Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Det blir säkert hur bra som helst - grattis (till vilken modell det nu blir)! ?

Jag blir dock lite förbryllad över en tidigare kommentar i tråden. Är det verkligen så att det är en stark rekommendation att kombinera med både pickup och arm från Brinkmann? Känns lite begränsande i så fall imho...

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad ni har emot Brinkmann? Det är väl en bra skivspelare? Raven, Simon Yorke, Kuzma och Spiral Groove är också bra men nog platsar väl Brinkmann i det sällskapet. Det är heller inget som säger att man måste ha en Brinkmann-arm och inte heller vilken av dem; lika lite som att man måste ha en Kuzma-, SG- eller SY-arm till respektive verk.

Jag gläds med Apexorca och tycker han har gjort ett bra val som har alla förutsättningar att låta utmärkt beroende på hur han får till resten. Dessutom en tillverkare som fungerar och med en fungerande representation i Sverige.

Inte ens Usain Bolt vinner alla lopp och det är kanske fel distans i sammanhanget...

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad ni har emot Brinkmann?

Jag vet inte om du syftar på min fundering angående arm/puppa, men det var skrivningen nedan i en quote i en tidigare post jag reagerade på. Som du (tror jag) är jag övertygad om att man kan hitta fantastiska kombinationer av arm/puppa/sut/riaa som passar hand i handske med Balance eller vilken spelare som nu valts av Apex, men Daniels synpunkt är ganska tydlig i att man bara kan nå sämre resultat om man väljer andra produkter än Brinkmanns egna - det var bakgrunden till min fundering.

Värt att notera är att Daniel bestämt hävdar att Brinkman skall spelas med egen tonarm och pickup för bästa resultat. Allt hänger ihop konstruktionsmässigt.

Edit: skrivfel...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte vad ni har emot Brinkmann?

Absolut inte det minsta!

Men om det görs en trepunktslista så måste den motsägas. Det är naturligt tycker jag.

Bara att du skriver "vad har ni emot..." visar att om man inte är med bland topp tre så är man dålig. Så läses det, tyvärr. Inget är mer fel. Det finns säkert 20 spelare till i samma klass.

Jag hade hoppats lite på den nytillverkade Technics... :D

http://www.technics.com/global/introduction/hifi-direct-drive-turntable-system-sl-1200gae/

Link to comment
Share on other sites

Går du inte lite fort fram med "uppgraderandet" av snurran ?

1200:an har väl knappt hunnit bli varm i lagret menar jag ;)

??? Jag har inga problem med fart. Jag har kollat in vinylspelare i många år. Att jag inte skrivit så mycket om det tidigare är att det inta varit skarpt läge vilket det först blivit i slutet av 2015.

1210 köptes av flera skäl. Ett av dem var absolut inte att det skulle vara min förstaspelare. Den köptes av nostalgiska själ, och att det skall bli ett samlarobjekt för mig. Att den sedan är cool, låter bra och gör att jag kan lyssna på vinyl innan jag får min andra spelare är bara en bonus. Den funkar som en mycket värdig avbytare och möjlig partyspelare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det blir säkert hur bra som helst - grattis (till vilken modell det nu blir)!

Jag blir dock lite förbryllad över en tidigare kommentar i tråden. Är det verkligen så att det är en stark rekommendation att kombinera med både pickup och arm från Brinkmann? Känns lite begränsande i så fall imho...

Arm och puppa kan man naturligtvis prova ut själv och det kan säkert bli bra. Men jag har valt en spelare med en signatur som jag gillar och om Helmut Brinkmann trimmat den optimalt för detta kommer jag näppeligen att göra det bättre själv. Liksom att jag anser att spelare som syftar åt ett visst ljud och som tex är utprovade med SME armar inte kommer att vinna på en annan armtyp, högst troligt. Men jag gillar ju tester och inget hindrar ju tester för att det är kul. Och man kan ju alltid ändra ljudet åt en riktning man själv gillar.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du syftar på min fundering angående arm/puppa, men det var skrivningen nedan i en quote i en tidigare post jag reagerade på. Som du (tror jag) är jag övertygad om att man kan hitta fantastiska kombinationer av arm/puppa/sut/riaa som passar hand i handske med Balance eller vilken spelare som nu valts av Apex, men Daniels synpunkt är ganska tydlig i att man bara kan nå sämre resultat om man väljer andra produkter än Brinkmanns egna - det var bakgrunden till min fundering.

Edit: skrivfel...

Jag får väl förtydliga mig lite då. Det går säkert att hitta andra kombinationer som formar ljudet åt det hål man vill, men jag tänker köra på Brinkmanns ide. Inte bara för att Daniel tycker så. jag vet dessutom inte om han menar att det är bättre för alla, alltid. Jag tycker inte mitt citat skall tolkas så. Det handlar om personliga preferenser.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl förtydliga mig lite då. Det går säkert att hitta andra kombinationer som formar ljudet åt det hål man vill, men jag tänker köra på Brinkmanns ide. Inte bara för att Daniel tycker så. jag vet dessutom inte om han menar att det är bättre för alla, alltid. Jag tycker inte mitt citat skall tolkas så. Det handlar om personliga preferenser.

Fair enough - jag fattar hur du tänker. Skall bli kul att se vad du valt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat en stund, men jag förstår inte vad som menas.

Jag tror han menar det jag menar. Att tex modellen Brinkmann Balance tillverkats sedan 1984 och den har bara genomlidit förändringar i detaljer. Grundkondtruktionen är mycket lyckad. Eftersom spelaren fortfarande är mycket konkurrenskraftig och tilldelas mycket goda omdömen av många, så är det nog en pålitlig och högpresterande konstruktion som inte på många år kommer att bli ointressant för en andrahandsmarknad eller nyproduktionsmarknad. Pålitligt minst sagt i marknadsmässig hänsyn likväl som drift- och prestandahänsyn.

Planen var att pensionera den för ett antal år sedan men det gick inte pga efterfrågan och insikt om att det var inte lätt ett hitta en ersättare som var bättre i Brinkmanns startfällt och på tillväxtsidan gick det inte heller att få fram något bättre.

Att den dessutom säljs i Sverige av en aktiv, kunnig och engagerad distributör och återförsäljare adderar också ett högt värde för mig.

Link to comment
Share on other sites

Absolut inte det minsta!

Men om det görs en trepunktslista så måste den motsägas. Det är naturligt tycker jag.

Bara att du skriver "vad har ni emot..." visar att om man inte är med bland topp tre så är man dålig. Så läses det, tyvärr. Inget är mer fel. Det finns säkert 20 spelare till i samma klass.

Jag hade hoppats lite på den nytillverkade Technics... :D

http://www.technics.com/global/introduction/hifi-direct-drive-turntable-system-sl-1200gae/

Har du inte läst min lista som jag hade några sidor innan med säkert över 10 spelare? Bla din. Alla dessa är bra spelare. Men skall man komma till skott kan den listan inte vara kvar. Den måste vaskas med många aspekter som jag värderar och till slut var det 3 kvar, där först Dr Feickert och strax där efter Spiral Groove föll ledande strax innan mållinje. No har feelings... I ditt race vann Kuzma. Det har jag stor respekt för. Jag hade säkert levt mycket gott med den med.

Att välja band alla spelare på världsmarknaden är mig övermäktigt. Jag fokuserade på mina tidigare erfarenheter och adderade de som jag kunde nå i närheten (Södra Sverige).

_____________________________

Tack för gratulationer. Skall bli kanonkul när den landar.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det blir säkert hur bra som helst - grattis (till vilken modell det nu blir)!

Jag blir dock lite förbryllad över en tidigare kommentar i tråden. Är det verkligen så att det är en stark rekommendation att kombinera med både pickup och arm från Brinkmann? Känns lite begränsande i så fall imho...

Ja, det är min klara rekommendation. I begreppets rätta betydelse. Jag förbjuder dock ingen att prova annat. :) Jag har provat ett stort antal pickuper från olika tillverkare, och en del armar. Och har förklarat ganska noga för Apex vad han kan förvänta sig uppnå med olika kombinationer. Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara begränsande med att använda en konstruktion/kombination som har finlirats över så många många år. För mig är Brinkmann's spelare ett välbyggt och balanserat instrument som har förmågan att beröra ner i benmärgen när de är rätt uppställda. Helmut Brinkmann utvecklar ständigt nya produkter, och förfinar de existerande. Resultaten av detta arbete kan man välja att ta del av, eller så kan man välja något annat. Jag är givetvis jätteglad att Apex valde att ge Brinkmann, oss och Vinylbutiken fortroendet. Och jag vet att han kommer att leva lycklig resten av livet. ;)

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är min klara rekommendation. I begreppets rätta betydelse. Jag förbjuder dock ingen att prova annat. :) Jag har provat ett stort antal pickuper från olika tillverkare, och en del armar. Och har förklarat ganska noga för Apex vad han kan förvänta sig uppnå med olika kombinationer. Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara begränsande med att använda en konstruktion/kombination som har finlirats över så många många år. För mig är Brinkmann's spelare ett välbyggt och balanserat instrument som har förmågan att beröra ner i benmärgen när de är rätt uppställda. Helmut Brinkmann utvecklar ständigt nya produkter, och förfinar de existerande. Resultaten av detta arbete kan man välja att ta del av, eller så kan man välja något annat. Jag är givetvis jätteglad att Apex valde att ge Brinkmann, oss och Vinylbutiken fortroendet. Och jag vet att han kommer att leva lycklig resten av livet. ;)

Skoj! :)

Hoppas vi får ett bildreportage! :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror han menar det jag menar.

Ungefär så... plus att den säljs av flera butiker i Sverige.

Simon Yorke, t ex tillverkar inte spelare längre, men lager av spelare och reservdelar finns för många år framöver. Man får åka/kontakta Isenberg Audio i Hamburg. Du ser dem sällan på mässor och liknande. Personligen är jag lite ambivalent över att köpa smala tillverkare som känns osäkra inför framtiden. Jag har gått på pumpen några gånger med t ex Bow Technologies och senast med Simon Yorke. Jag satsar hellre på märken som för mig känns mer säkra i det avseendet. Brinkmann är en sådan. Men calle_jr och eliot har ju rätt i att det finns flera sådana, inte minst de nämnda TW Raven och Kuzma och som dessutom tillhör det absoluta toppskiktet.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om du syftar på min fundering angående arm/puppa... //... Daniels synpunkt är ganska tydlig i att man bara kan nå sämre resultat om man väljer andra produkter än Brinkmanns egna...

Ok. Det är knappast förvånande att säljaren har denna åsikt. Han har kanske också rätt... vad vet jag?

Jag har själv funderat på att byta arm till min Simon Yorke och har sökt febrilt efter tips och erfarenheter men utan succée. Det lilla som skrivits förordar Yorkes egen arm som den perfekta partnern. Michael Fremer provade med en Graham-arm och hörde lite skillnad i basen men inte så pass att det motiverar de pengar det handlar om. Graham har dock betydligt bättre och mer omfattande inställningsmöjligheter liksom Kuzmas 4Point och SME.

Jag utgår ifrån att t ex Brinkmann provat sin spelare med olika välrenomerade armar för att få till de egna alternativen och att de ligger på en hög nivå. Samma sak med t ex Linn och Kuzma.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det är knappast förvånande att säljaren har denna åsikt. Han har kanske också rätt... vad vet jag?

:) Jag hade lätt kunnat rekommendera en Lyra Atlas för 4 gånger pengarna, eller den dyrare 12 tums armen, men min rekommendation är 10.5 armen och Brinkmanns egna EMT-ti. Den rekommendationen står jag för alla dagar i veckan. Slutresultatet i mina öron blir den perfekta balansen av attack/definition och klang/elegans. Någon annan skulle säkert rekommendera något annat. Säljaren i det här fallet är dock den kunnige och trevlige Bengt på Vinylbutiken. Han håller med mig i den här frågan och har hört alternativ flera gånger. Jag har bara varit hjälpsam med svar på frågor och i demosammanhang hos Vinylbutiken.

Link to comment
Share on other sites

Helmut Brinkmann har nu lyft baken från där han satt och tagit med sig den till verkstaden där han skall börja bygga Balance.

Ja, det är den jag valde med 10.5 armen och EMT-ti puppan. Orsaken till detta val har vi utrett nu tror jag.

Jag dök på en grej jag behöver som kommer att funka kalas me Balance.

Den kommer i en låda...

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/cmbfoto094/_49U0147-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är min klara rekommendation. I begreppets rätta betydelse. Jag förbjuder dock ingen att prova annat. :) Jag har provat ett stort antal pickuper från olika tillverkare, och en del armar. Och har förklarat ganska noga för Apex vad han kan förvänta sig uppnå med olika kombinationer. Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara begränsande med att använda en konstruktion/kombination som har finlirats över så många många år. För mig är Brinkmann's spelare ett välbyggt och balanserat instrument som har förmågan att beröra ner i benmärgen när de är rätt uppställda. Helmut Brinkmann utvecklar ständigt nya produkter, och förfinar de existerande. Resultaten av detta arbete kan man välja att ta del av, eller så kan man välja något annat. Jag är givetvis jätteglad att Apex valde att ge Brinkmann, oss och Vinylbutiken fortroendet. Och jag vet att han kommer att leva lycklig resten av livet. ;)

Rekommendation låter klart bättre i mina öron :)

För mig är det lika centralt att kunna laborera med vinylkjedjans olika komponenter som någon annan del i riggen för att nå sitt ljudideal om än något mera omständligt att testa i praktiken jämfört med t ex olika kablar, fötter eller något annat som enkelt kan lånas hem och testas. Det är ju i realiteten inte givet att ens personliga preferenser stämmer överens till 100% med Helmut Brinkmanns, Franc Kuzmas, Peter Suchys eller någon annan som tillhandahåller "hela paketet" med all respekt för att det har utvecklats och förfinats under årens lopp men jag håller helt klart med om att förutsättningarna för att det skall fungera riktigt bra ihop ökar när man väljer allt från samma tillverkare!

Link to comment
Share on other sites

Man måste behärska många teknikområden för att konstruera en komplett vinylspelare, och det är väl därför den inte är en enhet utan uppdelad i drivverk, tonarm, pickup, motorstyrning, riaa, kablar.

Men vad jag förstått så har Brinkmann (till skillnad från många andra tillverkare) verkligen ansträngt sig med olika samarbeten för att optimera en komplett analog frontend.

Har du inte läst min lista som jag hade några sidor innan med säkert över 10 spelare? .

Jo!

Mitt inlägg var om inte skämtsamt menat så i alla fall inte allvarligt. Ditt val är roligare och bättre för hobbyn än om du valt samma som någon av oss som tjatar om vinyl i alla trådar :)

Link to comment
Share on other sites

Man måste behärska många teknikområden för att konstruera en komplett vinylspelare, och det är väl därför den inte är en enhet utan uppdelad i drivverk, tonarm, pickup, motorstyrning, riaa, kablar.

Men vad jag förstått så har Brinkmann (till skillnad från många andra tillverkare) verkligen ansträngt sig med olika samarbeten för att optimera en komplett analog frontend.

Jo!

Mitt inlägg var om inte skämtsamt menat så i alla fall inte allvarligt. Ditt val är roligare och bättre för hobbyn än om du valt samma som någon av oss som tjatar om vinyl i alla trådar :)

No problem! :)

Att vi alla väljer olika spelare har många skäl. Jag förstår att detta också är skämtsamt menat av dig "... någon av oss som tjatar om vinyl i alla trådar :)"

Det är ju dessa trådar och tjat som inspirerar och ger råg i ryggen att kliva på tåget. Valet jag gjort är till största delen med öronen och vad jag lärt mig på demos genom åren. Det har inte gått att undgå att lyssna på vinyl på alla demos och mässor man varit på genom åren eftersom det varit det förhärskande mediet numera. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av vinyl i mitt eget system de senaste åren. Någonstans skall man ju börja och det blev med Technics som uppvärmning. Jag kunde inte vänta utan vinyl på att nästa spelare skulle komma.

Mitt val och mina favoriter för inköpet grundar sig på detta, så klart. Jag har hört många spelare spela bra och förföriskt och andra inte lika bra.

Jag hoppas det blir bra och förföriskt när den är på plats.

___________________________________________________________

Först skall jag plocka upp och montera Einstein. :mm:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag var där när Svanteborg såg mig pga att Akkelis har ett intressant RIAA. Einstein The Turntables Choice. Ett synnerligen kompetent RIAA som i alla fall i teorin skulle vara en mycket bra match till Brinkmann Balance och ffa till EMT puppor vad jag erfar.

Kvalitetsintrycket är att det är extremt välbyggt. Lådan är minst sagt porrig. Röd plysch!!!

_49U0149-1.jpg

_49U0151-1.jpg

Det är egentligen 2 st mono RIAA med separata egna nätdelar. Det gillar jag mycket.

Om man vill minimera antal burkar i systemet är inte detta rätt väg...

_49U0152-1.jpg

_49U0153-1.jpg

Formen och själva RIAA delen är konstruerad för att minimera vibrationer.

news_20130906_ChoiceII_02.jpg

_49U0154-1.jpg

Vet ej vilken sida man skall kalla framsidan. Kanske denna?

_49U0161-1.jpg

Eller denna?

_49U0160-1.jpg

Detta är smart. En låda med last som lätt kopplas i och ur efter behag._49U0158-1.jpg

Den har XLR kontakt.

_49U0157-1.jpg

För tillfället behöver jag använda RCA adapter till Technics 1210 men det blir XLR med Brinkmann.

_49U0164-1.jpg

Det följer med 2 nätkablar som verkar vara av hygglig kvalitet, både på kabel och kontakter. Här finns nog utrymme för lite förbättring på sikt dock.

_49U0169-1.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...