Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!

Recommended Posts

• Replies 6,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

10års- jubileum   för denna tråd  och 1.000.000 views   Tänkte väl inte det skulle bli en sådan långkörare då jag drog igång tråden 2011-06-26 precis då jag fick hem

Det börjar fylla på med prylar. Inte optimalt men kul att testa. Downsizing står inte på agendan just nu...      Bi-ampingvisionen fortsätter. Nu blir det lättare eftersom all

Detta nyår blir sig inte likt något annat nyår i vår tid.   Inga fester inne. Så klart. Men ute kan man vara. Så vi körde nyårsfest ute medans det var ljust. Infravärme, varma klädet som tål

Posted Images

1 hour ago, LPL said:

Snyggt! Det är detaljerna som gör det, antar att det låter bättre nu:grinsmilingeyes:

Det var mer att jag saknade NAB-nav till en maskin så det blev ett par till. Kunde lika gärna ta en färg jag inte hade. Ser ok ut tycker jag. 

Det hade varit bra så klart men nä, inte alls faktiskt. Hörde att det finns spolar i kolfiber istället för aluminium de kanske låter bättre??? :zany:

• 2 weeks later...

Jag har ju testat en del saker denna vinter. Testat att köra med fler slutsteg och bi-ampat. För detta behövs kablar och jag körde ju en tid med Synergistic Research (SR) HT- kablar med mycket tryck i basen till frekvenserna Sf kallar deep low... det är under 80Hz det. Jag hittade ju en Nordost Valhalla begagnad som jag gissar är stramare i basen men också lite tunnare på det viset att upplösningen finns nog där och den blir nog bättre, men den betonar inte basen lika mycket som SR. 

_49U7909.jpg.202b952a8599c21a25c626998498d664.jpg'

Jag har vilat på hanen ett tag för att inte blanda olika utvärderingsprojekt för mycket. Jag vill ju veta vad som är vad.

Först nu kopplar jag ur SR och in Nordost Valhalla till djupaste basen och Krell fpb 400cx får stå får kraften ...

_49U7976.jpg.ce1856d02d05c301f8f2fea7cd13fa97.jpg

Nu får det spela ett tag så jag verkligen vet hur jag upplever det. Om det nu behövs. 

SR kablarna är bångstyriga och stenhårda kablar och Valhalla är mycket lättare att handskas med.  Återkommer till detta.

Jag tänkte ge mig på en digital spaning där jag inte är speciellt kunnig om detaljer, men om jag flyttar mig lite ut från mitt hifi-system och upp lite i atmosfären och betraktar den digitala sidan lite från ovan där jag lyckligtvis slipper se detaljerna, vad ser jag då? 

Jag ser bara en stabil mittpunkt. Den heter CD. Även om den krymper så är den likväl det enda stabila och i sammanhanget oförstörbar. 

Dit kom alla stora multinationella bolag tidigt med bra produkter och de låg bra till ffa inom normala konsumentprodukter. Jag har min första Yamaha CD-spelare kvar. Köpt 85-86. Funkar fortfarande, aldrig servad. Spelade dag och natt i säkert 10 år. 

Det fanns även esoteriska bolag. Hur funkade prylarna vad gäller driftsäkerhet, användarvänlighet osv? Jo...TOPPEN.

Nu finns så många olika lösningar att de inte en skulle få plats där en välfylld skivsamling en gång stod. Nyheter kommer innan många ens fått ordning på föregångaren. Var är alla stora etablerade bolag som med stor glädje kastade sig in i CD-världen då den var ung? Varför är det så många nya firmor som dyker upp och lever i bästa fall en generation i den digitala utvecklingen? Några finns kvar och kanske kan börja betraktas som stabila. Auralic tex.  

Var är tex Sonys värsting-streamer? 

Jag tror inte de vill vara med. För riskabelt kanske?

Varför kan inte denna teknik byggas användarvänlig och stabil? Alla håller högst troligt inte med mig, men för mig är det den största anledningen till att jag inte hakar på detta. Ideligen nya mjukvaror och lösningar som är revolutionerande och allt blir gammalt fortare en ett paket mjölk. Dessutom krångel som till och med får engagerade proffs att få hicka. Ofta utan att vilja erkänna det. Jag har exempel som jag pga att inte hänga ut inblandade inte gör för tydliga, men nya hårdisc-lösningar och streamers som görs av ledande firmor på området är i princip omöjliga att hantera för vanligt folk som inte har datorer som intresse. När dessutom proffsen i månader går bet och få ge upp och istället låta allt spela med CD som källa så är saken klar för mig. Jag väntar. 

Så kan det vara därför vi inte ser stora etablerade världsomspännande elektronikjättar spotta ur sig modeller för streaming och lokalt hårdisc-basserad musik pga att det är i grunden en säker teknik?

Jag tror det är det att de inte vill blanda sig i en teknik som är så flyktig, svåranvänd och driftosäker för de allra flesta. 

Jag har fortfarande inte något sug att börja med detta i min HiFi-anläggning. Jag har så mycket musik hemma på fasta medier som jag ändå inte hunnit penetrera och som jag vill lyssna på. Jag kör Tidal och Spotify i bilen. Funkar ofta men inte alltid. 

Jag hängde med mycket mer på ny musik på 90- och 00-talet, men för mig har streaming-tjänsterna gjort det så osexigt i mitt tycke att jag drar mig för att söka ny musik. 

Jag letar helst ny musik i bra skivbutiker. Älskar att diskutera med musik-engagerad och kunnig personal. Att få tips av dem och kanske beställa det som de inte har på plats i butiken. Att sedan komma hem, göra lyssningen till en högtidsstund. Lägga på vinylen eller CD-skivan. Öppna fodralet, kika på innehålet och njuta i min bubbla av musik utan vardagslivets andra umbäranden.

Den bästa butik jag varit i på detta sätt och där jag lärt mig mest om nya intressanta grupper var en butik jag glömt namnet på i Stavanger på 90-talet. De lyssnade på mängder av ny musik och kunde mycket. De som jobbade där var som levande AI... !!!  De hade riktig Intelligens alltså. De var mycket bättre på det än de tips jag kan få digitalt. Här fick jag lära mig viktiga saker om musiken. 

Detta är inte meningen att dissa de som denna nya teknik intresserar och de som gillar att lyssna och leta ny musik genom den. Jag inser att detta är ett mycket praktiskt sätt att göra detta... när det funkar. Jag är bara inte där ännu. Men jag kommer ju att hamna där när tekniken är så mogen att jag är mogen för den. Men som det känns nu är det ett tag kvar. 

Just nu har jag spelat ett tag med CD-spelaren för att höra musik jag gillar och bara har på CD. Det funkar 100% och låter bra. Jag har tid att landa i ett album och sedan i lugn och ro byta album om jag inte kör om albumet igen. Avslappning.

När tror ni det kommer system på den digitala sidan som blir stabila och robusta i drift? Om 1-2-5-10år. Eller är den här utan att jag vet om det?

8 hours ago, Apexorca said:

Jag tänkte ge mig på en digital spaning där jag inte är speciellt kunnig om detaljer

Välkommen in i gänget:winking:

Jag ser att du syftar på mig i ditt inlägg ovan…...krångel som till och med får engagerade proffs att få hicka……... ofta utan att vilja erkänna det (jag gör det)….. Jag har exempel som jag pga att inte hänga ut inblandade inte gör för tydliga (inga problem om du nämner mitt nick),,,,,,,,,,,, men nya hårdisc-lösningar och streamers som görs av ledande firmor på området är i princip omöjliga att hantera för vanligt folk som inte har datorer som intresse……. no no, plättlätt….. när dessutom proffsen i månader går bet…….jag ger inte upp utan tragglar oförtrutet vidare med att hacka mig fram….. :winking:

Jag har fortfarande inte något sug att börja med detta i min HiFi-anläggning. Starkt att stå emot men jag tycker att du skulle kunna testa lite…..jag hjälper dig att komma vidare!

Jag har så mycket musik hemma på fasta medier som jag ändå inte hunnit penetrera och som jag vill lyssna på.. Ja det är lätt att en del ”aldrig" blir spelade och ha ”allt” via det digitala kanske inte hjälper till heller, men jag kan hamna i gamla inspelningar jag vet att jag har och får de då spelade digitalt och ibland så åker den fysiska skivan fram bara för att testa om den fortfarande är spelbar - det är den och som oftast bättre nja inte sämre iaf.

Jag hängde med mycket mer på ny musik på 90- och 00-talet, men för mig har streaming-tjänsterna gjort det så osexigt i mitt tycke att jag drar mig för att söka ny musik. Jag letar helst ny musik i bra skivbutiker….håller med och en trevlig hobby.

Detta är inte meningen att dissa de som denna nya teknik intresserar och de som gillar att lyssna och leta ny musik genom den. Jag inser att detta är ett mycket praktiskt sätt att göra detta... när det funkar….har aldrig hört eller läst att du dissar något/någon!

Jag är bara inte där ännu. Men jag kommer ju att hamna där när tekniken är så mogen att jag är mogen för den….. m a o snart, mycket snart!

Just nu har jag spelat ett tag med CD-spelaren för att höra musik jag gillar och bara har på CD. Det funkar 100% och låter bra. Jag har tid att landa i ett album och sedan i lugn och ro byta album om jag inte kör om albumet igen. Avslappning…..sounds good i mina öron! 

När tror ni det kommer system på den digitala sidan som blir stabila och robusta i drift? Om 1-2-5-10år. Eller är den här utan att jag vet om det?

Det finns redan, det är oftast skit bakom spakarna och det är det jag hakar upp mig på, har verken ork eller intresse av att veta hur det fungerar ute i rymden, har nog med att komma ihåg var on-knappen sitter på alla prylarna och lösenorden ska vi inte prata om, inte heller alla uppdateringar som kommer med jämna mellanrum och som får mig kallsvettig innan jag ser att det fungerar efter sådana uppdateringar, puh! Jag förlitar mig på vänner som kan/testat själva o s v, men det är inte samma sak som att vi tycker lika?! Men det är väl en del i hobbyn som gör den till ett gemensamt intresse som kan mynna ut i andra intressen såsom mat o dryck, bilar, båtar, möbler, inredning och allt vad det nu kan vara, jag tycker det är roligt och att hemma-hos är det absolut roligaste oavsett hur det låter och varifrån musiken spelas, umgås och ha kul får vara mottot!

Jag kommer snart ner och hjälper dig med att fixa till det digitala - ska bara samla på mig liiite mer kunskap först:winking:

Detta är skrivet bara på skoj och i all välmening och inga dolda tankar ligger bakom, jo några, men de läser du lätt in @Apexorca och skrattar kanske till inombords?

Ha det gott och fundera inte så mycket - gör det bara så är du igång:sunglasses: Syns på slottet så kan vi bubbla vidare:thumbsup:

/byZan

Jag har fallit till föga för frestelsen att börja med streaming på senare tid och det endast av ett skäl och det handlar om nyfikenhet på ny musik och den i princip obegränsade möjligheten att botanisera och kartlägga nya intressanta musiker och kanske musikstilar som jag inte lyssnat på tidigare. Tekniken ger jag däremot inte mycket för med avseende på tillförlitlighet och kvalitet. Problemet som jag ser det är dels att man ibland släpper alldeles för otestade programvaror och att alltför komplicerade kedjor av samverkande faktorer som skall haka in i varandra skapar sårbarhet. Jag verkligen hatar datastrul och det skapar bara frustration och ilska. Naturligtvis är en orsak min bristande kunskap och intresse för tekniken som sådan. Där andra ser ett intressant problem att lösa ser jag bara bristande produktansvar och för tidigt släppt produkt. I vilket annat sammanhang tillåts man att släppa produkter som inte riktigt är färdiga? "Känt fel " som begrepp får mig bara att se rött och buggar borde inte finnas över huvudtaget. Det stora problemet är vad jag förstår att allt för mycket av tekniken handlar om skeenden som ligger utanför den egna sfären och därmed utom din egen kontroll. När något går fel som ligger inom din egen apparatur så måste allt startas upp med hjälp av andra system. Mina exempel är många när kablar inte sitter fast ordentligt i t.ex. switchar eller streamers så är det inte som i analoga system att det är bara att plugga in igen  och fortsätta som inget hänt. Nej då måste allt startas upp igen med en process som jag inte kan kontrollera eller förstå fullt ut. Därav min frustration över tekniken. Funktionaliteten kan jag gärna ge min fulla erkänsla för och sjunga dess lovsång, men den är och hänger ihop med tekniken tyvärr och här kommer mitt eget tillkortakommande in. Jag är född i fel generation och hinner inte läsa ikapp innan kistlocket läggs på.

Så mycket vore vunnet med att kunna och förstå mera, men samtidigt så tycker jag kanske att allt för mycket tid måste ägnas åt saker som inte har med musiklyssnandet att göra. Men den digitala tekniken ger mig alla möjligheter att i från min lyssningsstol hämta all världens musik med några knapptryckningar. Det är den stora vinsten och glädjen och incitamentet att fortsätta, vore det inte för detta så skulle jag givit upp för länge sedan. Sedan kommer jag aldrig att släppa CD, vinylen och banden för den digitala världens möjligheter. Trots allt kommer det också an på kvaliteten i både utförandet och tekniken. Än har jag inte kommit upp på samma nivå ljudmässigt, men jag behöver inte jämföra, den tanken har jag släppt.

Calm

10 hours ago, Apexorca said:

Jag tänkte ge mig på en digital spaning där jag inte är speciellt kunnig om detaljer, men om jag flyttar mig lite ut från mitt hifi-system och upp lite i atmosfären och betraktar den digitala sidan lite från ovan där jag lyckligtvis slipper se detaljerna, vad ser jag då? 

Jag ser bara en stabil mittpunkt. Den heter CD. Även om den krymper så är den likväl det enda stabila och i sammanhanget oförstörbar. 

Dit kom alla stora multinationella bolag tidigt med bra produkter och de låg bra till ffa inom normala konsumentprodukter. Jag har min första Yamaha CD-spelare kvar. Köpt 85-86. Funkar fortfarande, aldrig servad. Spelade dag och natt i säkert 10 år. 

Det fanns även esoteriska bolag. Hur funkade prylarna vad gäller driftsäkerhet, användarvänlighet osv? Jo...TOPPEN.

Nu finns så många olika lösningar att de inte en skulle få plats där en välfylld skivsamling en gång stod. Nyheter kommer innan många ens fått ordning på föregångaren. Var är alla stora etablerade bolag som med stor glädje kastade sig in i CD-världen då den var ung? Varför är det så många nya firmor som dyker upp och lever i bästa fall en generation i den digitala utvecklingen? Några finns kvar och kanske kan börja betraktas som stabila. Auralic tex.  

Var är tex Sonys värsting-streamer? 

Jag tror inte de vill vara med. För riskabelt kanske?

Varför kan inte denna teknik byggas användarvänlig och stabil? Alla håller högst troligt inte med mig, men för mig är det den största anledningen till att jag inte hakar på detta. Ideligen nya mjukvaror och lösningar som är revolutionerande och allt blir gammalt fortare en ett paket mjölk. Dessutom krångel som till och med får engagerade proffs att få hicka. Ofta utan att vilja erkänna det. Jag har exempel som jag pga att inte hänga ut inblandade inte gör för tydliga, men nya hårdisc-lösningar och streamers som görs av ledande firmor på området är i princip omöjliga att hantera för vanligt folk som inte har datorer som intresse. När dessutom proffsen i månader går bet och få ge upp och istället låta allt spela med CD som källa så är saken klar för mig. Jag väntar. 

Så kan det vara därför vi inte ser stora etablerade världsomspännande elektronikjättar spotta ur sig modeller för streaming och lokalt hårdisc-basserad musik pga att det är i grunden en säker teknik?

Jag tror det är det att de inte vill blanda sig i en teknik som är så flyktig, svåranvänd och driftosäker för de allra flesta. 

Jag har fortfarande inte något sug att börja med detta i min HiFi-anläggning. Jag har så mycket musik hemma på fasta medier som jag ändå inte hunnit penetrera och som jag vill lyssna på. Jag kör Tidal och Spotify i bilen. Funkar ofta men inte alltid. 

Jag hängde med mycket mer på ny musik på 90- och 00-talet, men för mig har streaming-tjänsterna gjort det så osexigt i mitt tycke att jag drar mig för att söka ny musik. 

Jag letar helst ny musik i bra skivbutiker. Älskar att diskutera med musik-engagerad och kunnig personal. Att få tips av dem och kanske beställa det som de inte har på plats i butiken. Att sedan komma hem, göra lyssningen till en högtidsstund. Lägga på vinylen eller CD-skivan. Öppna fodralet, kika på innehålet och njuta i min bubbla av musik utan vardagslivets andra umbäranden.

Den bästa butik jag varit i på detta sätt och där jag lärt mig mest om nya intressanta grupper var en butik jag glömt namnet på i Stavanger på 90-talet. De lyssnade på mängder av ny musik och kunde mycket. De som jobbade där var som levande AI... !!!  De hade riktig Intelligens alltså. De var mycket bättre på det än de tips jag kan få digitalt. Här fick jag lära mig viktiga saker om musiken. 

Detta är inte meningen att dissa de som denna nya teknik intresserar och de som gillar att lyssna och leta ny musik genom den. Jag inser att detta är ett mycket praktiskt sätt att göra detta... när det funkar. Jag är bara inte där ännu. Men jag kommer ju att hamna där när tekniken är så mogen att jag är mogen för den. Men som det känns nu är det ett tag kvar. 

Just nu har jag spelat ett tag med CD-spelaren för att höra musik jag gillar och bara har på CD. Det funkar 100% och låter bra. Jag har tid att landa i ett album och sedan i lugn och ro byta album om jag inte kör om albumet igen. Avslappning.

Det finns absolut ingen anledning att känna att man "måste" hoppa på det här med streaming och dataavspelning. Det kanske är lätt o känna att man måste hänga med men det är heller inte nödvändigt. För att svara på din sista fråga så skulle jag säga att CD-spelaren fortfarande håller fanan som den mest lättanvända, robusta digitala media som finns. Det bästa är ju också att CD låter så bra fortfarande och kanske t.o.m fortsätter att utvecklas ljudmässigt också.

Musik ska ju vara avslappning som du säger och det tror jag både vinyl och CD kan ge i större utsträckning när man kanske i större utsträckning håller sig till samma skiva.

Började testa Qobuz streamingstjänst igår och samtidigt som det är hur kul som helst att utforska all musik som finns så är risken stor att man blir lite stressad av att just möjligheten finns att byta och utforska nya artister. Där är vi olika så klart.

Om man nu absolut är sugen på att prova på en lättare server/streamer/ripper så kan jag rekommendera en Innuos Zen mini mk3 som jag har haft tidigare. I denna finns det mesta inklusive en enklare DAC så denna kan kopplas rätt in i förstärkarens analoga RCA.

Jag är också motsträvig när det kommer till streaming och uppspelning via streamers.

Jag har svårt för UPnP, för mig känns det som att lägga allt i en hög och sedan försöka hitta med hjälp av mer eller mindre användbara sökverktyg. Jag tycker att det är lättare att hitta när jag själv har sorterat upp det och det går delvis att åstadkomma genom trädstrukturer med bibliotek. Helt bra har det ännu inte blivit med mina trädstrukturer men det fungerar hjälpligt. Jag vill ha musiken som är sorterad på artist med efternamnet först och sedan sorterat i kronologisk ordning, det går att ordna med "taggar" och lite val inne i biblioteken. Ovanpå detta ska olika versioner/utgåvor sorteras in och vara enkla att hitta och det kräver "handpåläggning". Klassik musik och annan musik som sorteras på flera artister eller kompositörer är ett elände att sortera hur man än gör. UPnP kan nog fungera hyggligt om man lägger ned mycket tid på att "tagga" men jag föredrar helt klart att ställa in en LP eller CD i en hylla, enkelt och bra!

Jag vill inte att uppspelning ska vara beroende av att Internet finns uppkopplat och inte heller av att batteridrivna styrmedel krävs. Det är förvisso trevligt att använda läsplatta för att hitta musiken men de har en tendens att ladda ur sig och jag vill inte vara tvungen att ladda upp något för att komma igång med musikspelande och inte heller vänta på att de ska starta. Som backup vill jag helst ha en fjärrkontroll och streamer med användbar display och dessutom gärna med knappar för navigering. Det känns som om jag kanske måste överge detta vid nästa streamer-inköp. Det som kommer närmast mina krav på funktionalitet är cocktailAudio X50 men det finns ett par andra som jag är mer intresserad av för närvarande men vi får se om jag kan få tillfälle att jämföra dessa med X50.

Jag tycker bättre om proceduren att välja och spela fysiska media vid aktiv lyssning och finner ett större lugn med detta men visst finns det tillfällen då jag uppnått ro vid spelning med streamer också. Det är dock alltid mer frestande att hoppa eller byta till något annat och det stör en del.

Jag vill inte vara beroende av strömningstjänster och deras utbud eftersom det är begränsat och rörligt. Jag har en hel del musik som inte finns på strömningstjänsterna som jag inte vill vara utan och det är nästan omöjligt (?) att leta efter olika utgåvor av samma inspelning.

Bara lite synpunkter från en "grinig gammal gubbe". :grin:

On 2021-04-19 at 22:42, Apexorca said:

Jag har ju testat en del saker denna vinter. Testat att köra med fler slutsteg och bi-ampat. För detta behövs kablar och jag körde ju en tid med Synergistic Research (SR) HT- kablar med mycket tryck i basen till frekvenserna Sf kallar deep low... det är under 80Hz det. Jag hittade ju en Nordost Valhalla begagnad som jag gissar är stramare i basen men också lite tunnare på det viset att upplösningen finns nog där och den blir nog bättre, men den betonar inte basen lika mycket som SR. 

_49U7909.jpg.202b952a8599c21a25c626998498d664.jpg'

Jag har vilat på hanen ett tag för att inte blanda olika utvärderingsprojekt för mycket. Jag vill ju veta vad som är vad.

Först nu kopplar jag ur SR och in Nordost Valhalla till djupaste basen och Krell fpb 400cx får stå får kraften ...

_49U7976.jpg.ce1856d02d05c301f8f2fea7cd13fa97.jpg

Nu får det spela ett tag så jag verkligen vet hur jag upplever det. Om det nu behövs. 

SR kablarna är bångstyriga och stenhårda kablar och Valhalla är mycket lättare att handskas med.  Återkommer till detta.

Hemska tanke, men har du testat att använda olika kabelmärken till olika register? Kanske är att svära i kyrkan för en renlärig? Har själv detta i min koppling till mina Ktêma. Dubble single rounds till single posts både på förstärkarsidan och högtalarsidan. Det fungerar klockrent efter det att Yter och Audience gav olika karaktärer i olika register, så varför inte köra båda parallellt blev min lösning? Sammantaget bättre bas- och bättre diskant återgivning tycker jag. 

Calm

1 hour ago, calm said:

Men den digitala tekniken ger mig alla möjligheter att i från min lyssningsstol hämta all världens musik med några knapptryckningar. Det är den stora vinsten och glädjen och incitamentet att fortsätta, vore det inte för detta så skulle jag givit upp för länge sedan.

Calm

Ja det är ju poängen och en stor fördel. Men tekniken i sig tillåter egentligen en användarvänlighet och driftsäkerhet, men varför hamnar vi inte där och var är de stora teknikjättarna?

27 minutes ago, magnuskan said:

Det finns absolut ingen anledning att känna att man "måste" hoppa på det här med streaming och dataavspelning. Det kanske är lätt o känna att man måste hänga med men det är heller inte nödvändigt. För att svara på din sista fråga så skulle jag säga att CD-spelaren fortfarande håller fanan som den mest lättanvända, robusta digitala media som finns. Det bästa är ju också att CD låter så bra fortfarande och kanske t.o.m fortsätter att utvecklas ljudmässigt också.

Musik ska ju vara avslappning som du säger och det tror jag både vinyl och CD kan ge i större utsträckning när man kanske i större utsträckning håller sig till samma skiva.

Började testa Qobuz streamingstjänst igår och samtidigt som det är hur kul som helst att utforska all musik som finns så är risken stor att man blir lite stressad av att just möjligheten finns att byta och utforska nya artister. Där är vi olika så klart.

Om man nu absolut är sugen på att prova på en lättare server/streamer/ripper så kan jag rekommendera en Innuos Zen mini mk3 som jag har haft tidigare. I denna finns det mesta inklusive en enklare DAC så denna kan kopplas rätt in i förstärkarens analoga RCA.

Tack @magnuskan

Jag känner ingen stress alls att börja med streaming, ej heller att jag måste pga att många redan gör det, men jag följer på behörigt avstånd utvecklingen. Fördelarna att kunna hitta musik fort via nätet är ju en ett stort pluss. Så när jag gör bedömningen att jag kan få välljudande saker som fungerar så är det naturligtvis rätt väg att gå tycker jag.

1 hour ago, byZan said:

Välkommen in i gänget:winking:

Jag ser att du syftar på mig i ditt inlägg ovan…...krångel som till och med får engagerade proffs att få hicka……... ofta utan att vilja erkänna det (jag gör det)….. Jag har exempel som jag pga att inte hänga ut inblandade inte gör för tydliga (inga problem om du nämner mitt nick),,,,,,,,,,,, men nya hårdisc-lösningar och streamers som görs av ledande firmor på området är i princip omöjliga att hantera för vanligt folk som inte har datorer som intresse……. no no, plättlätt….. när dessutom proffsen i månader går bet…….jag ger inte upp utan tragglar oförtrutet vidare med att hacka mig fram….. :winking:

/byZan

Du var inte huvudmisstänkt @byZan :grin:. Men många kan säkert känna sig träffade. Just det specifika fall jag tänkte på är ett utanför euphonia- sfären. Jag har några liknande fall till på lager. 

Men det är en fråga jag undrat om någon har en uppfattning om och det är det varför det är andra bolag än de stora klassiska multinationella bolagen som ligger i framkant med produkter till streaming? Det finns ju lite enkla mycket billiga produkter från Yamaha de kallar streamer men snackar vi sådant som tex Auralic gör så känner jag inte till något. När jag söker på Sony och streamer kommer jag till trådlösa bluetooth högtalare, mobiler och en vinylspelare!!! Har de varit för sena på bollen eller vad?

Borde inte tex Sony kunna göra ett system för detta som är en "killer"?

28 minutes ago, calm said:

Hemska tanke, men har du testat att använda olika kabelmärken till olika register? Kanske är att svära i kyrkan för en renlärig? Har själv detta i min koppling till mina Ktêma. Dubble single rounds till single posts både på förstärkarsidan och högtalarsidan. Det fungerar klockrent efter det att Yter och Audience gav olika karaktärer i olika register, så varför inte köra båda parallellt blev min lösning? Sammantaget bättre bas- och bättre diskant återgivning tycker jag. 

Calm

Jo du kanske kan få rätt där. :grinsmilingeyes: Jag har precis använt Synergistic till deep low och Nordost i frekvenserna över det och det var riktigt bra.

Får ju se nu om Nordost Valhalla slår Synergistic Research Resolution Reference X-Serie till DEEP LOW.

1 minute ago, Apexorca said:

Men det är en fråga jag undrat om någon har en uppfattning om och det är det varför det är andra bolag än de stora klassiska multinationella bolagen som ligger i framkant med produkter till streaming? Det finns ju lite enkla mycket billiga produkter från Yamaha de kallar streamer men snackar vi sådant som tex Auralic gör så känner jag inte till något. När jag söker på Sony och streamer kommer jag till trådlösa bluetooth högtalare, mobiler och en vinylspelare!!! Har de varit för sena på bollen eller vad?

Jag tror att de stora bolagen som Sony osv måste tänka mer i pengar( dvs ha ett jämnt inflöde av kapital, via mainstream och säkra produkter) än vad de lite mindre behöver göra. Många av de mindre bolagen startas upp av att någon har en ide de tror på. Beslutsvägarna är betydligt kortare och kanske lite mer udda lösningar kan genomdrivas utan att en styrelse har något o säga till om. 

Sedan är ju "streaming" inte en enda produkt som löser allt som CD spelaren utan ett helt system av produkter som inkluderar även ett optimerat och brusfritt nätverk, olika strömförsörjningar, klockor och kablage som utvecklats för detta område. Se utveckling inom USB och Lan kabeln.

Hela konceptet är under utveckling och har gjorts under så många år. Det är ofta via forum som Audiophilestyle som många entusiaster börja fundera och syna olika lösningar vilket leder till att man börjar prova sig fram och detta tar de lite mindre företagen och plockar upp. 

Det är mer komplext än man kanske trodde från början och allt påverkar slutresultatet.

Ibland kan man göra ett problem större än vad det är. Visst kan det finnas problem med streaming och har du otur kan det ta dig till vansinnets rand, men ser du bara hinder kommer klivet bara bli jobbigare. Nu kan du ju besluta att inte hoppa på tåget alls. Har full respekt för det beslutet i såna fall. Eller så hoppar du på det hela och goes with the flow. Det behöver inte bli dyrt heller. Ett Roon konto ( eller liknande), htpc och koppla in dig till din msb dac. Musik server kan du komplettera med senare. Är du igång kommer du troligen märka att det inte var så märkvärdigt. Att det är skoj. Du har ju redan ett Tidal konto du kan koppla till roon. Du kan förtränga terapiarbetet med att rippa din cd samling till senare. Bara mina fem öre i diskussionen.🙂

29 minutes ago, Apexorca said:

Det kan de säkert och det är synd att de inte gör det men marknaden är nog inte tillräckligt stor. Det som efterfrågas är i första hand streaming i telefoner och där har nisch-företagen ingen chans att vara med.

Hej,

Det finns stabila lösningar. Jag själv kör en egenbyggd ROON Rock hemma med SSD disk på 1TB för mina skivor/filer. Streamar även Tidal och Qobus med gott resultat. Funkar alldeles utmärkt och stabilt. Om det krånglar så beror det oftast på att nätverket inte är stabilt och visst kan det hända att jag måste starta om systemet nånn gång i veckan för att det hänt något med nätverket som sagt. Men det ser jag inte som värre än att man gör rent nålen på pickupen då och då :winking: .

Jag/vi håller på att bygga en burk för HQ Player (signalyst.com) som enl uppgift ska lyfta ljudkvaliteten till oanade höjder. Mycket spännande! Återkommer i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Leif

1 hour ago, - Marten - said:

Hej,

Det finns stabila lösningar. Jag själv kör en egenbyggd ROON Rock hemma med SSD disk på 1TB för mina skivor/filer. Streamar även Tidal och Qobus med gott resultat. Funkar alldeles utmärkt och stabilt. Om det krånglar så beror det oftast på att nätverket inte är stabilt och visst kan det hända att jag måste starta om systemet nånn gång i veckan för att det hänt något med nätverket som sagt. Men det ser jag inte som värre än att man gör rent nålen på pickupen då och då.

Jag/vi håller på att bygga en burk för HQ Player (signalyst.com) som enl uppgift ska lyfta ljudkvaliteten till oanade höjder. Mycket spännande! Återkommer i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Leif

Det låter spännande. :grinsmilingeyes:

4 hours ago, new order said:

Ibland kan man göra ett problem större än vad det är.

Det tycker jag med. Det finns inga sparvar som flyger rakt in i gapet.

Det kommer nya kablar, fötter, högtalare, pickuper mm hela tiden. Det är inte annorlunda med digitala tjänster men de leveras inte i kartonger. Dessutom behöver man inte byta hela apparaten. Tekniken uppdatas på andra sätt.

Jag tillhör inte den digitala ljudgenerationen men jag har fått en hel datavana via mitt arbete, bildhantering, layoutprogram, SAP och liknande och det har naturligtvis varit ett plus för datormognad på motsvarande sätt som t ex @calle_jr har haft glädje av sin yrkeskompetens som spillt över på sin hifi-hobby. Men det går att lära sig det man behöver veta även om den digitala tekniken på motsvarande sätt som många lägger tid för att förstå el, kablar, apparatfötter, stenskivor, vibrationer, optimal inställning av pickuper, bäst placering av högtalare, akustikfenomen, jordfel och mycket annat. Då finns ambitionen där. Det är inte enkla områden att få grepp över vare sig vi pratar analogt eller digital men om intresset finns hittar de flesta både kunskap och lösningar, eventuellt med extern hjälp. Men när det gäller digitalt så är det som förgjort för en del. Trots att man inte ens försökt sätta sig in i hur det funkar så har man en klar bild över att det är ”piss”.

När det handlar om digital teknik så är det instabilt, oberäkneligt, bara problem. Jag har inte haft några större problem på flera år rent tekniskt men i början förstod jag i stort sett inget. Däremot har jag ibland ifrågasatt hur det låter på samma sätt som med den analoga delen, men även det har lyckats fixa själv eller med hjälpa av de som vet mer än jag. På så vis är det även med den gamla analoga tekniken. Inga av teknikerna är självspelande pianon. Ju mer man läser på ju mer lär man sig och ju mindre problem får man och kan istället fokusera på möjligheterna.

Problem med t ex betalningstjänster har ju inte så mycket att göra med digital uppspelning vare sig det gäller betalning av lån, semesterresor, skivor eller digitala abonnemang. Det är ju lika illa vad det är man köpt. Men vad har det med digital ljudåtergivning att göra? 

En annan sak är ju sedan vad man tycker är roligt. Det har jag full respekt för. Men att dissa en teknik som man inte satt sig in i tycker jag är fel. Det säger inte så mycket tekniken.

Jag tycker också det är fel att påstå att cd-spelare alltid är problemfritt. Vissa spelare kan inte klara 2000-talets kopieringsskydd, en del spelare får problem med hackande cd, andra får startas om i tid och otid pga ”program errors”, strejkande laser, luckor som inte stänger ordentligt osv. Streama film, göra bankärenden över nätet, swisha, hantera facebook, använda navigeringstjänster osv, det går bra.

Det flesta människor är bildbara men det krävs en ansträngning. Kunskap ligger inte i våra gener.

3 hours ago, - Marten - said:

Om man har en NOS dac så man kan gå förbi alla filter osv. i dac (inget tvång men ska man nu laborera med filter i HQ Player då känns det nog mest rätt att skippa de interna i dac) så öppnar sig en nästan oändlig värld av möjligheter till olika upplösningar i PCM/DSD, "noiseshapers", DSD modulatorer osv. i HQ Player men ska man köra de mest avancerade filterna och upplösningarna då krävs det pulver under huven på datorn.

Jag tycker som en del andra att problemen med streaming överdrivs det verkar på en del som om de inte skulle fungera överhuvudtaget. Visst jag har också stött på problem men inte värre än att de löst sig rätt lätt. Ibland får jag uppfattningen att man tror man behöver allsköns special switchar, kablar. strömförsörjningar osv. för att de ska "låta" bra vilket de kanske gör (enligt vissa) men de behövs absolut inte för att bygga ett stabilt nätverk som garanterat fungerar för att streama filer.

Det finns flera företag som hållit på med nätverksbaserad streaming under många år och har stabila lösningar som fungerar utan problem jag sitter själv med en dCS Network Bridge som under den tiden jag haft den fungerat klanderfritt.

Naim var tidigt ute med lösningar redan 2009 släppte de först "streaming" lösningarna för rippade skivor och 2016 släppte de apparater med Tidal stöd. Deras ND555 streaming DAC med separat PSU får väl anses vara "high-end" idag.

https://www.naimaudio.com/streaming-and-multiroom#NetworkPlayer

Linn var ännu tidigare med streaming lösningar redan 2007 släppte de sina första streamers och 2014 introducerade man Tidal stöd.

https://www.linn.co.uk/network-music-players

dCS har idag streamingen inbyggd i sina DAC:ar och om jag inte minns fel så var de först ut med det i sin Vivaldi up-sampler 2012 som uppdaterats med flera nya funktioner under åren tex. Roon stöd så idag 9 år efter den släpptes är den fortfarande "up to date". Man släppte för ett tag sedan sin Mosaic lösning där de gjort en egen app för att styra allt i DAC:n även streama musik ifrån Tidal/Qobuz eller nätverkslagrad musik.

https://www.dcsltd.co.uk/products

MSB har även de under flera år sålt moduler till sina DAC:ar som gett stöd för streaming i olika konstellationer den senaste modulen är en Roon lösning som gör att DAC:n blir en nätverksbrygga åt Roon.

https://www.msbtechnology.com/dacs/rendererv2/

Innuos är kanske ett av de mer populära företagen med flertalet servers som ger möjlighet att använda dem med deras egna plattform (snart OS 2.0) eller Roon om man vill det. Grundades 2009

https://innuos.com/

Lumin släppte sin första streamer 2012 och har flera olika modeller i ett brett prisspann även de populära idag. Antingen kör man via deras egna app eller tredjepartslösning eller som Roon endpoint.

https://www.luminmusic.com

Auralic släpte sin första Aries 2014 (själv ägt en sådan) även de har egen app eller stöd för Roon. Idag har de rena streamers och nätverks DAC:ar.

https://us.auralic.com/collections/all

Som synes så är de faktiskt så att de finns flertalet fabrikat som i snart eller mer än 10 år sysslat med nätverksbaserad uppspelning av filer antingen ifrån de lokala nätverkat, ifrån Tidal eller via Roon och även nu på senare tid via Qobuz.

Det finns såklart massa andra fabrikat och lösningar jag valde bara ett litet urval av företag.

Jag har full förståelse för att man inte vill använda sig av streaming de säger jag absolut inget om men att idag säga att man inte vill använda det för att det inte fungerar de känns fel för de fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

15 hours ago, Bebop said:

Det tycker jag med. Det finns inga sparvar som flyger rakt in i gapet.

Det kommer nya kablar, fötter, högtalare, pickuper mm hela tiden. Det är inte annorlunda med digitala tjänster men de leveras inte i kartonger. Dessutom behöver man inte byta hela apparaten. Tekniken uppdatas på andra sätt.

Jag tillhör inte den digitala ljudgenerationen men jag har fått en hel datavana via mitt arbete, bildhantering, layoutprogram, SAP och liknande och det har naturligtvis varit ett plus för datormognad på motsvarande sätt som t ex @calle_jr har haft glädje av sin yrkeskompetens som spillt över på sin hifi-hobby. Men det går att lära sig det man behöver veta även om den digitala tekniken på motsvarande sätt som många lägger tid för att förstå el, kablar, apparatfötter, stenskivor, vibrationer, optimal inställning av pickuper, bäst placering av högtalare, akustikfenomen, jordfel och mycket annat. Då finns ambitionen där. Det är inte enkla områden att få grepp över vare sig vi pratar analogt eller digital men om intresset finns hittar de flesta både kunskap och lösningar, eventuellt med extern hjälp. Men när det gäller digitalt så är det som förgjort för en del. Trots att man inte ens försökt sätta sig in i hur det funkar så har man en klar bild över att det är ”piss”.

När det handlar om digital teknik så är det instabilt, oberäkneligt, bara problem. Jag har inte haft några större problem på flera år rent tekniskt men i början förstod jag i stort sett inget. Däremot har jag ibland ifrågasatt hur det låter på samma sätt som med den analoga delen, men även det har lyckats fixa själv eller med hjälpa av de som vet mer än jag. På så vis är det även med den gamla analoga tekniken. Inga av teknikerna är självspelande pianon. Ju mer man läser på ju mer lär man sig och ju mindre problem får man och kan istället fokusera på möjligheterna.

Problem med t ex betalningstjänster har ju inte så mycket att göra med digital uppspelning vare sig det gäller betalning av lån, semesterresor, skivor eller digitala abonnemang. Det är ju lika illa vad det är man köpt. Men vad har det med digital ljudåtergivning att göra? 

En annan sak är ju sedan vad man tycker är roligt. Det har jag full respekt för. Men att dissa en teknik som man inte satt sig in i tycker jag är fel. Det säger inte så mycket tekniken.

Jag tycker också det är fel att påstå att cd-spelare alltid är problemfritt. Vissa spelare kan inte klara 2000-talets kopieringsskydd, en del spelare får problem med hackande cd, andra får startas om i tid och otid pga ”program errors”, strejkande laser, luckor som inte stänger ordentligt osv. Streama film, göra bankärenden över nätet, swisha, hantera facebook, använda navigeringstjänster osv, det går bra.

Det flesta människor är bildbara men det krävs en ansträngning. Kunskap ligger inte i våra gener.

Jag är inte helt ointresserad av teknik, men mer intresserad av vad den kan åstadkomma än hur den är uppbyggd. Men framförallt så är jag intresserad av musik och hur den återges i lyssningspositionen. Där lägger jag mitt fokus och kraft. Strulande teknik oavsett om den uppkommer i analoga system eller digitala är slöseri med lyssningstid. Men erfarenhet är att digitala system har en tendens att strula mer än analoga. Jag har aldrig haft ett avbrott i vare sig min vinylrigg eller bandspelare, däremot vissa behov av justeringar. I både CD, DAC och nu i streamingsystemet är de återkommande och det är störande. Vad som funktionellt kan åstadkommas med digital teknik när den väl fungerar är överlägset, men på grund av komplexitet så ökar känsligheten. Det gäller inte bara i hifi-sammanhang utan generellt. Jag eftersträvar stabilitet och driftsäkerhet och där tror jag inte att kunskap enbart kan råda bot på detta, det krävs att inte något i systemet motverkar eller uppträder oväntat, vilket tyvärr är frekvent i digitala sammanhang. Jag brukar kunna lösa det mesta problemen, men de slukar tid och energi. Det finns inget magiskt i det digitala och allt går säkert att läsa sig till med ordentlig fördjupning om intresset finns, men det är som i analoga system att du skall inte behöva vara vare sig elektronik-, el-, mekanik-, fysik-ingenjör, för att spela något enkelt och obehindrat. Vi har alla våra preferenser, mina är musik, musikhistoria och musikåtergivning, där lägger jag gärna min tid. Och framförallt har jag inget kunskapsförakt, Jag säger som mina gamla juristkollegor skämtsamt brukar säga att " hela tillvaron är ju egentligen bara en tillämpning av juridiken".:grin:

Calm

Hej, jag var tidigt med streaming och var attraherad av möjligheten att snabbt komma åt ny musik. Spelar även ganska mycket musik i bakgrunden vilket det funkar bra för eller med gäster sittande vid middagsbordet (suck...saknar den tiden...). Har bara erfarenhet av Linn och de har varit lika stabila som mitt nätverk. Tyckte i början att man ”spelade” cd och lp medan man ”streamade” musik med streamern -det lät lite som man klämde musiken ur en tub (dvs som kaviar, minns ni squeeze box?). Med tiden blev det snabbt bättre och jag hör knappt skillnad på CD, lagrad CD och Tidal i samma format. Med musiken i digitalt format uppstår ju spännande möjligheter att modifiera datan... anpassa efter rum, högtalare, mm. Min stora Linnanläggning har digitala delningsfilter så det finns mer att skruva på och tweeka än med vinyl (är själv ingen expert dock).

1 hour ago, Bebop said:

Det finns inga sparvar som flyger rakt in i gapet.

Åtminstone inte stekta.

Det i särklass största problemet med IT generellt idag är att vi måste skydda oss och mjukvaruleverantörerna måste skydda sig, eftersom det finns en utbredd kriminell verksamhet. Allt skulle bli så mycket enklare om man kunde bortse från denna kriminalitet med koder, inloggningar, kopieringsskydd, säkerhetsuppdateringar etc etc i all oändlighet. Skydden gör marginell nytta men skapar ett elände för alla.

IT har gått från att vara en marginell bisyssla till en styrande maktfaktor för hela samhället. Och största fokus är skydd och säkerhet.

25 minutes ago, calle_jr said:

Åtminstone inte stekta.

haha:thumbsup:

27 minutes ago, calle_jr said:

Det i särklass största problemet med IT generellt idag är att vi måste skydda oss och mjukvaruleverantörerna måste skydda sig, eftersom det finns en utbredd kriminell verksamhet. Allt skulle bli så mycket enklare om man kunde bortse från denna kriminalitet med koder, inloggningar, kopieringsskydd, säkerhetsuppdateringar etc etc i all oändlighet. Skydden gör marginell nytta men skapar ett elände för alla.

IT har gått från att vara en marginell bisyssla till en styrande maktfaktor för hela samhället. Och största fokus är skydd och säkerhet.

Jättetråkigt att det ska vara så men det är säkert så som du skriver och gör det det hela än krångligare.

/byZan

59 minutes ago, calle_jr said:

Åtminstone inte stekta.

Visst är det så att sårbarheten ökar vartefter nya aktörer och intressenter kommer till och nya system skall kopplas upp mot befintliga system. Man kan vara imponerad att World Wide Web överhuvudtaget fungerar med sannolikt miljardtals användare. Men det är tyvärr en klen tröst när det strular i det lilla formatet, då hjälper inte alltid den egna tillkämpade kunskapen riktigt till oavsett hur många sparvar som blivit stekta på vägen, är jag rädd. Det är skillnad på påverkan, påverka och låta sig påverkas.

Calm

17 minutes ago, calm said:

Men det är tyvärr en klen tröst när det strular i det lilla formatet, då hjälper inte alltid den egna tillkämpade kunskapen riktigt till oavsett hur många sparvar som blivit stekta på vägen

Vi bävar alla för olika saker och vi kommer också ifrån olika bakgrunder och erfarenheter, själv avskyr jag att behöva plocka fram en hammare, eller skruv och skruvdragare för att hänga upp något på väggen. Det kan tyckas enkelt för somliga, men det skapar i regel en väldig frustration med påföljande svordomar hos mig. Om det däremot är något strul med en dator eller liknande så löser det sig i regel utan konstigheter.

1 hour ago, calle_jr said:

Det i särklass största problemet med IT generellt idag är att vi måste skydda oss

Ja, kriminalitet, konspirationsteorier, lögner och egoism har tagit ett starkt grepp inom många områden och det är ett elände och ett misslyckande för mänskligheten. Men det går att skydda sig rätt bra med vettiga säkerhetslösningar men även det struntar många i. De är inte beredda att betala ca en 5-hundring per år för ett bra skydd. 

I min ungdom var det bil-, cykel- och mopedstölder samt ett och annat slag på käften och sol&vårare typ Bildsköne Bengtsson som gav rubriker. Åtminstone minns jag det så. Men det grova, dödliga våldet fanns även då.