Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Gåtan med Enigma variationernas musikaliska tema!

 

Detta har vi diskuterat i lite olika sammanhang. E. Elgar skrev Enigma variationerna som en musikalisk kod. Dels var varje variation en person som Elgar hade en relation med och så var hela Enigmatemat en kod för ett annat musikstycke. En kontrapunkt. 

Många är de musikvetare och andra som gnuggat geniknälarna och kommit med olika förslag... som avslagits. Men nu verkar det vara löst tror många. 

 

För ungefär ett år sedan kom en uppenbart begåvad och ganska ung engelsk musiker på den överlägset bästa förslaget på detta. Man kan fördjupa sig i varför det var så smart lösning. Jag tar några mer uppenbara argument för att detta stämmer. Bla att det musikaliskt passar perfekt. Jag har hört dessa spelas samtidigt och det är klockrent. Vet man inte vad kontrapunkt är så fattar man det när man lyssnar på detta. Sedan var just denna version av Pergolesi's Stabat Mater tydligen mycket poppis på den tiden.  Alltså var det rena slagdängan som alla kunde. Troligen låg den med i allas låtlista på iTunes...

Dessutom finns det dokumenterat hur Elgar hade förvånats över att ingen knäckte koden. Han trodde inte det skulle bli så svårt vilket det visade sig bli ändå. Han sa vid ett tillfälle till en kvinnlig god vän med stark kristen tro att i alla fall hon måste ju se vilket annat verk han skapat Enigma kring. Hon gick bet, men visst stämmer det där också.

 

Jag sökte upp en version som skulle vara bra och beställde på discogs.

Jag har hört den en herrans massa gånger senaste veckorna och jag hör Enigma kopplingen både här och där tycker jag.

Bra är den också, riktigt bra. Jag njuter i fulla drag när jag spelar den. Det är mycket vackert. 

 

Jag får också vibbar av Shepard Tone i början av Pergolesi Stabat Mater. Det är från kvinnokören och den kvinnliga solisten det känns lite som Shepard tone tar form. Fantastiskt snyggt gjort. 

 

Shepard Tone

 

 

 

IMG_1756-2.jpg.fcbfe19c4a7c02b221c40f5fcf63331e.jpg

 

Exempel på album med Enigma variationerna.

 

Unknown.jpeg.30ceb3b70a038ee747294e4b6765fb2e.jpeg

 

Gillar ni Enigma så kan jag starkt rekommendera att spela Pergolesi Stabat Mater också.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Apexorca said:

Sedan var just denna version av Pergolesi's Stabat Mater tydligen mycket poppis på den tiden.  Alltså var det rena slagdängan som alla kunde. 

Pergolesis ”Stabat Mater” är det stycke jag har flest versioner av, både med sopran/mezzo och sopran/counter alto. Jag säkert nära 20 versioner på cd, vinyl och band. Det har blivit en tradition att köpa varje nyutgåva. Alla är olika men oftast väldigt bra. Den senaste är denna som kom tidigare i år som också är ett fantastiskt album.

 

8B9FD337-7B02-4B36-A789-E33A80CBC9DD.jpeg

 

Kul att du lyfter fram Stabat Mater, som är en biblisk text om Marias sorg över Jesu död då hon stod (stabat mater = modern stod) vid korset. Pergolesi var sjuklig under sitt korta 26-åriga liv år 1736. Men hans ”Stabat Mater” har inspirerat en hel drös av tonsättare att ge sin musikaliska version av texten. Mest kända/omtyckta av dessa är förmodligen Haydns, Rossinis, Verdis och Dvoraks tolkningar. Men det är ändå Pergolesis version som blivit standardverket.

 

2308ED84-EF7B-43E7-801E-154FAF195BE4.png

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

 

 

Kul att du lyfter fram Stabat Mater, som är en biblisk text om Marias sorg över Jesu död då hon stod (stabat mater = modern stod) vid korset. Pergolesi var sjuklig under sitt korta 26-åriga liv år 1736. Men hans ”Stabat Mater” har inspirerat en hel drös av tonsättare att ge sin musikaliska version av texten. Mest kända/omtyckta av dessa är förmodligen Haydns, Rossinis, Verdis och Dvoraks tolkningar. Men det är ändå Pergolesis version som blivit standardverket.

 

Tack!

Precis. Många har tonsatt denna text.

Lite som med Requiem.

Hemska saker båda två.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 2021-05-21 at 17:44, Apexorca said:

Det är ju bra att Nordost QRT-systemet är mycket flexibelt i tillägg till att det gör en mycket god nytta för musikåtergivningen. 
 

_49U8020.jpg.242b54de69af049a0e6b5f0774dfc21a.jpg

 

Håller helt med! Jag trodde Qkore bara skulle göra en liten skillnad men så var det inte. Jag testade med mina barns k-pop och de hörde skillnaden lätt. Jag har en 6:a precis som du har och 2 qb8:or i mitt stora Linn-system. Har qb8 seriekopplade, och använder alla uttag till filter, 2 (av 8) slutsteg till diskanten, samt DSM:en. Skulle behöva en QKore 6 till!

 

Har även CAD jordbox som ger cirka halva effekten för cirka halva priser. Den har dock en bättre formfaktor tycker jag. CAD har jag ansluten till min SUT och Shindo försteg. 
 

Har ej testad Entreq vars utseende inte riktigt passar mig.

 

Roade mig med under fjolåret även att jämföra Nordost v2 med Qb8 vs Adept response vs Audioquest Niagara 3000 (med Tornado) vs ifi Powerstation vs Torus isoleringstrafo. Detta var i mitt Naim-system. Nordost var dyrast men lät bäst (minst), de andra hade lite ”technicolor” effekt som kanske var trevlig och så men en färgning. Jag köpte Niagaran då den färgningen passade Naim. 
 

Nordost är genomgående bra men dyra.

Edited by Josaa
Fel svenska
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Josaa said:

Jag har en 6:a precis som du hade

 

 

Jag har fortfarande en Qkore 6a!

 

Men även en Qkore3 till slutstegen och en Qkore1 till första QB8an High Current som går i serie till en vanlig QB8. En QX4 sitter innan försteget,  och en QPoint under försteget. QK1 och QV2 sitter i första QB8an.

Allt är fullproppat med jordkablar. Skulle nog kunna ha en 6a till så jag slipper köra 2 jordkablar in på varje kontakt. Man får ju plats med en banan och en gaffel i varje kontakt på Qkore.

 

Jag tycker om att QRT-lådorna är små och mycket välbyggda. Jag lyckas gömma de flesta QRT-lådor bakom och mellan annat i racket. Därför trodde du kanske att jag inte hade kvar den?

OM det gör nytta får var och en bilda sig en egen uppfattning om.

Otaliga demos med Nordost själva och med olika representanter världen över har varit tydliga och övertygande utöver de flesta andra demonstrationer jag stöter på. De är grymt duktiga på att visa vad deras produkter gör och det har vunnit mitt intresse.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apexorca said:

 

 

Jag har fortfarande en Qkore 6a!

 

Men även en Qkore3 till slutstegen och en Qkore1 till första QB8an High Current som går i serie till en vanlig QB8. En QX4 sitter innan försteget,  och en QPoint under försteget. QK1 och QV2 sitter i första QB8an.

Allt är fullproppat med jordkablar. Skulle nog kunna ha en 6a till så jag slipper köra 2 jordkablar in på varje kontakt. Man får ju plats med en banan och en gaffel i varje kontakt på Qkore.

 

Jag tycker om att QRT-lådorna är små och mycket välbyggda. Jag lyckas gömma de flesta QRT-lådor bakom och mellan annat i racket. Därför trodde du kanske att jag inte hade kvar den?

OM det gör nytta får var och en bilda sig en egen uppfattning om.

Otaliga demos med Nordost själva och med olika representanter världen över har varit tydliga och övertygande utöver de flesta andra demonstrationer jag stöter på. De är grymt duktiga på att visa vad deras produkter gör och det har vunnit mitt intresse.

 

 

 

Har editerat min post😊. Klart man inte gör sig av med en 6:a! 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-31 at 21:43, Apexorca said:

 

 

Jag har fortfarande en Qkore 6a!

 

Men även en Qkore3 till slutstegen och en Qkore1 till första QB8an High Current som går i serie till en vanlig QB8. En QX4 sitter innan försteget,  och en QPoint under försteget. QK1 och QV2 sitter i första QB8an.

Allt är fullproppat med jordkablar. Skulle nog kunna ha en 6a till så jag slipper köra 2 jordkablar in på varje kontakt. Man får ju plats med en banan och en gaffel i varje kontakt på Qkore.

 

Jag tycker om att QRT-lådorna är små och mycket välbyggda. Jag lyckas gömma de flesta QRT-lådor bakom och mellan annat i racket. Därför trodde du kanske att jag inte hade kvar den?

OM det gör nytta får var och en bilda sig en egen uppfattning om.

Otaliga demos med Nordost själva och med olika representanter världen över har varit tydliga och övertygande utöver de flesta andra demonstrationer jag stöter på. De är grymt duktiga på att visa vad deras produkter gör och det har vunnit mitt intresse.

 

 

 

 

Eftersom jag är Svensk och lyssnar mycket på Sveriges Radio, som säkert skadat mig, så är det på sin plats att kommentera mig själv. Det finns andra märken som jobbar med liknande lösningar som också har ordning på på ström och jordning. Jag valde för många år sedan spåret med Nordost. När jag valt märke så blir det krångligt att byta till något annat. Jag har några Entreq jordlådor och kablar och Isotech nätfilter som sitter i bla hembioprylarna. De gör också nytta, men till HiFi är det bara Norostprylarna.  Jag tycker de är bättre där. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det är första semesterdagen för mig i dag. Det har hela veckan utlovats fint väder och sol. Planen var en ganska lång båttur, plocka upp några släktingar och äta lunch på en trevlig restaurang i skärgården. Träffsäkerheten i prognosen var usel. Vind över 10 m/s och mycket mer i byarna. Tilltagande molnighet, mörker och stora mängder regn avgjorde saken. Inställd skärgårdsaktivitet öppnade för musik i stället.

 

Fullt vaccinerad med marginal som jag nu är åkte jag för första gången på mycket länge till Bengans Skivor. Det blev tex en vinylbox med Miles Davis och Bill Evans, mer Jazz som jag bara hade på CD och lite Eminem och en Melody Gardot jag inte hade. Samt en ny platta som verkar lite intressant men kanske också svår. Sons Of Kemet - Black To The Future.

 

IMG_2212-2.jpg.d141f993906c7fa23adc210fddbb4678.jpg

 

Jag spelade igenom 3 album och repeterade vissa avsnitt jag gillade. De jag spelade var Eminem - Revival, Dvorak Celloconcert med makalösa Jacqueline Du Pre och Norges fruktansvärt skickliga pianist Leif Ove Andsnes som lyckas ta sig an Rachmaninovs stundtals mycket svåra 3e Pianoconcert med bländande teknik genom de svåra partierna så att det låter avslappnat och känslosamt. Just den egenskapen fastnar jag för. Spelandet bara strömmar fram utan minsta kantighet och är bara fullständigt självklar. Tekniken är så bra att musikern inte behöver bry sig om tekniken utan kan till 100% bara uttrycka sig och förmedla musikens innersta... ända längst in. Dessutom var det bra ljud och bra inspelning på dessa 3 album. 

 

Medan jag lyssnade igenom dessa plattor ångade familjelivet på i huset. Dottern kom ut från sitt rum och satte sig i soffan en kortis och njöt av 3 pionoconcerten. Jag fick anpassa volymen lite fram och tillbaka. Jag märkte hur upplevelsen ändrades pga detta. Det låter bra, upplöst, friskt och dynamiskt oavsett volym upplevde jag, men över en viss volym så händer något. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är, men det har med någon slags balans mellan inspelningen, stereons förmåga och rummet/akustiken. Det kan säkert vara personligt, men vid en viss volym på musiken känns den mer här och nu. Man blir inte åskådare som på håll hör musiken. Man hamnar mitt i musiken med hela kroppen. Inspelningens delar med instrument och akustik från inspelningen får en realistisk storlek och ett verkligare liv. 

Vad är det egentligen som händer då? Det är väl det vi diskuterat lite av och till med att trycksätta rummet. Man hör det, känner det och upplever det tydligt i vart fall. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Får nog bli en tur till Bengan's storstadsdepå under nästa vecka... och kanske fler instanser på området än så.

Hur länge sedan var det inte som man besökte en fysisk musik/skivaffär menar jag :46:

 

Fina skivor det där Apex... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, P-pan said:

Fina skivor det där Apex... :thumbsup:

Absolut!
 

Andsnes Rach-3 har jag inte sett. Jag gillar också honom. Hans senaste Mozart-släpp och tidigare inspelningar av Beethovens pianokonserter är mästerliga. Även Davis/Evans får jag kolla in. Möjligen finns musiken redan i mina hyllor(?). Oliver Nelsons album är ett av de bästa jazzalbum jag har. Freddie Hubbard är en av min favorittrumpetare och här spelar han ut ordentligt. Och Miles-albumet… likaså Sonny Clark oj, oj oj…:satisfied:

 

Melody Gardot har jag haft lite svårare att ta till mig. Jag har köpt hennes tidigare album men har inte riktigt fastnat. Jag blir inspirerad att ge henne en ny chans.

 

Impulse! är i ropet just nu. Det släpps en hel serie av de bästa albumen nu. Själv väntar jag på denna:

 

https://www.jpc.de/jpcng/jazz/detail/-/art/sonny-rollins-on-impulse/hnum/10409284

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

 

Melody Gardot har jag haft lite svårare att ta till mig. Jag har köpt hennes tidigare album men har inte riktigt fastnat. Jag blir inspirerad att ge henne en ny chans.

 

Jag föll för hennes tidigare album. Det är en säregen melankoli i hennes röst som jag gillar. Hon råkade ju ut för en trafikolycka och tappade talet ett tag. Kunde bara göra ljud med konsonanter utan mening i sin sång. Nu går det bättre...

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en video som jag tycker utmanar lite. Jag tänker själv i liknande banor. Jag tycker det ligger något i detta, men så klart är det inte svart eller vitt. 

Jag kan säga att jag inte valt mina produkter på specifikation utan på hur jag upplever att de låter. Jag kommer knappt ihåg specifikationerna på mina produkter. Jag skulle inte välja en produkt som jag läser om i en review pga hur den mäter. Bara pga hur den låter. Visst kan det hänga ihop. Det finns säkert ett visst samband hur det mäter med hur det låter men det är inte ett absolut samband. Därför blir det viktigare hur det låter för mig.

Hur viktig är specifikationen på en produkt för hur det låter?

Väljer ni produkter på specifikation eller på hur de låter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Apexorca said:

Väljer ni produkter på specifikation eller på hur de låter?

Lite blandat. Jag påverkas också av vad HiFi press som jag litar på skriver. Där har jag en tysk och en engelsk favorit.

 

Priset är definitivt inget måttstock. Än mindre idag än förr. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Apexorca said:

Hur viktig är specifikationen på en produkt för hur det låter?

 

Jag kan tänka mig att det säkert hänger ihop på något sätt, men inte till hundra procent, och trots att jag alltid haft ett visst teknikintresse så har jag alltid varit helt ointresserad av specifikationer rörande HiFi produkter. Tycker personligen den där sajten som mäter en massa prylar är det största skämtet inom HiFi och det är pinsamt att läsa folks kommentarer. Men alla har ju såklart rätt till sin egen åsikt och det är ju säkert olika vad man söker i sin anläggning.

 

Fick nyligen frågan om hur lågt ner mina högtalare går i basen, jag har ingen aning men man vill ju kunna ge ett svar på en fråga så jag kollade lite snabbt på tillverkarens hemsida. Blev på ett sätt både förvånad och lite glad att de inte specificerat sådana uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Väljer ni produkter på specifikation eller på hur de låter?

 

Tillverkarens specifikation säger väl inte så mycket? Att man tittar på mätningar i ett test tex. de som görs i Stereophile, Hifi News m.m. det säger kanske en del för det finns ju rätt många tillverkare som gör produkter som både mäter bra och låter bra det behöver väl inte vara en motsättning :39:

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

det finns ju rätt många tillverkare som gör produkter som både mäter bra och låter bra det behöver väl inte vara en motsättning :39:

Håller med, ibland får man nästan intrycket att hifi-produkter inte får mäta för bra, då är det något fel och låter förmodligen inte bra:) Tillverkarna har då prioriterat bra mätvärden och därmed inte lagt tillräckligt med energi på att lyssna fram den mest välljudande lösningen. Tror även som du är inne på att man får skilja på den tekniska specifikationen från tillverkare och mer oberoende mätningar och som vanligt ta de mesta man läser med en nypa salt och själv använda öronen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, octavia rs said:

Att man tittar på mätningar i ett test tex. de som görs i Stereophile, Hifi News m.m. det säger kanske en del för det finns ju rätt många tillverkare som gör produkter som både mäter bra och låter bra

Mer intressant tycker jag hur de beskriver det de hör. För högtalare är det ju intressant att se effektkraven vid låga impedanser. Rör och låga impedanser t ex gifter sig sällan bra tillsammans. 
 

Sedan handlar specikationer inte enbart om mätvärden. Det handlar ju också om hur en pryl arbetar, tanken bakom s a s. Ett exempel är dacar som säger sig acceptera dsd men istället för att filtrera ut musiken vi LP-filter konverterar om dsd-signalen till pcm och sedan DA-omvandla den till analog signal känns fel för mig. Att köpa dsd-filer till högre kostnad och sedan omvandla dem till PCM är inget jag tänder på. Där avstår jag hellre oavsett hur bra de mäter. Det är ju ungefär som att gå från en pickup över riaa och sedan AD-omvandla signalen och sedan DA-omvandla den tillbaka igen för att få tillbaka analogsignalen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tycker att funktioner och prestanda som anges i specar är ganska viktigt när jag söker något.
Om funktioner och specar är relevanta ska de i någon mån återspegla hur det kommer fungera i mitt system.
De berättar sällan i detalj vad det kommer innebära klangmässigt, men det är det inget annat heller som gör innan man testat själv. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, octavia rs said:

det finns ju rätt många tillverkare som gör produkter som både mäter bra och låter bra det behöver väl inte vara en motsättning :39:

 

Ja och det är säkert det vanliga även om motsatsen finns. 

Det menar inte jag heller och det är inte det som sägs i videon. Frågan var om vi verkligen har nytta av att en reviewer mäter kors och tvärs och att de skulle avgöra inför de flesta av våra HiFi val, eller om beskrivningen om hur det låter från reviewerns upplevelser ger bättre guidning. Steve argumenterar för det och det tycker jag var intressant.

 

58 minutes ago, Bebop said:

 

Sedan handlar specikationer inte enbart om mätvärden.

Såg du videon?

Det handlade inte om produktspecifakationen i videon om du menade det. Ingen har motsatt sig att specifikationen kan vara viktig för vad som passar ihop och hur en produkt rimligtvis presterar.

Videon handlar om hur stor nytta vi har som konsumenter av alla kurvor och mätvärden från reviewers och om vi funderar på att att köpa en produkt eller inte pga att en reviewer mäter och visar bra eller dåliga mätresultat. Eller om vi går på hur han beskriver att produkten spelar musik. Steve argumenterar för att den stora merparten ändå väljer efter upplevelsen mer än testresultatet.

Om reviewern inte mäter som producenten, vilket kan vara helt rimligt att han inte gör, så blir det ju olika resultat. 

 

Somliga kanske tycker det är en ickefråga men jag relaterade till mig själv. När jag läser om ett test på en produkt så är beskrivningen av reviewerns upplevelser om hur det låter avgörande för min uppfattning om produkten medans hans mätresultat, om jag ens läser dem, bara blir en bisak. Poängen var nog att för de allra flesta är det så. Då kan vi fundera på vad vi har för nytta av allt mätande som konsument som läser ett test. Problemet verkar ju enligt Steve vara att de många som mäter i reviews gör det fel. Jag fick veta att kända reviewers trots att de faktiskt är duktig på att mäta ändå mäter fel och publicerar detta. Jag vill dock inte avslöja vad det var för det är känsligt så när jag strax efter detta kom över videon ovan så fick det mig att reflektera och se mönstret. 

Min mening är inte att hänga ut någon.

Men jag betonar igen att det inte är svart eller vitt. Det finns så klart en viss nytta ibland, men att det kan ifrågasättas lite om vi har nytta av det jämfört med hur reviviewern tycker att det låter och vilken upplevelse man får. 

 

2 hours ago, LPL said:

Håller med, ibland får man nästan intrycket att hifi-produkter inte får mäta för bra, då är det något fel och låter förmodligen inte bra:) Tillverkarna har då prioriterat bra mätvärden och därmed inte lagt tillräckligt med energi på att lyssna fram den mest välljudande lösningen. 

 

Ja och det har en del tillverkare erkänt att det blivit så. Det blev ett så stort fokus på att kunna visa "bra" mätvärden att man glömde lyssna. Lite som när tex VW trimmade sina utsläpp mot att det skulle ge bra testresultat mer än att de verkligen var bra med låga utsläpp. Vinvärldens nestor Robert Parker driver en stor del av vinvärlden att gör viner som han skall gilla för att få bra betyg och då handlar folk detta. 

 

 

Lite tillspetsat... Kan det vara så att HiFi-Press till och med kan drivit utvecklingen bakåt med detta i åtanke? Dan d'Agostino är inne på samma sak. Han fokuserar inte längre på att göra produkter som mäter bäst utifrån HiFi-pressens olika mätningar, vilket han har gjort tidigare och fått mindre välljudande produkter.

 

Således kan reviewers med stark makt i sitt namn påverka tillverkare att bli bra på deras mätningar och missa en del välljud.

 

3 hours ago, LPL said:

Tror även som du är inne på att man får skilja på den tekniska specifikationen från tillverkare och mer oberoende mätningar och som vanligt ta de mesta man läser med en nypa salt och själv använda öronen.

 

Precis. 

 

-----------------------------------

 

 

Det är inte meningen att göra en höna av en fjäder med detta från min sida. Jag tycker det är en intressant reflektion i videon som troligen inte är så populär och jag tror det ligger lite i den.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mätningar är ganska tråkiga och intetsägande på samma sätt som betygsättning av produkter.

Viktigare då att få en tydlig och omfattande beskrivning på hur produkterna låter, vilket verkar vara en talang som inte alla reviewers behärskar.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

Väljer ni produkter på specifikation eller på hur de låter?

 

8 hours ago, Apexorca said:

Såg du videon?

Nej, jag förtydligade lite kring din fråga om specifikationer. Naturligtvis skall det också låta bra och inte minst tillsammans med resten. 

Link to comment
Share on other sites

I ett av de senaste numren av H&M så testades min integrerade förstärkare. 

Eftersom de var lyriska över vad den levererade - håller jag med dem helt och hållet :-). 

Men, vad de bifogade mätvärdena hade för förtjänst i detta har jag ingen aning om. Och det beskrevs inte heller. 

Ta "kuben" t ex. 

kuben.jpg.1f3d0fc4a04e40e829997ba8b3501b9f.jpg

 

Det ser tydligen riktigt bra ut. Men det hade också varit väldigt kul att förstå på vilket sätt detta påverkar ljudet positivt.

Är det främst om man spelar med högtalare som har kraftiga fasvridningar och låga Ohm-värden?

Eller handlar det mer om hur högt man kan spela med minimal distortion?

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Bebop said:

 

Nej, jag förtydligade lite kring din fråga om specifikationer. Naturligtvis skall det också låta bra och inte minst tillsammans med resten. 

 Ok, videon handlar mer om reviewerns mätningar och dess betydelse kontra reviewerns subjektiva text om hur det låter och vad det har för betydelse. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, bigblue said:

I ett av de senaste numren av H&M så testades min integrerade förstärkare. 

Eftersom de var lyriska över vad den levererade - håller jag med dem helt och hållet :-). 

Men, vad de bifogade mätvärdena hade för förtjänst i detta har jag ingen aning om. Och det beskrevs inte heller. 

Ta "kuben" t ex. 

kuben.jpg.1f3d0fc4a04e40e829997ba8b3501b9f.jpg

 

Det ser tydligen riktigt bra ut. Men det hade också varit väldigt kul att förstå på vilket sätt detta påverkar ljudet positivt.

Är det främst om man spelar med högtalare som har kraftiga fasvridningar och låga Ohm-värden?

Eller handlar det mer om hur högt man kan spela med minimal distortion?

 

 

Det är ett bra exempel. Det är ju kul men jag vet att du valde den därför att den låter fantastiskt bra. Att den också mäter bra är rimligt, men kanske inte det du valde den för.

Du valde den därför att du gillade hur den låter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, bigblue said:

Det ser tydligen riktigt bra ut. Men det hade också varit väldigt kul att förstå på vilket sätt detta påverkar ljudet positivt.

 

Kuben säger inget om hur det låter mer att den troligtvis inte kommer ha några problem att driva en högtalare oavsett hur knepig impedans/fasvinklar den presenterar till förstärkaren.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, octavia rs said:

 

Kuben säger inget om hur det låter mer att den troligtvis inte kommer ha några problem att driva en högtalare oavsett hur knepig impedans/fasvinklar den presenterar till förstärkaren.

 

 

 

 

Tack @octavia rs. Vad bidrar höga Ampere-värden med? När är dessa bra att ha med "i bagaget"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...