Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, byZan said:

Skulle man inte (inte jag utan en elektriker) t ex kunna ta 3 ej tidigare inkopplade faser i proppskåpet och koppla tre olika matarkablar ut till tre olika vägguttag som sitter fast på en typ  ”planka” och från dessa en i taget till en typ strömlist som matar hela anläggningen? Sedan kan man byta de första tre kablarna mot 3 nya eller 2 mot den som man tyckte var bäst och testa vidare på så sätt? Låt kablarna ligga på golvet inte dra i väggar etc, nä enkelt ska det va! Man skulle ju efter att man hitta rätt kabel byta ut vägguttagen till olika modeller och mtrl för att testa vidare?

 

/byZan

Ingen dum ide alls, det var i princip så jag gjorde:grinsmilingeyes: Lägger man kablarna ungefär där de senare kommer att dras permanent, inte buntar ihop dem eller ansluter dem till olika faser och använder ungefär samma längd som det ska vara kommer att bli en ganska rättvisande test. Kvaliteten mellan faserna varierar och tänker lite på EMI/RFI o.s.v. som kan variera beroende på kablarnas sträckning. De enda problemen är att det behövs en elektriker och att det är svårt att låna hem installationskablar för provlyssning.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sammy said:

Det tycker jag! Skulle våga påstå att det blir skillnad med en Furutch rodium NCF uttag! Jag upplever att rodium NCF uttag ger ett släpp och mer detaljer medan guld och andra har andra egenskaper, så även här är det en fråga om tycke och smak och balansera rätt!

 

Bra, då ska jag se till att beställa ett sådant. Fastnar som alltid i Rhodium/NCF vs Gold där jag kanske ändå lutar mer åt det sistnämnda.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

Jag tar dock risken att utgå mest från min upplevelse,

Så gör jag också men har blivit försiktigare med åren. Jag tycker mig noterat flera gånger att det jag föll för vid en tidpunkt inte håller några år sedan när jag t ex tar ett steg tillbaka. Det har handlat om rör, kablar, rack, ”fötter”. Senast med fötter. Jag fick ont om sådana för en tid sedan och plockade fram mina gamla Solid-Tech-fötter som jag har en hel skokartong av inköpta för ca 20 år sedan. 
 

Dessa bytte jag ut när det blev poppis med nya modeller som ”var bättre än allt annat”. Det upplevde även jag och jag plockade fram börsen och njöt av den nya presentationen. Nu blev jag lite nyfiken och satte in Solid-Tech igen av ren nyfikenhet. Inte fan kunde jag märka någon skillnad. Det innebär ju inte att det blir så med allt.

 

Om man uppmärksammar och ”smörjer” barn presterar de ofta bättre. Samma sak med vuxna. Det behöver inte bero på ”smörjan” utan på uppmärksamheten i sig. Problemet är att skilja agnarna från vetet. Där har forumets djuplodande fantaster som t ex @calle_jr varit viktiga för mig. Men han tycker jag ibland förlitar sig för mycket på teknik. Det är en knepig balans. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Bebop said:

Problemet är att skilja agnarna från vetet. Där har forumets djuplodande fantaster som t ex @calle_jr varit viktiga för mig. Men han tycker jag ibland förlitar sig för mycket på teknik. Det är en knepig balans. 

 

 

 

Precis. Vi har olika recept men det blir oftast gott likväl. Bara man är noggrann och gör det med kärlek till musiken.

Link to comment
Share on other sites

Har ägnat några timmar i dag åt att lyssna på mer musik jag känner väl på vinyl. Eminem, St Germain, Kenny Dorham, Blue Note Trip, The Back Eyed Peas, Sharon Jones och Lonnie Smith. All respekt för placebo ovh förväntningar mm.  Jag känner mig rätt säker på att att den nya strömmatningen har gjort gott. Jag tycker helt klart att vissa små detaljer i väl kända album framträder på ett sätt jag inte kan komma på att jag upplevt det tidigare. 

En sak som framträder med en del av musiken ovan är känslan av bättre attack i dynamiska partier. Otroligt kort anslag, reptilsnabba transienter och takt och tajming som jag uppfattar var bättre. 

Kan det vara så att det är lättare för slutstegen att suga till sig ström fort med bättre matning? Det låter lite så!

 

Kan det vara så att Krell-stegen, som arbetar med just att "suga ström" från nätet direkt när det behövs, har större krav på att ström-matningen kan leverera?  Min Gryphon arbetar ju med enorma kondensatorbankar för att få tillgång på ström fort. Båda konstruktionerna funkar ju bevisligen bra men de är mycket olika i sin konstruktion. Rätt fräckt att de påminner om varandra så mycket i hur de låter då. Jag gillar ju båda, därför blir det trångt i racket... Krell vs. Gryphon... Hmmmm. :think: Men Krell får spela mer....

Kan det vara så att kabeln spelas in också? Jag tycker det är bättre i dag än i går, ca 10h har nya matningen spelat. 

Det här var kul och intressant. :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Det är ju också en typ av ”faktum” som inte alltid är faktum. Lika lite som att förlita sig för mycket på teknisk data typ att renare el, lägsta distorsion, renare koppar, eller lägsta brus alltid skulle göra all upplevd prestation bättre, lika lite tycker jag man skall förlita sig på allt man hör och upplever. Framför allt varför och alldeles speciellt när skillnaderna är små och vi gör dem större än vad kanske är.

 

Jag tycker rent allmänt att för lite intresse läggs på vilket inflytande tillvänjning, nyhetens behag, förväntningar, informella ledare (typ hifi-gurus), temporärt fokus och image gör för vår subjektiva upplevelse. Vi upplever det vi upplever men att härleda till rätt orsak är inte så självklar i min värld. 

Absolut kan förväntningar vara en bidragande orsak till en upplevd förändring och detta skulle ligga i psykologiska faktorer möjligen? Så kan det säkert vara. Men om man (jag) har negativa förväntningar men ändå upplever en positiv förändring.  Hur förklarar man detta ?Om denna förändring dessutom upprepas på samma sätt varje gång den kopplas in? Då blir det i min värld en faktisk förändring oavsett orsak, men sannolikt inte av psykologiska skäl, eftersom förväntanssgraden borde minska över tid. Nyhetens behag varar inte så länge och klingar säkert av med tiden 

Jag ser då att förändringen blir mer av en realitet och inte ett hjärnspöke, snarare något annat som vi inte kan mäta idag med vår nuvarande kunskap. Det var lite Peos point vad jag förstod när jag läste hans inlägg. Med tekniskt objektiva fakta på bordet, de mäter exakt lika,  så kan ändå  två identiskt mätta kablar ändå höras olika. Det är ett konstaterande som en sannolikt både erfaren praktiker och teoretiker drar och inte kan förklara på ett rimligt sätt, mer än att det finns faktorer vi inte kan mäta med dagens teknik. Det tycker jag inte är ett dugg konstigt, utifrån teknikens utveckling, som ibland sker linjärt men oftast sker språngvis genom nya upptäkter eller nya metoder. 

Auktoritetstro tycker jag brukar för min del avtar med åren, när man många gånger inser att den som gjort en del uttalanden faktiskt hade fel. Vill man fördjupa sig i ämnet om vetenskapligt kunnande över tiden så kan jag rekommendera boken "Ålevangeliet" som berättar om kunskapen om denna gåtfulla fisk och hur den förändrats.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-03 at 10:03, Apexorca said:

Hörde också att nan kan sätta ett högfrekvent filter lokalt vid stereons säkring. Är det vettigt?

 

Jag har de enklaste filter man kan tänka sig i kopplingslådan innan sista kabeln in i min Ansuz list de är en ensam kondensator kopplad mellan fas och nolla en så kallad X-kondensator den absorberar symmetriska, balanserade eller differentiella störningar. Dämpningskondensatorer reducerar störningar eftersom deras elektriska impedans minskar med ökande frekvens, så att de vid högre frekvenser kortsluter elektriskt brus och transienter.

 

Detta är inget direkt vetenskapligt uträknat tilltag utan den har de värde jag ofta sett sitta i diverse filter så jag körde på det. Jag vet att @LPL köpte någon större Auricap som är tänkt att ha kopplad mellan fas-nolla men jag vet inte om han provat den än?

 

Denna X-kondensator använder jag.

 

X2.thumb.jpg.d398f157b68960f6aa8866c2f87f86db.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Men om man (jag) har negativa förväntningar men ändå upplever en positiv förändring.

Då är sannolikheten säkert större för en verklig förändring. Ungefär som en negativ förväntan inför 50-årspassagen som i verkligheten upplevs mer positiv. Då är det säkert också så. 
 

Jag ifrågasätter inte det du upplever. Du är ju dessutom oerhört metodisk i dina tester och då minskar sannolikt risken för emotionella slutsatser. Det finns ju en hela bukett av olika sätt hur vi beter oss och hur vi fattar beslut. När vi inte kan hitta en logisk eller teknisk förklaring så framhålls ofta att vi inte har all fakta på bordet, allt är inte upptäckt ännu. Så kan det vara men det vet vi heller inte så mycket om. Faktan kanske finns men vi har inte hittat hela kopplingen. Ett exempel från mina egna olika inköp

  • Vi köper en förstärkare
  • Senare en dac
  • Sedan köper vi ”bättre” digitalkabel
  • Sedan en nätfilter till hela anläggningen
  • ... nya elkabel till försteget
  • ... en ”finswitch”
  • ... nytt rack
  • ... ny pickup
  • ... nytt riaa
  • ... byter rack
  • ... ännu ”finare” kablar
  • ... osv.

Till slut har man byggt upp en kedja där man inte har en susning om vad som gör vad, trots att vi vet att mycket av det vi har påverkas inbördes av last, impedanser, störningar, kapacitanser som varierar med stor spridning i en anläggning. Även jag har upplevt positiva skillnader. Men det stör mig när jag inte förstår varför. Jag tillhör inte den gruppen av människor som drar slutsatsen att ”om det låter bra så är det bra”. Då frågar jag mig genast ”varför då”. Vad i kedjan var det som faktiskt förändrades när jag bytte t ex en kabel eller en switch? Jag vill förstå oavsett om det gäller hifi eller musik. Sån är jag. @LPL’s tråd om vilka strömkablar vi har tycker jag är intressant. Där försöker man trots allt hitta samband. Om man kan öka kunskapen om hur en elkabel samspelar med nätfilter och nätdelar så blir det ju lättare att hitta de bästa kandidaterna att testa. 
 

Jag sitter inte på facit vad som är den rätta metoden och den bästa kombinationen men jag tycker ämnet kring beslutsprocesser är intressant. Kanske en yrkesskada. Precis som de flesta andra har även jag en övertygelse och den går ut på att med tiden är det risk för att allt man adderar kan medföra att man suboptimerar snarare än att optimera, framför allt i analoga kedjor. Jag har en bekant som blev trött på hela den här svängen och sålde allt och började om helt med enkla och raka lösningar. Han menar att det aldrig låtit bättre. Den enda tweek han har kvar är ett nätfilter.
 

Är det ett ”faktum” eller bara en upplevelse. Jag vet inte.

 

P.S. Jag har läst ”Ålevangeliet” - ett måste när jag bor på en plats som hade Europas största ålexport när det begav sig. Det sägs bland traktens experter att det är sannolikt enklare att åka till Mars än att klura ut ålens hemligheter. Men med samma kapitalinsats så kanske... Vi vet förmodligen mer om el. Det vi vet mindre om, tror jag, är hur vi bygger upp våra upplevelser i hjärnan, hur vi kommer fram till de beslut vi gör och vad som varit styrande över tid för det vi upplever, arv eller miljö osv.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Då är sannolikheten säkert större för en verklig förändring. Ungefär som en negativ förväntan inför 50-årspassagen som i verkligheten upplevs mer positiv. Då är det säkert också så. 
 

Jag ifrågasätter inte det du upplever. Du är ju dessutom oerhört metodisk i dina tester och då minskar sannolikt risken för emotionella slutsatser. Det finns ju en hela bukett av olika sätt hur vi beter oss och hur vi fattar beslut. När vi inte kan hitta en logisk eller teknisk förklaring så framhålls ofta att vi inte har all fakta på bordet, allt är inte upptäckt ännu. Så kan det vara men det vet vi heller inte så mycket om. Faktan kanske finns men vi har inte hittat hela kopplingen. Ett exempel från mina egna olika inköp

  • Vi köper en förstärkare
  • Senare en dac
  • Sedan köper vi ”bättre” digitalkabel
  • Sedan en nätfilter till hela anläggningen
  • ... nya elkabel till försteget
  • ... en ”finswitch”
  • ... nytt rack
  • ... ny pickup
  • ... nytt riaa
  • ... byter rack
  • ... ännu ”finare” kablar
  • ... osv.

Till slut har man byggt upp en kedja där man inte har en susning om vad som gör vad, trots att vi vet att mycket av det vi har påverkas inbördes av last, impedanser, störningar, kapacitanser som varierar med stor spridning i en anläggning. Även jag har upplevt positiva skillnader. Men det stör mig när jag inte förstår varför. Jag tillhör inte den gruppen av människor som drar slutsatsen att ”om det låter bra så är det bra”. Då frågar jag mig genast ”varför då”. Vad i kedjan var det som faktiskt förändrades när jag bytte t ex en kabel eller en switch? Jag vill förstå oavsett om det gäller hifi eller musik. Sån är jag. @LPL’s tråd om vilka strömkablar vi har tycker jag är intressant. Där försöker man trots allt hitta samband. Om man kan öka kunskapen om hur en elkabel samspelar med nätfilter och nätdelar så blir det ju lättare att hitta de bästa kandidaterna att testa. 
 

Jag sitter inte på facit vad som är den rätta metoden och den bästa kombinationen men jag tycker ämnet kring beslutsprocesser är intressant. Kanske en yrkesskada. Precis som de flesta andra har även jag en övertygelse och den går ut på att med tiden är det risk för att allt man adderar kan medföra att man suboptimerar snarare än att optimera. Jag har en bekant som blev trött på hela den här svängen och sålde allt och började om helt med enkla och raka lösningar. Han menar att det aldrig låtit bättre. Den enda tweek han har kvar är ett nätfilter.
 

Är det ett ”faktum” eller bara en upplevelse. Jag vet inte.

 

 

Ja tack för det! Jag försöker att vara så noggrann och metodisk som möjligt och söker att "isolera" en produkts effekt i taget. Brukar aldrig testa flera produkter samtidigt för då är det precis som du skriver då är man helt lost i vad man egentligen testar. Sedan handlar det om test som inte får vara för kortvariga men ändå innehålla  alltid ett A/B-test, före och efter. När vi kommer till kablar så tycker jag att det ibland kan vara enklare som nu när jag testar nätkablar till mina nya komponenter. Har om möjligt de olika kablarna inkopplade parallellt i antingen QB4:an eller i P10:an eller direkt från väggen i mitt dubbla Furutech-vägguttag. Då kan jag egentligen sekundsnabbt skifta kablar och då enklare detektera skillnader. Att inte göra A/B test känns inte så intressant i vart fall när det gäller enkla produkter som kablar.

Skillnaden i nätkablar handlar enligt min erfarenhet om grundläggande materialskillnad koppar eller silver. Kabelstruktur i form av area och antal kardeler, skärmat eller inte skärmat, kontakter o isolationsmaterial. Grundläggande är att det trots allt, också enligt min erfarenhet, inte är dramatiska skillnader mellan kablar uppbyggda med samma material och på samma sätt. Jag kan inte riktigt förstå hur teoretiska test i datorn om en viss kombination av induktans/resistans/kapacitans kan helt förut utfallet i form av ett hörbart utfall. Hur skall man utläsa dessa test? Hur låter en kombination av viss Farad, Henry och Ohm, jämfört med en annan? Kanske en tabell med dessa i viss kombination i relation till hörbart resultat, skulle övertyga mig?

När jag skriver om "negativa förväntningar" så är väl den grundläggande inställningen att kablar har endast marginell påverkan på det hörbara resultatet, givet att de har jämförbara strukturer och uppbyggnader och material. Sedan kan man inte utesluta en "statusbetonad" skillnader som ibland tar sig absurda konsekvenser inte minst i prisbilden. Jag jobbar hellre med DIY-kablar och i den lägre prisklassen, detta efter jämförande test av hemlånade dyrkabler som inte givet har gett extraordinära haksläpp. Men som sagt status, avund och fåfänga skall inte underskattas, vi har hela verksamheter som lever på dessa mänskliga egenskaper. Vi är i grunden flockdjur, mer än vi kanske egentligen förstår?

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

 

Jag har de enklaste filter man kan tänka sig i kopplingslådan innan sista kabeln in i min Ansuz list de är en ensam kondensator kopplad mellan fas och nolla en så kallad X-kondensator den absorberar symmetriska, balanserade eller differentiella störningar. Dämpningskondensatorer reducerar störningar eftersom deras elektriska impedans minskar med ökande frekvens, så att de vid högre frekvenser kortsluter elektriskt brus och transienter.

 

Detta är inget direkt vetenskapligt uträknat tilltag utan den har de värde jag ofta sett sitta i diverse filter så jag körde på det. Jag vet att @LPL köpte någon större Auricap som är tänkt att ha kopplad mellan fas-nolla men jag vet inte om han provat den än?

 

Denna X-kondensator använder jag.

 

 

 

@octavia rs Hur upplever du att det låter?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Jag vet att @LPL köpte någon större Auricap som är tänkt att ha kopplad mellan fas-nolla men jag vet inte om han provat den än?

Den ligger fortfarande på hyllan (1500V / 1,0µF), men ska testas vid tillfälle:smile:

image.png.16fd870b978ffd5934478a24c90b1499.png

Link to comment
Share on other sites

@Bebopmisstänkte naturligtvis att du som lever i ålariket hade läst boken Ålevangeliet. Påminner mig om en sommar då min morbror hyrde hus precis i närheten av där du bor och jag och mina kusiner fick åka ut med fiskebåt från hamnen. Minns inte om syftet var att vittja ryssjor, men i vart fall kommer jag ihåg en sump full med ål som håvades upp i en lucka. Surrealistisk syn med alla dessa ormlika varelser i ett myller och slemmet som omgav dem. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Absolut kan förväntningar vara en bidragande orsak till en upplevd förändring och detta skulle ligga i psykologiska faktorer möjligen? Så kan det säkert vara. Men om man (jag) har negativa förväntningar men ändå upplever en positiv förändring.  Hur förklarar man detta ?Om denna förändring dessutom upprepas på samma sätt varje gång den kopplas in? Då blir det i min värld en faktisk förändring oavsett orsak, men sannolikt inte av psykologiska skäl, eftersom förväntanssgraden borde minska över tid. Nyhetens behag varar inte så länge och klingar säkert av med tiden 

Jag ser då att förändringen blir mer av en realitet och inte ett hjärnspöke, snarare något annat som vi inte kan mäta idag med vår nuvarande kunskap. Det var lite Peos point vad jag förstod när jag läste hans inlägg. Med tekniskt objektiva fakta på bordet, de mäter exakt lika,  så kan ändå  två identiskt mätta kablar ändå höras olika. Det är ett konstaterande som en sannolikt både erfaren praktiker och teoretiker drar och inte kan förklara på ett rimligt sätt, mer än att det finns faktorer vi inte kan mäta med dagens teknik. Det tycker jag inte är ett dugg konstigt, utifrån teknikens utveckling, som ibland sker linjärt men oftast sker språngvis genom nya upptäkter eller nya metoder. 

Auktoritetstro tycker jag brukar för min del avtar med åren, när man många gånger inser att den som gjort en del uttalanden faktiskt hade fel. Vill man fördjupa sig i ämnet om vetenskapligt kunnande över tiden så kan jag rekommendera boken "Ålevangeliet" som berättar om kunskapen om denna gåtfulla fisk och hur den förändrats.

 

Calm

 

 

 

@calmJag håller med om detta resonemang. 

 

Det är viktigt med erfarenhet, ifrågasättande och metodiska tester i välkända system. Bara vetskapen om risken för att man kan lura sig själv är viktig. Då tror jag man eliminerar de största felaktiga bedömningarna även om vi inte kan bortse från de helt. Palcebo finns även om jag inte tycker det är 100% synonymt med detta att vi testar och tycker oss höra skillnader som inte finns. 

 

Något som är precis lika viktigt är att vara lika öppen för motsatsen. Nocebo. Att för stor skepticism, misstro och ifrågasättande blockerar skillnader som FAKTISKT finns. 

Ett neutralt förhållningssätt är nyckeln. Att både vara neutralt öppen och neutralt kritisk i sin hållning till det man testar är en konst och nyckeln till korrekt analys. Att hitta denna sweet spot är nog svårt men önskvärt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

Palcebo finns även om jag inte tycker det är 100% synonymt med detta att vi testar och tycker oss höra skillnader som inte finns. 

 

Något som är precis lika viktigt är att vara lika öppen för motsatsen. Nocebo. Att för stor skepticism, misstro och ifrågasättande blockerar skillnader som FAKTISKT finns. 

Ett neutralt förhållningssätt är nyckeln. Att både vara neutralt öppen och neutralt kritisk i sin hållning till det man testar är en konst och nyckeln till korrekt analys. Att hitta denna sweet spot är nog svårt men önskvärt.

Jag tror det är precis detta det hela handlar om och att våga lita på sina egna resultat, sitt omdöme och erfarenhet.

 

Det är nästan knepigare att konstatera att det inte är någon skillnad eller att skillnaden är försumbar. Jag tycker även att det kan variera ordentligt hur lätt det är att höra skillnader beroende på vilka låtar man råkar lyssna på. Ett exempel är Nordost Qv2 där jag inte alltid tycker att det är så lätt att höra om den är inkopplad, men testade lite fram och tillbaka när jag höll på men annat och spelade bland annat en låt med Depeche Mode där det helt plötsligt var väldigt påtagligt när den inte var inkopplad.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag sitter inte på facit vad som är den rätta metoden och den bästa kombinationen men jag tycker ämnet kring beslutsprocesser är intressant. Kanske en yrkesskada. Precis som de flesta andra har även jag en övertygelse och den går ut på att med tiden är det risk för att allt man adderar kan medföra att man suboptimerar snarare än att optimera, framför allt i analoga kedjor. Jag har en bekant som blev trött på hela den här svängen och sålde allt och började om helt med enkla och raka lösningar. Han menar att det aldrig låtit bättre. Den enda tweek han har kvar är ett nätfilter.
 

Är det ett ”faktum” eller bara en upplevelse. Jag vet inte.

 

P.S. Jag har läst ”Ålevangeliet” - ett måste när jag bor på en plats som hade Europas största ålexport när det begav sig. Det sägs bland traktens experter att det är sannolikt enklare att åka till Mars än att klura ut ålens hemligheter. Men med samma kapitalinsats så kanske... Vi vet förmodligen mer om el. Det vi vet mindre om, tror jag, är hur vi bygger upp våra upplevelser i hjärnan, hur vi kommer fram till de beslut vi gör och vad som varit styrande över tid för det vi upplever, arv eller miljö osv.

 

 

Din bekant blev trött på audiofilens strävan att förbättra musikåtergivningen. Har han inte lyckats förbättra sitt system så är det tröstlöst.Då gör han ju helt rätt i det han gjorde.

 Många audiofiler är inte trötta på det och tycker att det berikar. Då är det helt rätt att hålla på med detta tycker jag. 

Jag tycker inte detta är svart eller vitt (inte för att jag tror att @Bebop tror det). Testa hela tiden eller aldrig testa saker. Det har med intresse och engagemang för hobbyn att göra eller var man befinner sig.  @Bebophar redan tagit sig igenom denna del av hobbyn och har inte det engagemanget längre beskriver han. Han är nöjd. Det är bra.

Vi är i olika faser i denna hobby. Jag har mycket kvar jag vill prova och försöka förstå hur det hänger ihop. 

 

Jag personligen lutar starkt åt det hållet att det går att trimma anläggningen på olika vis så den förmedlar musik mer som man har som mål. Är det viktigt? Bara som tidsfördriv och intresse. Det är ju kul och berikar min musikupplevelse. Jag har hört många system, inte bara mitt eget, där jag upplever att det blir bättre och bättre när audiofilen lägger ner möda, pengar och besvär på att testa sig fram och välja det som man upplever låter bättre. 

För egen del har jag relativt nyligen också backat bandet några gånger när jag behövt reparera produkter som då blivit borta några veckor osv. Säkring för Nordost QB8 inkl QKore-jordningen fick jag köra utan i 2veckor, Försteg krell KCT 2 veckor, slutsteg Krell FPB 350mc någon månad och senare Krell FPB 400cx 2 veckor , Brinkmann Balance ca 3 veckor. 

Då har jag med en gång upplevt en tråkigare återgivning än jag varit van vid. Saknat egenskaper jag uppskattar. Med denna "tråkiga återgivning" har jag spelat några veckor och vant mig. Det går ju bra också. Man vänjer sig vid detta och det är ok även om jag saknade Brinkmann Balance mer än de övriga. . När jag sedan kunnat koppla in det som reparerats så har jag förvånats över att det verkligen var så stor skillnad. Detta tar jag som kvitto på att sakerna fungerar bra. 

OM jag skulle göra samma sak och jag inte tycker det påverkar skulle jag sälja skiten och börja om. 

 

För mig är förbättringen av upplevelsen viktigare än rädslan för att jag "tycker" fel när jag testar. 

 

2 hours ago, Bebop said:

Är det ett ”faktum” eller bara en upplevelse. Jag vet inte.

 

Det är en bra fråga. Upplevelsen är ju ett faktum i vart fall. För mig är detta en hobby som syftar till att få stora musikupplevelser och då är det 100% upplevelse som räknas. Det är upplevelsen jag mäter om jag nu mäter något. Då är annat underordnat. 

 

 

"Förvirra mig inte med massa fakta", som en härlig tjejkompis till mig brukar säga. "Jag gillar det här". Så har det tex låtit när vi snackar om och smakar vin. Jag tycker det finns något skönt i det. Det svåra är väl hur fakta hänger ihop med upplevelsen. Vinet är franskt, det är rött, det är Pinot Noir, ekat, årgång mm, mm. Men gillar man det? Samma när vi lyssnar på musik. Förvirra inte med fakta. Är det bra, bättre? Är det gott? 

Då tror jag man minimerar risk för bias i upplevelsen.

Gå då på upplevelsen, det är ett faktum.

 

I vissa lägen och inom viss fält så är fakta och vetenskap fullständigt nödvändiga, men stora delar av livets goda är inte det. Livet är inte svart eller vitt. I vissa lägen krävs ett visst förhållningssätt för framgång i andra lägen ett annat.  

För mig är musik och hifi och tex vin en skön blandning där jag till stor del struntar i fakta och bara går på erfarenhet och upplever så okritiskt som jag kan. Ett dyrt vin kan smaka illa och ett billigt vara gott och samma vin kan smaka olika i olika fall. Ibland gott och ibland kass. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 Hur upplever du att det låter?

 

Det låter "nog" lika bra utan jag har inte provat med eller utan tänker att de kan inte skada att släcka en del RFI störningar innan kabeln går in i in Ansuz list som får ta hand om resten på det sätt som den "konditionerar" strömmen.

 

Det var ju flera som hade synpunkter på jordfelsbrytare @Apexorca @Bebop @calm @byZan m.fl. självklart finns det jordfelsbrytare för de lätt nervösa audiofiler här i världen :D Denna ifrån Tyska Doepke ska vara speciellt anpassad för hifi bruk.

 

csm_doepke_09124046_600px_ml_2182d2f611.png.7836cd815f609b7566090bb90d2fe6d9.png

 

https://www.doepke.de/en/products/protect/residual-current-circuit-breakers-rccbs/type-of-residual-current-f/for-audiophile-applications/09134046/

 

Sökte på lite forum och de vanliga dyker upp :) jag är fortsatt skeptisk till att allt detta kan ske med ett byte av en jordfelsbrytare.

 

After having replaced the old RCB (Melin Guerin) by the Doepke I could cite all the improvements in audiophile terms that we usually use but I prefer I prefer to say that it's impressive.
Bigger soundstage, more PRaT and the bass to die for.
My darTZeel 108 amp is now moving the Avalons like I never thought it could do, with strength and refinement.

I think there's room for more improvements since it takes a time to adapt and break-in.
I read on the instruction sheet that accompanies the appliance the following about this:

  • Inmediately after it is commisioned, the audio image can seem more lightweight, particulary in the low range.
  • After around two to three operating hours, the audio image increasingly gains in volume.
  • The full potential of the sound is achieved after aroun 50-100 hours. An audio system does not necessarily have to be active during this time.
  • The residual current protection function of the DFS F Audio is of course available inmediately after installation and at al times.

 

Såg även en hel del som byter ut sin Klangmodul mot denna ifrån Gigawatt.

 

1P_site.jpg.f27272170fc22391e1782cd7b2afc659.jpg

 

The G-16A installation switch does not have the typical shortcomings of thermal or case fuses, which are the result of their simple construction. All fuses – even the audiophile ones – besides the obvious protection capabilities, have one main weak point, which excludes them from usage in audio gear – they throttle the full power applied to the circuit. This flaw is the consequence of the very small diameter of the protective element, usually a thin copper, or silver wire – things the GigaWatt switch does not have.

 

http://www.gigawatt.eu/produkt/g-16a-power-grid-overcurrent-protection-switch/

 

Som sagt det dyker upp produkter överallt som är anpassade till både det ena och det andra man får ha ett "öppet" sinne för att ta in allt :D

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, octavia rs said:

För hugande spekulanter så ligger jordfelsbrytaren på €600 och säkringen på runt €90 när man kollar på nätet.

 

Tack för info. Bra att veta att det finns sådant om andan faller på. 

Ryggmärgsreflexen säger att jag nog avvaktar det. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

För hugande spekulanter så ligger jordfelsbrytaren på €600 och säkringen på runt €90 när man kollar på nätet.

Oj, 6000kr för en 2-pol jfb med guldplätterade kontakter.

 

Gör Doepke Schneiders normprylar eller är jag helt fel ute?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

För hugande spekulanter så ligger jordfelsbrytaren på €600

Komplettera med en halskedja i renaste guld så kan ni ha jordfelsbrytaren runt halsen och visa för era likasinnade på nästa HiFi-mässa! Blir ett vackert och beundransvärt smycke!:OK:

OBS! Skojar bara! :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Oj är det ett tillräckligt starkt ord :39:@JWE

 

Jag har ingen större koll på Doepke vet bara att de sitter i de större Mennekes uttagscentralerna jag brukar använda.

 

Om den har sådana ändringar internt så den blir såpass dyr de kan man säkert diskutera.

 

Design optimisations, such as solid silver-plated connection terminals, solid and silver-plated internal current conductorsmade from high-purity and low-oxygen copper, large main switching contacts with a high contact pressure and a special design of thesummation current transformer, which minimises inductive parts in regular operation ensure an unrestricted current flow. This extremelylow-impedance setup guarantees pure listening enjoyment thanks to the protective audiophile components.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-03 at 10:36, Terminator said:

Räcker det med 1.5 mm2 (som det ser ut att stå på kabeln) och, antar jag 10A, säkring? Jag har börjat diskutera ett eget uttag med min elektriker och min tanke, inte förankrat den med elektrikern ännu, var att sätta en 16A säkring och 2.5mm2 kabel för att säkerställa att jag aldrig behöver fundera på att jag köper rejält effekthungriga slutsteg, aktiva subwoofers etc. 

 

Jag är dock tämligen okunnig inom det elektriska så se ovanstående som frågor från en nybörjare :-) 

 

Jeg har 6 mm2 kabel og 25 amp sikring;)

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, hogen said:

 

Jeg har 6 mm2 kabel og 25 amp sikring;)

25A säkring är nog ganska ovanligt i Sverige. Jag bor i villa och har 20A men vet att det går att, mot en merkostnad hos elnätsägaren, uppgradera till ex 25A om huset har en hög förbrukning men det har inte känts nära för vår del. Förvisso kanske läget är annorlunda om man bor i Norrland på 250m2 och värmer upp med direktverkande el samtidigt som man laddar bilen, lagar mat och lyssnar på musik :-) 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för anläggningar som kräver 20-25 ampere från en fas? Mina egna slutsteg drar 2x300 W i tomgång och 2x1,000 W fullt utstyrda kontinuerligt varav 2x400 W utgörs av musiksignal.  När jag spelar riktigt högt, typ crescendo av Bruckner med temporära toppar kring 100-105 dB eller mer så drar jag kanske 2x30-50 watt utöver värmeförlusten på 3-400 W, dvs kring 4 ampere från nätet. För de temporära transienttoparna bidrar ju även lagrad energi i kondensatorbanken till den dynamiska effekten. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta upp en fråga som jag fått en egen uppfattning om. Jag vet att det kanske är lite kontroversiellt och att inte alla håller med.

 

Jag fattar fortfarande inte nyttan med de nya digitalformaten/upplösningen om man ser till hur återgivningen blir.

Som @bigbluevarit inne på så är inte en uppgradering på digitalsiden så mycket närmare analogsidan att det spelar någon roll. 

När jag jämförde en klocka för ca 100.000kr till min DAC för några år sedan så lät det bättre och det var ju kul. Sedan jämförde vi med analogt, vinyl. Då var det närmare men inte tillräckligt. Det var vi överens om.

 

OM jag skall åskådliggöra det så säg att min klocka gjorde 70% av vad jag tycker Vinyl gör. Med ny snabbare klocka så blev det 75% av vinyl. Så tycker jag det är med allt jag hört på digitalsidan. Det saknar det innerliga djup i de flesta fall som jag triggar på i musik. Därför väljer jag att inte trimma min CD-rigg så mycket eller jaga mer och mer högupplöst. Jag tycker inte det påverkar så mycket helt enkelt. Jag är kanske ganska ensam om det. Det har jag i vart fall trott. 

 

När jag köpte min MSB-rigg hade den förmåga att hantera högupplösta digitala musikfiler. Jag provade en del sådant både på från datorn och på diskar tex HRX och filer som var så högupplösta som jag fick tag i . Varför jag inte fortsatte med det berodde på att jag generellt inte tyckte det var bättre än standard CD generellt. Därför har jag bara spelat digitalt från mina CD. Högupplöst låter sällan så mycket bättre tycker jag. 

Jag har lyssnat på mängder av DAC'ar för många hundra tusen kronor på allt från standard CD upplösning till värsta DSD upplösningen.  DSD kan vara det digitala format jag tycker höjer nivån lite, men generellt är en bra CD inspelning genom en bra CD-rigg jättebra jämfört med allt av digitala format. Det är lite imponerande med urtids-CD.

- Formatet har ca 40 år på nacken.

- Krånglar aldrig och är driftsäkert.

- Uppdateringssäkert.

- Är en standard som ALLA accepterade. 

- Kan låta jättebra. 

 

Hur är det med dagens konkurrenter till den "lågupplösta" CD-formatet??? Det enda de har gemensamt är att det kan låta jättebra... lika jättebra, ok då, kanske liiite bättre om det är en bra inspelning, men det är ändå inspelningen som är så mycket mer avgörande att själva upplösningen inte är grejen.

Vill jag få en större upplevelse så tycker jag analogt fortfarande låter bättre. Generellt både Vinyl och rullband. 

 

Alltså. Om inte upplösningen är svaret på digitalformatets framtid, vilket jag inte tror att det är, så vad är det i så fall som kan få in känslan i digitalformaten. DSD är troligen något på spåren men är det så fullt ut? 

Jag tror det är en del kvar innan jag kommer att satsa på något nytt inom det digitala. Jag tykcer fortfarnde att CD funkar fint. 

 

Eller är det dags att jag får mig en ordentlig demo av någon som kan överbevisa mig? - Förr eller senare borde det väl komma ikapp och förbi???

 

 

Men nu åter till en snubbe som visst upplever samma sak som jag och gjorde en video om detta helt nyligen..

Kika på länken nedan.

Steve Guttenburg

 

Link to comment
Share on other sites

"It's a numbers game"... Jamän, jag håller med, både Steve och dig! Att öka upplösningen vid inspelningen eller på mediafilerna ger inte den skillnad som .t.ex CD erbjuder över MP3 för att dra ett hyfsat tydligt exempel. Det handlar alltid om ett bra hantverk vid inspelningen, mixningen och en rutinerad hand vid mastering-tillfället. 

 

Och musik engagerar mer om den har ett dynamiskt liv, klarhet och en bra balans i frekvensomfånget. Iaf mig.. När jag tittar på TV (vilket händer, men ganska sällan) och det jag tittar på råkar gå på ngn av de reklamfinansierade kanalerna, är det allt som oftast att jag lämnar TV-soffan i irritation efter att reklamen skrällt på med en upplevd ljudnivå åtskilliga dB över programmet. När reklamen dessutom handlar om spel, lån, alkohol gör det mig än mer säker på att jag gör rätt som väljer bort detta program och kanal.

 

Men, om analoga medier "alltid" är mera övertygande än digitala? Nej, jag tycker inte det. Det är annorlunda, men inte nödvändigtvis bättre i alla situationer. Jag tror (som så ofta! :) ) att det "beror på"... ;) Jag kan inte påstå att min anläggning eller lyssningsskicklighet är top notch, men jag får stor glädje av både mina digitala lösningar likväl som mina skivspelare. Och det är ingen tvekan om att jag kan kombinera ihop digitala lösningar för fika-pengar som kommer obehagligt nära de superoptimerade, dyra lösningarna. Du är välkommen närhelst vi kan träffas riskfritt!

Link to comment
Share on other sites

Håller med i vad ni säger, det här med format och högre upplösning tror jag är lite av ett sidospår som kanske visserligen erbjuder potentiella möjligheter, men jag tror det är fel att fokusera för mycket på det som användare, en bra inspelning i CD kvalitét är en bra inspelning och fullt tillräckligt för att låta fantastiskt. Rent tekniskt borde en fil i minnet på en dator ha bättre förutsättning än att samma information först ska läsas av ifrån en snurrande CD skiva, men ett problem med digital uppspelning från en server/streamer tror jag är att det är så oerhört många fler faktorer inblandade än med en CD spelare och att utvecklingen bara är startgroparna (eller kanske halvvägs nånstans).

 

Vi har under senaste året t.ex sett en tydlig trend på hur nätverksswitchar påverkar mer än vi trott tidigare, precis som högkvalitativa klockor, digitala kablar och bra ström till allt i den digitala kedjan. Inom dessa områden sker det fortsatt utveckling, liksom på DAC sidan inte minst. Vad jag försöker säga är att streaming för en person på forumet är nånting helt annat för någon annan, det är supersvårt att jämföra pga så många olika parametrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...