Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Tack @Apexorca för denna test.

Jättekul att se.

 

On 2020-12-20 at 15:07, LPL said:

det går kanske att dämpa hyllplanet med Bitumen eller ännu bättre adressera frågan till tillverkaren.

Skulle testa med en tunn viskoelastisk folie under motorn, och definitivt Nero assoluto på hyllplanet.

MinusK är inte utvecklade för audio, så denna typ av biverkningar är nyheter även för dem.

 

@Apexorca; Racket. Racket!

 

Link to comment
Share on other sites

Ang mätningar. Jag vidhåller det jag tyckt i många år. Så klart har konstruktörer hjälp av mätningar och det vi vet om mattematik och fysik, men hela kedjan från inspelning till öra är så komplex att vi inte kan räkna ut resultatet. Det beror så klart på att vi inte vet allt om hur detta går till och vi kan inte mäta allt heller. Min gissning är att vi bara vet en bråkdel om hur detta egentligen är och vi kan mäta lite ev detta, men är det vi mäter verkligen det som spelar roll?  Säkert till viss del. Dan d'Agostino tror tex inte att de mätningar vi kan göra för att detektera distorsion är det som allena ger en bra musikupplevelse. Vi verkar kunna förstöra något annat i den jakten på mätexcellens, något annat som vi inte kan mäta men mycket väl hör resultatet av med öronen. Paul McGownen och hans team nämner liknande upplevelser.

 

Jag är brukar gilla utrustning, har det visat sig, där konstruktören lyssnar mycket genom hela kedjan av utveckling. 

 

Man lyssnar efter och uppskattar olika delar av musikenätergivningen. Dessa delar lyfts fram på olika vis med olika konstruktionsfilosofier. Därför finns så många olika typer av konstruktioner och de låter olika. 

En del kan inte tänka sig en produkt som mäter sämre pga intresset av konstruktionsexcellens i relation det det vi kan mäta. Det blir då en del av hobbyn. Helt ok med mig, men jag väljer själv aldrig bort gåshuden och hur musiken kryper in i själen på mig för att det mäter lite bättre. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Tack @Apexorca för denna test.

Jättekul att se.

 

Skulle testa med en tunn viskoelastisk folie under motorn, och definitivt Nero assoluto på hyllplanet.

MinusK är inte utvecklade för audio, så denna typ av biverkningar är nyheter även för dem.

 

 

Tack själv.

---------------------------------------

Har funderat på att isolera motorn mot underlaget på MinusK också. Testade Bitumen men det hjälpte inte helt. Eftersom motorn inte hörs alls när den står på min egna lösning direkt mot Nero Assoluto så gissar jag att det räcker med Nero Assoluto och ev HRS Nimbus mot MinusK. Men det får jag testa senare. 

--------------------------------------------------------

 

Just nu verkar det som om min motor till Balance har ballat ur, :hotface:så jag får avvakta tills jag fått ordning på den. Den brukar hålla sig kring 33,32-33,34 när jag testar varvtalet. Men nu började jag tycka att jag inte kände igen tonhöjd och tajming häromdagen och då var den upp mot 34,00. Har fortsatt att mäta detta och det pendlar mellan ca 32-35 varv per minut. Har testat med båda mina nätdelar och styrenheter, RöNt II och den som har transistorer, men båda beter sig lika med avseende på fluktuerande varvtal.

Så då måste det väl vara motorn eller lagret?

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Apexorca said:

Så då måste det väl vara motorn eller lagret?

Eller remmen. Jag har råkade ut för exakt samma sak. I mitt fall köpte jag en "icke-originalrem" (min sista originalrem förolyckades för ett år sedan). Den ger lägst svaj vid en fart av 33,8. Men om jag sträcker remmen genom att flytta motorn/mellantornet så kan jag få ner den till 33,33 men med betydligt högre svaj som är värre än hastighetsavvikelsen. 

 

Nu har ju Simon Yorke kommit tillbaka och originalremmar på väg hit. Han säger vad även jag har noterat. Den rem eller snarare gummisnöre som jag har köpt är för tjock och för styv. För tjock rem ger för hög fart och när jag sträcker den blir det rätt men den blir också för styv vilket ger en spänning mellan skivtallrik och motor som påvetkar svaj och resonansöverföring. "Du behöver riktiga "driving cords" - tunnare och betdligt mjukare" som nu är på väg.

 

Ett tips är också att rengöra drivtrissan på motorn och skivtallrikskanten. Tvätt av remmen också, kanske. Men jag hade börjat med att sträcka remmen först. Det kan du göra samtidigt som du har mobilen eller paddan på med "33RPM"

 

När bytte du olja eller smörjde lagren senast på skivtallrikslagret? Det brukar rekommenderas en gång per år eller vartannat år på många spelare. Jag försöker hålla mig till en gång per år då jag tömmer och torrtorkar alla lager och smörjer upp med ny olja. Men det kan skilja lite mellan spelare beroende av lagertyp och smörjningsprincip.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Apexorca said:

Så då måste det väl vara motorn eller lagret?

Kan mycket väl vara remmen så som @Bebop skriver, hade det tidigare på skivspelare med en rem. Idag har jag tre remmar och aldrig haft det problemet. Jag brukar, jag har dålig koll på hur ofta jag gör underhållsarbeten på skivspelaren men ett par ggr per år så tvättar jag remmarna och torkar rent tallriken med varmt vatten och en droppe YES och märker ingen hörbar skillnad men glad och stolt över att jag ändå gjort det:smile: 

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hade själv ett skumt fel på min Clearaudio Anneversario som handlade om ett glapp i motorlagret som i sin tur gav upphov till en ocentrisk rörelse i motoraxeln. Den var knappt synlig för ögat men efter uppmätning kunde den detekteras på drivtrissan och motorn byttes och sedan dess går motorn och skivtallriken precist och jämt. Dessförinnan kunde variationen mätas på min Roadrunner som visar varvtalet med tre decimalers precision som varierade på sista decimalen.

Mekaniska produkter slits tyvärr med tiden och har därmed en inbyggd begränsning i konstruktionen. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

 

När bytte du olja eller smörjde lagren senast på skivtallrikslagret? Det brukar rekommenderas en gång per år eller vartannat år på många spelare. Jag försöker hålla mig till en gång per år då jag tömmer och torrtorkar alla lager och smörjer upp med ny olja. Men det kan skilja lite mellan spelare beroende av lagertyp och smörjningsprincip.

 

Jag har ett slutet lager som inte skall behöva service. 

Link to comment
Share on other sites

Detta nyår blir sig inte likt något annat nyår i vår tid.  

Inga fester inne. Så klart.

Men ute kan man vara. Så vi körde nyårsfest ute medans det var ljust. Infravärme, varma klädet som tål lite skurar, goda vänner på avstånd, skumpa och lite bra mat, hummersoppa från termos och en bluetooth-spelare gjorde susen.  

(Tackar IPhone för bilderna)

IMG_0492.jpg.fa45f9e658501bfcb99e2bb542d4a32c.jpg

 

IMG_0495.jpg.89d0ff4250efae47b9918f64d6681569.jpg

 

IMG_0493.jpg.f17f4c26953e06b03acf91ab045197b8.jpg

 

Fick inte till nyårsbilden med brudarna som klänger på The Sonus faber i år men väl på Soundboks'en.  Bra att den och brudarna är regntåliga. 

 

IMG_0498.jpg.35ad2176ac4a300f8ec016f0c6ec1c75.jpg

 

Gott nytt år på er.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Det blev en improviserad övning i kväll mellan den digitala och den analoga versionen av DAFT PUNK - Discovery. (2001)

Båda versionerna har lika bra musik, samma musik, men en är betydligt mer medryckande, lättare att lyssna på och ger mer gåshud. Det spelar stor roll för mig och min upplevelse av musiken. 

 

Jag har alltid gillat Daft Punk och återkommer regelbundet till deras äldre album också.  Albumet ovan har klassiska låttitlar som

One More Time, Digital LoveHarder Better Faster Stronger och Too Long är bara några exempel på låtar från detta album om gått till historien och som är referenser till många artister efteråt. Tex Kanye West mfl. 

Daft Punk generellt och tex detta album tycker jag är odödliga i en genre och i en tid som inte producerade odödliga album och låtar. Mycket försvinner och glöms bort men detta har något extra som man inte blir av med. Jag behöver lyssna igenom deras album med jämna mellanrum och går alltid igång på det. 

Daft Punk kan man lyssna på i bakgrunden och ha som skvalmusik eller som dansmusik på en klubb, men det fina är att de dessutom har mer intressant innanför denna fasad. Man kan lyssna på djupet och det är intressant hur de bygger upp låtarna med klang och rytm. Det kräver seriös koncentration. 

 

(foto: iPhone)

IMG_0601.jpg.58bbde546a8f31c513896d27ce8a061b.jpg

 

Tänkte jag skulle se hur de lyckats med digitalutgåvan jämfört med vinylen. Jag har ju båda. 

På CD är röster längre fram i ljudbilden, ettrigare och alla ljusa ljud är frasigare i kantigare och tröttande för öronen jämfört med vinyl där de ligger längre bak i ljudbilden och med mjukare varmare klang och man hör mer detaljer i dessa områden eftersom de inte täcks av det frasiga kantiga klirrandet. Skillnaden är inte våldsam men tydlig. 

Vinylen är lite mörkare i basområdet med mer och tyngre "slam".  Basgångar är något mer lättviktade på CD. Det visar sig tydligt på låten Something About US och på den instrumentala låtarna Voyager och Veridis QuoVeridis Quo vinner på att spelas mycket starkt och då är det betydligt härligare med vinylen eftersom CD-versionen tenderar att bli lite hård. Det gäller iofs ett antal låtar på detta album inte minst sista låten Too Long. Dynamiken är liknande men den digitala versionen betonar övre mellanregister och uppåt lite mer. Man blir mer lyssningstrött av digitalversionen.

Det sämsta med vinylversionen är att man får byta sida på detta dubbelalbum. Men det gör inget.  Hade jag den inte på vinyl skulle jag spela den på samma vis ändå, men visst tycker jag det är det kul när det låter lite bättre.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Apexorca said:

På CD är röster längre fram i ljudbilden, ettrigare och alla ljusa ljud är frasigare i kantigare och tröttande för öronen jämfört med vinyl där de ligger längre bak i ljudbilden och med mjukare varmare klang och man hör mer detaljer i dessa områden eftersom de inte täcks av det frasiga kantiga klirrandet. Skillnaden är inte våldsam men tydlig. 

Kul jämförelse! Har inte LPn men det finns ju en del bas på detta album så det låter trevligt.

 

Tycker det är betydligt värre ställt med många av mina rockskivor med platt och komprimerad ljudbild och fattigt med basinnehåll. Då blir även den minsta lite extra energi i de övre registren lätt skrikigt och lyssningströttheten infinner sig. Känns som jag har en del att jobba med det digitala mediet innan mina rockskivor låter bra:grin:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Det blev en improviserad övning i kväll mellan den digitala och den analoga versionen av DAFT PUNK - Discovery. (2001)

....

 

Nämen, jag plockade precis av "samma" vinyl från skivtallriken! :o Jag har inte lyssnat på det digitala, men. däremot provade jag både SPU och den avsevärt mera detaljorienterade Denon DL-304. I just det här fallet föredrog jag DL304 som gav lite mera liv och fart i den relativt mörka pressningen. (Min platta är köpt relativt nyligen så det är inget original) Skön platta är det oavsett!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Steve Guttenburg är en "HiFi-kändis" från New York som gjort det mesta. Jobbat med ljud i biografer, i studios, som försäljare på anrika Lyric-HiFi på Manhattan och inom HiFi-press. Sedan flera år gör han ett program på You Tube som heter The Audiophiliac. 

Han är ganska underhållande och härligt nerdig. 

Smak kan alltid diskuteras, men han har en skön inställning till musik genom HiFi-prylar som jag respekterar. 

 

Här tar han upp något som jag också kommit till samma slutsats om. Jag håller i princip med om allt här. Jag tycker det är värt att se.

Stora högtalare med stora element i rum stora nog att klara det har en fördel mot små membran och små högtalare.

 

Se länken nedan.

 

Audiophiliac

Link to comment
Share on other sites

Nu är en hel del Studer B67 (Limited Edition) från Svenska Grammofonstudion klara. 2 maskiner som tagit 1 månad i arbetstid att få i ordning. ca 80 timmar per maskin. Tar vi då 20 maskiner som nu är klara (det kommer fler) så är det 10 månader. Alltså i princip ett års arbetstid på en heltidstjänst. Jag vet inte men det borde vara ett ganska unikt projekt. Det kommer lite Studer A807or också.

De levererade ända in i bilen. Tack för det.

(bild iPhone)

IMG_0699.jpg.8be8166e585e7a78d478d7eff8c911c6.jpg

 

De är stabila pjäser och som vanligt är produkter som används för tung hifi just tung. 

 

Varsamt upp på bordet för lite fotografering. 

(bilder nedan med riktig kamera)

_49U7744.jpg.fb5a11ee6f43861f56e767bf619389c9.jpg

 

 

Det är en härlig blandning av en del patina från år av professionell användning och nya delar. Sidorna gör en stor del av utstrålningen. 

 

_49U7746.jpg.c943083a9bbdc884fe3ae8b2bb2f232d.jpg

 

Jag vet inte varför de gör så stor skillnad egentligen, men VU-mätarna höjer upplevelsen och känslan hos Studer B67 rejält. 

 

_49U7748.jpg.3cdc478ddd677bb532895a23ad42a1cf.jpg

 

Head Stack'en är renoverad och slipad hos en firma i Florida och de sägs vara i toppskick. Jag hoppas på det. 

Detta med rullbandspelare är ju lite som att hålla på med historiska föremål. Detta var en industri och en hel värld inom ljud och inspelning formades runt dessa spelare. Alla som verkligen kan dessa prylar fick sina specialområden. Som exempel kan nämnas att tryckrullen på maskinen är nyligen specialtillverkad av en äldre herre som i alla fall på våra breddgrader hade rykte om sig att vara en hejare på att göra tryckrullar. 

_49U7750.jpg.708c2453fd61df4388f487347ce843fd.jpg

 

Nya signalkontakter (XLR) i lite mer HiFi betonad kvalitet och guldpläterade. Studiokillarna har svalt sin stolthet och insett att vi audiofiler tycker det är bra... men de struntar i det för egen del.

 

_49U7751.jpg.4af07b14b35e483db0bd1fee720f3d0d.jpg

 

Jag fick nöja mig med att kika lite på maskinen i dag och sedan se om den fungerar senare i helgen. Jag tror den fungerar. 

Den är precis grund-kallibrerad på alla håll och kanter och jag valde en kalibrering för SM900-band.

 

Jag är inte kunnig nog att bedöma val av komponenter men jag var ju tvungen att skruva av lite plåtar och kika. Det ser i mina ögon mycket rent och prydligt ut också. 

 

 

_49U7756.jpg.57be50e8559c99116b4900892607f41f.jpg

 

_49U7755.jpg.13a981337715b6f2c6da1af3dd6942df.jpg

 

_49U7753.jpg.86d8839823cbf802f2d93733e5dca23e.jpg

 

 

_49U7754.jpg.efabd081794b13f69457da66c1ec9dd7.jpg

 

Heat sink under plåten på toppen.

 

_49U7758.jpg.927eac69670891807efa80bba33bd345.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

HUR LÅTER EN TOKRENOVERAD STUDER B67?

 

Har testat en hel del album på Masterbandkopia i dag. Klassikt, pop, rock, lite olika jazz från modernare inspelning till klassiska jazzinspelningar från 50-60-talet. Kraftwerk har också dundrat på. 

 

Jag är rätt säker på min sak. För mig är detta en ny nivå av rullbandsåtergivning i mitt system. 

Jag skulle kunna rapa upp olika delar i ljudet som är bättre, men kort sagt kan jag sammanfatta det med att det låter bättre på alla vis jag kan komma på. Det första som slog mig med en gång var att det är otroligt snabba transienter och klara rena kanter i alla ljud. Närvarom är grym.

 

Jag är ju lite "starstrucked" efter 2,5 års väntan på denna renovering men jag tror inte det påverkat min positiva upplevelse så mycket att jag är ute och cyklar i min bedömning. Jag fortsätter att lyssna i morgon och återkommer om jag varit fel på det. 

 

Detta blir utan tvekan den rullbandspelare jag kommer spela upp ifrån i första hand. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Apexorca said:

jag är rätt säker på min sak. För mig är detta en ny nivå av rullbandsåtergivning i mitt system. 

Vad kul att det blev så lyckat, GRATTIS från en som blir ännu mer sugen på en hemma-hos:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att låna in en orenoverad snurra för att jämföra med då ?

Fast vid närmare eftertanke måste väl den hämtas från fjärran land i så fall :unsure:

Man får ju minst sagt en känsla av att hela det Svenska beståndet redan är renoverade   :sunglasses:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Går det inte att låna in en orenoverad snurra för att jämföra med då ?

Fast vid närmare eftertanke måste väl den hämtas från fjärran land i så fall :unsure:

Man får ju minst sagt en känsla av att hela det Svenska beståndet redan är renoverade   :sunglasses:

 

 

Haha. Ja så kanske det är. :grin:

Jag har ju haft 3st B67or här hemma och kommer ganska väl ihåg hur det lät.  De var servade efterhand så att de fungerade ok och lät bra. Det gör rullbandare generellt. Dock kan de om de renoveras mer genomgående höja sig ett snäpp till.  När Studer A807 inte var speciellt väl genomgången var den en bit efter Lyrec Frida. Frida är helt orenoverad och bara servad, Men A807 blev efter enklare renovering och ffa efter kalibrering jämbördig. Jag tycker de är på samma nivå men med viss karaktärsskillnad. Den spontana känslan är dock att den nya B67an en bit före båda dessa. 

 

B67an på bilderna ovan är samma som jag hade innan men nu är den på en annan nivå. 

Värt att vänta så länge? 

Ja det tycker jag. 

Jag får väl göra en jämförelse mellan de 3 framöver. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vilket imponerande, grundligt jobb renoveringsgruppen utfört. Med tiden det tagit i anspråk, undrar man ju vad de tar sig an härnäst? När samtliga är nyservade och åter hos sina ägare vill säga.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, shifts said:

Vilket imponerande, grundligt jobb renoveringsgruppen utfört. 

 

Jo det får man säga. 

 

En kul bisak i detta. Det är härligt när mekaniken är i toppform. Allt svarar så bra vid hantering. I bandföringen har Studer en rulle som är i en tyngre metall på vänster sida. När jag spolat in ett band jag inte skall lyssna på mer och lägger den i lådan, ställer undan, plockar fram ett nytt band som jag laddar så spinner denna rulle på för fullt fortfarande!!! Man måste stoppa det med fingern för att kunna trä tapen runt alla rular. Bra lager i maskinen är härligt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har spelat med min gamla trevliga Synergistic Research Resolution Reference X-Serie från min Krell FPB 400cx till mina 15 tumsbasar i The Sonus faber sedan jag börjat bi-ampa. Men naturligtvis har siktet varit inställt på att hitta ett par bra Nordost kablar till basen "Deep Low" och fortsätta ha Nordost Odin till "Low" och "Mid-High" där jag är övertygad om att de gör bäst nytta. Siktet har varit inställt på att hitta ett par Valhalla ht-kablar till "Deep-Low".  Nordost själva hävdar att de använder Valhalla till subbasar, så jag tror det borde bli bra. Jag har lite justering kvar i anläggningen i övrigt att få till innan jag testar dem, men jag gissar på mer kontroll, öppenhet och struktur i basen än vad Synergistic Research Resolution Reference X-Serie har. Dock har Synergistic-kablen en härlig brutal botten, men kanske med mindre struktur och kontroll om jag kommer ihåg jämförelsen jag tidigare gjort rätt.

 

Nu dök det upp ett långt par Valhalla (4meter) som jag nöp.

Följande information kan nog anses vara överkurs, men Nordost hävdar att 4 meter är den längd på Valhalla som låter bäst!!!. Det testet har jag aldrig gjort och lär nog heller aldrig få tillfälle att göra. Men man få ta dem på orden. Varför skulle de hävda något sådant annars. Jag kan inte se någon anledning till det. Skillnaden är säkert inte stor eller? Det är lite spännande och på något sätt kanske det bidrager till att man tycker det är seriösa i sin kvalitetskontroll och produktkännedom.

 

Jag fick terminera om  dem med Nordost orginalprodukter så de passar mina förhållanden med singelwirekonfiguration. Spade i förstärkaren och banan i högtalaren. 

 

 

_49U7909.jpg.202b952a8599c21a25c626998498d664.jpg

 

 

 

 

_49U7913.jpg.49055a123f13aad1533eadfa49aa2f29.jpg

 

 

 

 


Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Följande information kan nog anses vara överkurs, men Nordost hävdar att 4 meter är den längd på Valhalla som låter bäst!!!. Det testet har jag aldrig gjort och lär nog heller aldrig få tillfälle att göra. Men man få ta dem på orden. Varför skulle de hävda något sådant annars. Jag kan inte se någon anledning till det.

Sälja mer kabel? :smile:Jag tycker man på andra ställen kan läsa rekommendationer om bättre med långa signalkablar och korta ht-kablar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...