Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!

Apexorca
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led. Jag läste om ett nytt album i nya HiFi News som är inspelad i ”covid-uppställning” med 1,5 meter mellan musikerna både i sid- och djupled som gav en annorlunda känsla djup. Jag har inte hört den ännu så jag har ingen egen mening ännu.

5E40DB95-7D84-4137-AAB9-365D1AB7AB93.jpeg

Låter spännande! Beställd 😊

41 minutes ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led.

Ja, orden har säkert en del olika värde för olika personer. Jag tänker mig Rumskänsla i en återgivning som det övergripande uttrycket. Den är uppdelad i olika delar, som tex djup (framför och bakom högtalarna), bredd (mellan och utanför högtalarnas sidor), höjd. Det beskriver ju en rymd. Men Rumskänsla behöver också egenskaper som  trycksättning av rummet man lyssnar i, upplevelse av luft mellan instrument, storlek  (skala 1:1 är önskvärt för hög realism)och rumsakustik från inspelningen (gör det mer levande). Troligen hänger många av dessa ihop i orsakssamband med alla komponenter i stereon och akustik/högtalarplacering och nätström.

Komplexitet är nog bara förnamnet. Dock finns det ju vissa halmstrån man kan dra i och som verkar påverka så att man själv kan trimma detta.

1 hour ago, Bebop said:

Klurigt det här med fikonspråk. Rumskänsla är kanske ett bättre uttryck. Vad jag menar är att förnimma känslan av att det är riktiga människor som står på en scen på olika ställen i rummet och att man får lite av den känslan snarare än att det står uppställda på ett led. Jag läste om ett nytt album i nya HiFi News som är inspelad i ”covid-uppställning” med 1,5 meter mellan musikerna både i sid- och djupled som gav en annorlunda känsla djup. Jag har inte hört den ännu så jag har ingen egen mening ännu.

håller helt med  

13 hours ago, Bebop said:

5E40DB95-7D84-4137-AAB9-365D1AB7AB93.jpeg

Över 4 timmar lång och 30 stycken. Låter bra på Qobuz.

Har nu provlyssnat via lite bättre hörlurar och en USB-dac på jobbet. Kan inte säga att jag i lurar kan höra hur de sitter på scen, (förutom inne i huvudet 😃) det får bli på stereon ikväll. 

Sibelius 2'a är en favorit. Tycker att den unge Mäkelä gör ett bra jobb med den norska bandet. ;-) Kanske inte i klass med de främsta framföranden jag har hört men riktigt trevligt. Lyssnade faktiskt på Bernstein/New York så sent som igår på kontoret. 

3 hours ago, Daniel said:

Sibelius 2'a är en favorit. Tycker att den unge Mäkelä gör ett bra jobb med den norska bandet. ;-) Kanske inte i klass med de främsta framföranden jag har hört men riktigt trevligt. Lyssnade faktiskt på Bernstein/New York så sent som igår på kontoret. 

Alltid kul med nya förmågor som tar traditionen vidare inom den klassiska musiken.

Återkom gärna med ditt utlåtande när det gäller i inspelningen och rumsupplevelsen samt om det är mer luft mellan musikerna. 

Stereobild, dynamik, djup, bredd, höjd, och ”kropp” på instrument och röster är givetvis viktiga parametrar för att komma en live upplevelse närmare. Men än viktigare tycker jag att klangfärg och klangbalans är, om inte detta låter autentiskt så faller alla andra parametrar, i alla fall för mig. 

18 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Alltid kul med nya förmågor som tar traditionen vidare inom den klassiska musiken.

Återkom gärna med ditt utlåtande när det gäller i inspelningen och rumsupplevelsen samt om det är mer luft mellan musikerna. 

Jag kan inte höra om de fått mer luft eller utrymme. Dock låter inspelningen väldigt fint, med bra tonalitet, separation och dynamik. Bra framförande också. Blir mer intressant på stereon än via lurar. 

4 hours ago, Daniel said:

Jag kan inte höra om de fått mer luft eller utrymme. Dock låter inspelningen väldigt fint, med bra tonalitet, separation och dynamik. Bra framförande också. Blir mer intressant på stereon än via lurar. 

Tack Daniel. Får vänta till den 28/6 innan albumet landar hos mig.