Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

26 minutes ago, thli72 said:

Så det är en DA till DA med ProISL ut?

 

Mest korrekt blir väl en D/D konverter då inget analogt sker i den.

 

Bilden nedan visar en Premier kombination med PSU underst, Directorn i mitten och DAC överst. I Directorn placeras alla digitala ingångar i detta fall en LAN port men de finns ju moduler för USB, ProISL, AES m.m. Internt i Directorn sker all processing med ljudet, filter kanske även omvandling av PCM/DSD (lite info om de delarna just nu). Ut ur Directron har man MSB:s egna protokoll ProISL som använder vanliga SFP moduler för dataöverföring och en fiberkabel med två ledare en för ljudströmmen och en för klockan ifrån DAC till Directorn.

 

I DAC monteras en ProISL ingångsmodul men även en modul för kommunikationen mellan DAC och Directorn som är en optisk Toslink vilket då ger en total galvanisk avskiljning mellan Directron och DAC.

 

Själva konceptet med att flytta all processing ut ifrån DAC är kanske inte så nytt de är de ju många som redan gör med NOS DAC och HQ Player tex. men vem vet MSB senaste "låda" är kanske de bästa sen skivat bröd uppfanns :)

 

1734038751_Screenshot2022-10-22at14-54-40Theall-newDigitalDirector-MSBTechnology.thumb.jpg.cb7af52e8b2c76bfb873022791845ef5.jpg

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, thli72 said:

Så det är en DA till DA med ProISL ut? Men sen måste den väl på nått sätt "säga till" MSB DACen att inte göra vissa beräkningar.

Vet inte riktigt vad du menar här?


Som jag förstår det så sker all digital signalbehandling i director och ingen behandling i själva dacen. Så den befintliga processorn i dacen har ingen funktion och helt bortkopplas i detta fallet om jag fattat rätt. På så sätt skapas det inga störningar vid själva DA omvandlingen. Den digitala signalbehandlingen blir då helt isolerad från den störkänsliga omvandlingen genom ProISL överföringen, alla processorer stör, ju kraftigare desto mer.

I dagsläget så är, mig veterligen, detta unikt för MSB med just ProISL.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken. Klistrar in ett informativt stycke från MSB själva:

 

”The Digital Director is designed to maximize the conversion potential of any current MSB DAC. It does this in three ways, by providing perfect digital isolation, offloading processing from the DAC itself, and re-clocking all incoming data regardless of the input format. It supports all of our Digital Input Modules. When you add the Digital Director the MSB DAC needs to be able to command the Digital Director to switch to the correct input, process the DATA correctly and send commands upstream to servers and other sources (volume, mute, play, pause, etc). The Digital Director comes with a "Toslink" cable based fiber control interface and a ProISL input module for audio data. The control interface is not actually Toslink but a packet based serial interface that uses Toslink cabling. It is only active when the DAC needs to command the Digital Director. These modules are both installed in the DAC. All of the DACs current input modules are removed and installed in the Digital Director. A single-mode glass fiber cable and a Toslink cable are then connected from the DAC to the Digital Director. Digital Audio and information that needs to be passed to the DAC streams over the ProISL interface. The "Toslink" Control interface is used infrequently such as when the DAC powers on and need to configure the Digital Directors processing parameters, when the input needs to change or when new volume info needs to be sent to an upstream server. The quality of this cabling is unimportant, any Toslink cable will do (plastic or glass is fine). We found it was very important for ultimate quality to have no wires (other than power and analog audio) run to the DAC at all. This was necessary to completely break the noise coupling paths from upstream products. We considered wire and hybrid fiber/wire interfaces but found there were always some circumstances where substantial noise could be coupled over the wire portion of the interface depending upon upstream conditions. Even with the ProUSB there are substantial improvements in quality because of the offloaded processing and substantially better power provided to the ProISL transmitter in the Digital Director.”

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Mest korrekt blir väl en D/D konverter då inget analogt sker i den.

 

Bilden nedan visar en Premier kombination med PSU underst, Directorn i mitten och DAC överst. I Directorn placeras alla digitala ingångar i detta fall en LAN port men de finns ju moduler för USB, ProISL, AES m.m. Internt i Directorn sker all processing med ljudet, filter kanske även omvandling av PCM/DSD (lite info om de delarna just nu). Ut ur Directron har man MSB:s egna protokoll ProISL som använder vanliga SFP moduler för dataöverföring och en fiberkabel med två ledare en för ljudströmmen och en för klockan ifrån DAC till Directorn.

 

I DAC monteras en ProISL ingångsmodul men även en modul för kommunikationen mellan DAC och Directorn som är en optisk Toslink vilket då ger en total galvanisk avskiljning mellan Directron och DAC.

 

Själva konceptet med att flytta all processing ut ifrån DAC är kanske inte så nytt de är de ju många som redan gör med NOS DAC och HQ Player tex. men vem vet MSB senaste "låda" är kanske de bästa sen skivat bröd uppfanns :)

 

1734038751_Screenshot2022-10-22at14-54-40Theall-newDigitalDirector-MSBTechnology.thumb.jpg.cb7af52e8b2c76bfb873022791845ef5.jpg

JO jag menar såklart D till D man är bara så van att skriva DA....

 

Men helt klart ett intressant koncept, känns som mycket i DACen nu inte behövs och i framtida DACar kanske man kan välja bort massa saker om man har en Director.

 

Som lekman är det ändå intressant som jag sa hur olika dessa HiEnd DAC tillverkare angriper VAD som är i dessa externa "lådor" och hur man delar upp funktionerna mellan lådorna. .dCS och MSB har ju VÄLDIGT olika tänk här.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, - Marten - said:

Tack för länken. Klistrar in ett informativt stycke från MSB själva:

 

”The Digital Director is designed to maximize the conversion potential of any current MSB DAC. It does this in three ways, by providing perfect digital isolation, offloading processing from the DAC itself, and re-clocking all incoming data regardless of the input format. It supports all of our Digital Input Modules. When you add the Digital Director the MSB DAC needs to be able to command the Digital Director to switch to the correct input, process the DATA correctly and send commands upstream to servers and other sources (volume, mute, play, pause, etc). The Digital Director comes with a "Toslink" cable based fiber control interface and a ProISL input module for audio data. The control interface is not actually Toslink but a packet based serial interface that uses Toslink cabling. It is only active when the DAC needs to command the Digital Director. These modules are both installed in the DAC. All of the DACs current input modules are removed and installed in the Digital Director. A single-mode glass fiber cable and a Toslink cable are then connected from the DAC to the Digital Director. Digital Audio and information that needs to be passed to the DAC streams over the ProISL interface. The "Toslink" Control interface is used infrequently such as when the DAC powers on and need to configure the Digital Directors processing parameters, when the input needs to change or when new volume info needs to be sent to an upstream server. The quality of this cabling is unimportant, any Toslink cable will do (plastic or glass is fine). We found it was very important for ultimate quality to have no wires (other than power and analog audio) run to the DAC at all. This was necessary to completely break the noise coupling paths from upstream products. We considered wire and hybrid fiber/wire interfaces but found there were always some circumstances where substantial noise could be coupled over the wire portion of the interface depending upon upstream conditions. Even with the ProUSB there are substantial improvements in quality because of the offloaded processing and substantially better power provided to the ProISL transmitter in the Digital Director.”

Intressant helt klart, och egentligen rätt imponerande att dom fått detta att funka med deras befintliga DACar .

Känns dock som framtida DAC inte kommer behöva alla "slots" för moduler och kanske lite annat man kan ta bort också.  .

 

Läser man texten kan man fundera på om inte ytligare en box med de analoga utgångarna skulle vara bra, få bort även det från själva DACen.

klockan i MSB är väl extremt bra (och dyr) så undrar lite hur klockorna här pratar med varandra.

 

Väntar nyfiket på tester av denna och jämförelser men en högre nivå UTAN Director vs en lägre nivå DAC med..

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, - Marten - said:

Ja det blir ju till att sälja allt analogt 😁. Skämt åsido, det ena utesluter ju inte det andra.

Mvh

 

Ja så är det och just nu tycker jag att min digitalsida inte skaver på samma sätt som den gjort tidigare jämfört med det analoga. Jag njuter mer av det digitala nu. Streaming och Premier DAC'en gör det riktigt bra. Finns inte mycket av det som jag beskrivit tidigare som digitala artefakter i de övre registren. 

Jag tycker fortfarande inte det är några avgörande skillnader mellan vanligt 16/44 och högre upplösningar på PCM. Ibland kanske lite, men inte så det blir avgörande musikaliska förbättringar mer navelskådning. Så hör jag en 16/44 igen som låter minst lika bra. Jag vet inte om det verkligen är hög upplösning som kommer ta digitaltekniken framåt mot analogsidans fördelar.

Kan en lösning, som MSB ovan, ge ett större steg framåt? Ja de verkar som de hävdar det. Vi får se.

 

Jag har efter Bernie Grundmans beskrivning ovan om vad digitaltekniken saknar mot den analoga blivit mer uppmärksam på just det som har med ambience i instrument och akustik och kan bara hålla med honom. Det är så det kan upplevas. På motsvarande album från Vinyl och rullband så låter det digitala "tvättat". Det låter rent och klart men utan en viss musikalisk finess i de akustiska ljuden från instrument. Jag får mer känsla av verklighet när jag lyssnar analogt. Mer av studio och reproducerad musik från det digitala. Det blir lite mer syntetiskt rent och avskalat. Det kan man ju tycka olika bra om och det är inget man kan tävla i eller bortse ifrån. Jag föredrar det analoga soundet även om jag som jag beskriver också njuter av det digitala mer nu, men i en jämförelse är jag torsk på det analoga varje gång. 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är det fullt hus i racket igen. 

 

image.jpeg.43bc22398e52254f3351290e3ed43b46.jpeg

 

Sista planerade juteringen av mitt förstärkeri är klart och jag hoppas dessa Krellar inte behöver resa så mycket mer de närmaste åren. 

Nu är kontakterna i Krell 350mc vänster bytta till nya guldpletterade liksom de är i de övriga stegen. Så nu hoppas jag att steget skall värma mig i vinter och inte steka mig. :grin:

 

 

Detta firas med en favoritplatta från Tonbruket. (streamad denna gång)

 

image.jpeg.4f8b4d3d33efefc2af2f6389ed6a3751.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Äntligen tid att lyssna lite mer seröst med det nyfixade Krell 350Mc left. Den sköter sig trots att den pressas och hamnar på ca 52 grader. Mycket likt höger kanal. Check!

 

 

Efter att spelat sköna rullband halva dagen (mest Jazz) så blir det Antipodes K50 som får köra lite. 

Surfar runt på lite av mina favorit-popalbum från hårddisken. Hamnar på The Black Eyed Peas - The E.N.D (Energy Never Dies).

Detta album tål att lyssnas på seriöst. Inte bara som skval i bakgrunden. Det är intressant från start till mål och det är inget vers-refräng.-vers-refräng-album. 

Slår ett slag för detta. 

 

image.jpeg.246361687511451237caed25b7eda4a4.jpeg

 

För mig är detta album ett av de bästa pop-albumen i denna genre and beyond! . Det har ett musikalsikt djup få andra har. Sång, körer, tempo, driv och kreativa partier man sällan hör i populärmusik pipplar det av. Hela arrangemanget är lite utöver det vanliga.

Hela gänget i denna grupp har en nivå som få kommer upp i. Det funkar även bra ljudmässigt... men tänk en dynamisk inspelning på rullband :33: :105:

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag visste väl det. :grinsmilingeyes:

Old news...

Bas är viktigt... djupbas är grymt viktig för vår upplevelse av musik på ett positivt men omedvetet sätt. Även den bas som är så djup att vi knappt hör den. Man misstänker det jag skrivit om flera gånger förut , att vi upplever ljud med fler delar av kroppen än öronen. Tex huden. 

Jag tror alltså då att för att få realistiska upplevelser av musik som man kan få live, så behövs kompetent djup bas även i våra hemmasystem. Då känner man igen sig, i alla fall jag och det blir mycket roligare. Intellektuell lyssning funkar i lurar och i små system, men jag når inte samma musikaliskt emotionella njutning då. (Även om jag kan njuta så blir det inte lika starkt).

 

Jag har upptäckt att för mig infinner sig den starkaste musikupplevelsen när hela kruppen är med och "hör" och inte bara öronen.

 

  • Hjärnforskare från Canada tagit reda på det många kanske haft på känn - låga bas-toner får verkligen folk att dansa mer. Det skriver The Guardian.

  • När mycket lågfrekvent ljud spelades under en livekonsert med elektronisk dansmusik, rörde sig publiken mer även om dom inte kunde höra frekvenserna.

  • Forskarna tror att sån här låg bas registreras bland annat i huden och i innerörat.

Källa:  Sveriges Radio och The Guardian

 

Detta handlar om den absolut lägsta basen runt och under 20Hz, men jag är säker på att kroppen uppfattar frekvenser från många fler delar av frekvensområdet som då gör upplevelsen mer lik verkligheten. Min gissning är att en högtalare/hela systemet behöver förmåga till kraft, fysik och dynamik för att detta skall bli riktigt effektivt. 

 

Onödigt att forska om att vi upplever frekvenser med annat än örat, mer intressant att veta hur och var.:winking:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-22 at 17:14, Apexorca said:

Nu är det fullt hus i racket igen. 

 

image.jpeg.43bc22398e52254f3351290e3ed43b46.jpeg

 

Sista planerade juteringen av mitt förstärkeri är klart och jag hoppas dessa Krellar inte behöver resa så mycket mer de närmaste åren. 

Nu är kontakterna i Krell 350mc vänster bytta till nya guldpletterade liksom de är i de övriga stegen. Så nu hoppas jag att steget skall värma mig i vinter och inte steka mig. :grin:

 

 

Detta firas med en favoritplatta från Tonbruket. (streamad denna gång)

 

image.jpeg.4f8b4d3d33efefc2af2f6389ed6a3751.jpeg


jag gillar att ditt system får Brinkmann Balance att se liten ut. 😀

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Double A said:

Kan inte annat än att hålla med dig!

Håller på med ett kundprojekt just nu, och med dessa så känns musiken i hela kroppen. 😊

 

Detta är något som fler borde få uppleva ❤️
 

D1659716-2A3E-49A7-B0BE-30FC92FCF135.jpeg
 

18” bas

12” mellanregister 

Amt diskant

Avstämd till 20Hz 

 

Nu snackar vi! :grin:

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Double A said:

Kan inte annat än att hålla med dig!

Håller på med ett kundprojekt just nu, och med dessa så känns musiken i hela kroppen. 😊

 

Detta är något som fler borde få uppleva ❤️
 

D1659716-2A3E-49A7-B0BE-30FC92FCF135.jpeg
 

18” bas

12” mellanregister 

Amt diskant

Avstämd till 20Hz 

Det är så Svanå Matts också tänker för att få live känsla på blås och trummor. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Double A said:


Ja hela ljudbilden får ett helt annat liv med en sådan här uppsättning. Och det mesta man lärt sig om High-end högtalare ställs på ända! 

 

Jag kan tänka att de högtalare du visar gör det.

Det du skriver där är något jag tänkt på länge. Du berör något som jag tycker är viktigt. 

 

Jag kommer inte ihåg namnet, men det var säkert 15 år sedan, eller mer, som jag lyssnade på en stor högtalare på Arken-mässan. Den var säkert 170cm hög eller mer, vit, med vågräta ränder på de rundade sidorna av kabinettet. Den hade enorm dynamik och tryck i sig, inte som High-end, men heller inte dålig vad gäller hifi-parametrar. Det lät lite som bra bilstereo kan låta. Spelglatt med byxfladder, kul och mycket torrt ljud. Det var inget jag ville köpa,  men det hade egenskaper jag ofta saknar inom High-End och inget på den Arken-mässan hade de egenskaperna tyckte jag. Varför saknar fin-hifi och High-end mycket av det?

 

Min polare köpte ett par stora Cerving Vega till källaren för fester och för att spela upp musik som han spelade med i när han hamrade på trumsetet. Likadant där. Inte High-End men urkul. Jag vill ha båda egenskaperna. Tryck, dynamik och High-End egenskaper.  

 

High-end är ibland lite snällt ffa med många nya högtalare och förstärkare. Det finns märken som kan rocka loss och som är High-end men det blir dyrt, riktigt dyrt.  

2 exempel som gör denna kombination rätt bra och som ni vet att jag gillar är nästan alla Wilson och Sonus fabers finare serie kan det. Tex Sofia och Amati som är i sammanhanget rimliga högtalare prismässigt kan verkligen göra det mesta. De kan rocka loss och spela High-End. Tänk Wilsons gamla Max-modeller. Nya Alexx är galet bra. Ett exempel taget ur luften är Fink Teams stora högtalare som också kan detta och TAD R1 gör det bra.  Det finns fler men inte så många ändå. Många är mest bara High-high end på ett finsmakar-intellektuellt sätt. Det kan vara magiskt, men skall man få med hela hjärtat tex på storslagen klassisk musik, Daft Punk eller storbandsjazz också så missar många. Det är inte bara rock och elektronisk musik som skall ha fladder i brallorna. Klassisk musik kan verkligen ha den förmågan tex Våroffer. Då är det väl kul att uppleva det när det finns där och är skrivet och uppfört live på det viset.

 

@Double A jag fattar att de högtalare du visar ger fladder i brallen på ett sätt High-End nästan aldrig mäktar med. Kan de räknas som HiGh-End? vad det nu är? men du förstår säkert. 

VAd är nyckel till att konstruera en högtalare med potent dynamik och kraft i hela registret utan att bli råbarkat och kunna spela skirt nyanserat och fint också.

Kan man komma  undan stora membran? Oftast när jag hört det bra så har det varit stora membran. Minst 10-tummare, helst 12-15 tum. Är inte 15 tum sweet spot för rimliga baskonstruktioner? Eller är större ännu bättre?

 

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca Du sätter ord på många av mina tankar där!😊

Dessa högtalare är ett kundprojekt men dom har fått mig att omvärdera mycket om high-end. Diskanten är luftig, detaljerad (och allt de där) men jag va orolig på hur ett 12” PA mellanregister skulle låta… Det är ju inte ens av Beryllium, keramik eller egyptisk parpyrus! 
Men fan va det lirar snyggt tillsammans !

 

Jag saknar inget i diskant / mellanregistret, och då är jag rätt bortskämd med hyggligt bra element i dom registren. Och basen kan jag inte riktigt förklara, det är ingen stor blöt disko bas, utan finns det med på inspelningen så har du det i rummet. En rolig liten grej är typ puff ljud från sångare / mic som jag aldrig hört innan känns nu 😍

När folk ser denna setup tror dom det är ett par förvuxna Cervin Vega, men va fel dom tar! Dom kan låte litet och intimt och alldeles underbart stort när dom ska det. 
Och vad är det som gör det? Ja det är frågan, och jag har nog inga svar, men stora element med hög känslighet kan vara en del till det i alla fall.  Jag återkommer när filtret är färdigt, om det är någon som känner för att lyssna innan vi bokar flytthjälp🤣

Link to comment
Share on other sites

Nu till kärnan av vad jag håller på med... musik som frambringar fantastiska upplevelser.

Dessa stycken nedan skall spelas med fullskalig återgivning och volymen skall vara uppskruvad för att få med kraften, nyanser och botten i flygeln när det brakar loss. Då reser sig håret på hela kroppen och det musikaliska uttrycket tränger in bättre. 

 

----------------------------------------------------

 

Det finns så många genier som skapat musik. Man kan tvista om vem som är störst, bäst och mest genial. Man kan läsa om dem och alla känner till de stora. För egen del kommer den stora kicken då jag på mitt egna vis börjar förstå det man lyssnar på. När det verkligen tränger in. Jag upplever inte alltid att det är lätt att ta till sig dessa storheter. De kan ha flera lager. Vissa har tydligare ytliga lager där man fort fastnar för något. Tex Månskens Sonatens klassisk inledning, men det finns fler lager att tränga in i , betydligt fler. Det kräver lite engagemang. Det är då jag tycker upplevelsen växer. 

Beethoven har nog alla som lyssnar på musik en relation till. Men tusan... han har gjort så mycket. Det har iofs många andra också gjort. Jag har ett ganska rörigt axplock av hans musik i min skalle sedan jag var ung. Ingen riktig ordning, ingen djupare förståelse och därmed inte kunnat ta det till mig hans kompositioner annat än ganska grunt. Jag tänkte som jag gjort för länge sedan tex med Mahler och andra storheter få lite ordning i min förståelse för Beethoven. Jag började för några år sedan med Beethovens symfonier. Köpte en mycket erkänd fin samling på vinyl.  Lyssnade igen dem 1-9 om och om igen. Började få egna intryck av vad det handlade om. Fick tag på nästan alla även på fina rullbandsmasterkopior, ännu roligare. Såg Beethovens musikaliska utvecklingen, den enorma kreativiteten där han föra alla andra flyttade musikens ramverk till nya höjder och platser.  Det har andra också gjort, men det är något med Beethoven, något extra.

För mig har det varit som att polletten fallit ner flera gånger med Beethoven. Han har ett sådant musikaliskt djupa att den kan göra det. Kan han inte vara den största ändå?

Nu för ca 1 år sedan fick det bli ett nytt fokus på Beethoven igen. 

Inspirerad av en polare som läst hyllmeter med böcker om Beethoven och låtit mig höra just axplock av allt möjligt på hans musikkvällar.

Piano Sonaterna hade börjat växa sig fast lite extra av det han spelade för mig. De är förtrollande.

Köpte et vinylalbum med en fingerfärdig pianist, Igor Levit. Där spelar han Piano Sonat Nr 29. (Hammerklavier) på en fin inspelning med 45rpm.  Har dessvärre bara hittat denna sonat på vinyl i denna serie, men jag skulle köpa alla om jag hittade dem.

Nr 29 anses vara bland de främsta pianoverken av alla. Det går att förstå. 

image.jpeg.7303e237d230e1dd897cafbc5ef02c15.jpeg

 

Allt är ju som alltid tycke och smak. Nr: 29 är otrolig tycker jag. Det är minst sagt ett svårt stycke att spela och efter att det presenterats 1818 ansågs det i princip ospelbart tills Franz Lizst vågade spela det och gjorde "rätt" eller överhuvud taget kunde spela det på det första offentliga framförandet 15 år senare...  Det säger en del om hur bra Listz var... Igor Levit spelar det också "rätt" vilket säger en del om honom också. Nu är ju inte teknisk ekvilibrism allena intressant men nu är det så att det svänger som tusan och har fantastiska klanger och rytmer i detta stycke. Just Beethovens förmåga att binda samma alla delar av musikens verktyg på ett relevant sätt och dessutom förmåga att uppfinna nya kreativa musikaliska verktyg som skapar musikalisk skönhet gör honom nog unik faktiskt.  

 

Nu var jag minst sagt golvad. Detta stycke har allt. Tempo, driv, takt, dramatik, nyanser, känslor osv. Det är kort sagt ett jäkla drag och ett sjukt sväng. Inte mycket modern musik i dag har samma drag kan jag säga. Det var nog inte konstigt att Brahms som ansågs kunna bli Beethovens efterträdare nästan bröts ned av förväntningarna. "Det går inte att nå Beethovens nivå" verkade de flesta vara eniga om. Tja, Brahms skrev ju bra musik han också och fler med honom. Men visst, det är inte Beethoven.

Jag kännde till några till från dessa sonater redan innan. tex Nr: 14 Månskens Sonaten kanske är den som flest känner till. Nr: 8 Pathétiqu är också känd och magiskt bra. 

 

Nu när jag äntligen tagit steget in i Streamingvärlden så var det ju lätt att ladda ner Igor Levits alla inspelningar i samma serie på Beethovens Piano Sonater 1-32. (flac 24/96)

Bara detta skulle kunna vara ett musikaliskt livsverk. Både från Beethovens sida att skriva det och från Igor att spela in alla på raken... Så jag vill inte på något vis påskina att jag kan det ännu. Men man får sina favoriter. Allt är bra faktiskt.

De sonater som saknas är de 3 st Beethoven skrev när han var 13 år. De räknas inte med.

 

 

image.jpeg.bf4ecee521afa25d306cdca5eed392c0.jpeg

 

 

 

Det har snurrat mer eller mindre konstant en tid nu. Jag är fullständigt såld på dessa Piano Sonater. Det är många lager i dessa stycken. Hur tempot hanteras, kraften, drivet, klanger, nyanser osv. 

 

Min Beethoven-pollett faller ner gång på gång och djupare och djupare ner. Jag tror jag börjar fatta grejen med Beethoven på riktigt nu och det är underbart. Men jag tror fortsatt jag bara är vid ytan av detta. Kan tänka att det som pianovirtuos skulle vara roligt att studera detta ända in i märg och ben och sedan kunna spela alla dessa Sonater. 

 

Kan starkt rekommendera att borra ner sig lite i denna Sonat-samling om man har lite tid och lugn och ro. Det behövs. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Valet av att spela dessa Sonater med Igor Levit är lite slumpartat pga att jag köpte Piano Sonat No. 29 Hammerklavier på vinyl med honom och sedan hittat hela listan med Piano Sonater som han spelat in. Inspelningarna är kraftfulla och bra och en bra tolkning. Igor skiljer sig lite i framförandet och inspelningskaraktären mot några mer kända tolkningar som jag också hört.

 

 

image.jpeg.d2aa4ffb41a0c885e1fd3845d5e5e7aa.jpegimage.jpeg.c6ecee8df0c68367ea080d9a4cf22339.jpeg

 

 

Det coola med sådana här klassiska verk är de personliga framförandet. Man kan få favoriter där också så klart.

Två som man kan säga är lite mer spänstiga i framförandet är Stephen Kovacevich och Vlademir Ashkenazy.

 

Stephen påminner om Glenn Gould på det viset att han låter och hummar med i spelet och det blir en mycket tydlig del i hans tolkning. Han är grym på dessa Sonater får man säga. 

image.jpeg.d3d4e4ff15ccf3eec78abae9aa587a35.jpegimage.jpeg.8097b49da007068babfb752095cacb17.jpegimage.jpeg.19592a4758fe7487aa0c02b8abf972f2.jpeg

 

 

Vlademir Ashkenazy's tolkning kanske är bäst av de jag hört ändå. Han pauserar och hittar en annan tajming i anslagen och rytmen som är magisk. Nästan lite släpande i vissa avsnitt. Inspelningen är lite tunnare i ljudet vilket säkert också beror på val av flygel. Jag gillar själva kraften i inspelningen med Igor, men tolkningen med Vlademir.

 

image.jpeg.7d62654db6ba31c89ca54a2aeb58c9b5.jpegimage.jpeg.0c7d5c0a07c4e0ddbb057ee61194953d.jpegimage.jpeg.23264734d59f1fb49e330090f20b49a0.jpeg

 

 

Egentligen behöver man inte välja, alla är bra, men skulle jag dema hemma får någon som inte hört detta så mycket skulle det bli Igor Levit pga den kraftfulla inspelningen som griper tag i dig så du chippar efter andan när kraften kommer. Det är mer karaktär från flygeln också. Man är närmare flygeln. Det är som man sitter själv med Igor bredvid hon om. De andra med Vlademir och Stephen är nog inspelade i större sal och längre till mickarna låter det som. Man är mer i publiken i denna inspelning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En referenspianist för dessa ovan har utan tvekan varit Arthur Scnabel som var den första att spela in allihop. Gamla dåliga inspelningar men som anses vara grymma tolkningar. 

 

image.jpeg.00ad4e0914d801427dd14cfb9bfc9ac1.jpeg

 

Friederich Gulda anses också vara grym på dessa. Det har jag framför mig dock.

 

image.jpeg.dfeaf7c89d5aa685657eddfec1ab4d75.jpegimage.jpeg.ca1b15a3b369eff01ea7904bb981d975.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Apexorca said:

Valet av att spela dessa Sonater med Igor Levit är lite slumpartat pga att jag köpte Piano Sonat No. 29 Hammerklavier på vinyl med honom och sedan hittat hela listan med Piano Sonater som han spelat in. Inspelningarna är kraftfulla och bra och en bra tolkning. Igor skiljer sig lite i framförandet och inspelningskaraktären mot några mer kända tolkningar som jag också hört.

 

och det är ju inget dåligt val, Igor Levit har ju tokhyllats sen han släppte denna samling och den finns självklart med bland mina favoriter också. tyvärr förstördes stora delar av Beethovens 250-års jubileum av pandemin, men annars så var Igor Levit antingen i Sverige och spelade eller så skulle han kommit hit i samband med det, jag minns inte hur det blev i slutändan för själv höll jag mig hemma.

 

jag har mestadels själv fokuserat på symfonierna men litegrann försökt mig på piano sonaterna emellanåt, Igor Levit har ju allt vad gäller inspelningskvalitén, vilket jag ändå tycker är viktigt när vi lyssnar på klassisk musik i våra påkostade anläggningar, man vill inte att upplevelsen ska gå förlorad pga att inspelningen är för dålig och personligen tycker jag flera av de gamla legendariska klassikerna går bort pga detta. för egen del så har det blivit att jag lyssnat en del på Martino Tirimo som är en av få som faktiskt spelat in samtliga av Beethovens pianoverk. jag har inte lyssnat och jämfört jättemycket men jag kan nog tycka att han har ett lite mer naturligt, avslappnat och skönare sound, ljudkvalitén är också helt okej.

 

NYsnyDR.png

 

när det kommer till symfonierna så finns det ju många favoriter, men Jordi Savall tycker jag tillför en extra dimension i det hela och är mina definitiva go-to inspelningar. kanske lite annorlunda än många av de andra, men jag kan bara varmt rekommendera dem. känns som jag tjatat lite om honom, men det är för att det är så hiskeligt bra! nu kanske jag går händelserna i förväg här men det vore intressant att höra vilka favoriter du har med symfonierna, och även vad du tycker om Jordi Savall om du kan ta dig tid att lyssna (om du inte redan gjort det).

 

image.png.e26ed8248ac1bf26aaf1e6c89f40a37f.png

 

i övrigt så håller jag med om att Beethoven är störst, bäst och mest genial, jag började min klassiska resa med Beethoven och det känns inte riktigt som det finns något slut på den resan och även om jag sedan upptäckt och grottat ner mig många av de andra storheterna så håller jag ändå Beethoven som den störste av dem alla.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-14 at 09:52, VoicesInMyHead said:

och även vad du tycker om Jordi Savall om du kan ta dig tid att lyssna (om du inte redan gjort det).

 Tack, det skall jag göra. Kul med dina synpunker. 

 

Jag har en samling med symfonierna med Herbert von Karajan (DG) som ja tycker är mycket bra.  Men det finns många bra inspelningar på symfonierna jag hört. Jag har flera på rullband som är väl valda inspelningar och de slår det mesta.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

Jag har en samling med symfonierna med Herbert von Karajan (DG) som ja tycker är mycket bra.  Men det finns många bra inspelningar på symfonierna jag hört. Jag har flera på rullband som är väl valda inspelningar och de slår det mesta.

 

Herbert von Karajan är ju en odödlig klassiker liksom Carlos Kleiber och Georg Solti mfl, men jag återkommer till det där med ljudkvalitét och därför började jag sondera mer bland modernare inspelningar och fastnade till en början för Nikolas Harnoncourt, Riccardo Chailly och framförallt vår egen Herbert Blomstedt, som nu alla toppas av Jordi Savall. Sen behöver ju det ena aldrig utesluta det andra och man kan njuta av flera av dessa mästerverk beroende på känslan för dagen. Jag kan tänka mig att det kan göra sig riktigt bra på band också... :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...