Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Under avbrottet har visst inlägg försvunnit så jag tar det igen. Jag tror det var såhär.

Fasen!

Någon som vet hur fasen sitter bak på Audio Research och då särskilt LS27an?

Har någon erfarenhet om det spelar någon större roll på Audio Research överhuvud taget hur nätkabeln sitter?

Mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det var en gång..

_MG_9080.jpg

Nu var det uppställt i grova drag som jag tror att det kommer att bli. Luckor i mdf-ram med högtalartyg spänt runt om. Luckorna sitter på starka magneter så att man kan ta bort dem helt om man vill. Tyget gör att varma för-och slutsteg får all luft de behöver samt att fjärren går igenom. Man ser också genom tyget vad displyen visar.

313c4b76.jpg

Har nu kört 230h och jag är mycket belåten med mitt ljud. Med tiden har ljudet öppnat sig mer och allt faller ännu mer på plats. Det lät ju bra från början men tydligen fanns det mer att ge och det hör jag nu. Sa någon 600h innan de är inspelade. Var slutar det då? Jag tror nog ändå att den största inspelningsförbättringen redan är här. Jag skall inte plåga familjen med 10-12h musik per dag mer.

Nu skall jag börja koncentrera mig på justering av högtalarplacering och småtweeka lite!

Apexorca

Link to comment
Share on other sites

Nu var det uppställt i grova drag som jag tror att det kommer att bli. Luckor i mdf-ram med högtalartyg spänt runt om. Luckorna sitter på starka magneter så att man kan ta bort dem helt om man vill. Tyget gör att varma för-och slutsteg får all luft de behöver samt att fjärren går igenom. Man ser också genom tyget vad displyen visar.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/313c4b76.jpg

Har nu kört 230h och jag är mycket belåten med mitt ljud. Med tiden har ljudet öppnat sig mer och allt faller ännu mer på plats. Det lät ju bra från början men tydligen fanns det mer att ge och det hör jag nu. Sa någon 600h innan de är inspelade. Var slutar det då? Jag tror nog ändå att den största inspelningsförbättringen redan är här. Jag skall inte plåga familjen med 10-12h musik per dag mer.

Nu skall jag börja koncentrera mig på justering av högtalarplacering och småtweeka lite!

Apexorca

Jag måste säga att uppställningen har fått en rejäl ansiktslyftning! Smäckrare, mer elegant och designmässigt mer utstickande!

Grattis! Hoppas ljudet svarade mot alla förväntningar och att detta även blev ett lyft!

Finns inget så tillfredställande som att veta att man utifrån sina egna preferenser har valt rätt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack Calm och Timbre!

Uppställningsestetik är svår. Det är så mycket annat än estetiken att ta hänsyn till.

-ljudmässigt

-praktiskt handhavande

-värmen från vissa slutsteg tex mitt som inte kan stå i ett skåp egentligen

-estetik

-akustik

osv.

Bänken har jag ritat själv och den har byggts om 3 ggr. Den är fortfarande inte optimal men den blir bättre och bättre. Behoven har ändrats med tiden också.Estetiskten får ju lida lite med ett hifi -intresse. Särskilt om man vill ha sakerna i vardagsrummet.

Jag känner mig inte helt klar med uppställningsestetiken men den är på rätt sida godkänt gränsen i alla fall.

Jag tycker det finns många på forumet som man ser lyckats jättebra med detta.

Link to comment
Share on other sites

Uppställningsestetik är svår. Det är så mycket annat än estetiken att ta hänsyn till.

-ljudmässigt

-praktiskt handhavande

-värmen från vissa slutsteg tex mitt som inte kan stå i ett skåp egentligen

-estetik

-akustik

osv.

Håller med dig!

Jag håller själv på med ett sådant projekt ute i stugan. Att få det lite mer minimalistiskt utan avkall på ljud, användarvänlighet o s v, är kanske inte så lätt som man skulle kunna tro, men jag tycker att du har lyckats fint :app:

Grattis till nyförvärvet också ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig!

Jag håller själv på med ett sådant projekt ute i stugan. Att få det lite mer minimalistiskt utan avkall på ljud, användarvänlighet o s v, är kanske inte så lätt som man skulle kunna tro, men jag tycker att du har lyckats fint :app:

Grattis till nyförvärvet också ;)

/byZan

Tack så mycket :)

Kunde var kul att se! Bilder kanske? :mm:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Bänken blev ju klart mycket bättre nu hela uppställningen blev ju riktigt lyckat :mm:

Förmodar att du sitter och njuter nu för tiden :app:

Skall man försöka spela in med första målet 250h så fort som möjligt och sedan ytterligare 350h innan det lossat helt blir det ju lite ljud hemma även när man är borta. Bäst är ju att spela lite högre också.

Jag sprängde 250h vallen häromdagen och fick lova barnen att det kunde var lite tyst då och då när dom är hemma. Brukar det inte vara tvärtom :?:

Jag hoppas vara helt klar med inspelningen i mitten av Augusti.

Men så klart sitter jag och lyssnar igenom skivsamlingen igen.

Link to comment
Share on other sites

För tillfället är jag lite förvirrad. IGEN! "still confused but on a higher level".

Potentiella förbättringar i min akustik jag tidigare detekterat, trots en del akustikfix, har blivit betydligt bättre med de nya högtalarna samt försteget. Det är ju bra.

Vad är vad här?

Jag trodde vissa bitar var akustikproblem, men det kanske var högtalarna?

Som andra också antytt tror jag att olika högtalare väcker rummet/akustiken på olika vis. I mitt fall har jag tex haft förbättringspotential i övre mellanregistret. Detta förbättrades till stor del med akustikfix, men fanns till viss del kvar.

Med de nya prylarna upplever jag inte detta längre.

Hur funkar det? Är inte en frekvens en frekvens oavsett högtalare vad gäller akustiken? Eller är det då högtalarens brister och fördelar som kommer fram?

Lite virrig frågeställning kanske! Hoppas ni fattar.

Apexorca :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Nu var det uppställt i grova drag som jag tror att det kommer att bli. Luckor i mdf-ram med högtalartyg spänt runt om. Luckorna sitter på starka magneter så att man kan ta bort dem helt om man vill. Tyget gör att varma för-och slutsteg får all luft de behöver samt att fjärren går igenom. Man ser också genom tyget vad displyen visar.

Nu skall jag börja koncentrera mig på justering av högtalarplacering och småtweeka lite!

Apexorca

Snygg bänk och högtalare.

Sitter luckorna på gångjärn eller bara med magneter?

Vore kul med lite bilder även på bänkens lösningar med luckor , hyllor och hur sladdar dras in.

Har just byggt en men blev väl sådär nöjd.Ibland får man kompromissa.

Gott att du känner att du är så nöjd med högtalarna.

Har inte hört dem men de är väldigt stilrena , eleganta och smäckra.

mvh bb

Link to comment
Share on other sites

Snygg bänk och högtalare.

Sitter luckorna på gångjärn eller bara med magneter?

Vore kul med lite bilder även på bänkens lösningar med luckor , hyllor och hur sladdar dras in.

Har just byggt en men blev väl sådär nöjd.Ibland får man kompromissa.

Gott att du känner att du är så nöjd med högtalarna.

Har inte hört dem men de är väldigt stilrena , eleganta och smäckra.

mvh bb

Tack!

Luckorna sitter med 2 starka magneter. Jag tror de håller 6 kg per magnet. Hade gångjärn på de tidigare luckorna och ville prova denna lösningen för ökad flexibilitet.

Kan plåta och lägga upp lite bilder om du vill.

Ang kablar har jag helt enklelt borrat olika hål i bakstycket där det behöver komma in eller ut en kabel. Där Slutsteget står är det mängder med stora öppningar för ventilationens skull. Här har estetiken fått sig en törn men ingen ser hyllan inuti så långt bak eller bakifrån. Här har funktion haft största prioritet.

En viktig del i at bänken funkar rätt bra är att den är rätt djup ca 60 cm. Då har man kabelkontaktspace i de flesta fall. Slutsteget är djupt och fått särskilda öppningar bak för att komma in helt bakom luckan när den är stängd.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde vissa bitar var akustikproblem, men det kanske var högtalarna?

Från Sonus Fabers hemsida

the L.V.T. Syste, (Low Vibration Transmission), the Stealth Reflex System and the T.M.D. (Tuned Mass Damper)

Jag tror att speciellt deras lösning att frikoppla högtalaren från golvet har mycket att göra med ditt positiva resultat.Det finns kunnande i det företaget!

Link to comment
Share on other sites

Vore kul med lite bilder även på bänkens lösningar med luckor , hyllor och hur sladdar dras in.

Bild på hål för ventilation för slutsteg samt för kablar.

bcc74477.jpg

Bild på skjutbart hyllplan samt magnet för lucka

3d9bc518.jpg

Bild på luckans baksida samt metall att fästa mot magnet.

5a3c10b8.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

För tillfället är jag lite förvirrad. IGEN! "still confused but on a higher level".

Potentiella förbättringar i min akustik jag tidigare detekterat, trots en del akustikfix, har blivit betydligt bättre med de nya högtalarna samt försteget. Det är ju bra.

Vad är vad här?

Jag trodde vissa bitar var akustikproblem, men det kanske var högtalarna?

Som andra också antytt tror jag att olika högtalare väcker rummet/akustiken på olika vis. I mitt fall har jag tex haft förbättringspotential i övre mellanregistret. Detta förbättrades till stor del med akustikfix, men fanns till viss del kvar.

Med de nya prylarna upplever jag inte detta längre.

Hur funkar det? Är inte en frekvens en frekvens oavsett högtalare vad gäller akustiken? Eller är det då högtalarens brister och fördelar som kommer fram?

Lite virrig frågeställning kanske! Hoppas ni fattar.

Apexorca :Thinking:

Jag tror inte dina BE10 hade några stora amplidtudskillnader i mellanregistret jämfört med SF. Däremot kan säkert skillnader i spridningsmönster, delningsfrekvens och faslinjäritetsskillnader ge olika rumstillskott, trots likartade frekvenskurvor!

Link to comment
Share on other sites

Om man får gå lite OT högtalare å prata vidare om bänken.

Inte att förakta högtalarna, kommer till dem senare då de attraherar mig enormt.

Kanske inte läge just nu med en 9 mån baby i huset.

Vilka mått har du på bänken(förutom 60cm i djup) ?

Och även botten höjd till golv?

Mao går det att dammsuga under den utan att lyfta hela bänken?

Vilket träslag har du valt?

Ser lite ut som björk.

Vilken tjocklek på bänk å hyllplan?

Ser ut som invändigt är den obehandlat?

Och utvändigt är exponeringen minimal men även den obehandlad?

Topp skivan, material och tjocklek?

Gångjärn:

Ser ut på följande bild som ett enkelt gångjärn finns men som kan häktas av.

Dvs funkar både som gångjärn och hållare?

3d9bc518.jpg

Smart med skjutbart hyllplan! Lätt att "ladda" saker.

Finns justerbarhet i höjdled eller är det skräddarsytt för nuvarande system?

På mot gående sida finns ett starkt magnet lås.

Vilket gör att den går att öppna å stänga som en dörr men vid behov går den att häkta av?

Sorry om det blir mycket detaljer men jag samlar info inför nytt försök.

Den "gamla" 1mån gammal är helt OK men det blir nog en till av olika anledningar.

mvh bb

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte dina BE10 hade några stora amplidtudskillnader i mellanregistret jämfört med SF. Däremot kan säkert skillnader i spridningsmönster, delningsfrekvens och faslinjäritetsskillnader ge olika rumstillskott, trots likartade frekvenskurvor!

Det måste absolut vara så och jag känner på mig att övertoner från de lägre registren påverkar. Det tycker jag mig även ha upplevt vid jämförelser mellan Sonus faber-modeller.

Link to comment
Share on other sites

[quote name='bbking' date='2011-07-15 21:42 ' post='143399'

mvh bb

Höjd drygt 70 cm, Man kommer in med damsugare under. Ej möjlig att lyfta för normala människor.

innermått höjd: strax under 60cm

bredd 240cm

djup ca60cm

Tjocklek på topp och botten var nog 3 cm om jag inte kommer ihåg fel.

Tjocklek på Väggar och hyllplan 2.5 cm

Träslag: massiv ask (oljad) topp och botten samt faner ask mellanväggar samt sidor. Ask är mycket hårdare än björk

Stenskiva: svart granit 2 cm tjock.

Magneter funkar inte som gångjärn. Måste häktas loss.

Allt sitter fast (förutom luckorna) och jag har tagit bort ett hyllplan för att få in slutsteget.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det måste absolut vara så och jag känner på mig att övertoner från de lägre registren påverkar. Det tycker jag mig även ha upplevt vid jämförelser mellan Sonus faber-modeller.

Jag håller med om att basen i stor utsträckning påverkar uppåt i registren mer än man tror.

När jag fick mina Ktêma på plats var den klart hörbara effekten inte bara att basen klarnade utan att detta följde hela registret upp. Basproblem har en tendens att maskera övriga delar i ljudbilden.

Basbehandlingen mellan Ktêman och Amatin A visar stora skillnader i kontroll och pregnans. Samma djupeffekter men på ett helt annat sätt. Baskonstruktionen i Ktêman är verkligen en hit och har löst mycket i mitt rum. Den är unik ur alla aspekter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att basen i stor utsträckning påverkar uppåt i registren mer än man tror.

När jag fick mina Ktêma på plats var den klart hörbara effekten inte bara att basen klarnade utan att detta följde hela registret upp. Basproblem har en tendens att maskera övriga delar i ljudbilden.

Calm

Intressant. Och lite svårt att förstå. Jag hör ju att det är bättre men inte precis varför.

Jag upplever som du att basen är klart bättre på allt. Djup, tyngd, definition, slagkraft, torr och luftig mm. Detta har visat sig mer och mer under inspelningstidens gång.

Men jag har svårt att förstå hur den bättre basen kan påverka så att mellanregister och diskant också bättre hemma hos mig? Beror inte det på att högtalaren i sig själv är bättre där också.

Kan man ana att Be10 skulle varit bättre i mellanregister och diskan med endast bättre bas kvaliteer?

Nu tror jag ju att Futurorna är bättre på allt även om de också är bättre på bas.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Och lite svårt att förstå. Jag hör ju att det är bättre men inte precis varför.

Jag upplever som du att basen är klart bättre på allt. Djup, tyngd, definition, slagkraft, torr och luftig mm. Detta har visat sig mer och mer under inspelningstidens gång.

Men jag har svårt att förstå hur den bättre basen kan påverka så att mellanregister och diskant också bättre hemma hos mig? Beror inte det på att högtalaren i sig själv är bättre där också.

Kan man ana att Be10 skulle varit bättre i mellanregister och diskan med endast bättre bas kvaliteer?

Nu tror jag ju att Futurorna är bättre på allt även om de också är bättre på bas.

jag kan naturligtvis inte leda detta i bevis, men det är ett tydligt fenomen både vid min akustikbehandling med Amatin och nu vid bytet till Ktêman. Kanske Matts eller Engelholm kan ge en förklaring. Jag tror nämligen att detta är ett generellt fenomen och har mindre med högtalaren att göra. Den förnimbara skillnaden är att distortionen minskar och man får ett mycket klarare, renare och mer harmoniskt både mellanregister och diskant.

Jag körde en Tracy Chapman låt igår, samma album som Fast Car, där hon sjunger accapella i en av låtarna. Sällan har jag hört ett sådant mellanregister och en sådan närhet och känsla i sången. Hon har en alldeles speciell djup röst som bottnar i övre basen. Detta var något enastående, trots basanslaget i rösten!

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag håller fortfarande på med att spela in högtalarna. ARC LS27 har ju fördelen att de har en tidsmätare. Trycker man på fjärrerns" Hour" knapp ser man hur lång tid den varit påslagen=hur länge jag spelat genom den och detta är ju samma för Futurorna.

Detta test säger ju inte hur Futurorna och ARC utvecklas var för sig utan ihop.

Jag slås i dag av att jag börjar höra en tydlig förbättring i ljudet. Detta efter 480 timmars speltid.

Jag har lyssnat på samma låtar vid olika tillfällen under inlyssningsperioden och försökt förstå och höra vad som händer.

I början duggade förbättringarna tätt. När jag var säker på en förbättring noterades denna. 35, 50, 100 och 230h. Sedan var det lugnt ett tag och nu vid 400-480h är jag säker på en förbättring igen. Basen djupnar och blir luftigare, bättre 3d och 2d känsla, kontrollen är samma i stort sätt samma, men hela ljudpanoramat är mer utsträckt och luftigheten ökar, dynamiken ökar, övre mellanregister samt diskant blir mer upplöst men samtidigt mjukare. Trodde efter 250 att jag inte skulle höra mer förbättringar men det gjorde jag. Det kanske fortsätter till utlovade 600h. :mm:

Någon som vet vad i hela friden det är som händer? Kan fatta att högtalarens membran lear upp sig mm. Men electroniken i övrig.

Vad händer i kopparkablar, komponenter och kretsar när det spelas in? :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte övertygad om påståenden om att kablar och elektronik "spelas in" och låter bättre eller annorlunda efter ett tag. Jag tror att sådana eventuella upplevda skillnader beror på något annat.

Däremot är jag helt övertygad om att all mekanik påverkas och behöver spelas in. I mitt fall tog det säkert uppemot 4-500 timmar innan mina högtalare lät bra. I början lät de pressade, dynamiken gick inte igenom. Det sjöng inte om basen och diskanten hade inte fått den sköra återgivningen etc.

Det finns också andra parametrar som påverkar upplevelse av ljud och där man försöker tiilskriva dessa till anläggningen. I själva verket kan upplevelsen ha helt andra grunder.

  • Lufttryck (både rum, hörselgångar, bihålor och psyke)
  • Relativ luftfuktighet (element och kabinett)
  • Humör
  • Allmänt välbefinnande (stress, avslappad, lugn, utvilad, fokuserad, svullna bihålor mm)
  • Rött vin (vitt vin och öl tycker jag "låter" sämre).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...