Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Kablar bör man byta ut då mycket som följer med apparater är dålig kvalite eller så kan man säga att de ofta innehåller så lite koppar som möjligt. Ta vad som helst med känd stor koppararea så blir det bra.

 

Sedan är jag inte intresserad av kablar alls. En stor gäspning. Det går att lägga de pengarna på högtalare som jag anser är det absolut viktigaste vid sidan av rumsakustiken. Därefter förstärkaren.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

Det går att lägga de pengarna på högtalare som jag anser är det absolut viktigaste vid sidan av rumsakustiken. Därefter förstärkaren.

 

Ja det kan jag hålla med om som en start... men till slut spelar mycket mer roll. Tex signalkällan. D<å jag först kopplade in rullbandspelare i mitt system insåg jag att våra signalällor är enormt begränsande. Rullbandsdynamik mm avslöjade brister i akustiken jag inte hade hört innan. Det fixades. Det avslöjade också svagheter i mitt förstärkeri jag inte visste fanns. Nu är det trimmat att tåla rullbandsljudet och det blir även bättre på digitalsidan och vinylsidan pga detta. 

 

Det finns mycket att skriva om detta. Tar ett nytt inlägg till det.

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Jag kan berätta att både @Bebop och @Daniel har fel. :winking:

 

 Men de har båda 50% rätt och tillsammans har de 100% rätt. :grin:

 

 Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Hur ofta måste detta påpekas? 

 

Sanningen (den odiskutabla) ligger mitt mellan dessa båda garvade hifi-nerdar. Det är den åsikt jag har om saken.  ALLTspelar roll. Puppa och kablar. Rumsakustik och kablar. Försteg och kablar. Slutsteg och kablar, bänk-underlag-fötter och kablar, signalkälla och kablar...  mm, mm. 

Har du en fin puppa kan du paja det om du inte kan leverera signalen vidare på ett bra sätt. Och en fin kabel har inte så stor nytta av det om signalen är kass från puppan.

För mig är det systemtänk att tänka på ALLT. Helheten och enskilda produkter. Kablar måste definitivt lira ihop med en väl vald puppa. 

Tyvärr har överföringen via kablar från proppskåpet, via strömkablar och signalkablar ut till högtalarna en fundamental påverkan på signalen. Liksom akustiken, jordning, revaxör, slutsteget och försteget osv har. Jag vet att Odin 2 överallt i mitt system kommer lyfta det till nya höjder. Men jag vill lägga de pengarna på det? Det har ju inget att göra med att det inte skulle låta bättre. Det är olika diskussioner. Men diskuterar vi väljud så kan ju min personliga budget påverka hur jag bedömer att det låter. Bias.

Hur det låter är fakta och vad det kostar är bara en mental övning. Pengars värde finns inte på riktigt. Det är en överenskommelse. Titta bara på hur inflation funkar. Högtalare låter likadant oavsätt inflation eller vad de kostar. 

 

Det är också så att ju bättre system du har i en allmän mening, så spelar kablarna på något vis mer och mer roll. En Odon 2 kommer inte gör stor nytta med klockradion. Men i både @Bebop 's och @Daniel's system kommer den göra nytta. Jag vill påstå att det är en sanning som jag ser världen. Frågan är bara hur man värderar förbättringen i förhållande till kostnaden. Det finns något mentalt provocerande med dyra kablar. "Det är ju bara en kabel... hur svårt kan det vara".  Det är helt subjektivt. När jag släppte att titta på priset på saker var det lättare att höra skillnader på riktigt. Inte för att det ändrar min budget men däremot ändrar det sättet att värdera prylarna för hur de låter. Därefter kan man titta på om priset faller inom den budget man vill ha. Att tänka på priset när man lyssnar är kanske det som förstör ens förmåga att värdera vad man hör mest av allt tror jag. Jag tror det finns negativ bias som ger inverterad placebo = nocebo för detta med kablars effekt.

Jag tror mångas balans i systemet ligger får dåligt i kabalmatchning till systemet. 

 

Jag tor inte det bara är kablar som provocerar prismässigt. Med de enorma prisökningarna som finns inom HiFi i dag kan ytterst få köpa det bästa. Vår bild är att det mest är rika kineser som gör detta. Inte ens de finaste systemen vi ser på detta forum är ens in närheten kostnadsmässigt mot vad som går att köpa. Det verkar störa en del. Jag bryr mig inte så mycket om det. Det finns bättre prylar som är mycket mer kostsamma än det jag har och det är helt ok. Men just kablar är mer kontroversiellt i vår hobby än kanske något annat. 

 

Jag tycker inte det går att komma från att högtalarna är mest avgörande, men när systemet är vältrimmat och man skulle byta till tex Odin 2 (eller Valhalla 2 för den delen) överallt i systemet så kan det faktiskt ge overkligt god effekt. Det har jag hört demas flera gånger. 

Jag tycker man skall se kabalsystemet som en enhet likväl som högtalare förstärkeri eller signalkällor och jag tycker det kan ge lika stora skillnader eller större som enskilda komponenter. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.

 

Så sammanfattningsvis tycker jag att det är balansen i systemet som man skall jobba med och där är kablar absolut en viktig del. Om akustik och ström är kass så spelar inget någon roll i systemet. Då slår alla system huvudet i taket tidigt och långt innan de kan prestera vad de egentligen kan.

 

En relevant fråga om pengar tycker jag kan vara. Jag har X antal kronor.  Var i systemet får jag mest förbättring om jag lägger dem. Jag tror sällan slutsatsen blir kablar och det kan både vara rätt och fel så klart, men det är mer ofta rätt än många tror. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

 

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Hur ofta måste detta påpekas? 

För mig är det systemtänk att tänka på ALLT.

Jag tycker inte det går att komma från att högtalarna är mest avgörande,

Så sammanfattningsvis tycker jag att det är balansen i systemet som man skall jobba med 

… 

Bra skrivet. Det enda jag inte håller med om är att högtalarna är mest avgörande vilket inte är förvånande med tanke på min Linn-bakgrund. Högtalaren och dess matchning till rummet har onekligen störst påverkan på ljudet men inte mest avgörande. 

Jag tycker det är klokt att börja med fundamentet i en anläggning om man vill ha bra balans. Bra rum, bra ström, bra bänk etc..

 

Sedan välja vilken källa som är viktigast i ens musiklyssnande. I vinylbaserade system blir skivspelare/arm/puppa samt placering och justering av densamma helt avgörande. En vinylrigg i toppklass kommer aldrig vara billig. I digitala system upplever jag att skillnaden mellan ”bra och bäst” idag är mindre och samma kanske gäller även för rullbandare? Har begränsad erfarenhet men levde en period med min fars Revox G36a som jag då tyckte lät fantastiskt även om den inte var dyr.


Sedan kommer högtalare som måste fungera i rummet de skall spela samt ha en karaktär man gillar eller helst älskar. Högtalarvalet styr sedan vilken förstärkning som är passar. En dålig förstärkare är som att ha för mycket salt eller socker i en annars god rätt. 

 

Huruvida kabelval är en del av fundamentet eller en del av att hålla balansen vet jag inte. Kablar behövs dock och de har en påverkan. Det centrala är att bevara eller förstärka ett systems balans. De flesta av oss har säkert erfarit hur en kabel rättar upp balansen i ett system-”skillnaden” kanske inte var så stor men fundamental.
 

Jag har aldrig ångrat en uppgradering av en signalkälla men har ångrat många högtalarköp.

 

Man kan bygga välbalanserade och musikaliska system genom att börja på andra ställen (tex med en 300b förstärkare eller att bli kär i en speciell högtalare) men jag uppfattar att det är svårare. Enkla system är lättare att balansera men den ultimata potentialen är mindre.

Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, Apexorca said:

Jag kan berätta att både @Bebop och @Daniel har fel. 

 

 Men de har båda 50% rätt och tillsammans har de 100% rätt. 

Kanske bara så enkelt som att det är två olika vägar fram till välljud och att det sker via olika tänk och att det finns andra vägar oxå?

 

/byZan   

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Det finns något mentalt provocerande med dyra kablar.

Håller med liksom apparatfötter, rack, dacar osv. Men än mer provocerande är när det implicit hävdas att det finns en automatisk koppling till kvalitet. Så är det inte i min värld; inte nu längre. I somras var vi ett Euphoniagäng här hemma och vi jämförde ett skivspelarkablar som kostade ungefär lika mycket. Jo, det var skillnader där vi tyckte den ena var lite bättre. Vi jämförde också XLR-kablar. Det ena paret kostade ca 40,000, ett par för ca 8,000 och ett tredje för ca 6,000. Vi hörde skillnader utan att hamna i en ”bättre - sämre-diskussion”. 
 

Jag behöll lånekablarna för ca 8,000 ett tag och blev faktisk riktigt häpen över resultatet. Jag återkommer om det i en senare tråd. @calle_jr blev lika nyfiken över det han hörde och fortsatte testandet mot sina fina Cardas-kablar. Jag är ganska säker på att många inte ens ger dem chansen pga att de är ”billiga” och kanske för att de inte har ”rätt” avsändare. Det är ungefär samma sak med t ex CD-drive från Sony (som jag beskrev innan) för 3,400:-. Hur många är ens beredda att testa när det finns motsvarande för 25,000 och uppåt?

Link to comment
Share on other sites

Kablar kommer väl alltid vara den eviga frågan inom den här hobbyn, jag är ju en av dem som också anser att de har oerhört stor betydelse och ser dem lite som ett grundfundament precis som @Daniel var inne på. Jag tror att en sak som ger olika erfarenheter med kablar är ju att alla våra anläggningar är så olika och skiljer sig åt på fler sätt än vad de är lika, och sen är det ju skillnad på kablar och kablar också förstås. Ofta så testar vi kanske en signalkabel eller högtalarkabel tillsammans med våra nuvarande kablar, och även om det kan funka så är min erfarenhet att ju mer cirkeln sluts med samma kablar desto bättre. Många av er har säkert sett när Ansuz demar kablar och stoppar in en Nordost kabel i anläggningen som det "svarta fåret", hade man möjligtvis fått samma upplevelse om man gjort det omvända? :shrugging: Jag tror också att bra kablar gör att jag får ut mer av min elektronik och högtalare, de går ju lite hand i hand med resten av anläggningen. Ju bättre prylar, desto större effekt av kablarna.

 

Jag kan inte se att jag skulle byta mina kablar inom rimlig framtid eller vad jag ens skulle kunna tänkas vilja byta dem mot, just för att jag fått en sådan "wow" upplevelse med dem i min anläggning. Det känns helt klart som att jag skulle kunna byta både det ena och andra men att de skulle bli kvar, lite som ett fundament som sagt där jag har hittat hem. Men vem vet, en vacker dag kanske det kommer något annat?

 

15 hours ago, Daniel said:

Jag  kan tagga ner lite om det upplevs störande.

 

För min del tycker jag bara det är kul att man propagerar för sina märken och jag skulle snarare tycka det vore konstigt annars. Så länge man är öppen med det och affiliering framgår i signaturen så har jag inga problem med det iaf. Jag tycker det är en tillgång för alla forum när tillverkare, distributörer och återförsäljare beblandar sig med oss vanliga dödliga.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Sedan kommer högtalare som måste fungera i rummet de skall spela samt ha en karaktär man gillar eller helst älskar. Högtalarvalet styr sedan vilken förstärkning som är passar. En dålig förstärkare är som att ha för mycket salt eller socker i en annars god rätt. 

 

Absolut. Håller med om att högtalarvalet är mycket viktigt för det rum man spelar i.  Det är därför jag menar att högtalaren är viktigaste valet. Små stativare i stora rumm som äter energi blir inte bra. Liksom baspotenta golvare i små rum med basförstärkning, osv osv. Sedan spelar förstärkeriet roll för att matcha men signalkällor är mer en konstant som inte bryr sig om dessa faktorer på samma sätt. De är lika viktiga och bra eller dåliga i alla system (med få undantag).  

 

46 minutes ago, Bebop said:

Vi jämförde också XLR-kablar. Det ena paret kostade ca 40,000, ett par för ca 8,000 och ett tredje för ca 6,000. Vi hörde skillnader utan att hamna i en ”bättre - sämre-diskussion”. 

 

Det är säkert så. 

Som jag beskriver i mitt inlägg menar jag att prislappen i avseendet om hur det låter blir lite ointressant.  En billig kabel kanske man tycker låter bättre än en dyr eller vice versa. Men den som låter bättre är bättre i det system man testar den oavsett vad man betalar för den.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Bebop said:

Vi jämförde också XLR-kablar. Det ena paret kostade ca 40,000, ett par för ca 8,000 och ett tredje för ca 6,000. Vi hörde skillnader utan att hamna i en ”bättre - sämre-diskussion”. 

 

Visst kan det vara lätt att bli förblindad av prislappar, men där måste man ju vara ärlig mot sig själv och hur man tycker att det låter. Jag skulle dock säga att ibland får man vad man betalar för, så är det bara, men samtidigt så dyker det ju emellanåt upp riktigt prisvärda alternativ som kan vara bättre, eller som man åtminstone själv föredrar framför dyrare modeller. Jag känner att jag landat i ett sådant märke där jag jämfört med betydligt dyrare men definitivt föredrar de billigare och det är jag väldigt nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Apexorca said:

Jag kan berätta att både @Bebop och @Daniel har fel. :winking:

 

 Men de har båda 50% rätt och tillsammans har de 100% rätt. :grin:

 

Visst har du rätt i det. 😀 Det gäller ju att identifiera den svagaste länken i systemet och givetvis ha en högtalare som är "rätt" för rummet.

 

Och att kunna spela all musik man gillar, på realistiska volymer, med energi i hela registret för bibehålla nerv och inlevelse är viktigt för mig. 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Många av er har säkert sett när Ansuz demar kablar och stoppar in en Nordost kabel i anläggningen som det "svarta fåret", hade man möjligtvis fått samma upplevelse om man gjort det omvända? :shrugging: J

 

Ja, det omvända gäller, det är en väldigt enkel demo om man har ställt upp systemet, framförallt högtalarplacering, för att funka med ett kabelmärke, dvs en viss filtersignatur och sen byta till en annan kabel. Jag har själv gjort den övningen några gånger privat, men skulle aldrig köra en sån fuling publikt. Alla får själva fundera på sin affärsetik och hur man gör saker. I det ovan nämnda fallet var det inte ens en original Nordost kabel, utan en med andra kontakter. 

 

Oavsett vad man byter i sitt sytem behöver man fundera på hur högtalarna måste justeras efter det. Det är kanske det viktigaste för att verkligen förstå den produkten.

 

Roy Gregory beskriver det väl i den här artikeln.

 

https://gy8.eu/blog/a-bright-shining-lie/

 

Och om kablar fortfarande upplevs provocerande för många så är det aldrig min intention att spä på den provokationen. Jag har ett enkelt löfte till mig själv och till alla som vill prata hifi med mig, privat eller professionellt. Jag kommer alltid säga vad jag tycker och rekommendera den väg jag tycker är bäst, om den rekommendationen landar i en kabel, en högtalare eller nya NOS-rör till förstärkaren, även om jag inte tjänar en krona på just dem, så kommer jag att rekommendera det jag tror är den vettigaste uppgraderingen. Livet är för kort för att snacka skit helt enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju som jag helt fastna i ESL och vintage där kablar inte ens hamnar på testlistan. En gång provade jag en dyr CD spelare för runt 50kkr men tyckte inte om den, trots bättre balans på det mesta. Den lät inte roligt, överraskande, dynamiskt osv. Den lät bara korrekt, men hur tråkig som helst.

 

Det var en aha-upplevelse.

 

Jag letar alltså efter helt fel saker, helt fel parametrar är på kartan.

 

Så på den vägen är det nu - hjärtat styr och örat är bara mikrofonen. Anläggningen är instrumentet. Kablarna har ingen funktion i detta. De talar inte till hjärtat. Det är bara nödvändigt att ha dem av nån sorts måsten för att apparaterna inte kan integreras ihop i en enda punkt bakom högtalarelementet.

 

Link to comment
Share on other sites

Har min dagliga gärning på ett företag som utvecklar medicinsk elektronik och jag kan säga att det skiljer sig en del mot HiFi-familjens synsätt.

Vi använder kablar enligt någon lämplig standard som ett antal olika leverantörer kan välja att uppfylla. Och alla kablar enligt den standarden skall ge ihop med vår elektronik samma värden oavsett vem som testar någonstans i världen. Vi kommer inte ha några problem med inspelning av kablar eftersom grejorna måste bete sig på samma sätt hela tiden. Och vi har kört klimatkammare och åldringsprocesser på allt så inom vad vi säger skall vara en livslängd + en felmarginal så kommer de bete sig lika hela tiden.

Vi kommer inte behöva använda kabellyftare eftersom vi inte kan använda apparater som är känsliga för yttre omständigheter på ett sådant sätt. Apparaterna skall alltså kunna stå på valfritt underlag hemma hos patienten. Klara yttre störningar, klara ovarsam hantering, klara att kopplas i vilket uttag som helst tillsammans med vilken som helst utrustning och kunna kopplas in med vilken nätsladd som helst osv. år efter år. Och ändå bete sig som dom gjorde på vårt labb. 

 

OM man skulle göra en koppling till vår värld så kan jag inte se att vi skulle kunna jobba med HDMI. En värdelös kontakt som kräver en del olika nivåer på kabeln beroende på hur hög upplösning som skall skickas. Inte sällan är ju bättre kablar tyngre och avlastningen är ju uselt gjord. Har genom åren som utsedd frivillig fått installera en hel del annan teknik som biorecivers med plattskärm och typ AppleTv. Gjorde en installation utomlands med 10 olika identiska utrustningar i olika rum. Kablaget var ett lotteri. Köpte 4K godkända av påstodd lite bättre kvalité och fann att vissa passa mellan vissa apparater. Andra passade var som helst och vissa fungerade inte alls bra över tid. Köpte sen Webhallens enklaste kablar för typ 170:- för 2 m och alla fungerade överallt. Inga fel ännu efter 3 år. Enda fördelen med bild ihop med ljud är att man tydligt kan se när det är problem i regel.

 

Personligen så har jag ju också hört skillnader på kablar men ser det inte som en fördel, snarare vore det bäst med apparater som inte var känsliga för kabelbyten. Att olika kablar kan kosta väldigt olika pengar är ju inte så svårt att förstå. Lägger man ner en massa forskning på något så blir det dyrt och om det är värt det beror ju på om kunden tycker det. Är det dessutom mindre serier så blir ju kostnaderna inte fördelade på så många par. Just nu så har jag inte så särskilt mycket hifi-kablar i stereon. Ut ifrån skivspelaren kommer en CAT6 nätverkskabel, ut ifrån försteget går en CAT6 till det elektroniska delningsfiltret och ut därifrån går det 5 XLR kablar till respektive högtalare. Men personligen skulle jag aldrig börja med att välja kablar utan snarast göra det sist. Man skall inte underskatta kombinationseffekter men personligen skulle jag vilja ha en kabel som man inte kan höra att den är inkopplad. Och egentligen skulle det vara önskvärt att det inte gick att höra skillnad på några kablar i stereon. Kan man då höra skillnader på olika CAT6 mellan apparaterna, kanske. Blir nog tillräckligt nyfiken med tiden för att testa. Idag har jag en blå no-name som fungerar utmärkt..

 

/Harry

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit spännande med lite biltester på valfri elektronik från hifiindustrin. Troligen skulle det bli stopp ganska omgående oavsett vilket test man väljer. Vem vill köra drop test från 1 meter i betonggolv eller saltspray?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja bilar är nog bland de mest genomarbetade produkter som finns om vi ser till all möjlig teknik och design etc som finns. Billar är ju sjukt prisvärda högteknologiska monster jämfört med HiFi. Inte så svårt att förstå egentligen. Budget för utveckling i redan extremt effektiva organisationer, stora serier  och antal sålda enheter jämfört med HiFi gör att det blir lite tokigt att jämföra på det viset tycker jag. 

Men om vi ändå gör det skulle nog ljudet av ett par mång-miljonhögtalare utvecklade av VW kosta... vad vet jag... men kanske 30.000kr om de hade bilindustrins förutsättningar. 

 

Jämfört med specialiserad vårdutrustning eller för den delen i rymdindustrin är ju kravspecifikationen vid utveckling en hel annan än i vår hobby. Tar vi utrustning i mitt gebit kostar bra utrustning och produkter väldigt mycket. Nästan löjligt mycket även jämfört med HiFi.  Låga serier och mycket specialicerade produkter är en förklaring. Skall priset pressas blir det inte bra. 

 

I vår hobby finns det dessvärre dyrt och dåligt. Därför behöver man testa själv och inte köpa det som inte är bra. En anledning att jag vurmar för stora eteblerade märken med genuint gott rykte och lång erfarenhet istället för ny firmor som ofta är en "one man show" är just att de de stora etablerade ofta är både bättre och har bättre kvalitet, andrahandsmarknad, service mm.

Visst det är inte lätt för de små att slå sig fram, men det går om man är bra nog på alla plan som kunden behöver inte bara hur de låter. Titta på Martens resa upp mot hifi-toppen. Nu är de där. Det är faktiskt en bedrift.

Dessvärre blir det lite av dagssländor av nya märken som säljs som världsmästare då de i de flesta fall bara är lovande ynglingar. 

 

En spaning av mig är att håller man sig till de etablerade stora märkena och matchar ihop det efter egen smak så kommer man kunna få det ljud man vill ha, en bra andrahandsmarknad, bra service, bra råd och bra kvalitet på både ljud och funktion.

Låt oss säga att det  bara fanns 10 bra högtalartillverkare. Då skulle det bli större serier, mer pengar till utveckling och servicemarknaden. Då hade med största sannolikhet priserna varit mycket lägre och bättre ljud ändå. Men nu är det ju inte så och det finns mängder av  DIY-snubbar som startar bolag och säljer prylar. Varför är vi inte mer kritiska mot dessa prylar och varför tar butiker och leverantörer in dem? Ja det blir väl något exotiskt över det och så har man en ny berättelse att sälja in dem med och ett fiktivt pris som kan sänkas "only for you my friend"... Där har Hifi-marknaden ett problem det tror jag. Därför blir det dyrare och dyrare och inte  bättre och bättre i samma takt. Kanske sämre i många fall. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nja, det skiljer. Men man har också olika ambitionsnivå.

i bilvärlden ska all elektronik klara alla olika mijökrav som ibland är rätt extrema. Typ ska all elektronik hålla för tex just nämnda droptest för monteringens skull men även klara alla fukt, kyla och värmekrav med full funktion med högsta last. 
Kanske lite olika jämfört med HiFi.

HiFi utvecklas ju inte för -40grader och max luftfuktighet i 15år.

Sedan kan man diskutera hur stor skillnad detta innebär i kostnad.

Man ska nog bara tänka på att det är olika krav för olika ändamål.

Det går inte alltid att jämföra..

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Azur said:

Nja, det skiljer. Men man har också olika ambitionsnivå.

i bilvärlden ska all elektronik klara alla olika mijökrav som ibland är rätt extrema. Typ ska all elektronik hålla för tex just nämnda droptest för monteringens skull men även klara alla fukt, kyla och värmekrav med full funktion med högsta last. 
Kanske lite olika jämfört med HiFi.

HiFi utvecklas ju inte för -40grader och max luftfuktighet i 15år.

Sedan kan man diskutera hur stor skillnad detta innebär i kostnad.

Man ska nog bara tänka på att det är olika krav för olika ändamål.

Det går inte alltid att jämföra..

 

Precis det jag menar. :thumbsup: Och det måste kosta mer att utveckla men  samtidigt "billigar" produkter med tanke på insatsen.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, conan said:

Det hade varit spännande med lite biltester på valfri elektronik från hifiindustrin. Troligen skulle det bli stopp ganska omgående oavsett vilket test man väljer. Vem vill köra drop test från 1 meter i betonggolv eller saltspray?

 

Även solen har sina fläckar. Min AUDI var konstruerad så att vatten rann ifrån motorrummet längs med elkablarna hela vägen genom mittkonsolen till den elektriska kontakten för växellådan. Fanns inget fast pris för byte och det blev dyrt. Konstruktionen var inte ändrad på 5 år senare bilar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Harryup said:

Även solen har sina fläckar. Min AUDI var konstruerad så att vatten rann ifrån motorrummet längs med elkablarna hela vägen genom mittkonsolen till den elektriska kontakten för växellådan. Fanns inget fast pris för byte och det blev dyrt. Konstruktionen var inte ändrad på 5 år senare bilar.

Så klart är aldrig teknik 100% perfekt. Men tänk komplexiteten i en bils teknik. Jag är i alla fall imponerad at det funkar så bra som det gör. Båtar däremot... där finns förbättringspotential.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-09-19 at 18:27, Azur said:

Känner igen mycket av det du skriver från mitt arbete inom bilindustrin där man fokuserar på lite andra parametrar, bla är kontaktdonen väldigt fokuserade av olika anledningar.

Har på senare år inte gjort särskilt många tester men har hänt att vi jämfört samma kablar med olika kontakter och funnit i vårt tycke rätt stora skillnader. Typiskt är RCA-honor rätt ostandiserat gjorda. De egentligen enda kontakter som man kan kalla standardiserade både mekaniskt och elektriskt är XLR och BNC. Idag är jag inte så särskilt nyfiken på kablar men om jag skall ha några nya försöker jag alltid skaffa WBT kontakter.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Harryup said:

Typiskt är RCA-honor rätt ostandiserat gjorda. De egentligen enda kontakter som man kan kalla standardiserade både mekaniskt och elektriskt är XLR och BNC.

Håller helt klart med vad gäller Hifi-kontakter. RCA-kontakter är väl ett typiskt exempel på en kontakt där utförandet kan variera i det oändliga.

Värre tycker jag det ändå är med strömkontakter, Schuko och IEC och även slutmontering av kablage och apparater. Så fort det rör sig om hifi så är det många gånger som kontakterna inte håller måttet och det är svårt att veta om monteringen är korrekt utförd utan att öppna kontakter och apparater och kontrollera eller i värsta fall göra om och göra det ordentligt. Sedan finns det givetvis undantag men jag blir inte förvånad om det blir problem som lätt hade kunnat undvikas.

Ett par exempel som jag själv stött på för inte allt för länge sedan.

image.png.13b1780fc0bbc456e19c5558a50c5358.png

 

Vad gäller kablage till hifi väljer jag att se det som övrig ”utrustning” som högtalare, förstärkare signalkällor, strömmen, nätverk, rack o.s.v. Det finns alltid en länk som är svagast vilken jag tycker, om möjligt, bör åtgärdas först om man väljer att göra något. Jag försöker följa den principen även om det ibland blir lite andra saker som prioriteras av mer praktiska skäl😊

När jag rätt nyligen testat försteg och slutsteg så testade jag samtidigt att byta strömkablage, signalkablar och högtalarkablar för att se vad som gör vad i ekvationen vilket jag tycker var väldigt givande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går kväll.

 

image.jpeg.0638ca81e0390ecfbab02db4402a87c3.jpeg

 

 

 

 

I kväll. Vad har hänt?

 

image.jpeg.5357aa81a1a2940baf152e696d0df580.jpeg

 

 

Det är så tomt mellan högtalarna att det ekar...  känns så tomt och ödsligt. Saknar klippet och storleken mellanbasen. Låter lite som stora hornsystem med subbasar. :winking:

Downsizeing?

Varför?

Jo, om de som läser min tråd kommer ihåg så har jag ju renoverat skjortan av min slutsteg, men av tillfälligheter och problematiken med att skicka runt dessa klumpar blev Krell fpb 350Mc vänster kanal inte lika renoverad som höger kanal. Jag var lite trött på allt bärande och logestiken eftersom det ändå funkade utan problem. Det som återstår för 350Mc vänster kanal är kontakterna på moderkort och om det nu var någon kontakt till kanske. De ärgar på dessa bestar med åren och kan ställa till det med den information biasstyrningen får. De går på max oavsett behov. Det kan leda till steka-ägg varma slutsteg (på riktigt!!!). Har nu uppgraderat till kontaktdon som inte ärgar.

 

Jag tänkte alltså ha detta 350Mc vänster kanal ett tag eftersom det skötte sig så bra och byta då det började strula. Som varje Krell FPB ägare så blir man beroende av en IR-tempraturmätare som ständigt hänger i ett hifi-hölster i bältet för snabb mätning när det är musiklyssning. Nu börjar 350 Mc left drifta upp till 5 grader mot höger block. Några grader ca 2-3 är normalt. Det var så det började på mina andra steg tidigare också. Inget jag orkar vänta på att det skall balla ur. Ägg steker jag mer än gärna på spisen istället.  Så det fick bli transport upp till Krell Björn 1/3-dels Sverige norrut. 

Detta är troligen den sista åtgärden i min Krell-renoveringsresa. Då är allt rimligt åtgärdat och en del annat också som bytts för säkerhets skull. Så nu kommer jag kunna släppa temperaturmätaren ett tag framöver... hoppas jag. :grinsmilingeyes:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...