Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

On 2022-08-14 at 21:18, HansW said:

Carmel 2 är en fantastisk högtalare.

 

Det betvivlar jag inte. Jag har hört en Carmel för många år sedan och det minne jag har kvar av den demonstrationen säger mig att jag fick en upplevelse av att de har de positiva egenskaper som man får av bra stativare och extremt upplösta tajta snabba och rena i ljudet, men då var min känslan att de var åt det lättviktiga hållet men otroligt rent och kontroll neråt i registret och det kan ju ibland ge känslan av lättare tygnd i basen men troligen är det mer korrekt. Jag hörde Carmel  i ett demorum som var stort. Mycket angenämt för att ryckas med i musiken. 

Är det liknande nu @HansW ?

 

On 2022-08-14 at 21:18, HansW said:

men om man stänger ögonen och vågar lita på sina öron är saken klar.

 

Ja det är så man måste göra tycker jag också, lita på öronen och de är bäst om det är ens egna. :grinsmilingeyes: 

 

On 2022-08-14 at 21:18, HansW said:

Jag köpte själv ett par Sonja 2.2i efter att, för en gångs skull, gjort en relativt ordentlig utvärdering av 4 andra kandidater. Jag är otroligt nöjd.

 

 

Det är en extremt bra högtalare! Riktigt roligt.  Man kommer nog närmare sitt mål med hur man vill ha återgivningen om man testar och har en tydlig målbild. Jag har ju hört Daniels fantastiska system så jag kan gissa att det låter otroligt bra hos dig också.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Det betvivlar jag inte. Jag har hört en Carmel för många år sedan och det minne jag har kvar av den demonstrationen säger mig att jag fick en upplevelse av att de har de positiva genskaper som man får av bra stativare och extremt upplösta tajta snabba och rena i ljudet, men då var min känslan att de var åt det lättviktiga hållet men otroligt rent och kontroll neråt i registret och det kan ju ibland ge känslan av lättare tygnd i basen men troligen är det mer korrekt. Jag hörde Carmel  i ett demorum som var stort. Mycket angenämt för att ryckas med i musiken. 

Är det liknande nu @HansW ?

Din beskrivning stämmer med min upplevelse. Sonjorna adderar djup bas utan att tappa i snabbhet eller upplösning. De går djupt med en fantastisk upplösning från top till botten. I ett mindre rum tror jag dock Carmel 2 kan vara det bästa alternativet. Jag saknade inte basen när jag hörde dem i ett medelstort rum. Djup tung bas skapar utmaningar med rumsplacering (och finansiering) som diskuterats ovan. 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/_49U2566.jpg

(bild från när den var uppackad av mig ht-2014)

Hur kan en Pathos Classic one III stå sig mot en 2-3 ggr så kostsam ARC vsi75?

 

image.jpeg.b62f9d7e0d4bab23479d296545809655.jpeg

 

Jag testade dessa mot varandra i dag trots hot om åska. Den höll sig på avstånd så jag körde på. 

Pathos Classic one III står sig mycket bättre mot ARC vsi75 än vad prisskillnaden antyder, alltså står sig mycket bättre. 

Vist har vsi75 en större tyngd och auktoritet i ljudet. Det låter större och ett piano visar detta ganska tydligt, men allt som har att göra med vad takt tajming klang så är det rätt nära varandra. Men som sagt Pathosen är lite mindre, lite lättare. Basmässigt passar det pga att det inte exciterar rummet som vsi75 gör. Fick flytta rätt mycket på högtalarna med vsi75 får att få till basen ok rent akustiskt i rummet. ARC ger röster lite mer kropp och brösttoner. Båda är ena jäklar på att ljudet att försvinna från från högtalarna. 

 

image.jpeg.c4cea2e79e4bfb0dc74163fc34215da3.jpeg

 

Jag hörde att Franco Serblin på Sonus faber umgicks mycket med grundaren av Pathos. Båda med extrem byggkvalitet och design av hösta klass. Classic One III är vad jag kan förstå extra mycket Italiensk eftersom allt (vad nu allt är) i den är gjort i Italein till och med kondingar.

 

Nedan testade jag att köra ARC vsi75 på både 4Ohm och 8Ohm till högtalarna som är 4Ohm. Kan höra skillnad men inget avgörande tror jag. Vet ej vad som blir bäst faktiskt . Kanske 8Ohm. 

 

image.jpeg.b0762ba2af51c3519a501edeadfc64ec.jpeg

 

 

Först när jag började jämföra Pathos mot ARC tyckte jag först det var så nära i återgivning att ARC skulle få respass redan i morgon, men efter lite mer uppvärmningstid blev det större skillnad. Men fortfarande står sig Classic one III oväntat bra.  Jag får smälta detta lite och köra igen imon. 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Apexorca said:

Vet ej vad som blir bäst faktiskt . Kanske 8Ohm. 

 

Rådet brukar vara den koppling som ger högst signal och mindre sällan att det skulle ge olika ljudkvalitet. Men som så mycket annat inom hifi finns det olika åsikter om detta. En rörförstärkare ger högre distorsion vid låg impedans och om den är låg vid lägre frekvenser i högtalarna så kan 8-ohmsuttaget låta bättre fast det är lägre nivå. Även högtalarna känslighet vid olika frekvenser kan påverka. Så är det hos min kompis med hans Audio Research och Harbeth 40, dvs den allmänna rekommendationen blir en sämre lösning.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Rådet brukar vara den koppling som ger högst signal och mindre sällan att det skulle ge olika ljudkvalitet. Men som så mycket annat inom hifi finns det olika åsikter om detta. En rörförstärkare ger högre distorsion vid låg impedans och om den är låg vid lägre frekvenser i högtalarna så kan 8-ohmsuttaget låta bättre fast det är lägre nivå. Även högtalarna känslighet vid olika frekvenser kan påverka. Så är det hos min kompis med hans Audio Research och Harbeth 40, dvs den allmänna rekommendationen blir en sämre lösning.

 

Jag har testat lite nu efter jobbet och det låter bra på båda faktiskt, men kanske är 4 Ohm bättre. Det är inte det som skulle avgöra om man vill ha denna förstärkare eller inte. Det är inte riktig på den nivån , mer av tweeknivå. 

Link to comment
Share on other sites

Nu släpade jag ner Krell S-300i från sin långa dvala. Tung som ett as och hård som tusan. Värmde upp allt en timma. Krellen är uppåt 10 år gammal och låg på runt 30.000kr på den tiden. 

Körde olika musik ffa Jazz som jag ser framför mig kommer bli det denna anläggning kommer lira mest.

 

image.jpeg.af015f354942dea99371e73b03b28611.jpeg

 

Körde fram och tillbaka mellan Audio Research Vsi75 och Krell S-300i. De ligger på var sin kant. Krell har bäst pinpoint på allt och mycket svart bakgrund. Låter lite ljusare i mellanregistret och uppåt. 

Vsi75 spelar ut på ett helt annat sätt. Mycket mer rymd och storlek, men sämre pinpoint och instrument får mer kropp liksom sångerskor. Mer av brösttoner. Mer nerv i musiken. Dessa två är helt olika konstuktioner, liksom prisklasser och låter som det.

 

image.jpeg.df6e8d9ddb005a3ed3f95b3ebabcb7e9.jpeg

 

Pathos Classic One med rör i förstegsdelen är i samma prisklass som Krell S-300i som kör trissor. Tycker nog Pathos ligger närmare ARC Vsi75 i det ljud jag vill ha, men Vsi75 är ett nummer större. (jo jag vet prisskillnaden). Men jag tycker Pathos är klart snyggast. Den är som en godisbit. 

 

image.jpeg.58003e1b5e63ab08295da8e32fe36f51.jpeg

 

ARC och Krell mer stridsvagnskänsla i både design och kvalite.  Pathos är både hård och tung också, men en mycket mer intressant design tycker jag. (snacka smak på design är egentligen idiotiskt, men jag tycker så).

 

 

Jag har ju en vision om detta system som spelglatt med rörens romantik och luft på det klassiska viset. 

 

Jag har nu fått en känsla för att detta ojämna prisläge för testet visar att en dyrare konstruktion som ARC vsi75 är också låter mer som jag vill ha det.

Skulle jag välja på Pathos Classic One och Krell S-300i så blir det Pathos i detta test. 

 

För ca 5 år sedan testade jag Moon 340i mot Krell S-300i med Sonus faber Guarneri Memento och de var mer lika än olika skulle jag säga. Så jag ser ingen mening att släpa hit Moon 340i för test. 

 

På digitalsidan spelar jag på en Moon 300 D DAC...

 

image.jpeg.c25ab486fe187c12ca2d534e0679fb09.jpeg300 

 

... som hämtar musik från en gammal Samsung telefon med Tidal och som med Bluetooth skickar signalen till en Technics Network Audio Player. Det funkar.

 

image.jpeg.3e33025ef1b510d3c441bf19e2ffe8ad.jpeg

 

Det analoga jag körde på är så klart en Technics SL-1210mk2. 

 

image.jpeg.7096d60f9fe87757e86882d7972b49f5.jpeg

 

image.jpeg.532d3a454520938551fc8836a3103082.jpeg

 

Puppan är en Ortofone Quintet Orange.

 

image.jpeg.d9c7aff3cdb9999ff3930d2a313b5595.jpeg

 

Riaa är ett Gold Note PH-7. Trevligt Riaa tycker jag.

 

image.jpeg.65fec32f72e98a178fe55934a9fe60c4.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

en gammal Samsung telefon med Tidal och som med Bluetooth skickar signalen till en Technichs Network Audio Player. Det funkar.

Kul att ha lite på "bänken" att byta med! 

Ett tips; Om du skaffat mConnect eller mConnect HD så kan du skicka både Tidal och Qobuz i högupplöst till Technicsen. Du slipper blåtandsmöget! :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Kul att ha lite på "bänken" att byta med! 

Ett tips; Om du skaffat mConnect eller mConnect HD så kan du skicka både Tidal och Qobuz i högupplöst till Technicsen. Du slipper blåtandsmöget! :)

 

 

Det är inte min hemmaplan, men jag vet att det är din, så stort tack för detta tips. Skall se om jag får till det.

 

Jag har ju lite svårt att sälja produkter jag gillar när jag bytt något. Ofta har man nytta av dem ändå på något vis. Tex i en "testbänk" som någon slags referens. Då kan man ju ändå få en uppfattning om det man testar eftersom man kan sina gamla klenoder så väl.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, AlfaGTV said:

Kul att ha lite på "bänken" att byta med! 

Ett tips; Om du skaffat mConnect eller mConnect HD så kan du skicka både Tidal och Qobuz i högupplöst till Technicsen. Du slipper blåtandsmöget! :)

 

 

En fråga om det. Måste Technicsen var uppkopplad till fast nätverk? Tror inte den klarar WLAN?

Link to comment
Share on other sites

Skulle spelat massa vinyl album som jag köpt, men utan ljud i vänster kanal blir det inta alls lika kul. Kom fram till att det är den tunna vita kabeln genom tonarmen som sitter till puppans stifft inte leder ström längre. Det har varit något glapp några år, men bara att peta på kontakterna bakom puppan har räckt, men det gör det inte längre. Hur svårt kan det vara att löda detta igen? Inte särskilt, men Helmut Brinkmann gör något särskilt och smälter på någon akryl eller vad det nu var som isolerar från syre och dämpar lödningen. Lika bra att låta honom göra det. Då måste armen ut och åka lite. Trevlig resa. Syd-Tyskland är vackert. :smile:

 

image.jpeg.a2b94f4aa268d6dda92586fb69d38c76.jpeg

 

 

Lite segt precis nu när puppan börjar bli lite inspelad och jag precis tänkt ställa in allt på den igen och med alla nya album jag vill höra. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindome said:

Bara att ”låna” 1210:an från sonens rum, sen kan du lira igen:sunglasses:

 

Eller nöj dig med band ett par veckor:grin:

 

1210 får vara med nu när jag provar ut det "lilla" systemet och den kommer nog hamna i det till slut skulle jag tro. Vad tror du om att renovera EMT-ti puppan och köra den på 1210an? 

 

Det blir ingen  musik-torka.

Det blir nog mest digitalt från Antiopdes K50 streaming och från hårddisken.  Rullbandsriggen är lite i träda nu pga att Antipodes K50 står på rolbandsplatsen så länge jag rippar mina skivor. (Av praktiska skäl) När jag är klar med rippningen kommer K50 flyttas undan och Lyrec Frida (Rullbandaren) får tillbaka sin plats. Då blir det mer rullband igen. Band är bäst, så det kommer bli mer av det då allt är rippat. Har nu rippat mer än 2500 album på ca 5 månader. Gissar att jag inte kommer rippa allt men har några hundra kvar. 

 

25 minutes ago, TheToobs said:

Tillfälle att njuta av den nyuppgraderade digitalriggen

 

Ja, nästan varje dag sedan den införskaffades. Jag är mycket nöjd med hur den låter faktiskt. Inget jag stör mig på och jag kan helt glömma de där typiska "artefakterna" uppåt i registren som jag är så känslig för i det digitala mediet. Ffa med DSD. 

Numera spelar digitalriggen nog 50% det jag lyssnar på på det stora systemet och 95% när jag lyssnar med Lurar. Tror dock det kommer minska något med tiden ändå, men det är kul att streama och det låter bra. Lyrar är grymt praktiskt med digitalsidan. 

 

32 minutes ago, TheToobs said:

Hur gick det förresten med färg/finishmatchningen?

 

Det byttes till rätt nyans. Verkligen bra klanderfri service från MSB, Klarsund/ @- Marten - och Hembio Consult. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag delar några tankar jag sympatiserar mycket med.  Det handlar om ljudåtergivning så klart. 

 

Som en gammal legendarisk förstärkarkonsrtuktör sa...

"Mätningar bör användas för att försöka förklara vad vi hör, inte tvärt om. Kan vi inte mäta det vi hör tyder det mer på att vi inte har teknik att göra det.  Det ligger mer i detta än bara ingenjörskonst, det måste låta bra. Ingenjörsdelen är mer starten på trial and error metoden för att sedan lyssna. Trust your ears." - John Curl

 

Detta insåg John i början av 1970-talet. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-21 at 17:34, Apexorca said:

Skulle spelat massa vinyl album som jag köpt, men utan ljud i vänster kanal blir det inta alls lika kul. Kom fram till att det är den tunna vita kabeln genom tonarmen och som sitter till puppans stifft inte leder ström längre. Det har varit något glapp några år, men bara att peta på kontakterna bakom puppan har räckt, men det gör det inte längre. Hur svårt kan det vara att löda detta igen? Inte särskilt, men Helmut Brinkmann gör något särskilt och smälter på någon akryl eller vad det nu var som isolerar från syre och dämpar lödningen. Lika bra att låta honom göra det. Då måste armen ut och åka lite. Trevlig resa. Syd-Tyskland är vackert. :smile:

 

image.jpeg.a2b94f4aa268d6dda92586fb69d38c76.jpeg

 

 

Lite segt precis nu när puppan börjar bli lite inspelad och jag precis tänkt ställa in allt på den igen och med alla nya album jag vill höra. 

 

 

 

Lätt fixat, men man sover bättre om Helmut har gjort det, eller hur? 😃

 

 

Link to comment
Share on other sites

Många kloka ord som stämmer gott med hur jag tänker. 

Mer och mer tänker jag att vår hobby och det sättet jag ser på den handlar om att skapa en återgivning som man/jag gillar efter egna personliga preferenser. Alla har olika preferenser. Jag tror jakten på det neutrala, på hur det lät vid inspelningen och på det som är "rätt"... BLIR FEL. Kanske till och med kontraproduktivt. Det skall bara låta bra kort och gott, subjektivt bra. Det är mitt mål. Det finns många olik anläggningar som låter bra, men på olika vis. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

Många kloka ord som stämmer gott med hur jag tänker. 

Mer och mer tänker jag att vår hobby och det sättet jag ser på den handlar om att skapa en återgivning som man/jag gillar efter egna personliga preferenser. Alla har olika preferenser. Jag tror jakten på det neutrala, på hur det lät vid inspelningen och på det som är "rätt"... BLIR FEL. Kanske till och med kontraproduktivt. Det skall bara låta bra kort och gott, subjektivt bra. Det är mitt mål. Det finns många olik anläggningar som låter bra, men på olika vis. 

 

 

AMEN :)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Det skall bara låta bra kort och gott, subjektivt bra.

Så tänker även jag och eftersom jag känner att jag nått så långt jag har också drivkraften till större operationer avtagit drastiskt. Jag antar att även ålder bidrar en del. Men så har det inte alltid varit. Så länge jag hörde anläggningar som lät bättre än det jag hade bytte jag och uppgraderade jag relativt ofta. Det var också kul.

 

Min senaste stora uppgradering var när jag akustikreglerade mitt rum för ca 8 år sedan. Efter det har jag inte fått några riktiga haksläpp vid besök hos andra eller på mässor. Det blir mer en bekräftelse på att det ”låter bra hemma” på den musik jag gillar. Och för att det skall låta bra finns det naturligtvis en massa krav bakom typ dynamisk förmåga, upplösning, renhet och liknande.

 

Det hindrar inte att det alltid finns en del detaljer med förbättringspotentialer. En sådan uppdagades under mitt årliga ”Euphoniamöte” här hemma i somras. Det återkommer jag till under hösten. Därutöver drivs jag även av fåfänga. Ett exempel på det är inköper av min SME 12-spelare. Den är precis lika bra som min Simon Yorke S7, vilket är ett mycket bra betyg.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Många kloka ord som stämmer gott med hur jag tänker. 

Mer och mer tänker jag att vår hobby och det sättet jag ser på den handlar om att skapa en återgivning som man/jag gillar efter egna personliga preferenser. Alla har olika preferenser. Jag tror jakten på det neutrala, på hur det lät vid inspelningen och på det som är "rätt"... BLIR FEL. Kanske till och med kontraproduktivt. Det skall bara låta bra kort och gott, subjektivt bra. Det är mitt mål. Det finns många olik anläggningar som låter bra, men på olika vis. 

 

 

 

Jag skriver helt under på att vi alla har olika preferenser, det har nästan ett helt liv av hifi och high end lärt mig. Och ofta har jag blivit förvånad över hur olika preferenser vi kan ha. Men oftast är vi inte så långt ifrån varandra. 

 

Men det är något som skaver i mig, som jag har svårt att ringa in tankemässigt, och det är det där med neutralitet, och låg färgning, eller mindre påverkan på musiksignalen. Jag tror jag känner så här. 

 

Om ett system presenterar all musik på ett liknande sätt, t ex med en rik varm och fluffig mellanbas som får allt att låta glödande och fuktigt, så färgar systemet mycket. Men om alla olika inspelningar upplevs helt olika, dvs den ena är kall och tunn, och en annan fluffig och varm, så är det systemet i mitt sinne mer neutralt, dvs det lägger inte till så mycket karaktär. 

 

Och när man kommer upp på en viss nivå av prestanda på apparaten så kräver jag mer neutralitet, dynamik, förmåga att spela med skala osv. Med det sagt så kan jag njuta något helt otroligt av en pre-Cirkus LP12 från sent 80-tal, med en MOON Ace och ett par Spendor Classic. Ett system som kostar mindre än en vettig strömkabel. ;-) Så det handlar givetvis om vad man gillar och budget. Men om man köper produkter i den övre skalan, så tycker jag att de ska presentera musiken på ett sätt som närmar sig en live-upplevelse, även om det målet är ouppnåligt. Men strävan är på något sätt en del av resan för mig. 

 

Men jag säger vad jag alltid sagt. Man borde ha ett franskt slott med 4-5 olika system i olika rum. :-)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

Men det är något som skaver i mig, som jag har svårt att ringa in tankemässigt, och det är det där med neutralitet, och låg färgning, eller mindre påverkan på musiksignalen. 

 

 

 Ja det skaver i mig också och är svårt att ringa in. Därför blir mina tankar om detta lite kåserande i text.

Det är en av drivkrafterna att testa och lyssna runt på mässor mm för att närma mig en förståelse om vad som spelar roll och varför det blir gåshud av vissa system och inte av andra. 

 

6 hours ago, Daniel said:

Och ofta har jag blivit förvånad över hur olika preferenser vi kan ha. Men oftast är vi inte så långt ifrån varandra. 

 

Ja. Vissa gillar system jag bara inte förstår mig på. 

Kan det ha med olika hörsel att göra? Olika referenser från musik? Eller att vi fokuserar och lyssnar efter olika saker i musiken? Säkert lite av varje. 

 

Men oftast låter vältrimmade system oavsett "karaktär" trevligt och inspirerande att lyssna till. 

 

5 hours ago, Daniel said:

Om ett system presenterar all musik på ett liknande sätt, t ex med en rik varm och fluffig mellanbas som får allt att låta glödande och fuktigt, så färgar systemet mycket. Men om alla olika inspelningar upplevs helt olika, dvs den ena är kall och tunn, och en annan fluffig och varm, så är det systemet i mitt sinne mer neutralt, dvs det lägger inte till så mycket karaktär.

 

Jag köper det. Den beskrivningen är svår att omkullkasta, för jag håller med om det och är det det som är neutralt så är det bra. Det är så klart bra om systemet inte låter lika  oavsett instrument. 

I det sammanhanget tycker jag också att det finns system som  är neutrala och osexiga utan gåshud och system som är neutrala men med gåshud. ( Inte lite krav man har...:grin:

För min egen del handlar det om någon slags värme, dynamik, taiming och struktur i ljudet jag gillar. 

Men alla dessa begrepp har nog lite olika värden för oss alla och egentligen är vi nog rätt samstämmiga om hur det låter i förhållande till olika system, vad som är bäst, är som du skriver, olika.

 

Det riktigt svåra är att ha system som kan lira all sorts musik och det är ett mål jag har eftersom jag lyssnar på så mycket olika musik. Att få till akustisk musik, lågmäld, komplex, digital/elektronisk, stor orkester, solo osv är en utmaning i alla delar av hifi-systemet. 

 

I det system jag hade med USHER BE10 som hade beryllium i diskant och mellanregister kämpade jag i viss musik med en för mig besvärande hårdhet som satte för mycket karaktär för mig. Jag försökte tämja den men jag fick inte till det som jag ville hos mig. Det var helt klart en karaktär (tror jag) som slog igenom. Några egenskaper gillade jag mycket dock. Det fick mig ändå att byta spår. 

 

 

 

5 hours ago, Daniel said:

Och när man kommer upp på en viss nivå av prestanda på apparaten så kräver jag mer neutralitet, dynamik, förmåga att spela med skala osv.

 

Utan tvekan. Med mer kostsamma system är det kul att fylla på spelglädjen med de mer intrikata egenskaperna som finare prylar kan lyfta fram . Det ökar trovärdigheten i det vi hör och jag kommer längre in i musiken tycker jag. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter några intensiva veckor när jobbet och höstterminen dragit igång med full kraft så har jag nu lite längre tid att lyssna på musik och testa lite i mitt lilla system jag vill bygga upp. 

 

 

Jag har lite kablar på olika ställen och tänkte först testa Shunyata Venom högtalarkabel som jag haft när jag testat Sf Electa Amator III  och lite olika förstärkare Tex Pathos Classic One och ARC Vsi75. Jag fick lite mycket bas ffa med Vsi75. Jag trodde det var rumsrelaterat. Den var kanske lite oprecis och i mulligaste laget. Högtalarförflyttningar fixade en del men ej helt. Kopplade in en Nordost Heimdall istället. Det var en mycket bättre matchning i mitt system. Basen fick en helt annan struktur men utan att tappa djup. Takten taimingen och anslaget var det bättre sprutt i och mer medryckande. Hel presentationen blev luftigare. Ett klart bättre val. Kablarna har i princip samma prisklass och är bra men det handlar om matchning som är så viktigt. I detta fall var det mycket tydligt för mig.

 

image.jpeg.122b3e2ad901a563f85d176cdf1273eb.jpeg

 

 

Jag testade också lite andra högtalare, mest för att få referenser. 

Dynaudio Contour s-1,4

 

image.jpeg.f8d900d7d820973bd09cee2b4748e55a.jpeg

 

image.jpeg.3898005fd2a9aef8afbd853a63070529.jpeg

 

image.jpeg.46c07cbe0ad1b78f30eb7ef9ecec225a.jpeg

 

 

och Sonus Faber Guarneri Memento fick testa sig mot Electa Amator III. Allt samma i anläggningen och jag körde med Nordost Heimdall högtalarkabeln jag gillade bäst.

 

image.jpeg.4d770a7ed3c41d1cab7e64f9d4d0bf3e.jpeg

 

image.jpeg.d1efd5537911cd0d91caa63abd638064.jpeg

 

 

 

 

Contour är nästan 1/3 av priset mot Electa Amator III och jag gissade att den inte riktigt kunde mäta sig i jämförelse. Den lät bra, i jämförelse bättre än jag trodde. Inte tu tal om det, men det var klasskillnad. Saknade rymden de båda andra hade och lite återhållen i klangen, den lät liten i jämförelse med de båda andra. Saknade mest känslan i mellanregistret och luftigheten ffa från mellanregister och uppåt. Basegenskaperna var nog närmast i kvalitet med Electa och Guarneri, men var ändå inte lika strukturerade och nyanserade i basen. Den var i princip lika djup och nästan lika kraftfull. Electa kändes mest bastung om man kollar målfoto men inget avgörande mot Guarneri.

Jag har ju spelat Contour s-1.4 med Pathos Classic One innan och de mådde mycket bra av ARC Vsi75 istället kunde jag höra. Det var ett rikgigt stort lyft för Contour S-1.4. De kom inte loss med Pathos Classic One. Nästan förvånande. Electa och Guarneri spelade förhållandevis bättre med Pathos Classic One. Det är därför Contour s-1.4 inte blivit spelade på så mycket, men nu är det något helt annat. Förstärkarvalet är mycket viktigt, men man kanske inte i normalfallet matchar Conyour s-1.4 högtalare med ARC Vsi75,  men det borde man nog göra för de hoppade upp en rejäl bit på min stege i vart fall. 

 

image.jpeg.124b557485480fc0924058048e9930a1.jpeg

 

image.jpeg.90ca0a3d7943a679b56355a902bfe5ae.jpeg

 

image.jpeg.1f9c026baf0cd151291c02aefab3f9f5.jpeg

 

image.jpeg.3dcceed0ea4e3e9948edc24ebc58dda5.jpeg

 

Så vad skiljer då Sonus faber med nya moderna Electa Amator III av Paulo Tezzon och den gamla konstruktionen Guarneri Memento konstruerad av Franko Serblin? Designen är båda 100% Sonus fabersk, men ändå olika. Samma med ljudet.

Det är faktiskt så att själen i dessa högtalare är både i design och i ljud mycket lik i båda. Det finns en blodslinje.

Guarneri är dock högre och stativet är en helt annat sak. Tyngden och känslan i stålet och de svarta stropparna/spagettin är imponerande, även om många som testat Electa varit imponerade så är det än mer kompromisslöst bygge i Guarneri. Betyg 5 Electa och 5+ på Guarneri vad gäller bygget. Lutformen, lacken och bakstycket på Guarneri är oslagbara tycker jag. (Det var väl lutformen som Sonus faber var först ut med tror jag... fler kom efter)

 

image.jpeg.c27958a54dfcc774b7a89ca402794084.jpeg

 

 

Men åter till saken!  Hur låter Electa Amator III mot Guarneri Memento? Electa är något mer betonad i övre mellanregistret och uppåt och upplevs lite mer upplöst därifrån upp till diskanten. Jag hör mer detaljer och musiken blir lite mer fokuserad på detaljer i ffa övre mellanregister och uppåt. Intre hårt, men lite ljusare. Man leds att lyssna mer uppmärksamt till mellanregister och uppåt jämfört med Guarneri. Electa är taktfast och snabb, men det är Guarneri också . Pga att tex trumslag på kanten och på  hi-hatten betonas lite blir det en pigghet i musiken hos Electa. Samtidigt blir också röster något mindre och med mindre värme och brösttoner. I Guarneri låter sångare och sångerskor mer mogna och lite större i ljudbilden. Det är ungefär samma luftighet förutom i basen. Basen betonas även den lite mer med Electa Amator III. Eventuellt är Guarneri lite mer strukturerad i basen och något torrare. Det perfekta hade varit att ta det bästa från båda. Kanske skulle köra ena kanalen med Electa och den andra med Guarneri? :winking:

Man får höja lite mer med Guarneri för samma ljudvolym pga att den är någon db trögare. 

 

 

 

-------------------

 

 

Jag hade de alla 3 paren på de olika plateserna men det var inga stora skillnader som avgjorde något. Basen blev mkt mer kontrollerbar med Nordost Heimdall i detta rum och med dessa prylar.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men vem bryr sig om hur de ser ut? Det skall ju låta bra. Men det går faktiskt inte att ducka för designen och hur det är byggt tycker jag. Jag har ju ett par gamla Sonus faber Toy också de kostar en bråkdel men har i princip samma nivå på bygget för det. Snygga detaljer, glans, läder och inte ens baksidan är kompromissad med. 

Bara för att visa så tog jag några bilder på Toy också.

 

Mässing, högblank pianosvart lackering och läder. Tyg framför om man gillar det.

 

image.jpeg.3b6760e4c51fb4400862ca059dd63b2f.jpeg

 

image.jpeg.44925da4eb1e84379890fb89950d28ad.jpeg

 

image.jpeg.f51be85052e8e1d341b893ceedb96d2d.jpeg

 

Även dessa med extremt fin baksida.

 

image.jpeg.e5888207014970e91ea07431dda2af34.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En sak som slår mig i detta test totalt är hur mycket förstärkaren och kablarna jag bytte ändå lyfte återgivningen. I kablarnas fall bör det vara matchningsbetonat men förstärkeriet är en nivåskillnad på ett annat sätt. Classic One är mycket billigare och prisvärd men en bra bit efter ARC Vsi75. Det gick från att var ok men småtråkigt och ingen ville lyssna så mycket här med Contour s-1.4, Shunyata venom och Pathos Classic one till att systemet med Contour s-1.4 blev riktigt bra med vanebildande ljudåtergivning där man bara vill höra mer och mer. Då iofs med lite finare förstärkare än man skulle välja normalt. Men det kan absolut vara en väg att gå om man prioriterar. Matchning och att fintrimma ger bra effekt och då har jag bara skrapat på ytan i detta test för detta system. Det skulle gå att göra ännu mer med alla olika kombinationer, men detta gav mig en bra vink om vilken riktning jag skall gå hur jag kan gå vidare.

 

Lite svårt val om jag skulle välja mellan Amator Electa III och Guarneri Memento. Men jag fastnar lite mer i musiken med Memento denna kväll. Det beror på mellanregistret som jag tycker är magiskt närvarande och härligt. Eller vill jag ha den mer upplösta   Electa III i de övre registren? Hur mycket påverkas skillnaderna av att jag spelade CD och inte Analogt? Hmmm. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...