Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Perfect sense said:

 

Visst är det så. För att förtydliga så har både dCS och MSB seriösa endpoint-lösningar (vissa tillverkare stoppar bara in enkla off the shelf moduler) vilket i sammanhanget blir en väldigt prisvärd och välljudande lösning. Innan man lägger 6-siffriga belopp på en server så bör man ha lagt minst lika mycket på sin DAC kort och gott.

/ Marcus, Perfect sense

Helt klart är det så, TS fick ju helt ok resultat med en enkel blusound streamer till sin MSB dac. . en Taiko extreme till en enkel Dac blir knappast lika bra

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Otroligt hur stort engagemang olika tekniska lösningar kan orsaka. Räcker det inte med att prova några streamers och välja den som låter bäst. Personligen ser jag streamerna enbart som en nätverksbrygga och som ett praktiskt verktyg för streaming och med bra gränssnitt till en app. Kungen för mig är dacen med dess klocka, analogdel, in- och utgångssteg. Det låter bättre med min streamer än med en laptop. Det tillskriver jag laptopens usb-kort. Det låter inte bra när jag kopplar in streamern via dess USB heller. Skillnaden visar sig när jag kör via ethernet med IP-prokoll direkt till streamern. 
 

Jag har svårt att se hur enbart streamern kan medföra några revolutionerande kvalitetsskillnader. Den skapar ju inga analoga signaler.

 

Det är väl det som är nöjet med detta forum och det som diskuteras överlägset mest av alla tror jag  - tekniska lösningar för musikåtergivning. Ibland så tekniska att jag inte fattar något. 

Håller med dig @Bebop Att testa och välja är mitt motto. Dock är det kul att bygga förklaringsmodeller och det underlättar val av produkter och komponenter. 

 

Jag förstår vad du menar, men jag tycker det finns mer i detta än att "DACen är allt". Den är viktig och jag skulle också kalla den för kung i det digitala signalflödet, men streamern är drottningen och reta för guds skull inte upp henne då funkar inget... jag har testat. :grinsmilingeyes:Då blir det inte bra och för den delen - switchar gör mycket de också.  Detta är en trojka som skall gullas med om det skall bli bra, men bara om man tycker det är roligt och att man vill. Jag vill och tycker det är kul.  

 

På den nivå många av oss är när det gäller musikåtergivning spelar ALLT en roll. Det går inte att bortse från några detaljer. DACen är navet i den digitala återgivningen och förr ansågs den som källan när allt satt ihop, men nu är nog driven-CD skivan en källa och nätet-switchen-streamern en annan källa och en hårtddisk+tillbehör en 3e källa. 

 

2 hours ago, Bebop said:

Jag har svårt att se hur enbart streamern kan medföra några revolutionerande kvalitetsskillnader. Den skapar ju inga analoga signaler.

 

Man får tycka och tro vad man vill. Men det är inte små obetydliga skillnader vi hört. Du hade hört det. Gott och väl liknande allt annat i olika prisnivåer och kvaliteter vi testar i denna trevliga hobby.

 

Om jag skulle gissat i oktober förra året hade jag nog hållit med dig.

Men nu vet jag att det skiljer JÄTTEMYCKET mellan olika streamers och mellan olika switchar. Vi har ju testat brett mellan 6000-200.000kr. Varje steg upp man går så hör man skillnader. Mellan olika produkter i samma prisklass är det olika karaktärer som inte är obetydlig. Som med allt i vår hobby. 

Jag hade ju tillfälle att besöka RC Ljud&Bild i Umeå för någon vecka sedan. Jag vill påsta att de var de som jag mött som testat mest och var otroligt erfarna vad gäller streaming. De hade testat och sålt Innuos, Taiko, Antipodes, Auralic, Lumin, cocktailAudio mfl. De visade på stor bredd och kunskap i hur de lät i olika konstellationer. 

 

Jag kan inte förklara tekniken för detta, men jag vet vad jag hör och i mitt system går det inte att missa. Jag tror ingen som varit här och varit med på testerna missat skillnaderna. 

Den gamla dogmen om att det bara är ettor och nollor som korrigeras så att "det blir rätt" verkar inte vara hela sanningen. Det är visst mycket annat som åker med i det digitala signalflödet som kan trassla till dessa perfekta ettor och nollor i precis rätt ordning.

När jag för ca 10 år sedan testade olika nätverkskablar på min MSB ansågs jag nog tokig som hörde så stora skillnader på dessa kablar. Inte heller då kunde jag förklara varför, men ATT jag hörde betydande skillnader var jag 100% säker på. I dessa senare tester ca 10 år senare har jag dessutom testat olika USB, digitala Coax RCA mfl och det är nästan skrämmande att konstatera att digitala signaler är minst, kanske mer känsliga i musikåtergivningsammanhang än andra kablar.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, thli72 said:

Så skulle jag bygga ett system i toppklass skulle man börja med inkommande fiber, hur den är svetsad hur kontaktytor på pigtails, mellanstycken och SFPer ser ut. . . men då börjar det kanske gå för långt ;)

Låter det markant bättre med lokalt lagrade filer än via streamingtjänsterna kanske man borde se över hela kedjan från inkommande fiber:).
Jag tänker då mer på störningar, jordslingor o.s.v. i det egna hemmet snarare än transporten av data.

Annars får man väl även kontakta sin ISP och säkerställa vad det sitter för nätverksutrusning i deras datacenters:D

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Det är visst mycket annat som åker med i det digitala signalflödet som kan trassla till dessa perfekta ettor och nollor i precis rätt ordning.

Tror du är fel ute här. Är såklart inte säker, men nätverksprotokoll ser till att datapaket är i rätt ordning och storlek.

 

Är det någonstans det gör skillnad är det övergången från digitalt till analogt. Men det är nog så komplext... Hur störningar kan leta sig in i de analoga delarna?

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, new order said:

Tror du är fel ute här. Är såklart inte säker, men nätverksprotokoll ser till att datapaket är i rätt ordning och storlek.

 

 

Där är vi helt överens. Om du söker en fil från en sunkig server i inre Mongoliet så kommer den att komma till dig med var enda etta och nolla i rätt ordning trots allt knas den kan utsatts för på vägen. Men det är inte det som är problemet. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

men streamern är drottningen och reta för guds skull inte upp henne då funkar inget...

Det är kanske det ni gjort… Här funkar allt… :satisfied: Men initialt hade jag också lite bekymmer. Här var det en router som Lumïn inte kunde prata med men sedan har det funkat.

 

Jag är trots er övertygelse inte så övertygad om ljudliga skillnader mellan kvalitetsstreamers. I vart fall inte på en nivå som jag tycker är meningsfullt. Men här är vi olika. Olika behöver nödvändigtvis inte betyda bättre eller sämre utan just bara olika i min värld.

 

Jag har varit hemma hos folk med välkända och ibland identiska prylar eller prylar på ”samma nivå” och ändå låter det så diamentralt olika. Så frågan är vad det är som skapar skillnaderna. Jag lever i tron, näst intill en övertygelse”, att det finns en övertro på vad elektronik och vad den kan göra. Jag är mer inne på att det är sammanhang och kombinationer som ger resultat än enskilda enheter. Jag tror inte på enskilda burkars eller kablars magi. Sån är jag. Åtminstone inte när man nått en viss nivå. Men det är kul att läsa om dina tester.

 

Om jag skulle höra stora skillnader mellan t ex två välmeriterade rena streamrar hade jag börjat fundera varför och försöka förstå vad det är som gör det innan jag gått vidare. Vad är det som gör att buffrad information i en streamer som sedan buffras en gång till i dacen skulle låta så annorlunda. Skit i spänningen kan skapa jitter och det är ett elände men det finns många dacar som har lösningar för detta, t ex att galvaniskt avskilja den delen. Vad är det då…:39:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

Det är kanske det ni gjort… Här funkar allt… :satisfied: Men initialt hade jag också lite bekymmer. Här var det en router som Lumïn inte kunde prata med men sedan har det funkat.

 

Jag är trots er övertygelse inte så övertygad om ljudliga skillnader mellan kvalitetsstreamers. I vart fall inte på en nivå som jag tycker är meningsfullt. Men här är vi olika. Olika behöver nödvändigtvis inte betyda bättre eller sämre utan just bara olika i min värld.

 

Jag har varit hemma hos folk med välkända och ibland identiska prylar eller prylar på ”samma nivå” och ändå låter det så diamentralt olika. Så frågan är vad det är som skapar skillnaderna. Jag lever i tron, näst intill en övertygelse”, att det finns en övertro på vad elektronik och vad den kan göra. Jag är mer inne på att det är sammanhang och kombinationer som ger resultat än enskilda enheter. Jag tror inte på enskilda burkars eller kablars magi. Sån är jag. Åtminstone inte när man nått en viss nivå. Men det är kul att läsa om dina tester.

 

Jag tror vi ser rätt olika på detta. För jag har inga övertygelser alls i denna hobby. Jag har blivit överraskad för många gånger. Jag försöker bara dra slutsatser på vad jag hör och upplever och försöker snarare aktiv marginalisera tekniken i sig för att den inte skall störa min musikupplevelse.

Men eftersom detta inte är på liv och död utan en rolig sysselsättning där man kan få njuta av ett ännu större intresse på köpet, i mitt fall musik, så är det ju upp till var och en att ha kul med denna hobby med sina övertygelser och på sitt sätt. För mig ger alla dessa olika sätt att hålla på med detta inspiration, nya tankar och ideer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Tycker inte att det är konstigt att olika streamers kan låta ganska olika. Det är ju lite samma sak med digitala kablar som också låter olika. Håller med om att dacen kanske påverkar mest. Även switchar låter olika i den digitala världen. 
 

Link to comment
Share on other sites

"Antipodes has firmly decided to compete on its sound quality, rather than the list of technologies employed. For this reason we do not list the specific details of, say, RAM, Mips, GHz, etc. We do not do this in order to hide anything. We do it because, if we are measured by the specs we publish then this will divert us towards improving those specs rather than sound quality. Antipodes is an audio company, not a computer company, and so our values are about the sound. We choose to ‘live and die’ by the sound quality we deliver, rather than ‘live and die’ by specs we publish."

 

Det är Antipodes egna ord, men jag sympatiserar med det som står. Liknande syn på specifikationer som tex Dan d'Agostino har.  Högst eller lägst siffra på någon spec. är inte alltid det som låter bäst. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Apexorca said:

Det är Antipodes egna ord, men jag sympatiserar med det som står. Liknande syn på specifikationer som tex Dan d'Agostino har.  Högst eller lägst siffra på någon spec. är inte alltid det som låter bäst. 

Sund inställning, men det är väl ingen eller få som har ett motsatsförhållande till den strategin idag?

 

"We choose to ‘live and die’ by the specs we publish, rather than ‘live and die’ by sound quality we deliver.":D

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LPL said:

Sund inställning, men det är väl ingen eller få som har ett motsatsförhållande till den strategin idag?

 

"We choose to ‘live and die’ by the specs we publish, rather than ‘live and die’ by sound quality we deliver.":D

Nja, det finns väl framgångsrika bolag som har varit relativt mätfokuserade: YG började med att hävda att de hade den bästa högtalaren i världen vilket de bevisade med grafer och specs. Deras reklam innehåll mer bilder med grafer än på produkter/musiker/folk som njuter/etc. Soulution har väl också fokuserat mycket på distorsion etc….

 

Min favoritgitarrist, David Russell, uttryckte det bra: han tränar mycket teknik för att den inte skall vara i vägen för musiken. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen aldrig valt på annan parameter än på vad som levererats i fråga om ljudkvalitet. Dock  i min hifi-resas barndom satt jag med hifi-bibeln och gjorde jämförelser i olika specifikationer och valde därefter, till stor besvikelse och många felval. Sedan dess har jag litat mer på mina öron än mina ögon och det har egentligen aldrig blivit helt fel. Tror inte ens att jag numera ens läser en spec, egentligen helt ointressant förrän något inlemmats i systemet och avlyssnats. Sedan handlar det naturligtvis om ekonomi om man kan gå hela vägen till målet direkt eller om man måste ta det stegvis. Men testning i det egna systemet är helt avgörande. Klart att man blir nyfiken på produkter som testas och ges bra omdömen och därför är det också roligt att läsa sådana här trådar som inspiration för egna test och val. Men någon stans är det viktigt att man går på sin egen övertygelse och inte andras eller för den sakens skull en teknisk specifikation som antyder vad man borde höra.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är själklart att man skall följa sin övertygelse men vi behöver ju inte ha samma övertygelse och det finns väl olika sådana som vi kan delge. Jag tror inte heller någon har någon annan önskan än att uppnå bra ljud. För att bevisa sina ”teser” eller val används ofta subjektiva uttalanden från enstaka tyckare på Youtube, marknadskommunikation från tillverkare, säljare, hifipress eller forum. 
 

Intresse från faktagranskande artiklar om hur t ex tekniken fungerar eller vad som faktiskt är möjligt är det mindre intresse för. Det förvånar mig lite utifrån min övertygelse. Allt är inte tycke och smak för vad vi upplever. Jag styrs även av fåfänga och det är jag nog inte ensam om. Uttalande typ ”Jag bedömmer endast ljudkvaliteten” tror jag inte på fem öre på annat än som en intalad övertygelse. Vi påverkas av så mycket annat.

 

Detta belyses väl av följande artikel som är en annan vinkling på det hela.

 

http://archimago.blogspot.com/2021/12/audiophile-psychology-reconsidering.html

 

Link to comment
Share on other sites

Det är onekligen flera faktorer som spelar in vid val av prylar och man skall nog inte bortse från status och fåfänga också. Men för egen del som kanske inte gått mainstream-vägen och köpt saker som alla andra har eller vad andra skulle trakta efter. Så har det blivit att streamingen handlar om förutom ljudet som jag jobbar hårt med, så är det framför allt att det måste vara enkelt och tillförlitligt och det med utgångspunkt att mina kunskaper inte räcker till att ha en avancerad utrustning med kanske handplockade komponenter i en mer DIY-lösning. Min inspiration kom från @Taxmannensom själv plockat ihop en enkel set-up med vanlig standard-komponenter från i princip en datakatalog. Det skulle jag aldrig klara och därför blev det första valet en mer standardiserad lösning som Roon-Rock med en separat hårddisk som jag hade stående. Tyvärr blev lösningen inte helt kompatibel med MSB-DAC:en och krånglade initialt. Så nästa steg blev istället en färdig lösning. För egen del är jag totalt ointresserad hur tekniken och konstruktionen är funtad, det räcker att förstå själva hanteringen. Så avgörandet blir mer fokus på själva ljudet och inte apparaten som sådan. Men som sagt vi är lite olika i vår inriktning.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Alan Parsons once observed: "Audiophiles don't use their equipment to listen to your music. Audiophiles use your music to listen to their equipment."

 

Den var bra och tänkvärd.

 

Det är lätt att dras med på uppgraderingståget ... för att till slut inse att det går runt i cirklar. 🤔

 

 

 

 

Ja det är tänkvärt.

Som audiofil (som jag tror vi alla här är enligt mitt sätt att se på en audiofil) så behöver man ju musik som kan hjälpa till när man testar och utvärderar. Viss musik är faktiskt bara bra till det. Bra audiofilmusik för att dema prestande i en anläggning är ofta tråkig tycker jag. Jag testar alltid även med musik jag älskar utan att bry mig om audiofilvärdet. För mig är den sortens musik den viktigaste att få att låta bra. Mitt system är till absolut största delen trimmad mot "vanlig" musik som inte är riggad för oss audiofiler. Bra inspelningar generellt är något annat än audiofilinspelningar tycker jag. På något sätt hör man att fokus på audiofilinspelningar är ljudet. Bra inspelningar som jag ser det har fokus på musiken. Det kanske är konstigt att kunna bedöma det från soffan men jag upplever det så. 

 

Alan har alltså till viss del rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det inte finns audiofila inspelningar. Vad är det? Görs inte musiken för att man vill nå ut med sin musik (och tjäna pengar)? Sen att en del artister gillar bra ljud så blir det kanske till det bättre för oss som gillar bra ljud.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-24 at 17:55, Shamrock said:

Karin Boye och hennes dikt -    "I rörelse"

 

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

 

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

 

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

 

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

 

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.

 

Klockrent! 

Älskar utmaningar som kräver lite engagemang. Som tex testet av Streamers, det visade också vägen till möjlig DAC uppdatering. Jag klarar mig utan streamers, men det är en kul resa och det kan fylla en funktion i musikupplevelserna. 

 

Det är några månader med streamingtester nu och jag tycker jag börjar fattat hur det kan låta och vad olika produkter gör i olika prisklasser. I alla fall hjälpligt.

Det är klart att många här har många år av testande med streaming gissar jag så detta kanske är trivialt, men för egen del behövde jag göra detta för att komma igång.

Tack igen för alla intressanta diskussioner och expertis så här långt. 

 

Hur mycket gör DACen? 

Jag har nog skrivit detta men det passar också i detta inlägg. @Bebop beskrev DACen som kung i det digitala systemet. Jag håller med om det.

 

Jag har i dag ägnat flera spännande timmar åt att att jämföra MSB Platinum DAC IV plus mot MSB Premier DAC. Har kört Premier sedan i fredags så jag börjar vänja mig vid återgivningen. Jag startade med att spela upp från CD-drive. Det bästa hade ju varit att det inte skiljer något nämnvärt mellan dem. Då hade det varit enkelt, men det är skillnad. Det är ju rimligt att det är det och jag vill vet/höra hur det ligger till med saken. 

 

Basen är bättre i Premier. Karaktären är samma men det är en stramare och mer definierat i basen.  Det är ett öppnare fönster mot musiken i hela registret. Komplexa partier är tydligare och istället för att det grötar ihop sig i mitten håller ljudbilden bredd, djup och höjd bättre än Platinum. 

Det är klart och friskt men samtidigt mjukt. Det var särskilt några partier med crescendo där det framkommer tydligt och där Paltinum blir lite mer ofokuserad och hårdare. 

Premier är mer avslappnande att lyssna till det samtidigt som det är mer grepp, tydligare anslag och kraft i musiken. 

 

När Premier DACen fick spela på Antipodes K50 streamern blir det ännu friskare, men mjukt.  Det lyfter återgivningen lite till när båda är ihop. 

Det märkliga är att med Platinum DACen är det större skillnad mellan MSBDrive och K50 och då ffa i basen som är blötare med Driven och betydligt stramare med K50. Men via Premier DACen så är den skillnaden mindre. Svårförklarat men det är så det låter. 

Eftersom min anläggning inte har så lätt för att låta hårt så passar nog K50 riktigt bra eftersom den öppnar ljudet utan att få systemet att bli hårt. Statement har en inbyggd mjukhet som kan passa andra system bättre. Allt är ju en matchning. 

 

 

Om jag skulle vikta allt för ett ge en tydligare bild av inbördes förhållanden i en del av det senaste jag testat som var bra, då blir det så här:

 

Platinum + Pimpad Bluesound Node är närmre de andra än vad priset anger, men det är en lägre nivå som jag inte skulle använda till annat än strölyssning. Det kan vara ok.

 

Tar inte med alla produkter. Börjar då det blir bra nivå här nedan:

dCS Bartòk (dac och streamer)Öppen frisk men lite kantigare i de ljusa partierna och mer digital sin framtoning, snäll lite försiktig presentation. Gillad den men den var en bit efter min CD-drive.

Platinum + Stetement. Bra och uppe på en nivå som jag skulle trivas med. Men jämfört med Antipodes K50 så är den lite blötare i presentationen i mitt system. 

Platinum + drive. Jag är ju nöjd med denna nivå, men hör ju när jag testar att det kan bli en hel del bättre. 

Discrete + drive. Mycket nära Platinum men mer luft och lite friskare. Inte värd en uppgradering i mitt system. 

Platinum + K50.  Öppnare, friskare, större, tydligare textur ffa i basen, lite mer klapp och tajming. Ett bra steg upp. Det lyfte den digitala återgivningen till en ny nivå hos mig. Kul.

Premier + drive. Ganska likt Platinum + K50, men med bättre bas.

Premier + K50. Ytterligare friskhet och struktur och några hästkrafter till i anslag och kraft. En nivå till upp. 

 

En Taiko Audio SGM Extreme och en MSB Select DAC skulle vara mycket kul att höra. Hur mycket bättre blir det? Säkert är det i så fall på en så hög nivå där det i dagsläget inte blir så mycket bättre från det streamade digitalljudet. :105:

 

 

Hoppas detta ganska långa test av streamers som av nöden tvunget blev lite DAC-test också kan vara till någon nytta för att beskriva vad som kan hända med återgivningen från mitt perspektiv.

För egen del har det varit mycket intressant att se vad streamers från 6000kr till ca 200.000kr via olika switchar, kablar och lite bättre DACar kan göra. 

 

Min slutsats är att streamers har en stor påverkan på ljudet. Minst lika stor som andra signalkällor. Tillbehör som Switchar, bra ström och kablar är essentiella för en bra prestation från streamern.

Med ordning på detta är alltså min viktigaste fråga besvarad. Kan streaming vara ett alternativ till CD och låta minst lika bra? Utan tvekan blir svaret JA. Det återger musik på en mycket hög nivå.

Utnyttjar man moderna DACar blir det ännu bättre. Dessvärre blir alla extremt bra signalkällor kostsamma både vinyl och DAC, streaming och CD-drivers.

Men den ohotat bästa signalkällan av alla är billigast... :33: Har man bara lite 5:56 och en slägga så funkar den dessutom länge...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft förmånen att få låna Björns (på Akkelis) Innuos Statement och Martens Antipodes K50 ett tag och jag är mycket tacksam för detta. :gift::thumbsup::6:

Dessa båda maskiner har ju varit fantastiskt välljudande bör betonas. Jag tycker dock Antipodes K50 var bättre i mitt system. Det intrycket består efter några fler dagar.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

I dag fick jag en upplevelse som jag brukar kalla "idiot blind test". Det är när man upplever något i systemet, en förändring positiv eller negativ och efter det finner en teknisk förklaring, som man av misstag inte varit medveten om.

 

Jag har lyssnat många timmar per dag det senaste. Det har varit K50 och MSB Premier DACen. Det är "som tur är"  vanebildande med bra ljud. K50 och MSB Premier DAC kombinationen är helt i min smak. Det var längesedan jag fick en så avslappnad lyssning från digitalt media. Skulle vara hemma hos Eitan i så fall så klart. 

Men så lyssnade jag på Melody Gardot streamat medans jag sorterade vinylplattor och när det albumet var slut så startade det Diana Krall. Lite in på första spåret, säg ca 5 sek och innan hon började sjunga så stördes jag i min koncentration vid vinylsorterandet.

Jag hajade till och satte mig i sweet spot. Jäklar vad det låter bra!!! En fantastiskt analog känsla i hennes röst och i instrumenten. Otroligt avslappnad självklar återgivning. Jag hörde några låtar och ropade till mig frugan. Hör här vad det låter bra streamat... hon höll med.

Efter några låtar till ser jag detta i displayen på MSB'n!!!

 

 

_49U9298.jpg.d028bebb47d1b67b2b0f8d66f533108b.jpg

 

DSD

 

Den fanns uppenbarligen på Marten Leifs hårddisk i K50. Roon valde den själv. 

Jag börjar gilla Roon! 

 

Men framför allt gillar jag att DSD låter så bra på detta album. Riktigt bra. Vet inte om jag är "star stuck" av DSD nu när jag upptäckte det, men jag tycker det har en annan karaktär, mjukare, luftigare, större... mer analogkänsla än jag hört digitalt från en DAC tidigare.

Det var ju utan att jag visste varför som det fångade min uppmärksamhet när jag sorterade vinyl. Hörde bara att det lät bra, bättre än innan. Reflekterade inte mer för mig själv än att "det måste vara extremt bra inspelning".:think:

 

Detta, tänker jag, måste ju vara det ultimata blindtestet. När jag inte ens visste att jag "testades" och upplevde en betydande skillnad jag spontant och omedvetet reagerade på, så finns ju minimalt med bias och andra grumlande psykologiska effekter. Ren och skär genuint positiv upplevelse vill jag påstå.

Därför intecknar jag detta tills vidare som att DSD-formatet är det bästa digitala... i alla fall som jag hört. :grinsmilingeyes:

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

Jag har ju haft förmånen att få låna Björns (på Akkelis) Innuos Statement och Martens Antipodes K50 ett tag och jag är mycket tacksam för detta. :gift::thumbsup::6:

Dessa båda maskiner har ju varit fantastiskt välljudande bör betonas. Jag tycker dock Antipodes K50 var bättre i mitt system. Det intrycket består efter några fler dagar.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

I dag fick jag en upplevelse som jag brukar kalla "idiot blind test". Det är när man upplever något i systemet, en förändring positiv eller negativ och efter det finner en teknisk förklaring, som man av misstag inte varit medveten om.

 

Jag har lyssnat många timmar per dag det senaste. Det har varit K50 och MSB Premier DACen. Det är "som tur är"  vanebildande med bra ljud. K50 och MSB Premier DAC kombinationen är helt i min smak. Det var längesedan jag fick en så avslappnad lyssning från digitalt media. Skulle vara hemma hos Eitan i så fall så klart. 

Men så lyssnade jag på Melody Gardot streamat medans jag sorterade vinylplattor och när det albumet var slut så startade det Diana Krall. Lite in på första spåret, säg ca 5 sek och innan hon började sjunga så stördes jag i min koncentration vid vinylsorterandet.

Jag hajade till och satte mig i sweet spot. Jäklar vad det låter bra!!! En fantastiskt analog känsla i hennes röst och i instrumenten. Otroligt avslappnad självklar återgivning. Jag hörde några låtar och ropade till mig frugan. Hör här vad det låter bra streamat... hon höll med.

Efter några låtar till ser jag detta i displayen på MSB'n!!!

 

 

_49U9298.jpg.d028bebb47d1b67b2b0f8d66f533108b.jpg

 

DSD

 

Den fanns uppenbarligen på Marten Leifs hårddisk i K50. Roon valde den själv. 

Jag börjar gilla Roon! 

 

Men framför allt gillar jag att DSD låter så bra på detta album. Riktigt bra. Vet inte om jag är "star stuck" av DSD nu när jag upptäckte det, men jag tycker det har en annan karaktär, mjukare, luftigare, större... mer analogkänsla än jag hört digitalt från en DAC tidigare.

Det var ju utan att jag visste varför som det fångade min uppmärksamhet när jag sorterade vinyl. Hörde bara att det lät bra, bättre än innan. Reflekterade inte mer för mig själv än att "det måste vara extremt bra inspelning".:think:

 

Detta, tänker jag, måste ju vara det ultimata blindtestet. När jag inte ens visste att jag "testades" och upplevde en betydande skillnad jag spontant och omedvetet reagerade på, så finns ju minimalt med bias och andra grumlande psykologiska effekter. Ren och skär genuint positiv upplevelse vill jag påstå.

Därför intecknar jag detta tills vidare som att DSD-formatet är det bästa digitala... i alla fall som jag hört. :grinsmilingeyes:

 

 

Jag tror att många delar din upplevelse av att DSD och SACD har en mer "analog" klang än PCM. Mer generöst, organiskt och följsamt.

Nu väntar vi bara på strömmat material i DSD-format...:)

 

/ Marcus, Perfect sense

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Apexorca said:

Därför intecknar jag detta tills vidare som att DSD-formatet är det bästa digitala... i alla fall som jag hört

Jag håller med. Det är mina intryck också. Min Esoteric, men säkert alla andra med, kan jag välja att använda dsd som sampling även från en vanlig flac fil eller Qobuz i cd kvalitet. Även om det inte är äkta dsd i dessa fall föredrar jag det över vanliga uppsamling. Det låter naturligare för mig.

Link to comment
Share on other sites

DSD i all ära, och jag saknar erfarenhet av formatet, men har du lyssnat på samma album i ett annat format och jämfört nu efteråt också?
 

Jag vill inte förringa upplevelsen men är inte det bland det första man vill göra för att vara säker på vad som är vad? 


/Tråkmånsen 🙂

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Jag har ju haft förmånen att få låna Björns (på Akkelis) Innuos Statement och Martens Antipodes K50 ett tag och jag är mycket tacksam för detta. :gift::thumbsup::6:

Dessa båda maskiner har ju varit fantastiskt välljudande bör betonas. Jag tycker dock Antipodes K50 var bättre i mitt system. Det intrycket består efter några fler dagar.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

I dag fick jag en upplevelse som jag brukar kalla "idiot blind test". Det är när man upplever något i systemet, en förändring positiv eller negativ och efter det finner en teknisk förklaring, som man av misstag inte varit medveten om.

 

Jag har lyssnat många timmar per dag det senaste. Det har varit K50 och MSB Premier DACen. Det är "som tur är"  vanebildande med bra ljud. K50 och MSB Premier DAC kombinationen är helt i min smak. Det var längesedan jag fick en så avslappnad lyssning från digitalt media. Skulle vara hemma hos Eitan i så fall så klart. 

Men så lyssnade jag på Melody Gardot streamat medans jag sorterade vinylplattor och när det albumet var slut så startade det Diana Krall. Lite in på första spåret, säg ca 5 sek och innan hon började sjunga så stördes jag i min koncentration vid vinylsorterandet.

Jag hajade till och satte mig i sweet spot. Jäklar vad det låter bra!!! En fantastiskt analog känsla i hennes röst och i instrumenten. Otroligt avslappnad självklar återgivning. Jag hörde några låtar och ropade till mig frugan. Hör här vad det låter bra streamat... hon höll med.

Efter några låtar till ser jag detta i displayen på MSB'n!!!

 

 

_49U9298.jpg.d028bebb47d1b67b2b0f8d66f533108b.jpg

 

DSD

 

Den fanns uppenbarligen på Marten Leifs hårddisk i K50. Roon valde den själv. 

Jag börjar gilla Roon! 

 

Men framför allt gillar jag att DSD låter så bra på detta album. Riktigt bra. Vet inte om jag är "star stuck" av DSD nu när jag upptäckte det, men jag tycker det har en annan karaktär, mjukare, luftigare, större... mer analogkänsla än jag hört digitalt från en DAC tidigare.

Det var ju utan att jag visste varför som det fångade min uppmärksamhet när jag sorterade vinyl. Hörde bara att det lät bra, bättre än innan. Reflekterade inte mer för mig själv än att "det måste vara extremt bra inspelning".:think:

 

Detta, tänker jag, måste ju vara det ultimata blindtestet. När jag inte ens visste att jag "testades" och upplevde en betydande skillnad jag spontant och omedvetet reagerade på, så finns ju minimalt med bias och andra grumlande psykologiska effekter. Ren och skär genuint positiv upplevelse vill jag påstå.

Därför intecknar jag detta tills vidare som att DSD-formatet är det bästa digitala... i alla fall som jag hört. :grinsmilingeyes:

 

 

 

 

 

 


😱😂

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Men framför allt gillar jag att DSD låter så bra på detta album.

Jag vill inte på något sätt förta den känslan. Jag kan själv uppleva det. Men samtidigt finns det en del missförstånd kring DSD när det gäller mjukvaran.

 

De flesta, troligen över 98-99% av alla inspelningar de senaste 20 åren är inspelade och mixade i pcm. Sedan finns det som bekant SACD som är det enda skivmediet idag som ger ut högupplöst format och det format som packas där blir DSD64. Vad man gör är att man tar och konverterar pcm till DSD, som t ex Diana Krall eller Patricia Barber med hennes SACD-skivor. Fördelen med det är att man får en väldigt analoglik process och kan ta ut musiken enkelt via ett s k lågpassfilter i dacen. Det finns dock dacar som tar in dsd-signalen och gör först om dem till pcm och sedan hanterar det som en vanlig pcm-fil. Det tycker jag är att lura konsumenter.

 

Att konvertera pcm till dsd klarar flera streamers, bl a den jag har själv. Det gör jag till min Aesthetix dac som sedan kör ut musiken som en analog signal (lite förenklat). Signalen får ett annat betydligt enklare flöde.

 

Med min andra dac och SACD-spelare Marantz SA-10 så går jag in med streamad pcm-signal och där konverterar Marantzen allt till DSD256 vilket motsvarar 2xhögre frekvens än DSD64 (SACD) eller ungefär 256 gånger mer info på samma tidsenhet än en cd. Det blir ett ljud som låter mer som du skriver och det är det som Marantzen prisas för. Men jag får samma utslag genom att konvertera i Lumin och skicka dsd till Aesthetix. Det tillför inget till själva musiken men uppspelningsprocessen är väldigt likt ett analogt flöde till skillnad från pcm som är som legobitar som skall pusslas ihop till ett jämt flöde utan skarvar i deltasigma-processen i dacen (också dsd). Men med en färdig dsd-signal går man förbi den processen i dacen (förutom de dacar som konverterar tillbaka till pcm). Det brukar låta lite annorlunda och som flera uppskattar.

 

Marantz skriver så här för just SA-10 (tekniken finns också i deras näst bästa spelare men den är lite enklare bygd, inte balanserad andra komponenter och chassi)

 

DSD är centralt i sättet SA-10 hanterar digitalt ljud: PCM och DXD uppkonverteras till DSD256 med hjälp av den proprietära MMM-omvandlaren i spelaren, och därefter behandlas även denna högfrekventa signal av MMM-omvandlaren, i stället för av en konventionell DAC, för att skapa den analoga utgångssignalen.

 

Det finns flera dacar som gör på motsvarande sätt, t ex från PS Audio, dCS, Esoteric (valbart), EMM Labs, Playback Designs, Nagra och kanske någon till. Du kanske skulle prova en av dessa? Eller en streamer som kan konvertera till dsd. Jag tror även Roon kan konvertera till dsd.

 

Det är dock ingen garanti att det låter bättre med dsd. Det är ju fler grejer som bidrar till det du hör. Streaminbolagen går knappast över till dsd. Dels är det inget skivbolagen satsar på och det är inte datavänligt att skicka ut det i ett nät. En dator förstår inte en dsd-signal.

 

Här ger Paul McGowan sin syn på saken på ett par-tre minuter.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Men framför allt gillar jag att DSD låter så bra på detta album.

Det här betyder antagligen att man konstruerat den nyare serien MSB med en separat omvandling för DSD, snarare än via deras resistor ladder DAC's.

Att omvandla från DSD till analog signal "kan" vara en väldigt mycket enklare process är att gå direkt från multibit PCM till analog, även om MSB är svinduktiga på resistor ladder DAC's som jobbar "native" i PCM domänen (förenkling, ja).

 

Det här kanske väcker intresset för Auralic Sirius, HQ-Player eller liknande? ;) Fast Roon kan ju också göra det i mjukvaran, om man vill prova det.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Terminator said:

DSD i all ära, och jag saknar erfarenhet av formatet, men har du lyssnat på samma album i ett annat format och jämfört nu efteråt också?
 

Jag vill inte förringa upplevelsen men är inte det bland det första man vill göra för att vara säker på vad som är vad? 


/Tråkmånsen 🙂

Ja det finns en DSD sparad på K50

och 2st på Qobuz

 

image.thumb.png.9aef60b26918e646e8ce600f2d49803c.png

 



Det är skillnad i flera olika aspekter. Det mest uppenbara att det låter mer intressant och involverande. Det ökar mitt fokus på musiken, mer verkligt, här och nu. 

image.png

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Men med en färdig dsd-signal går man förbi den processen i dacen (förutom de dacar som konverterar tillbaka till pcm). Det brukar låta lite annorlunda och som flera uppskattar.

 

Det låter i mina öron helt klart bättre med DSD filen. Så det är väl därför då?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Det låter i mina öron helt klart bättre med DSD filen. Så det är väl därför då?

 

DAC:en är för dålig på sin enda uppgift... du får testa något annat... :winking:

 

nej, men... jag förstår att nånstans måste testerna ta slut och att du gillar MSB osv, men just eftersom du verka ha fattat sådant tycke för DSD så hade det ju varit intressant att höra vad du hade tyckt om en APL DSD-SR MK2 DAC (tror jag sagt detta förut?) där DSD stått i fokus för konstruktionen av DAC:en. Prismässigt så ligger den något högre än Discrete, medans modellen över hamnar en bit ovanför Premier.

 

The DSD-SR MK2 is specifically made for those enthusiastic audiophiles who search for the most natural and analogue-like digital audio reproduction offered by an all-solid-state DAC design.
It is an all-hand-made boutique, designed and built with the best possible audio quality in mind for its price-range.

Just like the DSD-MR MK2 reference converter, the DSD-SR MK2 is inspired by vinyl sound quality, and it provides a comparable rich and spacious sonic character.

From the quadruple DSD processing rate, to the transformer-coupled Class A output stage, the DSD-SR MK2 offers a high level of technology advancement and refinement.

The DSD-SR MK2 is based on a modular design, allowing a cost-effective future upgradability of any internal stage.

 

https://aplhifi.com/products/digital-3/dsd-sr-mk2/

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

Det låter i mina öron helt klart bättre med DSD filen.

 

Har du testat nått med att låta K50 sampla om allt till DSD? Nu vet jag inte om den K50 du lånat har HQ Player i sig men där finns det massor med möjligheter att fixa ut DSD och använda sig av olika modulatorer/filter osv. du kan även göra det i Roon men HQ Player är nog den mjukvara som är mest känd för att göra det bra och HQ Player Pro används av en del skivbolag för att göra konverteringar mellan PCM/DSD och DSD/DSD när man vill ha högre upplösningar.

 

MSB skriver inte så mycket mer @Bebop på sin sida än att de använder två olika sätt att avkoda PCM/DSD native.

 

  • Dynamically configurable between a discrete native DSD, or discrete native PCM DAC. The DAC has two modes:a multibit PCM mode and a massive parallel single-bit discrete DSD mode.
  • Based off a discrete ladder DAC design far beyond the performance of a basic R2R architecture.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Apexorca said:

Ja det finns en DSD sparad

Grejen är lite vem gör vad och när. Love Scenes släpptes på CD 1997. År 2004 släpptes en helt ny remastrad utgåva som SACD. Den är alltså ommastrad i pcm och den versionenen är gavs också ut som DVD-A (24/96) 2003, alltså i studioformatet. Detta gjordes av av kretsen kring Bob Ludwig och Al Schmidt. De gjorde också den ursprungliga mastern. Av samma mastring har ORG gjort en mixning för vinylmaster och gav ut den på vinyl 2009. Den mixningen gjordes på Schnee Studios
 

Japanerna gav ut en SHM-mastrad SACD 2011 som mixades av Capitol studios. 2013 släpptes en sk XRCD av japanerna som är mixade av JVC Studios. År 2014 släpptes en streaminversion i 24/96 mixad av Bill Schnee (han som mixade LP-utgåvan).

 

Så frågan inställer sig vilka versioner du lyssnat på? Troligen och min gissning är att den DSD-fil du lyssnat på är en dsd-konverterad fil från 2003. Jag blir inte förvånad om du tycker att den låter bättre, men man bör också ha i bakhuvudet att det finns olika mixningar i omlopp och det är inte alltid solklart hur dessa skiljer sig. Det går ju göra en bra mixning i cd-format och en dålig mixning för SACD/DSD. Den senaste jubileums-/Superaudiophile-SACD’n med Dire Straits Brothers In Arms är ett sådant exempel som @MatsT berättat om i sin tråd. 
 

Frågeställningen, tycker jag är, om den konvertering som görs till dsd av en pcm-fil av en studio blir bättre än om den görs av Roon, en streamer eller dac? Jag vet inte med säkerhet. Precis innan pandemin hade jag en korrespondans med skivbolaget BIS om detta. De gör allt i pcm 24/96 och säljer de filerna som original studiofiles och det är samma filer som används för streaming. För de som vill ha fysiska format så konverterar de till dsd/cd och de säljs som SACD. Jag och @calle_jr blev inbjudna att besöka dem för att diskutera detta och se hur de går tillväga. Sen kom den förbannade farsoten. Jag hoppas det kan förverkligas denare i år.

 

Viktigt att komma ihåg att dsd är pcm-filer konverterade till dsd64. Det kan göras av en studio men det kan också göras i hemmiljö.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...