Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Jag är inte övertygad om påståenden om att kablar och elektronik "spelas in" och låter bättre eller annorlunda efter ett tag. Jag tror att sådana eventuella upplevda skillnader beror på något annat.

Däremot är jag helt övertygad om att all mekanik påverkas och behöver spelas in. I mitt fall tog det säkert uppemot 4-500 timmar innan mina högtalare lät bra. I början lät de pressade, dynamiken gick inte igenom.

Jag tror det till stor del handlar om tillvänjning och är skeptisk till att vissa kabelmärken hävdar att det krävs flera hundra timmar av inspelning. Högtalare är en annan femma.

Visst låter rödvin bäst, en Chateau Petrus kan ge mer "bang for the buck" än exempelvis ett nytt försteg :D

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte övertygad om påståenden om att kablar och elektronik "spelas in" och låter bättre eller annorlunda efter ett tag. Jag tror att sådana eventuella upplevda skillnader beror på något annat.

Jag är fullständigt övertygad om att du tror fel ;). Man måste ha upplevt det för att förstå. Det går alltid att argumentera med placeboargument. Det är dessutom väldigt enkelt. Placebo används allt för ofta som ad hoc. Ibland är skillnaden mellan oinspelad och inspelad elektronik så stor att placeboargumenten mot inspelningstid blir löjliga. Men man måste ha upplevt.

Link to comment
Share on other sites

Men man måste ha upplevt.

Just det, och det har inte jag.

Jag har bytt en hel del grejor under åren men jag har aldrig kunnat koppla ihop att en sladd låter bättre pga speltid, ej heller elektronik (undantaget uppvärming till arbetstemperatur). Därför så tror jag inte på det argumentet. Däremot har jag upplevt stora skillnader i ljud från gång till annan kopplat till eget välbefinnande och/eller miljön runt omkring mig. Så därför tror jag på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad är din teori till att vissa företag dristar sig till att rekommendera långa inspelningstider. Min Audio Research förstärkare har 600 timmer enligt tillverkaren. Det är väl knappast något positivt. Likadant med kabelföretag.som också hävdar att de ska spelas i en viss riktning. Hade det inte varit "flottare" att kunna säga att våra produkter är så bra att du kan spela kablarna från vilken ände som helst och de kommer ändå låta super? Känner du att de skriver så för att göra sig lite märkvärdiga :unsure:

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Vad är din teori till att vissa företag dristar sig till att rekommendera långa inspelningstider. Min Audio Research förstärkare har 600 timmer enligt tillverkaren. Det är väl knappast något positivt. Likadant med kabelföretag.som också hävdar att de ska spelas i en viss riktning. Hade det inte varit "flottare" att kunna säga att våra produkter är så bra att du kan spela kablarna från vilken ände som helst och de kommer ändå låta super? Känner du att de skriver så för att göra sig lite märkvärdiga :unsure:

signalkablar har ofta skärmen jordad i "startänden" just för att inte skicka störningar framåt o i det läget spelar riktningen en avgörande roll. Detta är allt annat än placebo eller mumbo.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mycket intressant fram.

Om jag börjar med Bebop så säger magkänslan att han har rätt. Högtalare spelas in och får bättre prestande, men övrig electronik har jag inte heller med säkerhet upplevt prestera bättre med tiden. Men Ranefjord verkar övertygande så jag får nog var öppen för det. Jag missar ju själv chansen nu när både försteg samt högtalare spelas in samtidigt.

bigblue spelar ju in en ARC också med i övrigt inspelade prylar och jag lyssnar ju regelbundet där. Ev återkommer jag med rapport om hur det går med det.

Att det låter olika som Bebop skrev håller jag med om:

"Lufttryck (både rum, hörselgångar, bihålor och psyke)

Relativ luftfuktighet (element och kabinett)

Humör

Allmänt välbefinnande (stress, avslappad, lugn, utvilad, fokuserad, svullna bihålor mm)

Rött vin (vitt vin och öl tycker jag "låter" sämre)."

Detta håller jag med om. Lägger till:

-Whisky mm låter också ofta bra.

-Bra musik låter bättre än dålig musik.

-estetiskt tilltalande produkt låter bättre än en ful.

Dels kan det vara psykiska effekter men med tex humör, stress mm kan det ev vara så att tex stress ökar muskeltonusen i kroppen och eftersom våra små hörselben är kopplade till muskler bromsas dess rörelse i så fall och luddar därmed till ljudet. Rött vin å andra sidan slappar av och får välrörliga hörselben med gott resultat. Sedan förstärker ruset upplevelsen och får vi dessutom lite bas runt 80hz, vilket ofta är den frekvens bröstkorgen är avstämd med , så mår vi riktigt bra.

Men frågan återkommer. Jag fattar att det går att mäta och höra att högtalar membran blir rörligare etc, men finns det någon skillnad i electroniken? Händer något med metallstrukturer, electronskikt eller vad det nu kan vara?

Link to comment
Share on other sites

Vad är din teori till att vissa företag dristar sig till att rekommendera långa inspelningstider. Min Audio Research förstärkare har 600 timmer enligt tillverkaren. Det är väl knappast något positivt. Likadant med kabelföretag.som också hävdar att de ska spelas i en viss riktning. Hade det inte varit "flottare" att kunna säga att våra produkter är så bra att du kan spela kablarna från vilken ände som helst och de kommer ändå låta super? Känner du att de skriver så för att göra sig lite märkvärdiga :unsure:

Tja, inte vet jag. Det kan ju också vara så att det krävs lite tid för att få allt stabilt i elektroniken, men jag kan inte hävda att jag hört några skillnader. Om de finns så tror jag i vart fall att dom är minimala i förhållande till mekaniska komponenter, lyssningsposition, akustisk miljö och andra omständigheter som jag nämnt tidigare. Därför blir det ett "icke-argument" från min sida. Annorlunda är det som sagt med mekaniska komponenter typ pick-uper och högtalare.

När vi pratar om kablar och riktningar kan det naturligtvis ha betydelse om båda ändar inte är terminerade på samma sätt som Matrixen skriver. Men om så inte är fallet, så är jag tveksam. Om vi t ex tar en högtalarkabel som är terminerad på samma sätt i båda ändar så har jag svårt att inse att det skulle vara skillnad på riktning när vi pratar om växelström där riktningen ändras 50 gånger per sekund. :o Om jag trots detta skulle uppleva en skillnad tillskriver jag det något annat, t ex påverkan av inflytelserika recensenter/personer/grupper. Det kan ju vara jobbigt om ett helt gäng (som man vill identifiera sig med) säger sig höra något som jag inte hör. Då är det lätt att man faller in i gängets kör ... "jo, nu tror jag bestämt att jag också hör ..."

Detta är en teknik som används frekvent inom marknadsföring och kommunikation (vilket är min profession och utbildning). Det finns mängder av exempel där "sanningar" blir "osanningar" och omvänt genom ett uttalande av "rätt person". Det mest klassiska är som bekant sagans "... men kungen är ju naken." Vi människor är lättmanipulerade och vi tror att vi vet, vi vet att vi vet, vi vet att vi tror och vi tror att vi tror ... - det som var sant igår är inte sant idag osv.

Detta är ingen kritik, det är så här det fungerar när vi inte kan belägga saker och ting med klar fakta. Vi säger t ex inte att vi tror på Ohms lag - den är accepterad som sanning (tror jag :icon_smile_cool: ) Det är samtidigt en tjusning med att ha en hobby som handlar om upplevelser i en miljö som är blandad av känslor, upplevelser, sociala möten, teori och fakta. :):app:

Link to comment
Share on other sites

Att högtalare och pickuper har en inspelningstid kan jag skriva under på med färska erfarenheter från båda. Men när det gäller elektronik har jag i vart fall inte hört annan skillnad än mellan uppvärmd och icke uppvärmd sådan.

Att signalkablar kan ha en riktningsbestämning förefaller troligt och i ett specifikt fall kan jag skriva under på att det kan höras skillnad. Det var i ett läge när jag var ute för att byta min CD och lånade hem en kvalificerad sådan och inte fick till ljudet så som jag hört spelaren tidigare. Upptäckte att kablarna var felvända och efter justering föll det hela på plats. Det var så tydligt att det inte kan tillskrivas placebo. En trolig förklaring kan vara den som Ragnefjord skriver om, att kabeln är olika ansluten i skärmen i ändarna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Men frågan återkommer. Jag fattar att det går att mäta och höra att högtalar membran blir rörligare etc, men finns det någon skillnad i electroniken? Händer något med metallstrukturer, electronskikt eller vad det nu kan vara?

Ray Kimber hade tidigare en lång utläggning om anledningar till kabelinbränning på sin hemsida men den delen har tyvärr plockats bort. Kontentan var att med omvänd uppkopplingsriktning på en inspelad signal/högtalarkabel är man tillbaka på ruta ett. Har givetvis testat detta med Kimbers högtalarkablar och upplevde skillnader men det var endast ostrukturerade lyssningsövningar. Kopplade snabbt tillbaka... :)

Link to comment
Share on other sites

NordOst har en speciell inbränningsapparat för sina kablar.

http://i204.photobucket.com/albums/bb98/Sv.../IMG_9970-1.jpg

Om den har någon hörbar effekt har jag ingen uppfattning om.

Hittade följande quote i en tråd på AV Science Guide där en skribent skrev ... I was doing lots of cable comparisons i did use it quite a bit. Its placebo effect worked well.

Om det är hörbart vet jag inte, men jag har som sagt min tro.

Man kan ju fundera på varför den här typen av utrustning inte finns i varje butik som säljer kablar eftersom att det påstås på sina håll att skillnaden är enorm, natt o dag, den bästa

åtgärd jag gjort för ljudet etc. Den typen av sanningar borde resultera i betydande försäljning av kabelinbränningstjänster.

Efter nyhetens behag föll den i relativ glömska ...

Link to comment
Share on other sites

Just det, och det har inte jag.

Jag har bytt en hel del grejor under åren men jag har aldrig kunnat koppla ihop att en sladd låter bättre pga speltid, ej heller elektronik (undantaget uppvärming till arbetstemperatur). Därför så tror jag inte på det argumentet. Däremot har jag upplevt stora skillnader i ljud från gång till annan kopplat till eget välbefinnande och/eller miljön runt omkring mig. Så därför tror jag på det. :)

Om du dricker två olika viner men känner ingen skillnad i smak mellan dem, tror du då heller inte på någon som säger att de känner skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Om du dricker två olika viner men känner ingen skillnad i smak mellan dem, tror du då heller inte på någon som säger att de känner skillnad?

En bättre koppling till ämnet inspelning av elektronik/kablar vore kanske huruvida någon kan känna skillnad om vinet är lagrat ett eller tio år ;) . Vissa viner kräver ju en ordentlig lagringstid medan andra är drickfärdiga direkt. Kan det vara så att vissa kablar/elektronik måste spelas in 600 timmar medan andra låter bra utan just någon inpelning alls...... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Om du dricker två olika viner men känner ingen skillnad i smak mellan dem, tror du då heller inte på någon som säger att de känner skillnad?

Jovisst gör jag det. Jag tvivlar inte på att det kan höras skillnader heller, men jag tror inte att det finns någon koppling till att motstånd, kablar, chassi och kretskort blir "inspelade" och att de därmed skulle låta bättre. Jag tror det är kopplat till helt andra saker.

Vår lilla datacentral mellan öronen kan spela många spratt med vårt medvetande. Det är också så att känslor är inte helt rationella. Det är därför vi i regel brusar upp oss mindre på fakta som kan beläggas än det som hör hemma i tro, tycke och smak. Då slåss vi för att rätt trosuppfattning skall segra. Det är ofta en lönlös fight. Jag har min tro utifrån min logik och erfarenhet och andra drar andra slutsatser. Det är helt OK så.

Link to comment
Share on other sites

Hittade följande quote i en tråd på AV Science Guide där en skribent skrev ... I was doing lots of cable comparisons i did use it quite a bit. Its placebo effect worked well.

Om det är hörbart vet jag inte, men jag har som sagt min tro.

Man kan ju fundera på varför den här typen av utrustning inte finns i varje butik som säljer kablar eftersom att det påstås på sina håll att skillnaden är enorm, natt o dag, den bästa

åtgärd jag gjort för ljudet etc. Den typen av sanningar borde resultera i betydande försäljning av kabelinbränningstjänster.

Efter nyhetens behag föll den i relativ glömska ...

Det finns en viss lokal kabelmakare som kokar alla sina kablar i just en sån innan dom skickas ut.

Så helt i glömska föll den nog inte det är dessutom rätt vanligt i USA att butiker erbjuder denna tjänst, har dock inte sett det i Sverige ännu.

Dock så har jag kört mina egna kablar i Nordost äldre kabelkokare CBID-1 och det gjorde absolut skillnad till det bättre.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Det finns en viss lokal kabelmakare som kokar alla sina kablar i just en sån innan dom skickas ut.

Så helt i glömska föll den nog inte det är dessutom rätt vanligt i USA att butiker erbjuder denna tjänst, har dock inte sett det i Sverige ännu.

Dock så har jag kört mina egna kablar i Nordost äldre kabelkokare CBID-1 och det gjorde absolut skillnad till det bättre.

Denna tråd byter skepnad från uppackningstråd via steriobänk till inspelningstråd av högtalare och nu mitt i ett hett ämne: Kablar! Trevligt med en dynamisk diskussion om frågor som startar i en ny produkt och vad som händer framöver med ljudet från våra prylar. Det är mycket som står i vägen innan det blir väljludsnirvana. Ju mer av dessa hinder man kan få bort desto bättre är det, även om det bara är små gupp. Jag antar att inspelningen av kablar är ett mindre gupp än inspelning av högtalare.

Jag har inte lyckats höra skillnad på inspelade och oinspelade kablar.

Jag förmodar dock att om en seriös kabeltillverkare, som beskrivits ovan, lägger kraft på detta, så är det inte för att han/hon tror att det är bra. Det måste väl finnas någonting handfast att luta sig mot som tex mätresultat eller hörbara förbättringar i ljudet.

Jag skulle tycka att det var roligt att prova en bra kabel oinspelad mot samma kabel inspelad vid samma tillfälle. Troligen är det mycket svårt att få till.

Skillnaden på högtalarinspelning är så stor att jag är helt säker. Det är en klar förbättring av ljudet tycker jag.

OM nu även tom kablar blir bättre av inspelning är nog förbättringspotentialen inte lika stor som hos högtalare och skillnaden mindre. Gissar jag. Det måste vara svårt att höra små förbättringar successivt under lång tid och i efterhand kunna bedöma dessa. Möjligt? Somliga tycker det. Därför vore ett test som beskrivits ovan intressant för oss andra som inte upplevt detta. Jag har flyttat gränser förr bland mina förutfattade hifi-meningar så jag är inte lika säker innan jag testat noga. En var att det är stor skillnad på olika kablar. Nu en nivå till. Det kan vara skillnad på oinspelade och inspelade kablar.

Den förbättring som kabel presterar måste ha en orsak som går att förklara. Med högtalare är det lätta att inse utan att vara Einstein. Kabelns förbättring behöver jag dock en Einstein eller kanske en Ekman som förklara för mig eftersom jag är okunnig om detta men mycket nyfiken.

Vad händer fysiskt med kabeln vid inspelning?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte lyckats höra skillnad på inspelade och oinspelade kablar.

Jag förmodar dock att om en seriös kabeltillverkare, som beskrivits ovan, lägger kraft på detta, så är det inte för att

Den förbättring som kabel presterar måste ha en orsak som går att förklara. Med högtalare är det lätta att inse utan att vara Einstein. Kabelns förbättring behöver jag dock en Einstein eller kanske en Ekman som förklara för mig eftersom jag är okunnig om detta men mycket nyfiken.

Vad händer fysiskt med kabeln vid inspelning?

På högtalare är min erfarenhet att skillnaden är stor på oinspelade och inspelade exemplar men vad gäller kablar kan jag inte säga samma sak men det är möjligt att det blir en viss förbättring. Det skulle som sagt vara intressant att jämföra en helt rå kabel med en inspelad.

Så här förklarar AQ inspelning av kablar:

"As with all audio components, audio cables require an adjustment period. This is often mistakenly referred to as "break-in". However, break-in is properly used to describe a mechanical change - engines break-in, loudspeakers and phono cartridge suspensions break-in. A cable´s performance takes time to optimize because of the way a dielectric behaves (the way the insulating material absorbs and releases energy), changes in the presence of a charge. Cables will continue to improve in sound or picture quality over a period of several weeks. This is the same reason amplifiers, preamps and CD players also requires an adjustment period. The key difference between "adjusting" and "breking-in" is that things don´t "un-break-in", however electrical componentsdo "un-adjust". Several weeks of disuse will return a cable to nearly its original state."

Link to comment
Share on other sites

Lycka till ... :D

...med svaret på frågan, eller?

Tack i så fall. Det verkar behövas.

Verkar vara svårt att få ett svar som känns klart och tydligt på denna front. Ok , allt behöver inte bevisas för att vara trovärdigt. Men någon måste väl ha en övertygande teori i alla fall.

Vem sa ad hoc? adhoc? Eller var det Ranefjord? ;)

Är helt ärligt intresserad och nyfiken på detta. :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

...med svaret på frågan, eller?

Tack i så fall. Det verkar behövas.

Se det som ett igenkännande leende…

Jag har haft precis samma ärliga uppsåt i några trådar och diskussioner under åren men inte kommit någonstans. Jag har fått förklaringar men dom har inte varit entydiga. Detta kopplat till att jag inte hört någon som helst skillnad själv så har jag dragit mina slutsatser.

Jag har naturligtvis inte hört och ägt alla märken där ute men en hel del, bl a Transparent, Siltech, MIT, VdH, Purist Audio, Supra och Monster samt tonarmskablar från Nordost och Cardas. Dessutom har jag provat Nordost, Entreq och Kimber men inte 600 timmar så där är mitt underlag inte fullständigt.

Däremot har jag hört skillnad mellan olika tillverkare men mellan vissa märken kan jag inte skilja på alls, t ex Transparent och Siltech.

Link to comment
Share on other sites

Se det som ett igenkännande leende…

Jag har fått förklaringar men dom har inte varit entydiga. Detta kopplat till att jag inte hört någon som helst skillnad själv så har jag dragit mina slutsatser.

Däremot har jag hört skillnad mellan olika tillverkare men mellan vissa märken kan jag inte skilja på alls, t ex Transparent och Siltech.

Säkert har någon sagt detta här förut - men det är väl så att en viss kabels beteende och påverkan beror av alla delar som sitter före och efter i kedjan. En sorts "elektrisk helhet". Detta torde effektivt göra alla jämförelser som vi försöker göra rätt svåra. Sedan är det väl också så att vi alla "hör olika" i betydelsen att våra preferenser när det gäller ljud gör att vi inte uppfattar vissa skillnader medan andra blir uppenbara för oss.

Själv fokuserar jag på efterklanger och "textur" eller vad man skall kalla det, och den allmänna känsla det framkallar vid lyssning, men är mindre intresserad av att höra vad som väl kallas "the leading edge" och därmed förknippad absolut sanning. Därför tror jag att jag får lite svårare att diskutera ljud med dem som lutar mer åt det senare hållet.

F.Ö skall jag inte heller påstå att jag hört skilnad efter "inspelning" av kablar. Där tror jag också att dagsformen avgör i rätt stor utsträckning hur det låter....

Link to comment
Share on other sites

Se det som ett igenkännande leende…

Jag har haft precis samma ärliga uppsåt i några trådar och diskussioner under åren men inte kommit någonstans. Jag har fått förklaringar men dom har inte varit entydiga. Detta kopplat till att jag inte hört någon som helst skillnad själv så har jag dragit mina slutsatser.

Jag har naturligtvis inte hört och ägt alla märken där ute men en hel del, bl a Transparent, Siltech, MIT, VdH, Purist Audio, Supra och Monster samt tonarmskablar från Nordost och Cardas. Dessutom har jag provat Nordost, Entreq och Kimber men inte 600 timmar så där är mitt underlag inte fullständigt.

Däremot har jag hört skillnad mellan olika tillverkare men mellan vissa märken kan jag inte skilja på alls, t ex Transparent och Siltech.

Jo, jag inser det.

Jag börjar luta åt ditt håll i kabelfrågan. Mina erfarenheter om kablar är inte lika omfattande som dina men de finns en del. Håller med om dina slutsatser.

Tack!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

När man beskriver ljud och dess frekvens och tex att "mellabasen är bättre", vet inte jag mer än ungefär var dessa gränser går. Jag gissar att 200hz är mellanbas? Kan någon beskriva frekvenskurvan från ljupaste bas till skiraste diskan med ord och siffror. Gärna med referenser till något instrument.

:)

Link to comment
Share on other sites

När man beskriver ljud och dess frekvens och tex att "mellabasen är bättre", vet inte jag mer än ungefär var dessa gränser går. Jag gissar att 200hz är mellanbas? Kan någon beskriva frekvenskurvan från ljupaste bas till skiraste diskan med ord och siffror. Gärna med referenser till något instrument.

:)

Detta är en bra frågeställning!

I gamla ASO skulle jag haft ett sådant test för att se hur vi skiljer oss i våra uppfattningar om vad som är djupbas, bas, mellanbas, mellanregister, diskant, osv. Det blev aldrig av (och sen gick jag ur ASO).

När man pratar med vaga ord, är det klokt att försöka knyta det till något konkret t.ex. öppen E sträng på basgitarr.

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

När man pratar med vaga ord, är det klokt att försöka knyta det till något konkret t.ex. öppen E sträng på basgitarr.

Låga E på en bas med standard stämning ligger kring 41 hz. Lägsta tonen på en 5-strängaste bas (B) ger ca 31 hz. Uppåt går en bas till omkring 5-6.000 hz, men då avses traditionellt spel. Man kan få en bas att svänga över 15.000 hz genom att utnyttja övertoner (flaggioletter) som Jaco Pastorius gjorde till stor konst.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är högtalarna inspelade med viss råge. Placering och invinkling testas och visst vill jag optimera min rigg så mycket det går nu, när den står här.

Akustikfrågor är alltid aktuella och just nu har A/Wings fantastiska akustik och calms smarta lösningar med att han ställer fram diffusorer för optimal akustik gjort att jag ser möjligheter att förbättra min akustik ännu mer. Frugan har ju infört ett akustikfixstopp hemma. Men med lösa diffusorer som jag kan ta bort när hon vill, kommer saken i ett annat läge.

Efter ett trevligt samtal "face to face" med Engelholm Audio fick jag ideer.

Så här långt har jag en egenhändig men med största sannolikhet uppenbart amatörmässig ide.

Det är frågan om The Wing

Så klart kommer det att ingå mätningar. Igen...

Min ide är att använda 2 st lätta pappvingar och 7 st plexiglasvingar.

2 Pappvingarna skall stå rakt framför min tv.

2 plexiglasvingar i mitten mot sterio bänken.

2 Plexiglasvingar lateralt utanför varje högtalare focuserade på lyssningspositionen.

3 plexiglasvingar bakom soffan.

Vad tror ni om det?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Min ide är att använda 2 st lätta pappvingar och 7 st plexiglasvingar.

2 Pappvingarna skall stå rakt framför min tv.

2 plexiglasvingar i mitten mot sterio bänken.

2 Plexiglasvingar lateralt utanför varje högtalare focuserade på lyssningspositionen.

3 plexiglasvingar bakom soffan.

Vad tror ni om det?

Köper du Wingar för pengarna kommer du garanterat att landa på ängarna.

Och när du lyssnat i tusen timmar kommer du att lyssna tusen till :D

Skämt å´sido,

med den arsenalen akustikfix blir det nog inte mycket annat än bra :)

Det kan ju t.o.m visa sig, efter mätning, att du inte behöver såååå fasligt många Wingar som du beskriver här ovan.

Lycka till med ditt projekt och glöm inte en fullständig redovisning här på forumet när/om du väl sätter igång ;)

df71e3e4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...