Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca
 Share

Recommended Posts

Lördagen ägnades åt rullbandsservice och modifikation. Det var riktigt spännande.

 

_49U4558.jpg.43aca5356acfa9ed17f1e759e9a22f0f.jpg

 

Efter många omvägar och en del återvändsgränder under nästan ett år har jag nu fått bytt headstack till min Studer A807. Bytte till schmetterling/butterfly-huvuden. Dessa huvuden ökar bandbredden med nästan 1/3 om det är inspelat så. På de senare Studermaskinerna är det så stabilt gjort att du kan ha olika headstack vid behov och bara skruva av och på dem utan att du behöver justeras mekaniskt.

 

Här lossas den.

_49U4547.jpg.422ffed98655b30c32edb3c3f8bfcaf8.jpg_49U4549.jpg.b666e96f6e863afb63b215d36b04c886.jpg

 

 

 

 

 

Dock behövde vi ställa in azimut på Lyrec Frida visade det sig. Spänningen i tryckrullen kunde också justeras, det är visst en svag länk på Frida och om det blir fel kan det svaja. Studer är visst mycket mer okänslig för det pga att de har en starkare kapstanmotor. Displayen skall visa 15.0 (farten på bandet) men när kapstan belastas fel  kan farten sjunka, som vid testet här till 13.3. Vi fick det optimerat så tryckrullen får perfekt belastning. 

 

_49U4556.jpg.7923f1446e683ae64748161be64b9569.jpg

 

För att Frida skall kunna vara liten och smidig blev kapstanmotorn det också. Den är inte lika stark som tex på en Studer. Fridas kapstan drivs dessutom via en genomskinlig rem från motorn.

 

_49U4553.jpg.5519b3f55578e3ac2ed12a3e03738354.jpg

 

 

 

 

 

Enligt min studiokompis, som har Nacksvingstudion i Göteborg, och som  ägnar stor del av tiden åt att åka runt till olika studios i norden och fixa allt från mixerbord till rullbandspelare är det mycket viktigt med fina friska referensband. Att kopiera ett sådant och sedan kalibrera duger inte. Det finns en firma i USA som säljer sådana band som han menar är referensen. Dessa band kostar multum men är nödvändiga. Han menar att detta band är som meter-referensen i Paris. Man måste altid utgå från en perfekt referens.

 

_49U4550.jpg.46190d62e447f4e131b6b602bb216486.jpg

 

Studer A807 har inställningar som styrs via en för mig komplicerad meny. Massa olika frekvenser spelas och nivåer kalibreras. Höga frekvenser är rullbandsteknikens akilleshäl. Det visar sig att min nya headstack glädjande är i extremt bra skick. Det märks visst just i de höga frekvenserna och hur högt i frekvens de kan kalibreras med rätt nivå och utan at Vu-mätaran flaxar omkring utan är stabila. Jag tror min lyckades vara stabil upp mot 35kHz. Det är visst ovanlig bra. 

Schmetterling-headstacken köptes från Asien.

 

_49U4551.jpg.3b566358eb3a043e29fd838080c286e5.jpg

 

Han har också med en VU-mätare som referens så de på mina maskiner kan kalibreras. Då vet man att man mäter rätt.

 

_49U4557.jpg.5ad23f3720aeda464af511a7784885b1.jpg

 

Vi kalibrerade Lyrec för uppspelning och Studer A807 för uppspelning och inspelning. 

 

Här ser man skillnaden på huvuden på A807. De nymonterade schmetterlinghuvudena är underst._49U4555.jpg.fdad42ec199fad8a6adfc2d7f24df7ee.jpg

 

Det är kul att se duktiga yrkesmän arbeta. Hantverket i felsökning, service och modifikationer går snabbt och ledigt. Allt handlag ser vant och precist ut. Eftersom service utfördes på plats hos mig saknades ju möjlighet till alla tillbehör som finns på studion. När vi stötte på ett oväntat problem och behövde en mono-signal till en ingång dit vi saknade kabel så tog det inte många minuter med lödkolv innan det var gjort en provisorisk ombyggnad av diverse delar så löste sig det i ett navs. Då kunde en speciell kalibrering göras och sedan återställas igen. Jag hängde inte med till 100%, men jag var hantlangare och assistent. 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Riktiga yrkesmän får det alltid att se lätt ut och visst imponeras man av dessa personer oavsett branschtillhörighet. Gav servicen någon hörbar skillnad eller var det för att du bara ville ha allt i topptrim och kan sova lugnt utan att fundera…..?

Ser riktigt bra ut på de suddiga bilderna iaf:dry:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, lindome said:

Skönt att det blivit ordning på bandarna till slut:tongue:

 

Absolut! Uppspelning har ju funkat bra, men inspelning är ju också kul. 

Sedan är ju frågan om det någonsin blir "ordning på bandarna". Dessa professionella och robusta arbetshästar har ändå silkesvantar på sig när de hanterar våra delikata musiksignaler och det kräver viss omvårdnad för att prestera på topp. Men är man lite easy going så låter de ju bra nästan i alla lägen även om det optimala är roligt att uppnå.

 

Jag fick denna tanke i huvudet. En stridsbåt skall tåla hårda tag lång tid, men samtidigt vara högpresterande hela tiden oberoende förutsättningar, det kräver underhåll och bra konstruktioner. En Racerbåt skall klara sig från A-B med 100% prestation en kortsiktig tidsrymd, sedan kan man skruva på den när den vilar i veckor. En rullbandare skall helst vara som båda. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

 

Ser riktigt bra ut på de suddiga bilderna iaf:dry:

 

/byZan

 

:cool:

 

8 minutes ago, byZan said:

Riktiga yrkesmän får det alltid att se lätt ut och visst imponeras man av dessa personer oavsett branschtillhörighet. Gav servicen någon hörbar skillnad eller var det för att du bara ville ha allt i topptrim och kan sova lugnt utan att fundera…..?

 

 

/byZan

 

Så är det. 

 

Lyssnade inte på det i går. Men jag skulle inte tro det i någon större utsträckning vad gäller Frida i alla fall. Den var i rätt bra ordning redan innan. Så mycket justering var det inte på den. Men på marginalen bör det blivit bättre. Får lyssna på det i dag.

 

Studer A807 bör dock bli klart bättre. Den var inte alls kalibrerad till denna perfektion innan och och dessutom har jag betydligt bättre tonhuvuden nu. Så nu borde ett test mellan A807 och Frida vara mer rättvist. 

Men som jag påpekat många gånger så är rullbandstekniken mycket robust när man spelar upp band. Trots massa "fel" på både det ena och andra ur ett kalibreringsperspektiv så låter det ju skitbra ändå. Det finns ju än högre nivåer att nå när all kalibrering och trimning är i ordning och det är ju roligare så klart. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan säga att studiokillen garvade arslet av sig och skrek "NEJ!" när jag frågade om det var bättre att jag använde mina Nordost Valhalla XLR mellan maskinerna när jag kopierar än vanliga studiokablar... :(

Tänka att de inte fattar sådant... eller? :shame::D

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med otaliga personer om villka band man skall ha när man spelar in/kopierar. Uppenbarligen kan man tycka olika om detta. Alla menar att deras synpunkt är rätt av olika anledningar. Jag vet inte vad som är rätt, men jag har valt att köra på SM900 band och har kalibrerat kopiering efter det. Vid uppspelningen spelar det ju ingen roll vilken bandtyp man har vad gäller kalibreringen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga Spiros!

"Bättre" för mig när jag snackar musikåtergivning är en subjektiv upplevelse som är bättre för mig. Jag tycker helt enkelt att det låter bättre, jag njuter mer och får mer gåshud, blir mer tagen och inne i musiken, mer där, mitt i musikens verklighet. 

Det måste skiljas från "bättre" om man bara ser på signalen och på specifikationer på utrustning etc. Det är inte alltid jag tycker det mer objektivt bättre är subjektivt bättre i musikupplevelsen och vice versa. Visst finns samband men inte fullständigt. 

 

Alltså! När jag skriver "bättre" i allmänhet menar jag mitt subjektiva "bättre". Det behöver inte sammanfalla med vad andra tycker låter "bättre"

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

jag har valt att köra på SM900 band

Det är det band som för närvarande kan ta störst överstyrning. Om jag minns rätt klarar SM900 ett magnetflöde på 9dB mot referensen 320 nWb/m flera sekunder utan störande distorsion. Det innebär att man föra över studioband typ halvtumsband som är inspelade med 30ips som är inspelade mot referensen 510 nWb/m utan att behöva dra ner på dynamiken. De har en signal som ligger +4dB i jämförelse med 320 nWb/m. De flesta s k studiomastrar som det handlas med är dock vinylmastrar som är inspelade mot referensen 0 VU vid 180, 250 eller 320 nWb/m. SM900 är fantastiska band men jag har gått över till LPR90 som har samma formula som SM900 men lite tunnare emulsion men längre speltid på 48 minuter. Det finns också ett band som heter LPR35 som är byggd på samma formula SM911. Jag kan inte höra skillnad mellan dessa heller men LPR35 upplever jag som lite "sladdrigare" än LPR90. 

 

Jag och @calle_jr har spelat och jämfört mellan SM900 och LPR90 och kan inte höra några som helst skillnader. Kalibreringsmässigt är SM900 och LPR90 samma.

Link to comment
Share on other sites

Kör nu ett test med mellan Studer A807 och Lyrec Frida. Båda nu kalibrerade och i mycket gott skick. Studer A807 har dock blivit mer renoverad både elektriskt och mekaniskt med mer än 100 nya elektrolytkondensatorer nya op-ampar, lager etc ect. Frida är en senare konstruerad maskin med det mesta av komponenterna i sig i original. De har nog kanske 5 år kvar att ge.

 

Spelar Frank Zappa och albumet The Grand Wazoo med stycket The Grand Wazoo på masterbandkopia. Där är nog jordens alla instrument representerade och de får soloutrymme samtidigt som trumkompet är sinnesjukt bra genom hela stycket. När alla instrument tar i för fulla muggar är det inte lätt för stereon att få till det och reda ut det musikaliskt. Helt klart en bra demotape med bra musik, älskar detta stycke.

 

Unknown.jpeg.eb4135de39efd75c0ee9194ba51afbaf.jpegUnknown-1.jpeg.07ce1340da1653e229675424a1354ca2.jpeg

 

 

Förut var det helt klart större skillnad. Då var Lyrec Frida klart bäst. Nu är det mycket jämnt.

Det är bra riv i båda maskinerna. Klara, upplösta och dynamiska i hela registret. Kanske är min Studer A807 lite varmare i klangen och lite mer drag i faktiskt. Men vi snackar hårsmåner.

 

Laguppställningen.

_49U4561.jpg.c403a65adb0970bdc523d56637080843.jpg

 

_49U4560.jpg.7381b82e12f8824dc6f34e6088ab7aa8.jpg

 

_49U4559.jpg.f18cad3c8a7215d68282247bfd471399.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Jag och @calle_jr har spelat och jämfört mellan SM900 och LPR90 och kan inte höra några som helst skillnader. Kalibreringsmässigt är SM900 och LPR90 samma.

Precis.

Om det skulle vara någon dynamikmässig skillnad i registret så ska det som du säger vara om källan är 30ips halvtumsband.

Det kan faktiskt vara negativt att använda för tjocka band eftersom skanningsförlusterna högfrekvent ökar när avståndet till tonhuvudet ökar. Det kan göra en skillnad på några dB över 10-15kHz, men har man kalibrerat efter det ena eller andra bandet så kommer ju även detta med.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, tipo901C said:

tack apex

har du frågat teknikern varför han skrattade?

 

Haha. Ja, vi har diskuterat det många gånger. Han tycker inte HiFi-kablar är bättre än studiokablar.  Det är den överlägset förhärskande uppfattningen bland stodiofolket enligt min erfarenhet. Men jag skall allt demonstrera det för honom vid tillfälle. :cool:

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Apexorca said:

 

Haha. Ja, vi har diskuterat det många gånger. Han tycker inte HiFi-kablar är bättre än studiokablar.  Det är den överlägset förhärskande uppfattningen bland stodiofolket enligt min erfarenhet. Men jag skall allt demonstrera det för honom vid tillfälle. :cool:

Ibland undrar jag hur det skulle låta om även studiofolket använde sig av hifi-kablar. Skulle inspelningarna möjligtvis kunna låta ännu bättre då? :39: ... eller blir hela klabbet så dyrt att ingen har råd att köpa den producerade musiken? :4:

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, triomio said:

Ibland undrar jag hur det skulle låta om även studiofolket använde sig av hifi-kablar. Skulle inspelningarna möjligtvis kunna låta ännu bättre då? :39: ... eller blir hela klabbet så dyrt att ingen har råd att köpa den producerade musiken?

 

Det handlar nog mest om mängden kabel som går åt att göra en stor studio.....Abbey Road Studio 1

 

Studio_1_cable_bunches.jpg.157c575008d3669792ab7dcccc769753.jpg

 

"In a small cubby space behind the Studio 1 mixing room, there are endless numbers of cords and cables, mainly because the studio used analog recording equipment that requires a different cable for each of dozens and dozens of channels."

 

Sen så är jag rätt säker på att en stor studio installation kräver att det finns datablad på alla kablar med deras exakta parametrar (brandklassning m.m tex för att ta en del) så dels priset och att de saknas datablad på "hifi-kablar".

 

Men visst hur stor skillnad kan det vara på en kabel ifrån Canare, Mogami eller någon annan av de stora kabeltillverkarna kontra "hifi-kablar" :39: det är ju trots allt LCR parametrarna som påverkar signalen....eller?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, triomio said:

Ibland undrar jag hur det skulle låta om även studiofolket använde sig av hifi-kablar. Skulle inspelningarna möjligtvis kunna låta ännu bättre då? :39: ... eller blir hela klabbet så dyrt att ingen har råd att köpa den producerade musiken? :4:

 

Är det dock inte lite olika intressen i det hela? I en studio vill man väl ha en så neutral återgivning som möjligt, inte färgad åt något håll medans i anläggningen hemma så kanske saker och ting kan må bra av en lite "varmare" presentation eller en kabel som tar fram mer detaljer t.ex. Det är ju efter marknad tweaks...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, triomio said:

 

Ibland undrar jag hur det skulle låta om även studiofolket använde sig av hifi-kablar. Skulle inspelningarna möjligtvis kunna låta ännu bättre då? :39: ... eller blir hela klabbet så dyrt att ingen har råd att köpa den producerade musiken? :4:

 

När jag var på Nilentostudion för 2 år sedan diskuterade vi det. Dyrt skulle bara vara förnamnet. Jag kommer inte ihåg hur många km kabel det går i en sådan studio. Men det skulle blir för dyrt. Marten kör ju med fina Jormakablar när de spelar in... så klart...  och de menar att det är bättre med bra kablar även i inspelningsmiljön... så klart. 

 

Jag gissar att bra kablar även där skulle ge bättre resultat i studiomiljö. Eller kan de vara så att den delen av kedjan av av någon anledning är mindre känslig???

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

När jag var på Nilentostudion för 2 år sedan diskuterade vi det. Dyrt skulle bara vara förnamnet. Jag kommer inte ihåg hur många km kabel det går i en sådan studio. Men det skulle blir för dyrt. Marten kör ju med fina Jormakablar när de spelar in... så klart...  och de menar att det är bättre med bra kablar även i inspelningsmiljön... så klart. 

 

Jag gissar att bra kablar även där skulle ge bättre resultat i studiomiljö. Eller kan de vara så att den delen av kedjan av av någon anledning är mindre känslig???


Hade inte Nordost experimenterat med detta och jämfört med ordinarie studiokablar? D.v.s. att köra med helt genomgående Nordost-kablage vid inspelning.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

 

Satt precis och läste igenom din tråd (alltid intressant) vet inte varför just denna bild nedan dök upp i mitt huvud när du skrev om Dan och att de är kul med effekt :):D:65:

 

629162893_Namnls.jpg.002e83c840f6f5a3d39820714ec11fab.jpg

 

Den hade nog varit kul och låtit bra! Får fixa någon starkare polare bara.

 

_49U2724.jpg.0d87c39771c8c393fff3f6ff7a950055.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, JWE said:

 

Jag pratade lite med gänget på NewVelle på Münchenmässan. De var mycket glada över samarbetet och uppskattade verkligen ljudlyftet. Inte bara snack, man förstod att de visste vad de pratade om. De har förvisso en mindre, mer puristisk studio än Abbey Road. Vilket betyder betydligt färre kablar. Så det hela var praktiskt genomförbart för dem. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...