Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Utan tvivel spelade din vinylspelare skjortan av din digitala setup härom kvällen. Det var inte ens jämförbart och det gjorde mig lite förvånad med tanke på hur avancerad din digitala setup är. Det är nästan så att jag undrar om allt står rätt till med den.

Stort Tack för en trevlig kväll förresten. Kul att ses.:)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Apexorca said:

Det är något med CD som bara inte blir helt rätt in min skalle. Jag upplever det mest från mellanregister och uppåt. Hur ljud klingar ut, röster, pianoaccord cymbaler, bleckbås mlf. Min hjärna får ingen ro på samma vis som med analoga medier. Digitalt känns syntetiskt i jämförelse och jag upptäckte det först tydligt vid direkt jämförelse mot Analoga medier och inser alltså i efterhand att det är det hållet jag valt produkter åt vid varje val.

Jag skulle få nippran om jag satt och lyssnade på det sättet. Jag tycker om båda formaten om musiken är bra. Vissa veckor spelar jag bara cd (rippade), andra veckor bara vinyl. Det har mer att göra med vilken musik jag känner för. Att lyssna efter t ex detaljer i de olika registren kan jag hänge mig åt i samband med nyinköp men sen tycker jag inte att det är något att hänga upp sig, kan jag tycka. Då skulle jag känna mig som slav under en last.

Ett tips är att inte skaffa en potent rullbandare och köpa s k masterband. Då blir det kanske vare sig vinyl- eller CD-spelningar efteråt. Där pratar vi riktigt ordentliga skillnader med haksläpp som det var länge sedan jag var i närheten... Men jag tycker ändå att de kan leva utmärkt tillsammans. Det är ju ingen tävling. Musiken berör oavsett.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, sprudel said:

Utan tvivel spelade din vinylspelare skjortan av din digitala setup härom kvällen. Det var inte ens jämförbart och det gjorde mig lite förvånad med tanke på hur avancerad din digitala setup är. Det är nästan så att jag undrar om allt står rätt till med den.

Den tanken har slagit även mig, men jag har aldrig hört Apex anläggning. Men jag har hört många skivspelare, inklusive både Balance och tidigare La Grange. Fantastiska spelare båda. Men att de skulle distansera en kompetent CD-rigg på det sätt ni beskriver känns lite galet. 

Link to comment
Share on other sites

För mig som pianoälskare tycker jag att frågan om mätning och lyssning handlar mycket om hur övertoner behandlas i en förstärkare. De mätningar som görs är ofta en summering av frekvenser och inte en beskrivning av de spektrum av grund- och övertoner som instrument alstrar och i synnerhet i ett piano. Det är stor skillnad när man lyssnar på olika förstärkares sätt att hantera övertoner. Kanske är det detta som Luke Manleys fru uppfattar när hon hör förstärkare som mäter bra men som i hennes öron låter tråkigt. Jag har i olika mässammanhang altid hävdat att oviljan att spela piano handlar om detta. Därför betår demomusik ofta av instrument med en enklare övertonssfär som exempelvis gitarr som i olika system är lättare att återge. Väl medveten av att det handlar om en hel kedja av komponenter och akustiska förhållanden. Kanske detta är skillnaden mellan analog och digital signalkälla. Det har blivit så på senare tid att spelning hemma hos mig fått en slagsida mot vinyl, även om jag har en digital källa i MSB som i mina öron kommit mycket långt i förmåga att återge bla piano. Det ändå något som "stryps" i överföringen och ger ett något mindre klangrikt spektrum. Det är ju också skillnad mellan att återge ett original analogt och att matematiskt beräkna detsamma. Den digitala processen handlar vad jag förstår om att just beräkna vad som överföres i ettor och nollor och är därmed ingen kopia av originalet som i den analoga processen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calm said:

För mig som pianoälskare tycker jag att frågan om mätning och lyssning handlar mycket om hur övertoner behandlas i en förstärkare. De mätningar som görs är ofta en summering av frekvenser och inte en beskrivning av de spektrum av grund- och övertoner som instrument alstrar och i synnerhet i ett piano. Det är stor skillnad när man lyssnar på olika förstärkares sätt att hantera övertoner. Kanske är det detta som Luke Manleys fru uppfattar när hon hör förstärkare som mäter bra men som i hennes öron låter tråkigt. Jag har i olika mässammanhang altid hävdat att oviljan att spela piano handlar om detta. Därför betår demomusik ofta av instrument med en enklare övertonssfär som exempelvis gitarr som i olika system är lättare att återge. Väl medveten av att det handlar om en hel kedja av komponenter och akustiska förhållanden. Kanske detta är skillnaden mellan analog och digital signalkälla. Det har blivit så på senare tid att spelning hemma hos mig fått en slagsida mot vinyl, även om jag har en digital källa i MSB som i mina öron kommit mycket långt i förmåga att återge bla piano. Det ändå något som "stryps" i överföringen och ger ett något mindre klangrikt spektrum. Det är ju också skillnad mellan att återge ett original analogt och att matematiskt beräkna detsamma. Den digitala processen handlar vad jag förstår om att just beräkna vad som överföres i ettor och nollor och är därmed ingen kopia av originalet som i den analoga processen.

Calm

Det är viktigt att skilja på vad man "brukar mäta" (/ofta) och vad som "går att mäta" och självklart ens egna tolkningsförmåga av densamma. När bara en frekvenskurva visas håller jag med dig - den säger inte så jättemycket...om det inte gäller högtalare som jag tror är den sämsta enheten att "prestera linjärt" så att säga. Som jag skrev i tråd till Apex så är en bra mätning nästan inget värt, medan 5-10 mätningar börjar ge en vettig indikation på att det är good shit. En mätning med "dåligt" resultat säger desto mer.

Kollar vi Stereophile så mäts det oftast mer än "summering av frekvenser" (jag gissar lite vad du menar med detta uttalande), exempelvis:

666ML29fig6.jpg

Mark Levinson.

916BC600fig8.jpg

Bel Canto

 

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Engelholm Audio said:

Det är viktigt att skilja på vad man "brukar mäta" (/ofta) och vad som "går att mäta" och självklart ens egna tolkningsförmåga av densamma.

Kollar vi Stereophile så mäts det oftast mer än "summering av frekvenser" (jag gissar lite vad du menar med detta uttalande), exempelvis:

666ML29fig6.jpg

Mark Levinson.

916BC600fig8.jpg

Bel Canto

 

 

Självklart är det så att det är skillnad mellan vad som går att mäta och vad som presenteras som mätningar i olika sammanhang. Men svårigheten ligger nog mycket i att uttolka resultatet av en mer "omfattande" mätning och dess inverkan på ljudet. Vad får man ut av den första grafen t.ex. i fråga om hantering av övertoner?  Jo att de finns. Men vad mer? Vi är vana att se frekvenskurvor i form av raka streck och ju mer raka destå bättre och dessa är närmevärden av något annat som vi skalar bort. Därför menar jag att vi aldrig kan med 100%-ig säkerhet veta hur våra öron och hjärnor kommer att uppfatta detta i slutändan. Därav har alla seriösa tillverkare av audiokomponenter alltid en kritisk lyssning i slutändan som domslut.

Calm

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calm said:

Självklart är det så att det är skillnad mellan vad som går att mäta och vad som presenteras som mätningar i olika sammanhang. Men svårigheten ligger nog mycket i att uttolka resultatet av en mer "omfattande" mätning och dess inverkan på ljudet. Vad får man ut av den första grafen t.ex. i fråga om hantering av övertoner?  Jo att de finns. Men vad mer? Vi är vana att se frekvenskurvor i form av raka streck och ju mer raka destå bättre och dessa är närmevärden av något annat som vi skalar bort. Därför menar jag att vi aldrig kan med 100%-ig säkerhet veta hur våra öron och hjärnor kommer att uppfatta detta i slutändan. Därav har alla seriösa tillverkare av audiokomponenter alltid en kritisk lyssning i slutändan som domslut.

Calm

Du missförstår mig men jag släpper det. :)

Link to comment
Share on other sites

Morello har ju konstruerat ett steg (HA AMP27) som vid lyssningar, där man lyssnat på signalen som gått in i förstärkaren och sedan lyssnat på signalen som gått ut från förstärkaren, inte kunnat indentifierat den. Förstärkaren verkar mao vara mycket nära transparentmålet (men är naturligtvis bara en del i en kedja). Vilka mätningar och andra metoder Morello använt sig av för att nå ett så bra hörbart resultat kanske ni ska fråga :) Han kanske inte avslöjar alla sina hemligheter men kanske några.

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion det här men också en som är svår att vara kortfattad i och ändå göra sig förstådd.

Jag står med en fot i vardera "lägret" eftersom jag tycker att det är roligt att konstruera eget som ger ett resultat som jag tycker blir bra. Mätningar är helt nödvändiga för att verifiera en konstruktion och man måste också börja i en idé om vad man vill åstadkomma. I mitt fall är detta inte nödvändigtvis lägsta möjliga distortion utan tillräckligt låg distortion för att inte ge negativ påverkan för att ta ett exempel.

Jag använder HiFi-anläggningen för att lyssna på musik och jag vill ha största möjliga njutning med den typen av musik jag spelar. Valet av högtalare och uppställning av dessa i rummet inklusive rumsakustiska åtgärder är det som ger överlägset störst skillnad. När det är klart väljs en förstärkare som får det att låta maximalt bra och det är nödvändigtvis inte en som ger samma signal på högtalaranslutningen som på ingången. Anledningen till detta är ganska komplex men det har med återkopplingsprinciper och högtalarens "ekvivalenta krets" att göra. Distortionsspektra kan ge viss påverkan också och det är ungefär som kryddning av mat, lagom mängd kan förhöja resultatet men för mycket kan få det att haverera.

När högtalare och slutsteg valts är det bara att välja det man trivs med och om man trivs med det kan t.o.m EQ vara OK trots att det är det som ger störst skillnad vid jämförande test och blindtest. Att bara jämföra enheter med varandra och försöka utröna vilken som ger minst signalpåverkan är för mig en återvändsgränd som jag tagit mig ur och jag föredrar att lyssna efter det som jag tycker är bra (vilket ofta är just liten signalpåverkan). Jag vill bara njuta av musik utan att bli distraherad av sådant jag stör mig på.

Inspelningen är såklart väldigt viktig och om valet är möjligt letar jag upp den varianten som låter bäst men annars nöjer jag mig med den kvalitet som fås så länge musiken talar till mig. Jag spelar mycket sällan "audiofil-inspelningar" eftersom bra ljudkvalitet är underordnad bra musikkvalitet.

Ungefär så tänker jag och det viktigaste för mig är att kunna koppla bort känslan av att lyssna på högtalare och att få musiken att bara finnas i rummet och "tala till mig".

Jag vet att inte alla har samma målsättning och har full respekt för val av andra metoder att hitta fram till det som fungerar bäst. Jag väljer min väg och andra sin.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sprudel said:

Utan tvivel spelade din vinylspelare skjortan av din digitala setup härom kvällen. Det var inte ens jämförbart och det gjorde mig lite förvånad med tanke på hur avancerad din digitala setup är. Det är nästan så att jag undrar om allt står rätt till med den.

Stort Tack för en trevlig kväll förresten. Kul att ses.:)

 

Tack det samma sprudel.

Aj f-n. Tror du det? Får väl ta hit Marten och se vad de tror i så fall. MSB kanske bara är rätt kass???

Jag har faktiskt inte fått den tanken eftersom det låtit bra innan jag hade Brinkmann också. Jag har trott att det beror på at Brinkmann är klockren i min anläggning mer än att det är fel på MSB. Min tanke har varit att det blir den effekten när man jämför.  

Vad skulle det kunna vara som är fel tro?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Rydberg said:

Morello har ju konstruerat ett steg (HA AMP27) som vid lyssningar, där man lyssnat på signalen som gått in i förstärkaren och sedan lyssnat på signalen som gått ut från förstärkaren, inte kunnat indentifierat den. Förstärkaren verkar mao vara mycket nära transparentmålet (men är naturligtvis bara en del i en kedja). Vilka mätningar och andra metoder Morello använt sig av för att nå ett så bra hörbart resultat kanske ni ska fråga :) Han kanske inte avslöjar alla sina hemligheter men kanske några.

Skulle vara spännande att lyssna till en sådan produkt. Ni som gjort detta - upplevs den som mer njutbar, spelglad och engagerande än mindre transparenta förstärkare från andra tillverkare? Är det så att en produkt som mäter "perfekt" uppfattas, av en majoritet, som bättre på att förmedla musikens innerlighet? Eller är det så att vår hörsel "går igång" på annat, på samma sätt som ögat går igång på utseenden som kanske inte alltid är "perfekta". Det där sneda leendet, eller håret som är lite busigt (något som skyltdockan med alla perfekta mått saknar). Jag vet inte - men jag testar gärna för att berika mitt kunnande.

Edited by bigblue
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Jag skulle få nippran om jag satt och lyssnade på det sättet. Jag tycker om båda formaten om musiken är bra. Vissa veckor spelar jag bara cd (rippade), andra veckor bara vinyl. Det har mer att göra med vilken musik jag känner för. Att lyssna efter t ex detaljer i de olika registren kan jag hänge mig åt i samband med nyinköp men sen tycker jag inte att det är något att hänga upp sig, kan jag tycka. Då skulle jag känna mig som slav under en last.

Ett tips är att inte skaffa en potent rullbandare och köpa s k masterband. Då blir det kanske vare sig vinyl- eller CD-spelningar efteråt. Där pratar vi riktigt ordentliga skillnader med haksläpp som det var länge sedan jag var i närheten... Men jag tycker ändå att de kan leva utmärkt tillsammans. Det är ju ingen tävling. Musiken berör oavsett.

Självklart är musiken målet. Jag lyssnar säkert fler timmar i veckan från en digital källa på enklare anläggning och njuter fullt ut ändå.

Naturligtvis är det inte så allvarligt och jag får inte nippran och jag har inget komplicerat förhållande till musiken på det viset. Men jag pratar nu om jämförelsen på HiFi produkter som detta forum ändå handlar om rätt mycket och jag råkar tycka att Vinyl generellt är lite bättre än CD.

Men i den mycket tekniska diskussion som uppstod innan jag tog tag i stafettpinnen så försökte jag sammanföra den tekniska sidan med upplevelsen. 

Naturligtvis behövs båda sidor men jag som konsument fokuserar på musikupplevelsen mer än tekniken.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, bigblue said:

Skulle vara spännande att lyssna till en sådan produkt. Ni som gjort detta - upplevs den som mer njutbar, spelglad och engagerande än mindre transparenta förstärkare från andra tillverkare?

Morello är tveklöst en duktig elektronikkonstruktör och jag skulle kunna tänka mig att använda honom för att bygga något jag vill ha men det skulle inte bli en HA AMP27.

Jag har hört den med pi60s i Jönköping och det lät inte bra i mina öron. Rummet var ganska dämpat och var nog det som påverkade mest men hårt motkopplade slutsteg tenderar enligt mig att ge ett "dött ljud" precis som det var i det rummet.

Jag gick till rummet för att få höra HA AMP22 som inte var klar eftersom det är en konstruktion som har en finess som jag är intresserad av (variabel utgångsimpedans).

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Skulle vara spännande att lyssna till en sådan produkt. Ni som gjort detta - upplevs den som mer njutbar, spelglad och engagerande än mindre transparenta förstärkare från andra tillverkare? Är det så att en produkt som mäter "perfekt" uppfattas, av en majoritet, som bättre på att förmedla musikens innerlighet? Eller är det så att vår hörsel "går igång" på annat, på samma sätt som ögat går igång på utseenden som kanske inte alltid är "perfekta". Det där sneda leendet, eller håret som är lite busigt (något som skyltdockan med alla perfekta mått saknar). Jag vet inte - men jag testar gärna för att berika mitt kunnande.

Jag har lyssnat mig igenom massor av slutsteg av olika slag. Mina erfarenheter är att vissa låter mer tillbakadraget, mer avmätt än andra. Den gemensamma faktorn i konstruktionen har varit att de är hårt motkopplade. Det här är mina erfarenheter, för begränsade att dra för stora slutsatser av dels ur aspekten n, antal avlyssnade, dels ur aspekten att det är i kombo med resten av min setup, i mitt rum. Dock har vi varit flera som lyssnat och varit överens om hur det låter. Vi alla har gedigna upplevelser av akustisk framförd musik, inte dagligdags men säkert varje vecka. Det ledde mig fram till först Plinius SA-102, därefter Conrad Johnson Premier 350 sa. Andra som Rotel RB 1080 har åkt ut efter ett kort tag, låter grått.

Jag har inte lyssnat seriöst på HA annat än på mässor, men jag har lyssnat på Morellos försteg/riia via en bra vinylsetup och det utföll till stor belåtenhet, minst sagt. Klart, blommigt, organiskt, vackert!:)

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, YYZ said:

Kanske ett litet sidosteg från kärnan i pågående resonemang, men dock en inte helt oväsentlig beröringspunkt. Vi vet nog på ett ungefär hur det fungerar med vår hörsel, men här i mitt tycke har det valts en trevlig utgångspunkt i denna lilla trevliga artikel. The Recording Studio In your Head

Intressant artikel som jag skall läsa i lugn och ro. Är mycket intresserad av hörsel och fysiologi och faktiskt saknat artiklar i ämnet. Har många öron-näs- och halsläkare i släkten så man har hört en del som tyvärr fallit i glömska.

Calm

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, sprudel said:

Utan tvivel spelade din vinylspelare skjortan av din digitala setup härom kvällen. Det var inte ens jämförbart och det gjorde mig lite förvånad med tanke på hur avancerad din digitala setup är. Det är nästan så att jag undrar om allt står rätt till med den.

Stort Tack för en trevlig kväll förresten. Kul att ses.:)

Ja både jag och Kenneth tänkte samma sak och jag har inte sådana kontraster mellan vinylen och det digitala 

Nu är det ju lite skillnad på din och min vinylspelare men det bör ändå inte vara så stor skillnad.

Trasig tror jag nog inte men man vet ju aldrig däremot så funderar jag på underlaget om jag inte missminner mig 

står den inte på stenunderlag det provade jag på min cd-spelare med dåligt resultat. 

Kan det va något sådant som spökar för dig Apex? 

 

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, sprudel said:

........ jag har lyssnat på Morellos försteg/riia via en bra vinylsetup och det utföll till stor belåtenhet, minst sagt. Klart, blommigt, organiskt, vackert!:)

 

Ni lyssnade på musik??!!:o Sinustoner på ett oscilloskop ska det vara!:icon_smile_angry: Och sedan har du mage att säga att det var blommigt, organiskt och vackert också?! :dead: 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

 

Tack det samma sprudel.

Aj f-n. Tror du det? Får väl ta hit Marten och se vad de tror i så fall. MSB kanske bara är rätt kass???

Jag har faktiskt inte fått den tanken eftersom det låtit bra innan jag hade Brinkmann också. Jag har trott att det beror på at Brinkmann är klockren i min anläggning mer än att det är fel på MSB. Min tanke har varit att det blir den effekten när man jämför.  

Vad skulle det kunna vara som är fel tro?

Det är ju alltid svårt att jämföra vinyl kontra CD då man sällan vet att det är ekvivalenta (med avseende på dynamik och klang tex) masters som använts, så det behöver ju inte vara något alls i ditt system som är defekt eller liknande.

Jag känner inte till din pickup, men det är inte ovanligt att pickuper har ganska stora klangliga avvikelser. Tex har vissa av Lyras pickuper kraftig (upp til +6 dB i toppoktaven!!)  diskanthöjning och lyssnar man först på vinyl för att sedan spisa samma album på CD så låter det beslöjat och trist, trots att CD*n detta fall bjuder på den bästa återgivningen i absoluta temrmer - givet då att CD*n inte har några andra konstigheter för sig.  

Jag har MC-pickup som är tvärtom -  svårt beslöjad i diskantregistret. (har ingen siffra på det, men det låter beslöjat)

Har du testat att spela in en frekvenssvep med hjälp av testskiva för att se om du har en klanglig avvikelse jämfört med CD'n?

Det brukar alltid finnas en plausibel förklaring till olika fenomen,  bara man gräver lite.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Rydberg said:

Morello har ju konstruerat ett steg (HA AMP27) som vid lyssningar, där man lyssnat på signalen som gått in i förstärkaren och sedan lyssnat på signalen som gått ut från förstärkaren, inte kunnat indentifierat den. Förstärkaren verkar mao vara mycket nära transparentmålet (men är naturligtvis bara en del i en kedja). Vilka mätningar och andra metoder Morello använt sig av för att nå ett så bra hörbart resultat kanske ni ska fråga :) Han kanske inte avslöjar alla sina hemligheter men kanske några.

Det var ju som bekant ett konsultuppdrag  där uppdragsgivaren (HA) hade en kravspecifikation (formailserad i ett dokument). När den tekniska kravspecen var uppfylld (verifierad i labbet utan lyssning) var produkten från min sida klar.

Jag tror Weiss jobbar på det sättet även internt, dvs man formulerar en genomtänkt specifikation, konstruerar och när prototypen satisfierar specen så är man också klar.

Vad jag subjektivt skulle tycka om "soundet" sittandes i soffan verifierar ingenting och är således helt irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Tex har vissa av Lyras pickuper kraftig (upp til +6 dB i toppoktaven!!)

Du hade fått en "Like this" om vi går tillbaka till deras Titan och Argo. Med Skala försvann detta som nästan blev för snäll. Delos och Kleos tycker jag definitivt inte har någon spetsig ljudsignatur. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, A/Wing. said:

Ja både jag och Kenneth tänkte samma sak och jag har inte sådana kontraster mellan vinylen och det digitala 

Nu är det ju lite skillnad på din och min vinylspelare men det bör ändå inte vara så stor skillnad.

Trasig tror jag nog inte men man vet ju aldrig däremot så funderar jag på underlaget om jag inte missminner mig 

står den inte på stenunderlag det provade jag på min cd-spelare med dåligt resultat. 

Kan det va något sådant som spökar för dig Apex? 

 

Jag tror nog inte att det är något fel eller något som spökar.  Jag har inte någonsin tänkt det eller tyckt att det låter som något fel, snarare tvärt om. Det har låtit mycket bra tycker jag. Särskilt jämfört med annat jag hört från olika CD-spelare både i min anläggning och andras. 

Vi lyssnade mycket på Sprudels brända skiva med en del Supertramp. Jag tyckte faktiskt min skiva med Supertramp vi spelade efteråt lät betydligt bättre. Och det antydde du med A/Wing. Sedan körde vi några tydliga exempel där jag hade vinyl i förstapress och dessutom i superskick mot en ambitiös CD, det visade också tydligt vad CD gör mindre bra och vad Vinyl gör bra. Jag hade nog kunnat hitta lite exempel på när det låter bättre på CD från moderna inspelningar. Men eftersom jag inte tänkt och reflekterat över det så tydligt som ni så tog jag ändå åt mig det och har börjat fundera över om det ligger något i det.

Att det är bättre på vinyl i mitt system är ingen tvekan och har så varit sedan Brinkmann Balance landade och sedan dess har det faktiskt tagit några kliv till med diverse småförbättringar här och var. Jag tror snarare den upplevda skillnaden beror på att vi lyssnat på så mycket bra musik och att det lät så bra från vinylen och då när man byter till betydligt "skränigare" musik på CD blir skillnaden tydlig. När jag kört mindre "skränig" musik nu efteråt blir det inte riktigt samma effektskillnad. Det är min tanke så långt. Men jag åker nog in med MSB riggen till bröderna Marten så får de kika på den. Det skulle de gärna göra sa de. 

Jag har optimerat min vinylrigg så att den låter riktigt bra nu och ffa som jag gillar.  Pratade mer Marten och förhandstipset är att det inte borde vara något fel. De har hört min vinylrigg nyligen och tyckte inte det var så konstigt att den spelar bättre än det till och med bästa som finns på digitalsidan. Min MSB rigg har dessutom ett långt kliv upp till tex MSB Select DAC mm.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Det var ju som bekant ett konsultuppdrag  där uppdragsgivaren (HA) hade en kravspecifikation (formailserad i ett dokument). När den tekniska kravspecen var uppfylld (verifierad i labbet utan lyssning) var produkten från min sida klar.

Jag tror Weiss jobbar på det sättet även internt, dvs man formulerar en genomtänkt specifikation, konstruerar och när prototypen satisfierar specen så är man också klar.

Vad jag subjektivt skulle tycka om "soundet" sittandes i soffan verifierar ingenting och är således helt irrelevant.

Vad gäller Weiss så är det delvis sant. När Daniel Weiss var på besök i Sthlm och Audio Concept så bytte jag några ord med honom eftersom jag då var Weiss-ägare. Han nämnde att han hade en proffspanel som gjorde avlyssningen i slutändan och korrigering kunde förekomma därefter, men själv gick han bara på mätvärden. Han är en utpräglad tekniker och inne i konstruerandets slutna värld men behövde tydligen återkoppling för att hantera det ljudmässiga resultatet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

Vad gäller Weiss så är det delvis sant. När Daniel Weiss var på besök i Sthlm och Audio Concept så bytte jag några ord med honom eftersom jag då var Weiss-ägare. Han nämnde att han hade en proffspanel som gjorde avlyssningen i slutändan och korrigering kunde förekomma därefter, men själv gick han bara på mätvärden. Han är en utpräglad tekniker och inne i konstruerandets slutna värld men behövde tydligen återkoppling för att hantera det ljudmässiga resultatet.

Calm

Eller så sa han bara så för att inte framstå som en ultratekniker. :D:D

Weiss verkar vara fina prylar hur som havet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Morello said:

Vad jag subjektivt skulle tycka om "soundet" sittandes i soffan verifierar ingenting och är således helt irrelevant.

Varför menar du att det är irrelevant hur "soundet" upplevs av dig (eller någon annan) som lyssnare?

Det är väl ändå för våra öron - och inte för våra apparater - som dessa apparater existerar. Eller?

Jag skulle tycka att det var intressant (om än ovetenskapligt) hur du skulle vilja beskriva den musikaliska upplevelse som din skapelse förmedlar.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Morello said:

Eller så sa han bara så för att inte framstå som en ultratekniker. :D:D

Weiss verkar vara fina prylar hur som havet.

Jo han är en ultratekniker utan tvekan, lite uppfinnarjocke och inte så lite finurlig. Men bra grejor presterar han även om jag tyckte att hans tidiga skapelser smakade lite mycket metall för min smak.

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, bigblue said:

Varför menar du att det är irrelevant hur "soundet" upplevs av dig (eller någon annan) som lyssnare?

Det är väl ytterligare ett exempel på olika världar. Det är ju irrellevant för att svara på vilken motkoppling man valt, vilken typ av kondingar som sitter i burken osv. Dessa är å andra sidan fullständigt irrelevant för den som gör sina val med öronen.

Att köpa elektronik eller högtalare av en konstruktör som stoppat fetvadd i öronen känns lika äventyrligt som att beställa middag av en kock som enbart går på recept.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Morello said:

Det var Lyra Atlas jag syftade på som Stereplay mätte på i nummer 4/2012.

 

De redovisar vilken skivspelare och tonarm de avänt men inte hur de belastat pickupen. Hade varit intreßant att veta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...