Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!

Apexorca

Recommended Posts

4 timmar in i dagens lyssning känner jag att jag är färdig med testandet.

Musik med bla Rosalia de Souza - d'improvviso som är ett album jag återkommer till hela tiden och jag kan det till 100% och det låter mycket bra med Carbon Special. Björk - Debut är svår att få till rätt i basen och det funkar klockrent.  Cake - Motorcade of Generosity får den lite skitiga rockiga settingen att få luftig och värme med Carbon Special. Tonbruket - Dig It To The End får extra hjälp att ge den speciella och mycket bra inspelningen ännu mer rymd. Fun Lovin' Crimonals - Come Find Yourself får det där tunga mörka djupa basgunget som det skall ha. Tschaikowsky's Romeo & Julia med full orkester inspelad i London 1980 på vinyl där det faktiskt blir riktigt dynamisk i alla register med sjuhelsikes blås då och då och det funkar perfekt. Med baseffekt utöver all nödvändighet kan systemet trycka på och fylla ut akustik som kommer från en stor konserthall också. Det är då klassisk musik kommer till sin rätt. Det blir lite dockskåpsHiFi-presentation annars.:sunglasses: Allt finns, men som miniatyrer. 

Testade mig svettig genom att bära båda subbar ut och in igen. De är ju bra båda två men det passar lite bättre med REL Carbon Special i detta system. 12 tummaren kanske hjäper lite mot 10 tummaren... borde jag testa Fathom 12 tummare??? Nä någonstans får jag sätta ner foten. Budgeten sprack redan då jag ville högre än REL S/510, men är inte det en HiFi-lag? Det blir alltid minst en nivå upp mot var man startade planen? Samtidigt är det roligare att få något som man inte tycker funkar som man vill och byter efter ett tag. Det kan bli dyrt att kompromissa också. 

Men nu var ju målet att få till detta lilla system från ett utpräglat stativsystem och lägga till bas så det fortsätter vara de fina egenskaperna stativsystemet har, men få med de lägsta oktaverna dessutom. Öka storlek rymd och kraft. Inte för att få öronen att blöda utan att få musiken att spela de frekvenser som finns i en inspelning på den volym man vill höra den. Svagt eller starkt. Jag uppskattar musik där alla register finns med. 

Själva övningen med olika produkter var mycket givande och lärorik. Alla system behöver en bra subbas blir min slutsats. Efter att jag gjort det i mitt stora system som redan innan var potent i alla register och med subbas blev det ändå bättre. Det kan man ju läsa tidigare i tråden.  I ett stativsystem saknas ju basförmåga och visst kan det låta bra ändå... men utan riktig bas.  Musik i alla dess former innehåller bas. Basen är verkligen ett fundament även om den inte sticker ut i ljudbilden i all musik finns den ofta där och bär fram övriga register om än ibland mycket subtilt. Man hör detta om man lyssnat in sig och stänger av subben. Det är nästan löjligt tydligt då. Allt faller ihop.

Skall det vara bas skall den vara rätt annars kladdar den bara ner och är därför i vägen. Det är därför jag menar att basen, om man köper en subbas, måste överprestera i systemet och ställas in bra. Annars förstör den. Det är vad jag kommit fram till i vart fall. 

Jag är nöjde med denna REL Carbon Special den gör jobbet utmärkt och kan "överprestera" i mitt lilla system. Den möter klangen och frekvenserna från Guarneri smidigt. 

Ser ingen mening att testa mer. Mina intryck med all musik är stabil och består.

JL-Audio Fathom F-110 V2 åker hem och REL Carbon Special får stå kvar. :grin:

image.jpeg.2115c7ab80f8ddda454c9763c5cdab99.jpeg

image.jpeg.0046a0eca31d88418e2950a419e6ea4f.jpeg

Jag ger ett råd som man får ta till sig om man så vill: 

- Eftersom de flesta här är musikälskande audiofiler och tycker det är lite kul att fixa lite med musikåtergivningen så att det blir ännu roligare att lyssna, blir mitt råd att inte vara rädd för subbasar längre. Det har jag själv varit efter flera misslyckade försök tidigare. Vissa märken har blivit så bra numera att jag inte kan tänka mig ett enda system som inte har nytta av en bra subbas.  Stor nytta. Testa.