Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

52 minutes ago, shifts said:

 

Jag har inte samma erfarenhet som rapporterat om här ovan. Det är markant skillnad mellan iPad Pro 11" från 2018 och iPad Mini gen 6 från 2021, till den äldres fördel. Jag var själv förvånad över skillnaden. Har inte jämfört mer än någon enstaka gång, så kanske var det en tillfällig seghet i skrollandet.

 

Uppgifterna härvidlag är avgörande för mig. Om en iPad hackar går den bort och jag kommer välja närmaste enhet över den hackande nivån på iPad.

- Hackar inte den billigaste blir det den jag väljer.

- Är det bara den dyraste Pro-versionen som inte hackar blir det den. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, shifts said:

Har inte jämfört mer än någon enstaka gång, så kanske var det en tillfällig seghet i skrollandet.

Märkligt, som du säkert såg på min YouTube så är ju den gamla paddan "hack-fri" i det närmaste. Men jag har inte haft ngn nyare Mini hemmavid iofs.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Uppgifterna härvidlag är avgörande för mig. Om en iPad hackar går den bort och jag kommer välja närmaste enhet över den hackande nivån på iPad.

- Hackar inte den billigaste blir det den jag väljer.

- Är det bara den dyraste Pro-versionen som inte hackar blir det den. 

 

jag har själv gått i tankar om att köpa en ny iPad ett tag. som redan sagts så kommer alla iPad's att "fungera", men i och med att det är verktyget man använder för att kontrollera musiken så handlar det också till ganska stor del om upplevelsen av densamma, så som storlek på omslagen, hur snabb och smidig scrollande och navigerande är, hur hanterandet av själva iPaden är osv. telefoner och datorer åldras som bekant, en nyare modell kommer i regel prestera bättre och hålla något längre, jag skulle själv inte köpa en äldre modell för att spara lite pengar idag utan snarare se det som att en bättre modell kommer hålla längre, för iPad's är något jag inte vill köpa för ofta.

 

det som förutom fysisk storlek skiljer de olika modellerna åt är framförallt processorkraft och RAM minne. det sistnämnda är något som Apple inte är helt tydliga med i olika jämförelser och specifikationer. Lagringsutrymme (det man kan välja) är för mig helt ointressant och jag väljer det minsta vilket är fullt tillräckligt liksom WiFi-only då jag enbart kommer använda den hemma i nätverket. men man får ju fråga sig om man tänkt använda den till något mer än som fjärrkontroll och kanske lite lättare surfande.

 

iPad Mini: liten och smidig

iPad Air: sweet spot för de flesta vad gäller pris/prestanda? (nuvarande modell daterad)

iPad Pro 11": bäst prestanda

 

ibland känns det fånigt hur mycket man är beredd att betala för olika saker och andra inte, jag tycker iPad's är för dyra men egentligen så skiljer det inte så mycket mellan de olika modellerna om man tittar på en nivå upp. nånstans måste man ju dock dra sina gränser.

 

själv kommer jag invänta den nya iPad Air lanseringen som förväntas ske nu i början på mars, och sen kommer det nog stå mellan den nya iPad Air och iPad Pro 11" för min del då jag tycker Mini är för liten och iPad Pro 12.9" för stor.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

jag har själv gått i tankar om att köpa en ny iPad ett tag. som redan sagts så kommer alla iPad's att "fungera", men i och med att det är verktyget man använder för att kontrollera musiken så handlar det också till ganska stor del om upplevelsen av densamma, så som storlek på omslagen, hur snabb och smidig scrollande och navigerande är, hur hanterandet av själva iPaden är osv. telefoner och datorer åldras som bekant, en nyare modell kommer i regel prestera bättre och hålla något längre, jag skulle själv inte köpa en äldre modell för att spara lite pengar idag utan snarare se det som att en bättre modell kommer hålla längre, för iPad's är något jag inte vill köpa för ofta.

 

det som förutom fysisk storlek skiljer de olika modellerna åt är framförallt processorkraft och RAM minne. det sistnämnda är något som Apple inte är helt tydliga med i olika jämförelser och specifikationer. Lagringsutrymme (det man kan välja) är för mig helt ointressant och jag väljer det minsta vilket är fullt tillräckligt liksom WiFi-only då jag enbart kommer använda den hemma i nätverket. men man får ju fråga sig om man tänkt använda den till något mer än som fjärrkontroll och kanske lite lättare surfande.

 

iPad Mini: liten och smidig

iPad Air: sweet spot för de flesta vad gäller pris/prestanda? (nuvarande modell daterad)

iPad Pro 11": bäst prestanda

 

ibland känns det fånigt hur mycket man är beredd att betala för olika saker och andra inte, jag tycker iPad's är för dyra men egentligen så skiljer det inte så mycket mellan de olika modellerna om man tittar på en nivå upp. nånstans måste man ju dock dra sina gränser.

 

själv kommer jag invänta den nya iPad Air lanseringen som förväntas ske nu i början på mars, och sen kommer det nog stå mellan den nya iPad Air och iPad Pro 11" för min del då jag tycker Mini är för liten och iPad Pro 12.9" för stor.

 

Bra synpunkter. Tack!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett problem med mina säkringar sedan det blev tri-amping. Jag har varit inne lite på det tidigare. Alternativet att inte försöka få ordning på säkringarna finns inte. Jag är mycket nöjd med att tri-ampa pga den effekt det har på musikåtergivningen i mitt system. I relation till tidigare är det en ändlös kontroll och dynamik och det finns inte tillstymmelse till kompression i ljudbilden när det är full orkester och fullt drag i musiken. Det låter mycket bra enligt min smak redan på mycket lägre volymer, men det är bara det att så fort jag vill få trycksätta rummet perfekt så klickar det till i alla enheter... blir svart och mycket tyst. 

16A-säkringen i QB8High-Current ryker i parti och minut och det luktar bränt/oz så fort det börjar bli riktigt roligt och detta alldeles för ofta. 

 

Jag börjar tröttna på detta och tänker lösa det på ett eller annat sätt. Jag vill kunna spela med bra kraft och återgivningsvolym som ger illusionen av live-instrument. Annars blir det lite som att se en bra film och stänga av precis vid upplösningen.

 

Jag tänker ta det i steg. 

 

Plan A:

Jag har nu tänkt göra en ny grupp i elcentralen med en klangmodul IV med 16A och min gamla klangmodul III med 10A. 

Ytterligare en Gigawatt 3x4 kabel till ytterligare ett Furutech Rhodium vägguttag. 

En ny Nordost QB4 med 10A säkring behövs och den får troligen föda monoblocken Krell 350Mc. Klangmodul III med 10A guldsäkring får ta hand om detta.

QB8High-Current till klangmodulk IV med 16A guldsäkring får ta hand om Krell 400cx och Krell 450Mcx och den skickar vidare strömmen till den "vanliga"  QB8 som föder front end. Då kommer säkringarna i QB8orna och QB4an att klara sig med marginal och säkringsskåpet kommer klara sig också. Efter mina beräkningar ... hoppas jag . 

Någon extra QKore ground kabel att koppla QB4an till QB8High-Current behövs också men det har jag några extra så det löser sig. 

 

Då borde det fungera tycker jag.

 

Plan B:

Om plan A intre räcker får det bli uppgradering från 25A per fas till 32A per fas dessutom och andra väggkontakter som tål 20A mm, mm. Dock tror jag inte det skall behövas men vi får se. 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-27 at 20:01, Apexorca said:

 

Uppgifterna härvidlag är avgörande för mig. Om en iPad hackar går den bort och jag kommer välja närmaste enhet över den hackande nivån på iPad.

- Hackar inte den billigaste blir det den jag väljer.

- Är det bara den dyraste Pro-versionen som inte hackar blir det den. 

Jag har den billiga Ipaddan med 10,2 tumsskärm tror jag det var.  Funkar skitbra och utan lagg.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-28 at 22:03, Apexorca said:

 

 

Plan A:

Jag har nu tänkt göra en ny grupp i elcentralen med en klangmodul IV med 16A och min gamla klangmodul III med 10A. 

Ytterligare en Gigawatt 3x4 kabel till ytterligare ett Furutech Rhodium vägguttag. 

En ny Nordost QB4 med 10A säkring behövs och den får troligen föda monoblocken Krell 350Mc. Klangmodul III med 10A guldsäkring får ta hand om detta.

QB8High-Current till klangmodulk IV med 16A guldsäkring får ta hand om Krell 400cx och Krell 450Mcx och den skickar vidare strömmen till den "vanliga"  QB8 som föder front end. Då kommer säkringarna i QB8orna och QB4an att klara sig med marginal och säkringsskåpet kommer klara sig också. Efter mina beräkningar ... hoppas jag . 

Någon extra QKore ground kabel att koppla QB4an till QB8High-Current behövs också men det har jag några extra så det löser sig. 

 

 

 

Nu kom det lite tillbehör.

 

_49U9322.jpg.814a526c760bdb1fcd0426b6e438395c.jpg

 

_49U9323-2.jpg.b24fa9fed25c528743a7cb3acf305404.jpg

 

_49U9324-2.jpg.6da41e53d9114ee476a1a01a658fcd88.jpg

 

_49U9325-2.jpg.56fda952cb2fba29995c6a0fb5566557.jpg

 

 

Nu är nästa steg att lyckas få min elektriker att komma hit...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

I väntan på elektrikern så får jag spisa vax.

Bengans har nya bra påsar att bär hem dem i. 

 

_49U9326-2.jpg.1b9d5e72e255a2864cc7dfbb9e164080.jpg

 

Blandat, men mest Jazz.

 

IMG_5046.jpg.bfb3dd3e20e96255c75b370214003795.jpg

 

 

Vikingur går hela tiden hos mig

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-28 at 22:03, Apexorca said:

Jag har ett problem med mina säkringar sedan det blev tri-amping. Jag har varit inne lite på det tidigare. Alternativet att inte försöka få ordning på säkringarna finns inte. Jag är mycket nöjd med att tri-ampa pga den effekt det har på musikåtergivningen i mitt system. I relation till tidigare är det en ändlös kontroll och dynamik och det finns inte tillstymmelse till kompression i ljudbilden när det är full orkester och fullt drag i musiken. Det låter mycket bra enligt min smak redan på mycket lägre volymer, men det är bara det att så fort jag vill få trycksätta rummet perfekt så klickar det till i alla enheter... blir svart och mycket tyst. 

16A-säkringen i QB8High-Current ryker i parti och minut och det luktar bränt/oz så fort det börjar bli riktigt roligt och detta alldeles för ofta. 

 

Jag börjar tröttna på detta och tänker lösa det på ett eller annat sätt. Jag vill kunna spela med bra kraft och återgivningsvolym som ger illusionen av live-instrument. Annars blir det lite som att se en bra film och stänga av precis vid upplösningen.

 

Jag tänker ta det i steg. 

 

Plan A:

Jag har nu tänkt göra en ny grupp i elcentralen med en klangmodul IV med 16A och min gamla klangmodul III med 10A. 

Ytterligare en Gigawatt 3x4 kabel till ytterligare ett Furutech Rhodium vägguttag. 

En ny Nordost QB4 med 10A säkring behövs och den får troligen föda monoblocken Krell 350Mc. Klangmodul III med 10A guldsäkring får ta hand om detta.

QB8High-Current till klangmodulk IV med 16A guldsäkring får ta hand om Krell 400cx och Krell 450Mcx och den skickar vidare strömmen till den "vanliga"  QB8 som föder front end. Då kommer säkringarna i QB8orna och QB4an att klara sig med marginal och säkringsskåpet kommer klara sig också. Efter mina beräkningar ... hoppas jag . 

Någon extra QKore ground kabel att koppla QB4an till QB8High-Current behövs också men det har jag några extra så det löser sig. 

 

Då borde det fungera tycker jag.

 

Plan B:

Om plan A intre räcker får det bli uppgradering från 25A per fas till 32A per fas dessutom och andra väggkontakter som tål 20A mm, mm. Dock tror jag inte det skall behövas men vi får se. 

 

 

 

 

 

 

 

Hej!

Jag förstår attraktionen med att ha så mycket kraft tillgängligt. Körde ett tag aktivt med tre stora slutsteg så jag tror jag kan ana vad du upplever. Har dock svårt att förstå varför du uppgraderar elcentralen när det är säkringar i grendosan som går. Jag kanske har missat något tidigare i tråden? Att ha säkringar i grendosor verkar för övrigt vara en dålig idé. Det behövs inte i Sverige där man har säkringar i proppskåpet och det skapar bara en extra flaskhalls för strömmen. 

 

Lite kunskap kan vara farligt och den begränsade kunskapen jag har leder kanske fel. Det finns också olika filosofier som verkar passa olika bra för olika system. Med det sagt skulle föreslå att du kör all ström till stereon från samma fas, kör fler Klangmoduler och ledningar parallellt om det behövs, använd största tillåtna säkring i varje modul (16A?), skippar grendosor med säkringar, låt bli att seriekoppla grendosor, använd separata uttag för ’front end’ och slutsteg om du har fler och se till att du koppar komponenterna i rätt fas till eluttagen. 

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-04 at 17:42, Apexorca said:

Blandat

Foto%202022-03-05%2014%2019%2011.jpg?raw

Vet inte om du brukar lyssna på RHCP eller om den åkte med av bara farten.:smile:

By the Way-skivan är av mina absoluta favoriter och framförallt sista spåret Venice Queen. Kan tänka mig att det låter fullständigt magiskt i din anläggning.

Edited by Ivery
Bildhaveri på Dropbox
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Ivery said:

Foto%202022-03-05%2014%2019%2011.jpg?raw

Vet inte om du brukar lyssna på RHCP eller om den åkte med av bara farten.:smile:

By the Way-skivan är av mina absoluta favoriter och framförallt sista spåret Venice Queen. Kan tänka mig att det låter fullständigt magiskt i din anläggning.

 

Jodå! RHCP har jag lyssnat mycket på genom åren. Tillhör favoriterna i den genren. Jag hade med ett album för provlyssning på The Sf. Det var faktiskt en RHCP, Stadium Arcadium, Slow Cheetah som gjorde att det tillslut blev de högtalare jag nu har. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, HansW said:

Hej!

Jag förstår attraktionen med att ha så mycket kraft tillgängligt. Körde ett tag aktivt med tre stora slutsteg så jag tror jag kan ana vad du upplever. Har dock svårt att förstå varför du uppgraderar elcentralen när det är säkringar i grendosan som går. Jag kanske har missat något tidigare i tråden? Att ha säkringar i grendosor verkar för övrigt vara en dålig idé. Det behövs inte i Sverige där man har säkringar i proppskåpet och det skapar bara en extra flaskhalls för strömmen. 

 

Lite kunskap kan vara farligt och den begränsade kunskapen jag har leder kanske fel. Det finns också olika filosofier som verkar passa olika bra för olika system. Med det sagt skulle föreslå att du kör all ström till stereon från samma fas, kör fler Klangmoduler och ledningar parallellt om det behövs, använd största tillåtna säkring i varje modul (16A?), skippar grendosor med säkringar, låt bli att seriekoppla grendosor, använd separata uttag för ’front end’ och slutsteg om du har fler och se till att du koppar komponenterna i rätt fas till eluttagen. 

 

Lycka till.

 

Många bra synpunkter där.  Tack! Jag tänker mycket likt dig i detta. 

 

Jag kommer absolut att köra från samma fas, det har jag förstått är viktigt för fas och jord i systemet. Jag kommer köra 2 grupper från el-centralen i en klangmodul med 10A och en med 16A . Bra "HiFi"-kablar i väggen till 2 bra uttag. Där kommer en Nordost QB4 och en QB8HC (den går vidare till en QB8 till)  få var sin nätkabel från dessa uttag. Dessutom lägger vi över lite övriga el-produkter i hemmet från den fasen till en annan fas. Då har jag 25A att tillgå för anläggningen och det tror jag räcker. Men jag kommer nog höja till huset även av andra orsaker till 32A.

 

Fastestare i eluttaget och för apparaterna är en standard procedur hus mig när jag flyttar och byter saker.  

 

Nordost grendosor har säkringar i sig, jag vet inte om säkringen påverkar ljudet. Hänger med  resonemanget om att det sitter en säkring i el-centralen som säkerhet och at det kanske då inte behövs i grendosan. Jag har tänkt så själv. Så nu kör jag en 20A säkring i listen och 16A i el-centralen. Men det skall ändras framöver.

 

@HansW Jag har funderat på det där med säkringar. Är de en flaskhals? De lämnar ju all ström så länge de inte går över gränsen och slår av... eller?  Begränsas strömmen i tex 10A säkring innan det blir 10A genom säkringen?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Men jag kommer nog höja till huset även av andra orsaker till 32A.

 

Har du koll på vilken typ av mätarskåp du har idag normalt har man gänga 2 säkringar upp till 25A sen är 32A eller mer normalt 35A gänga 3 alltså en säkring med större diameter så att gå ifrån 25A till nästa steg innebär oftast en större operation än att byta bottenkontakt och säkring.

 

Man måste lämna in föranmälan till nätägaren om säkrings höjning så de kan kolla att de överhuvudtaget går att säkra upp hos abonnenten iom. att de vill ha selektivitet mellan sin säkring i gatan kontra din huvudsäkring så att de löser ut på rätt ställe vid fel eller överbelastning. Även att serviskabeln klarar av belastning och den större säkringen i gatan kan behöva beräknas innan de ger sitt godkännande av säkrings höjning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag har funderat på det där med säkringar. Är de en flaskhals? De lämnar ju all ström så länge de inte går över gränsen och slår av... eller?  Begränsas strömmen i tex 10A säkring innan det blir 10A genom säkringen?

 

Du har alltid en effektförlust i en säkring, kör man bra med effekt igenom en diazed så kan de bli riktigt varma utan att för den delen lösa ut.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, octavia rs said:

 

 

Man måste lämna in föranmälan till nätägaren om säkrings höjning så de kan kolla att de överhuvudtaget går att säkra upp hos abonnenten iom. att de vill ha selektivitet mellan sin säkring i gatan kontra din huvudsäkring så att de löser ut på rätt ställe vid fel eller överbelastning. Även att serviskabeln klarar av belastning och den större säkringen i gatan kan behöva beräknas innan de ger sitt godkännande av säkrings höjning.

 

Tack för bra info. 

 

Min elektriker sköter pappershanteringen som redan är på gång. 

 

 

 

10 minutes ago, octavia rs said:

 

Har du koll på vilken typ av mätarskåp du har idag normalt har man gänga 2 säkringar upp till 25A sen är 32A eller mer normalt 35A gänga 3 alltså en säkring med större diameter så att gå ifrån 25A till nästa steg innebär oftast en större operation än att byta bottenkontakt och säkring.

 

 

Säkringskåpet är nytt sedan 1 år. Jag hoppas min elektriker har koll på detta. 

 

IMG_0997.jpg.d07aa70b6afe32ada400380c7f846952.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, octavia rs said:

 

Du har alltid en effektförlust i en säkring, kör man bra med effekt igenom en diazed så kan de bli riktigt varma utan att för den delen lösa ut.

 

Ok. Är det då bra att köra en 20A i listerna och låta säkringskåpet ta smällen? :think::grimacing:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Säkringskåpet är nytt sedan 1 år. Jag hoppas min elektriker har koll på detta. 

 

De är säkert ok men du har väl ett mätarskåp på väggen utomhus de är där du har huvudsäkringen och där det bestäms vad du kan köra för huvudsäkring. Kabeln mellan mätarskåpet och centralen i huset bestämmer även den vilken huvudsäkring du får lov att ha allt sånt här får man beräkna beroende på nätets förimpedans och kortslutningsström.

 

1 hour ago, Apexorca said:

Är det då bra att köra en 20A i listerna och låta säkringskåpet ta smällen? :think:

 

Du behöver inte ha någon säkring alls i listen så länge du har 16A i centralen så är listen skyddad. 

 

Jag har tex. ingen säkring i min Ansuz list den är skyddad med 16A i centralen.

 

I vissa länder är det inte ovanligt att man har större säkring till vanliga uttag och då behövs det en säkring i listen så att man inte kan överbelasta den men eftersom vi i Sverige oftast har 10A säkring till vanliga uttag finns det inget behov av säkring i ett grenuttag tex. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, HansW said:

Hej!

Jag förstår attraktionen med att ha så mycket kraft tillgängligt. Körde ett tag aktivt med tre stora slutsteg så jag tror jag kan ana vad du upplever. Har dock svårt att förstå varför du uppgraderar elcentralen när det är säkringar i grendosan som går. Jag kanske har missat något tidigare i tråden? Att ha säkringar i grendosor verkar för övrigt vara en dålig idé. Det behövs inte i Sverige där man har säkringar i proppskåpet och det skapar bara en extra flaskhalls för strömmen. 

 

Lite kunskap kan vara farligt och den begränsade kunskapen jag har leder kanske fel. Det finns också olika filosofier som verkar passa olika bra för olika system. Med det sagt skulle föreslå att du kör all ström till stereon från samma fas, kör fler Klangmoduler och ledningar parallellt om det behövs, använd största tillåtna säkring i varje modul (16A?), skippar grendosor med säkringar, låt bli att seriekoppla grendosor, använd separata uttag för ’front end’ och slutsteg om du har fler och se till att du koppar komponenterna i rätt fas till eluttagen. 

 

Lycka till.

Jag kör som du beskriver. Mätte vilken fas som var minst belastad, satte in en ”guld” säkring på den fasen, sedan 2 parallella klangmodulsäkringar med matning till Furutechuttag (en frontend och en backend). Mitt problem är de 10 slutstegen som kräver att jag seriekopplar två 20A QB8. Jag slår på slutstegen en efter en annars går säkringen i första QB8:an men har inga problem när jag spelar högt. Funderar på att testa med dyrsäkringar i QB8:orna. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

@HansW Jag har funderat på det där med säkringar. Är de en flaskhals? De lämnar ju all ström så länge de inte går över gränsen och slår av... eller?  Begränsas strömmen i tex 10A säkring innan det blir 10A genom säkringen?

Jag tror definitivt de är en flaskhals. Gamla traditionella säkringar, inklusive Klangmodulerna, och de som sitter i komponenterna består av en tunn koppartråd som brinner upp och bryter strömmen om belastningen blir för stor. En 10A säkring har en tunnare tråd och högre impedans än en 16A säkring osv. Filosofin jag följer är att försöka ha så låg impedans som möjlig i strömförsörjningen samt att komma så nära stjärnkopplad jord som möjligt. Varje säkring och varje koppling ökar impedansen. Seriekopplade dosor ökar impedansen och är ett avsteg från stärnkopplingsidealet. Grövre ledare ger också lägre impedans. 

 

Om du ändå skall dra nya ledare från elcentralen till anläggningen varför inte installera tre stycken när du ändå håller på (och helst 4,5mm2 ledare, jag kör 6 mm2 men det är otympligt och onödigt stort). Kostnaden är nog ganska modest jämfört med mycket annat i denna hobby. Tycker öven du borde byta din 10A säkring till 16A i din gamla Klangmodul, kan inte se någon anledning att inte göra det. 

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, HansW said:

Tycker öven du borde byta din 10A säkring till 16A i din gamla Klangmodul, kan inte se någon anledning att inte göra det. 

 

Hans

 

Har 16 A i min gamla klangmodul sedan många år. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-05 at 15:43, Apexorca said:

Jag kommer köra 2 grupper från el-centralen i en klangmodul med 10A och en med 16A .

Ok. Missförstod ovanstående. Vad jag menade var att föreslå att du kör 16A i bägge Klangmodulerna.

mvh

Hans

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HansW said:

Ok. Missförstod ovanstående. Vad jag menade var att föreslå att du kör 16A i bägge Klangmodulerna.

mvh

Hans

 
Ja det borde vara bra. Om jag har 25A in i huset, är det då ok med  att ha 16Ax2 till stereon på den fasen? I så fall kör jag så klart det! 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Om jag har 25A in i huset, är det då ok med  att ha 16Ax2 till stereon på den fasen? I

 

Ja de är inga problem du har ju många "10A" som belastar samma fas i din stora central bara för att man har flera säkringar på samma fas så finns det inget samband med vad du har i huvudsäkring belastar du mer än 25A under lång tid kommer den att lösa ut oavsett om du har 5, 10, 15 st 10A säkringar i centralen så att säga.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, octavia rs said:

 

Ja de är inga problem du har ju många "10A" som belastar samma fas i din stora central bara för att man har flera säkringar på samma fas så finns det inget samband med vad du har i huvudsäkring belastar du mer än 25A under lång tid kommer den att lösa ut oavsett om du har 5, 10, 15 st 10A säkringar i centralen så att säga.

 

Ok. Bra! :smile: Då får det bli 16A på båda klangmodulerna. 

Stort tack för alla dessa bra synpunkter och kunskaper. :thumbsup::grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...