Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

2 hours ago, HansW said:

Som Conan påpekar ovan är återhållsamhet en nyckel till att få till det. En annan är att ha flera.

Hans

 

Yes. Håller med flera inlägg om detta.

 

Dessa sjukt potenta subbasar som kan skaka spikarna ut fasaden, jaga råttorna ur huset och ställa till det på andra sätt skall bara ställas in så att de andas bas och inte så att man hör den. Den skall försvinna in i den ljudbild man redan har. Att den placeras så att den blir fasriktig med rätt tajming mot huvudhögtalarna och att frekvensen delas sömnlöst är en nyckel för att det blir takt, anslag och attack. Volymen skall ställas så att man absolut inte upplever att ljudet från basen tar över. Det finns vissa riktlinjer man kan ha till start men örat får avgöra detta. Det är nog lätt att förledas att dra på dem för mycket, men som poängteras av flera av er tror/vet jag också att de skall ställas lågt. 

 

Flera subbasar har nog sina fördelar. Jag har 2 st mycket potenta Sunfire subbasar till mitt hemmabiosystem och de har jag trimmat med digitalt rumskorrigeringssystem. Detta funkar till film men jag tycker inte det hänger med fullt ut till musik.

 

Jag misstänker att få till en sub till musik är svårt men troligen möjligt.

Är det inte ännu svårare med 2 st subbasar? Blir det inte ännu svårare med takt och tajming mm. Mer bas så klart, men musikaliteteten?

 

Jag upplever ofta i subbas- system att det är fyllig mättat bas, men nästan lika ofta en lite taskig tajming och anslag som tar udden av musikaliteten.  Där villl inte jag hamna.

 

Skulle jag sätta upp en kravspecifikation för subbas i mitt system skulle det bli:

 

1- Gärna 15 tum.

2- Att ha ändlöst effekt och djup i frekvenserna en bra bit under 20 HZ gärna ner mot 15-16 Hz.

3- reptilsnabb dynamikrespons, organiskt upplöst struktur. 

4- Placerad i rummet och inställd så att man aldrig hör subbasen som en egen enhet. 

5- Sakna egenljud,. Vissa/rätt många subbasar har biljud som direkt gör att man hör dem, var de står osv. Det går helt bort för mig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Jag övertygad att du kan få till det med riktigt bra subbar från ex. REL No.31 eller No.32. Enl. dina 5 kriterier ovan.

 

Den kan vara så. Mina högtalare kan säkert stå ännu bättre om jag skulle bortse från att rummet skall fungera som ett vardagsrum. Trots dessa begränsningar har jag nog en rätt ok plats där det står nu. Jag misstänker att problemet med placering är större för en subbas i mitt rum. Det skulle vara bra att lyssna på ett stort High-end system som mer liknar mitt och som använder sub. Ditt system var mycket imponerande med subbasar men är ju också en annan typ av system. Jag misstänker att det passar extremt bra i ditt system och rum. Hur det skulle passa i mitt rum vet jag inte förrän jag testat. Så det kommer jag behöva göra innan jag vet om det kan vara en fördel hos mig. Men hur lånar jag en REL 32?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Flera subbasar har nog sina fördelar.

Det finns mycket skrivet om detta med massor av tips och råd vars kvalitet är svår att bedöma. Det finns naturligtvis fakta i målet men också en hel del tyckande. Samtidigt blir det lätt för mycket fokus på vilken sub man skall satsa på snarare än vad som krävs för att de skall spela med i rummet och tillsammans med övrig utrustning. 
 

Jag är som bekant dedikerad Dynaudiofantast och har valt att lyssna på deras råd. De har ju en hel del studior på sitt samvete och borde veta, tycker jag. Men det finns ju andra som bemästrar detta också. Man får välja sin egen ”prästvigde” som man sätter sin tillit till. Dynaudio tipsade mig att köpa 4 subbar. Anledningen var att då kan man använda dem till att släcka ut rumsnoder och då skulle jag kunna hysta ut mina basfällor. 

 

6 hours ago, Apexorca said:

Mer bas så klart, men musikaliteteten?

Jag har inte sökt mer bas, utan bättre/högre musikalitet genom bättre djup, dynamik, ljudbild och liknande. Om jag stänger av subbarna när jag spelar så faller ljudbilden mer än vad basen gör. Istället för subbarna kan jag flytta huvudhögtalarna längre tillbaka mot väggen. Då får jag mer bas men tappar ljudbilden. Med kombinationen som jag gjort kan jag behålla basen men också få en större ljudbild. En anledning till detta är var den stående vågens ljudmax hamnar i mitt rum. 
 

Poängen är lite att det jag uppnått inte behöver bli detsamma hos andra. Att jag hade en potential med subbar var något som växte fram när jag fick rummet uppmätt och där subbar kunde vara en möjlighet.

 

Här en sammanfattning från tyska SVS:

Dual subwoofers will greatly increase the available system headroom, providing greater dynamic range, reduced output compression, lower distortion, and less potential for overdrive artifacts. In short, running duals will give you cleaner, more accurate bass at extreme drive levels.

 

Amerikanska Suess Electronics skriver bl a:

Using two smaller subs instead of one large sub creates what is called a “layered” bass response. Meaning that they compensate for acoustical phenomena by filling in dead zones or softening thudding bass.

So using one sub is great for power, but two subs are great for controlled and richer bass response. Whether you use one or two subwoofers is a matter of personal preference and depends on how you like to use your sound system.

 

Det råder också delade meningar om man skall klippa av lågbasen på huvudhögtalarna och låta enbart subbarna ta hand om lågbasen. Där citerar jag också Dynaudio: ”Det beror på vilka huvudhögtalare du har och dina syften med subbarna”. Med deras fullregisterhögtalare menar de att det oftast låter bäst att inte skära av huvudhögtalarnas bas då den är en viktig del i högtalarnas ljud. Wilson resonerar på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra referenser, erfarenheter och synpunkter.

 

6 minutes ago, Bebop said:

Samtidigt blir det lätt för mycket fokus på vilken sub man skall satsa på snarare än vad som krävs för att de skall spela med i rummet och tillsammans med övrig utrustning. 

 

Det tror jag också.

Jag vet inte säkert är precis så, men REL pratar en del om Franco Serblin som någon slags förebild i högtalardesign. Chefdesigner John Hunter på REL kallar Franco Serblin sin mentor. Om detta stämmar gissar jag att det kan finnas designideer som kanske matchar mina The Sf. Tex har mina Sf kolfiber i 15 tummarna och det har REL också. 

Dessutom får REL lite extra bra omdömen över hela världen om man kollar runt på forum och reviewers. 

Jag tror verkligen på matchning av produkter för bästa synergi i varje system. 

Ett drömtest hade varit att ha en handfull subbasar att testa med. Jag tror dock det är orealistiskt att få till. Så det får bli lite förhoppningsvis kloka resonemang och beslut som leder fram till något att först testa i alla fall. 

 

 

26 minutes ago, Bebop said:

Istället för subbarna kan jag flytta huvudhögtalarna längre tillbaka mot väggen. Då får jag mer bas men tappar ljudbilden.

 

Jag har också tänkt på det. Särskilt nu när jag flyttar högtalarna så mycket som jag gör märker jag ju just för och nackdelar som jag inte kan sudda ut helt verkar det som. 

Jag har inte tappat så jättemycket nivå på lagbasen som högtalarna står nu, men kan jag kompensera med subbas så är det spännande tycker jag. Vissa beskriver ju dessutom att subbasen ger ännu större djup och ljudbild och att det låter som allt faller ihop när den stängs av. Visst skall man ta det med en nypa salt men det kan ligga något i det.

 

26 minutes ago, Bebop said:

Det råder också delade meningar om man skall klippa av lågbasen på huvudhögtalarna och låta enbart subbarna ta hand om lågbasen. Där citerar jag också Dynaudio: ”Det beror på vilka huvudhögtalare du har och dina syften med subbarna”. Med deras fullregisterhögtalare menar de att det oftast låter bäst att inte skära av huvudhögtalarnas bas då den är en viktig del i högtalarnas ljud. Wilson resonerar på samma sätt.

 

 

Detta är ju verkligen något som får trimmas med öronen när man hittat en bra plats. Det finns nog ett spann på inställningarna där det låter bra när man hittat en bra plats för subben, men valet får bli det man helt enkelt gillar bäst.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Ditt system var mycket imponerande med subbasar men är ju också en annan typ av system. Jag misstänker att det passar extremt bra i ditt system och rum. Hur det skulle passa i mitt rum vet jag inte förrän jag testat. Så det kommer jag behöva göra innan jag vet om det kan vara en fördel hos mig. Men hur lånar jag en REL 32?

Men just Magnepan och elektrostater ännu svårare att integrera subbasar pga att dom är snabbare med minimalt konutslag än konventionella högtalare. Leif Häggmark har i alla år försökt att hitta subbar som passar till Magnepan. 
Sedan har jag ett dedikerad rum till hifin, vilket gör det lättare med placering än om det skulle stå i vardagsrummet. 
Jag upplever inga negativa aspekter alls med mina subbar så länge jag inte höjer volymen på mina basar, finns ett smalt spann man kan röra sig mellan. 
 

Testa är ett måste. Tror ingen handlare har två eller flera tunga, dyra subbar att låna ut. Köpa begagnat brukar fungera bra eftersom ofta är subbas priserna ganska stabila på begmarknaden. 
 

Men min fråga är behöver du verkligen några subbar? Dina högtalare har allt. Jag tror med lite tålamod och flytt av placering av din SF så kan du få precis allt du vill ha och lite till. 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Apexorca said:

REL

REL är kanske de som har bäst rykte bland subbar för musik. I vart fall vad det så när jag letade. Jag valde Dynaudio av den enkla anledningen jag vill ha samma tillverkare i tron att de skall passa mina huvudhögtalare. De har 12” element med frekvensgång 18-250 Hz. Jag kör de upp till ca 100 Hz men de faller av från ca 75-80 Hz (inställningsbart). Idag är de ersatta med andra modeller.
 

I dina kläder hade jag också kikat på REL. Men om du bara vill testa själva effekten i t ex ljudbild av att ha två eller en så kan du ju lyssna på nästan vilka som. Därefter blir det ju lite enklare att gå vidare. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Jag upplever ofta i subbas- system att det är fyllig mättat bas, men nästan lika ofta en lite taskig tajming och anslag som tar udden av musikaliteten.  Där villl inte jag hamna.

 

Skulle jag sätta upp en kravspecifikation för subbas i mitt system skulle det bli:

 

1- Gärna 15 tum.

2- Att ha ändlöst effekt och djup i frekvenserna en bra bit under 20 HZ gärna ner mot 15-16 Hz.

3- reptilsnabb dynamikrespons, organiskt upplöst struktur. 

4- Placerad i rummet och inställd så att man aldrig hör subbasen som en egen enhet. 

5- Sakna egenljud,. Vissa/rätt många subbasar har biljud som direkt gör att man hör dem, var de står osv. Det går helt bort för mig.

 

Djup, snabb och upplöst vill man att det skall vara. Förutom rumsinformationen och den stora ljudbilden söker jag upplsöningen som gör att man utan ansträngning kan höra vad som pågår i basområdet, t.ex. att kunna följa och skilja på ståbasen och den elektriska basen i Lou Reeds Walk on the Wild Side. 

 

1. Stora element är bra men blir lätt långsamma.

2. Gärna det men rumsproblematiken ökar ju djupare man går. Har hittat en sätt att behandla detta; kör två aktiva basfällor (PSI AVAA) i hörnen bakom högtalarna. Att ta bort basenergi som ’ligger fel’ gör mycket för den upplevda upplösningen och snärten.

3. Många tips går ut på att få en jämn frekvensgång. Jag tror mer på att placera subbarna så att deras element är lika lång från mina öron som huvudhögtalarnas baselement. Tänker mer på transienter en frekvens. Många subbar har inbyggda D-klass förstärkare. De är kanske bättre nu men förr var de långsamma (’latency’) och hamnade i otakt med huvudhögtalarna. Personligen undviker jag av samma själ också basreflex.

4. Ja.

5. Mot detta hjälper det att ha flera små istället för en stor. Mindre låda ger mindre lådproblem. Flera stycken, var och en med lägre volym, hjälper också.

 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Jag valde Dynaudio av den enkla anledningen jag vill ha samma tillverkare i tron att de skall passa mina huvudhögtalare.

 

Det håller jag med om. 

 

3 hours ago, secanbj said:

Att kunna spela djup bas utan begränsningar i dynamik och utan dist är beroendeframkallande. Och det behöver nödvändigtvis inte vara 20 Hz, utan att kunna höra en vanlig ståbas så som den låter är en fröjd

 

Ja så är det.

Det går rätt bra hos mig redan men kan så klart alltid bli bättre. Jag tänker också på frekvenserna under 30hz för att få mer rumsinformation och rymd. 

 

4 hours ago, secanbj said:

Calle, det finns inga genvägar, det vet du :-) Det är bara att bygga ett hus med hornbas

:rolllaughing: Visst. världens lättaste och snabbaste lösning... :winking:

...  men du har ju rätt. Det låter sjukt j-kla bra. Går inte riktigt att relatera till i ett vanligt eller för den delen världens bästa HiFi-system. 99,99999% av alla som håller på med detta har aldrig hört eller än mindre kan ha det unika du skapar. Ditt system äter upp allt annat med råge.  Keep up the good work.

 

26 minutes ago, HansW said:

Förutom rumsinformationen och den stora ljudbilden söker jag upplsöningen som gör att man utan ansträngning kan höra vad som pågår i basområdet, t.ex. att kunna följa och skilja på ståbasen och den elektriska basen i Lou Reeds Walk on the Wild Side. 

Tack för bra synpunkter.

Det är också beroende framkallande. Det blir riktigt levande när basen inte bara är bas utan också ger textur och upplösning där nere.

 

27 minutes ago, HansW said:

1. Stora element är bra men blir lätt långsamma.

 

Både ja och nej. Lätta stor med kort slaglängd blir ofta rätt snabba och i mitt tycke bättre bas. 

 

29 minutes ago, HansW said:

Jag tror mer på att placera subbarna så att deras element är lika lång från mina öron som huvudhögtalarnas baselement.

 

Det tror jag också är en bra utgångspunkt. Då stämmer säkert fasen bra rent akustiskt.

 

31 minutes ago, HansW said:

Personligen undviker jag av samma själ också basreflex.

 

Det finns många bra konstruktionsider om de utförs rätt. Jag har både ägt och gillat slutna högtalarlåder samtidigt har jag lyssnat på många bra system  med basreflex eller slavbasar. Jag har inga starka åsikter om några egentligen. Alla har jag hört låta mycket bra. 

 

REL 32 har sluten låda.

 

36 minutes ago, HansW said:

Mindre låda ger mindre lådproblem.

 

Ja.

I Just REL 32's fall skall visst lådan vara rätt extremt byggd för att hantera det problemet. 

 

Jag tänker också att det borde var mycket svårare att hantera alla noder och tajmingen i ett rum med flera basar oberoende av om de är stora låder eller små. Eller är det inte så?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Men min fråga är behöver du verkligen några subbar? Dina högtalare har allt. Jag tror med lite tålamod och flytt av placering av din SF så kan du få precis allt vill ha och lite till. 

 

Tack.

Nej egentligen inte. Flytta runt The Sf lite till är nog en bra ide. Och det är mycket billigare att inte köpa stor subbas.

Men jag blir lite nyfiken. Jag tror faktiskt att det skulle kunna höja upplevelsen lite till, men som sagt, jag vet ju inte. 

Skall utröna detta i tanken ett tag till. 

Vi får se hur det blir. 

Link to comment
Share on other sites

Om du kör ett frekvenssvep mellan 15 till 40Hz - hur låter det? Hörs 15 t ex? Det borde bli lite tryck i öronen men jag kan inte påstå att det hörs särskilt mycket. Nu är jag inte säker på att mobilens FFT är så korrekt men det som "hörs" verkar rimligt.

 

Någon annan som hör nåt annat vid så låga frekvenser?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

 

:rolllaughing: Visst. världens lättaste och snabbaste lösning... :winking:

...  men du har ju rätt. Det låter sjukt j-kla bra. Går inte riktigt att relatera till i ett vanligt eller för den delen världens bästa HiFi-system. 99,99999% av alla som håller på med detta har aldrig hört eller än mindre kan ha det unika du skapar. Ditt system äter upp allt annat med råge.  Keep up the good work.

 

:irony: Jag sträcker mig till att det låter annorlunda 

Link to comment
Share on other sites

Lite tankar…

OM dina Sf går ner till 17Hz så borde du ha den dupbasinformationen du är ute efter, men jag betvivlar att dom gör det vid -3db eller -6db. Skulle tänka mig att dom sjunkit en hel del i volym vid den frekvensen. 
 

Du har ju ett par jäkligt (tänker på elementbestyckningen) potenta högtalare, och jag vet att det är som att svära i kyrkan, men jag vidhåller att det enklaste / billigaste (om nu någon är intresserad av det) hade varit att koppa in en sladd direkt till 15”aren och driva den aktivt på riktigt. Testat med ett Lab Gruppen steg som Lisen to Music har, då hade du kunnat EQat upp basen så dom verkligen spelat 17Hz. 
Okej. Det va ju inte ett rumsrent förslag, men ett tips från mig till dig❤️


När det gäller djupbas, så läste jag ofta att man vill ha snabb bas, finns det snabba och långsamma 20hz toner? 
 

Om man vill ha det du efterfrågar, djup basinformation med kontur, där du hör dom olika tonerna osv så är mitt tips dipolbas!

Jag har inte hört något spela bättre bas än ett bra dipolbas system. (Och jag hamnar där själv framåt sommaren ) Ok, dipolbasar trycksätter inte rummet på samma sätt som en ”låd högtalare” men i stället får du inte så mycket rumsproblem, alltid dessa kompromisser….

 

Ett tips! Ta ett snack med Calle jr, han har ju kompletterat sitt system med just två dipoler, dom borde väll vara flyttbara? Praktiska prov är det bästa som finns!

 

Jag har själv valt sida, det blir dipoler för mig pga dom positiva ljudliga egenskaperna, element är beställda och jag slänger kanske upp ett par bilder på dom när detta är färdigt, inte för någon bryr sig utan bara för att jag kan. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Double A said:

 


När det gäller djupbas, så läste jag ofta att man vill ha snabb bas, finns det snabba och långsamma 20hz toner? 

20 Hz är så klart vad den är, men det viste du. Skillnaden är väl hur elementet förflyttar sig. Om jag matar på 1 w vid 20 Hz i mitt bashorn så får jag ett ljudtryck på ca 115 db, snorhögt med andra ord. Då har jag ett konutslag på 1 mm. Det jag sett om de flesta subwoofers är att det har "long throw" och allt vad det kallas, och vid 20 hz så flyttar sig konen betydligt mer än 1 mm vid lite ljudvolym. Då blir det skillnad i presentation som kanske kan uttryckas som snabb eller långsam

Link to comment
Share on other sites

20Hz beskriver ju inte tidsdomänen. Som du är inne på @secanbj hur musiken, anslaget och de tidsrelaterade sakerna låter tror jag man menar när man pratar om snabb bas. Jag har också hört subbar som inte hänger med. Och det gör att allt känns fel, trött och ur synk. Det blir tråkigt att lyssna på för mig. Men det går att få till. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, secanbj said:

:irony: Jag sträcker mig till att det låter annorlunda 

 

Visst annorlunda!  Ditt system låter mer som livemusik och det blir en mer verklig uppfattning av musiken som den låter tycker jag. Det låter inte hifi. Det låter bara som musik.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Både ja och nej. Lätta stor med kort slaglängd blir ofta rätt snabba och i mitt tycke bättre bas. 

 

Det hänger kanske på hur man gör jämförelsen. Två stycken 10,6 tummare har samma area som en 15 tummare. Görs de på samma sätt, väger de hälften så mycket, blir styvare, får lika kort slaglängd och accelererar snabbare.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, conan said:

Om du kör ett frekvenssvep mellan 15 till 40Hz - hur låter det? Hörs 15 t ex? Det borde bli lite tryck i öronen men jag kan inte påstå att det hörs särskilt mycket. Nu är jag inte säker på att mobilens FFT är så korrekt men det som "hörs" verkar rimligt.

 

Någon annan som hör nåt annat vid så låga frekvenser?

En av de största skillnaderna jag upplever mellan en konsert och hemmalyssning är all den lågfrekventa energin det finns i en konsertlokal. Man känner energin med hela kroppen. Jag tror inte jag kan höra 15 hz men jag kan känna det. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Double A said:

När det gäller djupbas, så läste jag ofta att man vill ha snabb bas, finns det snabba och långsamma 20hz toner? 

Nej men om 20hz tonerna hamnar efter högre toner känns det segt och den harmoniska informationen i basen går förlorad.

Link to comment
Share on other sites

Kanske värt att nämna att YG Acoustics tillverkar en sub med 2x21 tumselement som de även rekommenderar för Sonja XVi med sina 8x10,25tums baselement och mäter 20-20khz. Magico rekommenderar sin 2x15 tumssub till sin enorma M9 med en 2x11 tummare och en 2x15 tummare. De gör för att få en jämnare basåtergivning i lyssningsrummet, inte för att högtalarna inte når ner djupt nog.

 

Att trycksätta rummet gör mycket för upplevelse.

Hans

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, HansW said:

En av de största skillnaderna jag upplever mellan en konsert och hemmalyssning är all den lågfrekventa energin det finns i en konsertlokal. Man känner energin med hela kroppen. 

 

Håller helt med och den är på något vis viktig i upplevelsen för att komma in i musiken mer.

 

11 hours ago, HansW said:

Jag tror inte jag kan höra 15 hz men jag kan känna det. 

 

Ja så är det. Kroppen upplever ljud på fler ställen än i öronen och de spelar en stor roll i musikupplevelsens helhet.

 

11 hours ago, HansW said:

Det hänger kanske på hur man gör jämförelsen. Två stycken 10,6 tummare har samma area som en 15 tummare. Görs de på samma sätt, väger de hälften så mycket, blir styvare, får lika kort slaglängd och accelererar snabbare.

 

Resonerar lite fritt kring hur jag tänker om bas. Helt ovetenskaplig och bar utifrån min observationer genom åren.

Det är svårt att debatera tycke och smak om tex bas. Det är dock utom allt tvivel att det inte är lätt att få till bra bas som funkar ihop med övriga register hur man nu än gillar basen. Jag tycker mig höra skillnad på konstruktioner med flera små basar och eller en stor. Jag förstår hyggligt de tekniska argumenten ovan för flera små element. Genom alla år och alla system jag hört så har jag ofta fallit för återgivningen där högtalarkonstruktionerna haft stora element. 

 

Jag skall försöka beskriva hur jag upplever det. Jag generaliserar lite för att belysa skillnaderna som inte alltid är absoluta.  

 

Genom alla år och alla system jag hört så har jag ofta fallit för återgivningen där högtalarkonstruktionerna haft stora element. 10 tum och uppåt. 

Ett exempel är Rockport Altair som var bland de bästa jag hört. De hade en 15 tummare på sidan. Därefter hörde jag en dyrare modell med 2 10tummare istället från Rockport, tror den hette Lyra. Då saknades storleken och basen fyllde ut mindre i rummet. Den lät mer lättviktad i sin återgivning. Det var bra men jag saknade något i botten. 

 

Med många små element är det ofta en hård bra kärna i basanslagen och strukturen kan var upplöst och fin. Basen kan vara torr, men ibland för torr. Efter anslaget blir basen lite pressad och släpper inte loss. Den klingar inte ut från högtalaren i rummet. Trots ibland imponerande kraftfullt output anslag blir basen liten och fyller inte ut i mer naturlig storlek som ett bassljud från ett instrument tex kontrabas, bastuba, även konserthalls akustik osv.  

Detta har jag hört mycket tydlig skillnad på när en lyckade matchningar med subbas demas. När man stänger subbasen är det nästan samma attack i anslaget men så faller basen ihop och det låter lite klenare.  

Jag upplever att när man kommer upp till 10 tums element så börjar det hända positiva saker. Basen släpper mer och storleken och den lågfrekventa energin blir mer andlös lätt. Man kan komma långt med 10 tummare, men det positiva ökar betydligt när man kommer upp på 12 eller ännu bättre 15 tum. Jag har ingen stor erfarenhet av membran över 15 tum.  Kortslående lätta stora membran gör detta och har dessutom ett kort hårt stramt anslag, men luftigt och fritt. Efter basanslaget klingar basen ut bättre och den upplevs inte pressad och kvävd utan fri och luftig. Ju djupare basfrekvenser desto bättre nytta av stora membran tror jag. Jag tror säkert det är därför Wilson har 2 olika stora basmembran i sina stora högtalarmodeller. En som ger en bra snabb kort kärna i anslaget och ett som fyller ut basens mer naturliga storlek och lätta stora kraft i upplevelsen. 

 

Frågan om "snabb bas" tycker jag handlar om 2 delar i hur ett basljud i ett instrument uppkommer. Först ett anslag och sedan hur basen klingar ut i instrumentet. Basen kan klinga ut på ett "blött sätt" där man hör att det är pga taskig basontroll i systemet eller akustien. Det krävs mycket av hela systemet för att få ordning på basen och det vinner även akustiken på. Personligen hade jag len smula basbummel med Sf Amati Futura och oroande mig för vad som skulle hända med The Sf när det kom in i mitt rum. Med dem Blir det mer kontroll på basen exciteras inte rummet på samma vis även om det blir mer bas, tycker jag det verkar som. 

Basen skall balanseras precis perfekt mellan torrhet och hur den mättar rummet och släpper från högtalarna.

Jag tror det också kan ha att göra med att basljud har övertoner upp i registren som tar dessa frekvenser och det måste tajmas perfekt med baselementet för att få ett snabbt fint anslag och det kan säkert vara lättare med ett mindre element samt att elementen måste samverka rätt. Men konsekvensen av att anslaget i instrumentet är att det ger en djup baston som skall levereras naturligt och det är den delen av bassljudet som mår bra av stora element. Det är nog detta som är rävsaxen i att få till bra stor lätt kraftfull och naturlig bas.

Man säger ju att upplevelsen basen är riktningsokänslig under 80 hz för oss människor. Samtidigt kan jag ändå uppleva att jag hör att basen kommer från en punkt och att den inte helt släpper från högtalare. Det tycker jag oftare att jag gör från små element som spelar bas.

 

Jag tror bas över kanske 80+ Hz kan funka ok med mindre element runt 10 tum och ner till kanske 8 tum, men under 80 hz låter det bättre med större tycker jag. Men även där tycker jag små element ger en mindra fysik.

Jag diskuterar detta utifrån min lyssningserfarenhet och det finns säkert tekniska argument både för och emot det jag beskriver. Jag skriver om detta som en del i diskussionen och tar gärna mot andra erfarenheter och tekniska argument om detta. Påminner också om att detta är generella ordalag, skalan på detta något är glidande. 

 

Om jag nu övergår mer specifikt till subbasar så tänker jag så här.

Målet är att lyfta mer ur just det @HansW pratar om, nämligen den lågfrekventa energin i liveinspelningar. Blir det mer luft kraft botten och oansträngd återgivmning i basområdet  är det ett pluss.

Jag kommer vilja dela lågt. I alla fal under 80 hz. Mina 4st 10 tummare upplever jag som mycket snabba och med enorm fysik i anslaget. Där har jag inget behov av mer av något. Mina högtalare kan spela med kraft en bra bit ner i registret så jag tänker att subbasen kanske skall spela under 40 hz till och med.

Eftersom jag vill dela lågt kommer ett stort membran (15tum) enligt vad jag tror spela bättre än en 10 eller 12 tummare ffa i de lägre frekvenserna. 

Jag skulle föredra att ha endast en subbas ur ett placeringsperspektiv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, HansW said:

De gör för att få en jämnare basåtergivning i lyssningsrummet, inte för att högtalarna inte når ner djupt nog.

 

Ja och som du skriver nedan...

 

8 hours ago, HansW said:

Att trycksätta rummet gör mycket för upplevelse.

 

...så är det just det som jag tycker stora membran gör bättre på något konstigt sätt även om man kan räkna ut att arean med massa små membran är lika stor. Det måste vara något annat som hände också. Jag har ingen aning om vad. Jag märker bara att man det är skillnad. 

Link to comment
Share on other sites

En kompletterande tanke. 

 

Jag vill inte att en subbas skall "höras" och inte spela för mycket överlappat med de frekvenser som The Sf gör bra. När jag  en gång lyssnade i hemmiljö på  Stenheim-högtalare och en REL sub så fick jag höra mycket tydligt vad som hände när subbasen var i kopplad och när den kopplades ur. I detta system hördes bara vad subbasen gjorde då den stängdes av. Det kändes som om halv systemet gick och lade sig när subben koppladers ur. Allt krympte ihop. I detta system hördes inte subben då den var i kopplad. Jag kommer ihåg hur jag undrade var subbasen stod när ha sa att han spelade med en REL.  Jag såg den inte och kunde inte hör var den var. Detta var ett av de bästa system jag hört med en subbas. Den var så väl integrerad i hela systemet att den inte kunde detekteras med öronen. 

Detta var nog 3 år sedan nu och jag får erkänna att det var då tanken på att det kanske går att få till bra ljud med en sub väcktes. Jag misslyckades ju förra gången. 

När jag sedan var hos @LISTEN TO MUSIC och hans REL ockse spelade mycket bra och integrerat i hans system så började jag fundera mer på allvar.

 

The Sonus faber är specade ner till 18hz, men troligen är det säkert många db lägre vis 18Hz än tex vid 30 hz. Jag skulle tro att om jag delade vid 30 hz och fyller på ner så långt subbasen orkar med så skulle det vara bra. Om jag skulle dela vid låt oss säga 50 hz så tror jag att subbasen skulle sabba mer eftersom den skulle konkurrera med mina deep low baselement på 15 tum som redan är mycket bra i de frekvenserna. 

Link to comment
Share on other sites

Bryter mina två Rel Storm III vid 36Hz mot sina respektive JMLab MiniUtopia frontar vid högnivå (musiklyssning). De är även inkopplade lågnivå och styrs då av delningen i hemmabioreceivern vid 80 Hz (Dolby Digital 7.2). Har funkat väldigt bra i massor av år. Ingen märker av eller tänker på subbarna annat än vi åska ⛈️och explosioner i en del filmer 😉. Subbarna är placerade precis bakom frontarnas stativ, delvis dolda inne i ett bokhyllesystem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...