Apexorca

Mästarmöte har en vinnare!

Recommended Posts

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/ca6f91af.jpg

Kräver visst minst 250 timmar innan den låter som den skall. Det hinner jag ju inte få till så jag får chansa lite.

När vi lyssnade på Futura slogs Audio Research-elektroniken på för första gången vilket mina öron

vägrade att acceptera... :o:) Det kan m.a.o. bli en upplevelse redan från start.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Musicus

Whow, stort grattis, de er virkelig lekre i Graphite :mm: ........

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
När vi lyssnade på Futura slogs Audio Research-elektroniken på för första gången vilket mina öron

vägrade att acceptera... :o:) Det kan m.a.o. bli en upplevelse redan från start.

Det var min uppfattning också när jag hörde dem.

Audio Research har jag ofrivilligt i olika riggar lyssnat på under senaste åren. Med tiden har jag inset att det alltid låtit bra i mina öron. Senaste tiden har jag dessutom hört att det låtit fantastiskt . Jag tänker på demo På Elit Plaza i Gbg med Wilson, och senare också med Sonus Faber. Så när jag hade beställt Futurorna lockades jag att låna hem en LS27a för att testa. Så här långt är jag inte besviken tvärt om.

Ett test av Ls27 jag läste beskrev hur 250h var en bra gräns då det började hända saker. Men både Högtalare och försteget presterar nu efter 37 h inspelning på en nivå som jag minst sagt kan leva med. Om det förbättras efter några hundra timmar är ju det jättekul. Mina Usher förbättrades tydligt med några 100h i ryggen.

Någon som har erfarenheter av Sonus Faber och Audio Research på detta område?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var min uppfattning också när jag hörde dem.

Audio Research har jag ofrivilligt i olika riggar lyssnat på under senaste åren. Med tiden har jag inset att det alltid låtit bra i mina öron. Senaste tiden har jag dessutom hört att det låtit fantastiskt . Jag tänker på demo På Elit Plaza i Gbg med Wilson, och senare också med Sonus Faber. Så när jag hade beställt Futurorna lockades jag att låna hem en LS27a för att testa. Så här långt är jag inte besviken tvärt om.

Ett test av Ls27 jag läste beskrev hur 250h var en bra gräns då det började hända saker. Men både Högtalare och försteget presterar nu efter 37 h inspelning på en nivå som jag minst sagt kan leva med. Om det förbättras efter några hundra timmar är ju det jättekul. Mina Usher förbättrades tydligt med några 100h i ryggen.

Någon som har erfarenheter av Sonus Faber och Audio Research på detta område?

Jepp, Jag har mycket erfarenhet av ARC. Det kommer ett lyft som du säger redan vid ett 20-tal timmar, när allt har blivit lite varmt i kläderna, Men om du kör försteget på repeat i en vecka eller så, vilket innebär ca 150 timmar till så händer det en hel del. Tajtare bas, mer kraftfull och balanserad diskant. Men framförallt en större och mer böljande musikalitet. Det finns en fördel att köra så intensivt i en vecka, eller kanske dygnet runt i 2-3 dygn, sen en paus följt av en runda till. När det gäller burkarna så är det samma process. Men du kommer att behöva köra skiten ur dem lite grann när du känner dig bekväm med vilka nivåer som systemet är komfortabelt med. Inget går upp mot lite mangel när det gäller högtalare. Men vänta gärna lite och mjukkör i början. Var rädd om dina öron och din familj. Ja, du kan även vara rädd om dina italienska skönheter. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jepp, Jag har mycket erfarenhet av ARC. Det kommer ett lyft som du säger redan vid ett 20-tal timmar, när allt har blivit lite varmt i kläderna, Men om du kör försteget på repeat i en vecka eller så, vilket innebär ca 150 timmar till så händer det en hel del. Tajtare bas, mer kraftfull och balanserad diskant. Men framförallt en större och mer böljande musikalitet. Det finns en fördel att köra så intensivt i en vecka, eller kanske dygnet runt i 2-3 dygn, sen en paus följt av en runda till. När det gäller burkarna så är det samma process. Men du kommer att behöva köra skiten ur dem lite grann när du känner dig bekväm med vilka nivåer som systemet är komfortabelt med. Inget går upp mot lite mangel när det gäller högtalare. Men vänta gärna lite och mjukkör i början. Var rädd om dina öron och din familj. Ja, du kan även vara rädd om dina italienska skönheter. ;-)

Tackar!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Musicus
Visst är dom :D

Yes they are, det hadde nok blitt min farge og om jeg skulle velge :mm:

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog en massa bilder och plågar er med fler.

Finishen är 100% var man än tittar tex där bak.

78e06c83.jpg

Skinnarbetet verkar vara bra, ser det ut som.

b0a48bf0.jpg

Blänket var svårt att hantera på foto.

1dc2a2df.jpg

Här blev det bättre!

03fcc7ea.jpg

Jag anade på vissa kommentarer innan denna tråd att några var nyfikna på en uppackningstråd. Dessutom finns det inte så mycket bilder på Futurorna och på deras enastående finish. När jag själv sökt på nätet för att hitta har det varit få. Här var alltså några fler. Hoppas de ger en ok bild av hur de ser ut. För de är extremt svåra att få rätt känsla på bilderna pga det blanka ytorna som är överallt. Det framhävs mer på bilderna än vad de upplevs i verkligheten. På bilderna tar reflektionerna över tycker jag.

Önskas fler bilder ändå kan jag nog ordna det.

Nu skall jag koncentrera mig på att lyssna på vad som händer med under inspelningstiden. Framåt helgen är det nog dags att koppla in den "gamla" Plinius M16 för att jämföra försteg.

Mvh Apexorca :app:

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mycket snygga högtalare, men något skinn är det inte på dem. Sonus slutade med skinn för många år sedan.

Orsaken skall ha varit problem med att få fram skinn med rätt kvalitet och utseende.

Oj! Då har jag blivit grundligt lurad. Är du säker? Materialet på framsidan går inte med min erfarenhet att skilja från skinn. Inte min mening att fara med osanning men det luktar, ser ut som och känns som skinn. :smile2:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oj! Då har jag blivit grundligt lurad. Är du säker? Materialet på framsidan går inte med min erfarenhet att skilja från skinn. Inte min mening att fara med osanning men det luktar, ser ut som och känns som skinn. :smile2:

Vox! Nu tror jag att du tagit miste.

Jag var inne på hemsidan http://www.sonusfaber.com/en/home/ och valde "Value" där får man se en film där de talar om att bla skinnarbetet ingår som ett av de fundamentala värdena i bygget av högtalare hos Sonus Faber.

Så då tror jag att det är skinn igen.

mvh Apexorca

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Musicus

Herlige bilder!! :mm: ...

Må si at graphite og metall gifter seg på en mye bedre måte enn det andre farge alternativet, helt imo selvsagt :mm: ...

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så då tror jag att det är skinn igen.

mvh Apexorca

I så fall har Sonus faber genomgått en regression och vi är tillbaka till epoken före Amati Homage. Sales Manager Giovanni B. Menato förklarade på plats att det var helt omöjligt med större skinnleveranser av identisk struktur. Vi fick t.o.m. lov att ta stickprov bland konstlädret när detta demonstrerades men i mina oerfarna händer kändes alltihop som äkta skinn... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
I så fall har Sonus faber genomgått en regression och vi är tillbaka till epoken före Amati Homage. Sales Manager Giovanni B. Menato förklarade på plats att det var helt omöjligt med större skinnleveranser av identisk struktur. Vi fick t.o.m. lov att ta stickprov bland konstlädret när detta demonstrerades men i mina oerfarna händer kändes alltihop som äkta skinn... :)

Jag tror snarare att det handlar om Bonded leather som är det som används mest inom t ex möbelproduktion, bokpärmar och liknande. Är det äkta skinn? Yes, i dagligt tal kallar vi det så. Motsvarande fråga kan ställas om köttfärs är äkta kött?

Anledningen till att man maler ner skinn och sedan gör ett nytt, gör man för att kunna arbeta med det industriellt, dvs få samma utseende, anpassade format, samma tjocklek, fri från defekter som t ex insektsbett och liknande.

Jag tycker att du med fog kan kalla det äkta läder även fortsättningsvis. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vox! Nu tror jag att du tagit miste.

Jag var inne på hemsidan http://www.sonusfaber.com/en/home/ och valde "Value" där får man se en film där de talar om att bla skinnarbetet ingår som ett av de fundamentala värdena i bygget av högtalare hos Sonus Faber.

Så då tror jag att det är skinn igen.

mvh Apexorca

Säger han inte "leather and solid wood".Inget om real leather i filmen,vad jag kan se.Annars brukar dom understryka sånt... :) Men så kanske jag missar något.Jag har för mig att jag också hört att de använder konstläder,åtminstone till Cremona serien,kanske är det annars till Homage?Förklaringen var något om att hålla en jämn kvalitet på den "läderaktiga" produkten.Jag vet inte om Timbre eller någon annan kan bekräfta eller dementera?

Den där snubben som snackar om fördubbling av vinsten,jag vet inte,en börshaj,i ett företag bestående av kunniga yrkesmän och utvecklare,vad ska han ställa till för elände tänker jag! :unsure: .Han avslöjar dock att 3 projekt dyker upp under 2011!Amati har kommit,Guerneri likaså.Vågar vi gissa på Stradivari i en ny alldeles bländande och blänkande version?Sorry för OT :blush

Edit.Ja du ser kommentarerna ovan.

Edited by new order

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herlige bilder!! :mm: ...

Må si at graphite og metall gifter seg på en mye bedre måte enn det andre farge alternativet, helt imo selvsagt :mm: ...

mvh

Vilken version av Futuran som kunden köper verkar bero på handlaren.HiFiställets kunder köper grått eftersom de har sett den grå versionen.

Och vice versa på Esoterisk.Det beror bara på vilken man ser live först verkar det som,för man blir helt golvad av dom!Jag gillar den röda och den ska jag ha om jag får som jag vill.Jo,jag såg den live och den var fantastiskt snygg!! ;) Men den grå är riktigt jäkla läcker! :mm:

Edited by new order

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg filmsnutten om SF Value och blir inte ett dugg förvånad över utvecklingen som där målas upp.

En gränslös distrubution kopplad till en obegränsad produktion.

Stolthet över en fördubbling av vinsten sedan 2008.

Nyhetslansering som ett led i marknadsföring. Två till tre nyheter om året.

Såg inget av den hantverksmässiga träarbetet mer än i montering av MDF och diverse boardmaterial. Storskalighet i öppna produktionslinjer.

Mer en reklamfilm riktad till investorer än för slutanvändarna. Foreträdda av en ny företagsledning, som säger rätta saker med lagom dos av corporate bullshit.

Därmed inget sagt att deras nya linje och strategi inte skulle kunna producera bra högtalare, tvärt om, kapitalet saknas inte, men det är något annat än under Serblins tid.

Då låg fokus på att prestera musikaliskt välklingande produkter, i långsiktiga cykler och inte på vinstmarginaler.

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag delar lite av din oro,Calm.Ett företag som Sonus Faber står och faller med deras hantverk och hantverkare.Det gäller att hitta balansen.

De pratas mycket om passion och glöd,men hur ska den bevaras om helt plötsligt produktionen mångdubblas?Ingen mår bra av att vara pressad under oket av en ökad arbetsbörda,det gäller förmodligen lika väl i Italien som i Sverige och alla delar av arbetslivet.

Men jag hoppas att de inte förtar sig och att företaget fortsätter bygga bra högtalare.Att de inser att Sonus Faber inte kommer finnas i var mans hem och en stor vinst i ett företag inte är allt.Kompetens och trivsel är än viktigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag delar lite av din oro,Calm.Ett företag som Sonus Faber står och faller med deras hantverk och hantverkare.Det gäller att hitta balansen.

De pratas mycket om passion och glöd,men hur ska den bevaras om helt plötsligt produktionen mångdubblas?Ingen mår bra av att vara pressad under oket av en ökad arbetsbörda,det gäller förmodligen lika väl i Italien som i Sverige och alla delar av arbetslivet.

Men jag hoppas att de inte förtar sig och att företaget fortsätter bygga bra högtalare.Att de inser att Sonus Faber inte kommer finnas i var mans hem och en stor vinst i ett företag inte är allt.Kompetens och trivsel är än viktigare.

Det betonas att personalen är mer delaktig i hela arbetet än vad de varit tidigare. Ur detta kommer ofta god kvalitet, smarta ideer bättre vinst mm. Så det är absolut INTE i motsatsförhållande med större produktion, bättre omsättning, högre vinst OCH bättre produkter.

Edit.

Glömde ett inte

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men är vad är leather i så fall? Kan det vara något annat än en naturprodukt från något djurs skinn?

Se här för Timbres förträffliga reportage om ett besök hos Sonus Faber för några (8) år sedan.

Kolla även Timbre och Bebops kommentarer ovan.

Det betonas att personalen är mer delaktig i hela arbetet än vad de varit tidigare. Ur detta kommer ofta god kvalitet, smarta ideer bättre vinst mm. Så det är absolut motsatsförhållande med större produktion, bättre omsättning, högre vinst OCH bättre produkter.

Jo,jag vill inte måla fan på väggen.Är personalen mer involverad är det bättre för företaget.Självfallet är det så.

Jag kan bli rätt irriterad när jag ser stora företag göra jättevinster men inte i nivå med vad som förutspåtts och då dalar aktien...Vilken sjuk värld vi lever i!Bara det inte blir samma sak hos vår favorithögtalartillverkare."Vi gjorde vinst men tyvärr inte enligt prognosen,så nu blir det rationaliseringar och nerskärningar",typ.Jag hoppas och tror att det inte är så hos S.F.Men man kan aldrig veta säkert!

Ok,nog om detta.Du har sjukt snygga högtalare hur som hellst.Gratulerar än en gång till mästerverken. :mm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag delar lite av din oro,Calm.Ett företag som Sonus Faber står och faller med deras hantverk och hantverkare.Det gäller att hitta balansen.

De pratas mycket om passion och glöd,men hur ska den bevaras om helt plötsligt produktionen mångdubblas?Ingen mår bra av att vara pressad under oket av en ökad arbetsbörda,det gäller förmodligen lika väl i Italien som i Sverige och alla delar av arbetslivet.

Men jag hoppas att de inte förtar sig och att företaget fortsätter bygga bra högtalare.Att de inser att Sonus Faber inte kommer finnas i var mans hem och en stor vinst i ett företag inte är allt.Kompetens och trivsel är än viktigare.

Det finns alltid en balans vad ägarna och kapitalet kräver och vad kunderna och de anställda kan ha för intressen. Personligen är jag ganska kallsinnig till vinstnivån i bolaget som kund förutsatt att man använder tillräckligt till R&D. Jag tror att de nya ägarna trots allt har en exit på 5-7 år och då skall man ha trimmat bolaget i alla sina delar så att man får en bra avkastning på insatt kapital. Det är så moderna kapitalister ser ut, kapitalet har ingen själ.

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mer en reklamfilm riktad till investorer än för slutanvändarna. Foreträdda av en ny företagsledning, som säger rätta saker med lagom dos av corporate bullshit.

Därmed inget sagt att deras nya linje och strategi inte skulle kunna producera bra högtalare, tvärt om, kapitalet saknas inte, men det är något annat än under Serblins tid.

Då låg fokus på att prestera musikaliskt välklingande produkter, i långsiktiga cykler och inte på vinstmarginaler.

Jag förstår din poäng, Calm och det ligger mycket i vad du säger. Men man kan ju vända på det mesta... :icon_smile_cool:

  • Att ett företag går med vinst behöver ju inte betyda att produkterna blir sämre, det är oftast så att bra produkter är en viktig faktor för att generera vinst, i vart fall långsiktigt. Dynaudio, Wilson och B&W drivs också av vinstintresse...
  • Högre vinst genererar ofta mer pengar till forskning och utveckling vilket är bra för företaget och genererar oftast bättre produkter.
  • Det finns ingen lag som säger att handgjort är bättre än robottillverkat. Jag har många år av industriell erfarenhet, och generellt sätt vågar jag påstå att produkter är bättre idag än förr, även om det finns undantag även här. Robotar, t ex producerar med jämnare kvalitet än när man är beroende av människors humör och dagsform.
  • Större marknadstäckning och större volymer ger bättre hifi till fler människor, vilket måste vara av godo och större serier ger lägre styckekostnad.
  • Däremot riskerar en del av exklusiviteten att gå förlorad men hellre ett vinstgivande företag än ett företag med exklusiva produkter men där framtiden är oviss. Kom plötsligt att tänka på Saab ... :closedeyes:
  • Om t ex KKR inte gått in i Harman och i Kodak koncernen så är jag inte så säker på att dessa företag funnits kvar idag. Samma sak med Tarkett, faktiskt. Idag är vi branschledande både i sortiment, marknadstäckning och vinst i Europa och gamla Östeuropa inklusive Ryssland. Det hade inte varit möjligt utan friskt kapital från KKR (eller någon annan med stor börs).
  • Jag vet inte hur Sonus Fabers finanser såg ut innan övertagandet, men jag har förstått att både Wadia och Audio Research låg risigt till utan friskt kapital.

Jag satsade en gång på ett s k exklusivt märke - Bow Technologies - idag är dom borta ... men det var fina prylar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår din poäng, Calm och det ligger mycket i vad du säger. Men man kan ju vända på det mesta... :icon_smile_cool:

  • Att ett företag går med vinst behöver ju inte betyda att produkterna blir sämre, det är oftast så att bra produkter är en viktig faktor för att generera vinst, i vart fall långsiktigt. Dynaudio, Wilson och B&W drivs också av vinstintresse...
  • Högre vinst genererar ofta mer pengar till forskning och utveckling vilket är bra för företaget och genererar oftast bättre produkter.
  • Det finns ingen lag som säger att handgjort är bättre än robottillverkat. Jag har många år av industriell erfarenhet, och generellt sätt vågar jag påstå att produkter är bättre idag än förr, även om det finns undantag även här. Robotar, t ex producerar med jämnare kvalitet än när man är beroende av människors humör och dagsform.
  • Större marknadstäckning och större volymer ger bättre hifi till fler människor, vilket måste vara av godo och större serier ger lägre styckekostnad.
  • Däremot riskerar en del av exklusiviteten att gå förlorad men hellre ett vinstgivande företag än ett företag med exklusiva produkter men där framtiden är oviss. Kom plötsligt att tänka på Saab ... :closedeyes:
  • Om t ex KKR inte gått in i Harman och i Kodak koncernen så är jag inte så säker på att dessa företag funnits kvar idag. Samma sak med Tarkett, faktiskt. Idag är vi branschledande både i sortiment, marknadstäckning och vinst i Europa och gamla Östeuropa inklusive Ryssland. Det hade inte varit möjligt utan friskt kapital från KKR (eller någon annan med stor börs).
  • Jag vet inte hur Sonus Fabers finanser såg ut innan övertagandet, men jag har förstått att både Wadia och Audio Research låg risigt till utan friskt kapital.

qoute

Jag kan tänka mig att finanserna i SF inte var så lysande under Serblins ledning, särskilt om man finansierat Cremona-fabriken som verkar vara något i hästväg. Men min point är om man överlåter till kapitalet så finns i grunden ett krav på effektivisering som ibland gör att man sätter ekonomin i centrum och samtidigt förlorar sin själ. Ett bolags själva syfte är att tjäna pengar och ju längre från grundarens intentioner och passion för att prestera något utöver det vanliga för sina konsumenter, ju mer blir det industri av det hela och utvecklingsavdelningen går från att känna för produkten och istället fylla produktlinan med nyheter ofta som nya modeller på gamla koncept, men i nya fodral.

Jag säger inte att SF kommer att gå i den riktningen, men det finns en risk. Varumärket är starkt och så länge man bibehåller en viss exklusivitet så kommer det att bibehållas på en hög nivå. Men i massproduktionens spår ligger en fara i att anpassa sig till vad den stora massan kräver och då är man inne på en farlig väg. Märket tappar i värde och blir en dussinprodukt för envar som kanske inte ens vet att värdera produkten rätt utifrån vad ljudkvaliteten borde ge.

Jag kan ge ett positivt exempel på där kapital haft en bra effekt tack vara nya intressenter som också delar märkets filosofi. Jag tänker närmast på Electrokompaniet som haft en skakig väg men som nu verkar stabiliserat sig, med en ny ägare som kommer från komponentindustrin. Jag hade nöjet att träffa honom i Denver där han var med vid lanseringen av märkets nya högtalare som tydligen köpts från ett bolag som utvecklat densamma. En person med genuint hifi-intresse och sannolikt med kapital i ryggen.

Calm

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.