Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

34 minutes ago, Bebop said:

Min äldste bror är numer pensionerad kärnfysiker/teoretisk fysiker. Vad han sagt om s k highend lämpar sig inte för spridning på ett forum som detta…:grimacing:


Så klart finns det mycket trams och många som bara är ”in it for the money”. Men jag tycker att man oftast möter duktiga ingenjörer som vet vad de gör och vars arbete enkelt kan valideras med örat. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Daniel said:


Så klart finns det mycket trams och många som bara är ”in it for the money”. Men jag tycker att man oftast möter duktiga ingenjörer som vet vad de gör och vars arbete enkelt kan valideras med örat. 

Ibland får man intrycket att validering genom örat inte räcker om man inte samtidigt kan verifiera genom mätningar. Men varje seriös konstruktör vet att lyssningsintrycket fäller det slutgiltiga avgörandet innan man kan släppa något till marknaden.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

Hon tyckte att mitt beteende var helt rimligt, att flytta, lyssna, flytta, lyssna.

 

Hahaha! Så skönt att det är så. Jag har inte kunnat vänta som jag trodde. Det var på med brottardräkten efter jobbet igen och i parterrläge  tampas med The Sf höger och vänster kanal. Orättvist känns det som. De är två mot en. 

 

Vid senaste flyttningen stod vänster högtalare med spända Ht-kablar för "deep low" (alltså till 15tummaren). Hade inte plats att flytta ut mer. Men jag ville testa att flytta ut lite till. Fick trockla och peta de skitjobbiga Synergistic-kablarna och gena dem till basterminalerna bak på The Sf på ett annat sätt. Lyckas få till 15 cm till ut i rummet och ca 10cm åt höger.  Vänster högtalare åkte ut exakt lika mycket men  ca 6cm in mot mitten. Det är ungefär samma triangel som innan.

Spelade massa olika musik.

Dra mig baklänges... ännu mer djup och perspektiv, men utan andra negativa effekter än att jag tro frugan kommer klaga när hon kommer hem senare i kväll. Men jag får försöka kombinera en avledande diskussion om att de står där de stod i går mes att det är för bra musikåtergivning för att flytta tbax. "Älskling, det blir lättare att städa också!"... funkar den... njaä... får se. Att locka med att ta av brottardräkten och inta inverterat parterrläge... :hotface:... kanske inte ändå. Jag får nog klura lite till på hur det skall motivera henne att acceptera denna position.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

"Älskling, det blir lättare att städa också!"

Alla sätt är bra utom de dåliga och jag är rädd för att detta hör till de dåliga:winking: eller varför inte? Jag har för mig att jag använde mig av något liknande för länge sedan och det fungerade då:grin: Man tror man är luttrad men de genomskådar oss även om vi inte tror det:rollingeyes:

Jag håller tummarna för din skull att du lyckas på ett eller annat sätt:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

I dag ser det ut så här. Jag vet inte om skillnaden syns så mycket på bild men det syns mer påtagligt i sweet spot... och hörs.

 

image.jpeg.fc36419f04dd2db1007290e6ccc94d2e.jpeg

 

Det blir rätt mycket mer space bakom högtalarna.

 

image.jpeg.daba20e4b26bb0c82bedc4717e848f29.jpeg

 

 

Några av de senaste testplatserna

 

image.jpeg.3af4d4e12d0a113d3bf62bc2d32fcc6e.jpeg

 

image.jpeg.45c50dc6e8e3d3f981fa4580c436f7ba.jpeg

 

 

Heroisk insats att flytta dessa 300 kg pjäser! Hur gör du utan att skada parketten? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Josaa said:

Heroisk insats att flytta dessa 300 kg pjäser! Hur gör du utan att skada parketten? 

 

Hehe! Tack. 307kg om jag får be!!! :grinquint:

Inga märken om golvet är rent. 

Det är ekplankor som är hårdvaxoljade med ett uns vitt pigment (Osmo). Det är ca 17 år gammalt  nu. Grymt bra behandling av golvplank tycker jag. Tåligt som tusan ock åldras fint.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, figge said:

Domkraft? Som Wilson.

 

Domkraft är för folk som inte äter upp sin spenat och saknar jävlar anamma.

Det finns en "ställning" med hjul som kan monteras och hissa upp och ner högtalaren. Så gör säkert de flesta. Jag orkar inte med att använda den. Har aldrig gjort det. Jag flyttar dem ändå. :biceps:

 

Link to comment
Share on other sites

Känns som ett omöjligt uppdrag att flytta dom, jag skulle inte ens veta vart man vågar lyfta, , ,vet att jag såg dom på hifistället och undrade lite för mig själv hur attan dom fick in dom i butiken genom den lilla dörren o upp för nått trappsteg har jag för mig att det finns.
Kanske finns nån bakdörr men har sett bilder när man tar in "monster högtalare genom dörren"

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Känns som ett omöjligt uppdrag att flytta dom, jag skulle inte ens veta vart man vågar lyfta, , ,vet att jag såg dom på hifistället och undrade lite för mig själv hur attan dom fick in dom i butiken genom den lilla dörren o upp för nått trappsteg har jag för mig att det finns.
Kanske finns nån bakdörr men har sett bilder när man tar in "monster högtalare genom dörren"

 

Nej då!

Skall de lyftas och flyttas långt krävs 4 starka "hen" med bärremmar. På mitt trägolv går det att sitta på knä och hålla högtalarfötterna och rycka så flyttar de sig några cm åt gången. :biceps:

 

image.jpeg.513bc08b8a796049ef32c151fb9cc69f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

 

23 hours ago, byZan said:

Jag tror att det är modersinstinkten - de tycker att vi är som barn, glada barn är alltid trevligare än en surgubbe:winking:

 

Ok! Bra upplägg @byZan.

Jag funderar lite på det och kommer med en analys...

1- ?

2- ?

3- ?

Nu är den klar...

Analys:

Det är nog en riktigt bra och klok Darwinistisk förklaring. Kvinnorna vill ta hand om oss och trivs när vi är harmoniska, glada och tilmötesgående och inte frustrerade eller aggressiva som unga elafanthannar som går loss på byar folk och fä.

Kvinnorna modererar oss att falla in i deras ideala värld. Vårt intresse i musik och att vi är audiopfiler är i grund och botten bara ett verktyg för kvinnorna i vår närhet att hantera oss. Vi bara tror att vi gillar musik och är audiofiler, men egentligen är det ett sätt att tämja oss. Således är det deras intresse att vi håller på som vi gör med kablar ,fötter, uppgraderingar och högtalarplaceringar. Jag ser hur det hänger ihop nu. Jag skall aldrig kompensera frugan för min hobby. Hon får ju redan betalt när jag är glad harmonisk och foglig. :shush:...   :rolllaughing:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har senaste dagarna inte flyttat högtalarna, bara lyssnat. Tycker nog grundpositionen är rätt bra nu. 

 

Fick en rätt stor musikupplevelse och aha-upplevelse med denna högtalarplacering. Det var en rent musikaliskt stor upplevelse som grep tag i mig ordentligt och det grumlar ju så klart mitt kritiska tänkande kring hur jag gillar högtalarplaceringens egenskaper ur ett återgivningsperspektiv eftersom jag blev så positivt känslomässigt berörd.  Samtidigt var det kanske just återgivningen som gav den effekten på mig... eller så var det på grund av musikstycket det blev så? Hönan och ägget ni vet... Lite oklart med orsaken men effekten var där. Säkert lite av båda av båda effekter.

 

Jag rös av upplevelsen som också hade en annan trigger.

Detta tillfälle väckte också en nästan kuslig akustisk upplevelse som också adderade till rysningen. 

Jag spelade ett album med musik jag hört mycket i min ungdom men inte spelat på säkert 15-20 år. Det var Edvard Grieg. Han har ju gjort mycket och ofta fantastik musik. Nu spelade jag ett album från Deutsche Grammophon (DG), med Grieg's Holberg Suite, Våren, mfl stycken. Tex Våren är ju makalöst vacker. Det var den fantastiska Neeme Järvi som då dirigerade Sveriges nationalorkester Göteborgs Symfoniker och detta album är inspelat i Göteborgs Konserthus. 

 

images-1.jpeg.3faf0998bab9dffeb276b2b0140d9623.jpeg

 

Eftersom jag haft mer möjlighet än vanligt att gå på konserter i vinter hart jag varit ett flertal gånger på Göteborgs konserthus. Som den musik och ljudnerd jag nog får erkänna att jag är, försöker jag ju förstå hur det låter i detta fina konserthus och vilken karaktär det har. För det första. Tro inte att det finns ett HiFi-system ihopsatt av världens bästa produktmatchare i världens bästa HiFi-rum med världens bästa produkter som låter som det gör tex i detta konserthus eller något annat heller för den delen. Det går inte. Låte den tanken passera förbi och bygg ett system som man själv gillar. Lyssna, känn och välj. Välj det man går igång på när man lyssnar. Skit i vad som är rätt eller fel. Inte ens konserthus låter lika.

Men hur tycker jag då Konserthuset i Göteborg låter då? Bra utan tvekan. Det är stort och luftigt. Något jag älskar och fascineras över är hur mycket kraft bas-kapabla instrument kan förmedla i denna konserthall. Även då de spelar svagt fylls hela denna sal av kraftren. Orkestern blir kraftfull och varm i klangen. Så är det ju live, men det är något extra, tror jag,  med just baskraften i denna sal. Det är samma karaktär på olika platser och rader. Det är en jämn bra återgivning. Jag har inte fått riktigt samma känsla i Stockholm konserthus vad det gäller just det. Jag kan ju ha fel men det har slagit mig ändå. Det är ibland så att inspelad klassiska musik saknar lite kraft i botten tycker jag och det kan tex bli i frekvenserna för violiner som inte backas upp tillräckligt av kraften och botten som finns i de lite men bastunga instrumenten cello och ffa kontrabasen. Det blir då lite/mycket för tunt jämfört med upplevelsen live. På denna inspelning kommer det dock till sin rätt. Beror det på akustiken i konserthuset i Göteborg som har den egenskapen i sig själv. 

När jag körde DG-albumet ovan så kände jag med ens igen denna storlek och kraftfulla varma basåtergivning och förflyttades ofrivilligt till Konserthuset i mina associationer. Jag kände igen karaktären, utan tvekan. Bra inspelning således. Det i tillägg till bra musik, mina personliga minnen och preferenser om vad för musik jag gillar och återgivning jag går igång på, gav en mycket stor musikupplevelse här hemma i soffan. Men just känslan av karaktären live i Konserthuset var cool. 

 

Detta album anbefalles om man kan tänka sig att lyssna på Grieg och vill känna av karaktären i Göteborgs Konserthus, men att vara där är mycket bättre.  

 

image.jpeg.7224a44356535ac541ede3461a415f87.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Men hur tycker jag då Konserthuset i Göteborg låter då? Bra utan tvekan. Det är stort och luftigt. Något jag älskar och fascineras över är hur mycket kraft bas-kapabla instrument kan förmedla i denna konserthall. Även då de spelar svagt fylls hela denna sal av kraftren. Orkestern blir kraftfull och varm i klangen. Så är det ju live, men det är något extra, tror jag,  med just baskraften i denna sal. Det är samma karaktär på olika platser och rader. Det är en jämn bra återgivning. Jag har inte fått riktigt samma känsla i Stockholm konserthus


Du måste se till att komma på konsert på MalmöLive konserthus i Malmö - helt fantastisk akustik. Göteborg ansågs väldigt bra, men jag tycker inte varken upplevelsen för öga eller öra är i närheten av den man får i Malmö. MSOV (Malmö Symfoniorkesters Vänner) som jag är medlem i gör då och då resor till andra konserthus, både inom Sverige och utomlands. Jag har ännu inte hört något akustiskt bättre än Malmö. Rent utseendemässigt stort, häftigt och imponerande finns naturligtvis en del ställen, t ex Elbphilharmonien i Hamburg. Man kan ta in en stor publik, men för den enskilde konsertbesökaren låter inte konserten bättre….

 

Känner mig väldigt lyckligt lottad som inte behöver resa bort för ljudkvalitetens skull (andra skäl 😲 kan ju finnas) och lite stolt över att vår Calle_jr (Skanska) har genomfört bygget - tänker ofta på det. Tack Calle 🙏 !
 

/ Ulf

 

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/9167-kkh-med-akustik-i-världsklass/

 

Edited by ulfsan
Lagt till länk på Calles bygglänk från 2011
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, ulfsan said:


Du måste se till att komma på konsert på MalmöLive konserthus i Malmö - helt fantastisk akustik. Göteborg ansågs väldigt bra, men jag tycker inte varken upplevelsen för öga eller öra är i närheten av den man får i Malmö. MSOV (Malmö Symfoniorkesters Vänner) som jag är medlem i gör då och då resor till andra konserthus, både inom Sverige och utomlands. Jag har ännu inte hört något akustiskt bättre än Malmö. Rent utseendemässigt stort, häftigt och imponerande finns naturligtvis en del ställen, t ex Elbphilharmonien i Hamburg. Man kan ta in en stor publik, men för den enskilde konsertbesökaren låter inte konserten bättre….

 

Känner mig väldigt lyckligt lottad som inte behöver resa bort för ljudkvalitetens skull (andra skäl 😲 kan ju finnas) och lite stolt över att vår Calle_jr (Skanska) har genomfört bygget - tänker ofta på det. Tack Calle 🙏 !
 

/ Ulf

 

Det står på önskelistan att besöka. 😀

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

Fick en rätt stor musikupplevelse och aha-upplevelse med denna högtalarplacering. Det var en rent musikaliskt stor upplevelse som grep tag i mig ordentligt och det grumlar ju så klart mitt kritiska tänkande kring hur jag gillar högtalarplaceringens egenskaper ur ett återgivningsperspektiv eftersom jag blev så positivt känslomässigt berörd.  Samtidigt var det kanske just återgivningen som gav den effekten på mig... eller så var det på grund av musikstycket det blev så? Hönan och ägget ni vet... Lite oklart med orsaken men effekten var där. Säkert lite av båda av båda effekter.

Det är sådana stunder som gör att allt ”besvär" med t ex flyttande av speciellt tunga högtalare är värt ”besväret”. Jag mår som bäst när ögonen blir tårfyllda och när musiken bara flödar och när inga tankar om hur det låter finns i huvudet.

 

11 hours ago, Apexorca said:

Jag har inte fått riktigt samma känsla i Stockholm konserthus

 

Jag ska definitivt inte jämföra konserthus, jag måste erkänna att när jag varit på sådana så är det för musiken i första hand. Men med de kunskaper jag skaffat mig med åren så kanske jag skulle börja lyssna till rummet oxå? Nu när jag tänker efter så har jag nog gjort det ändå? Förmodligen undermedvetet då jag ofta har haft synpunkter på ljudet i sin helhet. Kanske går jag för sällan på konserter för att kunna ta mig tiden eller lägga fokus på hur rummet låter?

 

Tror att ni som går på konserter mer eller mindre frekvent har mycket mer erfarenhet och därför kan döma ut Stockholms konserthus, f*n vad det svider att vi är så dåliga på ljud liksom ishockey:winking::grin:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

Jag ska definitivt inte jämföra konserthus, jag måste erkänna att när jag varit på sådana så är det för musiken i första hand

 

 

 

Självklart!  Och att det är live som är klart bäst för klassisk musik tycker jag. 

 

15 minutes ago, byZan said:

Tror att ni som går på konserter mer eller mindre frekvent har mycket mer erfarenhet och därför kan döma ut Stockholms konserthus, f*n vad det svider att vi är så dåliga på ljud liksom ishockey:winking::grin:

 

Live med klassisk musik har jag nog aldrig dissat för att det låtit dåligt.

Det låter bra i Stockholms konserthus och uppfattades det som jag dömer ut det så är det inte alls så jag menar. Det skulle vara tokerier att göra det. Det låter alltid bra vill jag påstå men olika konserthallar har lite olika karaktär. När man hört live i ett konserthuset och känner till karaktären på återgivningen är det intressant och coolt att det går att höra på en inspelning. Det är min poäng. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Apexorca said:

Live med klassisk musik har jag nog aldrig dissat för att det låtit dåligt.

Det låter bra i Stockholms konserthus och uppfattades det som jag dömer ut det så är det inte alls så jag menar. Det skulle vara tokerier att göra det. Det låter alltid bra vill jag påstå men olika konserthallar har lite olika karaktär. När man hört live i ett konserthuset och känner till karaktären på återgivningen är det intressant och coolt att det går att höra på en inspelning. Det är min poäng. 

No probs! Jag förstod precis vad du menade och emojin bekräftade det hoppas jag? Men tog tillfället i akt för att förvara Stockholm som den kis jag är:winking: Men det usla läget och hockeyn Stockholmslagen presterar är inte kul:frown:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, figge said:

Om du skall på konsert i Stockholm så förordar jag Berwaldhallen före Konserthuset.🎼

Beror på var man sitter. Berwaldhallen är kass om man sitter under balkongen, men ok om man sitter längre fram kring 12:e bänkraden är nog optimalt var man än kommer. Även Stockholms Konserthus som i mitt tycke har för lång efterklangstid. 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calm said:

Stockholms Konserthus som i mitt tycke har för lång efterklangstid. 

Det stämmer. Fick vara med på en körinspelning där för ett antal år sedan. Denna spelades in på CD och då hör man att reverbtiden är lite lång. Trummor och bas blir särskilt lidande

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...