Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!

Apexorca
 Share

Recommended Posts

6 minutes ago, Apexorca said:

Jag blir nyfiken trots allt.  Vi får helt enkelt låna en Innous Statement och anpassad switch mm och göra ett test hemma hos mig mellan streamat och analogt.

Då är vi ju högt upp på stegen på alla källor och kan göra en vettig jämförelse.

Har kanske missat det helt men har du USB på din MSB DAC?

38 minutes ago, Apexorca said:

Det är en del high-end inspelningsstudios som lyfter dsd som den enda digitala utmanaren till rullband. Tex Opus 3 och Octave Records. 
Jag har hört dsd master mot rullbandmaster i Opus 3 studion. Gillade rullband bättre. Fick med mig rullband från dsd master och rullband från rullbandsmaster. Hemma hos mig vinner rullbandsmasterkopian.

@bigblue. Jag blir nyfiken trots allt.  Vi får helt enkelt låna en Innous Statement och anpassad switch mm och göra ett test hemma hos mig mellan streamat och analogt.

Då är vi ju högt upp på stegen på alla källor och kan göra en vettig jämförelse.

Jag har inte läst alla inlägg under senare tid i tråden, men min rekommendation är att ge streaming-lösningarna en ärlig chans med produkter på motsvarande nivå som den analoga kedjan. Allt annat blir lätt missvisande och lite taskigt tycker jag :).

Innuos Statement och Aurender N20 är båda värdiga kandidater där den senare allra särskilt har väldigt naturliga och "analoga" kvaliteter. Det var Aurender N20 som vi lyssnade till sist ni var här och hälsade på för övrigt @Apexorca och @bigblue med strömmat material ifrån Qobuz och Tidal.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

1 minute ago, Perfect sense said:

Jag har inte läst alla inlägg under senare tid i tråden, men min rekommendation är att ge streaming-lösningarna en ärlig chans med produkter på motsvarande nivå som den analoga kedjan. Allt annat blir lätt missvisande och lite taskigt tycker jag :).

Jag misstänker att @Apexorca inte har USB i sin äldre MSB dac så Statmenten går bort i det fallet men visst en Aurender N20 har ju S/PDIF ut men är det någon idag som bygger en riktigt fin streaming lösning och baserar det på S/PDIF överföring till DAC?

11 minutes ago, octavia rs said:

Jag misstänker att @Apexorca inte har USB i sin äldre MSB dac så Statmenten går bort i det fallet men visst en Aurender N20 har ju S/PDIF ut men är det någon idag som bygger en riktigt fin streaming lösning och baserar det på S/PDIF överföring till DAC?

Faktum är att jag ofta använder S/PDIF anslutningen till mina DAC:ar här ifrån Aurenders servrar. Det finns onekligen fördelar med att kunna välja anslutning och inte vara begränsad till USB där det ofta är DAC:n som avgör vilken av dem som fungerar (och låter) bäst. Mig veterligen så har Aurender själva ingen uttalad åsikt om vilken av gränssnitten som man rekommenderar, där valet är fritt helt enkelt.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

2 minutes ago, Perfect sense said:

Det finns onekligen fördelar med att kunna välja anslutning och inte vara begränsad till USB där det ofta är DAC:n som avgör vilken av dem som fungerar (och låter) bäst.

Nä det finns säker de tillfällen och DAC:ar som fungerar bättre eller lika bra med S/PDIF men man blir ju för det mesta låst till PCM och tror man att DSD är framtiden så får man kanske fundera över vad man väljer för lösning så man inte köper nått som inte fungerar så som man tänkt sig (även i framtiden).

4 minutes ago, octavia rs said:

Nä det finns säker de tillfällen och DAC:ar som fungerar bättre eller lika bra med S/PDIF men man blir ju för det mesta låst till PCM och tror man att DSD är framtiden så får man kanske fundera över vad man väljer för lösning så man inte köper nått som inte fungerar så som man tänkt sig (även i framtiden).

Japp, så är det. USB har ett bredare användningsområde där också alla moderna DAC:ar erbjuder USB ingång i princip. Om eller när DSD skulle bli tillgängligt för streaming så blir USB troligen förstahandsvalet med Ethernet och I2S som tänkbara alternativ.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

1 hour ago, Apexorca said:

Hemma hos mig vinner rullbandsmasterkopian.

I den mån det är en tävling så lär vare sig vinyl eller digitalriggar komma ikapp gamla rullband från den analoga tiden när de digitala möjligheterna inte fanns. Även om banden är 2:a, 3:e eller 4:e generation så låter de suveränt bra om spelaren är i god ordning. Men när vi pratar de inspelningar som i huvudsak görs helt digitalt hela vägen är skillnaderna inte så stora. Om vi tänker oss en inspelning som är inspelad, mixad och mastrad i pcm 24/96 eller 24/192 så lär det inte bli så mycket bättre om man lägger upp den på band. Fast det finns de som tycker så. Det är ju lätt att testa genom att spela in en studiofil från t ex BIS som säljer sina album i originalformat 24/96 genom att spela in den på band.

Det mesta av nymastringar görs digitalt där masterbandens kanaler har överförts digitalt. Jag har ett s k masterband med Patricia Barber där både inspelning och mastring gjorts digitalt. Det bandet låter väldigt likt min cd. Men förutsättningarna är naturligtvis att man fått till den digitala riggen. Det finns också en massa oseriösa bolag som gör analoga skivor från cd-skivor typ Doxy och Waxtime som dessutom kallar det för Audiophilutgåvor. Det de möjligen gjort är att dra ner dynamiken något och använt någon typ av filter, typ tonkontroll, för att de skall låta lite mer vinyllikt. Jag köper hellre en tonkontroll och spelar en cd-skivs än sånt skräp. Rena lurendrejeriet.

För mig är det musiken som räknas och jag är inte beredd att avstå en massa musik från ca 80-talets mitt och framåt enkom för att de inte getts ut på vinyl (via digital mixning och mastring).

Jag är också glad att jag fått till den digitala riggen så att jag kan njuta i fulla drag oavsett om jag lyssnar på en direktsänd konsert över AAC 320 kbts eller rippade cd alternativt högupplösta pcm- eller dsdfiler eller från analoga källor. Jag har svårt för att förstå den där ständiga jämförelsen. Samma sak med pressningar/utgåvor. Visst kan det låta annorlunda. Jag har en bekant som bara köper audiofilutgåvor, helst 45-varvare. De andra anser han olyssningsbara. Hellre avstår han. Det finns de som bara vill ha originalpressningar av samma skäl. Ken Kessler i HiFi-News berättade om japaner som hade olika spelare för 180- respektive 200-grammare och t o m olika skivpuckar för klassisk musik respektive pop/rock. Jag anser de spelar format och ljud snarare än musik.

3 hours ago, AlfaGTV said:

Själv tycker jag inte att det är avgörande, alltså formatet i sig. Det är avsevärt mycket viktigare hur källmaterialet har omhändertagits, och det kan gälla oavsett vi diskuterar DSD, rullband, vinyl eller PCM! :) 

Så tänker jag också. DSD är ett format som till sin struktur är mer likt analogt men ljudmässigt kan jag inte med säkerhet säga att det låter så väldigt annorlunda än pcm 24/48 och uppåt. Om man inte förmår att njuta av t ex Alphas, Harmonia Mundis eller BIS digitala inspelningar har man ett problem. Om det sitter inhuvudet eller i anläggningen lämnar jag öppet. Hos mig var boven helt klart min dåvarande digitala rigg. Det har kostat en slant men absolut inga miljonbelopp. Men framför allt har det kostat tid.

1 hour ago, Perfect sense said:

Det finns onekligen fördelar med att kunna välja anslutning och inte vara begränsad till USB där det ofta är DAC:n som avgör vilken av dem som fungerar (och låter) bäst.

Just nu använder jag USB eftersom jag bara har en dac hemma. Fördelen med spdif är att jag kan ha de två dacara inkopplade parallellt. Det går inte ha en spdif och usb inkopplad samtidigt tyvärr. Den enda nackdelen med spdif är att den inte klarar dsd hos mig. Annars låter det lika i mina öron.

54 minutes ago, Perfect sense said:

Japp, så är det. USB har ett bredare användningsområde där också alla moderna DAC:ar erbjuder USB ingång i princip. Om eller när DSD skulle bli tillgängligt för streaming

DSD är enbart en marginalföreteelse idag. Tror inte det har framtiden för sig. Det används mest som format till fysiska album i form av SACD men även det är begränsat. De flesta eller rent av alla(?) som ger ut SACD konverterar typ pcm 24/96 till dsd för att kunna göra SACD-skivor. I grunden är det mesta pcm-produktioner.

ESS Sabre är förmodligen den vanligaste dacen idag i bättre spelare. De kan också ta dsd men de omvandlar allt till pcm. Min ena dac omvandlar allt till dsd256 och min andra dac hanterar dsd utan omvandling. Så om jag hade haft en ESS Sabre dac hade jag knappast haft någon glädje av det dsd-flöde min ena dac skapar. I vart fall hade det inte varit logiskt.

2 hours ago, octavia rs said:

Har kanske missat det helt men har du USB på din MSB DAC?

Jaha,  Innous har ingen annan utgång!

Ok då behöver jag alltså beställa en ny ingång på MSB bara för att prova det hela!  Där försvann lite motivation.

Det är faktiskt just sådant som gör att jag drar mig för det digitala mediet. Vem vet vad som händer om bara några år. Hur många gånger har jag inte läst och hört "framtidssäkrad, uppgraderingsbar mm"... men inte i detta fall... Det uppfinns någon ny hårdvara som revolutionerar det digitala mediet och då krävs nya ditt och nya datt. Så står man där med sin streamer för 150.000kr + kablar, nätverksprylar och annat som har exakt 1.95kr i andrhandsvärde och som inte kan spela det nya man så klart vill ha. 

Jag vet att jag verkar kritisk mot detta, för det är jag. Det är avgörande frågor om jag skulle satsa på så kostsam streaming som krävs för att låta bra. 

51 minutes ago, Bebop said:

I den mån det är en tävling

Nej. Enligt min uppfattning går det inte att tävla på något vettigt sett med musikåtergivning. Jag väljer dock det jag tycker låter bäst om jag kan välja. 

54 minutes ago, Bebop said:

Men när vi pratar de inspelningar som i huvudsak görs helt digitalt hela vägen är skillnaderna inte så stora.

På Dua Lipa var det stor skillnad hos mig, men med olika nivå på utrustning är värt att påpeka.  Med det i åtanke var det ändå

så pass mycket att jag ändå blev förvånad.

1 hour ago, Bebop said:

För mig är det musiken som räknas och jag är inte beredd att avstå en massa musik från ca 80-talets mitt och framåt enkom för att de inte getts ut på vinyl (via digital mixning och mastring).

Så är det för mig också.

I de fall jag kan välja en version eller ett format som är bättre så gör jag det. 

1 hour ago, Bebop said:

Ken Kessler i HiFi-News berättade om japaner som hade olika spelare för 180- respektive 200-grammare och t o m olika skivpuckar för klassisk musik respektive pop/rock. Jag anser de spelar format och ljud snarare än musik.

Sådant har jag inga synpunkter på. För mig är det ok.

Om det berikar hans hobby med HiFi och musik så är det väl bra tycker jag. Han kanske gillar musik både mer eller mindre än jag och du trots detta. För mig är den aspekten ointressant. För mig kan denna hobby spänna från den som har en riktigt kass stereo och inte fattar skillnaden alls mellan olika prylarm, älskar musik och inte gör annat än att lyssna på musik på den, till den som har 3 st demoplattor och mer går i gång på prylarnas teknik och har en stereo för multum. Allt ok med mig.

29 minutes ago, Apexorca said:

Det är faktiskt just sådant som gör att jag drar mig för det digitala mediet.

Så mycket har väl inte hänt? Spdif [Sony/Philips digital interface] Toslink och RCA Coax kom som standard på 90-talet. Innan dess fanns den s k AES/XLR-standarden som främst användes i studiosammanhang men som rätt ofta även supportas av dacar och streamers. De klarar idag upp till pcm 24/192 men i början max 96 (som var det högsta då). Några år senare när det började efterfrågas allt högre upplösningar samt dsd och användning av datorer så kom USB in i bilden. Men det är ju över 20 år sedan och det är det förhärskande gränssnittet sedan dess. Därefter har det kommit USB 3.0 och högre men de är gjorda för betydligt högre dataöverföring än vad som krävs för ljud.

Däremot är det ju ingen garanti vilka ut- och ingångar de olika tillverkarna erbjuder. Alla förstärkare ha t ex inte balanserade in-/utgångar. Det är väl bara Krell som har Cast t ex. 

MSB är väl uppgraderingsbar till USB-driver?

1 hour ago, Bebop said:

Så mycket har väl inte hänt?

Jämfört med analoga medier så händer det rätt mycket. Särskillt eftersom olika tillverkare kör på olika standarder. Se tex på i2s.
Det är i vart fall så mycket och så ofta att det dyra fina man har kan bli utdaterat. Jag måste visst köpa till USB om jag skall kunna köra fin-streaming. Det kan hända värre saker men bara USB från Statement  är ett exempel som säkert påverkar många som har en finfin DAC. 

4 hours ago, Bebop said:

Den enda nackdelen med spdif är att den inte klarar dsd hos mig. Annars låter det lika i mina öron.

Jag har för mig att du hintade om att din Aestethix var på uppgradering? Är den tillbaka? 

Det blir vanligare och vanligare dock, att DACar känner igen DSD i DoP-paketering via sina SPDIF/AES-EBU-ingångar.

3 hours ago, Apexorca said:

Ok då behöver jag alltså beställa en ny ingång på MSB bara för att prova det hela!  Där försvann lite motivation.

Ja, tyvärr är det nog så. Men du har ju ändå valt en sådan DAC som faktiskt erbjuder möjligheten att lägga till en "modul" för det som förändras och sker. Och frågan är om det skulle kanske vara ännu mera effektivt att komplettera med en "nätverksingång" istället? Flera flugor på smällen så att säga...

1 hour ago, Apexorca said:

Särskillt eftersom olika tillverkare kör på olika standarder. Se tex på i2s.

Just i2s är lite av en specialare som aldrig blivit en standard i hifisammanhang. Det är en teknik framtagen för komponenter att tala med varandra, t ex mellan klocka och dac eller mellan cd-spelare och extern dac. Såvitt jag vet finns det ingen kabelstandard för i2s vilket kan skapa problem med impedansanpassning och synkronisering. Det hindrar ju inte att det finns tillverkare som försöker hitta nya vägar precis som Krell gjorde med Cast som är en gammal teknik.

Någon allmän standard har vare sig Cast eller I2S blivit i konsumentledet. De som finns är AES/BNP, S/PDIF (RCA Coax/Toslink) och USB och framför allt USB2 med överföringskapacitet av 480 Mb/s. Om jag räknar rätt så innebär det ungefär motsvarande en cd varannan sekund i informationsmängd.

När jag tittar på dacar, streamers och liknande så vill jag att de skall kunna hantera både RCA Coax, AES/XLR och USB2 för största flexibilitet. Så har det varit de sista 25 åren. Ungefär som att jag alltid villa ha balanserad elektronik som kan ta både XLR och RCA.

20 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har för mig att du hintade om att din Aestethix var på uppgradering? Är den tillbaka? 

Den har legat och vilat i Stockholm sedan i augusti. Stylus/ @Daniel varnade mig att det kan ta tid. Aesthetix uppfann inte krutet, s a s. Så är det tyvärr med många av dessa små firmor typ VTL, Audio Research och Aesthetix. De gör fantastiska produkter men de är sega att ha att göra med. Ibland svara de, ibland inte. Ännu värre är det med t ex Marantz. De går inte ens kontakta. Till deras försvar är ju komponentbristen som kanske påverkar. Jag fick kontakt med Jim White på Aesthetix i oktober som skyllde på komponentbrist men att grejerna skulle skickas i november så att jag kunde ha spelaren i december. Men ännu ingen i sikte… Det där med komponentbrist ställer jag mig lite tveksam till men jag vet inte. Det jag tycker är värst är att man inte lever upp till det man kommunicerar. Och kan man inte det så får man väl gå ut med nya besked men det görs dessvärre inte.

Jag tycker lite synd om Stylus som gör vad de kan. Rätt vad det är så dyker den väl upp.

När man pratar om kostnader och att pengar potentiellt går upp i rök pga snabb teknisk utveckling inom streaming så tycker jag att man även bör ha i beaktande den låga kostnaden för mjukvara. Jag menar, vad kostar en vinylskiva i snitt nuförtiden? 300 kr? Det är obegränsad streaming i två månader. Ett rullband? 

Det jag vill ha sagt är att om vi börjar jämföra kostnader så tycker jag det är mest rättvist att se till helheten och då inkludera både hård- och mjukvara. Sen har jag förståelse för att känslan av att ha köpt något för 100’ ena året och sedan fem år senare är det värt 10’ inte är så angenäm. Där tänker jag dock att en del av den monetära smärtan går att lindra genom att köpa begagnat. 

5 hours ago, AlfaGTV said:

Det blir vanligare och vanligare dock, att DACar känner igen DSD i DoP-paketering via sina SPDIF/AES-EBU-ingångar.

Ja, tyvärr är det nog så. Men du har ju ändå valt en sådan DAC som faktiskt erbjuder möjligheten att lägga till en "modul" för det som förändras och sker. Och frågan är om det skulle kanske vara ännu mera effektivt att komplettera med en "nätverksingång" istället? Flera flugor på smällen så att säga...

MSB har en nätverksingång från drive till DAC. Men du menar säkert en till då + en USB? 

4 hours ago, AlfaGTV said:

Glömde säga att det finns s.k. DDC'er, alltså digitala omvandlare som en del väljer före USB-överföring till sin DAC. Alltså att omvandla USB till något SPDIF-format eller I2S...

Blir inte det ytterligare en faktor som kan trassla till det? Visst om man sitter i sjön men bättre att göra om och göra rätt tänker jag. 

MSB-versionen av I2S kallar de I2S-pro om jag inte missminner mig. 

4 hours ago, Bebop said:

Den har legat och vilat i Stockholm sedan i augusti. Stylus/ @Daniel varnade mig att det kan ta tid. Aesthetix uppfann inte krutet, s a s. Så är det tyvärr med många av dessa små firmor typ VTL, Audio Research och Aesthetix. De gör fantastiska produkter men de är sega att ha att göra med. Ibland svara de, ibland inte. Ännu värre är det med t ex Marantz. De går inte ens kontakta. Till deras försvar är ju komponentbristen som kanske påverkar. Jag fick kontakt med Jim White på Aesthetix i oktober som skyllde på komponentbrist men att grejerna skulle skickas i november så att jag kunde ha spelaren i december. Men ännu ingen i sikte… Det där med komponentbrist ställer jag mig lite tveksam till men jag vet inte. Det jag tycker är värst är att man inte lever upp till det man kommunicerar. Och kan man inte det så får man väl gå ut med nya besked men det görs dessvärre inte.

Jag tycker lite synd om Stylus som gör vad de kan. Rätt vad det är så dyker den väl upp.

Sådant är tråkigt. Alla hamnar i kläm på något vis. 

1 hour ago, Terminator said:

När man pratar om kostnader och att pengar potentiellt går upp i rök pga snabb teknisk utveckling inom streaming så tycker jag att man även bör ha i beaktande den låga kostnaden för mjukvara. Jag menar, vad kostar en vinylskiva i snitt nuförtiden? 300 kr? Det är obegränsad streaming i två månader. Ett rullband? 

Du har rätt. Ofta ser man bara HiFi-produkten och glömmer vad musiken kostar. 

1 hour ago, Terminator said:

Det jag vill ha sagt är att om vi börjar jämföra kostnader så tycker jag det är mest rättvist att se till helheten och då inkludera både hård- och mjukvara. Sen har jag förståelse för att känslan av att ha köpt något för 100’ ena året och sedan fem år senare är det värt 10’ inte är så angenäm. Där tänker jag dock att en del av den monetära smärtan går att lindra genom att köpa begagnat. 

Ja så är det med tex elektronik, högtalare och analoga signalkällor. Där kan man få mycket för pengarna om man handlar begagnat i fint skick och de håller länge och det finns bara extremt små risker för att åldern gör att de inte passar med ny teknik. Begagnat digitalt kan man få för riktigt lågt pris men de blir mycket tidigare obsoleta, men det kan man kanske leva med när man handlar billigt. 

7 hours ago, Apexorca said:

MSB har en nätverksingång från drive till DAC.

Det är väl I2S Pro-överföringen va? Och den är som du säger en proprietär I2S-överföring och den nyttjar RJ45-kontaktering, alltså ethernet-kablage, men bär inte Ethernet-signal.

7 hours ago, Apexorca said:

ytterligare en faktor som kan trassla till det

Ja och nej, du vet ju hur vi audiofiler gärna vill ha en pryl till i kedjan! ;) 

Det finns ju DACar som har sämre USB-implementationer där man kan vinna på att utnyttja ett bättre interface för signalen. Man kan alltid ifrågasätta vad man vinner på att transformera en signal till en annan såklart, men det finns säkert situationer då det kan vara befogat. 

Bortsett från ytterligare apparater och strömförsörjningar så jo, det KAN komplicera saker och ting. En av fördelarna med USB Audio 2.0 är att DACens USB-mottagare kan rapportera tillbaka sina korrekta förmågor till sin värd, det kan ALDRIG ske med SPDIF eller AES eller ens I2S. Så man kan t.ex. lyckas skicka en signaltyp via en DDC som DAC'en inte förstår och du får inget ljud eller än värre.

Oavsett, jag avsåg MSBs Network interface, snarare än ett USB interface men det var du nog med på. Jag vet inte alls hur bra dessa är dock, det är en helt annan kunskapsbas, att bygga transporter än DAC'ar.

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Oavsett, jag avsåg MSBs Network interface, snarare än ett USB interface men det var du nog med på. Jag vet inte alls hur bra dessa är dock, det är en helt annan kunskapsbas, att bygga transporter än DAC'ar

Känns som vi för ett par sidor sedan hade exakt samma diskussioner.....ett tips i all välmening @Apexorca kan vara att om man nu vill göra själva streaming delen mer seriös eller bättre vad det nu än må vara man är ute efter är att sätta sig in i vad som finns hur man kan koppla in sig och vilka funktioner man vill ha.

Eftersom du har en äldre MSB dac så bör man kanske utgå ifrån den och se vad man kan göra där.

MSB har moduler för både USB och nätverk även till de äldre DAC IV.

https://www.msbtechnology.com/dacs/rendererv2/

Renderer modulen ger dig alltså tillgång till att streama direkt till din DAC med en tredjeparts app på telefonen tex. BubbleUPnP.

Sätter du i en USB modul så öppnar sig ju världen för externa stremers.

Har du funderat på att kanske låna en DAC och en Innuos av bättre modeller för att se om de digitala ens kan närma sig din analoga rigg? Någon finns det väl på västkusten som kanske  kan ställa upp med detta :39:

22 minutes ago, octavia rs said:

Har du funderat på att kanske låna en DAC och en Innuos av bättre modeller för att se om de digitala ens kan närma sig din analoga rigg? Någon finns det väl på västkusten som kanske  kan ställa upp med detta :39:

Jag har Innuos Statement och kör den ihop med en Holo Audio May KTE DAC (NOS) Innan jag bestämde mig för May DAC så hade jag hemma ett gäng bra mycket dyrare DAC:ar (inga NOS dock) Ingen gav mig den känslan May DAC ger. Inte ens i närheten. Enligt mig så kan denna kombination absolut mäta sig mot min Kuzma Stabi R, 4Point 9" med Hana Umami Red ihop med REGA Aura RIAA.

Om jag skall komma med en teori utan att egentligen ha tillräckligt på fötterna så tror jag för att May är en NOS DAC, en väldigt välbyggd och välkonstruerad sådan är anledningen till varför den spelar så "analogt" och såpass likt min vinylrigg. Bara en teori som sagt...

Om intresse finns så kan vi ordna lyssning hemma hos mig eller om du hellre vill låna min DAC och Statement @Apexorca så får du bedöma själv?

Bara att hojta till.

38 minutes ago, ishoot said:

Om jag skall komma med en teori utan att egentligen ha tillräckligt på fötterna så tror jag för att May är en NOS DAC, en väldigt välbyggd och välkonstruerad sådan är anledningen till varför den spelar så "analogt" och såpass likt min vinylrigg. Bara en teori som sagt...

Kan bara instämma med Marko, streamingen har aldrig låtit så "analogt" och bra som den gör här hemma nu med Holo Audio May DAC KTE.

39 minutes ago, ishoot said:

Om intresse finns så kan vi ordna lyssning hemma hos mig eller om du hellre vill låna min DAC och Statement @Apexorca så får du bedöma själv?

Bara att hojta till.

Detta låter som ett erbjudande som är svårt att säga nej till:thumbsup:

15 hours ago, Bebop said:

Jag tycker mer om synd om dig som måste vänta. Komponentbristen är dock en verklighet. De flesta elektroniktillverkarna har varit hårt drabbade. 

Vi hoppas att delarna kommer snart. Jag kollar status med Karl också. 

1 hour ago, octavia rs said:

Känns som vi för ett par sidor sedan hade exakt samma diskussioner.....ett tips i all välmening @Apexorca kan vara att om man nu vill göra själva streaming delen mer seriös eller bättre vad det nu än må vara man är ute efter är att sätta sig in i vad som finns hur man kan koppla in sig och vilka funktioner man vill ha.

Min tekniska kunskapsnivå på digitalsidan är låg. Jag har mycket att läsa på om detta för att verkligen förstå. Jag och @bigblue har bestämt oss för att ta reda på hur bra streaming kan bli. Vilken nivå tycker vi att vi vill ha för att kunna njuta ikapp med våra analoga källor som är våran referens. 

Så det är bara att låna hem och testa så klart. För mig är det helt avgörande att handskas med det och lyssna på det för att bilda mig en uppfattning. Jag hör ju att ni tycker det blir riktigt bra. Jag börjar så smått men motvilligt tro på det :winking:.

Samtidigt får jag försöka lära mig lite mer om tekniken. 

Kan hända jag ställer tekniska frågor som redan är besvarade om jag glömt något på vägen.

Uppskattar verkligen alla era glada tillrop och välvilliga synpunkter och hjälp.