Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!

Apexorca
 Share

Recommended Posts

Håller med dig till fullo att U2 är totalt värdelösa när det gäller inspelningskvalitet.Skrattretande.Jag köpte den remastrade Joshua Tree och den var ok,

men visst är det sorgligt att sån fantastisk musik ska vara så bedrövligt inspelad!

Det bästa ljud jag hört från äldre låtar av U2 är på DVD koncert "Live from Boston 2001", Elevator tour tror jag det var. Då svänger det något ruggigt. Sprängde en subbas för en massa år sedan till Sunday blody Sunday. När U2 låtar presenteras med full dynamik i trummor och cymbaler och The Edge's härliga gitarrsound reser sig håren så att man kan karda bomull med underarmarna.

Det är en av de bästa koncerter jag har på DVD.

• 3 weeks later...

Jag är en Copy CAT, leker följa John eller är en härmis.

I detta fall blir det nog mest Copy CAT... 7...

Calm har ju fällt lite utlåtanden om Digitalkablar från Drive till DAC och de har jag stor respekt för. I hans system och med hans smak.

Jag har jagat CAT en tid nu och efter lite villovägar och förseningar landade liksom hos Calm en Audioquest DIAMOND RJ/E CAT7. En kabel fullproppad med godis. Skärmad och med Audioquests DBS system. Informationen är innehållsrik som få, men det bryr jag mig inte mycket om och för de som vill läsa finns det på deras hemsida. Info

Det fanns i Calm beskrivning några egenskaper som ändå intresserade mig. Jag har ett system som jag gillar värmen hos, men när jag lyssnat på vissa dröm system har denna värme dansat tango med en spröd klar luftighet jag sällan hör. Detta har gjort att jag försöker tuna mitt system åt det hållet med bla kablage från Nordost, MSB första behandling av signalen har det hjälp till. Men varför nöja sig med att det är bra. Det kan ju alltid bli bättre och det är kul att testa så jag hakar på Calms CAT test och gör ett eget.

Det pratas ju en del av digitalkablar och att det tex i MSB´s system är gjort så att kabeln skall ha en mycket obetydlig påverkan på signalen etc etc. Men ack nej. Jag hör att kabeln påverkar ljudkaraktären mycket tidigt i den inledande lyssningsövningen.

Kablars egenskaper kan slå mycket olika i olika system och även om jag tror att grundkaraktärer är samma kan det ändå hjälpa eller stjälpa med ganska små marginaler för att sätta pricken över eller dra åt fel håll och bli något som man inte gillar.

Jag tänker spela in kabeln ett bra tag och återkomma med utlåtande. Jag skall fixa lite fler CAT kablar och ställa dem mot varandra.

Här kommer lite bilder:

file-2084.jpg

DBS systemet. Skall inte den gröna lampan lysa konstant???

file-1337.jpg

Kontakterna är mer som man är van att se dem men förstärkta med metall. Stabila och med riktningsvisare för signalen.

file-378.jpg

file-347.jpg

MSB´s egen kontakt är helt annorlunda förstärkt i sin koppling och sitter mkt mer stabilt fast i sin hona. Men i övrigt känns den tunn och enkel i jämförelse.

file-1669.jpg

Edited by Apexorca

Tänkte delge lite upplevelser av tillfälliga förändringar i mitt lyssningsrum.

Pga hundkiss hamnade min matta på kemtvätt. Min akustikreglering har utförts med mattan på plats och jösses villken förändring det blev när den var borta. Jag tappade så mycket välljud. Jag tappade massa microdetaljer som gjorde presentationen mer livlös och oengagerande. Jag tappade perspektiv i ljudbilden och det blev allmänt grötigare. För att förstöra änna mer plockade jag bort vingarna också och då började jag nästa gråta.

Nu är allt på plats igen och det är sådan enorm skillnad i musikupplevelse att det räcker inte med ord att beskriva det.

Viva la Vingarna och akustikförbättringar.

Tänkte delge lite upplevelser av tillfälliga förändringar i mitt lyssningsrum.

Pga hundkiss hamnade min matta på kemtvätt. Min akustikreglering har utförts med mattan på plats och jösses villken förändring det blev när den var borta. Jag tappade så mycket välljud. Jag tappade massa microdetaljer som gjorde presentationen mer livlös och oengagerande. Jag tappade perspektiv i ljudbilden och det blev allmänt grötigare. För att förstöra änna mer plockade jag bort vingarna också och då började jag nästa gråta.

Nu är allt på plats igen och det är sådan enorm skillnad i musikupplevelse att det räcker inte med ord att beskriva det.

Viva la Vingarna och akustikförbättringar.

:D

Tänk så beroende man blir av vissa saker ;)

Väntar på att vingarna ska anlända till stugan, förväntningarna är höga och hoppas och tror att de gör stor nytta även här :mm:

/byZan

Apexorca!

Hur går det med ditt kabeltest? Är du nöjd med Audioquesten?

Själv bytte jag tillbaka till MSB-orginalkabeln från Oehlbachen och tycker att jag får lite mera lugn i ljudbilden. Men vi pratar i termer av målfoto. Så idag skall jag hämta ytterligare en kabel som jag kommer att testa.

Tweaks är en egen gren inom hifi.

Calm

Apexorca!

Hur går det med ditt kabeltest? Är du nöjd med Audioquesten?

Själv bytte jag tillbaka till MSB-orginalkabeln från Oehlbachen och tycker att jag får lite mera lugn i ljudbilden. Men vi pratar i termer av målfoto. Så idag skall jag hämta ytterligare en kabel som jag kommer att testa.

Tweaks är en egen gren inom hifi.

Calm

Jag tänker ju spela in kablen upp mot 100h innan slutlig bedömning. Men vad som hände hos mig med ljudet är lite tidigt att vara bestämd om, men första upplevelsen var att jag fick lite klarare ljudbild utan att den som helhet tippar över åt det ljusa hållet , lite stramare mer fraserat också. Din upplevelse om lite hårdhet i diskanten är jag också allergisk mot och det skall utvärderas noga.

Calm! På min kabel lyser inte den gröna lampan annat än när man håller inne den lilla knappen bredvis. Sedan slocknar den igen. Vet du om skall det vara så???

Har haft kabeln i gång i ca 30h.

Mina intryck börjar klarna. Så även ljudet...

Audioquest har många förtjänster. Tar man en allmän förklaring om vad som händer i mitt system så är det som om man tar bort skyddsfilmen framför skidglasögonen. Allt blir lite klarare från topp till botten. Där man vid djupaste botten med MSB kabeln kan få en lätt bumlighet stramas det upp och blir stramare och tydligare med Audioquest.

Spelade mycket Randy Crawford-No Regrets. Där kändes det lite som om man öppnad locket på flygeln lite mer. Detaljer framträder tydligare i hela registret och jag upplever mer av inspelningens akustik.

Energin i musiken ökade. Sångare och sångerskor fick mer kraft i sina röster. Upplever en viss dynamik ökning.

På Getz/Giberto - The Girl from Ipanema hörde jag Joao Gilberto´s fingrande på gitarrsträngarna på ett sätt jag aldrig hört det förut. Joao's röst är ibland väldigt varm, nästan så att det låter som om det varit lite förstärkning i de lägre frekvenserna vid inspelningen, nu är den dock betydligt stramare och mer korrekt. Getz sax låter som vanligt fantastiskt men nu är han hemma hos mig.

Ljudbilden flyttas vid viss musik närmre lyssnaren. Vet inte vad jag tycker om det, men det kan nog bero på att energin ökar i musiken . Den känns närmre, klarare, utan skyddsplast.

Jag måste säga att jag gillar Audioquest kabeln och så här långt ser jag mest fördelar med den. Jag har letat efter det Calm hittade i de övre frekvenserna. Jag kan höra att den på ett vis ljusar upp ljudbilden. Jag upplever inte hårdheten. Men all övrig värme är kvar. Svårt att riktigt förklara, men jag upplever det som att det står mindre ivägen för ljudet. Som om ett filter, om än mycket tunnt sådant, dras bort framför högtalarna så att ljudet kommer mer opåverkat till mig. Därför hör jag mer detaljer, bättre rumsuppfattning och en bättre nerv i musiken. Det engagerar mig lite mer, gör mig gladare.

Jag upplever samma sak som när jag valde MSB framför andra. När jag haft båda kablarna ömsom i och urkopplade valde jag alltid att lyssna lite till på Audioquest kabeln och botaniserade bland album och låtar. Bytte till MSB orginal för att jämföra men inte för att lyssna vidare. 

Betonar att detta är mina tidiga intryck och fortsätter övningen för att utesluta nyhetens behag.

Pga hundkiss hamnade min matta på kemtvätt. Min akustikreglering har utförts med mattan på plats och jösses villken förändring det blev när den var borta. Jag tappade så mycket välljud.

Ännu en bekräftelse på golvbeläggningens betydelse. Själv längtar jag ofta tillbaka till sjuttiotalet

och heltäckningsmattornas epok... :)

Har haft kabeln i gång i ca 30h.

Mina intryck börjar klarna. Så även ljudet...

Audioquest har många förtjänster. Tar man en allmän förklaring om vad som händer i mitt system så är det som om man tar bort skyddsfilmen framför skidglasögonen. Allt blir lite klarare från topp till botten. Där man vid djupaste botten med MSB kabeln kan få en lätt bumlighet stramas det upp och blir stramare och tydligare med Audioquest.

Spelade mycket Randy Crawford-No Regrets. Där kändes det lite som om man öppnad locket på flygeln lite mer. Detaljer framträder tydligare i hela registret och jag upplever mer av inspelningens akustik.

Energin i musiken ökade. Sångare och sångerskor fick mer kraft i sina röster. Upplever en viss dynamik ökning.

På Getz/Giberto - The Girl from Ipanema hörde jag Joao Gilberto´s fingrande på gitarrsträngarna på ett sätt jag aldrig hört det förut. Joao's röst är ibland väldigt varm, nästan så att det låter som om det varit lite förstärkning i de lägre frekvenserna vid inspelningen, nu är den dock betydligt stramare och mer korrekt. Getz sax låter som vanligt fantastiskt men nu är han hemma hos mig.

Ljudbilden flyttas vid viss musik närmre lyssnaren. Vet inte vad jag tycker om det, men det kan nog bero på att energin ökar i musiken . Den känns närmre, klarare, utan skyddsplast.

Jag måste säga att jag gillar Audioquest kabeln och så här långt ser jag mest fördelar med den. Jag har letat efter det Calm hittade i de övre frekvenserna. Jag kan höra att den på ett vis ljusar upp ljudbilden. Jag upplever inte hårdheten. Men all övrig värme är kvar. Svårt att riktigt förklara, men jag upplever det som att det står mindre ivägen för ljudet. Som om ett filter, om än mycket tunnt sådant, dras bort framför högtalarna så att ljudet kommer mer opåverkat till mig. Därför hör jag mer detaljer, bättre rumsuppfattning och en bättre nerv i musiken. Det engagerar mig lite mer, gör mig gladare.

Jag upplever samma sak som när jag valde MSB framför andra. När jag haft båda kablarna ömsom i och urkopplade valde jag alltid att lyssna lite till på Audioquest kabeln och botaniserade bland album och låtar. Bytte till MSB orginal för att jämföra men inte för att lyssna vidare. Det gjorde jag mer gärna än gärna med Audioquest.

Betonar att detta är mina tidiga intryck och fortsätter övningen för att utesluta nyhetens behag.

Som jag skrev tidigare så tyckte jag att en del av MSB:s storhet som DAC gick förlorad i kabelbytet. Från high-end till hifi med en något överbetonad diskant. Precis samma känsla som du med avskalad och mer artikulerad diskant. Men vad hände med övriga delar och balansen i ljudbilden? I min upplevelse försvann en hel del av innerligheten och microdetaljerna i både sången och pianot. Samma upplevelse med en framflyttad ljudbild verkar du också fått. Så det som fick mig att avstå denna kabel handlar om att den förtog lite av den övriga MSB-magin. Men det är min upplevelse och mitt ljudideal, men som också bekräftades av en annan som lyssnade blint i mina tester. Kanske en fråga om 100 timmar är för kort tid för inspelning vad vet jag? Mina kabeltest fortsätter och just nu är jag till baka i orginalkabeln igen. Den är trots allt anpassad av MSB själva och jag tror inte de chansar på en sekunda kabel i ett sammanhang där kabelkostnaden måste vara försumbar. Vi får se vad det landar i slutändan.

Calm

Detta är bra när man kan göra en långtidsutvärdering.Speciellt när det kan gälla små skillnader!Det undermedvetna talar om vilket man föredrar till sist.

Självklart är långtidstest att föredra, men för egen del var beslutet taget redan efter de drygt 100 timmarnas inkörning. Men det undermedvetna? Här hänger jag inte med riktigt!

Calm

För mig så är det något som stör när det inte stämmer!När något svårdefinierat i återgivningen inte riktigt stämmer.Logiken säger det är ok men innerst inne så känns det inte det!Då börjar man laborera lite och när man fått till det hela så slutar man analysera och bara lyssna på musiken!Det undermedvetna har talat! ;)

För mig så är det något som stör när det inte stämmer!När något svårdefinierat i återgivningen inte riktigt stämmer.Logiken säger det är ok men innerst inne så känns det inte det!Då börjar man laborera lite och när man fått till det hela så slutar man analysera och bara lyssna på musiken!Det undermedvetna har talat! ;)

Då förstår jag känslan!

Man kan veta när allting stämmer och är i harmoni, utan att sätta fingret på vad egentligen skillnaden är jämfört med innan. Så var det för mig före och efter MSB. Men så kom Audioquestkabeln och störde den harmonin. Nu tillbaka till ursprunget MSB-kabeln och harmonin åter på plats.

Calm

Då förstår jag känslan!

Man kan veta när allting stämmer och är i harmoni, utan att sätta fingret på vad egentligen skillnaden är jämfört med innan. Så var det för mig före och efter MSB. Men så kom Audioquestkabeln och störde den harmonin. Nu tillbaka till ursprunget MSB-kabeln och harmonin åter på plats.

Calm

Ja så är det. Det är svårt att välja ljudet förnuftsmässigt. Det är känslan man får som avgör. När man testar får man brottas med både och. Ibland hör man att det är bra, men att man ändå inte blir berörd av det. Förnuftet kan lura en i detta fall.

Det är det jag brottas med med Audioquestkabeln just nu. Det är mycket som på många skivor är helt fantastiskt där jag gillar den bättre. Jag har testat lite skivor som i grunden är lite hårt inspelade men som jag gillar mycket och då i de hårdaset partier kan det bli för mycket med Audioquestkabeln.

Testtiden är dock inte slut, men jag har fått ett litet frågetecken och ett veck i pannan. Jag är för närvarande vankelmodig om vilken jag gillar bäst. Jag skulle vilja korsa dem och få bådas bästa egenskaper.

Då förstår jag känslan!

Calm

När det blir så som du skriver -att det är svårt att sätta fingret på't- då är det hjärtat hos mig som fäller den slutgiltiga domen, berör det inte så går det bort, om det däremot är så är det berör så har jag svårt att låta bli. Därför kan det vara farligt att låna hem och testaNail%20Biting.gifLite vis har jag blivit med åren tycker jag :blush - men inte hon ;)

/byZan

Nu har Audioquest Diamond spelat en bra bit över 100 timmar. Det var ju då jag skulle fälla ett avgörande...

Jag tycker skillnaderna är mindre än vad jag är van vid när jag provar olika kablar. Dock är det inga som helst problem att höra att de skiljer sig åt.

Detta är mina upplevelser.

- Den största skillnaden är upplösningen. Audioquest adderar detaljer och timbre till musiken som gör den ännu mer närvarande och realistisk. Livekänslan ökar.

- Microdynamiken ökar liksom hela dynamiken, men det mest framträdande skillnaden är de små detaljerna som ibland med MSB-kabeln inte gjorde en medveten om dem blir plötsligt klara och tydliga.

- Värmeinnehållet är samma med båda men Audioquest adderar en friskhet. Denna friskhet kan man tro bara kommer uppåt i frekvens men den finns med från djupaste botten.

- På inspelningar som jag vet är hårda och då ffa i toppen blir inte bättre där av Audioquest, där blir MSB-kabeln mer avrundad och mjukare. Detta problem i detta fall tillskriver jag faktiskt mer inspelningen än kabeln. Audioquest avslöjar helt enkelt mer, även skiten.

- MSB-kabeln är lite mer laid back i jämförelse, dock inte laid back jämfört med annat. Om MSB-kabeln är lite avrundad och suddig i konturen är Audioquest lite skarpare. Och kom ihåg, skillnaderna är rätt små.

- En annan fördel med Audioquest kabeln är att när man spelar svagt låter det riktigt bra. Hårdheten på enstaka inspelningar känns bara av när man spelar riktigt starkt.

- Magin finns i båda kablarna men 9 av 10 skivor spritt över flera genrer blir jag gladare med Audioquest kabeln.

Men så kom jag på något som gör tester svårare men bättre. Högtallarflytt mellan olika tester. Jag märkte att när jag flyttade högtalarna strax under 1 dm mot väggen blev hårdheten på de svåra skivorna bättre.

Alltså räcker det inte med att byta kabel fram och tillbaka. Optimera först varje kabel med högtalarflytt osv och sedan när det byts får man också flytta högtalare fram och tillbaka till de markerade platserna för respektive kabel. SVÅRT! Omständigt. Kanske också överskurs. Men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Audioquest kabeln får stanna och MSB-kabeln likaså. Jag tror jag kommer att köra mest med Audioquest. Men fler kablar skall testas...

Efterlyser fler märken med denna typ av seriöst byggda CAT-kablar.

Det blir svårt när man utvärderar fler variabler på samma gång som delvis tar ut varandra, men det är ju så det fungerar.

Man lyssnar, och lyssnar och kommer på en annan variabel att utröna i sammanhanget.

Jag tycker det är svårt, framför allt när min egen reception varierar så mycket från ett tillfälle till ett anna. Man är ju inte i högform jämnt.

Det verkar inte som de kabeltillverkare vi är vana vid tar fram cat-kablar.

När jag höll på med en Northstar dac rekommenderades kablar från Empirical Audio.

Tack!

Kikade på denna sida den var mycket bra och de hade massa info om hur de såg på kablar, signaler etc. De förespråkar I2S också, just för att få lägre jitter. MSB har något de kallar Pro I2S. Pro låter ju bra så det är säkert annu bättre... De har ju också extremt låga jittervärden.

Hade dock svårt att hitta CAT7 kabel.

Det ryktas om ny uppgraderad MSB CAT7 kabel och så mixtras det visst med nya strömkablar från nätenheten till drive respektive DAC. (Larry på MSB sägs sakna kabelintresse.)

Efterlyser fler märken med denna typ av seriöst byggda CAT-kablar.

Nu finns den seriöst byggda CALM-CAT7! :D;)

Rekommenderar dig att bygga en egen kabel, den lovar mycket gott kan jag säga och ligger helt i klass med övriga fabriksbyggda.

Du har ingredienserna i min tråd.

Kräver dock lite verktyg men de kan ju användas igen till nätverksbyggande.

Calm

Edit felstavning.

Edited by calm

Nu finns den seriöst byggda CALM-CAT7! :D;)

Rekommenderar dig att bygga en egen kabel, den lovar mycket gott kan jag säga och ligger helt i klass med övriga fabriksbyggda.

Du har ingredienserna i min tråd.

Kräver dock lite verktyg men de kan ju användas igen till nätverksbyggande.

Calm

Edit felstavning.

Jo tack! Det lockar. :smash:

Edited by Apexorca

Det ryktas om ny uppgraderad MSB CAT7 kabel och så mixtras det visst med nya strömkablar från nätenheten till drive respektive DAC. (Larry på MSB sägs sakna kabelintresse.)

Rättelse: MSB tycker det är bättre ljud i CAT6 kablar på sinsa system eftersom de är designade för CAT6 och CAT5. De jobbar alltså på en ny CAT6 kabel.

Mvh

Rättelse: MSB tycker det är bättre ljud i CAT6 kablar på sinsa system eftersom de är designade för CAT6 och CAT5. De jobbar alltså på en ny CAT6 kabel.

Mvh

Det låter intressant, men samtidigt lite märkligt mht att CAT 7 är en uppgradering vad gäller bandbredd och överföringshastighet som är marginell vad jag förstår. Hur skulle detta kunna försämra presentationen?

Men de borde rimligen veta bäst så jag tar gärna nya lyssningstag, när den nya kabeln anländer. Har du någon tidsangivelse?

En ny beställd kabel är på ingång för min del, som jag hoppas skall ge lite extra.

Calm

Det låter intressant, men samtidigt lite märkligt mht att CAT 7 är en uppgradering vad gäller bandbredd och överföringshastighet som är marginell vad jag förstår. Hur skulle detta kunna försämra presentationen?

Håller med, men Larry menar visst att det är så. Jag är i grunden skeptisk till det, men det bör testas.

Men de borde rimligen veta bäst så jag tar gärna nya lyssningstag, när den nya kabeln anländer. Har du någon tidsangivelse?

Ingen tidsangivelse men jag har hört det från 2 oberoende välinsatta källor. Orinalkabeln skulle kosta ca 1.000kr om man köper den och den nya förefaller bli en del dyrare.

En ny beställd kabel är på ingång för min del, som jag hoppas skall ge lite extra.

Calm

Jag har också en ny på G. Summer Cable heter företaget.