Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

:mm: Moon 750! Skall läsa på lite. :mm:

Kanske kan testas också? Den är ju snygg i alla fall och det skrev jag ju kan räcka långt...fråga tex Marcus Schenkenberg. Men kan den spela också... ;)

Min Supernova är duktig iaf.Och den där lär väl knappast vara sämre.En för/slutstegskombo från Moon ligger på min önskelista.Men det är tyvärr inte det billigaste märket man fastnat för.. :black:

Link to comment
Share on other sites

Står det inget i manualen, f.eks ecc** eller 12**7 el.lign? .. Bare for nyfikenhets skuld :mm: ..

mvh

2x 12AX7 förstärker signalen från DAC och 2x 6DJ8/6922 i utgångssteget.

Jag är själv något tveksam till varför man skall ha rör i en CD-spelare. Det är inte alltid så lyckat med rör i hela kedjan. Framför allt kan det vara känsligt att blanda olika tillverkare där de olika tonsignaturerna kan spela spratt - i det här fallet med Audio Research rörförsteg. Men lyssningen kan ge andra besked.

Link to comment
Share on other sites

Min Supernova är duktig iaf.Och den där lär väl knappast vara sämre.En för/slutstegskombo från Moon ligger på min önskelista.Men det är tyvärr inte det billigaste märket man fastnat för.. :black:

Ja. 750D ligger på ca 50.000 mer än tex Romules. Det spelar ju viss roll ändå...

Link to comment
Share on other sites

2x 12AX7 förstärker signalen från DAC och 2x 6DJ8/6922 i utgångssteget.

Jag är själv något tveksam till varför man skall ha rör i en CD-spelare. Det är inte alltid så lyckat med rör i hela kedjan. Framför allt kan det vara känsligt att blanda olika tillverkare där de olika tonsignaturerna kan spela spratt - i det här fallet med Audio Research rörförsteg. Men lyssningen kan ge andra besked.

Tack för tipset. Så blir det en Romulus får jag tillfälle att testa nya försteg för att optimera ytterligare. :mm:

Kul :dead:

Får kolla detta med Stuylus vad de tror om denna matchning. Men öronen får fälla avgörandet så klart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
2x 12AX7 förstärker signalen från DAC och 2x 6DJ8/6922 i utgångssteget.

Jag är själv något tveksam till varför man skall ha rör i en CD-spelare. Det är inte alltid så lyckat med rör i hela kedjan. Framför allt kan det vara känsligt att blanda olika tillverkare där de olika tonsignaturerna kan spela spratt - i det här fallet med Audio Research rörförsteg. Men lyssningen kan ge andra besked.

Takker!, på min tidligere Cary 303/300 var rørene bare en buffer, eller rør-filter om man vil, for å skape en tube sound, det var ingen forsterkning imotsetning til AMR CD-777 som hadde rør i forsterker delen, skulle jeg hatt rør igjen ville jeg nok hatt det i hele kjeden som med AMR´n, der gjorde ett rør bytte at spilleren vokste fra god til meget god i prestanda :app: , en buffer derimot er rør-smink bare ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Intressant fortsättning på äventyret!

Jag håller med att signalkällan är en av de faktorer som man definitivt måste arbeta igenom ordentligt för att den påverkar systemet som helhet på ett avgörande sätt. Det går aldrig att kompensera eller korrigera för brister i denna del senare i sytemet. Oavsett vad man lägger senare i signalvägen så kan man enligt min uppfattning aldrig få till det bättre än vad som presteras i den första delen i kedjan.

Har testat en del under årens lopp bla Moons gamla klassiker Eclipse som jag gillade, men som av olika skäl blev slagen av ARC CD3.

Jag har i dagsläget tillgång till tre olika cd-spelare av delvis olika karaktärer. En Esoteric X03 SACD spelare, en Electrocompaniet ECM 01 och min egen ARC CD 7 med Weiss Minerva DAC.

Det har onekligen skett en hel del utveckling på det digitala området på senare tid och den datorbaserade drivningen har nog bidragit till detta i stor utsträckning. Högupplösta format med en allt mer analog framtoning med stor detaljrikedom men utan de vassa och dåligt balanserade ljudbilder som presenterades initialt. Det finns i mina öron inga signifikanta skillnader mellan olika signalkällors presentationer i digitalt eller analogt format längre. Allt hänger på signalkällans kvalitet och musikmaterialet. Inte om det är fråga om vinyl eller digitalt.

Så min slutsats efter ha lyssnat på vad MSB kan erbjuda så är nog valet ganska enkelt att gå den digitala vägen framåt, i synnerhet om man som jag lyssnar på musik inspelad på det digitala mediet från start.

Du verkar gå samma väg Apexorca.

Calm

Link to comment
Share on other sites

När det gäller rör eller inte rör i CD så har jag testat både med och utan och finner att rören ger en något mer rumslig uppfattning i ljudbilden. Kanske beroende på att de på något sätt filar av "kantigheter" i den digitala ljudbilden och släpper fram mer microdetaljer. I ARC 7:an finns rör både i PSU-delen och i förstegsdelen. Den sista motsvarar vad som fanns i ett försteg som heter ARC REF 5 om jag inte minns fel. Man kan fundera på hur det fungerar rent signalmässigt men tycker att det är ganska ointressant kontra lyssningsintrycket. Men det är inte bara detta som är avgörande i valet mellan rör-cd och dess heltransistoriserade varianter, vilket Weiss och MSB så tydligt visar.

Skillnaden mellan ARC/Weiss kombon och MSB, som är rakt igenom har trissor, är ljudmässigt i musikinstrumentens textur och microdetaljer som lyfts ytterligare ett steg. Samtidigt blir rumsinformationen/ambiensen så mycket tydligare i MSB:en. Skulle likna detta fenomen med vad som beskrivs när vi talar om diffusion i ett rum. Dvs att hålla tillbaka interferenser och resonanser som stör microinformationen och gör att det blir möjligt för örat att uppfatta ljuden korrekt. Detta mer sagt som en liknelse.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag utvärderar sedan en tid lite olika rör i min Aesthetix Callisto (försteg). Det finns tydlig förbättringspotential gentemot originalrören, men det ger också möjlighet att prova sig fram till en karaktär som passar övriga komponenter i systemet, liksom mitt personliga ljudideal. Mycket värdefullt. Sen så är det SKOJ också!

2x 12AX7 förstärker signalen från DAC och 2x 6DJ8/6922 i utgångssteget.

Jag är själv något tveksam till varför man skall ha rör i en CD-spelare. Det är inte alltid så lyckat med rör i hela kedjan. Framför allt kan det vara känsligt att blanda olika tillverkare där de olika tonsignaturerna kan spela spratt - i det här fallet med Audio Research rörförsteg. Men lyssningen kan ge andra besked.

Link to comment
Share on other sites

Du är fortfarande fast på kroken!Kolla in Moon 650 istället.Då är prisskillnaden till Romules betydligt mindre.En nedbantad version av 750.Fortfarande lika snygg!

xlg_moon650Dblk.jpg

Från säker källa kan jag säga att 650D kommer att finnas hos Hi-Fi Consult nästa helg. :)

Link to comment
Share on other sites

Apropo! er det bare meg som er trøtt på blå ljus? kudos til Moon for å bruke røde :mm:

mvh

Egentligen har det bara betydelse för läsbarheten där rött kanske blir mer kontrastrikt än blått och grönt.

Har själv grön display på ARC 7:an med lite lång mellan apparat och lyssningsplats vilket gör att det är svårt att avläsa i dagsljus.

I övrigt tycker jag att blått är snyggt. Min ASR är i varianten Vision Blue med stora och tydliga siffror som är lätta att avläsa på håll.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Egentligen har det bara betydelse för läsbarheten där rött kanske blir mer kontrastrikt än blått och grönt.

Har själv grön display på ARC 7:an med lite lång mellan apparat och lyssningsplats vilket gör att det är svårt att avläsa i dagsljus.

I övrigt tycker jag att blått är snyggt. Min ASR är i varianten Vision Blue med stora och tydliga siffror som är lätta att avläsa på håll.

Calm

Hehe, Man kan få blå display till Moon, men det kostar extra. :)

Tur att det finns olika för olika tycke och smak. Jag gillar släckta displayer bäst.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen har det bara betydelse för läsbarheten där rött kanske blir mer kontrastrikt än blått och grönt.

Läsbarhet handlar mycket om ljusets våglängd, storlek och intensitet. Grönt ligger på en behagligare våglängd för ögat. Blått är värst och är mer svårläst om typografin och storlek är densamma. Rött som ligger i andra änden är lättare att läsa än blått men sämre än grönt.

De märken som använder rött drar ofta upp storleken och punkterar typsnitten. Då blir den mer lättläst. Samma sak med MSB som har punkterade tecken. Det underlättar läsbarheten. Aestetix har dragit upp typsnittet men också blandat in lite rött vilket gör texten varmare och lättare att läsa. Även VTL gör så. Då kan man dessutom få läsbarhet med lägre intensitet i ljuset. Esoteric har en kallare blå ton, högre intensitet och mindre grad (storlek) vilket gör den mer svårläst. Audio Research är betydligt lättare att läsa vid samma storlek och intensitet på ljuset.

Hörde för övrigt att Esoteric, Aestetix och VTL är designad av samma kille...

Link to comment
Share on other sites

Läsbarhet handlar mycket om ljusets våglängd, storlek och intensitet. Grönt ligger på en behagligare våglängd för ögat. Blått är värst och är mer svårläst om typografin och storlek är densamma. Rött som ligger i andra änden är lättare att läsa än blått men sämre än grönt.

De märken som använder rött drar ofta upp storleken och punkterar typsnitten. Då blir den mer lättläst. Samma sak med MSB som har punkterade tecken. Det underlättar läsbarheten. Aestetix har dragit upp typsnittet men också blandat in lite rött vilket gör texten varmare och lättare att läsa. Även VTL gör så. Då kan man dessutom få läsbarhet med lägre intensitet i ljuset. Esoteric har en kallare blå ton, högre intensitet och mindre grad (storlek) vilket gör den mer svårläst. Audio Research är betydligt lättare att läsa vid samma storlek och intensitet på ljuset.

Hörde för övrigt att Esoteric, Aestetix och VTL är designad av samma kille...

Jag vet att det är samma snubbe som har designat lådorna till VTL och Aesthetix-burkarna. Ett snille tycker jag. :)

Link to comment
Share on other sites

På något sätt känns blått lite coolare! ;):D

Calm

Ps Kanske inte så dumt att en tillverkare lämnar över detta med färger till den som skall använda produkten.

Hade nog förträngt att Moon har den option.

Kan vara lite trist om hifiracken lyser som en Disneygran.

Link to comment
Share on other sites

För att citera Thåström."Alltid rött alltid rätt".Röd display är något iaf jag föredrar.Mina gamla linn lk burkar hade grön display.

Det var oxå ok.Det enda som Moon kunde ändra vore poweridikatorn.Skulle lätt kunna läggs några kronor på ett grönt alternativ.

Tycker det gått inflation i blå och vita displayer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
På något sätt känns blått lite coolare! ;):D

Calm

Ps Kanske inte så dumt att en tillverkare lämnar över detta med färger till den som skall använda produkten.

Hade nog förträngt att Moon har den option.

Kan vara lite trist om hifiracken lyser som en Disneygran.

Hehe, jeg har, og har hatt blått selv i mange år, skulle jeg bestillt nytt pr idag, ville jeg nok tatt silver/rødt som option, hvilket Audionet gir, men det er ikke noen vanlig kombinasjon...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Om man testat att ställa in skärpan på en crt-projektor men rgb så inser man att ögonen är mycket känsliga för blått och att det är mycket svårare att se skärpa i ren blå jämfört med rött och grönt. Extremt mycket svårare faktiskt.

Själv har jag apprater med alla kulörer och de lyser så pass mycket att mörkt blir det inte riktigt med stereon på. Om jag kunde välja så skulle det bli rött.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Hifi och långa bänkar hör ihop... :)

Min är bara 240cm lång och jag har utnyttjat 200cm. 40cm kvar och längre lär den inte bli. Få CD-spelare skulle få plats.

Nu skall öronens stativ vila. :sleep_2:

I morgon skall jag ladda kameran och avslöja vem som knep testets sista plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...