Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Recommended Posts

5 hours ago, Josaa said:

 

 

Hej Apexorca, jag har läst dina experiment med MinusK under Brinkmann Balance. Jag är i process att beställa en Balance och planerar hur den skall stå. Det blir en Granitskiva det hela skall stå på men skall man ha en HRS sen Balance; eller MinusK sedan Balance; eller MinusK, Granit sedan Balence; eller annat? Vad blev din slutsats? Hälsningar, Josaa

 

Hej Josaa!

Välkommen in i tråden! :smile:

Jag är inte riktigt klar med hur MinusK fungerar pga att jag samtidigt som jag testade fick ett problem med Balance lager. Det visade sig vara en transportskada som gjort att lagret gått trögare och trögare och slitits mer än det skall tills det gick så trögt att motorstyrningen balade ut. Det är löst nu, men jag har inte kommit igång med att testa MinusK Igen. Balance låter bättre än någonsin hos mig pga att lagret var skadat från början. Men hur skulle jag vetat det?. Det var faktiskt tack vara vad jag hörde när jag testade MinusK som jag förstod att något kanske var fel. Det har ju låtit mycket bra ändå men ett lager som fungerar som det skall gör att det låter bättre... SÅ KLART. Kul och en oväntad uppgradering... hmm.

_49U7955.jpg.9ed03a2f9763247cddea7fa3e2e0a5b5.jpg

 

 

Den MinusK som jag har lånat är specad för mycket lättare spelare så jag kan inte ha med graniten när jag testar och det skall den egentligen vara. 

 

@JosaaJag skulle rekommendera dig att börja med Balance på en granit Nero Assoluto enligt Brinkmans spec. Gärna med 5 st HRS Nimbus under eller Brinkmanns egen HRS plattform. Det är grunden.

Sedan kan du börja experimentera för att optimera. Kanske kan MinusK vara pricken över i'et.  Men den måste nog klara en 25 kilos sten + själva Brinkmann också. ca 55-60 kg. Jag skall prova detta igen när jag har tid. Lite annan renovering hemma har stoppat lyssnandet från stora stereon annat än sporadiskt ett tag nu. 

 

Har faktiskt startat upp i kväll.

Jag testar lite försteg.

Slaget om mina försteg står ju mellan KRELL KCT och KRELL EVO 202. KRELL KCT Har spelat 6 månader nu och jag gillar den skarpt. Tänkte ändå köra ett tag med KRELL EVO 202 ett tag nu för att lära mig skillnaderna bättre. KRELL KRC-HR är ju härligt bjussig och charmig men klarar inte KRELL CAST och biamping så KRC-HR går bort pga av det. Den  har nog en permanent plats på avbytarbänken även om det är ett fantastiskt försteg också. Återkommer om det KRELL 202.

 

_49U7953.jpg.0f99447f3752e5bc5b0a17e66acf3aed.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 6,5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

10års- jubileum   för denna tråd  och 1.000.000 views   Tänkte väl inte det skulle bli en sådan långkörare då jag drog igång tråden 2011-06-26 precis då jag fick hem

Det börjar fylla på med prylar. Inte optimalt men kul att testa. Downsizing står inte på agendan just nu...      Bi-ampingvisionen fortsätter. Nu blir det lättare eftersom all

Detta nyår blir sig inte likt något annat nyår i vår tid.   Inga fester inne. Så klart. Men ute kan man vara. Så vi körde nyårsfest ute medans det var ljust. Infravärme, varma klädet som tål

Posted Images

1 hour ago, Josaa said:

Tack!

 

jag skall räkna lite och fundera. Tänker även återkomma med en presentation av mig och mina (3) system när jag får tid. Några ledord ord är Exakt/Komri/Harbeth/Aro/xv1t/TD124/Schopper/Woo dsong/Shindo/ Koetsu/AL604/nap135/Stillpoints/Qcore...

Grymt. Några ledord och 3 system... :rolllaughing: Lovar gott.

Link to post
Share on other sites

Jag/snickarna har fått klart mitt Ving-garage till min och frugans stora glädje. Så nu kan jag få bort vingarna på ett snyggt sätt. Jag får plats med med 6 vingar, Jag har 7st så en vinge får jag fundera på vad jag skall göra med. Garaget var byggt för 5 vingar men jag kan knö in 6 st vilket var en bonus. 

 

 

_49U7956.jpg.98fffbaf5b645b24553cd7f9e4a449d8.jpg

 

_49U7957.jpg.f5c1c1972e2d8b121d23b05653c0bd8e.jpg

 

Så slipper de vara framme jämt.

 

_49U7914.jpg.3ec2a617a510f185b49f21c09bf5821a.jpg

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Apexorca said:

Jag/snickarna har fått klart mitt Ving-garage till min och frugans stora glädje. Så nu kan jag få bort vingarna ett snyggt sätt. Jag får plats med med 6 vingar, Jag har 7st så en vinge får jag fundera på vad jag skall göra med. Garaget var byggt för 5 vingar men jag kan knö in 6 st vilket var en bonus. 

 

 

_49U7956.jpg.98fffbaf5b645b24553cd7f9e4a449d8.jpg

 

_49U7957.jpg.f5c1c1972e2d8b121d23b05653c0bd8e.jpg

 

Så slipper de vara framme jämt.

 

_49U7914.jpg.3ec2a617a510f185b49f21c09bf5821a.jpg

Annars kan du skicka två till mig, så är problemet löst.😎

Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, lindome said:

Hur många människor som har garage till sin bil ställer verkligen den där?:grin:

 

Brukar stå allehanda bråte av annat slag i garagen..... 

 

Men jag tror på dig C, det kommer går bra:foldedhands::sunglasses:

 

Ja så är det.:grimacing:

Vi får se hur det blir med ett garage för vingar.  Frugan kommer helt säkert att motivera mig.

Link to post
Share on other sites

Jag har nu gjort en liten kontroll mellan nyare och mer kostsamma Krell EVO 202 som har extern nätdel och Krell KCT. 

 

 

Krell EVO 202:

_49U7953.jpg.88e8a77425bcfbb821dcde305d6bcd95.jpg

 

 

Krell KCT:

_49U7959.jpg.c7df959af38bd651c2876049e6d2c19a.jpg

 

 

Jag har kört någon dryg vecka med EVO 202 och tyckte med en gång att det var en skillnad och i går bytte jag tillbaka till Krell KCT. 

 

Skillnaden är tydlig. Jag tror de olika förförstärkarna passar lite olika system och olika smak. 

 

EVO 202 är innanför linjerna och betydligt kallare i sin framtoning. KCT spelar ut mer och har en mer dynamisk presentation. Botten är större och med mer kraft. Den känns lite återhållet med 202. KCT är mer organsikt analog och luftigare, klar, luftig men samtidigt mjukt och fin. 202 torrare, stram och mellanregister och diskant kan kantra lite mot en hårdare karaktär i mitt system.

När kraften skall komma sträcker KCT ut mer. Kan tänka mig att de som har ett rum där man mättar och överladdar akustiken och kanske basen, så blir 202 lättare att hantera. Jag har inga problem med bas eller att överladda akustiken och kan då utnyttja KCT's pigga sprudlande karaktär. Musikens alla delar hålls således ihop bra även vid mycket stark volym och det blir roligare hos mig. Frugan som "tvingats" ge sin åsikt är klart mer förtjust i  KCT. Det är skönare i öronen säger hon. 

Det är dessutom roligare med mer tryck och dynamik i ffa mellanbas.

Det blir en mer rytmisk och medryckande musikupplevelse som jag går i gång på. 

 

Jag måste säga att jag är ganska förvånad över detta och det var därför jag ville testa det igen. Men det är ingen tvekan om at KCT är bättre i mitt system till all den musik jag testat med. 

 

Så efter ganska lång tid är jag nu övertygad om att mitt test med 3 olika Krell förstärkare i mitt system är klart.

Jag är faktiskt lite överraskad över att det ändå är en sådan tydlig skillnad. Jag får nog säga att alla så klart är bra, men när man testar dem side by side och vänjer sig vid dem med olika musik så ser man utvecklingen hos Krells försteg. De har gått från att vara blommigt, charmigt och organiskt med lite väl vida svänger kanske, till att bli stramt och ruggigt kontrollerat med viss hårdhetstendens jämfört med de tidigare och tappat musikalisk känsla och schwung på vägen tycker jag. 

 

Med karaktärsdragen är det så att Krell KRC-HR och KCT är mer lika och Krell EVO 202 är lite utanför det spåret. Det är ffa därför att den är mkt kallare i soundet och saknar lite värme i jämförelse. Den är lite mer klinisk och vissa skulle nog kalla den korrekt.

Krell KRC-HR är kanske ännu större i basområdet än KCT men även något mindre definierad. KCT känns lite mer definierad ffa i basområdet, men även uppåt i frekvens. 

Jag tycker att det är en utveckling i samma spår mellan KCT och KCR-HR,  men KCT är en nivå upp i kvalitet.

 

Jag kommer köra med KCT som är den bästa kompromissen, en mycket bra sådan.

 

Nu kommer jag nog inte trötta er med mer tester av Krells försteg. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En kul grej med detta test har varit att kunna konstatera att nyare inte alltid är bättre. Det är säkert inte alltid lätt för de som utvecklar produkter i denna bransch att verkligen gå framåt för varje ny produkt. Särskilt inte när man gjort några extra bra innan. 

Link to post
Share on other sites

IMG_1177-2.jpg.4fda2928b77508fd484c2dc9c18b5baa.jpg

 

Ellen Andersson i Ellen Anderson Quartet är mycket duktigt tycker jag. Mycket bra Jazzplatta, debutplatta dessutom. Hon har en härlig röst som ömsom får mig att tänka på olika andra namnkunniga jazzsångerskor, ffa Amy Winehouse och i andra partier på Stacy Kent och ibland på Billie Holiday. 

 

Link to post
Share on other sites

Rolig resa att följa 👍 tack för den 😊

Problemet för tillverkare är ju att dom helst ska uppfinna hjulet varje gång dom släpper en ny modell för att kunna rättfärdiga den nya toppmodellen. (Personlig reflektion) 

Sedan är det givetvis någon form av personliga preferenser både hos oss konsumenter men även hos producenterna. En tillverkare kan ju ändra sina käpphästar under årens lopp. Något som du med tydlighet har visat med ditt Krell test. 
 

Fortsätt gärna delge oss dina erfarenheter 👍

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, sprudel said:

Återigen, ting tar tid. Speciellt när man ska avgöra vad man gillar bäst. Kul att du provat dig igenom några Krellar här👍

 

Ja det har varit kul och intressant att höra hur Krell-ljudet utvecklats på de produkter jag testat från ca mitten på 90-talet till EVO serien en bit in på 2010-talet. Jag uppfattar det som att utvecklingen gick från fokus på hur musiken låter mot ett ideal med ökad prioritering av mätvärden som gjorde ljudet mer torrt och kliniskt. Visst är det fortfarande bra återgivning i EVO-serien, men inte lika härlig själ i musiken som tidigare modeller tycker jag (Det finns så klart också matchningsrelaterade effekter). 

När jag kopplar ihop min upplevelsen med olika intervjuer med  Dan D'Agostino själv så blir det tydligt att ljudkaraktären under denna tid hänger ihop med ett ökat tryck från tester i olika hifi-tidningar där mätvärden värderades högt och Dan's förmåga att konstruera så. Detta stämmer med hur det låter tycker jag. Dan har ju också ganska nyligen själv gjort den analysen och att han tappade bort musiken i ivern att göra engenjörsmässiga mästerverk. Det blev de, men blev det bättre musikförmedlare?  Hans tidigare konstruktioner var konstruktionsmässigt intressanta redan tidigt, men fokus på musiken fick mindre betydelse efterhand. Nu med hans nya märke backade han sina konstruktionsideer till då de lät bäst och tog samtidigt med sig lärdomen av tiden med ökat fokus på mätvärden och vilka mätvärden och distorsionsvärden som förbättrar ljudet och vilka värden som kanske till och med mäter "sämre" men ger bättre musikupplevelse.  Jan menar att han hittat denna sweet spot nu med nya märket Dan D'Agostino. 

Dan menar att hans senare förstärkare mäter sämre än tex Krell Evo-serien men låter bättre. (Jag har inte testat detta dock)

 

Vill man öka chansen att trimma sitt ljud som man vill ha det så kan man öka svårighetsgraden ock krångla till det som jag gjort och börja titta på gamla modeller från olika märken också. :grinsmilingeyes: Det tar tid och engagemang (roligt tid och roligt engagemang tycker jag) men musikupplevelsens effekt per investerad krona är svårslagen jämfört med att köpa nytt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mina steg lanserades ca 2005 (med tre uppgraderingar av bl a transformatorer och kondingar). De kanske blir bättre och bättre i takt med att det lanseras nya förstärkare. Till slut är de så bra att de blir vintage och får helt nya köpare som vill ha det bästa...:sunglasses:

 

Jag håller med dig. Mycket nytt överlag tror jag är bättre idag, t ex högtalare, men inte allt. Dina fina Krell är nog bland det bästa som byggts av kraftfulla förstärkare genom tiderna. 
 

Sen är det också så att idealen skiftar över tid. Läste en artikel igår om Stravinskys Våroffer där man har noterat hur fagottintrot ändrat sig över tid med nästan en halvton upp per generation för att behålla sin känsla av originalfräschör. Det börjar närma sig gränsen för vad som är spelbart. Decca har gett ut en box med 40 inspelningar av stycket under 60 år där den med specialintresse kan fördjupa sig. 
 

En stor skillnad mot t ex sjuttiotalet är att vi har betydligt mer upplösta och dynamiska musikkällor idag (om de är bra gjorda) med mer utsträckt frekvensomfång mot 50/60-talens 30-15,000 Hz, lägre distorsion osv, bättre pickuper etc. Moderna högtalare har betydligt renare återgivning än då och förutsättningar för att klara det men ibland på bekostnad av andra värden typ presentation, värmeinslag osv. Det är lite av charmen att få till en helhet som får godkänt mellan öronen (hellre än ögonen).

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Double A said:

Rolig resa att följa 👍 tack för den 😊

Problemet för tillverkare är ju att dom helst ska uppfinna hjulet varje gång dom släpper en ny modell för att kunna rättfärdiga den nya toppmodellen. (Personlig reflektion) 

Sedan är det givetvis någon form av personliga preferenser både hos oss konsumenter men även hos producenterna. En tillverkare kan ju ändra sina käpphästar under årens lopp. Något som du med tydlighet har visat med ditt Krell test. 
 

Fortsätt gärna delge oss dina erfarenheter 👍

 

 

Tack!

 

Håller med om dina synpunkter.

 

 

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Apexorca said:

Dan menar att hans senare förstärkare mäter sämre än tex Krell Evo-serien men låter bättre. (Jag har inte testat detta dock)

Vet inte hur de mäter i förhållande till varandra men Momentum serien låter ”bättre" än EVO serien tycker mina öron och jag har jämfört:sunglasses:

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, byZan said:

Vet inte hur de mäter i förhållande till varandra men Momentum serien låter ”bättre" än EVO serien tycker mina öron och jag har jämfört:sunglasses:

 

/byZan

 

Jag har ju hört båda men aldrig jämfört i samma system, men jag skulle luta åt samma slutsats. 

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-28 at 11:47, Bebop said:

 Decca har gett ut en box med 40 inspelningar av stycket under 60 år där den med specialintresse kan fördjupa sig. 

 

Ang Våroffer. 

Det hade varit mycket spännande att grotta ner sig i faktiskt. Det anses ju vara ett av hela 1900-talets viktigaste verk. Och med tanke på så mycket musik som i kölvattnet av Våroffer har referenser och inspiration från alla olika delar kan man nog studera detta stycke heltid i år och dar. 

Nästan så jag blir lite sugen. Tiden för detta blir dock svårt att kunna prioritera tror jag. 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Apexorca said:

Tiden för detta blir dock svårt att kunna prioritera tror jag. 

Tiden... :think: Varför så bråttom:question:Verket är tidlöst. En CD per år t ex eller en per månad. Du har gott om tid.:monocle:

 

1BE15B53-8DA1-4AE5-9CA4-971DECE900BC.jpeg

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-29 at 19:22, Bebop said:

Tiden... :think: Varför så bråttom:question:Verket är tidlöst. En CD per år t ex eller en per månad. Du har gott om tid.:monocle:

 

 

 

 

Du verkar fundersam/oroad. Jag undrar i så fall vad du läste in i mitt inlägg? Men det är en rolig knorr du gör om tiden, bråttom och att verket är tidlöst. :smile:

 

Samtidigt var det något som fick mig att försöka sammanfatta varför jag uttryckte mig som jag gjorde. Jag har ju en anledning till det jag skrev och det har inte med tid eller ont om tid riktigt på det sättet jag tror du menar. Just nu, sedan 1 år av Corona isolering och nästan vuxna barn har jag aldrig haft mer tid över att lyssna på musik. Härligt.

 

Bara för att jag inte har tid att lyssna på 40 st versioner av en låt så betyder inte det att jag har bråttom. Snarare tvärt om. Jag vill inte ha bråttom. Därför får jag prioritera. Våroffer är lite över 30 minuter och det blir ju 20-25 timmar för den boxen bara att lyssna igenom en gång. Hur förhåller jag mig till det? Skulle det ge mig mening?

Jag tänkte att om jag skall ha 40st för mig nya versioner till den handfull Våroffer-inspelningar jag redan har så skulle det vara för att 

studera verket och hitta versionernas olika finesser. Det skulle behöva studeras, annars räcker nog den handfull versioner jag redan har. Jag lyssnar helst igenom allt jag köper noggrant och gärna många gånger om de intresserar mig.  

 

Sedan några månader är det mest Beethovens symfonier som jag med få undantag kört i en följd för att förstå hans kreativa utveckling. Jag har hört alla Beethovens symfonier och många av dem live. Dessa symfonier blir bara bättre och bättre för varje gång jag hör dem och det blir mer och mer klart för mig hur brilliant Beethoven var. Är inne på 6 rundan av en fin vinylbox nu och börjar inse på ett djupare plan varför Beethoven är så stor. Fick nyligen tag på ett gäng symfonier på tape bla hans 9e med Solti i Chicago på en bra Masterbandskopia. Jag drog på rätt bra så att jag kom helt in i musiken och mellan detta konserthusets väggar. Jag satt stum och fängslad i de strax över 70 minuter den håller på. Mer än vanligt. Den grep tag i mig på ett nytt sätt trots att jag hört den många gånger och att jag själv spelat delar av den på piano när jag var yngre.  Nu fattade jag.

 

Jag tror man kan lyssna och uppskatta musik på olika vis och det går inte att värdera vilka vis som ger oss gåshud. Allt är lika bra om man har kul och gillar det. 

För min del tar jag till mig den klassiska musiken på olika plan och ofta på ett annat sätt än annan typ av musik. Först är det ofta som med annan musik att det är något speciellt som fånga uppmärksamheten. tex An Die Freude-delen i den senare delen av Beethovens 9e. Sedan finns det ofta olika typer av musikaliska lager i musiken som man kan ta till sig och uppskatta.  Då behöver jag mer tid att lyssna och flera gånger. Då blir inte den ganska enkla härliga slingan i An Die Freude bara just det, utan en bisak i hela sammanhanget. En liten ingrediens i helheten. Som konstpausen i ett tal, eller en till synes meningslös tom yta i en fantastisk tavla. För mig är det när den typen av pollett trillar ner som det nästan blir kusligt bra. Jag behöver tid att lyssna mycket på samma verk för att hitta dessa upplevelser. För andra kanske det går fortare. För mig är det ett mål och stor glädje att hitta detta i olika klassiska verk. Jag vill inte bara lyssna och skrapa på ytan på musik som är skapad med stora djup i alla riktningar. Då kan jag lyssna på annat som är gjort för att vara mer direkt som bra pop och rock ofta är. 

Så skulle jag ha boxen med 40 versioner av Våroffer så skulle det kräva mer engagemang än jag tror att jag har just nu för att avläsa tolkningarnas finesser och kunna uppskatta dem på ett djupare plan än bara ytligt. Då tycker jag det räcker med de versioner jag har. 

 

 

On 2021-03-29 at 19:22, Bebop said:

 

 

1BE15B53-8DA1-4AE5-9CA4-971DECE900BC.jpeg

 

Jag såg den på nätet. 20st CD. Fin box. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jag beställda svarta NAB-nav från Recording The Master. Företaget ligger i Frankrike... i EU alltså.

 

 

_49U7966.jpg.14293ccf555e3d26a7b26a87e983c33c.jpg

 

_49U7964.jpg.24d84db5705d0e763b0404edd8494460.jpg

 

Paketet hade fastnat hos tullen ett tag...

 

IMG_1265.thumb.JPG.7a7f8b3bc363fbb0e62a49f9705c2c45.JPG

 

Jag kan inte tullverksamhet. Det är bra att de är uppmärksamma, men ändå.  Vilken klocka ringde så att man tyckte man borde rota igenom paketet och mina NAB-nav. Eller är det slumpmässigt?

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

Jag tror det beror på vem det är adresserat till:winking:

Snyggt blev det iaf:thumbsup:

 

/byZan

🙏🏻 
Haha. Ja så mycket konstiga prylar som hamnar här kan det helt klart vara så att de vill hålla koll på mig. 😂

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Apexorca said:

Jag kan inte tullverksamhet. Det är bra att de är uppmärksamma, men ändå.  

Jag skulle tro att de är ute efter ursprungsland, dvs att det inte är tillverkat utanför EU och ett brevlådeföretag i EU för att kringå avgifter. Eventuellt dolda fickor för andra "varor". Bara en gissning...

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Apexorca said:

Jag beställda svarta NAB-nav från Recording The Master. Företaget ligger i Frankrike... i EU alltså.

Paketet hade fastnat hos tullen ett tag...

Vilken klocka ringde så att man tyckte man borde rota igenom paketet och mina NAB-nav ?

 

NAB... Narkotiskt Audiofilt Beroende... egentligen inte alls så konstigt att tullen blev intresserad ... eh ? :think:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...