Apexorca Posted May 11, 2022 Author Share Posted May 11, 2022 Nå får jag avslöja att jag nog missuppfattat några saker. Denna diskussion ran nog reda ut det. Börjar med det jag tror jag fattat och håller med om. 10 hours ago, Daniel said: Lägre Ohmtal = mer kärna, mindre soundtage, luft och skimmer (diskant) Högre Ohmtal = mindre kärna(bas), större soundstage, mer luft och skimmer. Det kan jag hålla med om. Det låter så hos mig också. ------------------------------------------------------------------ Men hur vi diskuterar om last har jag missuppfattat. Kan någon reda ut det för mig. Jag behöver en mer vattentät förklaring. För mig är ett motstånd på 500Ohm större än ett på 300Ohm. Det gör att 500 Ohm bromsar mer än 300 Ohm. Det går mer ström genom 300Ohm än genom 500Ohm. Är då inte 500 Ohm en större last??? Ett tyngre släp att dra uppför backen. Så tänker jag, men det är kanske fel. En förklaring skulle vara mycket välkommen. 11 hours ago, AlfaGTV said: Jag anser att "öka last" innebär att man sänker impedansen, men det blir lätt lite luddigt! Är inte impedans en resistans? Ökat motstånd (resistans eller impedans)... är inte det en ökad belastning... ökad last? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted May 11, 2022 Share Posted May 11, 2022 30 minutes ago, Apexorca said: En förklaring skulle vara mycket välkommen. Kortfattat. När man pratar last så ligger belastningen parallellt över spänningskällan, i detta fall generatorn i pickupen. Tänk, ju lägre resistans på motståndet, desto närmare kortslutning, alltså högre last. Skulle det vara ett batteri i stället för en pickup tömmer du batteriet snabbare med ett 300 Ω motstånd. Sitter motståndet i stället i serie med en belastning, tänk batteri och lampa där du kopplar in ett motstånd mellan batteri och lampa. Då faller det mer spänning över ett 500 Ω motstånd och lampan lyser svagare än med ett 300 Ω motstånd där spänningsfallet blir lägre över motståndet. I detta fall talar man mer om spänningsdelare än belastning. Daniel, AlfaGTV, Bebop and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 10 hours ago, Apexorca said: Är inte impedans en resistans? Resistans är i stort sett motståndet i en likström. Impedans är det elektriska motståndet i en växelström som är lite knepigare att beräkna då den också är frekvensberoende. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 12, 2022 Author Share Posted May 12, 2022 9 hours ago, LPL said: Kortfattat. När man pratar last så ligger belastningen parallellt över spänningskällan, i detta fall generatorn i pickupen. Tänk, ju lägre resistans på motståndet, desto närmare kortslutning, alltså högre last. Skulle det vara ett batteri i stället för en pickup tömmer du batteriet snabbare med ett 300 Ω motstånd. Sitter motståndet i stället i serie med en belastning, tänk batteri och lampa där du kopplar in ett motstånd mellan batteri och lampa. Då faller det mer spänning över ett 500 Ω motstånd och lampan lyser svagare än med ett 300 Ω motstånd där spänningsfallet blir lägre över motståndet. I detta fall talar man mer om spänningsdelare än belastning. Ok. Så motståndet på 500ohm gör då att det går mer ström ”den andra vägen” än vid 300Ohm i det paralellkopplade systemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 9 hours ago, LPL said: Tänk, ju lägre resistans på motståndet, desto närmare kortslutning, alltså högre last. Jag försöker tänka i vardagliga bilder som ger logik. I dessa orostider kan ju följande liknelse förtydliga. Ett kraftfullare försvar (=högt ohmtal) minskar belastningen på samhället. Ett svagt försvar (=lågt ohmtal) ökar belastningen på samhället mot en ”kortslutning”. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 2 hours ago, Bebop said: Jag försöker tänka i vardagliga bilder som ger logik. I dessa orostider kan ju följande liknelse förtydliga. Ett kraftfullare försvar (=högt ohmtal) minskar belastningen på samhället. Ett svagt försvar (=lågt ohmtal) ökar belastningen på samhället mot en ”kortslutning”. Bra, det var pedagogiskt. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 3 hours ago, Apexorca said: Så motståndet på 500ohm gör då att det går mer ström ”den andra vägen” än vid 300Ohm i det paralellkopplade systemet? Ska man titta på detaljer så skulle man behöva rita upp ett ekvivalent schema med pickup, eventuell sut, riaa med motstånd och kondensator för last. Då är det enklare att titta på spänning, ström och impedans i kretsen. Tycker att det räcker långt att veta att ett lägre värde på motståndet lastar ner pickupen mer. Apexorca and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 12, 2022 Share Posted May 12, 2022 2 hours ago, LPL said: Ska man titta på detaljer så skulle man behöva rita upp ett ekvivalent schema med pickup, eventuell sut, riaa med motstånd och kondensator för last. Då är det enklare att titta på spänning, ström och impedans i kretsen. Tycker att det räcker långt att veta att ett lägre värde på motståndet lastar ner pickupen mer. Ja, och kabeln. :-) Håller med.- "Lasta ned" är bra! LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 Fortsatte att spela med 300Ohm på Riaa under denna vecka, men går tillbaka till 500Ohm. Tycker det är mer lyriskt och mer levande. 300Ohm är i nuläget lite torrare och lite tråkigare, inte lika blommigt, inte lika mört kött. Skall få några till från Einstein snart hoppas jag. 400Ohm blir nog första testet när de kommer. Så jag tänkte göra en första test på VTA med 500Ohm. Lyra Atlas Lambda är någon mm lägre än EMT-ti. Eftersom min arm är rak så kan jag syfta mot tex en träkloss. Så här såg det ut från start. Lite hög i bakkant. Kallar detta läge för 0 och sänker armen 2 varv som jag i mitt VTA schema kallar -2. Då blir det i våg. Så här ser det ut när stylus belastas med nedsänkt arm ca 1.71 gram och när skiva spelas på 33,3 rpm. Zoomar in lite. Verkar ok rent okulärt. Jag är inte säker men jag tror att jag kommer höja VTA något när Atlas Lambda blir lite mer inspelad. Den sjunker säkert ihop lite. LISTEN TO MUSIC, Daniel, Terminator and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 7 hours ago, Apexorca said: Verkar ok rent okulärt. Ja, om SRA skall vara 90 grader, men är det rekommendationen? Jag vet inte. På min är rekommenderad SRA 92 grader. Jag läste om Atlas där någon lyckades få någon att mäta och det visade sig att han hade 94 grader och rekommenderades att sänka armen något för att hamna lägre. Hur mycket vet jag inte. Jag har heller ingen aning om vad som händer om man ligger t ex 2 grader fel. På en 9”-arm lär skillnaden mellan en 140- och 180-grams vinyl motsvara 1 grads fel i SRA. Ortofon rekommenderar 92 grader men viktigt att man inte hamnar under 90 grader. Jag tänker att 92 grader för 140 grader hade varit bäst för min puppa så blir det 91 grader för 180-grammare. Hur Lyra resonerar vet jag inte men de tycks ha rekommendationer kring hundradelar för VTF… Här finns en”vingelmån” men hur stor är den tro och vad resulterar den i… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 Jag tror det borde skilja om skivan roterar eller är stilla också. Lägre grader om den roterar gissar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 3 hours ago, Bebop said: Ja, om SRA skall vara 90 grader, men är det rekommendationen? Jag vet inte. På min är rekommenderad SRA 92 grader. Jag läste om Atlas där någon lyckades få någon att mäta och det visade sig att han hade 94 grader och rekommenderades att sänka armen något för att hamna lägre. Hur mycket vet jag inte. Jag har heller ingen aning om vad som händer om man ligger t ex 2 grader fel. På en 9”-arm lär skillnaden mellan en 140- och 180-grams vinyl motsvara 1 grads fel i SRA. Ortofon rekommenderar 92 grader men viktigt att man inte hamnar under 90 grader. Jag tänker att 92 grader för 140 grader hade varit bäst för min puppa så blir det 91 grader för 180-grammare. Hur Lyra resonerar vet jag inte men de tycks ha rekommendationer kring hundradelar för VTF… Här finns en”vingelmån” men hur stor är den tro och vad resulterar den i… Jag har försökt hitta vinkeln för nålen mot skivan, men hittar bara vinkeln mellan nålröret och skivan. Så det blir väl till att rigga kamerastativet, fota i rätt vinkel och mäta på bilden när man ändrat VTA. Gissar att Lyra helt enkelt sätter nålen så rätt att man kan mäta på nålröret mot skivan? Bebop and LISTEN TO MUSIC 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 SRA ska alltid vara 92 grader, Det är vinkeln man använder när man graverar. MEN, det är 92 grader där slipningen är gjord, dvs det behöver inte betyda att slipningen är i mitten av diamanten. I vissa fall är formen på slipningen annorlunda. Gå alltid på tillverkarens rekommendation, men nöj er inte med det lyssna både på högre och lägre inställningar. Örat är bäst! Vi kommer ner och kör vår vinylpresentation i Göteborg snart. Där går vi igenom detta i detalj. :-) Ampalang, LISTEN TO MUSIC, Ivery and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ishoot Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 4 hours ago, Daniel said: Vi kommer ner och kör vår vinylpresentation i Göteborg snart. Där går vi igenom detta i detalj. :-) Äntligen! Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 23, 2022 Author Share Posted May 23, 2022 8 hours ago, Daniel said: Vi kommer ner och kör vår vinylpresentation i Göteborg snart. Där går vi igenom detta i detalj. :-) Toppen! 8 hours ago, Daniel said: SRA ska alltid vara 92 grader, Det är vinkeln man använder när man graverar. MEN, det är 92 grader där slipningen är gjord, dvs det behöver inte betyda att slipningen är i mitten av diamanten. I vissa fall är formen på slipningen annorlunda. Gå alltid på tillverkarens rekommendation, men nöj er inte med det lyssna både på högre och lägre inställningar. Örat är bäst! Är det ett bra utgångsläge att fota (så klart vinkelrätt mot och i samma höjd som nålröret) när jag spelar ett spår och mäta mot nålröret så att det är 20 graders vinkel mot vinylen och då blir SRA 92 grader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 23, 2022 Share Posted May 23, 2022 8 minutes ago, Apexorca said: Är det ett bra utgångsläge att fota (så klart vinkelrätt mot och i samma höjd som nålröret) när jag spelar ett spår och mäta mot nålröret så att det är 20 graders vinkel mot vinylen och då blir SRA 92 grader? Visst. Men det bästa är att lyssna. Armröret parallellt som utgångspunkt. Sänk ett helt varv, lyssna på skillnaden blev basen slö och fet, toppen diffus så är du för lågt, då kan du börja höja räntan ett halvt varv åt gången. Du söker en djup, spänstig och elastisk bas, samt en frisk topp med energi fast utan siblianter. Är du för högt så tappar du bas och det blir lite tunnt och spretigt, då sänker man igen. Anteckna gärna. När du hittat det bästa halvvarvet kan du gå upp respektive ner ett kvarts varv. Man lär sig fort hur det ska låta och det går fortare än att fotografera. 😀 fast jag gillar att kolla på dina bilder så konfirmera bild med vad du hör. Det kan bli intressant. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 10 hours ago, Daniel said: Visst. Men det bästa är att lyssna. Armröret parallellt som utgångspunkt. Sänk ett helt varv, lyssna på skillnaden blev basen slö och fet, toppen diffus så är du för lågt, då kan du börja höja räntan ett halvt varv åt gången. Du söker en djup, spänstig och elastisk bas, samt en frisk topp med energi fast utan siblianter. Är du för högt så tappar du bas och det blir lite tunnt och spretigt, då sänker man igen. Anteckna gärna. När du hittat det bästa halvvarvet kan du gå upp respektive ner ett kvarts varv. Man lär sig fort hur det ska låta och det går fortare än att fotografera. 😀 fast jag gillar att kolla på dina bilder så konfirmera bild med vad du hör. Det kan bli intressant. Bra. Det stämmer bra med min plan. Tryggt att få det bekräftat. Armröret är parallellt och i våg. Jag har ett VTA schema för vad jag ändrar! Öronen mäter effekten. kommer nog att fota ändå för sköj skull. Inväntar bara några timmars inspelning till. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Låter som en bra plan. det är otroligt svårt att se med ögat, eller en kamera. Dessutom svårt att fota under drift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 9 hours ago, Daniel said: Dessutom svårt att fota under drift. Det löser jag. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 Var på Bengans i dag. Blev lite tunn skörd men det blev två bra plattor med två mycket olika saxofonister. En banbrytande och en korrekt och by the book. John Coltrane - My Favorite Thing och Sonny Red -Out Of The BLUE John Coltrane - My Favorite Things på Atlantic har jag, men inte remastrad från mastertapen och dessutom både mono och stereo. Behövde den tyckte jag. Altsaxofonisten Sonny Red stod lite vid sidan om de stora vid denna tid runt 1960. Han spelar mjukt trallande utan saxofonbröl, men svängigt, snyggt och rent. Detta album Out Of The BLUE från Blue Note Tone Poet med massa andra mycket sköna Jazzmusiker blir det en skön mjuk jazz som gjorde albumet till en hitt med mycket god kritik. Jag har inte ägt detta album själv men gör det du. Sonny Red kom aldrig riktigt upp sig i "Jazz fame" som de i den skara han spelar med här. Känslan i albumet är Bill Evans stil, mer grym skön känsla än spektakulär. Man bara vaggas mad i det sköna gunget. Gissa om den är välinspelad? Daniel and Bebop 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 Tyckte den bild jag tog som jag visar igen nedan ser ut att vara lite låg. -2 varv i VTA. Det låter dock fortsatt bättre än jag är van vid från vinyl. Tycker nålen är mindre än 90grader... Alla bilderna är under belastning 1.71 gram och spelning 33,3rpm på yttre delen, första spåret av vinylen. Ny VTA för dagen, höjer 1/2 varv. Bild nedan. Bara 1/2 varv upp på med armbasen gör att jag ser skillnaden på VTA. Den första bilden ser ut att vara strax under 90 grader och den senare lite mer än 90 grader. Hör jag det? Ja. Det låter bra, kanske lite friskare än förra läget. Höjer VTA 1/4 varv till. Alltså -1,25 varv från start. Bild nedan. Backar igen till -1.5 varv. Gillar nog det bättre. Just nu innan det är inspelat i vart fall. Så här är det nu. Ser ut att vara lite över 90 grader. MatsT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Du skall inte utgå från spetsen utan från slipningen om jag fattat det rätt. MatsT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 24, 2022 Author Share Posted May 24, 2022 25 minutes ago, Bebop said: Du skall inte utgå från spetsen utan från slipningen om jag fattat det rätt. Aj f-n. Då blir det ju fruktansvärt svårt att se vad man håller på med. Ffa när man tittar och har spetsen i spåret under färd. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Det beror på slipning. Den @Bebop visar liknar mer en Soundsmith och Ortofon Lyra har en slipning som går på mitten av diamanten. Så du är rätt på det @Apexorca 😀. SRA = Stylus Rake Angle. Den ska vara 92 grader. Men det kan vara förvirrande som jag nämnde tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 7 hours ago, Daniel said: liknar mer en Soundsmith och Ortofon Ja, det är Replicant-slipning från Ortofon Winfeld Ti. Med din skiss verkar @Apexorca ligga vinkla rätt så nära teoretiska idealet. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Det knepiga är att identifiera kontaktytan och slipningens sanna vinkel i förhållande till LP'n... För den nyfikne: https://www.wallyanalog.com/post/stylus-rake-angle-webinar De flesta resonemang bottnar i denna: more_than_one_vta_audio_march_1981.pdf Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 25, 2022 Author Share Posted May 25, 2022 9 hours ago, Daniel said: Så du är rätt på det @Apexorca Ok. Bra! Fortsätter som planerat då. Då är min gissning att jag ligger rätt bra till i teorin men fortsätter finjustera med öronens hjälp! Daniel and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Det är lätt att blanda ihop begreppen, det är givetvis SRA som är relevant. VTA säger ingenting om slipningen egentligen. Säger tillverkaren att armen ska vara parallell, vilket majoriteten gör, så är det en utgångspunkt. Örat löser finliret utmärkt. Men om inte det duger för nattsömnen kan man alltid skicka pickupen till Wally för en genomgång och leverans av fotinlägg för att få rätt på alla vinklar. Om pickupen är så felbyggd som Michael Fremer ofta drar som exempel i Analog Corner, skulle jag skicka tillbaka pickupen och få den fixad, eller en ny. Skissen ovan @Bebop visar en Ortofon, och just varför det inte går att bara dra en linje rakt genom diamanten och tro att det blir rätt. Till och med Michael Fremer gjorde det misstaget med en Soundsmith för många år sedan och blev offentligt uppläxad på internet ;-) I exemplet ovan skulle man ju behöva korrigera 29,5 grader för att få det rätt om man tror slipningen ligger mitt i diamanten. Här är en bild på Geiger/Replicant slipningen från en Soundsmith, de använder för övrigt olika slipningar på sina pickuper. Med de sagt så förekommer det ibland rent felbyggda armrör/diamanter, de bör då returneras, inte kompenseras, för de kommer aldrig att prestera optimalt. MatsT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 26, 2022 Author Share Posted May 26, 2022 Angående det vi dryftar om finställningar. Brinkmanns skivpuck rätar ut det mesta men inte denna platta. Den senaste Coltrane vinylen jag köpte var jättesned. Se videon ovan. Där är inställningarna satta ur spel. Klart inte detta är bra. Var tillbaka hos Bengans med plattan i går. De är världens bästa skivbutik. De krånglar aldrig, är hjälpsamma och trevliga. Visade hur sned den var och fick en ny platta. Tänkte dock det kunde vara bra att kika på den nya innan jag gick. Lika ojämn. Frågade om jag fick öppna en till Ok sa de... den var lika sned... fick fortsätta. Fick öppna 2 till innan det var en som var ok. den var lite sned men antog att skivpucken skulle lösa det och det gjorde den. Men det är rätt kass att en platta för nästan 500kr skall vars så dåligt gjord. Så köper ni denna platta kika på den först innan ni går hem. Det verkar vara ett följdfel. Bra låter den dock i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triomio Posted May 26, 2022 Share Posted May 26, 2022 8 minutes ago, Apexorca said: Den senaste Coltrane vinylen jag köpte var jättesned. Jag undrar, är det någon som har erfarenhet av LP- tillplattaren Furutech DF-2 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.