak som SD-fötter mellan din bänk och platta till att börja med, märker du skillnad kan du gå vidare.... Överlägset är dock Stillpoints men kostar tyvärr därefter..

/Pärr

Precis! Det du beskriver är i stora drag riktigt och ligger i linje med mina tankar också. Jag vill påstå att det låter bra hemma nu, så att det skulle påverkar mycket på ett omfattande dåligt sätt är inte troligt. Förmodligen är det rätt bra pga att de fötter jag redan har gör ett bra jobb. Jag har troligen inte så jättemycket att vinna på att fiska bland dessa HiFi tweeks, men om jag kan få ut lite till är det i princip spännande, roligt och lärorikt.

Det är dessa frågor jag jobbar med nu.

1- Bänken har 6 stödpunker mot golvet. Ideen är att få typ cera puc på dessa punkter. Bänken jättetung, särskilt med alla prylar i den.

2- En annan tanke är att ha dämpmaterial eller fötter under de "nya" stenplattorna.

En annan tanke jag har är att det skulle vara roligt att prova att bygga in alla prylar i en Faraday's bur per pryl. Möjligen är de redan byggda så men aluminium är troligen inte så effektiv som andra material tex koppar eller stål...

Link to comment
Share on other sites

Hur vet ni om vibrationerna accelererar eller dämpas beroende på de olika åtgärder ni sätter in ?

Många gånger har man ju läst att noviser på området akustik får rekommendationen att hyra in en akustiker för att

mäta fram eventuella problem.

Är det ingen som gått samma väg då det gäller oönskade vibrationer i den saliga återgivningsmiljön vi strävar efter ?

Link to comment
Share on other sites

Hur vet ni om vibrationerna accelererar eller dämpas beroende på de olika åtgärder ni sätter in ?

Många gånger har man ju läst att noviser på området akustik får rekommendationen att hyra in en akustiker för att

mäta fram eventuella problem.

Är det ingen som gått samma väg då det gäller oönskade vibrationer i den saliga återgivningsmiljön vi strävar efter ?

Hej P-pan..

Intressanta reflektioner

Nu finns det ju förvisso ganska avancerade s.k vibrationsmätare vars sensorer man kan applicera på en yta man vill kontrollera, men från det till att sedan mäta akustiska fenomen i ett rum tror jag vi måste hålla isär. Man kan ha en vibrationsfri yta, och därmed elektronik, men större akustiska problem i ett rum och det ena löser inte det andra... nödvändigtvis

Ett gammalt hifiknep: Gör en cirkel med exakt 3 cm diameter på den hylla du vill mäta. Gör en strut av potatismjöl som är exakt 2,5 cm hög och ställ i cirkeln. Spela ca 85 db (dvs ganska högt) i exakt 5 min med en konstant ton av 80 Hz. För varje mm som mjölet "rinner ut" över cirkelns ytterkant bör hyllans tjocklek ökas med motsvarande 2,2 cm.. mycket enkel matematik..

Nja, det sistnämnda får bli mitt Fredagsskämt.. Hoppas ingen tar illa upp ;);)

Kontenta: Detta är absolut ett område där man kan experimentera hur länge som helst.. och man blir nog aldrig klar heller för den delen

PS: Såg faktiskt vibrationsmätare på ELFA när jag var där senast för något halvår sedan.. Kanske kan vara något..?

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

mjöliga fredagsskämt kan ju vara både det ena å' det andra :D

Vi får ta nästa lyssningsträff på Elfa helt enkelt :icon_smile_cool:

Calle_jr gjorde ju en hyfsad beräkning då han ritade sitt rack/bänk, kanske han eller någon annan av våra goda ingenjörer har några goda inputs i frågan ?

Att dämpa med så många olika sandwichade material som möjligt känns ju lite som en optimal väg att vandra ?

... om man nu inte har möjlighet till att mäta menar jag då.

Link to comment
Share on other sites

Calle_jr gjorde ju en hyfsad beräkning då han ritade sitt rack/bänk, kanske han eller någon annan av våra goda ingenjörer har några goda inputs i frågan ?

Förhoppningsvis... Här har vi nog alla väldigt mycket kvar att lära oss helt enkelt

Trevlig helg

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis... Här har vi nog alla väldigt mycket kvar att lära oss helt enkelt

Trevlig helg

/Pärr

Själv så har delvis arbetat så att dämpa stenen på undersidan med bimuten och lägga den direkt mot underlaget. Därmed får du en minskning av resonanserna. Sedan mjuk koppling uppåt såsom för skivspelaren. När det gäller stenen på lådan till ML så är tanken med bimutenen under stenen nog bara att ytterligare öka vikten samt i nåogn mån kanske minska eventuella vibrationer kring fästet för panelen. Stenen under rörförsteget har bimuten mellan sig och underlaget. Kopplingen mellan försteg och sten är de gummifötter som den levererades med. Där inga åtgärder.

Så har jag tänkt. Alltså både dämpa men också frikoppla. Om man frikopplar på ett hoppande underlag riskerar man att vissa frekvenser ändå passerar. Så bedömer jag att det är. Mindre hopp i underlaget borde minska det som ändå riskerar att transporteras vidare.

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite såna där isolatorer tidigare. BDR, Ceraball och liknande. Skillnader fanns tyckte jag. Men det är frågan om det verkligen var skillnader eller om det var placebo. Jag vet ärligt talat inte. När jag testade Symposiums rollerblocks upplevde jag en betydligt större förbättring än de övriga. Kan vara så att de var de enda som funkade så pass att det blev en förbättring värd att nämnas? Återigen så vet jag inte säkert. Men jag valde då att gå på det enda jag uppfattat som en riktig förbättring.

Sen när jag skaffade Synergistics plattformar, tranquility bases, fick jag lite andra erfarenheter. Jag hade kvar (och har fortfarande mina rollerblocks under monoblocken) Symposium rollerblock jr och jag testade lite konfigurationer. S.R skickade nämnligen med några "koppar" i metall som heter Mig. Testade först MIG>tranquility>rollerblocks, med rollerblocks dikt an mot chassiet på elektroniken. Bytte sedan och satte MIG mot chassiet och rollerblocks under plattformen. Den sistnämnda konfigurationen var överlägsen! Så överlägsen att jag var tvungen att byta tillbaka för att se att jag inte lurat mig själv. Men nej. Intrycket bestod.

Varför det blev så har jag som lekman ingen aning om. MIG är ju dessutom i sammanhanget billiga! Kanske 1/3- 1/4 av priset av rollerblocks jr och liknande. Får jag spekulera lite, så tror jag att det har att göra med jordning eller elektriska strömmar eller något sådant. Jag vet. Låter som rena rama gojan. Men eftersom Synergistics plattformar inte bara är isolatorer eller vibrationshämmande i sin funktion, utan även är inkopplade till en aktiv skärm så som S.R´s kablar är så tror jag att Miggarnas tack vare deras större anliggningsyta jordar enheterna de står på, och det på ett effektivare sätt.

mig_main.jpg

Fick en liten tankeställare efter detta. Vibrera, eller rättare sagt avvibrera en komponent kanske inte har sådan stor betydelse ändå? Förutom på något självklart som en vinylsvarv då.

När det gäller högtalare är ju problemet åt andra hållet eftersom de skapar vibrationer, så där har jag inte fördjupat mig in i något mer avancerat alternativ än de spikbrickor som följde med.

Det funkar utmärkt redan. Varför mixtra då? :)

/n.o

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Skillnader fanns tyckte jag. Men det är frågan om det verkligen var skillnader eller om det var placebo. Jag vet ärligt talat inte.

Så är min erfarenhet också men inte alltid. De kan ju bara tillföra något om de tar bort något som är "skadligt" för ljudet och jag har svårt att se att t ex apparatfötter med automatik alltid tillför något negativt. Det tror inte jag.

Mitt försteg och RIAA har dock vunnig på fötterna jag använder, Walker och Solid Tech. Jag tog bort dem ett tag men fick sätta tillbaka dem eftersom jag kunde höra ett svagt brum, men inte via högtalarna. Oljudet kom från apparaterna/racket. Därmed kunde det potentiellt ta sig in via tonarmen t ex. Det var inget jag hörde men risken för att det skulle ske är tillräcklig.

Jag har även ett gäng kabellyftare men det är min värld bondfångeri. Det kan se trevligt ut men det är allt. Då tror jag mer på att separera kablarna på ett korrekt sätt och att elkablar alltid skall korsa varandra 90 grader, som Conan varit inne på. Lättare sagt än gjort men calle_jr har löst det på ett fiffigt sätt genom att använda kabelhållare/lyftare med olika höjd för att kunna separera kablar från varandra. Det har även jag på min "göra-lista". Att ha kontroll på magnetfälten kan minska "instrålningen" av oönskat högfrekvent brus som kan ge återverkningar även i det hörbara området. Klumparna på kablar från MIT och Transparent filtrerar bort den typen av högfrekventa signaler.

Link to comment
Share on other sites

Jag har även ett gäng kabellyftare men det är min värld bondfångeri. Det kan se trevligt ut men det är allt. Då tror jag mer på att separera kablarna på ett korrekt sätt och att elkablar alltid skall korsa varandra 90 grader, som Conan varit inne på. Lättare sagt än gjort men calle_jr har löst det på ett fiffigt sätt genom att använda kabelhållare/lyftare med olika höjd för att kunna separera kablar från varandra. Det har även jag på min "göra-lista". Att ha kontroll på magnetfälten kan minska "instrålningen" av oönskat högfrekvent brus som kan ge återverkningar även i det hörbara området. Klumparna på kablar från MIT och Transparent filtrerar bort den typen av högfrekventa signaler.

Kabellyftare kan ju om man drar det hela in absurdum vara bra i teorin. Statisk elektricitet, vibrationer som fortplantas från golv in i kabeln s.k kakafoni. Men jag är nog inne på samma tanke som du i det här fallet.

En fördel kan ju vara av ren praktisk art. Lättare att städa när kabeln eleverad från golvet.

Att ha reda i ormbona som gärna växer mer än vad man tänkt är en sund tanke. Men tror ni inte generellt att vi hifi nissar ibland försöker lösa problem som inte existerar?

Vi är lite som ..... Don Quijote ;)

Link to comment
Share on other sites

Kabellyftare kan ju om man drar det hela in absurdum vara bra i teorin. Statisk elektricitet, vibrationer som fortplantas från golv in i kabeln s.k kakafoni.

Jo, att bygga en story är ju inte så konstigt och görs den riktigt bra så kan den också upplevas som sann. Om den också får en touch av folkrörelse så blir det plötsligt fakta tills någon ny "storyteller" äntrar scenen. Det finns det flera exempel på, inte enbart inom hifi. Vad blev det t ex av de små "brödpåsetillslutarna" som man satte över näsan som skulle vidga näsborrarna och förbättra syreupptagningsförmågan? Det behovet gäller fortfarande för idrottsmän och patienter med lungemfysem? Men klämmorna tycks vara borta.

Religionsfrihet råder och det är gott nog.

Link to comment
Share on other sites

Som så många har märkt så underlättar en vana att lyssna på livemusik något när man skall försöka få ihop sen rigg hemmavid.

_P0F6442.jpg

_P0F6444.jpg

_P0F6440.jpg

_P0F6447.jpg

_P0F6453.jpg

Nyligen var jag och såg en av mina favoriter vad gäller nu aktiva Jazzgrupper. Snart kommer Stacy Kent och hennes man Jim Tomlinson upp på scenen. Denna Jazzgrupp är kanske mina vanligast återkommande plattor jag lyssnar på. De spelar andras och egna låtar och har på senare tid fokuserat lite på Bossa. Stacy har en säregen klarhet och samtidigt känslig och karaktärsfull röst.

_P0F6488.jpg

_P0F6493.jpg

_P0F6548.jpg

Övriga medlemmar är i min öron också bländande på sina instrument. Jim spelar det mesta som man kan blåsa i men också gitarr när det behövs och det händer ju då och då när man skall ge sig in på Bossa spåret. Denna grupp saknar svagheter och har strålande toppar.

Stacy förfaller vara mer än vanligt språkligt begåvad då hon lätt jazzar runt bland diverse språk, engelska, franska och portugisiska.

Jag har sätt henne 3 gånger i Göteborg men frågan är om inte denna gång var bäst.

_P0F6540.jpg

På Nefertiti är Stacy som klippt och skuren. Nära, intimt och god Jazzklubbkänsla. Stacys självklara men mjuka sätt på scenen gör att man trivs bara av det. Hon har hela tiden ett mycket smittande leende vilket ger henne en unik utstrålning. Att gruppen, ffa mellan Jim och Stacy, hela tiden kommunicerar med kärleksfulla blickar och snack mellan låtar gör det inte mindre gemytligt.

_P0F6558.jpg

_P0F6518.jpg

_P0F6538.jpg

_P0F6534.jpg

_P0F6531.jpg

Här hittar jim en flöjt i saxen!!!

_P0F6499.jpg

_P0F6517.jpg

_P0F6485.jpg

Vi satt i Sweet spot och både såg och hörde så bra det gick. Det låter ju bra live. Men med de monstersystem jag hört senaste åren så måste jag säga att det låter riktigt bra reproducerat också.

Det blir mer och mer tydligt för mig att inspelningen är avgörande för hur bra jag tycker att det låter. Vad gäller olika system är det bara smaken i karaktären som avgör. jag skulle kunna leva med en mängd olika system.

Jag gillar Jazz när det är inspelat så att varje instrument och för den delen sångerska spelas in med en känsla för avståndet och placeringen dem emellan. Närmickat blir inte lika roligt. Det skall höras som om man sitter en bit ifrån tycker jag. En bra anläggning kan då måla upp en scen och en klang från inspelningen som jag tycker är en del av det hela jag inte vill missa.

Ibland blir moderna jazzinspelninger för nära tycker jag. Stacy lyfts fram lite mer på inspelningarna mot hur det låter live men det är rätt ok eftersom det fokuseras rätt mycket på hennes röst i låtarna.

Naturligtvis blev det lite bilder.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har tänkt optimera hur mina prylar står så gott det går. Jag har tänkt mycket på olika lösningar och vad det egentligen är jag vill åstadkomma. Jag har hört diverse demos med olika fötter och de är ofta övertygande, men jag tror man kan komma ännu längre.

Jag har ju använt diverse fötter med hård koppling de senaste åren. MSB och SF Amati Futura har både hård och dämpad koppling i sina konstruktioner samtidigt.

Jag vill att mina produkter skall stå stabilt och inte svaja för minsta lilla energi men samtidigt inte ta upp vibrationer eller smitta sådana vidare till annat. Jag tror således på både hård och dämpad koppling i kombination. Diabasplattorna har gjort detta möjligt. Hård koppling med mina befintliga fötter till diabas, som sedan dämpas mot vibrationer som kommer utifrån hyllor golv etc.

Så var tanken men jag har inte hittat något riktigt attraktivt att dämpa med. SD fötter känns för vingligt och för mjukt på något vis.

Claes Ohlson har dämpplattor 10x10cm av ett segt gummi som också är rätt styvt. 4 för ca 150 kr Det är en kandidat.

_49U0080.jpg

_49U0081.jpg

Sedan hittade jag dämpfötter Nimbus från Harmonic Resolution System som verkar mycket genomtänkta och bra. 3st för en himmlans massa pengar.

_49U0079.jpg

_49U0099.jpg

_49U0100.jpg

Detta är tillräckligt för ett test tycker jag. Men det oroar lite! 60 kg krell + ca 35 kg diabas skall flyttas och få fötter på och av, fram och tillbaka... Tur man är stark och har starka kompisar...

Testobjekt fick bli MSB samt Krell slutsteg eftersom jag i nuläget inte har plats med mer fötter under försteg. Jag har Sort Kones där nu.

Vi gjorde testet så här:

1- Inlyssning med diabas platt på bänken och hårda kopplingar från apparater till diabas

2- Byte till nimbus

3- Byte till Claes Ohlson dämpgummi

4- Byte till nimbus

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Test är naturligtvis det som gäller, men jag skulle nog tippa på HRs. Körde själv tidigare med Nonvibra-plattor men bytte sedan till Cerapuc och fick både förbättring i kropp och sträng i pianot. Klar och tydlig förbättring.

Spännande och se hur testet faller ut!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant med HRS, de verkar som en av de mer seriösa tillverkarna i sitt segment.

Det håller jag med om. Hörde att Transparent hade handlat enorma mängder från HRS till sitt demorum pga att de tyckte de var så bra.

Hifi kräver ibland handlingskraft och hantverksskicklighet. Det visade sig att Krellen inte fick plats med HRS Nimbus på plats...

_49U0075.jpg

När problemet var åtgärdat var det bara att "lite lätt pilla in" Nimbus under minst 90 kg sten och metall i ett opraktiskt litet utrymme.

_49U0078.jpg

Krellen ser ut att sväva...

Under MSB drive och Dac var det lättare.

_49U0106-1.jpg

Här ser man Claes Ohlson dämpplatta på plats också.

_49U0107.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...