Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

27 minutes ago, Apexorca said:

Helt klart en mycket genomtänkt skapelse.

 

Klart intressant om inget annat. Sen tror jag ju de flesta med "vanliga" högtalare får hålla sig till att köra utan filter då möjligheter att koppla förbi filter i högtalarna inte bara är nått man gör utan att ha lite koll.

Man kan ju iofs ställa delningen väldigt fel och så långt ifrån de passiva filterna i högtalaren för att kunna utnyttja nivåanpassningen (inte optimalt) så möjlighet att enbart by-pass filter men ha nivå kvar hade kanske varit mer användbart för de med en vanlig bi-ampningsbar högtalare.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, octavia rs said:

Sen tror jag ju de flesta med "vanliga" högtalare får hålla sig till att köra utan filter då möjligheter att koppla förbi filter i högtalarna inte bara är nått man gör utan att ha lite koll.

Man behöver inte ha så mycket koll, bara att fråga en insatt kompis om hjälp ;)

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, octavia rs said:

 

Klart intressant om inget annat. Sen tror jag ju de flesta med "vanliga" högtalare får hålla sig till att köra utan filter då möjligheter att koppla förbi filter i högtalarna inte bara är nått man gör utan att ha lite koll.

 

 

Ja precis. Det kommer nog få att göra.

 

13 minutes ago, Amatören said:

Man behöver inte ha så mycket koll, bara att fråga en insatt kompis om hjälp ;)

 

Ja i så fall. Jag har aldrig testat detta. Är det en fördel?

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Amatören said:

Man behöver inte ha så mycket koll, bara att fråga en insatt kompis om hjälp ;)

 

Jo jag vet den diskussionen har varit uppe här innan om att konvertera en högtalare men eftersom du enbart har ett filter och nivå i denna förstärkaren ingen DSP så är där ju rätt små möjligheter att kompensera för sånt som kan vara inbyggt i de passiva filterna man ska ta bort.

 

Att köpa en färdig högtalare för att sen bygga om för aktiv drift känns väl sådär onödigt då är de väl i min mening bättre att bygga en egen lösning helt och hållet.

 

Jag höll på mycket med 4vägs  aktiva filter och DSP när jag tävlade i bilstereo men då utgick man ju ifrån de separata element man använde inte ifrån en konstruktion som någon annan tänkt ut eller hur konstruktionen ska låta enligt deras mening.

 

Jag är rätt säker på att @Apexorca inte är ute efter att bygga om sin Sonus oavsett vilket. Att testa en MC901 är ju inga problem om man får tag i en vill säga sen får man stänga av filter delen och mata varje steg med dubbla xlr-kablar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Man behöver inte ha så mycket koll, bara att fråga en insatt kompis om hjälp ;)

 

1 hour ago, Apexorca said:

Ja i så fall. Jag har aldrig testat detta. Är det en fördel?

 

1 hour ago, octavia rs said:

Jag är rätt säker på att @Apexorca inte är ute efter att bygga om sin Sonus oavsett vilket.

Aktiv delning är kul och är ett bra och många gånger ett enklare sätt att komma till en färdig högtalarkonstruktion. Bygga högtalare kan nästan vem som helst göra med bättre eller sämre resultat:grinsmilingeyes:

 

Jag vill dock tro att många av de seriösa högtalartillverkarna har lagt ner de resurser som krävs för att få till en så välljudande konstruktion som budgeten tillåter.

Att börja plocka bort de passiva delningsfiltern i en väl designad högtalare är kanske inte det man gör i första taget, det är inte alltid ens att rekommendera att lossa elementen på vissa högtalare med avkopplade element. Att sedan få till en bättre konstruktion än tillverkaren bara för att man går över till aktiva delningsfilter är nog att lura sig själv. Visst går det säkert men risken är stor att man går bort sig.

 

Det är förstås en viss skillnad vilken typ av högtalarkonstruktion som man ger sig på om det är en billig enkel 2-vägare eller en kostsam avancerad 4-vägskonstruktion. Det känns då som en bättre lösning att låta sina fina referenshögtalare spela på som de gör och istället mixtra med sitt hembygge parallellt tills man har lyckats överträffa referenshögtalaren:smile:

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

Ja i så fall. Jag har aldrig testat detta. Är det en fördel?

Om jag fattat korrekt så är redan dina högtalare uppdelade vid terminalerna så där är det klart så att säga.

Men att individuellt kunna ställa nivån mellan de olika registerna, om slutstegen saknar denna möjlighet, är alltid önskvärt.

 

Men om det är aktiv delning du undrar över, så måste de passiva filtren förbikopplas och en DSP med (minst) 2 ingångar och 6-8 utgångar (beroende på om du vill köra 3-vägs eller 4-vägs) införskaffas. Typ en Xilica Solaro FR1, en "våt" dröm för en annan...

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Amatören said:

Men om det är aktiv delning du undrar över, så måste de passiva filtren förbikopplas och en DSP med (minst) 2 ingångar och 6-8 utgångar (beroende på om du vill köra 3-vägs eller 4-vägs) införskaffas. Typ en Xilica Solaro FR1, en "våt" dröm för en annan...

 

Jag förmodar att vi enbart diskutera förutsättningen om man skulle använda det som finns i en MC901 eftersom de var det @Apexorca skrev om inte att införskaffa externa DSP osv. Mitt tidigare svar om att inte börja pilla i en befintlig högtalare är enbart baserat på att man skulle använda en MC901 med 2vägs filter utan någon som helst DSP.

 

MC901 slutstegets filter skulle ju tex fungera med en sub/satellit lösning där man kanske kan leva utan DSP om än ej optimalt att inte kunna ställa in mer än frekvens och nivå på sub.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Apexorca said:

McIntosh har sedan ett år en ny förstärkare som är en slags monoförstärkare där de övre frekvenserna får en rördel (300watt i 2, 4 och 8 Ohm)som förstärkare och de lägre frekvenserna får effekt från transistorer (600 watt i 2, 4 och 8 Ohm), det bör ju räcka ganska långt. Det blir således dubbla HT-kablar, 2 förstärkare per kanal och det kan väl inte kallas för annat än Bi-Amping, men på ett innovativt sätt.

Undrar vad dessa skall kallas? Dual-mono?

 

Någon som hört dessa?

 

Finns ingen större anledning @Amatören att vara förrvirrad om man läser på förra sidan så är det en McIntosh förstärkare som diskussionen kretsar kring och de filterna den har är väldigt begränsade (aktivt två vägs med nivå utan DSP).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Att ändra ett par Sonus faber för att likna någon annan ljudfilosofi !?:dead: Vore definitivt ett helgerån och att jämställa med att hitta "Den Heliga Graal" och börja pilla ut ädelstenarna i den för att de inte matchar vardagsrumsgardinerna:grinsmilingeyes:. Hemska tanke, finns inget heligt i hifi-världen längre?:77::think:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Att ändra ett par Sonus faber för att likna någon annan ljudfilosofi !?:dead: 

Så reagerar jag också. Om jag hade valt Sonus Faber eller Verity så är det för att jag gillar deras presentation. Jag tänker samma om Dynaudio. Jag köpte inte dem för att de skall låta som något annat. Jag tor inte jag är bättre skickad än någon av dessa tillverkare att få till det annat än med den elektronik, pickuper, kablar mm som står till buds inom de rekommendationer som ges. Det finns en risk att det blir lite som fjuniga ungdomar som förser sina bilar med fartränder, hemska fälgar, vingar, wunderbaums mm och tycker de har lyft design och funktion. Vi tänker olika...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:
4 hours ago, byZan said:

Testa:tongue::winking:

 

/byZan

 

Inte i närtid.:grin: Faktiskt riktigt nöjd med hur det spelar nu med Krellarna. 

Kan tänka mig att det "rockar fett":thumbsup:

Om du testar någongång i framtiden så bygg inte om högtalarna, de låter säkert som tänkt!

 

PS om det inte varit för pandemin så hade jag kommit ner för lyssning och champagne och du hade kunnat åka upp för lyssning på 2 ställen och skrotat runt lite i vinkällaren DS

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Att ändra ett par Sonus faber för att likna någon annan ljudfilosofi !?:dead: Vore definitivt ett helgerån och att jämställa med att hitta "Den Heliga Graal" och börja pilla ut ädelstenarna i den för att de inte matchar vardagsrumsgardinerna:grinsmilingeyes:. Hemska tanke, finns inget heligt i hifi-världen längre?

 

6 minutes ago, Bebop said:

Så reagerar jag också. Om jag hade valt Sonus Faber eller Verity så är det för att jag gillar deras presentation. Jag tänker samma om Dynaudio. Jag köpte inte dem för att de skall låta som något annat.

Men vänta lite nu! Här provas försteg, slutsteg, sladdar, kablar, pickuper, DACar, strömrenare m.m. till förbannelse och skrivs spaltkilometrar om de fantastiska egenskaper de besitter, men det som sitter sist i kedjan och ska återge alla dessa förändringar av signalen får man inte röra??? :think::clownface:

 

11 minutes ago, Bebop said:

Det finns en risk att det blir lite som fjuniga ungdomar som förser sina bilar med fartränder, hemska fälgar, vingar, wunderbaums mm och tycker de har lyft design och funktion.

Hehe Bebop, det ska börjas någonstans! Så låt ungdomarna hålla på, det är utvecklande för dem (och oss gamla stofiler)!

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Amatören said:

 

Men vänta lite nu! Här provas försteg, slutsteg, sladdar, kablar, pickuper, DACar, strömrenare m.m. till förbannelse och skrivs spaltkilometrar om de fantastiska egenskaper de besitter, men det som sitter sist i kedjan och ska återge alla dessa förändringar av signalen får man inte röra??? :think::clownface:

 

Hehe Bebop, det ska börjas någonstans! Så låt ungdomarna hålla på, det är utvecklande för dem (och oss gamla stofiler)!

Jag tror alla dessa andra åtgärder är just till för att ett par Sonus faber skall låta som ett par Sf och inte som ett par Wilson t.ex. eller några andra högtalare. Om man vill locka fram diskant- och mellanregistermagin i ett par Sf krävs lite ansträngningar, men när man väl landar där känner man igen karaktären utifrån de inalles 7 modeller som jag haft eller har i min ägo. Sedan finns det många andra eminenta högtalare precis som @Bebopskriver och som jag också gillar utifrån deras meriter. Jag skulle nämna några som Keiser, Estelon, Marten, KEF mfl. som har sina speciella signum, men som inte är Sf, men som jag gärna skulle leva med alla dagar i veckan. Men just högtalarna är utan tvekan den komponenter i kedjan som skapar en viss karaktär och som jag ogärna skulle göra våld på. Sedan har vi alla olika smak och respekt för det! 

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Amatören said:

Finns inte dessa egenskaper där från början utan måste lockas fram? :openmouth:

Vad är det då som kännetecknar SF? :think:

:clownface:

Visst! Absolut, men det är skillnad mellan ordinärt och magiskt och det kräver lite anpassning av kringutrustning. Sf har en förmåga att växa med uppgiften. Tror inte det är så stor skillnad mellan att jobba med andra högtalare, men Franco Serblin hade en särskild förmåga att skapa stativare med magiska egenskaper. Det är nog ingen slump att hans Memento spelar medialiserad musik på Stradivari-museet i Cremona. Skönhet i ljud och utförande precis som gamla violiner. :grin::sunglasses:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Dom olika ståndpunkterna i frågan om en högtalares okrönta förträfflighet har ju redan ventilerats här, så jag ska inte elda på debatten så mycket mer. Men jag tycker det är lite ledsamt med vissa människors inskränkta och trångsynta syn samtidigt som man höjer upp en tillverkares alster till något gudomligt eller övermänskligt som man inte ostraffat får ifrågasätta.  INGEN! Kan förfina ljudet ut dessa magiska lådor. Men det går bra att förfina ljudet ur samma lådor genom att byta allt i kringutrustningen!? Om man nu är så säker på att man hör det som konstruktören har menat med sin konstruktion borde man väll självfallet också använda den kringutrustning (och endast den!) som konstruktören rekommenderar för att få fram önskat resultat? Allt annat är väll att betrakta som en skymf mot Gud, förlåt, menar konstruktören. 
 

Om vi däremot fortsätter diskussionen om slutsteget Apex visade tycker jag att tilltaget är intressant men rätt värdelöst. Om det är tänkt att ersätta filtret i en tvåvägs konstruktion går steget knappast att använda. 1. Delningen mellan hög o lågpass går inte att ställa högre än 1000hz. Väldigt få diskanter går att dela så lågt som 1000hz. (Även om det är gjort av ett Italienskt helgon och ollad av Tibetanska munkar i motvind på en sydsluttning om våren) Obs, försök till humor. 2. Vi kan inte ställa in brantheten i det inbyggda filtret. 3. Det är nog inte så många av oss som behöver 300 watt till frekvenserna över 1000hz. 
 

Om man däremot använder det att biampa sina befintliga högtalare (med dubbla terminaler) och använder slutstegets inbyggda filter för att avlasta respektive element orginalfilter kan det kanske vara en lyckad produkt. Då ska ju bara vår signal igenom ännu ett filter på väg till högtalarna och våra öron, men det är ju analogt så det kan ju inte skada, tvärt om, kanske lägger till lite mysigt brus och lite extra faster hör och där. ;) 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Double A said:

Dom olika ståndpunkterna i frågan om en högtalares okrönta förträfflighet har ju redan ventilerats här, så jag ska inte elda på debatten så mycket mer. Men jag tycker det är lite ledsamt med vissa människors inskränkta och trångsynta syn samtidigt som man höjer upp en tillverkares alster till något gudomligt eller övermänskligt som man inte ostraffat får ifrågasätta.  INGEN! Kan förfina ljudet ut dessa magiska lådor. Men det går bra att förfina ljudet ur samma lådor genom att byta allt i kringutrustningen!? Om man nu är så säker på att man hör det som konstruktören har menat med sin konstruktion borde man väll självfallet också använda den kringutrustning (och endast den!) som konstruktören rekommenderar för att få fram önskat resultat? Allt annat är väll att betrakta som en skymf mot Gud, förlåt, menar konstruktören. 
 

Om vi däremot fortsätter diskussionen om slutsteget Apex visade tycker jag att tilltaget är intressant men rätt värdelöst. Om det är tänkt att ersätta filtret i en tvåvägs konstruktion går steget knappast att använda. 1. Delningen mellan hög o lågpass går inte att ställa högre än 1000hz. Väldigt få diskanter går att dela så lågt som 1000hz. (Även om det är gjort av ett Italienskt helgon och ollad av Tibetanska munkar i motvind på en sydsluttning om våren) Obs, försök till humor. 2. Vi kan inte ställa in brantheten i det inbyggda filtret. 3. Det är nog inte så många av oss som behöver 300 watt till frekvenserna över 1000hz. 
 

Om man däremot använder det att biampa sina befintliga högtalare (med dubbla terminaler) och använder slutstegets inbyggda filter för att avlasta respektive element orginalfilter kan det kanske vara en lyckad produkt. Då ska ju bara vår signal igenom ännu ett filter på väg till högtalarna och våra öron, men det är ju analogt så det kan ju inte skada, tvärt om, kanske lägger till lite mysigt brus och lite extra faster hör och där. ;) 

Svårigheterna är att uttrycka ironi i text och humor och att det finns ett distanserat förhållningssätt  om man läser noga och mellan raderna. Att gå till invektiv och personliga angrepp tycker jag sänker nivån till något annat än vad vi är vana att nyttja på detta forum. Det är för mig självklart att kringutrustning höjer ambitionen till att utnyttja  potentialen fullt ut i en högtalare oavsett märke, upphovsman eller utförande. Det är precis så jag tycker Apex strävan har varit under hela resan med sina The Sonus faber, som jag har sett i verkligheten men inte haft möjligheten att lyssna på IRL, vilket naturligtvis vore utomordentligt spännande att få möjlighet att göra Det är en högtalare utöver det vanliga och dessutom skapad av en utomordentlig konstruktör. Sedan finns det en räcka högtalare med samma goda kvalitet, egenskaper och eminenta konstruktörer. Där var och en har sina favoriter och det har jag full repekt för vilket jag gång på gång påpekat och var och en får argumentera för sitt synsätt och ljudideal utan att man för den sakens skull behöver gå från sak till person. Det är den stora skillnaden.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Double A said:

så jag ska inte elda på debatten så mycket mer.

Du misslyckades... :monocle:

 

En viktig del av vårt forum är att utväxla erfarenheter, tankar och idéer utan att till brösttoner. Det är inte genant att uttrycka åsikter men det är opassande att lägga invektiv som inte hör hemma här typ att jag eller andra som har en annan fundering är trångsynta och inskränkta. Vem är det som har straffats? Vem har använder uttryck som gudomligt och övermänskligt och att INGEN får ifrågasätta. Det är faktiskt bara du @Double A.

 

Jag skriver att jag inte är skickad (har kunskap) att ändra eller ens ifrågasätta de högtalare jag nämnde och inte de @calm nämnde heller. Det gäller även elektronik som är fyllda av komponenter som man säkert kan byta och det är det säkert de som gör också. Om man har kunskapen som flera har inom t ex el här så kan jag tänka mig att det kan vara lockande för dem att prova själv och hitta egna lösningar. Det är intressant att läsa om. Jag tycker även @Apexorca tankar är intressanta. Det behöver väl inte betyda att jag tycker samma i allt lika lite som jag tror att han delar alla mina tankar. Jag ser inte det som ett problem. Jag är vare sig ingenjör eller konstruktör och skulle akta mig för att skruva på saker jag inte känner mig bekväm med, t ex att gå in i mina högtalare och göra dem ”bättre”. Jag tror faktiskt att Dynaudio behärskar det bättre än jag. Jag har haft mycket kontakt med dem genom åren. Om andra tycker de behärskar det så är det ju bara att sätta igång. Jag är inte en av dem och tror på mitt tillvägagångssätt, det passar mig och jag ser inga problem att uttrycka den åsikten lika lite som att du kör din väg. Ingen hindrar dig.
 

När det gäller kringutrustning är det något enklare. Tillverkare, butiker, tidningar anger inte vilken förstärkare man bör köpa men kan ge ledtrådar och idéer om vilka egenskaper som man bör tänka på. Antingen tar man dessa till sig eller så struntar man i det. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite sent in i den senaste ordväxlingen. Håller i grunden med de som inte tycker man skall göra om högtalare på denna nivå. 

 

Jag har ingen ambition att trimma mitt ljud med DSP. Försöker lösa ljudet så att det inte skall behövas. Jag har hört många demonstrationer med DSP produkter. Både med hjälp av proffs som jobbar med det och de fick inte till det hemma hos min kompis och det höll de själva med om faktiskt. Det lät sämre än hans system utan DSP. Jag har hört det på vanliga demonstrationer tex i Sverige och på München-HighEnd. Det har inte övertygat mig. Jag tycker det låter sämre med DSP förutom en gång med ett par jättestora Martin Logan på Park Aveny I Göteborg på mässan där. Då lät det klart bättre med DSP. 

Således har jag inte hört allt men en del och jag är inte där... 

 

-----------------------------------------------------------------

 

Om man valt högtalare efter många års erfarenhet och med omsorg är ju på något sätt det ideal man valt och trimmar med resten. Mina högtalare spelar nog fortfarande bara typ 75% av vad som skulle vara deras absoluta maxprestation , gissar jag. 

Jag kommer inte att modifiera något i själva högtalaren. Jag tror att all den kraft, de resurser och den talang som Franco Serblin och Paulo Tezzon lagt in tillsammans i denna högtalare är svårslaget. Det är inte någon nytta med modifiera det. Tvärt om. Jag gillar grundpresentationen. 

Mitt intresse ligger i att få ut mest möjliga ur mitt system och jag tror det är långt kvar, oändligt långt kvar, innan modifiering av högtalarna ens börjar bli aktuellt för mig. Det kan säkert förbättras något, men innan högtalaren sätter gränsen och bör modifieras är det långt tid kvar.

 

 

20 hours ago, Amatören said:

Finns inte dessa egenskaper där från början utan måste lockas fram? :openmouth:

Vad är det då som kännetecknar SF? :think:

:clownface:

 

Ja så är det på ett vis. Egenskaperna lockas fram, men Sf generellt låter bra med mkt enkel elektronik, de är lätta att få att spela musikaliskt. 

Jag har märkt att mina The Sf faktiskt låter bra med i sammanhanget enklare prylar. Tex ARC ref75 har jag lyssnat en del på med The Sf. Låter jättebra och grundkaraktären finns där. Det låter fint och musikaliskt. Men The Sf har en mycket bra förmåga att kunna öka sin nivå med det som de matas med. När jag strax efter Ref75 hörde Gryphon Mephisto var det bland det absolut bästa jag någonsin hört och högtalaren visade inga tecken på att inte kunna prestera ännu mer. Då kan vilddjuret släppas löst om det behövs. Samma som med Krellarna. Det som kännetecknar dagen Sf-högtalare är allt annat än bara varma gosiga och lyriska som det historiskt haft som signum. Det är greppet i musiken, kraften, snabbheten, dynamiken och kontrollen, förmågan att spela smått smått smått känsligt och delikat med små nätta produktioner och sedan braka lös med Mahler, Led Zeppelin eller Infected Mushrooms så skjortan står rätt ut och det vibrerar i byxenen när bättre elektronik för utrymme. De är skönheten och odjuret beroende på musiken och de växlar däremellan på noll komma nix.

Man kan nog säga att den egenskapen finns genomgående i dagens Sf-modeller som stammar från The Sf, men då i lite olika grad så klart pga storleksskillnaderna i serien.  

De skall gärna matchas med styrka, friskhet och luftiga prylar för att prestera som bäst enligt mitt tycke. Värmen finns från början och kan inte tweakas bort.

 

-----------------------------------------------

 

 

För att lugna alla vilda ideer kan jag säga att jag inte har någon tanke på att byta förstärkare inom överskådlig tid om inte något går sönder och inte kan lagas.

 

Jag tycker mitt test med gamla Krellar, dock renoverade och servade, varit extremt lyckat ljudmässigt. Det har blivit en påtaglig förbättring. 

 

Nu vet jag att mina högtalare kan svara bra mot mycket kraft och bi-amping. Vad detta gör är att jag vet vad jag kan göra i framtiden om andan faller på. 

Kommer det något nytt bra med samma karaktär, kraft och finess som dessa Krellar har behöver jag inte först reda ut om bi-amping funkar för mig och i mitt system. Nu vet jag att det gör det.

Skulle det i framtiden vara några nya Krellar (verkar vara på gång igen nu) eller Dan d'Agostino, McIntosh, Lamm, Pass, Gryphon, Moon, (ursäkta om jag glömt någon) eller någon annan förstärkare som kan leverera mycket ström snabbt med ändlös kraft och dynamik så kan det nog bli kul. Men nu tänker jag njuta av Krellarna ett bra tag hoppas jag. 

 

MEN det säger ju inte att man inte skall hålla ögon och öron öppna och hänga med i svängarna när nya produkter kommer som dessutom verkar smarta och intressanta och riktigt bra som tex MC901.

 

 

___________________________

 

 

Det finns fler mycket bra potenta högtalarmärken där man kan göra samma resa. Bara att välja det som passar smaken bäst. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Apexorca said:

Jag har ingen ambition att trimma mitt ljud med DSP

Det finns DSP och så finns det DSP, signalprocessor på svenska. Samtidigt så finns det folk och företag som pillar lite FÖR MYCKET med DSP:n då de glömmer det musikaliska.

Rätt använd så gör den underverk med svåra rum och högtalare.

25 minutes ago, Apexorca said:

Det är greppet i musiken, kraften, snabbheten, dynamiken och kontrollen, förmågan att spela smått smått smått känsligt och delikat med små nätta produktioner och sedan braka lös med Mahler, Led Zeppelin eller Infected Mushrooms så skjortan står rätt ut och det vibrerar i byxenen när bättre elektronik för utrymme. De är skönheten och odjuret beroende på musiken och de växlar däremellan på noll komma nix.

Men det är ju mina högtalare du beskriver, ju! :openmouth::grin:

Link to comment
Share on other sites

Förlåt Apex att det blir en del ot, men jag lovar att hålla tyst om mina åsikter efter detta inlägg :) I övrigt gillar jag din nyfikenhet! Den är uppfriskande. 
 

@Bebop, du svarar ju nästan själv på din fråga. Så fort jag eller någon annan (jag skriver så för att inte hänga ut någon ofrivilligt) skriver om en alternativ väg att gå mot ett ev. bättre ljud så blir vi minsann varse att : Så gör man inte med en referenshögtalare, och företaget xxx har säkerställt att det detta är den absolut bästa lösningen, eller jag är övertygad om att dessa företag vet vad dom gör mm (du får ursäkta mig om det inte blev ordagrant citerat). 
och när jag läser 

18 hours ago, calm said:

Att ändra ett par Sonus faber för att likna någon annan ljudfilosofi !?:dead: Vore definitivt ett helgerån och att jämställa med att hitta "Den Heliga Graal" och börja pilla ut ädelstenarna i den för att de inte matchar vardagsrumsgardinerna:grinsmilingeyes:. Hemska tanke, finns inget heligt i hifi-världen längre?:77::think:


Ingen helighet

Då uppfattar jag det som det är en lite för stor del religös fanatism inblandat här. Helst med tanke på emojier som används. 
 

Eller. 
 

17 hours ago, Bebop said:

Det finns en risk att det blir lite som fjuniga ungdomar som förser sina bilar med fartränder, hemska fälgar, vingar, wunderbaums mm och tycker de har lyft design och funktion


Då är det inte jag som hänger ut en hel generation motorburna ungdom. På tal om personangrepp alltså. 
 

Men men, jag ska försöka hia mig att skriva vad jag tycker i andras trådar, jag får hålla mig till mina egna. Sorry för att det finns oliktänkare här. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte främmande för att peta i andras konstruktioner för att se om det går att få bättre men det finns gränser för vad jag gör. Det första man bör vara medveten om är att värdet sjunker på objektet som ändras och detta alldeles oavsett om det blir en förbättring eller inte. Det är ett gott skäl till att undvika petande i dyrare produkter. Ett annat skäl är lite mer etiskt/filosofiskt. Många högt prissatta objekt får nog nästan ses som konstföremål och inte tusan ger jag mig på att "förbättra" min fina oljemålning med eget kladdande, skall man göra det får man ta hjälp av proffs inom restaurering. Det kan väl närmast likställas med re-capping eller något sådant och det är OK att göra men förändringar av konstruktionen/utförandet är för "konstföremål" förstörande.

 

Högtalare är ganska komplexa och att tro att en enkel mätning och DSP kan fixa allt är lite naivt men det kan fixa en del och om man kan separera basdelen från resten finns det vissa möjligheter att lyckas. Jag har hört förbättringar i basen med DSP i en del fall när det gäller separata bas-system där man kan angripa problem med rum och placering på ett gynnsamt sätt. En DSP som sätts in efteråt på hela systemet kan i vissa fall ge en del förbättringar men det brukar även följa med en del försämringar så det är kanske upp till var och en att avgöra vilket som överväger?

 

Hade jag haft Sonus Faber's toppmodell hade jag inte petat i den men att bi-ampa är helt OK för mig.

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Double A said:

 


Ingen helighet

Då uppfattar jag det som det är en lite för stor del religös fanatism inblandat här. Helst med tanke på emojier som används.  

Jag kallar det humor, som med drastiska överdrifter och jämförelser, distanserar sig själv och fenomen från just fanatism. Med tanke på "gilla"-kommentarer så uppfattade en del ironin i det hela. :smile:

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

@Double A Jag hart inga problem med att du bidrager med dina erfarenheter och uppfattningar. Det är viktigare att du gör det än att du inte gör det.

För mig är diskussionen i sig viktig. Man får tycka olika. Att argumentera för sin sak gör ju att man får utmana sina egna uppfattningar och testa dem mot de som tycker på annat vis. Detta är fruktsamt och lärorikt, särskilt om man försöker ta till sig och vara öppen. 

Det blir ofta mer polariserat när man diskuterar från två sidor än vad det kanske egentligen är just därför att man vill stärka sina argument. Så måste det vara. Det är inget som någon skall behöva be om ursäkt för. 

Så jag vill att du kör på och bidrager i denna diskussion. Du belyser viktiga delar i detta.

 

Jag har inte rimlig möjlighet att bygga eller konstruera högtalare på den nivå jag vill lyssna och får därför använda de märken som finns. Det finns de här som har dessa kunskaper och av er kan vi inspireras och lära oss saker.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Apexorca said:

Jag har märkt att mina The Sf faktiskt låter bra med i sammanhanget enklare prylar. Tex ARC ref75 har jag lyssnat en del på med The Sf. Låter jättebra och grundkaraktären finns där. Det låter fint och musikaliskt. Men The Sf har en mycket bra förmåga att kunna öka sin nivå med det som de matas med. När jag strax efter Ref75 hörde Gryphon Mephisto var det bland det absolut bästa jag någonsin hört och högtalaren visade inga tecken på att inte kunna prestera ännu mer.

jag har upplevt en liknande sak, men i mindre skala. Det ser jag som en viktig egenskap, förmåga att följa elektroniken och förmåga att följa materialet. Då är det en förmedlare och inte en musikalisk grindvakt.

Har man det så kan man vara nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter ämne från mina spekulativa fantasier och utvikningar till reella prylar i mitt system. Men jag fortsätter gärna diskussioner om detta med högtalare och extrema slutsteg. Högtalare är den roligaste HiFi-prylen i systemet med vinylspelaren tätt efter. 

 

________________________________________________________________________________

 

Min QKore6 fick ju för mycket att handskas med så mina slutsteg och optimal QKore-jordning av digitalsidans olika delar fick stryka på foten. 

 

Medans jag hade lite problem med får klena säkringar för Krellstegen fick jag ju köra utan Qkore och QB8 i ca 2 veckor. Jag kände väl att något saknades men när jag kopplade in QB8 och QKore6 igen kom det vackra och livet i musiken tillbaka. DET VAR TYDLIGT. Har man hört detta är det svårt att vara utan, svårt. Detta gjorde mig rimligt säker på att det vore bra att kunna jorda allt. 

 

Eftersom jag är övertygad om Qkore's goda nytta i mitt och en del andra system jag hört det i tänker jag att jag vill ha det kopplat så optimalt jag kan i mitt system. Då hör ju definitivt slutstegen dit. :smilingeyes:

Mina slutsteg med två monoblock och ett stereosteg blir tre enheter. QKore3 är då ett naturligt val. Dessutom har jag förstått att det är bra med slutstegen i en egen QKore, tex QKore3, och Front-End i en QKore6.  

 

På digitalsidan jordar jag den digitala delen på båda sidor om DA-omvandlaren och drivverket separat till min QKore6. DACen jordas på en digital RCA-ingång och den analoga delen på en RCA-utgång. Drivverket

Nu har en QKore3 anlänt med några jordkablar. Den är betydligt tyngre än man kan tro. Man håller den inte i kortändan utan ansträngning med en hand.

 

Bara att börja koppla in. Lättare kopplingsövning är svårt att hitta. Det svåra är att hitta plats till QKore3. Den får hyllan min stackars Nordost Thor fått lämna.

 

_49U7662.jpg.aec1b1ac2bcb0118fcb3d1d5d0763930.jpg

 

_49U7673.jpg.aec14bd006a56f19af52f9451bf65296.jpg

 

_49U7674.jpg.5cf90a6f4cf3ee44601cfbc1f82aa2cb.jpg

 

_49U7678.jpg.984f8a78c477c458a8df4d6cc76ea0de.jpg

 

Nu är allt jordat, men jag har lite extra jordkablar så det går att testa lite olika lösningar. Det är inte exakt förutsägbart var det gör mest nytta. Det kan man ju prova sig fram till om engagemang finns för det. 

 

Nu är monoblock, stereosteg, försteg, CD-DAC före och efter DA-omvandlaren + digitalt drivverk, 2x mono Riaa, QB8 och QB8 HC, hörlursförstärkare  och 2 rullbandare jordade/signaljordade. 

 

Lite överkurs kanske... och nu är vi nog ute i tassemarkerna, men jag har min QKore6 på 3st Nordost SortKone. Det finns speciella uttag under QKore för det. Jag har lite SortKone över och tänkte använda dem till QKore3 men då var hyllan för trång. Saknas ca 5mm. Där tog dock lusten slut så QKore3 får stå på sina inbyggda fötter. Jag funderar lite på detta och kommer helt ovetenskapligt fram till att SortKone säkert inte gör så stor nytta på en jordbox som den kan göra på en mer aktiv appart. De får modella lite istället. Tänker somna  lugnt med den insikten och låta de extra SortKone vila och vänta på ett bättre uppdrag. 

 

_49U7666.jpg.066b98b29d35988828bf2191b6b7a939.jpg  

         

_49U7668.jpg.dcb266ce615880f1a9e4edc1fb9eaf15.jpg

 

_49U7669.jpg.6d32185e707c041ce26bd491c9b170b0.jpg

 

Men hur låter det då? :grinsmilingeyes:

Jo, mer av det som QKore redan gör. Det ändrar inte så mycket av det som man hör när man byter annat i systemet. Det ändrar inte karaktären på något vis. Det ändrar inte förhållandena mellan olika frekvenser, det blir inte mer eller mindre bas, mer eller mindre betonat mellanregister eller diskant.

Alla instrument får mer utrymme, definition ökar, perspektiven ökar, Höjd bredd djup blir tydligare, rösterna svävar än mer fritt, känslan av högre upplösning, svärtan ökar, dynamik påverkas men inte så mycket macrodynamik utan ffa microdynamiken blir tydligare, små detaljer kommer fram, man skalar av ett filter. 

Utan massa ord kan man ffa säga att musiken bara känns mer rätt, allt sitter mer på plats och blir vackrare, tajmingen blir grym. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...